Amnézia a moziban
A köd másik oldalán
Bikácsy Gergely
A tudomány azt állítja, mindannyian részleges
amnéziában szenvedünk. A filmtörténet remekművekkel igazolja a tézist.
|
A mozinak régóta nagy kísértése az emlékezetvesztés: alkalmas mind komédiára,
mind horrorra, avagy nemes veretű tragédiára. Természetesen az utóbbi helyett
a nemtelen “krimi” meg a csak ritkán szellemes “sci-fi” sajátította ki.
Aki azonban sokat kutakodik, van min meglepődnie. Egy magyar web-helyen
amnezia néven erotikus honlapra bukkan, ahol még a portál titkárnője is
szép meztelenségével mutatkozik be. Ennél meghökkentőbb, hogy Írország
egyik filmgyártó- és forgalmazó vállalatát Amnesia Ltd-nek hívják – bájosan
provokatív e név ilyen fénytörésben –; akár producer, akár rendező volnék,
gyanakvásom és humorérzékem kelne csatára: nem tudom, ide rohannék-e forgatókönyvemmel,
és innen választanék-e producert.
“A” mint amnézia: Alice a városokban (1974), Amnesia (1997), Angyalszív
(1998), Alias John Preston 1956), Amatőr (1995), Amerikai álmodozó (1984),
Archangel (1990), Ardilla roja (1996) – és még az ABC első betűjének végére
sem értünk. Ugorjunk az internetes lista legaljára: az utolsó előtti tétel
már azért is érdekes, mert a nálunk méltatlanul elfeledett (még a magyar
filmjeit sem tartjuk számon) Ladislao Vajda rendezte 1950-ben, Angliában:
Woman with no Name – A névtelen asszony. De az ABC helyett, lehetne időrendben
is kutakodni. Talán Griffith Változatlan tenger című tízperces filmje az
első 1910-ből – bár ki tudja, Mélies valamelyik bohóctréfájában nem tudnánk-e
felfedezni emlékvesztett ügyefogyottat vagy emlékfosztó varázsló őrültet.
A memória hét főbűne
Amnézia-ügyben még a tudósoknak is bűn-srófra jár az esze. Daniel Schacter,
a Harvard Egyetem pszichológiai tanszékvezetője ma a memória- és amnézia-kutatás
egyik legnagyobb tudósa: ő dolgozta ki a “fogyatkozó támpontok” kísérleti
módszerét. A memória hét főbűne című, nemcsak tudoroknak írt könyve előszavában
Kavabata egyik novelláját hozza fel példának memóriánk bizonytalansága
és képlékenysége illusztrálásául. Kavabata hősét egy szép nap meglátogatja
egy nő, aki azt állítja, hogy ők néhány évvel ezelőtt már találkoztak,
és azt tervezték, elszöknek környezetükből, hogy összeházasodjanak. A férfi
nem emlékszik erre, vagy csak nem akar emlékezni; a nő bizonyítékokat,
emléktöredékeket sorol.
Schacter professzor valószínűleg nem Párizsban tanult a hatvanas évek
elején, mert akkor – bármilyen jó író Kavabata – valószínűleg a Tavaly
Marienbadban példájával illusztrálná mondandóját: egy nemzedék memória-tankönyve
volt. Nekünk kell hát megtenni kicsit később. Előbb azonban nem spórolhatjuk
meg magunknak az amnéziakutatás néhány eredményét. A mára múzeumi klasszikus
Colpi-film, az Ilyen hosszú távollét mellett Kaurismäki csak tegnapi Múltnélküli
embere mutatta meg, mennyire komolyan lehet venni jelentős műben az amnézia
orvosi realitását. Colpi szelíden óriás vándorának sohasem térhet vissza
a memóriája – hangzik el az ítélet –, s ha mégis – mert reflektorokra és
ordításokra felemeli a két kezét –, ilyen emlékekből talán nem kér. A finn
múltnélkülit a kórházban hivatalosan halottnak nyilvánítják. Feltámad ugyan,
de lemond régi életéről, amikor másoktól megtudja, ki is volt egykor.
