A média rejtett üzenete
Kultúroptimizmus
Pápai Zsolt
Bevezető egy közel fél évszázados kutatómunka
eredményeibe. A magyar származású George Gerbner tanulmánykötete.
|
A médiaelmélet klasszikusai könyvkiadásunk elmúlt évekbeli apróbb sikerei
ellenére változatlanul hiánycikknek számítanak: nemcsak a magyarul hozzáférhető
alapművek száma csekély, a tudomány legkiválóbbjainak munkássága is többnyire
fehér folt a tárggyal magyarul foglalkozni kívánók előtt. A magyar származású
George Gerbner a médiaelmélet egyik nagy reformere és idolja, tanulmányok
ezreivel és egy, a médiakutatásban alapvető módszer kidolgozásával a háta
mögött, munkáival azonban ugyanúgy mostohán bánt a hazai könyvkiadás, mint
sok más tudóséval. A hiány pótlására jelent meg a karcsú - alig 160 oldalas
- kötet, mely kis terjedelme ellenére átfogó képet nyújt Gerbner eddigi
munkásságáról.
Noha A média rejtett üzenete válogatott tanulmányokat tartalmaz, a
válogatás szempontjait ezúttal nemcsak nem illik, de nem is igen lehet
bírálat alá venni. Reprezentatív kötetről van szó, amelynek anyagát maga
a szerző állította össze, kifejezetten a magyar olvasók számára. Gerbner
professzor figyelembe vette, hogy eleddig egyetlen önálló kötete sem jelent
meg nálunk, ezért olyan tárgykörök szerint csoportosította az anyagot,
amelyek munkásságának keresztmetszetét nyújtják. A könyv egyfajta bevezetőként
fogható fel egy közel fél évszázados kutatómunka eredményeivel való megismerkedéshez.
Nyolc tanulmánya között szerepel a médiaerőszak kérdéskörét körüljáró dolgozat,
az etnikai, nemi és szociális kisebbségek, illetve a szellemi vagy fizikai
értelemben hátrányos helyzetűek médiareprezentációját tárgyaló szöveg,
a televízió káros hatásait elemző írás, a szenvedélybetegségeket indukáló
legális drogok tévében történő reklámozásával kapcsolatos értekezés, továbbá
a Gerbner által a média közvetítette értékek rendszerezésére kidolgozott
egzakt eljárásmód, a kultivációs elemzés módszertani leírását nyújtó hosszabb
cikk.
A világos, tiszta stílusban megírt és szabatos fordításban tálalt szövegek
mindegyikének kiindulópontja, hogy a tömegkommunikációs eszközök fejlődése
csak látszólag járt a választási lehetőségek megnövekedésével, valójában
az alternatívák beszűkülését eredményezte. Mindennek a médiumok néhány
mamutvállalat kezében történő koncentrálódása, illetve a fogyasztók restsége
a legfőbb oka. Mivel utóbbiak a már megszokottat preferálják az újjal szemben,
ezért a médiatulajdonosok a műsorok egyneműsítésének fokozásában érdekeltek,
és a folyamatosan növekvő kínálat álcájában mindinkább sematizálódó tartalmat
nyújtanak. Az uniformizálódó társadalom legfőbb hatótényezője a már a szocializáció
kezdetétől jelen lévő, és a legszélesebb rétegekhez szóló televízió, mely
rendkívül leegyszerűsített, állandó és gyors rögzülésük után csak nagyon
nehezen megváltoztatható elképzeléseket nyújt a világról a közönségének.
A médiaszövegek tanulmányozásával épp e fogyasztókról tudhatunk meg sokat:
„a média rejtett üzenete” a társadalomról szól.
George Gerbner nézetei sokszor radikálisak, így helyenként természetesen
vitathatóak is. Nyilvánvaló például, hogy - ellentétben azzal a megállapítással,
miszerint „a kisebbségek nem születnek, hanem [a médiamunkások] csinálják
őket” - a társadalom hátrányos helyzetű rétegeivel szembeni előítéletekért
nem kizárólag a média a felelős, noha nagy szerepe van ezen előítéletek
konzerválásában (Szerepek és sorsok a televízió világában). Továbbá minden
zseniális felismerése mellett az a gondolatmenet sem tűnik megnyugtatóan
egyértelműnek, amelynek végkövetkeztetése szerint a médiában teret hódító
erőszak csupán egy maroknyi kisebbség igényeit elégíti ki (Erőszak a képernyőn:
Következmények és veszélyek). Lehet bírálni az egyes pontokon sarkosnak
tetsző állításokat, viszont tény, hogy a professzor nézeteinek alapját
az ember mentálhigiéniai, illetve lelki kondíciója feletti aggodalom képezi,
és e kérdésekről beszélve semmit sem állhat kevésbé, mint a virágnyelven
fogalmazást.
George Gerbnert sokan a kultúrpesszimizmus egyik apostolaként emlegetik,
ez a címkézés azonban nem helyénvaló. Mi több, Gerbner a látszat ellenére
alapvetően optimista. Ezt ékesen jelzi az általa 1993-ban a „kulturális
környezetvédelem” ügyének szolgálatára életre hívott civil kezdeményezés
(Cultural Environment Movement), amelynek célja rövidtávon a globalizálódó
médiapiac és a homogenizálódó szabványkínálat káros következményeire való
figyelemfelhívás, hosszú távon pedig a médiakonglomerátumok működését „nézettség”
fedőnéven irányító mohó démon részéről elhazudott valódi alternatívák felvillantásával
a tömegkommunikációs eszközök közötti demokrácia kimunkálása. Kevés nagyobb
tekintélyű és elkötelezettebb híve van a tisztességes tájékoztatás megteremtésének,
mint ez a hamarosan kilencvenedik életévébe lépő kicsi, mérges öregúr,
akinek ugyan a jelennel szemben nincsenek illúziói, de a jövőbe és az emberi
kultúra önregeneráló képességébe vetett hite töretlen.
Osiris Kiadó - MTA-ELTE Kommunikációelméleti Kutatócsoport, 2002
|