Új világtrend: saját gyártású tévésorozat az RTL Klubon.
Tíz éve még sok szó esett az itthoni panaszkultúráról,
mint szemléleti-kondicionális népbetegségrõl,
amely nem engedi felfakadni a jókedv és bõség
forrásait. Ellenszerül gyakorlatilag mert szegény
nemzet vízzel fõz fõként a pöffeszkedés
szokáskultúrája adódott. Ez szintén
erõs hagyományunk, de régóta nem tudott olyan
szemkápráztató korszerûségi nimbuszra
szert tenni, mint a kilencvenes évek során. Az egymás
nyakára talpalás közgyakorlata nem csupán fellendült
ekkor, de szakralizációs tendenciát is felvett, mígnem
napjainkra az egykor oly dús szövetû panaszkultúra
színtelen, rojtos, lyukacsos ronggyá foszladt. Ebben az országos
sikerben a televízió szerepe nem méltatható
eléggé. Külön figyelmet érdemel a mûsorajánlók
vitézsége, a bombasztikus hanghordozású tévékikiáltók
társadalom-moderáló hatása. Szpícseiket
tetemes napi dózisokban kapjuk, lelkesedésük izzása
az évek múltával csak fokozódott. Ezek sohasem
enyhülnek. Új cél, új törvény, új
erõ. Új generáció született! hangzott
emlékezetes görgéssel az Elsõ generáció
címû, az RTL Klubon az idén levonult magyar tévésorozat
bevezetõ szózata. Így a Hitlerjugendrõl szóló
valahai propagandafilmek kezdõdtek, és szúrós
pillantású komszomolecek tudtak így, néhány
szóval megjuházni akadékoskodókat az Ural aljában
(Ne akarj okosabb lenni a Népbiztosok Tanácsánál!).
A nagymodern szellem vígan feltámadt tetszhalálából,
a posztmodernitás örülhet, ha egy tányér
levest kap a sarokban. Az idézett prológus a továbbiakban
a cyber-térre is utal, de magát a lehengerlõ sorozatot
nem annyira a cyber-távlatok hevítik, mint inkább
az idehaza már fellelhetõ modi-trendi életvitel kultikus
továbbfejlesztésének lehetõségei. A
klip-stílust a nagyobb ívû mozgóképi
elbeszélésre kiterjesztõ tévés hõsköltemény
ez, amely részenként is igen szuggesztíven esztétizál
és pedagogizál. Megerõsítés azoknak,
akik már lelkükben is a Trendi emberei, és vészkürt
mindazoknak, akik ezidáig nem, vagy nem mindenestül csatlakoztak
a Trendihez. Figyelmeztet, hogy a Trendi minden szépséget
magába von, kívüle hamarosan nem lesz szépség:
körülötte minden kiég, eltakarítandó
szemétté válik.
A Duna-táj az Elsõ generáció víziója
szerinti közeljövõben már digitálisan rendezett:
nincs többértelmûsége, nincsenek egymásba
játszó különféle hangulati értékei.
Ha épp nem az éjszaka tart, akkor mindig hétágra
süt a nap. Minden tereptárgy kívül-belül kisubickolt,
megdizájnolt, kompakt, a Trendi-népség kedvére.
Õk maguk is kompaktak. Testük dísztárgy-jellegû,
nem a természet dísze tehát, amelyet mesterségesen
is díszítenek, hanem félig termék (gyaníthatóan
gépi agyrészekkel, már ahogyan beszélnek).
Látjuk, hogy már kipaterolták kontaktus-terükbõl
az alkalmatlanokat, így a nagyanyókat-nagyapókat is,
de a szépség fontossága tiltja, hogy beszéljenek
errõl, így az öregek telepítési helye
és módja nem válik ismertté a nézõ
elõtt. Dísz-öregnek megmaradt a színen egy reklámbonviván.
Gyerekek csak elvétve tünedeznek fel a fényterepen,
és megszólalniuk itt nem szabad. Az ember nyilván
csak tizenéves kora második felében érik meg
teljes lélekkel a Trendire. Ám szülõkrõl
sincs hír, ennek a sorozatnak a világában; talán
itt már nem is ugyanaz az utódteremtés módozata,
mint amelyhez a faj máig még tartja magát mindenütt.
A szexualitás elvileg becsben áll az Elsõ generáció
szereplõi közt is, csak éppen karcsúsodott egy
funkcióval. Megérte: a lakás periferikus jelenséggé
lett náluk, többnyire castellumokban tanyázhatnak, amelyek
takarító személyzete láthatatlan. Valami tündérgárda
lehet ez, amely mindent idõben meg is javít, mielõtt
a tulajt bármi bosszúság érhetné szerelékeivel.