Ha a harvardi tudós szépirodalomból merít, viszonzásképp merítsünk
mi a tudományból, köszönettel azért is, hogy a fent idézett nagyon bő listát
a Kieli Egyetem orvosi fakultásának honlapján leltem meg. Gyakori és közhelyes
hasonlat, hogy kisgyereknek, sőt újszülöttnek látszanak az amnézia-sújtotta
betegek. A tudomány azt állítja, mindannyian részleges amnéziában szenvedünk.
Szinte nincs olyan ember, aki fel tudna idézni élete első éveiből emlékeket.
Ezt a jelenséget Freud úgy magyarázta, hogy a fehér folt azoknak a szexuális
és agresszív érzéseknek az elfojtásából ered, amelyeket a gyermek a szülők
iránt érez. Későbbi magyarázatok szerint amnéziánk abból a döntő különbségből
fakad, ahogyan egy kisgyermek kódolja az élményeit, és ahogyan egy felnőtt
rendszerezi emlékeit. A kisgyermek ugyanis anélkül kódolja az élményeit,
hogy összefüggésbe hozná a hozzájuk kapcsolódó eseményekkel. Amint három
éves kora körül kapcsolatokat kezd kialakítani az események között, és
kategorizálni kezdi őket, a korai – még nem “összefűzött” – élmények elvesznek.
Hogy megleljük őket, “le kell menni alfa-állapotba” – mondja erre az agykontroll
nevű kevéssé tudományos, bár nem teljesen sarlatán gyakorlat. Állítólag
ott minden elfojtott emlék előhívható – kérdés, elég bátrak vagyunk-e velük
szembenézni.
Kubrick az Űrodisszeia gyilkossá váló HAL számítógépét nem egyszerűen
megöli-megöleti, hanem fokozatosan kikapcsolja tökéletes memóriáját. A
gép végül gyermekdalokat énekel, és egyetlen önigazolásul nevét ismétli.
Azután – igaz, mély hangon – csecsemőként gügyög. Megérkezett a születés
pillanatába, oda, ahova a film végén az őt kikapcsoló ember-főszereplő
érkezik majd.
Álomkapuk
Az amnézia-kutatást néhány tudós összekapcsolja álom-kutatásaival.
Nemcsak csecsemő-létünket fedi homály. Ha a jövőjére gondol, akkor is amnéziás
minden ember. De ez a fordított amnézia olykor álommal teli és gazdag csodákban.
Amit nem tudunk, épp az benne az életre késztető. A jövő amnéziája vággyal
teli. Kitölthet egy egész életet, rabul ejtheti egész gondolkodásunkat.
“A Kelet nem hozta közelebb azt az eleven álmot, melyet két éve álmodom
róla” – jegyezte fel csalódottan az önmagát végül halálba álmodó Gérard
de Nerval nagy egyiptomi útja után. Az ő képzelete addig futott előre,
amíg a valóság végleg lemaradt. A jövő amnéziája követelőző álom. A még
meg nem tapasztaltra, át nem éltre vonatkozik. Nerval mintájára minden
ember a jövő amnéziása, csakhogy mi, szegény józanabbak nem tudjuk megelőzni
a valóságot, ezért a jövő zárt ajtaja nekünk tarka fénnyel, szivárványosan
nyitható. Szépnek hazudjuk jövőnket, a gyerekkori elfojtott múltunk sem
ejt kétségbeesésbe. Nem biztos, hogy öngyilkosok leszünk. A jövő amnéziásai
– majd mindannyian – megvannak valahogy. A szószerinti, klinikai amnéziás
beteg előtt a múlt sötéten, közönyösen zárt. Befelé nyílik, a beteg akaratlanul
is önmaga torlaszolta el. Súlyos, kibírhatatlan állapot: csak Kaurismäki
hőse viseli el emberhez méltóan.
