Ha egy yakuza külhonba látogat, megszûnik kitaszított gengszter lenni – egész Japán jelképévé válik. Akárcsak Kitano.
Kitano Takeshi kilencedik rendezése elsõ
a pályáján, amelyet nemzetközi piacra szánt:
amerikai helyszíneken és angol nyelven forgatta, nyugati
filmcégekkel összefogva. Míg ez az egyszerû tény
frissen emigrált kínai kollégáinál elsõ
pillanattól messzirõl árulkodó stigma, amely
a piaci akklimatizáció szomorú szükségszerûségét
bizonyítja (Tökéletes célpont, Értelem
és érzelem), a Fivér szinkronizált kópiáját
nézve kifejezett hírértékkel bír. Kitano
régóta várt vendégjátéka az angolszász
mezõnyben ugyanis rezzenéstelen következetességgel
õrzi nemzeti jellegét, sõt, a távoli egzotikum
kínálta ziccer-lehetõségeket sem próbálja
kihasználni. A látványos Kelet-Nyugat rangadó
– bár valamennyi kellék kéznél van, etnikai
konfliktusoktól a multikulturális helyzetkomikumig – ez alkalommal
elmarad.
A Los Angelesbe számûzött tokiói
gengszter-alvezér kérészéltû alvilági
pályafutását megörökítõ történet
a szenvtelen japán felszín alatt ugyanúgy a távol-keleti
sikerfilmesek hollywoodi integrációját szemlélteti,
mint Woo vadászmeséje kiszolgáltatott (ám kemény)
célpontjáról, aki primér adottságaival
kerekedik felül a technikai fölényben lévõ
nyugati ellenfeleken – csupán másfajta hozzáállást
tükröz. Törvényen kívülre szorult fõhõse,
mint már annyiszor, ezúttal is rendezõ-alteregó,
sõt a Tûzvirágokban alkalmazott kétarcúság
is tetten érhetõ. Yamamoto egyfelõl hatalmi érdekeknek
kiszolgáltatott katona, aki jobb híján nekilát,
hogy meghódítsa Amerikát, bár elõre
érzi az elkerülhetetlen végzetet (nevét a Császári
Hadsereg legendás tábornokáról kapta, aki több
mint egy évvel Pearl Harbour orvtámadása elõtt
tisztában volt az Egyesült Államok verhetetlenségével).
Mégis folytatja a lehetetlen küldetést, szamurájhoz
illõen: érdekszövetséget köt néhány
kishallal, szûk körben eredményesnek bizonyul, majd hõsi
halált hal az igazi nagypályán. Kitano fesztiváldíjai,
nemzetközi kultusza ellenére aligha lesz álomgyáros
Hollywoodban: a giri, a becsület és kötelességtudat
keveréke mégsem engedi, hogy meghátráljon.
Yamamoto azonban nem magányos ronin: hû
emberei Anikinek (bátynak) szólítják, családfõi
szerepének megfelelõen – a rendezõ-fenegyerek hasonló
funkciót tölt be Kitano-gumi (-klán) gúnynéven
ismert filmcégében, amelynek tagjai fanatikus lojalitással
követik. Ez a Nagy Testvér nem háttérbõl
irányít: a yakuza-kódexhez híven tevékeny
felelõsséget vállal katonáiért, akkor
is, ha ideiglenes tagok, kyakubunok, mint a színesbõrû
Denny. Amikor elsõ találkozásuk során egy üvegcsonkkal
megsebzi késõbbi katonája jobb szemét, Kitano-aniki
– egyfajta beavatási gesztusként – önmagához
teszi hasonlóvá. A klánjel azonban nem bõrbe
égetett tetoválás, csupán alkalmi seb, amely
a történet végére nyomtalanul begyógyul:
a fináléban a gumi fekete báránya egyetlen
túlélõként távozik a profittal, ironikus
utalásként a produkció nyugati csendestársaira.
A Fivér cselekményét, felépítését
tekintve klasszikus japán gengszterdráma, elsõként
az életmûben: míg a Sonatine, Kitano egyetlen korábbi
yakuza-filmje játékos szonáta-szerkezetével,
(ön)ironikus szemléletmódjával a kordivatnak
megfelelõen inkább felülírta, átértelmezte
a fél évszázad alatt tövig koptatott kliséket,
az új opusz merészen visszatér az 50-es évek
ninkyo-eiga normáihoz. A rituálékból felépülõ,
szigorúan zárt mûfaji textus kevés variánsra
nyújt lehetõséget: a korai darabok szinte kötelezõen
az öreg oyabun temetésével kezdõdnek és
a fõszereplõ hõsi halálával érnek
véget. Kitano nemcsak a keretet tartja meg, de a legalapvetõbb
szertartásokat is: a befogadási ceremónia, a hûség-szeppuku,
a tetoválás felfedése, valamint a hírhedt yubitsume
(ujjlevágás) mind méltó helyet kap a sztoriban.
A Fivér nem igazítja keleti hõsét a nyugati
díszletekhez (lásd Új csapás), épp ellenkezõleg:
hagyományos rítusai az amerikai kontextusban is érvényesek
maradnak – Los Angeles Tokió külvárosává
alakul, a megszokott világ mágikus kiterjesztésévé.
Kitano gengszter-Disneylandje sematikus külsõ felvételeivel,
karikatúra-jellegû etnikai bandáival egyfajta álomvilág,
akárcsak a Forráspont Okinawája, ahol megvalósulnak
a yakuza-ábrándok: fényes karrier, bátor csaták
és dicsõ halál. Yamamoto pályafutása
táguló spirálszerkezetet követ: a fúzió-likvidáció
szekvencia ismétlõdõ elemei egyre nagyobb rivális
körhöz kapcsolódnak (chicanók, amerikás
japánok, olasz maffiózók), mígnem az elszabadult
tornádó elpusztítja kamikaze-hõsét.
Kitano-san és a Smaragdváros végeztek egymással
-- a szivárványon túl megfilmesítésre
vár Chikamatsu, a japán Shakespeare egyik kabuki-darabja.
Fivér (Brother) - japán, 2000. Írta és rendezte: Kitano Takeshi. Kép: Yanagijima Katsumi. Zene: Hisaishi Jo. Szereplõk: Beat Takeshi (Yamamoto), Omar Epps (Denny), Claude Maki (Ken). Gyártó: Office Kitano/BAC/Film4. Forgalmazó: InterCom Video. Szinkronizált. 113 perc.
Kérjük küldje el véleményét címünkre: filmvilag@filmvilag.hu