A tündérek óvta, meglett emberektõl nem háborgatott
bróker-sihederek, szépségipari brigádtagok,
médiababák, krokodilkereskedõ srácok a nyári
vizeken motoroshajózva, kerti bulik közt mintaautózva,
egymásnak idülten húzzatok el, köcsögök!-et
kiáltozva a teljes megváltódás felé
tartanak. Ha a permanens technikai forradalom újabb szintjei úgyis
újféle ûrlényekké tesznek minket, ha
a logisztikai értelem elitje majd úgyis mindent elintéz
nekünk, minek már azzal a tömérdekféle gondolattal
és átéléssel érintkezni, amelyet az
eddigi emberi idõk felhalmoztak? Utunkhoz tökéletesen
elég, ha mindig csak azt gondoljuk és érezzük,
amit a Trendi számunkra kiválogat õ tudja, honnét
, és mindig úgy, ahogyan a Trendi azt magába szellemíteni
képes. Jó tudni, hogy a közeljövõ legnézettebb
hazai tévécsatornája, a MON-TV vastagon és
precíz ütemezésben fog fizetni akárhány
munkatársának, úgy löki majd a mosolygó
hamvasrózsás arcocskákba a pénzt, hogy az alkalmazottak
akár naponta járhatnak a Fekete Neonba, az ország
legvonzóbb szórakozóhelyére. De aki hisz a
Trendiben, nem marad ki a sugarakból akkor sem, ha csekély
versenyképességû, ha még egy ágrólszakadt
minipub-tulajdonost sem tud hitelt érdemlõen megfenyegetni.
Hiszen már ma is a hazai tévécsatornák szaporulatával
derekas mûsoridõt foglaló médiaszereplõvé
válhat bárki, feltéve, ha felmutatja a Trendi valamelyik
ágát, például rollerbarát kisgyereknek
öltözött húszéves, aki nyerítve nevet,
és tasakot, párnácskát csapdos a mellette fecsegõ
jóbarát szájába. Ezen a nyomvonalon talán
csak havonta jut el majd a Fekete Neonba, de mit számít ez,
ha a cyber-tér aztán mindannyiunkat beszippant és
halhatatlanná tesz?
Egyetlen komoly probléma akad, amely a XXI. század elsõ
megváltódási irányú (múlt-eltörlõ)
generációját terheli, és éppen egy generációtárs
testesíti ezt meg, Evil, a Fekete Neon tulajdonosa. Ez a halálárnyékos
arcú fiatalember akinek fazonja középkori városterekre
és sikátorokba éppúgy odaillik, mint az orosz
anarchisták közé, de lengõ hajával az
1971-es budai ifiparkba is , mintha a nyecsajevi céletikát
forgatná át hiperegoista változatúvá
(etikai rend birtokában bûnözik). Minthogy kezét
a világ legveszélyesebb vegyianyaga felé nyújtogatja,
fennáll a veszély, hogy egy, a történelem rétegzettségét
magában õrzõ lény megmérgezi és
eltéríti a Trendit. Sajnos, a legtrendibb lányok
meg az egész tyúkól vonzalmát már
meg is szerezte. Szembenállását a kollektív
irányultsággal elõször a lengyel rendõrség
egy átdobott akciótisztje ismeri fel, majd a rémítõ
helyzet lassan kirajzolódik a MON-TV programigazgatójának,
Robinnak a lelki szemei elõtt is.
Robin és szerelme, Csilla az uralkodó világrend
naiv hívei. Szellemi alkatukkal úgy szolgálják
a Trendit, ahogyan Robin, ha korábban születik, április
4-i ünnepségeket szervezett volna, nem kevésbé
tiszta szívvel, eszes lendülettel, és Csilla akkor is
boldogan állt volna mellette, körbetekintve a jó világra.
Kapcsolatuk még ehhez képest is túlzottan light jellegû,
nélkülözi a szerelmi lényeget, az elõre
el nem gondolt, elõzetesen kitalálhatatlan mozzanatokat,
az öröm egyéniségét. Kettesben is folyvást
csak készenlévõ kollektív képzeteket
realizálnak; effélékhez igazodnak Robin selyembélésû
hálószobájának pazar matracán is. A
diétás szerelem, a bulik diétás jókedve
(mert humora egyetlen szereplõnek sincs; kiszólásaival
még a komor Evil jár a leggyakrabban a humor peremén)
csak a klipesedés által nyer némi bûverõt.
Döntögetett képszögek, gyors bekattanású
beállítás-verziók azonos tárgyra, pillanatnyi
vágóképek kinagyított hajrebbenésekrõl,
mindehhez a zenei effektusok gondos odafontsága ugye akarsz már
partyzni? A választás azért nehéz marad: 1.
programigazgatóval a zöldben, 2. az 1.-tõl megmenekülve,
de csótányokkal egy betondobozban, 3. hívni Evilt.
Elsõ generáció magyar, 2000. Rendezte: Szabó Szilárd. Kép: Csukás Sándor, Makkos Szilárd. Zene: Berkes Gábor. Szereplõk: R. Koncz Gábor (Robin), Kamarás Iván (Evil), Osvárt Andrea (Csilla), Bizek Szilvia (Szandra), Királyi Éva (Jázmin), Somos Attila (Armand), Ernyey Béla (Halmy), Kis Piroska (Kinga), Pásztor Gergõ (Zen), Kovács Gyula (Olivér), Gömör Tamás (Martin), Gyetvai Éva (Judit), Saluska Ádám (Ricky), Dózsa Zoltán (Vilk), Hujber Ferenc (Bartek), Papp Tímea (Alina), Török Tivadar (Pjotr), Szabó Simon (dj Kalasnyikov). Az RTL Klub produkciója. 10x30 perc. |
Kérjük küldje el véleményét címünkre: filmvilag@filmvilag.hu