A borzalom televíziós képein az épület a fontos, a háttér, s nem az ember, aki a mélybe veti magát.
Be vagyunk a Kéttoronyba zárva, ahogyan az a sok-sokezer
gyanútlan ember abba a büszke, összeomlott két
toronyba, amelyben a halálát is lelte: be vagyunk zárva
a képi képzeletünkbe, amelyet mások diktálnak
nekünk.
A két torony eltalálása között eltelt
tizennyolc perc. Romlott emberi elmémmel nem tudok másra
gondolni, csak arra, hogy a terroristák bekalkulálták:
az elsõ repülõgép becsapódását
még nem filmezik le (tévedtek), de az égõ torony
látványa azonnal odacsábítja mind a hivatásos,
mind az amatõr képrögzítõket, és
a második becsapódást már milliárdnyian
fogják látni egyenesben, majd újra meg újra
az ismétléseit (ez bejött).
A terroristák fõnökei is be vannak zárva
az emberi képi képzeletbe: a katasztrófa-filmek látványát
másolták tudatosan. Godzilla New York-i felhõkarcolókat
morzsolt össze a mancsával; pokoli, égõ tornyokat
mutogattak nekünk a képalkotók évtizeden át;
földönkívüliek a Fehér Házat támadták.
A legmagasabb, ember által emelt, szimbolikus erõvel felkent
épületek lerombolása a mítoszokban mindig elõkelõ
helyet kapott Trójától, a jeruzsálemi második
templomtól és Karthágótól a II. világháborúban
lebombázott német képtárakig, a mosztári
hídig és tovább.
Van egy elég jelentõs mozzanat mégis: a XX. századig
nem tudtak katasztrófát képen ábrázolni,
e véres cselekmények közlésének alapvetõ
módja a szöveg volt, elsõsorban az epika. Állóképen
is megörökítettek persze döbbenetes pillanatokat:
ezt a célt szolgálta a számtalan keresztrefeszítés-ábrázolás;
Leonardo a vízözön drámai pillanatait rajzolgatta
kiábrándultan élete végén; esztétikai
alapvetések foglalkoznak hasonlókkal, például
Lessing a Laokoonban; Goya kivégzési képein az utolsó
pillanat van megörökítve; Dugovics Títuszt, az
egyik korai kamikazét is abban a pillanatban ábrázolta
a romantikus festõ, amikor a törököt megragadván
épp a mélybe veti magát de a lángoló
Nándorfehérvár egyetlen idõpillanatban ábrázolhatatlannak
bizonyult. A Halál diadala festõje a pisai Camposantóban
egy freskón epikus történeteket követett végig
képregényszerûen és újrakezdhetõen,
sõt mások is kísérleteztek ezzel, ám
a mi idõnkben dívó naturalista képi ábrázolás
nemcsak lehetetlen volt korábban, hanem bölcs társadalmakban
egykor még tiltották is. A régi zsidók például,
akiknek meglehetõs tapasztalataik gyûlhettek össze a
képi képzelet megsemmisítõ erejérõl,
ha sem Istent, sem embert, sem állatot, sõt növényt
sem engedtek ábrázolni soha és sehol elvileg a bálványimádás
elleni harc jegyében, de talán inkább a képzelet
kordában tartásának céljából.
Tudhattak az emberi képzeletrõl valami nagyon embertelent,
valami rettentõen veszélyeset.
Van azonban a harmadik évezred kezdetének megejtõen
emblematikus képsorozatában egy, a katasztrófa-filmekben
megszokottnál is riasztóbb elem. A CNN helyszíni közvetítésének
elején én véletlenül már délután
négytõl láttam, amikor az egyik torony még
állt, és annak összeomlását egyenesben
szemlélhettem kényelmes fotelembõl olyan képek
is feltûntek, amelyeken tisztán lehetett látni, hogy
emberalakú valamik zuhannak lefelé, magam legalább
három ilyet számoltam össze. E képek ismételt
sugárzását még aznap megszüntették,
azóta sem tûntek fel újra. Fotókon találkoztam
csak velük elvétve a lapokban. Bizonyos, hogy vannak még
ilyen fotók, és egészen biztos, hogy a jelenlévõ
amatõrök nemcsak a második gép becsapódását
rögzítették a kameráikkal, hanem az öngyilkosok
zuhanását is. Ezek a képek a jelek szerint be vannak
tiltva. Akárcsak a halottakról, illetve azok testrészeirõl
készült felvételek.
