Média-stratégiák és a
harmadik út
Digitális felforgatás
Kömlõdi Ferenc
A televízió és az Internet korában
a média már nemcsak közvetítõje a társadalomkritikának.
A média maga a forradalom.
Csaknem egy évtized telt el Francis Fukuyama könyve,
A történelem vége és az utolsó ember (1992-es)
megjelenése óta, de az idealizált társadalompolitikai
modellként felvázolt neoliberális kapitalizmusnak
változatlanul nincs komolyabb alternatívája. Egyelõre
nagyon úgy tûnik, hogy – a tetszetõs elméletek
ellenére – a szükséges és elkerülhetetlen
korrekciók, ha egyáltalán megvalósulnak, akkor
a modellen belül, és nem a modellt megszüntetve mennek
majd végbe.
A jelen: leépülõ nemzetállamok,
határt/mértéket nem ismerõ globalizáció.
Hiába omlanak össze a lokális monolitikus tömbök,
helyükre szilárdabb, nemzetek feletti monolitikus tömbök
kerülnek. A központosító, erõs állam,
a lokális közösség feletti ellenõrzést
gyakorló cenzor szerepét a globális közösséget
megregulázó multinacionális korporációk
veszik át. Nyirbálnák a szabadságjogokat, szabályoznák
a világhálót, ellehetetlenítenék az
ingyenzenék lelõhelyét, a Napstert. Központ nincs,
csak központok, nem esküsznek össze, az agymosott maga az
agymosó, mindkettõ egy és ugyanazon személy,
az egyre átláthatatlanabb mechanizmus cseppet sem pótolhatatlan
kereke.
Láthatatlan csápok szorítanak magukhoz.
„Arra törekszünk, hogy találjunk egy ellenséget,
valamilyen fókuszt – írja Hakim Bey, az anarchista médiafilozófus.
– Pedig, ebben az értelemben, nincs ellenség. Az ellenség,
egyszerûen, a pénz semmiféle ellenállásba
nem ütközõ uralma az emberi értékek felett.”
Hakim Bey szerint a multikulturalizmus is csak maszlag,
a részérdekek hamis totalitása, s hogy az üres
szimulakrum még eladhatóbb legyen, úton-útfélen
az „emberi méltóság” és a „lázadás”
szlogenjeivel öntik nyakon. Az eredeti közösségek
nem vallási, nemzeti, hanem minden kívülálló
számára nyitott, törzsi alapon szervezõdtek.
A poszt-posztmodern törzsiséget az Idõszakos Független
Zóna (TAZ) jelentheti. A médiafilozófus a szituacionistákra
hivatkozik: „Gondolkodj globálisan, cselekedj lokálisan!”
A demokratikus közösségek, ellentétben a globális
rendszerek hierarchikus (top-down) felépítésével,
alulról felfelé (bottom up) formálódnak. A
nem hierarchikus zónák laza és átjárható
hálóvá, kereszt-kulturalizmussá (cross-culturalism)
állnak össze.
Az általunk ismert neoliberalizmus nem teszi lehetõvé
az ilyen – tényleges autonómián alapuló – zónák
létrejöttét. Különös, de az uralkodó
trenddel, a gyakran szapult, szélsõséges individualizmussal
(jogosan) vádolt libertarianizmus állítható
szembe. Csakhogy a szélsõséges individualizmus ma
már sokkal inkább tûnik erénynek, mint bûnnek.
Felnõttünk: elsõ az egyén, csak aztán
a (bármilyen) közösség. Szabad társadalmat
kizárólag szabad egyének alkothatnak, tehát
a libertariánus úgy küzd az egyéni szabadságjogok
maximális érvényesítéséért,
hogy egyúttal a másikért és az én függetlenségéért
is küzd – hirdeti a transzhumanista Eliezer Yudkowsky. Az individuumot
ne kényszerítse/korlátozza a csoport, az önszervezõdõ
csoportot pedig ne kényszerítsék/korlátozzák
más csoportok – elmélkedik Hakim Bey. Az egyetlen, a „klasszikus”
konszenzus: a szabadság ne sértse mások szabadságát.
A top-down korporatív globalizációra
a bottom up szervezõdõ globalizáció, az állammal
és a multinacionális cégekkel egyaránt szembenálló
„harmadik út” a válasz. Se nemzet, se McDonalds. A XXI. század
a párt-független, országhatárokon túlmutató
civil kezdeményezéseké. A neoliberális kapitalizmusban
gyökerezõ, de azt emberarcúvá formáló
libertarianizmus eszméit fõként õk vihetik
diadalra.
Az elsõ megmozdulások: Seattle, Washington,
Prága. A cél: a mozgalom erõsítése,
a gépromboló, techno-luddita szélsõségek
felszámolása. Hakim Bey másképp látja.
Szerinte az utópista elméleteken és vágyakon
alapuló tekintélyellenes trendek fura mátrixszá
állnak össze. Anarchisták, libertariánusok, szindikalisták,
új-primitívek, poszt-szituacionisták, extrópiánusok
s a többi szabadgondolkodó egy tábort képez.
