Beszélgetés a Balázs Béla Stúdióról
2.rész
Volt egy liget
Muhi Klára
BBS a nyolcvanas években. Beszélgetés Durst
Györggyel, Gödrös Frigyessel és Monory M. Andrással.
A nyolcvanas évek idõszaka már belefut a rendszerváltásba.
Mindhárman több éven át meghatározó
alakjai voltak a Stúdiónak.
Monory M. András: Háromszor lehetett valakit beválasztani
a Stúdió vezetõségébe. Így aztán
1981 és 1987 között Gödrös Frigyessel mindegyik
vezetõségben benne voltunk, Durst György pedig végig
ott volt mint titkár.
Az elõzõ nemzedékek folyamatos szabadságharcként
írták le a Stúdió életét, ahol
mindennaposak voltak a konfrontációk a hatalommal.
Gödrös Frigyes: A nyolcvanas években is voltak különféle
látogatásaink a minisztériumban, de úgy emlékszem,
direkt politizálás már nemigen folyt. Inkább
olyasmit akartak az emberek létrehozni, ami még véletlenül
sem hasonlít a hivatalos filmgyártásra. A mi vezetõségünk
idején például erõsen jelen voltak a gyakran
egymással is folyamatos vitában élõ képzõmûvészcsoportok,
Beke László, Maurer Dóra, Peternák Miklós,
aztán Erdély Miklós, aki azért soha nem volt
annyira elvont. A mi éránk alatt készült Erdély
Verzió címû filmje épp Mész András
volt az operatõre , ami szerintem máig az egyik legjobb
magyar film, s a vezetõségünk végén született
a Tavaszi kivégzés, Erdély Miklós utolsó
filmje. De a hatalomra a Szomjasék által emlegetett Bogács
Antalra visszatérve, a a hatalom és a BBS kapcsolatában
akkoriban már inkább egyfajta apai, feddõ viszony
volt jellemzõ. Nemigen kellett attól tartanunk, hogy élesre
fordul a helyzet. Az Indigó csoport megjelenésekor emlékszem
keményebb ellenállásra, vagy Wahorn András
Jégkrémbalettjének vetítésekor a közösülõ
állatok láttán Kõhalmi Ferenc, a filmfõigazgató
felpattant, és kikérte magának, hogy ezt neki végig
kell néznie.
Monory: Azért volt még egy-két csúnya balhé,
a Bebukottakat is le kellett vetítenünk az Országos
Büntetésvégrehajtási Parancsnokságon.
Ott ültek a tisztek, tábornokok, és üvöltöztek
a vetítés után.
Durst György: Azt mondták, ilyen börtönviszonyok
Magyarországon nincsenek.
Monory: A pikantériája az volt a dolognak, hogy a film
még ezt megelõzõen, közvetlenül a végsõ
vágás után kijutott Tor inóba, ahol megkapta
a legjobb videómunka díját, s csak utána tört
ki a balhé.
Durst: De eléggé felborzolta a kedélyeket Müller
Péter Ex-kódexe vagy Szirtes András Pronuma bolyokja
is.
Monory: Az ideológiai felügyeletet a minisztériumban
végezték, mert nyilvánvaló volt számukra,
hogy a Filmmûvész Szövetség különféle
paternális kötõdései miatt nem alkalmas arra,
hogy gatyába rázza ezt a csapatot, vagy hogy a dubnegatívokat
ellenõrizze a laborban. Az igazi elõrelépés
a mi éránkban azonban a videó megjelenése volt.
Gödrös: Ott voltam, amikor Barna elvtárs a Pasaréten
átadta a videóstúdiót. Elõzõleg
Soros György látogatott meg minket, megnézte a filmeket,
emlékszem, András, épp veled beszélgetett.
Monory: Soros egyáltalán nem értette, hogy ez
a formáció egyáltalán a világon lehet.
Pénzt fordítanak filmekre anélkül, hogy bemutatnák
õket, így a befektetett pénz végül sehol
nem forog vissza számára ez felfoghatatlan volt. Soros
persze nagyon intelligens ember, és végül sikerült
meggyõznöm. Pontosan átlátta, hogy mi a funkciója
a BBS-nek, s hogy mindehhez elengedhetetlen volna egy ütõképes
videóstúdió. Gyorsan és nagyvonalúan
cselekedett: a videóstúdiót gyakorlatilag õ
finanszírozta.
Hogyan került a képbe Barna elvtárs?
Durst: Úgy, hogy miután a BBS nem volt önálló
jogi személy, a Stúdióban minden a Mafilm tulajdona
volt, még a székek is. Soros ezt a technikát csak
a Mafilmnak adományozhatta, az pedig átadta nekünk.