Érdemes egyáltalán az orvosi esetek, a gyakorlati elmekórtan birodalmába
merészkednünk? Nerval ideggyógyászának, Blanche doktornak orvosi naplója
ma az irodalomtörténet része. Gyakran részleges amnéziáról szólnak az esetleírások:
az agyban különböző helyeken lokalizálódtak a különböző képességek, például
az idegen, tanult nyelveket el lehet feledni, és életkor-stációink memóriája
is más-más helyen rögzült. Nem csupán elképzelhető, hanem esetek bizonyítják,
hogy valaki csak kamaszkorát feledi el, másvalaki csak iskolai tanult anyagát,
megint más a tanultak egyik vagy másik részét: idegen nyelven beszél, de
írni-olvasni elfelejtett, és így tovább. A német film leghíresebb amnéziása,
Herzog Kaspar Hauserje például beszélni is alig tud, nemhogy emlékeit közölné:
a filmbeli doktornak az a dilemmája, lehetnek-e egyáltalán emlékei. Kimeríthetetlen
a fekete ködök kútja.
Griffith ős-filmjét említettük. A filmtörténet további régi lapjain
se számítsunk túl sok nagy klasszikusra. Rögtön itt a Dr. Caligari, melyben
hipnózissal teszi gyilkossá rabját a gonosz tudós. A hipnózissal elért
amnézia-téma komikus hangszerelésben jóval régibb, mint Thomas Mann Cipollája
vagy a Caligari. Ha másra nem, hát Shakespeare Williamre, a Szentiván éji
álom rút szerelmi bűvöltetésére gondoljunk. A mégoly rút bűvölet nagyon
is szép lehet annak, aki boldogságként éli át. Innen tör békésen vidámabb
ösvényt Woody Allen Jade skorpiója, melyben egy bűvös ékszer indiai átka
is amnéziássá tehet egy vagyonbiztosítási szakembert, aki saját bűvölt-éjszakájú
betörései után kutathat nappal (amikorra múlik a hipnózis), sőt a bűvölet
hatására még utált hivatali főnöknőjébe is beleszeret. Komikus telefon-jelszóra
bódul, csettintésre “tér vissza”, egy pillanatra sem lehet komolyan venni.
A legtöbb amnézia filmet egyáltalán nem lehet komolyan venni; Woody
Allen azért jobb csak, mert ő nem is akarja. Tavasz óta nagy hírharanggal
reklámozzák Itáliában Gabriele Salvatores Amnézia című új filmjét. A rendező
ismeretlen nálunk, bár Mediterraneo című háborús giccsfilmje évekkel ezelőtt
Oscar-díjat kapott. Új sikerdarabja a memória furcsa, időleges vagy végső
elvesztésére csak metaforikusan utal: a történet egy (valóban létező!)
azonos nevű ibizai diszkó törzsvendégeinek életéről és egy latin-amerikai
emigráns figurájával az idegenség élményéről szól. Salvatores-szel valahogy
úgy vannak az olasz kritikusok, mint a gyorsan divatba jött, roppant felszínes
és ügyes Utolsó csók sikeremberével, Muccinóval. Akkora a hazai nézőszámuk,
hogy produktumaikat elutasítani csak hebegve vagy óvatosan ravaszkodva
lehet. Csupán Rossellini egykori munkatársa, a neorealista-korszak becsült
teoretikusa, Mario Verdone merte egy kerekasztal-beszélgetéskor becsmérelni
Salvatores előző opuszát. Tehette, nyolcvanéves elmúlt, intézményszámba
megy: olyan, mintha nálunk a százéves Balázs Béla dühöngene (aki, hogy
a tárgynál maradjak, annak idején Murnau egy részben amnézia tárgyú filmjén
lelkendezett). A reklámkórust azért még valaki megzavarta: “Valószínűleg
csak azért Amnézia a film címe, mert Ibiza gyönyörű, és mert amit ez a
szó ígér, nagyon izgalmas” – így óvatosan egy fiatalabb kritikus a premier
után. Azóta eltűnt a neve a sajtóból.
Amnéziás Mikulások és egyéb mókák
Zuhognak ránk az amnézia-komédiák. A mai és még maibb szórakoztató
filmek világában felhőtlen kacajokra fakadunk. A Ki a télapó?-ban (Santa
Who?) Leslie Nielsen leesik a szánkóról és amnéziás lesz. Móka, kacagás,
rossz emlékeinket feledjük másfél órára. Utánunk a tűzözön (The Long Kiss
Goodnight) – itt is megdicsőül az amerikai családmodell: Samantha boldog-boldogtalan
karácsonyát látjuk, majd újabb kis baleset, és visszatér emlékezete! Visszatér,
visszanyeri: mumus-amnézia volt, bárányhimlő-amnézia.
