A média a fecsegõket részesíti elõnyben azokkal szemben, akik csináltak már valamit, és beszélni is tudnának errõl.
Egyik koranyári este érdekesnek tetszõ mûsort
ajánlott a Duna Tévé Sziget címû mûsora:
sztárok nyilvánultak volna meg hatan, s mert közülük
legalább négy érdekel is engem, a mûsort végignéztem.
Azaz végignéztem volna, de a mûsorújságban
közöltek közül csak hárman nyilvánultak
meg – rajtuk kívül pedig, illetve õket elnyomva, õket
a képernyõrõl a mûsoridõ felében
lebeszélve ketten: egy szõke nõ, meg egy nagy hasú,
kopasz fecsegõ.
A szõke nõ meg a nagy hasú fecsegõ uralták
a képernyõt, háttérben a budai Vár,
a szentendrei skanzen és az Operával szemközti volt
Balettintézet váltakozott; utóbbit, mint rémlik
nekem, eladták elegáns kupoldának vagy bankszékháznak,
mindegy is, minek, hajdan ott sztárokat képeztek, de ott
már nem képeznek többé sztárokat valamiért;
nyomták a közhelyeket õk ketten böcsülettel,
a nagy hasú fecsegõ elokvensen, a szõke nõ
bután kérdezgetve, a kamerának modernül háttal
sétálgatva ráérõsen, noha õk
soha semmiben nem tûntek ki, õk bizony nem sztárok,
hanem csak a sztárokon élõsködõ valakik.
Sikerült a fecsegésüket Marilyn Monroe, Brigitte Bardot,
Karády Katalin álló- és mozgóképeivel
feldúsítania az érdemdús rendezõnek,
akinek a nevét nem közölték, minthogy a stáblista
teljes egészében lemaradt.
Mégsem kapcsoltam ki a tévémet, mégsem
nyomogattam a csatornaváltót, mert a hat megnevezett sztár
közül négy engem kifejezetten érdekelt.
Leginkább Bereményi Géza szavaira voltam kíváncsi,
akit 1966 óta igen kedvelek. Évfolyamtársam volt véletlenül,
a Váci utcai kari könyvtár elõterében
elismerõn és irigykedve hallgattam pompás történeteit,
amelyeket a megírásuk elõtt rajtunk, ámuló
hallgatóin próbált ki elõször. Tehetséges
embernek tartom azóta is, folyamatosan, egy-két remekmívû
novelláját egykor elemeztem a bölcsészkaron a
tanítványaimnak; kaposvári dramaturg koromban nagyon
drukkoltam egy kitûnõ dramatizálásának,
Gothár rendezte pompásan, mégis megbukott, amit igen
fájlaltam; és azért is érdekelt, mit mond,
mert az elmúlt hónapok mindenféle történései,
vagyis hát az államilag elõtérbe nyomott Széchenyi-film
miatt õt most valószínûleg még többen
utálják honunkban, mint engem, ami pedig nagy szó.
Nem csalódtam benne. A szõke nõ kérdéseire
mindvégig becsületesen, valóban elgondolkozva, õszintén
válaszolgatott, ahogy eddig is szokott. Még az olyan tökhülye,
a francia tévébõl bevallottan átvett kérdésekre
is, mint hogy „mi a kedvenc színe”, „melyik a legkedvesebb szava”
és egyéb ökörségek. Ajkán most is
ott volt a zavart, kamaszos félmosoly. Ráismertem a mindenkori
Bereményire, amikor a „szabadság” fontosságáról
beszélt.
A szõke nõ persze nem kérdezett rá, hogy
ugyan miként is áll a szabadság, amikor váratlanul,
a szabadság kellõs közepén államosítják
az embert; de nem azért nem kérdezett rá, mert tudta,
hogy erre államilag nem szabad rákérdeznie, dehogy:
fogalma sem volt róla, hogy ilyen kérdés egyáltalán
feltehetõ, s hogy még erre a nagyon kínos kérdésre
is becsületesen, önmarcangolóan válaszolna a kérdezett.
„Nem vagyok sztár”, mondta Bereményi, igen pontosan és
õszintén egy másik buta kérdésre. Valóban
nem az. Óvatlanul belekavarodott egy rossz helyzetbe, amelybõl
csak egy kivételesen jó filmmel mászhatna ki. De mit
is beszélek. Ebbõl a Hídemberbõl nem lehet
jó film: ebbõl csak valamilyen pártok által
hozsannázott és becsmérelt izé jöhet ki,
egy napirendi pont itt meg ott, az esztétikai minõség
kérdése soha nem fog felmerülni; lehet nagyon jó
film is akár, mégis csak az lesz, amit Bereményi szépen
elmondott: hogy mennyibe került, és mennyit kerestek vele az
alkotók. Tökéletesen igaza volt, amikor azt mondta:
a kezdõt nálunk sokan segítik, aztán ha sikere
volt, rögvest agyagba döngölik; a szõke nõ
festett szõkén hallgatta, és nem kérdezett
rá, hogy is van ez voltaképpen.