Monory: Aztán ezzel a technikával elindulhattak olyan
naprakészebb dokumentációs munkák, mint például
a Fekete doboz.
Durst: Rengeteg experimentális film is készült a
K3 szekcióban. Tudjátok, amikor mindenki egymásnak
fordítja a monitort meg a kamerát, és rácsodálkozik
a végtelen képre
Monory: A videó megjelenésével elindult egy erjedési
folyamat. Az a kontroll, amit korábban a Laboratórium jelentett,
kezdett felbomlani. Technológiailag már nem lehetett gettósítani
többé az anyagokat. Egyszer Baján forgattunk valamit,
s csak úgy betévedtem egy videótékába
megnézni a választékot. A pult alól elém
toltak egy listát, amin rajta volt a Bebukottak. Fogalmam sincs,
hol másolhatták át. A technológiai váltásnál
is fontosabb volt azonban talán nem tûnik túlzónak
a megfogalmazás , hogy a BBS lehetett az a mûhely, ahol valóban
demokratikus elvek alapján tegyük hozzá: megszenvedett
módon , éjszakába nyúló körülményes
viták során születtek a döntések. S ha megnézzük
a termést, azt látjuk, sokkal több film készült.
A mi mûködésünk ideje alatt a hétmilliós
büdzsét, amivel kezdtünk, megdupláztuk. A nyolcvanas
évek közepén már körülbelül 14
millióval gazdálkodtunk. Nekem ilyen népfrontos emlékeim
vannak arról az idõszakról. Szerintem az a vezetõség
meg tudta valósítani, hogy minden irányzat a maga
súlyának, tehetségének megfelelõen megcsinálhassa,
amit kiérlelt. Visszatekintve nem kell szégyenkeznünk
a termés miatt.
Gödrös: Mindig arra hivatkoztunk, hogy szükségünk
van egy mindenkori magyar játékfilm költségvetésére.
Ez akkor 1520 millió Ft körül volt, amit nagyjából
meg is kaptunk.
Monory: Néhány jelentõs nemzetközi díjat
is nyertek a BBS-filmek. Nagyon büszkék voltunk arra, hogy
1985-ben a FIPRESCI a Stúdió egész munkásságát
díjjal ismerte el. Úgy emlékszem, ez fontos érv
volt a gazdasági elõrelépésünkben is.
S milyen volt a klíma szellemi, lelki értelemben? A
hetvenes évek végén Szirtes András igen kemény
szavakat használ: szerinte klikkharcok, széthúzás,
gazdasági és szellemi vákuum jellemzi a Stúdiót.
Durst: A BBS folyamatos válságban volt ez alatt a 40
év alatt, és ezt ki-ki idõrõl idõre
megfogalmazta a maga vehemensebb vagy szerényebb módján.
Egyébként Szirtes akit nagyon sokra tartok rengeteg filmet
csinált a Stúdióban. Mi sztenderdizáltuk a
Hajnalt, ott csinálta a Naplót, az egészestés
Lenzre az egyik legnagyobb összeget adtuk a BBS akkori történetében,
5 millió Ft-ot. Persze ahhoz a filmhez még így is
vér, könny és veríték tapadt.
Gödrös: Ami pedig a közérzetünket illeti,
azok a bizonyos keddek úgy néztek ki, hogy az embernek már
délután irtózatos szívdobogása támadt.
András használt egy szép kifejezést: megszenvedett
demokrácia. Ádáz harc folyt a különféle
szekciók erõterében, ezek a kedd esték sok
esetben végtelenül kellemetlenek voltak. Az egók harca
folyt. Hatalmas beszédeket, esztétikai elemzéseket
hallgattunk végig a filmek védelmében, s ez egyrészrõl
pozitívan befolyásolta az alkotókat, másrészt
mindig voltak, akik nem tudtak filmet csinálni, és sérelmekkel
távoztak.
Találtam egy érdekes összesítést
a Stúdió filmjeirõl: a legtöbb alkotó
neve mellett egy film, ritkábban kettõ szerepel. Ez is arról
árulkodik, hogy nehéz lehetett a BBS-ben filmhez jutni
Gödrös: Tény, hogy rengetegen voltunk, de jóval
többen dolgoztak a Stúdióban, mint amit a filmszámok
mutatnak. Sok megkezdett filmbõl nem lett késztermék.
A BBS a mi idõnkben ugyanis amatõr filmeseknek is adott lehetõséget,
akik sokszor elfogadhatatlan minõségû anyagokat csináltak,
hosszában vágták a filmet, nem keresztben. Ezek a
büdzsék a maiakhoz képest persze nevetségesek
voltak.