A két torony újra meg újra lángol és
összeomlik a világ tévéképernyõin,
de az áldozatok nincsenek sehol, legföljebb a hozzátartozóik
kiásását váró, reménykedõ
emberek kezében lévõ képeken de azokat sem
mutogatták soká. Szóban beszámoltak arról,
hogy egyes öngyilkosok kézenfogva ugrottak le a toronyból
a biztos halálba, de ezt képen nem kötötték
az orrunkra, nehogy másképpen rendüljünk meg, mint
tanácsos. Azóta a politikusok nyomultak elõtérbe,
bõségesen lehet látni és hallani õket,
magabiztosak, erõteljesek, fûzõt viselnek peckesen
és fenyegetõznek a megnyugtatásunkra a politikusnak
az a dolga, hogy mindenbõl a maga számára maximálisan
kedvezõ eredményt hozza ki, természetesen még
ebbõl is.
A hivatalos magyarázat szerint azért nincsenek egyének
a képeken, mert nem akarják a nézõk idegeit
borzolni, nem akarnak gyilkos indulatokat gerjeszteni bennük, meg
hát a halottak és hozzátartozóik emberi jogai
miatt.
Ez az érvelés hamis.
Eléggé borzolják az emberek idegeit folyamatosan
így is, úgy is. Csakhogy az a képi logika, amely az
eltérített gépeket a diabolikus hatalommal felruházott
épületeknek vezettette, mindenkinek megfelel, a hivatalos Amerikának
is. Amerika éppen úgy szimbolikusan akar ezekre az épületekre
gondolni, mint a terroristák. Azt kell mutatni, hogy a tudomány
és technika XX. századi csodáit érte támadás,
vagyis magát a civilizációt, és a meggyilkolt
egyének látványa ezt a koncepciót alapjaiban
ásná alá.
Sok ezer áldozatot követelõ, semmivel sem igazolható,
rettenetes tömeggyilkosság történt ismét
errõl az írott és hallható források
be is számolnak becsülettel. De a képek, amelyeknek
erõsebb a hatásuk, ezt a tényt úgy kendõzik
el, hogy szimbolizálják. Az egyéni halál elgyászolása
zavaró. Ez azt is jelenti, hogy az egyéni élet értéke
immár nulla. Ez maga a háború; történetesen
évtizedek óta folyik már, csak nem tettük a kellõ
nyomatékkal szóvá; mi magyarok legutóbb a velünk
a múltban is, a jövõben is szomszédos Jugoszlávia
bombázásakor sunyítottunk embertelenül.
A jelentésekben beszámolnak róla, hány
ország hány polgára hiányzik (missing), a többség
nem is amerikai volt. De a kép amerikai épületek elleni
támadásokról szolgáltat látványt,
azt vési be, és az egyénnel nem törõdik,
akár amerikai volt, akár külföldi.
Egyéni halál csak békében gyászolható
el. Háborúban az objektumok az érdekesek (épp
e célból találták fel a neutron-bombát,
amely csak az embereket öli meg, az igazi használati értéket
érintetlenül hagyja). A terrorista és a büszkeségében
eltalált amerikai képszolgáltatás ebben egymásra
talál. Goya döbbenetes képein még individuumok
láthatóak, arcukon a sorsuk, a végzetük, még
a kivégzõk is karakteres egyének de Goya a múlt.
A jelen és a jövõ az expresszionizmussal kezdõdött
embertelen szemlélet folytatása: nem a rettenetében
kiáltó ember a fontos többé, hanem a kiáltás
maga; meg lehet nézni Munch képeit ebbõl a szempontból,
vagy annak a nagyon tehetséges festõnek azt a nagyon rossz
képét, a Guernicát.
A képek elhallgatása, hogy ezzel a képzavarral
éljek, manipuláció. De képek sulykolása
is az lehet. Azt mondják újabban, hogy a mostani terrortámadás
hírére diadaltáncot járó, örvendezõ
palesztin gyerekek és nõk még szeptember 11-én
mutatott képsorozata több évvel ezelõtti felvétel,
az archívumból kapták elõ. Nem vagyok meggyõzõdve
arról, hogy ez igaz de lehetetlennek sem tartom. Nincs megbízható
nézõi módszerem arra, hogy a képi hamisítást
kiszûrjem. Ugyanígy nem tudhatom, vajon a szarajevói
piactér elleni támadást ki követte el? Vajon
a hegyekbõl lövöldözõ szerbek, vagy maguk
a bosnyákok, hogy a nemzetközi beavatkozást kiprovokálják,
mint késõbb egyes újságírók állították?
