Magyar reality show
Big Bra
Vágvölgyi B. András
A Big Brother popkulturális etalon, csak 9.11.
nagyobb médiaeseménye az ezredelőnek. A totalitarianizmusok egyik leghatásosabb
irodalmi szimbóluma egy pénzköpő tévéshow-nak adta a nevét.
|
Az athéni taxisofőr kőmosott farmerben érkezik a görög Big Brother beköltözésekor,
ott a fiúszoba kék, a lányoké rózsaszín, kicsit gyengébben bútorozott cucc,
mint a magyar tv2-é, képi megformáltságban a belgrádi Pink TV is lehetne,
amúgy minden ugyanaz: jacuzzi, tahóság, rock’n’roll. A Big Brother lengyel
változatában (Wielki Brat) a műsorvezető Grzegorz Miecugow inkább a sportriporter
Gulyás László hasonmása és évjárata, mint a Tilláé, látványilag OK, a sok
szőke embertől skandináv-fílinges IKEA-dizájn az adás; mikor a Nagy Testvér
megszólal lengyelül, akkor a Márvány- és Vasember ötlik fel.
*
Mert én a címbe is belekötnék, ha már az élőfába nem lehet! Holocaust-kvíz
sincs, meg Gulag-vetélkedő sem, Recsk-kuplé, KZ-show és kitelepítés-operett
sem. (Igaz: Terror Háza viszont van.) A XX. század közepi totalitarianizmusok
egyik leghatásosabb irodalmi szimbóluma egy pénzszarógéphez adta a nevét,
amely ma, itt, az egyik kollapszus előtt álló tévécsatorna utolsó mentsvára
maradt – s lőn. Végigsöpört több földrészen, bejött sokaknak, új és újabb
nemzetkarakterisztikáknak lett elemzési platformja a Big Brother, popkulturális
etalon, tényleg csak 9.11. nagyobb médiaeseménye az ezredelőnek.
Ám az csak a látszat, játszi tünemény, hogy a Big Brother show-t Hollandiában
találták ki, és a jog tévedése, hogy a licensztulajdonos az Endemol B.V.
Természetesen japán médiaperverzióval állunk szemben, perverzióban ugyanis
Japán a sirály, a médiához is van lövésük, ha kicsit furcsa is, és nemcsak
a hardverhez. Konkrétan egy Kitano Takeshi nevű színészhez, filmrendezőhöz
kötődik, aki a megélhetés frontján, mint tévésztár próbál talpon maradni.
Beat Takeshi – ez a tévés művészneve – számtalan kegyetlen kvíz-show, vetélkedő
és egyéb szórakoztató műsor atyja és arca, géniusza, tavalyelőtt a Battle
Royale című film főszereplője volt. Rendezte: Fukasaku Kinji. A filmben
egy gimnáziumi osztály kicsiny, szubtropikus szigetre utazik (ilyenből
van vagy négyezer Japánban), a főszereplő, a kísérő tanár, mondja: a sziget
be van kamerázva, és csapdákkal telített, ő maga visszavonul a vezérlőterembe,
de utoljára még közli az osztállyal: a játék pár napig tart, és élve egy,
azaz EGY nebuló fogja elhagyni az óceánnal körülvett földdarabot. Gyilkolóeszközök
nagy mennyiségben hozzáférhetőek, Kitano egy okvetetlenkedő lány homlokába
kést állít – ezzel adja meg az alaphangulatot. Robbanó nyakörvet kap az
egész osztály, ha három nap után egynél több kis osztálytárs van életben,
akkor távirányítással mindenki nyakörvét felrobbantják. Let’s start! Enjoy!
Mindehhez képest a Big Brother persze Barbie-verzió.