Snitt, Bereményit, akit hallgattam volna még fél
órát legalább, elvágták, jött a
következõ riportalany.
Akire én személy szerint szintén kíváncsi
voltam: Egerszegi Krisztina.
Nagyon-nagyon szimpatikus, õszinte és okos volt õ
is, miközben a névtelen rendezõ a névtelen operatõrrel
a kicsi – talán fél éves – Bálint nevû
gyermekecskét mutatta, amint elvarázsoltan egy felnõtt
papucsot rágcsál. És mutogatták Egerszegi Krisztina
férjét is, egy szimpatikus, kopaszodó, szakállas
fiatalembert, akinek engedélyeztek vagy három mondatot; okosan
szólt a férj, akinek a nevét nem írták
ki, és akinek több mondatot nem engedélyeztek. Pedig
érdekelt volna engem, ki ez a jó humorú, okos pasas,
aki vette magának a merészséget, hogy egy úszózseninek
kezdjen udvarolni, ráadásul, mint mondta, egy esõs
napon. Nem akármilyen ember lehet õ sem. De nem tudhattam
meg, mert elvágták. Azt hiszem, mondott õ is, meg
a felesége, a világsztár Krisztina is sok mindent,
amit õszintén gondoltak, ami engem nagyon is érdekelt
volna, csak hát nem fért bele a mûsorba, a nagy hasú
fecsegõ meg a szõke nõ túlsúlya miatt,
úgyhogy kivágták.
Következett Rost Andrea. Egy okosan, szépen, pontosan fogalmazó
világsztár. Egy bölcs ember, aki még azt sem
átallotta a kamera elõtt megvallani, hogy tizenhat éves
lánya van. Aki szinte feladta a labdát a kérdezõ
szõke nõnek: beszélne õ arról, hogyan
építhet egy családos nõ énekesi karriert,
de a szõke nõ e felajánlkozásra süketnek
bizonyult. Neki, a szõke nõnek, megvoltak elõre a
sztereotip kérdései, azoktól nem hagyhatta magát
eltántorítani. Hallgattam volna Rost Andreát is egy-két
órán át, ha valaki kérdezte volna, de nem kérdezte.
Bejátszottak aztán egy eszméletlenül rossz
részt egy vacak, sõt ócska musicalból, a Jézus
Krisztusról írottból, abban felismertem Sasvári
Sándort, akivel nyilván szintén készült
interjú – az engem mélységesen nem érdekel
–, és aztán vége lett az egésznek; a mûsorújságban
bezengettek közül nem láttam Eperjes Károlyt, Miklós
Tibort, letelt a mûsoridõ.
Majd persze nyilván levetítik valamikor a második
részt is, de azt én már nem fogom megnézni.
Nem buta emberek találták ki ezt a mûsort – nevüket
nem tudom, nem volt stáblista, ugye –, és meggyõzõdésem,
hogy nem akartak rosszat. Népfrontos mûsort akartak csinálni
olyan emberekrõl, akik ma éppen sikeresnek számítanak
honunkban. Hogy vackot és jelentõset eleve kevertek, lelkük
rajta; megint csak azt mondom: nem akartak rosszat. Csak éppen ma
strukturálisan nincs idõ arra, hogy egy ilyen bezengett mûsor
egyben lemenjen, és arra aztán végképp nincs
sem érzékeny, tájékozott kérdezõ,
sem szerény, háttérbe húzódó
szakértõ, sem mûsoridõ, hogy izgalmas emberekbõl
azt hoznák ki, amit lehet.
A médiáról szólt ez a mûsor is sajnos:
az öntetszelgõ, élõsdi, idióta médiáról,
amely a fecsegõket részesíti elõnyben azokkal
szemben, akik csináltak valamit és akik mondanának
is valamit nekünk, akik éhesek vagyunk a szóra. Egy-egy
komoly, alkotó szellem csak egy-egy bizsu ezeknek a szõke
nõknek és nagy hasú fecsegõknek a fülében
vagy a nyakláncában. Ez a megvagdalt, végsõ
változatában is kettévágott, semmitmondó
mûsor pedig egy hiátust kitöltõ egy órányi
mozgókép egy olyan televízió mûsorfolyamában,
amelyet tizenötmillió magyar foghat elvileg, mert fent van
az Eutelsaton.
Siralmas énnéköm Budapesten lakoznom, és
bárhol a világban magyarnak lennöm.
Kérjük küldje el véleményét címünkre: filmvilag@filmvilag.hu