Durst: A vezetõség a megalapozottabb döntések
érdekében a pályázatok elbírálásához
sokszor esztétákat, színházi embereket kért
fel Ascher Tamást, Bikácsy Gergelyt, György Pétert
, akik aztán ajánlásokat tettek. Ebbõl következõen
jelentõs szellemi holdudvar vette körül a stúdiót.
Biztos emlékeztek rá, amikor Jeles András a színházával,
a Monteverdi birkózó körrel jelentkezett, s elõ
is adtak valamit. Emlékszem, csak ültünk és néztünk.
A dokumentumok alapján Jeles komoly együttmûködésre
gondolt a Stúdióval, ami végül is nem jött
létre.
Monory: A BBS csak azt vállalta, hogy dokumentálja a
színház dolgait. Ennek nyomán született meg a
Szélvihar és A mosoly birodalma.
Voltak viszont alkotók, akiknek évtizedeken át
szinte bérletük volt a BBS-ben. A képzõmûvész
Maurer Dóra hét filmet csinált, Erdély Miklós
ötöt, Szirtes Andrásnak szinte egész eddigi életmûve
ide kötõdik. Az õ munkáik valószínûleg
sehol másutt nem készülhettek volna el.
Gödrös: Erdély már 58 éves volt, amikor
nagy nehezen kiharcoltuk, hogy a Balázs Béla Stúdió
tagja lehessen.
Durst: Az elõbb Gödrös azt mondta, hogy Erdély
a többi képzõmûvész alkotóhoz képest
sosem volt annyira elvont. Azért ha a Vonatútra gondolok,
ma már nehezen érthetõ, hogy azt a 120 percet hogyan
nyomta le Miklós a vezetõség torkán.
Gödrös: Akkor már régóta a szemiotika
õrületében éltünk. A Vonatút vitáján
megtörtént, hogy többen akik azért így
vagy úgy a filmkultúrán nõttünk fel, és
egyébként is mûvelt, olvasott emberek volnánk
egy szót sem értettünk abból, ami ott a film
védelmében elhangzott. Zsilka János teljes egyetemi
szemiotika-anyagát kellett volna ismernünk ahhoz, hogy akár
Bódyval, akár Erdéllyel szembe tudjunk szállni
a vita során.
Erdély Miklós tagságának inkább
szimbolikus jelentõsége lehetett. Olvastam a Filmmûvész
Szövetség BBS-hez címzett levelét, amelyben furcsállják,
hogy az év során elkészült húszegynéhány
film szerzõjének több, mint a fele nem végzett
fõiskolát, a másik fele viszont nem tag.
Durst: Annak, hogy valaki a BBS-ben filmet készítsen,
adminisztratív akadályai nem voltak. Ha valaki elég
meggyõzõen tudta képviselni a tervét, akkor
megcsinálhatta, amit akart. Óriási elõnye volt
továbbá a Stúdiónak, hogy itt lehetett selejtet
készíteni. A BBS-ben, ha épp úgy tetszett,
kidobhattunk nyersanyagokat.
Bódynak, Bekének köszönhetõen a Stúdió
a nyolcvanas években a külföld felé is nyitottá
vált. Gondolok az Infermental elnevezésû nemzetközi
videófolyóiratra, amelynek a BBS-ben készült
az egyik száma. Aztán a máig legszebb Budapest filmre,
az Emlékek egy városról címûre, amelyet
Peter Hutton amerikai fotós készített Monory M. Andrással.
Hogyan kerültek kapcsolatba Huttonnal?
Monory: New Yorkban találkoztam vele, s annyira meghatónak,
formailag letisztultnak találtam a filmjeit, hogy felmerült
bennünk, miért ne készítsen nálunk egy
filmet. Az Emlékek egy városról nevetséges
összegbõl, lejárt filmtekercsre készült.
Gödrös: A stáb gyakorlatilag két emberbõl
állt, Huttonból és Andrásból.
Monory: Gerilla filmezés volt. Peternek volt egy háromlábú
faállványa, azt benyomtuk egy régi Renault 4-esbe,
és pöfögve elkalauzoltam õt arra a másik
Budapestre, amit gyerekkoromból ismertem. Imádta ezeket a
helyszíneket, olyan volt az egész, mint egy idõutazás.
