Lynch-szótár
Bizonytalan földrajz Horváth Antal Balázs
Lynchet nézni akarjuk, nem pedig tetten érni. Filmjeinek tanulmányozása – ahogy ezeken a hasábokon írták – “egy szinten túl a démonológusok és pszichiáterek felségterülete”. Ennek szellemében csak illusztratív jelleggel szedtük címszavakba a rettegést – rövid listánk nem dekonstruál, instant kalauz a lynchi film- és magánvilág szervezõelvei, szimbólumai, motívumai között. Látszatvilág - rejtett világ
A fizikai világ és a túlvilág(ok) titkait, ha nem is artikulálni, de éreztetni akaró Lynch számára alaptematika a látszat és a rejtett tartalmak ütköztetése. Filmjei talán innen nyerik intenzitásuk legjavát. Metaforák sora jelzi a felszínt, mielõtt átvezet utunk a mindenkori túloldalra. Ajtók tárják fel a deviancia, a bûn világát a hétköznapi színtéren, de határkövek lehetnek metafizikus értelemben is, mint az ajtót ábrázoló, megelevenedõ falfestmény Laura Palmer hálószobájában (Twin Peaks – Tûz, jöjj velem!). Kék és vörös bársonyfüggönyök mögül lépnek elõ rituális zenei elõadások fõszereplõi, mint a Radiátor Lady (Radírfej), Dorothy Vallens (Kék bársony) és Rebekah del Rio (Mulholland Drive), de ezek a függönyök szegélyezik a Twin Peaks túlvilági szobáit is. A Kék bársonyban pedig egy levágott fül járatain át jutunk a lélek sötét rétegeibe. A felszín csalogató és csalóka; aki tisztán akar látni, mögéje hatol, és megmérettetik. Bomlás – halál
Lynch fatalista világára a káosz és a bomlás árnya vetül. Hõseire a végzet válogatott kínokat mér, születési deformitás, telhetetlen ösztönök, démoni látogatók, perverz bûnözõk és egyéb erõk mûködése nyomán csúszik ki kezükbõl az irányítás. Az élet csupán a bomlási folyamat egy szakasza, amely a teljes kontrollvesztés, a halál felé gravitál. Bomlik az ártatlanság és az elme (Kék bársony), a hétköznapi világ rendje (Twin Peaks), növekvõ feszültségben bomlik és bomlaszt a házassági kapcsolat (Útvesztõben), bomlik a teljes tapintható valóság (Mulholland Drive). A halál szép (Laura Palmer), groteszk (a Kék bársony holtában állva maradó teteme), és alvásra emlékeztet (Mulholland Drive), amelybõl újra életre ébredünk. A kettõ egymást rejti, az élet bomlani akar, a halál születni. Szexualitás
A szex a Lynch-film világában mindenekelõtt destruktív erõ. A jól nevelt, ártatlan ifjút vagy a sodródó, szorongó férfit örvénybe rántó sötét, feminin hatalom, az önkontroll elvesztése. Titokként izzik a biztonságos világ perifériáján (a folyosó végén, egy rossz hírû bérház mélyén), függönye mögött perverzió és romlás leselkedik. Egy implicit valláserkölcs bûntudatától vergõdõ ifjú éretlen szexualitása ez, amely majd eljut a felnõtt kiábrándultságáig. Éles határvonalakkal különül el az abszurd módon tiszta, éteri szerelemtõl és az artikulált hétköznapi léttõl. Az ösztön elfojthatatlan, a kiismerhetetlen nõalak fenyegetése kézzelfogható: a torz nemiségében meglesett nõ kést szegez a beavatást keresõ fiúra (Kék bársony), a feleségével, majd annak másik inkarnációjával szeretkezõ Fred Madison (Útvesztõben) aktusai a szenvedéstõl a harmóniáig ívelnek, mégis veszélyt sugall az ekkor hallott dal, az Ének a szirénhez. Még a tiszta szellemi léthez legközelebb jutó hõsnek, Dale Coopernek (Twin Peaks) is a szerelem pecsételi meg a sorsát, beteljesületlenül is. Misztérium – titok
A tudás beteggé tesz: ezt olvashatjuk ki Lynch elsõ rövidfilmjébõl (Ábécé, 1968). Hangok sorolják az ábécét, megjelennek a betûk, élõ organizmusokat pusztítanak el, majd egy kislány vért öklendezik tõlük. A maradandóan nyugtalanító lynch-i narratíva legfõbb szervezõelve a teljes kinyilatkoztatástól való elzárkózás. Titkokat és misztériumokat választ témájául, majd adós marad valamennyi ajtó feltárásával. Gondosan rendszerezett szimbólumokkal, kettõs értelmû megjelölésekkel elénk tárja a teljes kép valamely lenyomatát, homályosan, csúsztatva, hogy a rejtélyt megtapasztaljuk, de nagyobb maradjon nálunk. Hová tûnt Jeffries ügynök (Twin Peaks – Tûz, jöjj velem!), mi történt Fred Madisonnal a cellában (Útvesztõben), milyen titkot õriz a hollywoodi bungalóban oszló holttest (Mulholland Drive), mit jelent a mágikus szó: “Silencio”? Szavaknak ellenálló absztrakciók – amit ért és elbír a gyomor. Ellentétek
