Tizenegyféleképp
Bakács Tibor Settenkedő
Az egyenes adások sokkoló dokumentumképei után
a terrort filmképben is el kell beszélni.
|
Szeptember 11. Kiváló téma, hogy az ember kétflekkes kisesszét írjon
belőle. Politológiait, kultúrantropológiait, esztétikait, futurológiait,
de beszélhet a hadtudományon belül a korlátozott csapásról, a totális megsemmisítés
katonai-politikai doktrinájáról is. Attól függ, hogy a szerző értelmiségi
létformájának reflektív jellege mit hoz ki belőle. Noam Chomsky például
az amerikaiak orrára húzza Nicaraguát, Libanont, de még Osama bin Ladent
is, hisz Afganisztán tálib és mudzsahedin törzseit a CIA és a kormány fegyverezték
fel s képezték ki. Igaza van.
Oriana Fallaci még Chomskynál is dühösebb azokra, akik olyanokat írnak,
mint a világhírű nyelvész. Fallaci képtelen tolerálni a demokráciákkal
szembeni intoleráns véleményeket, a liberalizmusában önmaga ellen forduló
intellektueleket. Erkölcsi alapállása mögött Európa húzódik meg, aminek
modern formáját Amerikában látja. A keresztre feszítettek meggyilkolását
és megalázását nem fogadja el az iszlám kamikazéktól. Igaza van. És persze,
hogy igaza van Umberto Ecónak is, aki a vallásháborúk feltámadásától fél,
avval a kicsi különbséggel, hogy e háborúban mindegyik fél (jó ez a szó
itt és most) rendelkezik tömegpusztító fegyverrel. Igaza van Fukuyamának,
amikor a történelem végéről beszél, vagy Derridának, amikor a közös bűn
hordalékával, posztmodern korunk szétesésével fenyeget. Szeptember 11.
filozófiai jelentőségét és igazságának teljességét még ma sem érthetjük.
Hogyan is lenne ez lehetséges, amikor e sorok írása közben is háborúra
készül a világ nyugati és déli fele. Az USA Afganisztán után meg akarja
támadni Irakot is. Igaza van, mert egy diktátor és tömeggyilkos kezébe
nukleáris fegyver kerülhet, amit szívbaj nélkül használna. S igaza van
azoknak az európaiaknak is, akik ezelőtt tizenöt évvel nem nézték jó szemmel
Irak amerikai felfegyverzését, Szaddam Husszein pénzelését, az ellenzék
ledarálását. Vagyis ugyanaz a hibás logikai áramkör bénítja a megtámadott
és megrémült világ polgárait. Nem lesz könnyű túlélni saját történelmünket.
*
Vajon a moziban – most hogy bemutatják a 11’09’’01-et, tizenegy különböző
nemzetiségű rendezőnek a terrortámadás évfordulójára készített tizenegy
perc, kilenc másodperc, meg egy képkockányi rövidfilmjeiből összeállított
antológia-filmjét – kiderül e valami több és más? Ellentmondó és kaotikus
írások olvasása helyett látok-e konkrét képeket, amelyek feloldják e televízió
képernyőjén látott sokkot?
Apropó televízió. A romániai forradalom közvetítésekor éreztem először,
hogy a média totálissá vált. A második eltérített repülő becsapódását a
toronyba műholdas élő műsorban magam is láttam. Vagyis hülye vagyok, ha
zavaros esszékre koncentrálok, amikor csak konkrét képek vannak kiugráló
emberekről, szürkeporos arcokról, menekülő tűzoltókról. A szituációk meg
pont olyanok, amiket Hollywood használ, ha szórakoztatni akar a plazákban.
Most akkor mi legyen a képpel? (E művészettörténeti kérdésre az afgánok
válasza a mozi és a televízió betiltása volt.)
A 11’09’’01 nemzetközi vállalkozásában ezzel a kérdéssel minden rendező
küszködött. A színvonal hihetetlen hullámzása is erre vezethető vissza.
A tizenegy perces kisfilmek között dilettáns munka éppúgy előfordul, mint
remekmű. Azt nehéz megválaszolni, hogy a remekműben mennyire kell politikailag
korrektnek lenni. Jó példa erre Ken Loach mozija. George Bush beszéde a
szabadság és a demokrácia megvédéséről minden egészséges ember helyeslésével
találkozhat. Ám ha e beszéd kockáit összevágom, mint azt Loach tette, az
1973-as chilei katonai puccs képeivel, Alliende elnök meggyilkolásával,
amely éppen szeptember 11-ére esett, hát mocorog a kisördög az emberben.
Némely kritikus szerint tahó illetlenség szeptember 11-e kapcsán felemlegetni,
mennyi mindent tett az USA idegen államok szuverenitásának eltiprásakor.
S igazuk van – ahogyan Ken Loach-nak is. A művészeten és a filmen belül
érdektelen az illem és az etikett logikája, csak a kifejezés ereje számít.
Szegény Stockhausen is ebbe a dilemmába bukott be, amikor elirigyelte Osama
bin Laden alkotóerejét, mondván, egy művész képtelen arra, hogy ilyen vizuális
és anyagi hatást érjen el. (Stockhausen természetesen kegyvesztett lett.)
