DVD
Sabrina
Hamupipőke flörtje a melodrámával
Pápai Zsolt
Billy Wilder látszólag felszínes tündérmeséje
valójában elmés műfajjáték, amelyből nem hiányzik a társadalomkritika sem.
|
Billy Wilder a negyvenes évek derekán, az ötvenes évek elején készült
munkáival tempót diktált és irányt mutatott Hollywoodnak, tabutémák sorát
vitte filmre, és fittyet hányva korának erkölcscsőszeire, nem átallotta
premier plánban a társadalmat gyötrő fekélyeket. Az átlagpolgár lelkében
élősködő, gyilkolásra kísértő démon természetéről szóló tanulmány (Kettős
kárigény), az alkoholizmus testet-lelket megnyomorító hatásáról értekező
dráma (Férfiszenvedély), a hollywoodi álomipar analízisét elvégző, éjfekete
fabula (Alkony sugárút), a média agresszív működésének sötét tónusú rajzát
kínáló nagyesszé (A nagy karnevál) vagy a mccarthyzmus boszorkányüldözéseinek
maró kritikáját nyújtó szomorújáték (A 17-es fogolytábor) mind olyan mű
volt, mellyel a direktor messze lekörözte kortársait. Sabrina című mozijáig
Wilder inkább diktálta a trendet, mintsem követte azt, ezért okozott sokak
számára meglepetést, amikor takaros tündérmesébe fogott az apja multimilliomos
munkaadójának fiatalabb fiába reménytelenül szerelmes, ám állhatatossága
okán idővel mégis révbe – és felnőtté – érő bakfisról.
A Sabrina jól érzékelhetően az Audrey Hepburn személye iránt a színésznő
első hollywoodi mutatkozása (Római vakáció) után támadt rendkívüli rajongást
igyekezett kiaknázni, ugyanakkor – mint az a DVD-hez kizárólagos extraként
csatolt kurta, tízperces dokumentumfilmből is kiderül – egyéb tényezőknek
is szerepe volt abban, hogy a rendező elvállalta a produkciót. A Samuel
Taylor színdarabja alapján készült film a felszínen afféle modern Hamupipőke-átirat,
a mélyben azonban elmés műfajjáték, kísérlet a háromszög-felálláson alapuló
klasszikus melodráma két alaptípusának összeházasítására. Ezen melodráma-szubzsánerek
– melyek leginkább abban különböznek egymástól, hogy a középpontban álló
nő az érte epekedő két férfi közül a fiatalabb vagy az idősebb közeledését
fogadja-e szívesebben – itt sajátos egységben jelennek meg: a történet
fokról-fokra eltérül eredetileg kijelölt irányától, hogy a dramaturgia
aranymetszési pontján, körülbelül a játékidő második harmada táján finoman
átlépjen az egyik alműfajból a másikba. Noha nem megy minden zökkenő nélkül
a művelet elvégzése a szubtilis mozdulatokkal dolgozó, és a mesedramaturgia
számos eszközét felhasználó direktornak, az eredmény mégis imponáló. A
változások motorja az Audrey Hepburn által maximálisan hitelesített címszereplő
jellemfejlődése, azaz nagykorúvá érése, amellyel párhuzamosan a film háromszög-alakzatának
másik két tagja is metamorfózison megy át.
A Sabrina nem csupán a melodráma-zsáner sajátos értelmezése miatt több
hétköznapi tündérmesénél. Köztudott, hogy Wildernek nincs munkája, melyben
ne érvényesülne valamelyest kritikai attitűdje. A habkönnyű és rózsaszínű
Sabrina sem kivétel e tekintetben, még ha a rendező ezúttal nem is ás mélyre,
csupán karcolja a felszínt: helyenként nagyvonalúan flörtöl a Hays-kódexnek
az erotika akár csak utalások formájában való megjelenítését tiltó cikkelyeivel,
és a történet egyes pontjain a szatírával is kacérkodik, amikor néhány
pazar oldalvágást oszt ki a mondén társasági élet karikírozottan ábrázolt
képviselőinek.
A film nem csupán szemléletében, de megformálásának módjában sem tér
el jelentősen az oeuvre más darabjaitól, mivel alapos leltárát adja a hagyományosan
Wilder nevéhez köthető narratív eszközöknek, és igazolja, hogy cselekménybonyolítás
és színészvezetés frontján a mai napig kevés komoly vetélytársa akad a
rendezőnek. A holtjátékot alig engedő elbeszélés elemei hézagok nélkül
illeszkednek egymáshoz, továbbá a direktor munkáira oly jellemző erőteljes
és a történet miliőjét mindössze néhány filmkockával felvázoló nyitószcéna
éppúgy megtalálható a filmben, mint a figurák jellemzésének egyik pillérét
képező, szikrázó párbeszédek. A Sabrina leginkább ezen erényei miatt meggyőző
darab, még ha az igaz és tiszta szenvedély titka rejtve is marad benne.
Sabrina – amerikai, 1954. Rendezte: Billy Wilder. Írta: Billy Wilder,
Samuel Taylor, Ernest Lehman. Kép: Charles Lang. Zene: Frederick Hollander.
Szereplők: Audrey Hepburn (Sabrina), Humphrey Bogart (Linus Larrabee),
William Holden (David Larrabee), John Williams (Fairchild), Martha Hyer
(Elizabeth Tyson). Gyártó: Paramount. Kiadó: UIP-Duna Film. Feliratos.
113 perc.
|