Mindannyiuk szeme elõtt ugyanaz a végcél, a Zóna-háló
kialakítása lebeg.
Legjellegzetesebb csataterük a média. Memetikus
eszközökkel harcolnak, maximálisan kihasználják
a mémek (gondolat-vírusok, a fogalmat az önmaguk reprodukálására
képes gének mintájára alkotta Richard Dawkins
genetikus – A szerk.) felforgató jellegét.
Egy médium annál felszabadítóbb
hatású, minél nagyobb tele-jelenlétet (interaktivitást
és érzékszervi telítettséget) biztosít
a felhasználó számára. E kritériumnak
még a teljesség-igényû médiumok se felelnek
meg. Kommunikációelméleti szempontból a film
az egyik legkonzervatívabb üzenethordozó: a nézõ
csak ül és bólogat, egyetlen választási
lehetõsége a távozás. A televízió,
az elõremutató alkalmazások (önálló
montázs, nemlineáris olvasat) ellenére, szintén
passzivitásra kárhoztat. (Arról nem is beszélve,
hogy a fõbb csatornák burkolt vagy kevésbé
burkolt formában, de minden esetben az agymosó-agymosott
párosra épülõ konzumkultúra propagálói.)
A videó, amennyiben nem a filmezést, illetve
a televíziózást helyettesítve, hanem egy nagyobb
médium-rendszer részeként (számítógépes
szimulációkban, a hálózathoz kapcsolva, VR
és majdani AR-modellekben) alkalmazzuk, „okos” kiegészítõ
eszköznek bizonyul. A manapság leginkább az Internet
által, igaz csak távolról, megközelített
optimális tele-jelenléttõl azonban fényévek
választják el.
Konklúzió: a jelenvalóság
médiumai közül a mémek terjesztésére
az Internet a legalkalmasabb. A centralizáló törekvések
ellenére megõrizte központ-nélküliségét,
az állami, illetve mamut-cégek kisajátítási
akciói rendre meghiúsulnak. A média-birodalmak hiába
igyekeztek szinte mindent felvásárolni a kilencvenes évek
közepén, hiába próbálták lejáratni
az eredeti cybertér „csináld magad” elvét, hiába
szajkózták az adat mindenhatóságát,
a tavalyi év mégis a dot.com-összeomlástól
– a hálózat, mint az abszolút pénztermelõ
médium koncepció tarthatatlanságától
– volt hangos. (Beindultak az önszabályozó mechanizmusok.)
A média-teoretikus Douglas Rushkoff a Coercionben
(Kényszerítés, 1999) még visszafordíthatatlan
folyamatokról (a világháló bekebelezése,
mindenható virtuális marketing, az interakció megszûnése),
egyik idei körlevelében viszont már az összeomlás
teremtette régi-új lehetõségekrõl írt.
Korábban pedig média-vírusok gyártásáról,
mûködési elvükrõl mint lázadási
stratégiákról.
Egyre kifinomultabbak a stratégiák. Noha
az „õsi módszer”, a számítógépes
vírusok készítése változatlanul, a digitális
fronton (is) megvívott háborúkban pedig különösen
dívik, mind többen alkalmazzák a felforgatás
békésebb, ám annál hatékonyabb módozatait.
Például az „eltulajdonítást” (appropriation):
tégy úgy, mint a hatalom emberei, használd ugyanazon
eszközöket, tedd nevetségessé õket, s (rajtuk
keresztül) az egész politikai-társadalmi gépezetet!
Veszélytelennek tûnõ, de mélyen felforgató
akciók: R. U. Sirius alighanem e célból indult (és
vesztett) az 1996-os, majd a 2000-es amerikai elnökválasztáson.
Hasonló megfontolások mozgathatják a mindenütt
felbukkanó, de valójában csak a hálózaton
létezõ Luther Blissett személyét kitaláló
(ismeretlen) mém-tervezõket is. Az establishment mégis
fél; a láthatatlan, az arctalan terroristát féli
benne.
Az ellenállás sokkal veszélyesebb
formája az Elektronikus Felforgató Színház
által képviselt – Hakim Bey példái között
is szereplõ – digitális zapatizmus. Ricardo Dominguez és
társai a mexikói állam által elnézett
paramilitarista csoportok ellen eleinte információ ellenterjesztõ-hálózatok,
a „Küzdelem és Ellenállás Intergalaktikus Hálózatai”
útján vívták a harcot. Késõbb
– a közvetlen politikai cselekvést, a hackeléstõl
és crackeléstõl se visszariadó agitpropot választva
– „virtuális ülõsztrájkokat” hirdettek. Blokkolták
a sávszélességet, egyre több képernyõn
bukkant fel a bûvös és átkos 404-es hibaüzenet.
„Elektronikus Pearl Harbour” – harsogták a szenzációhajhász
médiumok.
Módszereiket sokan eltanulták. És
mindez csak a kezdet: a technológiai fejlõdés komplexebb
médiumokat, azaz a digitális felforgatás bõvülõ
eszköztárát vetíti elõre.
Zónák felé menetelünk.
|