A 11’09’’01-ben leginkább a mexikói rendező, Alejandro González Inárritu
nézett szembe az adornói lehetetlenséggel, s a kép helyett tizenegy percen
át sötét vásznat mutatott, amit ritkán világított meg egy-egy ember kaszáló
zuhanása. A hangcsíkon voltak inkább a képek, olyanok, amiket belül látunk,
ha kétségbeesett telefonhangot, puffanást vagy mást, az élet végét jelentő
jelet hallunk.
Claude Lelouch filmjében egy süketnéma nő ír szakító levelet pasijának,
aki jeltolmácsként dolgozik, éppen turistacsoportot vezet a Toronyban.
A háttérben a tévé, benne valami katasztrófafilm, hülyeség az egész: összeomlik
benne a World Trade Center.
A hülyeség sajnos politikai kategória. Mira Nair indiai filmes is ennek
a politikai hülyeségnek a nyomába ered, a nyomozás végeredménye egy fikciós
dokumentumfilm. Azt az esetet dolgozza fel, amit a média a maga érzéketlensége
miatt oly kiválóan csinál. Élt New Yorkban egy muszlim fiatalember, aki
eltűnt otthonról a kritikus napokban. Az alkaidás vád már az aznapi híradóban
tényként jelenik meg. Nem lövöm le a poént, ha elárulom, hogy hónapokkal
később derült csak ki, terrorista helyett áldozattal állunk szemben, egy
muszlim tűzoltóról van szó, aki mentés közben halt meg.
Kíváncsi voltam, hogy a bosnyák filmes, Danis Tanovic, a maga háztáji
tapasztalataival, mit tud ehhez még hozzátenni? Amit láttam, világossá
tette számomra, hogy a szenvedésben szolidárisak csak egyet tehetnek: különféle
értelmezések helyett szolidárisak feltétel nélkül. A baj az, hogy a szolidaritás
kétirányú cselekvés, s több filmecskében is kétely merült fel ebben. Ken
Loach például bízik abban, hogy ugyanúgy nem felejtik el Nicaraguát az
amerikaiak intellektuelek, mint az európaiak szeptember 11-ét. A bosnyák
nők Srebrenicában mind a mai napig felvonulnak a város főterén, kezükben
lemészárolt férjük, gyerekük fényképével. Szeptember 11-én egy pillanatra
megtorpannak a tévé előtt a virágos kendőjű nők. Kimenjenek-e ma is felvonulni,
emlékezni? A tanakodás véget ér, kimennek. Néma vonulásuk csak a halottaknak
szól. Kihez is kéne még szólni? Főleg akkor, ha az ember nem politikus.
A legszebb és legsilányabb filmet, fura mód – vagy talán mégsem – épp
az érintett két állam filmese alkotta. Sean Penn filmjében az ötlet remek,
mint általában a treatmenteknél szokás. Az egyedül élő, halott feleségét
gyászoló férfi hamarabb ébred fel, mert ágyára odasüt a nap. Az a nap,
amit azelőtt a Torony árnyékolt le. Szerintem teljesen elhibázott a napsütés
szemantikai jelentését összekötni szeptember 11-ével. Nem a fikcióban fellelhető
fizikai lehetetlenség képeszt el (semmilyen nap nem sütött akkor, mindenütt
por és szürke sötétség), hanem haiku jellege. Akár tehetséges magyar filmes
is gondolhatott volna ilyen nagyot.
*
Az én szeptember 11-emet az „afgán” film markolta meg. Iránban vagyunk,
menekülttáborban, a föld közepéig nyúló kútból vizet próbálnak húzni. Egy
fiatal tanárnő megpróbálja elmagyarázni a hét-nyolc éves kicsiknek, mi
történt. Nem könnyű megértetni velük, hogy mi a felhőkarcoló, kicsoda Bush
vagy Osama, mit jelent a terrortámadás. Nincs semmiféle információjuk a
civilizációról. Ám koruktól függetlenül komoly teológiai vitát folytatnak
a pisisek arról, hogy Isten öl-e vagy nem, kivel van, gyilkossal vagy áldozattal.
Talán nincs rettentőbb a várható jövőnél, gondoltam, főleg ha ezeket a
hitvitát folytató gyerekeket látom.
Talán háború lesz megint. Simán leírom ezt a mondatot, semmi nem akadályozza
meg a tempót és a kifejezést. Vagyis szeptember 11. után a háború réme
házi szőttesünkké vált. Vele s nem ellenére élünk.
11’09’’01 – Szeptember 11 (11’09’’01 – September 11) – francia, 2002.
Rendezte: Samira Makhmalbaf (Irán), Claude Lelouche (Franciaország), Youssef
Chachine (Egyiptom), Danis Tanovic (Bosznia), Idrissa Ouedraogo (Burkina
Faso), Ken Loach (Nagy-Britannia), Alejandro González Inárritu (Mexikó),
Amos Gitai (Izrael), Mira Nair (India), Sean Penn (Egyesült Államok), Shohei
Imamura (Japán). Ötlet: Alain Brigand. Gyártó: Galatée Film Studiocanal.
Forgalmazó: SPI. Feliratos. 130 perc.
|