Bernáth Zsolt kisvárosi gengszter-vígjátéka Dunaújvárosból, glória – és költségvetés nélkül.
Gátlástalanul szubjektív látásmód,
a filmes példaképek néha kockáról kockára
történõ, tiszteletteljes-tiszteletlen másolása,
az alkotókat körülvevõ szubkultúra lezser
beemelése a mûbe, szorongástól, mûvészi
pózoktól és görcsöktõl mentes, gördülékeny
elõadásmód: a filmmûvészet megannyi új
hulláma, a franciától a csehen át Tarantinóig
leírható ezekkel a jellemzõkkel. Márpedig a
Sohasevolt Glóriát nézve ez a legkevesebb, ami majd’
kiböki az ember szemét. Itt azonban meg is állnék
a párhuzamok megvonásában, hiszen azt azért
nem gondolom, hogy filmtörténeti esemény részese
lehettem volna vagy harmincadmagammal a Hunnia mozi amúgy sem éppen
patetikus gondolatokat ébresztõ, bár szívünknek
kedvesen kopott-koszos nézõterén ülve. Azt sem
gondolom, hogy a félhalott magyar filmszakmát éppen
az ilyen filmek fogják életre lehelni, de azért mégiscsak
esemény ennek a filmnek a forgalmazása: egy baráti
kör kitört a „kisvárosi kultuszfilmesek” kétes
értékû skatulyájából, és
Cruel World Teammé avanzsálva kemény munkával
létrehozott egy nézhetõ, fogyasztható, megkockáztatom:
élvezhetõ terméket.
Az „utolsó elõtti” naptól az „utolsó utáni”
napig tartó sztorira voltaképp nem érdemes sok szót
vesztegetni: két történet fonódik egybe, melyek
közül az elsõben megismerjük Bujut, Tettót
és baráti társaságukat, akiknek szokásos
vidéki kisvárosi mindennapjait a film expozícióját
képezõ házibuli eredményeképpen a nyakukon
maradt hölgy, Glória különös gondolatai, cselekedetei
teszik változatosabbá: a lány megcsókolja a
neonácit, pizzát ad a hajléktalannak, és néha
a legegyszerûbb szavak jelentésével sincs tisztában.
A másik történetszálon ezalatt postarablásra
gyülekezik egy meglehetõsen hitvány kis társaság,
amolyan szakadt falusi maffiózók csapata. A szálak
aztán természetesen összeérnek, és fény
derül arra is, mi rejlett Glória különös, angyali
természete mögött… A végsõ lövöldözést
és az autós-motoros üldözést leszámítva
igazából nem annyira akcióról akcióra,
mint inkább dumálásról dumálásra
halad a mozi: magyar filmen régen beszélgettek ennyit, tán
még a Presszóban sem. Analógiaként persze véletlenül
se a szintén csevegõs-sétálgatós Eric
Rohmer-filmekre gondoljunk, hanem mondjuk Samuel L. Jackson bõbeszédû,
ámde kevés mondandójú „niggereire” a Pulp Fictionbõl
vagy a Jackie Brownból. A magyar Jacksonok gondolatvilága
azonban még talán az eredetinél is beszûkültebb,
a vegetációs folyamatok, a szexualitás, azon belül
is a fenekek és az azok által kibocsátott anyagok
körül forog fõleg. Ezzel együtt a gengszterek figurái
rendben is vannak: realistának ugyan csak rémületemben
merném gondolni az ábrázolásukat, de az igazi/valódi
hányados értéke mégiscsak a jobbakat idézi,
noha kétségkívül a végletekig redukált
változatban. (Ráadásul az õket játszó
amatõrök nemegyszer vérprofiknál is eredendõbben
természetes viszonyban vannak a kamerával.) A Glóriát
körülvevõ fiatalok története viszont igencsak
nyögvenyelõsen bontakozik ki, különösen ahhoz
képest, hogy meglehetõsen hamar tudatára ébredünk
a lány filmbéli „jelentésének”: sajnos, ez
annyira közhelyes jelenetekben kerül kibontásra, hogy
bár a puszta tényt („leszállt közénk egy
angyal”) nyugtázzuk, ez azonban nemigen tud élményszerûvé
válni, ami fokozottan vonatkozik az utólag mindent még
egyszer megmagyarázó, flashbackek sorával kísért
fináléra. Ami azonban a film anyagát alkotja: a srácok
meglehetõsen eseménytelen, de korántsem egyhangú-színtelen
mindennapjai, az mindenképpen szórakoztató, kellõen
laza és ízléstõl függõen akár
még humorosnak is nevezhetõ (ne feledjük, az alkotók
meghatározása szerint filmjük: gengszter-vígjáték).
A történetek összedolgozása, a térbeli és
(módjával) idõbeli váltások kidolgozottsága,
jó ritmusa, a mértékkel és hatásosan
alkalmazott, kötelezõ kortárs filmmûvészeti
motívumok (gyorsítások-lassítások, zene
elõtérbe tolása) pedig mindenképpen ambiciózus,
az amatõr státusznál komolyabb munkává
avatják a Sohasevolt Glóriát. Különös
keverék: a maró cinizmus és a totális nihil
keveredik benne a sablonos voltában is valahogy hitelesnek ható
érzelmességgel, sõt, tanulsággal. Az mindenesetre
biztos, hogy olyan – ritka – filmmel van dolgunk, mely a saját (kétségkívül
vitatható értékû) belbecsén kívül
a puszta létével is erõs üzenet a mozi halálán
bánkódóknak.
Sohasevolt Glória – magyar, 2000. Rendezte: Bernáth Zsolt. Írta: Kiss-Szabó Márk. Kép: Szentkúti Tamás. Zene: Végh Zoltán, Csótányok, Testimony, Ludditák. Vágó: Végh Zoltán. Díszlet: Miokovics Mátyás. Jelmez: Kara Melinda. Hang: Korom Károly. Producer: Cs. Fekete Györgyi, Bernáth Zsolt. Szereplõk: Szaksz Gabriella, Hirth Gábor. Gyártó: DTV Kht./Cruel World Team Független Filmtársulat. Támogató: MMKA, Green System, Pesti Est. Forgalmazó: Hunnia Mozi. 105 perc. |
Kérjük küldje el véleményét címünkre: filmvilag@filmvilag.hu