Vannak aztán “nevelő célzatú”, morális tanulságot árasztó amnézia-filmek,
ezek olyanok, mint a hazug orvosok, akik a halálos beteget gyógyulással
biztatják.
Kiváló példája ennek a Csak egy lövés (Regarding Henry). A rutinos
Mike Nichols filmjében a szégyenlős félmosolyú Harrison Ford, aki elveszett
frigyládát éppoly szégyenlős (“mint aki halkan belelépett”) mosollyal szerez
vissza, ahogy amerikai elnököt játszva bánik el saját elnöki különgépén
a banditákkal. Elveszett frigyládát igen, elveszett memóriát nehezebben
rabol vissza. E színész itt a magabiztosságból ijedelembe zuhant felső-középosztályi
amerikai férfinak a pontos modelljét mintázza. A híres sztárügyvéd elveszti
emlékezetét, gyönyörű nagy lakásában bámész-kisfiúsan nézelődik. Kislánya
előbb gyerekkönyvtárba cipeli, majd otthon tanítja írni-olvasni. Emlékmentes
hősünk elveszetten bolyong New York utcáin; pornó-moziba téved, elbámul
a látottakon; bámészan kitántorog, s talán jóváteendő kukkolását, ártatlan
kiskutyát vesz ártatlan kislányának. Erőszakossága oda, maga is felnőtt
gyerek. Védelmezni kell. Később kiderül, hogy irodájának rettegett és szívtelen
zsarnoka volt: ezt ámulva veszi tudomásul, megkönnyezi saját gonoszságát,
és amnéziás új életében példás családapa, példás nagyfőnök lesz. Szociológusok
csemegéje ez a film: a lélektan és az amnézia ürügy a példaadásra, hálaadás-ünnepre,
megnyugtatásra.
Még inkább zuhogva áradnak az amnézia-bűnfilmek. Tíz éve a Petterson-féle
Szilánkok (Shattered) volt a nagy esemény: rövid flash back-képei valóban
szilánkosra lyuggatták a néző agyát is, bár e rövid emlékképes előadásmódban
még csak nem is a legrosszabbnak bizonyult. A bűnfilm igazán érdekes modern
amnézia-darabja mégsem ez, nem is a friss A Bourne-rejtély (Ludlum bűn-bestsellerének
mozi-változata), hanem a két éve hódított, összefüggő epizódjait fordított
sorrendben tálaló ötletesen szőtt, még ötletesebben túlbonyolított bravúr-keresztrejtvény,
a Memento. Igaz, ez talán orvosilag a leggyanúsabb hitelű – még jó, hogy
nem orvosként kell bosszankodnunk vagy tapsolnunk.
Árnyékemberek
A francia lírai realizmus hanyatló korszakában is jelentékeny alkotója,
Marcel Carné 1951-ben rendezte a nálunk soha moziban nem játszott Juliette,
vagy az álmok kulcsa című roppant érdekes opuszát. Trauner Sándor nagyszerű
díszletében a főszereplő (Gérard Philipe) egy különös városba álmodja magát,
ahol senki sem emlékszik saját múltjára: álom-emberek bolyonganak a semmi-létben,
ahol mindenki mosolygós és boldog, mert nem látja a maga múlt-árnyékát.
Különös fikció: az amnézia-téma leggazdagabb tablója. Ha ez a roppant igényesen
megmunkált de mesterkélt film tíz évvel régebben születik, a nagy filmek
közt a helye; így csupán fáradt visszfénye lett a nagy alkotásoknak.
Furcsa mód én a fáradt visszfényből még később, Resnais Marienbadjában
is érzem a Carné-tükrözte sugárzását.
“Ha kiáltozok is, meghall valaki a köd másik oldalán?” Írásom címét
egy Amnézia nevű olasz internetes irodalmi honlap állandó mottójából kölcsönöztem.