Tomboló rovarok tánca a hófehér kerítéssel határolt kert füvében, bomlás és káosz a rend világának kellõs közepén. Betegség és deformitás a felszín alatt, majd az elõtérben és a lelkekben is. Laura Palmer (Twin Peaks), az iskola szépe és a drogok, a prostitúció világának vendége. Jeffrey Beaumont (Kék bársony), a finom lelkû ifjú és az érzéki titkok vezérelte voyeur. A lynch-i dualizmus terében mindent az ellentétek feszültsége mozgat, a látszatvilág civilizált nyelvébe primitív hangok vegyülnek, jó és rossz már-már elõjel nélküli erõként lép fel. A bestiális Másik hatalomra törekszik, sötétsége vakító megjelenítést kap. Bobby Peru (Veszett a világ), Frank Booth (Kék bársony) vagy Bob (Twin Peaks) drasztikusan túlrajzolt alakok, rettegést keltõ ellenpontok a hétköznapi, alvilági vagy mitikus színtéren zajló harchoz. Sötétség
Lynch szubjektív sötétsége “a világról, az emberi természetrõl és saját magáról szerzett tudása, salak és iszap tömbjében egyesülve”. A filmjeit átitató sötétség vákuum és termékeny erõ egyszerre. Mélyére hatolva, a jellegzetes tompa moraj kíséretében létrejön egy lelkiállapot, amely keret ahhoz, hogy hõsei szembesüljenek démonaikkal. Itt lobban fel a tûz, árad szét a hús gyönyöre, itt vicsorog farkasként Bob (Twin Peaks) és Frank Booth (Kék bársony), ezt a sötétséget nyeli feketekávé-adagokban Dale Cooper (Twin Peaks), ide száguld Fred Madison az Útvesztõben végtelenített rémálmában, ezt hordozza arcára írva az étterem mögött élõ alak a Mulholland Drive-ban. Populáris mitológia – Amerika
A populáris mitológia a Kék bársony óta a lynch-i monománia hordozó közege, a Veszett a világban pedig maga a téma. Ellenállhatatlan, ahogy az “európai érzékenységû”, mûvészettörténeti iskolázottságot szerzett Lynch vadul eredeti, mélyre hatoló plasztikussággal képbe komponálja az amerikai hétköznap patológiáját, szellemesen, precízen ütköztetve a tömegmítoszok diktálta normarendszerrel, legyen szó a kisváros hermetikus idilljérõl, az Elvis-vallásról, dinerekrõl, jukeboxokról, John Deer fûnyírókról vagy hollywoodi olvasópróbák kulisszatitkairól. Amerikai gótikáját ötvenes évekbeli gyermekkora táplálja õszinte konzervativizmussal, boncoló hajlama pedig a bizarr iránti fogékonyságból ered. Gifforddal az oldalán szociológiailag halálpontos karikaturista, egyébként a toposzokat privát lidércnyomásaihoz igazítja. Doppelgänger – hasadt személyiség
A hasonmással bíró vagy két eltérõ alakban létezõ személyiség viszonylag új motívum a Lynch-filmekben. “Egyszerûbb” esetben talán a személyiség krízisének tárgyiasítása, mint az Útvesztõben rejtélyénél, ahol a film narratívája szerint “Fred Madison helyében egyszer csak Pete Daytont találták” – aki ezek után az elõbbi feleségének duplumjával kezd viszonyt. A Hotelszoba (1992) egyik epizódja, az Átverések, talányosabb kettõst kínál Lou és Moe, a két csavargó alakjában. Róluk feltételezhetõ, hogy egyazon személyiség két felét képviselik – Lou a tudat ellenõrzése alól kiszabadult ösztönök megtestesítõje, akinek feladata, hogy megtegye, amit az önemésztõ Moe nem mer. Õk a lynch-i (és giffordi) dualizmus ponyvaesztétikába öltöztetett megtestesítõi, szemben a Twin Peaks transzcendens világában feltûnõ megszállt és megkettõzõdött személyiségekkel, akik végül egy ezoterikus beavatást vezetnek fel. A Mulholland Drive kényszerbõl játékfilmmé kerekített narratívája is doppelgänger-motívumot bont ki, de a hasonmások által itt már egy párhuzamos univerzum ölt formát. Zene – hangok
A Kék bársony óta ugyanúgy a nézõbe ivódik, mint a hipnotikus képek. Roy Orbison és Bobby Vinton, Elvis és a speed metal vagy az ólmos bár-jazz és Julee Cruise elválaszthatatlanok a hangulattól. A soundtrack a Lynch-film alapvetõ érzelmi induktora, s a dalszövegek révén gyakran a narratíva része. Megszoktuk tõle az ötvenes éveket idézõ popgiccseket, a váratlan zenei stílustöréseket, a túlvilági hangeffekteket és a zenei elõadás rituáléjának (bizarr) megjelenítését. Ez az elem a Mulholland Drive-ban ismét új színt kap (“Nincs zenekar!”), de minden Lynch-zene és performansz eredõjének mindmáig a Radiátor Lady koncertje számít a Radírfejben: “A Mennyben minden szép / a Mennyben minden szép / kapsz a jóból te is / és kapok belõle én.” Az idézetek David Lynch szövegei a Lynch on Lynch címû kötetbõl.
|
|
http://www.filmvilag.hu |