A Big Brother a titánok harcának, a két legnagyobb kereskedelmi tévé
trendfordításának eszköze, s momentán a médiával foglalkozó közbeszéd legfőbb
tárgya Magyarországon. Sokan megszólaltak Big Brother-ügyben. Ki az entertainment
növekvő szerepét kárhoztatja a médiában („A magyar média nem hanyagolhatja
el tanúságtevő felelőségét a mulatság kedvéért, mert ha maga mond le a
tisztességes, pártatlan tájékoztatás alapelvének érvényesítéséről, akkor
nem látja el társadalmi feladatát, s méltatlan arra a bizalomra, amit megkapott”
– Nádori Péter) –, ki a természetesnek és valósnak gondolt „vágatlan” verziókat
abszolutizáló közvéleményt megcélzó plebejus újításnak látja a dolgot,
melynek persze gyökerei is vannak („...az új avantgárd művészet kísérletező
kedve egyfelől és a szociálpszichológia műhelyei másfelől réges-régen bevezették
a magasabb kultúra és a tudomány szféráiba azt az új technikát, amellyel
most a ‘valóságshow’ műfajában a tévénézők millióit szórakoztatják szerte
a világon” – Babarczy Eszter). Vagy a ’98-as „impeachment”-re, Clinton
elnök televíziós gyónására vezeti vissza a reality show eredetét: „A televízió
által létezik tehát a politika és a valóság” (Dessewffy Tibor). Mind mélyen
igaz. Ha akarjuk, persze a valóságmutatvány analízisével visszamehetünk
a szűznemzésig, Platón barlangjához is. Egy ilyen kaliberű dolognál (1,5
milliárd jó magyar forint csak a kampánya) tényleg átfolyik minden mindenen,
beszélhetünk „a média hatalmáról”, meg az elektronikus sajtó által létezett
világról, Mátrix-paradigmáról, virtuális realitásról, a cybertérbe száműzött
egzisztenciáról és az „alkotmányos és emberi jogok televízióbeli korlátozásáról”;
mondhatunk bármit – önnön fixációnktól vezérelve –, úgyis sokan ordibálnak,
de nem érdekes, mert senki sem figyel. Egy régi barátom, az első magyar
reality show (Bár) egyik producere volt, azt meséli, az egyik csávó ott
megkattant, azóta is pszichiáterhez jár. Igaz viszont, hogy a nyertes nevéhez
már bormárka is kötődik. A Tiger Cuvée 2000 amerikaias út: nemcsak antik
mesék, középkori királydrámák, Szindbádosan polgári történetek színezhetik
PR-marketing szempontból egy bor mitológiáját, hanem gyorsan hervadó popkulturális
toposzokkal is meg lehet tölteni azokat; igaz csak rövid időre. Az ORTT
– valamint Gyulay püspök – megtámadta a show-t, hogy már a szereplőválogatásnál
hibázott a csatorna, levitte a színvonalat, nem kap elegendő szerepet az
intellektus, explicit szex is látható este tizenegy előtt (7 millió HUF
bünti). A csatorna meg összecsinálta magát, mert az egyik szereplő kevéssé
cizellált, látensen rasszista és történelmi szempontból nem kellően árnyalt,
rosszindulatú megjegyzést tett a volt miniszterelnökre. (Mintha nem pronyó
politikai véleményeknek lennénk kitéve folyamatosan a tömegközlekedésen,
nyilvános szórakozóhelyeken, interneten és egyéb társas helyeken – hogy
a szélsőséges sajtót és médiát most ne is említsem.)
Aztán mindenkiből kihozza ez nagy verseny a bensőjében szunnyadó médiateoretikust:
„A Stohl azért jobb a ValóVilágban, mert 1000 %-ig vállalja fel a macsóparasztot,
a Tilla meg a maga 72 órás, alternatívabb hátterével folyton kikacsint,
idézőjelbe rak, a néző meg leveszi, hogy ez nem kóser.”
Tilla (Till Atilla), a „bonyolult sztár” – utóbbi kifejezés kezd epitethon
ornanssá válni – észak és dél megkülönböztethetőségét látja a dologban.