Ezt a töredéket a rokon-képzeletű Borges is bizonyára szívesen kommentálná.
Ő így írt: “Egy álmatagra / vált időnek lettem mihaszna rabja, / kit hajnal,
alkony többé nem kecsegtet. / Éjszaka van. Nincs senki más.” (Somlyó György
fordítása.) A vak című versében saját vakságáról írta Borges, aki az idővel
kapcsolatos minden paradoxonok tán legmélyebb költője. A múltját, emlékeit
vesztett ember a vak ikertestvére. Az amnéziás irodalmi hősök többsége
nem is memóriáját veszti. Árnyékát például, mint Adalbert von Chamisso
Peter Schlemilje. Talán Szerb Antal mondja a modern irodalom egyik előfutárának
e régi-régi könyvet. Az árnyéka vesztett ember metaforájával azonos súlyú
a kicsit későbbi rokon-téma, a “hasonmás” motívuma. (Edgar Poe, majd Dosztojevszkij
korai remekléseiben – s el ne feledjük, hogy a hatvanas évek lengyel meg
jugoszláv filmjében tűntek fel újból e figurák.)
A szó szerinti, klinikai, klasszikus amnézia alig vagy soha nem tudott
méltó helyre fölvergődni sem filmben, sem irodalomban, maradtak a rokon
tematikák: a felejtések, a részleges amnéziák, az elfojtások ködbirodalma.
Amnéziás vajon a Hiroshima hősnője? Nem, csak eddig elfojtotta háború-szégyenítette
szerelmi emlékeit. Amnéziás a Marienbad hősnője? Egy makacs udvarló akarja
elhitetni vele. A feketeruhás, elegáns rémként fenyegető férj jobban hisz
felesége amnéziájában, a nő tagadott és feledett, vagy meg sem történt
kalandjában, mint maga a konfabuláló udvarló vagy a feleség – kisebb szerepe
ellenére talán ezért érdekes figura.
A memóriavesztés ellentétes pólusa szintén kínzó kórkép; Borges egyik
híres novellája az emlékezés csendesíthetetlen túlduzzadását választja
tárgyául. Funes, az emlékező: a furcsa esetet elbeszélő szemtanú megretten,
hogy minden szava, gesztusa, mozdulata fennmarad a memória-túltengésben
(hipernéziával) szenvedő fiú “könyörtelen emlékezetében”. Ezzel – némely
beteg fékezhetetlen memóriájával egy Schacter professzorhoz méltó tudós,
az orosz A. R. Luria foglalkozik (The Mind of a Mnemonist). Ő sem hoz filmes
példákat, pedig talán megtehetné. Az Esőemberre (Dustin Hoffmannal) még
sokan emlékeznek. Állítólag sokat használt a betegek ügyének, hasznos film
volt. Borges írása kevésbé hasznos, más az értéke: az benne a megnyerően
különleges, hogy stílusának egyszerű álarca mögött mélyebb titkok lappanganak:
a történelmi és kulturális utalásokkal telített novella szinte feledteti
velünk, hogy az író nem egy zseni, hanem egy autista beteg halálát beszéli
el. Az orvosi szó elő sem fordul benne: sem tudomány, sem bűn-história,
beskatulyázhatatlan. A filmvásznon is hasonlóra vágyunk – hiába.
Szimulánsok
Ál-amnéziások sora: egy régi magyar filmben jóvágású derék földbirtokost
leütnek, és honleányok emlékvesztett csavargónak vélve ápolják, segítik:
Tizenhárom kislány mosolyog az égre (1938) – már a cím is távozásra sarkall.
A negyvenes évek egy ennél jóval értékesebb magyar filmjében (Valamit visz
a víz) Karády Katalin vajon valódi vagy ál-amnéziás? Talán egyik sem, csak
a közhelyes “titkok asszonya”. A lélektani igényű opuszok sorába tartozik
a Puszta formalitás, Tornatore egy tragikomikusan kisiklott filmje. Lövés
dördül, zuhogó esőben éjszakai csavargó (Depardieu) menekül, majd egy Onoff
nevű híres íróként mutatkozik be, iratok és emlékek nélkül: talán gyilkos,
de az biztos, hogy amnéziáját színleli. Polanski nyomozót játszva vallatja
egy őrszobán, művésziesen zuhog az eső bent a szobában is, és minden színész
túljátssza magát.
