A megidézésnek is múltja van, kialakult fordulatokkal.
A mûvészemberek többsége nem
tud, nem is akar mesélni önmagáról, hiszen „civilben”
nem tudja reprodukálni azt a személyiséget, akit megfestett,
megírt, eljátszott. Ha mégis ilyesmire késztetik,
egyetlen esélye van: mûvet formáz saját adataiból,
krónikájából -- és ezzel ugyanott vagyunk,
ahonnan elindultunk, a közönség tulajdonképpen
megint képet néz, legendáriumot olvas, játékot
lát, és roppant elégedett, azt a portrét kapta,
amit várt.
Ötven fölött az ember, érezvén,
hogy a múltja egyben menthetetlenül lezárult korszak,
megpróbál az utódoknak valamennyit elmagyarázni
ama kor „lelkébõl”, õ maga mit miért tett,
mit miért tartott élet-halál kérdésnek.
És az ember bizony makacskodik, noha látja, hogy a dolog
teljesen reménytelen. Átadhatatlan szavak, nevek, minõsítések.
Fonyó Gergely Cseh Tamás-filmje azért
sikerülhetett, mert a rendezõ e két paradoxon tudatában,
azokra rájátszva dolgozott. Megidéz egy jelenséget,
de tudja, hogy már a megidézésnek magának is
múltja, rutinja van, kialakult fordulatokkal, epiteton ornansokkal,
s ezeket hagyja érvényesülni. Ezekhez igazodik a dal-illusztrációkkal
is, kiegészítve a régi felvételeket az egykori
játszótársak mai házi muzsikájával,
egy nappali szobában tartott, rögtönzött emlékezõ-koncertjével.
Érzékeli-érzékelteti továbbá,
hogy a portré a hetvenes évekbe ágyazható,
hogy Cseh Tamás és a „hetvenes évek” egymás
metaforái -- a további két évtizeddel nem is
foglalkozik --, de esze ágában sincs korképet, politikai
aurát festeni, nem tûnik föl egyetlen szárnyashajó
és egyetlen Aczél György sem. Végül pedig,
de nem utolsó sorban, gyerekek „kulisszái” közé
helyezi címszereplõjét és az alkotótárs
Bereményi Gézát, mert nyugodt lehet afelõl,
hogy mindketten hitelesen elõadják a folytathatatlanság
etûdjeit.
Így is történik. Bereményi
egyszerû geggel oldja meg feladatát -- a gyereknek vett lufi
szétpukkad --, Cseh Tamás meg egész kis kamaradarabot
játszik végig a krakkói vonatra felültetett fiával.
Az étkezõkocsiban tébláboló, sörösüvegét
felborító apa képe -- hiábavaló szavak
helyett -- mindent elárul abból az ártatlan és
önfeledt elvágyódásból, amellyel a hajdani
„szocialista ifjúság” úgy iparkodott Krakkóba,
mint más korok nászutasai Velencébe.
Cseh Tamás és Bereményi Géza
dalai harminc éve a hetvenes évekrõl szólnak,
s hogy valóban szólnak ma is -- e filmben éppúgy,
mint a Bárka Színház életmû-sorozatában
estérõl-estére --, annak titka a „felesleges ember”
legújabb kori, magyar változatának megteremtésében
keresendõ. E változat a hetvenes években született
ugyan, de egy fél évszázad elõzményei
sûrûsödnek benne, s természetesen a rendszerváltozás
sem formálhatta át. Nincs benne semmi görcsösen
nemzedékies, de egy nemzedék sorsát hordozza. Cseh
Tamás a felesleges embert formázza alkatában s az
alkatból merített színészi gesztusaiban, és
a legkülönbözõbb zenei toposzokból építkezõ
dallam-formáival végképp idõtlenné teszi.
Hatása egyszerre megejtõ és groteszk (ezért,
hogy egy szál gitárral, egyetlen szólamban sokkal
erõteljesebb, mint zenekari és vokális kísérettel,
amelynek révén a produkció zeneileg dúsabb
és komfortosabb lehet, de egyúttal a magány feszültségét
is kioltja).
Bereményi ezt a személyességet szituálta,
s amikor elõször úgy döntött egy dalról:
„ne ária legyen, hanem levél, és szóljon Irénnek”,
a bensõséges lírai helyzetet epizálta. A Cseh
Tamás-dalok mind-mind egy kisszerûségében nagy
történet darabkái, amelyek nem csak az annak idején
hirtelen „megengedett” lemezfelvételek kedvéért szervezõdtek
nagyobb kompozíciókba -- öt nagylemez 1977 és
1983 között, az akkori idõkben szédületes
szám --, hanem Bereményi mûvészi gondolkodásmódja
szerint spontán módon illeszkedtek egymáshoz. Fonyó
Gergely figyelmesen követi ezt a folyamatot, a Levél nõvéremnek
ciklusától a Frontátvonulásig, miközben
eleget tesz a hétköznapi kíváncsiságnak
is, amely szokásosan egy szerzõpár közös
munkájának technikai és lelki harmóniáját,
illetve defektusait firtatja. Persze e tekintetben sincs nehéz dolga,
a „fiúknak” minderrõl régóta megvannak a lehetõ
legkevésbé õszintétlen, tapintatos mondataik.
Ha egykor Szilágyi János felszínes és tolakodóan
tájékozatlan faggatására tudták a választ,
ha egy évtizede a Merlinben, Bérczes László
empatikus biztatására mûködött a duettjük,
miért ne mûködne oly kedvesen most is. Még ha
az is az ára, hogy -- ugyancsak a tapintat jegyében -- sem
a sok éves munkaszünetrõl, sem az eltávozott
Csengey Dénes szövegírói korszakáról
nem történik említés.
A dalok gyakran kissé távolságtartóan
ilyen-olyan nevû hõsökrõl szólnak. Ködösebbé,
mondaibbá váltak így az egyébként kortárs
szereplõk, ironikus felhangjuk támadt, mint például
a Valóság nevû nagybácsinak, aki oly hosszú
idõre elutazott a hetvenes évek nevû magyar tragikomédiából.
Fonyó Gergely filmje egy Cseh Tamás nevû és
egy Bereményi Géza nevû egyént állít
elénk. Mondaiak is, (ön)ironikusak is. Látják,
láttatják magukat.
Cseh Tamás film – magyar, 2000. Rendezte és írta: Fonyó Gergely. Kép: Halász Gábor. Zene: Cseh Tamás. Vágó: Komár István. Hang: ifj. Pergel István, Balázs Gábor. Producer: Kálomista Gábor. Szereplõk: Cseh Tamás, Bereményi Géza, Császár Bíró Éva, Másik János, Baksa Soós János. Gyártó: Rethimno Kft. 85 perc.
Kérjük küldje el véleményét címünkre: filmvilag@filmvilag.hu