Ekkortájt történt, hogy meghívták a BBS-t
New Yorkba, a Modern Mûvészetek Múzeumába, aminek
elég erõs visszhangja lett, s ezt követõen vetítéssorozatot
rendeztek a Stúdió filmjeibõl Amerikában. Ebben
az idõszakban sok olyan autonóm személyiség
kapott lehetõséget nálunk, akik máshol nem
csinálhattak volna filmet Szentjóby, Hajas, Vetõ
, de dolgozhattak akár külföldiek is. Csinált
filmet a BBS-ben az osztrák Michael Piltz-cel Tolvaly Ferenc,
a tv2 jelenlegi elnöke is. Mostanában futott egy retrospektív
sorozat a televízióban a BBS filmjeibõl. Szívszorító
volt látni egy olyan korszak lenyomatait, amely lehetetlen, hogy
valaha is visszatérjen. Ha összevetjük azzal a küszködéssel
és esetlegességgel, ahogyan ma egy fiatal filmhez juthat,
akkor nyilvánvaló, hogy a BBS ezt sokkal szerencsésebb
körülmények közt oldotta meg.
Durst: Ha ma akár az MMA-tól akár az ORTT-tõl
kapsz egy elutasító levelet, nincs újabb esélyed.
A BBS-ben abban az idõben volt lehetõség arra, hogy
adtunk egy kis pénzt, és az alkotó rövid idõn
belül mutatott valamit. Ha tetszett, amit hozott, akkor folytattuk
a produkciót. A nyolcvanas évek a maihoz képest aranykor
volt a filmesek számára. A politika már érzékelte,
hogy talán megbukik a rendszer, a gazdaság viszont még
nem telepedett rá ilyen erõsen a kultúrára.
Lubickoltunk a lehetõségekben. Ennek köszönhetõen
annyira színes annak az idõszaknak a filmtermése.
A rendszerváltással ez teljesen eltûnt. Azóta
kõkemény gazdasági vagy újabban kultúrpolitikai
érdekek határozzák meg a filmkészítést.
Nyilvánvaló, hogy be kellett jönnie egyfajta produceri
szisztémának, amin mi már akkoriban is rengeteget
vitáztunk.
De a legutóbbi idõkig épp a BBS-t nem érintette
meg a produceri rendszer szele.
Durst: Mert a BBS-ben tulajdonképpen mindig a vezetõség
volt a producer. Esztétikai szempontból jó producer
volt, gazdasági értelemben viszont nem. Persze nem is kellett
még akkor gazdasági értelemben jó producernek
lenni. Abból a szempontból, amit ma számonkérünk
rajta, valójában okafogyottá vált a BBS. Ma
mindenki készíthet filmet, alakult egy csomó stúdió,
az Inforg vagy hogy magamra utaljak a Duna Mûhely, s jó
néhány más hely, továbbá politikai értelemben
is nyitottabb a helyzet.
Gödrös: Egyébként a mi produceri létünk
olyan dolgokban is kifejezõdött, hogy minden készülõ
filmnek volt egy felelõse, én például a Jégkrémbaletté.
Soha nem felejtem el azt a rémületet, ami átsuhant rajtam,
amikor álltam a Fészek 15 millió wattal megvilágított
kertjében, s jöttek a szereplõk, valamennyien korcsolyában.
Majd egy hosszú asztalnál zöld és lila makarónit
kezdtek el enni. Mi teljesen együtt éltünk a filmek gyártási
problémáival, és valóban nagyon sokféle
film készült: kisjátékfilmek, experimentális
filmek, a képzõmûvészet, a zene területére
kitekintõ filmek, s ne felejtsük el, hogy ott voltak a Gulyás-testvérek
a Vannak változások, az Azért a víz az úr
alkotói , akik mindig értésünkre adták,
hogy a Stúdiónak kötelessége a radikális,
keményen politikai értelemben vett dokumentum témák
megjelenítése is.
Monory: Abból az idõszakból rémlik föl
számomra utoljára a társadalmi munka fogalma, amit
ma már kimondani is abszurd. Visszatekintve érthetetlen,
hogy ezek az emberek miért fecséreltek a Stúdióra
olyan irgalmatlan sok idõt. Ezek mögött a filmek mögött
ugyanis heroikus munka áll. Nem is értem, hogyan finanszíroztuk
magunkat.
Durst: Ez volt az egyetlen hely, ahol filmet lehetett készíteni.
Aki itt dolgozott, annak ez volt az életformája, a mániája,
egyetlen önkifejezési lehetõsége. Ha írsz
egy verset, nem gondolkozol azon, hogy mit fognak érte fizetni.