Hal Hartley Amatőrjében agysérült fiatal férfi mászkál New York nem-felhőkarcolós
negyedében. Európai hangulatú presszóba tévelyeg be. Egykori apáca (Isabelle
Huppert) veszi gondjaiba, aki most füzetes pornók írásából él, s arra vár,
hogy Isten közölje már, mi is a terve vele. Talán az, hogy felderítse a
semmire nem emlékező férfi múltját. Egy ifjú pornó-színésznő is a társaság
tagja, bájos román akcentussal beszél angolul, és néha minden ok nélkül
táncra perdül: törékeny, vékony, túlkoros és romlott kamaszlány. Hartley
ebben filmjében is őrzi előző filmjeinek fura humorát. (Talán, ha nem román
származású, de magyar eredetű színésznőt választ, akkor Pornóapáti nevét
is leolvassák a térképről e presszóban, hogy az apáca-ötlet fodrozódjon
még kicsit.) A történet elkanyarodik a bűnfilmek felé: bérgyilkosok üldözik
a furcsa hármast. Az amnézia alaphelyzete mindig eredendően szomorú, halk
meg fájdalmas és harsány is egyszerre – ám így is csak az alaphelyzetek,
meg a váratlan befejezés versenyében indulhat az Amatőr. Magas ablakból
kizuhant amnéziását végül mégiscsak megölik – az emlékezetvesztés fellebbezhetetlen
végítélet. A cím azt sugallja, hogy miként az apáca a pornóirodalomban,
a fiatal lány a legalja pornóiparban, s a rokonszenvesnek látszó, de bűnökkel
terhes fiatal férfi az új életében – mindenki kezdő, mindenki amatőr ebben
a világban: újszülöttek vagyunk saját memóriánkban – és máris halottak.
Csalók, szentek, bűnfejedelmek
Remekművekben is akadnak amnéziát színlelő figurák. Hitchcock egyik
legnagyobb filmjének (Vertigo) detektív-hőse elvesztette menyasszonyát,
és most találkozik annak hasonmásával. Minden idők legnagyobb amerikai
filmszínésze (persze, ha Orson Wellest leszámítjuk), James Stewart nemcsak
a játszott figurával (mondanám: önmagával) hiteti el, hogy nem ismeri fel
a halottnak vélt lányt, hanem a nézővel is. A film lassúdad és konzervatív
előadásmódja annyi finom csavarást és titkot tartalmaz, hogy a végén már
azt sem tudjuk, melyikük csal: a férfi amnéziás, vagy a kapcsolatukra emlékezni
nem hajlandó exmenyasszony. Van Hitchcocknak persze más amnézia-filmje
is, például a kiszámíthatatlan fordulatú és pimaszabb formanyelvű, Dalí-tervezte
álomjelenettel kacérkodó Elbűvölve, melynek amnéziás hőse ál-idegorvosnak
hitt valódi orvos, gazembere meg egy idegorvosnak hitt elmebeteg – valahogy
mégis a Vertigo maradandóbb, talán mert benne senki sem elmebeteg, és senki
sem “tisztán” csaló.
Az amnéziába – mint minden más betegségbe – bűntelenül is el lehet
menekülni, elrejtőzni az élet elől. Ez Pirandello néhány nagy művének a
témája: a Mattia Pascal két életének polgár-hőse valóságosan menekül saját
életéből, és más néven bolyong a nagyvilágban. A IV. Henrik nagyobb formátumú
arisztokrata hőse ott marad, ahol volt, csak háborodottságot játszva a
középkorba zárja önmagát, és semmi kedve visszatérni. (Mindkét szerepet
Mastroianni játszotta Monicelli, illetve Bellocchio filmjében.)