Szóval, ez egy ilyen északi dolog, feszült munkavállalók és vállalatvezetők
körében egy ilyen perverz dolog, a németeknél, ha kúrnak, az egy ilyen
vicces, ordenáré dolog sok beszólással. A magyarok az észak és a dél között
vannak: egy hét után kúrtak, ami nagyon ritka. A braziloknál például egy
hónapig bírták az önmegtartóztatást, aztán viszont olyan gruppenszex kerekedett,
hogy szüneteltetni kellett az adást.
Magyarországon nincsen sztárgyár, mindenki maga találja meg az imidzsét,
nincs személyi menedzser és tréner, sokáig a PR-t is a „sztár”-nak magának
kell csinálni. Sztár [star] ang 1. csillag; divatos, ünnepelt, felkapott
színpadi v. filmművész 2. tágabb értelemben: megkülönböztetett bánásmódban
részesülő, a többiek fölé emelt, elkapatott egyén [sportban, iskolában
stb.] Az Idegen Szavak Kéziszótára, amelyből mindezt idemásoltam, elég
régi kiadású [1965], kellene egy újabb definíció! Mégpedig amint azt Keresztury
Tibor debreceni íróbarátom paradigmatikusan mondotta volt: Magyarországon
sztár az, akinek integet a paraszt.
Nincs új a Nap alatt. Média és valóság át meg áttöri egymás határait,
legyen szabad csak Orson Welles Mars-lakóira vagy Oszama bin Laden repülőire
utalnom. „– Megnézted este a hadifoglyok akasztását? – kérdezte Syme. –
Dolgoztam – felelte Winston közömbösen. – Bizonyára bemutatják majd a moziban.”
(George Orwell: 1984) A katonaságnál volt egy körlettársam, aki mindennap
kapott levelet az anyukájától, és ő is hasonló rendszerességgel írt. Ez
sokaknak feltűnt. Mezőgazdasági munkán voltunk valahol, őt elvitték éjszakai
csirkerakodásra, vagy valami ilyesmire, mikor valaki felvetette: nézzük
má’ meg, miket ír neki a’ zanyja, miről tudnak ennyit locsogni írásban.
Eléggé elítélendő módon, egyenruhába bújtatott kamaszok, ugye, elolvastunk
néhány levelet, előre megfontolt szándékkal, csoport tagjaként, különös
kegyetlenséggel. Elsőbb szénné röhögtük magunkat, később beleszomorodott
a sivárságba mindenki: konvencionális üdvözlések, minimál-információk után
ugyanis a Szabó család című rádiófolyam részletes és kimerítő ismertetése,
és mélyreható elemzése töltötte ki a kedves mama leveleit; s tartalmából
visszakövetkeztethetően: a fiúét is. Családtagként írtak a szereplőkről,
s mivel ez jó húsz évvel ezelőtt volt, megkockáztathatunk egy olyan merész
kijelentést, hogy a média/valóság határvonala már a Big Brother érkezését
megelőzőn is elasztikus volt.
A Big Brother nem médiaforradalom, még csak nem is paradigmaváltás;
ami miatt tanulmányozásra érdemes, az a marketing- és PR-technológia, ahogy
a dolog össztársadalmi méretben fel van építve. Plasztik és púrhab, hasonló
állagú szereplőknek és nézőknek. Még néhány kiszavazó-show, még néhány
őszinte, emberi tragédia, felemelkedés és bukás, szex a nappaliban, visítás
a bugyogófürdőben, és ne felejtsük Orwell regényzáró sorait: „Ó, kegyetlen,
szükségtelen félreértés! Ó, konok, önfejű számkivetés a szerető kebelről!
Két ginszagú könnycsepp szivárgott le orra tövébe. De most már rendben
van, a küzdelemnek vége. Diadalt aratott önmaga fölött. Szerette Nagy Testvért.”
Arra viszont kíváncsi lennék, hogy mi lenne, ha a tv2 leadná főműsoridőben
Fukasaku Kinji filmjét (Battle Royale) Kitano Takeshi főszereplésével.
|