Török Ferenc elsõfilmje 1989-ben játszódik, két korszak határán, hõsei az akkori tizennyolc évesek. Csupa tiszta lap.
Moszkva parti esték a nyolcvanas években, találkozunk
az óra alatt, ki tud valami bulit. Dettó ugyanígy
ment a Blahán, a Felszabon, az Örsön meg a Marxon, kit
hova vonzott a körzete. A közösségi élet színtere
túlnyomórészt a lakás, házhoz megy a
nép színházat nézni, repülõ egyetemre,
'56-os megemlékezésre éppúgy, mint inni, táncolni,
zenét hallgatni. Budai villa, pesti bérház, külvárosi
szobakonyha egyformán megfelel a célnak, nincs egy hely,
nincsenek helyek, úgy tûnt, hogy ez már így
is marad, berendezkedtünk a lakásban. Csak az évtized
vége felé indult meg lassan a közterek birtokba vétele,
de hosszú volt az út a Rakpart klubtól a Hõsök
teréig.
Török Ferenc filmje '89 tavaszán-nyarán játszódik,
két korszak határán, hõsei az akkori tizennyolc
évesek. Csupa tiszta lap. Ami a születésük elõtt
történt, arról nem tudnak semmit, a születésük
óta eltelt szûk két évtizedben pedig nem történt
semmi érdemleges, megérkezett, elutazott, fogadta, átadta,
felszólalt, megnyitotta. A szülõknek, nagyszülõknek,
nagynéniknek és nagybácsikban abban a megállt
idõben, abban a még csak nem is grandiózus hazugságban
múlt el a fiatalsága, az élete, a sok mázlista
tizenéves meg a XX. századi magyar történelem
csont nélkül legjobb évére nyitotta rá
a szemét. Kérdés, hogy mit látott belõle.
Semmit. Vagy csak nagyon keveset. Az egymást érõ,
nagy horderejû események tömegdemonstrációk,
Nagy Imre temetés, az MSZMP végnapjai, kerekasztal tárgyalások,
Kádár János halála csak a háttértelevízióból
jutnak el hozzájuk, de az elõzmények ismerete híján
nem képesek átlépni az ingerküszöbüket.
Ki a pöcs az a Nagy Imre? kérdi egyikük, talán
Kigler, akinek beugrik, hogy hetek óta ez a név folyik a
vízcsapból is. Nem kap választ, éppen nincsen
jelen az az egy szál osztálytársuk, akit véletlenül
érdekel a politika. A többiek csak az érettségivel
kapcsolatos hírekre kapják fel a fejüket, ez az, ami
valamelyest fontosnak tûnik egy kis ideig. Abban az évben
elég sok zûr van az érettségi körül,
elõbb eltörlik a legújabbkori történelem
tételeket, aztán az egyik haver Royal, sporttagozat apja
megszerzi az írásbeli tételeket egy elõretekintõ
minisztériumi apparatcsiktól, kipattan a botrány,
lázas kavarás kezdõdik, majd megszületik a kompromisszumos
megoldás. Az egy olyan év volt. Végül (majdnem)
mindenki leérettségizik, és az ünnepi beszédek
örökbecsû fordulata szerint kilép a nagybetûs
életbe.
Mindez szóról szóra így esett, elmondhatjuk
hát, hogy a Moszkva tér sokat ad a történelmi
hitelre. Tényvaló az is, hogy akkoriban, a szabadság
és a korlátlan lehetõségek új ege alatt
virágzott fel a vonatjegybiznisz, szárnyakat adva a vágyaknak,
és mintegy kiigazítva azt a hibát, hogy az új
nemzedék már nem részesülhetett a MÁV
szocialista relációjának áldásaiból.
Persze az új nemzedéknek már nem Krakkóba szólt
a vonatjegye, hanem Amszterdamba, Párizsba, Londonba vagy még
távolabbi, egzotikus állomásokra. Hasonlóképp
az életbõl veszi a film a szereplõket is, felvonultatva
mindannyiunk jól ismert osztálytársait, az alapjában
véve rendes fiút (mint fõhõst), Steinmannt,
az éltanulót, Kiglert a rossz tanulót, Royalt, a vagányt,
az okos lányt meg a butát. Rajtuk kívül megjelennek
még a jellegzetes tanár- és szülõfigurák,
hogy minden együtt legyen a mifelénk újnak számító
zsánerfilmhez, a kis magyar rites of passage-hoz.
Az összehasonlítás a Megáll az idõvel
kézenfekvõnek, mi több, kényszerítõnek
tûnik. Miért is? Mert mindkettõ nemzedéki film?
Na és? Mért pont ezt a kettõt kellene összevetni?
Mert jószerivel nincsen több. A magyar film története
(amire büszkék vagyunk) tele van fehér foltokkal. Elveszett,
kiejtett generációkkal, elmaradt így jöttem-ekkel.
Másként fogalmazva: be nem nyújtott számlákkal.
