Na végre, itt a nyár!
Már nem pancsol
Muhi Klára
Fonyó Gergely társadalmi szatírába oltott
gyerekfilmje.
A gyerekfilm (-regény, -vers) szinte reménytelenül
nehéz mûfaj annak, aki felnõtt korára elfelejtett
gyerekül. Persze egy Weöresnek, Lázár Ervinnek
álruhás felnõtt mûvészembereknek
valószínûleg mindennél könnyebb, szabadnapos
elfoglaltság, beszabadulás a cukorkaboltba. Gyerek és
szülõje pedig a másik oldalon az igazi gyerekszerzõnek
már az elsõ (kép)sorainál elvarázsolódik.
Boldizsár Ildikó mesekutató említette épp
egy Filmvilág interjúban , hogy látott gyereket,
aki biciklizés közben olvasta a Harry Pottert. Mert Rowling
vitán felül tagja a gyerekül tudók titkos társaságának.
(Mint ahogy Chris Columbus, a Potter-film rendezõje, vitán
felül nem.)
Mindezzel azt szeretném mondani, hogy gyerekfilm nem születik
csak úgy, rutinból, pénzbõl, elhatározásból.
Valójában gyakran évek telnek el, mire felbukkan az
a bizonyos titkos minõség. A mûfaj magyar múltjából
több évtized távolából is csak néhány
filmcím juthat eszünkbe: Indul a bakterház, Gyerekbetegségek,
Hahó, öcsi!, Égigérõ fû. De az amerikai
moziban is, ahol pedig elszántan kísérleteznek a zsánerrel
többnyire technikával pótolva lelkiséget, poézist
és humort Walt Disney óta valójában csak
Spielberg és Lucas bizonyított.
Az új magyar gyermek-, illetve ifjúsági film,
a Na végre, itt a nyár! amelyet Fonyó Gergely, a
jó emlékû Kelj fel Jancsi, valamint az érzékeny
Cseh Tamás-mozi fiatal rendezõje jegyez Tímár
Péter írói-vágói közremûködésével
tartok tõle, nem fogja szaporítani a magyar gyerekfilm-klasszikusok
számát. Pedig Fonyó épp Palásthyt emlegette
a sajtóbemutatón, s gondolom, a cím sem véletlenül
idézi a néhai sláger Pancsoló kislányt.
A történet egyébként nem nélkülözi
a fantázianyitogató motívumokat: falusi nyár
egy valódi bohóctanyán, három testvér,
valaha világhírû mutatványos nagyszülõkkel,
kincskeresés, cirkuszosok seregszemléje. A tinédzser
szálon motoros tyúkfuttatás, szerelmi vetélkedés,
krimifordulatokkal tûzdelt küzdelem a jó ügyért.
A történet is mûködõképes: három
budapesti gyerekrõl szól, akik minden nyarat a nagyszüleiknél
töltenek, meg a bajba került nagypapiról és nagymamiról,
akik apu õrült repülõgépes vállalkozása
miatt nyakig úsznak az adósságban a falubeli rókapofájú
újgazdagnál, Sima úrnál.
Az igazi meglepetés ennél a fordulatnál éri
a nézõt: a film kis híján mûfajt vált,
már-már társadalmi görbetükör, szatirikus
jelengyalázás lesz belõle a rendszerváltás
utáni Chitylová modorában. Kiderül ugyanis, hogy
Sima úr, aki nagyapáék vagyonkájára,
fõként a bohóctanya melletti kerekerdõre szeretné
rátenni a kezét, az erdõ helyén veszélyes
hulladéktelepet akar létesíteni. Fonyóék
mozija ettõl kezdve arról szól, hogy szó sincs
holmi önfeledt nyaralásról. Az idei vakációt
a gyerekek kénytelenek a közügyeknek szentelni, elrendezni
adósságok és veszélyes hulladékok összebonyolódott
ügyét, felnõttesen tisztába tenni mindazt, amit
a teljesen infantilis szülõkorúak összerondítottak.
Van ebben a történetben megfontolandó tanulság.
Olvastuk Neil Postman okos-riasztó írását a
modern gyerek elveszett, elsinkófált, elfelnõttesített,
mert titoktalanná tett gyerekkoráról. Sõt,
épp most, a választásokkal asszisztáltuk végig
vétkesen és tehetetlenül gyermekeink politikai bûnbeesését.
A film legmegindítóbb jelenete, amikor a kis csapat tagjai
a kényszerû közéleti csatározás
után, melyre ráment az egész nyaruk, dühös-felszabadultan
belevetik magukat a már hûvösödõ tóba.
A kritikusi fanyalgást, hogy sajnos mégsem igazán
tud szárnyra kapni ez a film, Fonyó tulajdonképpen
épp a történettel kivédi: hogy röpülne,
mikor a gyerek szárnyaszegetten vergõdik a legfélreesõbb
kerekerdõkbe is becsörtetõ vadkapitalizmustól.
Ettõl persze az alkotók fantáziája még
mûködhetne, hiszen a történet is azt üzeni:
csak a fantázia gyõzi le a Sima urakat. Fonyó azonban
épp itt csõdöt mond. Kifogy a képekbõl
és minden ötletébõl. A falusi udvarra beszállingózó
kiöregedett mutatványosokról, meg a valaha világhírû
nagycirkusz mindent megmentõ fellépésérõl
egyszerûen semmi sem jut eszébe, még egy ártatlan
bohócszám sem: könnyû nyáresti szokványmozivá
pukkan szét a varázslat. Pedig gyerek és szülõje
sokért nem adta volna, ha a veszélyes hulladékok és
a képzelet eszkalálódó csatájában
legalább egy film erejéig az utóbbi bizonyul erõsebbnek.
Na végre, itt a nyár! magyar, 2002. Rendezte:
Fonyó Gergely. Írta: Tímár Péter. Kép:
Halász Gábor. Zene: Bornai Tibor. Díszlet: Gyürki
András. Jelmez: Pártényi Zsuzsa. Vágó:
Tímár Péter. Hang: Kõporossy János.
Producer: Kálomista Gábor. Szereplõk: Földessy
Margit (Nagymama), Végvári Tamás (Nagypapa), Reviczky
Gábor (Sima Lajos), Szulák Andrea (Simáné),
Szarvas József (Bodry), Hunyadkürti István (Polgármester),
Rudolf Péter (Apa), Nagy-Kálózy Eszter (Anya), Reviczky
Nóra (Bori), Baradlay Viktor (Marci), Kovács Lehel (Jancsi),
Gallus Attila (Artúr), Ruisz Panna (Zsuzsi). Gyártó
és forgalmazó: Megafilm Kft. Támogató: MTV,
ORTT, NKÖM. 97 perc.
|