Filmtörténet és filozófia: Gilles Deleuze könyve fordulat a filmrõl való gondolkodás történetében.
A filmelméletrõl sok rosszat el lehet mondani. Száraz,
érthetetlen, unalmas, feleslegesen túlbonyolított
megközelítése egy amúgy egyszerû jelenségnek,
a filmnek. S ebben van is valami. Kevés olyan filmelméleti
könyv van, amely lebilincselõ olvasmány lenne. Leginkább
halandó ember számára követhetetlen, jó
sok szakterminussal megtûzdelt eszmefuttatásokra számíthat
az olvasó.
Gilles Deleuze könyve, ha lehet, még ebben a kategóriában
is veri a mezõnyt. Vannak filmteoretikusok Balázs Béla
például , akik megpróbálnak minden mozilátogató
számára érthetõen írni. Deleuze nem
ilyen. Az õ esetében ugyanis van még egy terhelõ
körülmény: Deleuze filozófus. A Mozgás-kép
nemcsak és nem elsõsorban filmes könyv: sokkal inkább
filozófiai traktátusnak tekinthetõ. Filmelmélet
és filozófia a lehetõ legolvasóellenesebb
kombináció.
Eddig a fanyalgás. Azt azonban le kell szögezni, hogy ha
az olvasó átverekszi magát a könyv oldalain,
valami nagyon fontosat érthet meg a filmrõl. A Mozgás-kép
ebben minden szakmabeli egyetért új korszakot nyitott
a filmelméletben. Ez persze nem kell, hogy meghasson minket, annyi
azonban bizonyos: ez a filmelmélet gyökeresen eltér
azoktól, amelyekkel az olvasó eddig találkozhatott.
Mindenekelõtt Deleuze egészen mást ért
a filmelmélet kulcsfogalmai alatt, mint elõdei. Itt nem kell
nagyon elrugaszkodott fogalmakra gondolni: a legfontosabb különbségek
egyike a kép fogalmának értelmezése. A klasszikus
filmelmélet a képet technikai paraméterekkel határozta
meg: premier plán, nagytotál, képmélység,
képkivágás. A nagy kérdés pedig az volt,
hogy miként nyernek ezek a képek jelentést: hogyan
viszonyulnak a filmkép technikai paraméterei a kép
jelentéséhez. A képek összeütközése
nyomán pattan ki a jelentés? A montázs felelõs
a jelentésért? Vagy a történet? Esetleg a nézõ
elméje konstruálja a jelentést a képeket látván?
És egyáltalán: milyen jelentésrõl is
van itt szó? Nyelvi jelentésrõl? Ha igen, akkor az
hogyan viszonyul a nem nyelvi képekhez? Ha pedig nem nyelvi ez a
jelentés, akkor milyen?
Deleuze megoldása a híres duchampi frázisra emlékeztet:
Nincs megoldás, mivel nincs probléma. Deleuze felfogásában
a kép nem írható le pusztán technikai jellemzõkkel:
a kép nem azonos a beállítással. A kép
néha egy másodperc törtrészéig tartó
snitt-részlet, néha hosszú percekig elhúzódó,
több beállítást felölelõ jelenet.
A képet tehát nem a technikai paraméterek határozzák
meg (például hogy vágástól vágásig
tart). A kép elképzelhetetlen a jelentéstõl
elválasztva. A jelentés határozza meg a képet,
az eredeti kérdés a kép és a jelentés
viszonyáról tehát értelmetlen. A könyv
címét adó mozgás-kép is e fogalom szerint
értelmezendõ. Fellengzõsen ezt úgy is lehetne
mondani, hogy Deleuze megkérdõjelezte az eleddig alapigazságként
elfogadott kép-jelentés szembeállítást.
Ez az álláspont azonban további kérdéseket
vet fel. Elõször is: milyen jelentésrõl itt van
szó? Továbbá: ha már nem segítenek a
technikai paraméterek abban, hogy meghatározzuk, milyen képpel
állunk szemben, akkor hogyan lehetséges a képek különbözõ
fajtáit elkülöníteni. Az ismerõs distinkciók
eltûnnek a kép fogalmának elemzésekor: nincs
többé metrikus montázs, szûk szekond, mélységélesség.
Mi jön e fogalmak helyére?