Én csak a vérzõ, tagjaikat veszített áldozatokat
láttam a képernyõn. Nem tudhattam volna, ha éltem
volna akkor, ki gyújtotta fel a Reichstagot, valóban Dimitrov-e,
vagy maguk a nácik; nem tudhattam volna, ha akkor éltem volna,
sõt nem tudhatom ma sem, vajon kik bombázták meg Kassát,
aminek hírére Magyarország hadba lépett a Szovjetunió
ellen. Akkor még csak szóban folyt a maszlag. Ma már
képekben. Az utóbbi az erõsebb, mert naturalisztikus.
A cui prodest õsrégi, bevált elvét próbálja
az ember alkalmazni, ha észnél szeretne maradni. Az elmélkedés
nem képben van, tehát szabad. Az embernek óhatatlanul
eszébe jut, hogy terrort elsõként azok alkalmaznak,
akik reménytelenül kisebbségbe kerültek, akiknek
pénzforrásai éppen kimerültek, és a visszacsapás
reményében indítottak gyilkos akciót, hogy
a rokoni hullahegyek láttán kényszerûen hozzájuk
térülõket megnyerjék. Hasonló jellegû
visszacsapást szintén csak önbizalomhiányban
szenvedõk indítanak, akik a legutóbbi választást
alig, sõt aligha nyerték meg törvényesen, s ez
a váratlan válság egészen jól is jön
neki. Hallgatom a rádiókat, betelefonálnak mindenféle
emberek, és idõnként hozzám hasonlóan
fura dolgokat mondanak. A kelet-európaiaknak, szorosabban a magyaroknak,
úgy hallszik, meglehetõs tapasztalataik gyûltek össze
az elmúlt évtizedekben a manipulációt illetõen,
aránylag sokan nem tudnak annyira naivak lenni, mint a békésebb
nyugati államok most elképedt polgárainak zöme.
Nem mintha ez számítana, persze, ezek egyéni vélekedések,
amelyeket az állami állásfoglalás kapásból
elnyom.
Azon azonban el tudok tûnõdni, ugyan miként is
ábrázolták a nagy katasztrófákat a hajdani
mesélõk, és hogyan ábrázolják
ma. Egykor a mesélõk a tömegbõl egyes embereket
választottak ki, az õ életük és haláluk
állt a középpontban, mint mondjuk Homérosznál,
Vergiliusnál, Danténél, vagy ugorjunk, Viktor Nyekraszovnál,
Fellininél, Bergmannál, Wajdánál és
a többieknél. Egyének sorsa volt fontos, és a
háború körülöttük az elmosódó
háttér. Ezrek, milliók szenvedését és
halálát nem tudjuk részvéttel követni,
de egyesekét igen; ebbõl van a mûvészet, még
Auschwitzot illetõen is.
Ma a háttér a fontos, és az egyén abból
kifehéredik. Az épület a fontos, és nem az ember,
aki a mélybe veti magát, mert valamiért, ki tudja,
miért, nem loholtak a még álló épület
tetejére a mentõhelikopterek, hogy megmentsék.
Már Eisenstein nevezetes, lépcsõkön lefelé
bukdácsoló gyerekkocsijában sem az a gyerek volt a
fontos, hanem hogy a gyerekkocsi lefelé bukdácsol. Pars pro
toto, hogyne, ahogyan a nagy esztéták ajánlották
de az ember ebbõl a részletbõl már eltûnt,
maradt a giccses eszköz.
Az a gyanúm, e mostani katasztrófa máris szocreállá
retusált képeit nézvén, hogy mindezekbõl
szocreál háború következik. Bármennyire
új is az, ami történt, bizonyosan nem lesz új
a kollektivitás elvont logikája, amelynek képi, képzeleti
medrében az egész tébolyt az összes lehetséges
oldalról tartani fogják. Ebben a hülyeségben
mi bizonyos elõnnyel indulunk. Mi eddig is a Héttoronyba
voltunk zárva. Lehajtom szépen a fejemet.