Tudtuk persze, hogy vannak rendezõk, akik házat építenek
a nagyjátékfilmjük honoráriumából,
ezért is volt például a Szövetséghez képest
a Stúdió erkölcsi fölényben. BBS-tagnak
lenni rang volt akkoriban. Aztán amikor jöttek a frissen végzett
fõiskolások, mindig kérdés volt, lenyomják-e
a régieket, vagy kompromisszumok kötõdnek. Az újonnan
érkezõ csapatoknak én általában elmondtam:
gyerekek, ez a Stúdió a tiétek, tessék, vegyétek
el a hatalmat, amit a BBS jelent. De akik benne ülnek, nem fogják
önszántukból odaadni. Gyûrõdéses
konfliktusokkal járt ez, ennek a megszenvedett demokráciának
azonban ez volt a lényege.
A Stúdió elsõ idõszakát az Önökével
összevetve döntõ különbség, hogy az alapítóknak
még többnyire sikerült az, ami az utódoknak már
egyre kevésbé: átlépni a nagyfilmgyártásba,
beindítani egyéni karrierjüket. A hetvenes évektõl
viszont Szirtesen vagy Tóth Jánoson kívül is
mind többen ragadtak benn a BBS-ben.
Durst: Akkorra nagyon megváltozott a magyar film szerepe, a
társadalomban elfoglalt súlya, rangja. Ki jött már
izgalomba attól, hogy készült egy új magyar film?
Monory: Két hangyaszorgalommal gürcölõ, a vágószobában
élõ embert említett, akik olyan filmnyelvet, olyan
filmformákat érleltek ki, amelyek kevéssé voltak
adaptálhatók a nagyfilmeket gyártó stúdiók
számára. Minden kultúrának szüksége
van az ilyen vadhajtásokra. E különös minõségeket
kihordó alkotók hatása késõbb mutatkozik
meg, az ilyesminek ugyanúgy érnie kell, de aztán visszahatnak
a fõáramra is.
Durst: Ám ahhoz, hogy az ilyen alkotók dolgozzanak, hívószavak
is kellenek. Nem véletlen, hogy Tóth Janó szinte csak
a Balázs Bélában tudott dolgozni. Vagy hogy Szirtes
mára bezárkózott a kisoroszi házába.
A BBS csak adott, nem kért semmit. Most pedig áru van, piac
van, marketing van és pénz van. Senki sincs, aki önzetlenül
áldozna a fiatalokra vagy a kísérletezésre.
Ön 1995-ig volt titkár a BBS-ben, nagyobb a rálátása
a Stúdió történetére. Hogyan és
miért jött el?
Durst: A BBS a rendszerváltás után már
egyre kisebb pénzeket kapott, s egyre kevesebb filmet gyártott.
Akkor azt gondoltam, azon a módon, ahogyan addig mentek a dolgok,
már nem lehet tovább filmet csinálni, valamiféle
produceri gondolkodást kell bevinni a Stúdióba. Azt
javasoltam, hogy a vezetõség, miután elfogad egy filmtervet
és megszavaz rá valamennyi pénzt, a gyártást
adja át egy producernek vagy felelõs beosztású
embernek, aki aztán szigorúan számonkéri a
munkát. Az akkori vezetõség ezzel szemben tovább
akarta vinni a régi szisztémát. Ám míg
a politikai nyomások és cenzúrák kivédésére
nagyon jó volt a régi szisztémájú vezetõség
hiszen nem lehetett sem leváltani, sem felelõssé
tenni , ma, ha valamiben rosszul döntesz, gazdasági bûncselekményt
követsz el. Ma nincs a kultúrpolitika részérõl
olyan szándék, hogy egyfajta ligetet teremtsen a pályakezdõ
vagy kísérletezõ szellemû alkotóknak,
ahol nem érdekes, ha túlléped a keretet. A BBS-t végül
is beszorították egy teljesítményelvû
szisztémába, ami a halálát jelentette.
Gödrös: Az a baj, hogy nem lehet korszakokat feltámasztani.
A mai napig tartom a kapcsolatot a BBS-sel, valamiféle izzó
emlék számomra a Stúdióban való részvételem,
s minden alkalmat megragadok, hogy vetítsem a filmjeit. Legutóbb
Kapolcson a Szilvesztert, a Nõi kezekbent, Szirtes Naplóját,
de a régiek közül is, például Tóth
János munkáit, Sára Cigányokját mutattam
be. Épp ezen a nyáron gondoltam végig, milyen nagy
dolog lett volna, ha ezek a filmek akkor találkozhatnak a közönséggel.
Ha megengeditek, a magam részérõl nagyon szeretném,
ha nem úgy gondolkoznánk a BBS-rõl, mint egy emlékrõl.
S ha ezeket a filmeket nem úgy néznénk, mint ereklyéket.
|