Csalók vagy tragikus hősök? Ha komolyan vesszük a szavak mögötti tartalmat,
akkor a világirodalom legmegragadóbb amnéziása egy szintén nem klinikai
értelemben vesztett memóriájú figura: Dosztojevszkij A félkegyelműje. Sajnos,
mivel filmekről szólunk, muszáj rút elrettentésül néhány becsülendő kudarc
mellett a modern film egyik legnagyobb blöffjét is felemlítenünk: ez a
húsz éve készült modernkedő adaptációhoz, Zulawski filmjéhez (L’amour braque
– Megtört szerelem) fűződik: hogy politikai vonatkozása legyen, az ő modern
félkegyelműje magyar menekült, de ennek semmi jelentősége nincs. Az Eisenstein-tanítvány
Pirjev értékes, méltánylandó kudarccal írta be nevét a téma filmtörténetébe.
Az igazi, Dosztojevszkijhez méltó mozi-Félkegyelmű vállaltan egy istentől
elhagyott világban tévelygő, csak kicsit krisztusi alak lett. Godard saját-maga
játszotta félbolondjára gondolok. A logikusan rendbe rakott emlékekkel
nem törődő, a hazugságot, karriert, munkakényszert nem ismerő szent együgyű
nála ugyancsak blaszfémikus, szentségtörő és paródiába illő alak: cserepekre,
csikorduló képi és verbális viccekre hulló, kétségbeesett farce-ban eleveníti
meg Godard (Vigyázz a jobbodra! – Soigne ta droite).
Kicsit magasabbra jutottunk, mint választott tárgyunk. Vissza tehát
profán csalókhoz, igaz, egy monumentális mozihőshöz. Az Aranypolgár sajátos
párja, a Bizalmas jelentés (ismertebb, francia címén: Mr. Arkadin), e nálunk
alig ismert remekmű arról szól, hogy egy gátlástalanul gonosz milliárdos
saját homályos sorsa után nyomoztat, miként Kane polgártárs homályos élete
után nyomoznak a halála után. Mr. Arkadin felfogad egy minden gazemberségre
kész fiatal zugújságírót. A néző mindvégig elhiszi, hogy Mr. Arkadin valóban
amnéziás fiatalkori múltját illetően, hogy csak sejti: bűnös titok lappang
a milliárdjai megszerzése előtti időkben. Pedig nem olyan biztos, hogy
ismeretlen előtte piszkos múltja. A legvégén, amikor a nem kevésbé erkölcstelen
törtető, az ifjú megbízott nyomra lel, és a múlt kísértetei előbukkannak
(Arkadinnál is gonoszabb, de kisszerűbb gazemberek mind), a milliárdos
gyilkolni kész – mint amazok annakidején. Talán ez volt célja a nyomozással,
hogy utólag leszámoljon velük. Végül aztán mégis többnek látjuk, óriásnak
a profi bűnözők között. A film többi szereplői a múlt bérgyilkosai és bérnyomozói
– csak ő, a gonoszság gigásza, Arkadin fürdik az önleleplező mazochizmus
halálos gyönyörében. Amnéziájából kigyógyul, de e nélkül csak gazembersége
sötétlik – el kell tehát pusztítania önmagát: szándékosan zuhanásba kormányozza
magánrepülőgépét – bűn-arkangyal zuhan a földre. Ezt a figurát, ezt az
amnéziát csak Orson Welles képzelhette és játszhatta el. Egész életműve
olyan, mintha egy rendkívül okos, de a tudatalattiról, Freud tanairól még
sohasem hallott óriásfejű csodagyerek rettegő gyanakvással kutatna saját
születése és saját vágyai után. Az sem baj, ha a dagadt lábú Oidipusz példája
ötlik fel előttünk filmjei láttán – a görög dráma hőse a memória-vesztésbe
menekülő ártatlan bűnösök (bűnös ártatlanok?) ősatyja.
Kollektív amnézia
A Jung-féle “kollektív tudatalatti” mintájára ma már gyakran használt
kifejezés talán kicsit tudományos, kicsit száraz, de kifejező és pontos.