Deleuze e pontokon átcsúszik a filozófia területére.
A filmképek jelentése nemcsak hogy nem nyelvi jelentés,
de nem is hasonlítható össze a nyelv által adott
jelentés-fogalmunkkal. Következésképpen a nyelv
elemzésekor használt elméletek és fogalmak
nem használhatók a filmkép esetében itt Deleuze
keményen kritizálja a filmszemiotika irányzatát,
amely épp erre tett kísérletet. A képek ugyanúgy
a gondolkodás médiumai, mint a szavak, sõt, egy alapvetõbb,
talán az állatokra is jellemzõ gondolkodási
folyamat megvalósítói.
Ezt a sok tekintetben primitívebb gondolkodást a percepció
és az akció elválaszthatatlansága jellemzi:
a képek annyiban rendelkeznek jelentéssel, amennyiben egy
akcióhoz vezetnek vagy vezethetnek. A kutya számára
a bot nem nyelvi reprezentáció, hanem a játék
akciójának lehetõségét kínáló
kép. A percepció és az akció tehát egymást
feltételezik. E percepció-akció kapcsolat s a közöttük
közvetítõ affekció jellemzi a mozgás-képet,
s annak alosztályait: a percepció-képet, az affekció-képet
és az akció-képet.
Ez az elemzés Deleuze szerint viszonylag jól használható
a film elsõ ötven évének képtípusaira.
A neorealizmustól kezdve azonban valami megváltozott. Érdemes
felfigyelni arra, hogy Deleuze itt megint egy filmelméleti tabut
döntöget. A klasszikus filmelmélet elemzései és
fogalmai a film történetének egészére
érvényesek, Lumiere-tõl a digitális képig.
A filmtörténetnek tehát rendszerint nem marad helye
a filmelméleti koncepciókban azt egy másik tanszéken
tanítják.
Deleuze viszont e könyvével egyben filmtörténetet
is ír persze ez a filmtörténet kevéssé
emlékeztet a hagyományos filmtörténetekre. Egy
alapvetõ töréspontot mutat ki a filmet alkotó
képek tekintetében: a neorealista filmekkel kezdõdõen
a képekben a percepció és az akció kapcsolata
megtört: a percepció nem vezet akcióhoz, ha pedig
ritkán mégis akciót látunk, nem igazán
tudni, miért történik, milyen percepció váltotta
ki, ha egyáltalán kiváltotta bármi is. Ha a
Tavaly Marienbadban címû filmre gondolunk, talán világossá
válik, mit ért Deleuze ezen a változáson. Ezt
az új, a század második felének filmmûvészetére
jellemzõ képfajtát Deleuze idõ-képnek
nevezi, és külön könyvet szentel elemzésének.
A most kiadott Mozgás-kép voltaképpen csak e második
kötettel együtt adja ki Deleuze elméletét a filmrõl.
Mindez persze kicsit absztraktnak tûnhet. A szerzõ azonban
jó érzékkel konkrét filmek, illetve jelenetek
elemzésére használja ezeket a fogalmakat, és
e filmelemzések nem az oda nem illõ terminusok erõltetett
alkalmazásai. Épp ellenkezõleg: követhetõbbé,
világosabbá teszik Deleuze fogalmi apparátusát.
A több száz oldalas, illusztráció nélküli
könyv azonban így is elég tömény. Ha valaki
mégis rászánja magát a kötet végigolvasására,
talán érdemes a Metropolis címû folyóirat
e könyvet elemzõ, kissé könnyebben követhetõ
és háttérismereteket is nyújtó 1997-es
Deleuze-különszámát is kézbe venni.
Michael Foucault még a múlt században azt
írta, hogy a XXI. század Deleuze évszázada
lesz. A Mozgás-képrõl is el lehetne mondani, hogy
a XXI. század filmelméletének elkerülhetetlen
alapmûve. Mégsem ezért érdemes elolvasni, hanem
mert a filmrõl való gondolkodás radikálisan
új stílusát teremtette meg egy olyan stílust,
amely relevánsabb kérdéseket képes felvetni
az egyszerû, nem filmtudós mozilátogató számára,
mint amelyekkel a klasszikus filmelmélet foglalkozott.
Fordította: Kovács András Bálint. Osiris, 2001.