A filmcsináláshoz két dolog kell: egy lány és egy pisztoly – ez Godard korai filmjeinek ars poeticája. Az igazi kérdés azonban az, mi a pisztoly szerepe, s mi a lányé. |
A Temze partján az újonnan épült hatalmas
óriáskerék, a London Eye és a szintén
új, elektromos erõmûbõl átalakított
Tate Modern között, a Waterloo híd alatt van Anglia legszínvonalasabb
mozija, a londoni Örökmozgó: a National Film Theatre.
Két hónapon át itt kizárólag Godard
filmjeit vetítették. A francia kultúra iránt
amúgy nem igazán rajongó londoniak töltötték
meg a három hatalmas mozitermet, s próbálgatták
kiejteni nyelvtörõnek ható Sauve qui peut vagy Vivre
sa vie filmcímeket (az angol forgalmazásban majdnem minden
film eredeti címen fut).
A londoni metró labirintusaiban tehát a west end-i musical
szuperprodukciók poszterei mellett felbukkantak a Godard-retrospektív
valamivel szerényebb, fekete-fehér plakátai is. Rajtuk
reklámszlogenként a következõ Godard-idézet:
„A filmcsináláshoz két dolog kell: egy lány
és egy pisztoly”.
Ezt a híres szlogent persze nem Godard találta ki, hanem
David W. Griffith, Godard is õt idézi. Kérdés,
hogy az ars poeticának szánt mondat mennyire igaz Godard-ra.
Leginkább talán a korai filmjeit lehet ezzel a kettõsséggel
leírni. A késõbbi, hatvanas évek végének,
hetvenes évek elejének Godard-ját jellemzõ
forradalmi, maoista filmekben a pisztoly dominál, a lány
lényegtelen. A nyolcvanas-kilencvenes évek Godard-filmjeiben
pedig csak a lány van jelen, a pisztoly eltûnt.
A hatvanas évek klasszikus filmjeire azonban remekül illik
a fenti szlogen: e filmekhez valóban elég egy lány
s egy pisztoly. A nagy Godard-filmek korszaka ez: Kifulladásig,
Éli az életét, Bolond Pierrot.
A lány: Anna Karina
A „lány és pisztoly” filmek. A legtöbb mozirajongó
számára ezek jelentik az igazi Godard-t. S ezek a filmek
hatottak leginkább a mai filmrendezõkre is. Tarantino produkciós
cégének nevét a Bande à parte (Külön
banda) címû Godard-filmtõl kölcsönözte,
Hal Hartley Egyszerû emberekje pedig egyértelmûen és
bevallottan parafrazeálja ugyanezen film híres táncjelenetét.
A sor sokáig folytatható. Nem gondolom, hogy Godard korai
filmjeinek jelentõségét nagyban növelné
a mai, vitatható színvonalú filmekre tett hatása,
elég jelentõsek enélkül is. Érdekes azonban,
hogy nem a késõi, szelidebb, kifinomultabb Godard-filmek
hatottak a kilencvenes évek filmmûvészetére,
hanem a három évtizeddel korábbi „lány és
pisztoly” mûvek.
A lány persze ezekben a filmekben leginkább Anna Karina,
Godard akkori felesége. Õ Marianne (Bolond Pierrot), Natasa
(Alphaville), Odile (Külön banda), Paula (Made in USA), Nana
(Éli az életét), Angela (Az aszony az asszony), Veronika
(Kis katona). Hét film, hét különbözõ
Anna Karina. A dán származású modell lány,
aki a Kis katonában és Az aszony az asszonyban még
igen erõs akcentussal beszélt franciául, Godard kamerája
elõtt az új hullám vitathatatlanul legjelentõsebb
szinésznõjévé vált (Jeanne Moreau mellett,
persze).
Egymással szögesen ellentétes szerepek ezek: a Külön
banda csúnyácska Odile-jétõl Az asszony az
asszony szexbálványáig, az Éli az életét
kislányos Nanájától a Made in USA kiábrándult,
mindenen túl levõ bölcs Paulájáig, a Bolond
Pierot vagány, minden szabályt áthágó
Marianne-jától az Alphaville megszeppent Natasájáig.
„A nõ: ablak az ismeretlenre” – hangzik el a Made in USA-ben.