Itt a magyar filmhez és történelemhez érkeztünk, hiszen a már említett,
Zilahy Lajos regényéből készült, a József Attila-verstöredéket is felhasználó
Karády-film (Valamit visz a víz) – a méltatlanul elfeledett Oláh Gusztáv
rendezte az író közreműködésével – éppen a doni tragédia évében készült.
E háttér teheti érdekesebbé, mint önmaga.
A filmben nem “tizenhárom kislány mosolyog az égre”, hanem a háború
háttere előtt a titkok fenyegető asszonya.
Az 1956 utáni magyar filmben érdekes módon nincs amnéziás szereplő,
legfeljebb ostoba kémfilmekben hazudja magáról valamelyik kém. Miután maga
az ’56 utáni magyar társadalom ön-amnéziában szenvedett, s máig attól szenved
1944 felejtésében jeleskedve, és 1956 tragédiáját is másoktól kapott színes
krétákkal átfestve – méltó amnéziás figurát nem is teremthetett. A történelmi
amnézia öngyógyításában a német példát szokták emlegetni; bizonyára így
van, de ahhoz néhány remekmű-regény, néhány jelentős író kellett, Böll,
Enzensberger, Günther Grass. A Bádogdob üveg- és hazugság-repesztő dobszavához
nem lett volna elég a tisztes tehetségű Schlöndorff…
Ezért aztán Cseres Tibor tisztességesen megmunkált regényét, és Kovács
András legjobb filmjét, a Hideg napokat amnézia-fénytörésből újraolvasva-újranézve
is nagyra becsülöm. Ahogy az idevágó félsikereket, sőt merész, nagyratörő
kudarcokat is. Fábri Zoltán két filmjéről beszélek. Az egyik a Palotai
Boris novellájából készült Nappali sötétség – évtizedek múltán is érdekes
önvizsgálat. A hatvanas évek elején egy 1944-ben saját lányát és zsidó
szerelmét egyszerre megmenteni vágyó író idézi fel tragikus bukását. A
másik példa Fábrinak talán legfájdalmasabb kudarca, az Utószezon. Ennek
hőse ugyanis fél-amnéziában szenved: ha rossz szójátékkal próbálkozunk,
attól szenved, hogy nincs teljes amnéziája: csak nem érti, elejtett buta
szavaival feljelentett-e akkoriban egy zsidó házaspárt, vagy nem? Hogy
elfeledett-e mindent 1944-ből, vagy nem bűnösebb a többieknél, akik most
idétlen tréfával kényszerítik szembenézésre önmagával.
Jancsó Miklós néhány filmje épp e szempontból persze külön elemzésre
szorulna, akárcsak a Bizalom, Szabó István annak idején kevéssé méltatott
műve, s az elismerés mellett csak remélhetjük, hogy a Szembesítés német
történetét majd magyar önvizsgálat katarzisa is követi – adja így a jövő
filmtörténete.
Mindez azonban egy vagy több másik dolgozat témája lehetne már. Annak
az írásnak makacsul a kelet-európai és a magyar film vakfoltjairól kéne
szólnia. Az emberi emlékezetről olyan példátlan remekmű, mint az Ilyen
hosszú távollét nemcsak a magyar, de az egész európai filmművészetben nincs
több. (Colpi Alain Resnais iskolájába járt, az időről, az emlékekről hasonló
víziója van.) Egyetlen emlékvesztett férfi arcán, egyetlen utca- és presszó
környezetében, ahol semmi sem történik, valaki felismerni véli a férfiben
a háború alatt elhurcolt férjét. Delphine Seyrig arca – Georges Wilson
arca. A két arcon kívül nincs szavakkal elmondható története. Semmi köze
a történelmi példázatokhoz – annál inkább a csak filmen megelevenülő, csak
filmben és filmképpel átélhető kiheverhetetlen magántragédiákhoz. A legcsendesebb
film a történelem-taposta emberekről, az emlékezetről, melyet soha senki
nem kaphat már vissza a kollektív tragédiák után.
“Az ember nem energiát halmoz fel, mint a növény, nem is teret, akár
az állat, hanem időt” – ezt szintén Borges idézi egy valószínűleg általa
kitalált filozófustól. A magyar film még nem számolt el hőseinek felhalmozott
és elrejtett idejével.
|