Idõtlen idõk óta ez a '89-ben indult az elsõ
nemzedék, amelynek nincsenek leszámítolatlan váltók,
panasz- és veszteséglisták a fiókjában
ellopott fiatalságról, elhazudott múltról,
elkonfiskált családi ezüstrõl stb. És
innentõl tök mindegy, hogy akkor most megtörtént-e
a rendszervál(toz)(tat)ás. Milyen rendszer? kérdeznék
õk.
Petya nagymamája a maga túl sok, túl nehéz
múltjával hamarosan meghal. Kigler papa már megértette
az idõk szavát és Royálban sem vált
vízzé atyjának szerzõ-mozgó vére,
jegyhamisító bandát szervez a haverokból, prosperál
az üzlet, az utazni vágyó fiatalok egymásnak
adják a kilincset. Végül hõseink is útra
kelnek, Petya otthon azt mondja, a Balatonra megy, de igazából
Amszterdamba indul, hogy valójában Párizsban kössön
ki. Egymást érik a csodás véletlenek, hogy
összetereljék a szeretett nõvel, akinek becserkészésére,
úgy látszik, nem volt elég a négy év.
Kigler még megteszi azt a szívességet, hogy addig
lopkodja a csokikat a Mariahilferen, amíg le nem kapcsolják,
közben elmegy az amszterdami vonat, a következo pedig Párizsba
megy, ahol szíve hölgye várja a Sorbonne-on kezdõdõ
tanévet. Már csak a szállásadó rokonságot
kell kirendezni a képbõl, hogy semmi ne zavarja a pásztorórát.
Ilyen szemenszedett, színigaz elemekbõl épülget
a mese, de olyan laza csuklóval, könnyû kézzel,
hogy nem gyõzünk ámulni. A Török Feri nevû
kezdõ versenyzõ nem feszíti meg minden erejét,
hogy nagyot dobjon. Nem teremt különleges figurákat, nem
talál ki meghökkentõ fordulatokat, nem akar vizuális
forradalmat vívni. Garas Dániel simán lefotózza,
amit elétesznek, idõnként kézikamerát
ragad, s ha nagynéha trükközik, akkor is a tévéreklámok,
videóklipek jól bevált fogásait alkalmazza.
Az ifjú szereplõk oldottan játszanak, Pápai
Erzsi, Béres Ilona, Csuja Imre alakítását öröm
nézni, zene nincs, vagy szóra sem érdemes. A Moszkva
tér az egyik legjobb elsõfilm lett az idei szemlén,
amely megpecsételte a jó ideje készülõdõ
nemzedékváltást. Nem mellékesen a közönségdíjat
is elnyerte, mert lezajlott egy közönségváltás
is a moziban, amit nem ajánlatos figyelmen kívül hagyni.
Török Ferenc ennek az új rendezõnemzedéknek
a tagja, és ennek az új közönségnek csinál
filmet. A jelszó: csak lazán. Nem is hangzik rosszul azon
a színtéren, ahol még a felhõtlen szórakozásra
szánt úgynevezett közönségfilmek is vérrel-verítékkel,
görcsbe feszülve készülnek.
Akárhogy nézzük, a Moszkva tér hiteles ábrázolat
az akkori tizennyolc évesek rendszerváltó évérõl.
Török Ferenc személyes élményei alapján
rendezett szándékoltan nem szerzõi, hanem zsánerfilmet.
A '89 óta eltelt bõ évtized kellõ távolságot
és rálátást adott, de Török nem akart
utólag okoskodni, leszûrt tapasztalokról beszámolni,
inkább jelenidõbe tette vissza a történetet.
Kritikátlan azonosulás, vérkomolyság helyett
humorral szemléli a dolgokat, és a rálátáshoz
sem megy túl magasra a földtõl, beéri a Moszkva
téri felüljáró távlatával. Hogy
messzebbre ne menjünk.
Moszkva tér magyar, 2000. Rendezte és írta: Török Ferenc. Kép: Garas Dániel. Zene: Temesvári Balázs. Díszlet: Valcz Gábor. Jelmez: Rajnai Gitta. Vágó: Barsi Béla. Hang: Zányi Tamás. Producer: Simó Sándor. Szereplõk: Karalyos Gábor (Petya), Pápai Erzsi (Boci mama), Csatlós Vilmos (Kigler), Réthelyi András (Csömör), Szabó Simon (Rojal), Jávor Bence (Ságodi), Csuja Imre (Kigler fater), Kovács Zsolt (Tanár úr), Balla Eszter (Zsófi), Béres Ilona (Igazgatónõ). Gyártó: Hunnia Filmstúdió. Támogató: Nemzeti Kulturális Alapprogram, Magyar Mozgókép Közalapítvány, Magyar Történelmi Film Alapítvány. Forgalmazó: Budapest Film. 88 perc. |
Kérjük küldje el véleményét címünkre: filmvilag@filmvilag.hu