Talán ez a legfontosabb az Anna Karina által játszott
lányokban: lehetetlen kiismerni õket. Tudjuk, mit akar, mire
gondol, mit érez Pierrot-Belmondo. Marianne-Karina azonban a titok
maga. A férfiak ezekben a filmekben viszonylag egyszerû képlettel
leírhatók, csaknem unalmasak. A nõk viszont kiismerhetetlenek:
váratlan, érthetetlen, megjósolhatatlan módon
reagálnak. A nõ e Godard-filmekben elemi erõ, természeti
katasztrófa.
Talán ezzel magyarázható a Megvetés kudarca:
Brigitte Bardot-tól itt Godard ugyanazt a titokzatos nõ figurát
várja el, amit Anna Karinától megszokott. Sokrétûséget,
kiismerhetetlenséget. Ahogy maga a rendezõ írja: „Milyenek
a nõk a férfiakhoz viszonyítva? Sokkal élõbbek.
Ez nagyon jól látszik a lassított sportfelvételeken.
A nõk arcán hajdani életeket, majdani életeket,
álmodott életeket látni. Egy magasugrónõt
kislánynak, anyának látunk.” (Pacskovszky Zsolt fordítása)
Bardot-tól azonban hiába várta Godard a sokrétû
s kiismerhetetlen nõ figuráját: hiteltelen, színészileg
gyenge alakítás született.
Érdekes ebbõl a szempontból a korszak két
alapfilmje, amelyben nem szerepel Anna Karina. A Kifulladásigban
Jean Seberg, a Hímnem, nõnemben pedig Chantal Goya (akit
a francia közvélemény nem e filmbõl, hanem mint
egyes számú gyerekdal-énekest ismer: õ a francia
Halász Judit) talán még Anna Karinánál
is erõsebben, vagy legalábbis kevésbé játékos
módon hozza a titokzatos nõ szerepét.
A kiismerhetetlenség mellett e filmek nõalakjaiban még
egy közös vonás van: az alapvetõ ellentmondás
a szerelem és a szabadság iránti vágy között.
Ez persze akkoriban Godard szinte mindegyik szereplõjére
igaz volt. A férfiak viszont általában hitegetik magukat.
Elhitetik magukkal vagy azt, hogy õk csak a szabadságra,
illetve csak a szerelemre vágynak, vagy azt, hogy e két dolog
voltaképpen ugyanaz.
A nõi szereplõk õszintébbek: feloldhatatlan
konfliktust látnak a szabadság, a függetlenség
megõrzése és a kötõdés, a szerelem
között. Ezért árulja el Patricia Michael Poicard-t
a Kifulladásig végén, s ezért hagyja el Marianne
Ferdinand-t a Bolond Pierrot-ban.
Találkozás, vonzalom, árulás
Legújabb filmjében (Éloge d’amour) Godard hosszasan
boncolgatja, mi is a szerelem. Négy stációról
beszél: a találkozás, a fizikai vonzalom, az elválás
és az újrakezdés stációjáról.
E korai filmekben még szó sincs az utolsó, a késõi
Godard-nál leginkább illúzióvesztett stádiumról,
az újrakezdésrõl. Találkozás, vonzalom,
árulás: ez az egyszerû képlet illik csaknem
mindegyik „lány és pisztoly” filmre. Az árulás
kötelezõ befejezés: vagy méginkább az
együttlét alapvetõ lehetetlensége (ezalól
az Alphaville látszólag optimista utolsó jelenete
sem kivétel).
Az árulás témájára különbözõ
variációk léteznek: a komikus, könnyed verziótól
(Az asszony az asszony) a mélyen tragikusig (Éli az életét).
Mindezek közül a legszebben kidolgozott a már-már
tanmese-szerû Bolond Pierrot, ahol a rendezõ a film elsõ
felében gondosan felépíti az idillikus vad szerelem
képét, hogy a film második felében könyörtelenöl
szétrombolja. A Külön banda záró monológja
(melyet Godard Queneau-tól vesz kölcsön) is erre reflektál:
„Miért nem szeretsz? Egy férfi és egy nõ nem
lehet egy nagy egész része, nincs összeolvadás.
Szétválva maradnak, külön utakat járva,
bizalmatlanul és tragikusan.”
S itt válik fontossá e filmek másik alapeleme:
a pisztoly. Godard korai filmjeit sokan az amerikai B-szériás
gengszterfilmek hatásának fényében elemzik.
Valóban sok motívumot átvesz a gengszterfilmekbõl:
az Alphaville Lemmy Caution figurája, a Külön bandában
látott Billy, a kölyök parafrázis vagy a Kifulladásig
filmes idézetei mind erre a hagyományra utalnak. A gengszterfilm-tradíció
szerepének azonban nem szabad túl nagy szerepet tulajdonítani.
Ezek a filmek nem gengszterfilmek, hanem szerelmesfilmek, szomorú
szerelmesfilmek. A gengszter-motívumok, így a pisztoly is,
csak úgy jelenik meg, mint a szerelmi történet koreográfiájának
része.
A pisztoly és a lány szerepeltetése természetesen
sok és sokféle kombinációra ad módot.
A nõ leginkább az, akit lelõnek (Éli az életét,
Bolond Pierot, One plus one), ritkábban õ az, aki a pisztolyt
tartja (Made in USA). Emellett a nõ lehet indirekt módon
oka annak, hogy a hõst lelövik (Kifulladásig, Külön
banda). Belmondo igazi hõs: õ az, aki lõ. Jean-Pierre
Léaud épp ellenkezõleg: soha nem nyúl pisztolyhoz.
Tipikus antihõs Godard-nál. A Made in USA-ben Anna Karina
könyörtelenül leteríti. S a Hímnem, nõnem
végén banális (?), nem pisztoly általi halállal
hal: lesétál az épülõ ház erkélyérõl.
Mindezen variációk ellenére egy dolog közös
e filmekben: a pisztoly mindig akkor kerül elõ, amikor árulás,
szakítás, elválás van a levegõben. A
pisztoly jelenléte mindig a szakítás, két korábban
összetartozó ember erõszakos szétválásának
erõszakosságát hangsúlyozza. A Godard-filmekben
ritkán látni veszekedést, hisztit. A kapcsolatok nem
ajtóbecsapással fejezõdnek be, hanem pisztolylövéssel.
Ez kevésbé érzelgõsebb és sokkal visszavonhatatlanabb.
A legtisztább példa itt is a Bolond Pierrot, amelynek végén
Belmondo maga lövi le szerelmét.
Nem olcsó metaforáról van azonban szó.
A pisztoly jelenléte e filmekben leginkább ahhoz hasonlít,
ahogy Truffaut használja a sósavat a Jules és Jimben.
Jeanne Moreau pakolás közben elõvesz egy kis üvegcsét,
melyben – mint kiderül – sósav van, vészhelyzet esetére.
Miután Jim meggyõzi, hogy ez szükségtelen, a
lefolyóba öntik a folyadékot, ahol az sisteregve és
füstölögve eltûnik. Ez a történet szempontjából
funkciótlan jelenet egyetlen célt szolgál: azt sugallja,
hogy Catherine veszélyes nõ. Ez azonban nem felszínes
metaforaként jelenik meg, hanem zsigeri hatásként:
amikor látjuk a sistergõ sósavat, ezt a képet
akarva akaratlanul Catherine-nal hozzuk összefüggésbe.
Godard hasonló módon hangsúlyozza az elválás
erõszakosságát a pisztoly jelenlétével.
Késõbb egyre több pisztoly, puska, gépfegyver
bukkan fel a filmjeiben. Már a Bolond Pierrot elején látunk
egy szobányi puskát, a Csendõrökben és
a Week-endben mégtöbbet, majd a One plus one-ban szinte mást
sem. Érdekes variáció pisztoly és lány
kapcsolatára e film egyik kulcsjelenete, amelyben fekete forradalmárok
egy londoni autóroncstelepen fegyvereket adogatnak egymásnak,
majd ezeket három hosszú fehér ruhába öltözött,
frissen kivégzett fehér lány holttestére pakolják.
Egyre több tehát a pisztoly, s egyre kevesebb a lány.
Godard számára ekkor már nem a szabadság és
a szerelem összeegyeztethetetlensége jelenti az élet
legnagyobb problémáját, hanem a kapitalista kizsákmányolás.
Árulás helyett forradalom. A pisztoly már nem a szerelem
lehetetlenségének ad hangsúlyt, hanem a maoista eszméknek.
1968 végérvényesen lezárta Godard szerelmesfilmjeinek
korszakát.
Kérjük küldje el véleményét címünkre: filmvilag@filmvilag.hu