Televíziózás Magyarországon
A mélypont
György Péter
A képi kultúra korában a televízió
a legfontosabb társadalomformáló tényezõ,
ha ehhez a hatalomhoz nem társul felelõsségtudat,
azt az egész közösség sínyli meg. |
Ma már pontosan látható, hogy a médiatörvény
által meghatározott televíziós és rádiós
piac tisztességes, ám absztrakt és tökéletesen
mûködésképtelen filozófián alapult.
A kereskedelmi televíziózás általi hatalommegosztás
liberális elve feddhetetlen és nagyobb távlatból
nézve mûködésképes is: az egypártrendszer
társadalmi nyilvánosság szerkezetét a ’90 után
létrejött politikai demokrácia már nem viselte
el tovább. A médiatörvényre tehát a politikai
nyilvánosság alakítóinak, mindenekelõtt
a politikai osztálynak volt szüksége, annak a jobb-
és baloldaliakból álló csoportnak, amely pontosan
tisztában volt azzal, hogy egy állami tulajdonra épülõ
és a kínálati piac fogalmát hírbõl
sem ismerõ televíziós nyilvánosság képtelen
a demokratikus értékek felmutatására, kihordására.
A politikai elitnek a maga szempontjából teljesen igaza volt,
amikor a többpólusú médiarendszer létrehozásában
látta a demokratikus állapotok fenntartásának
zálogát, s minthogy az elsõ szabadon választott
magyar kormány természetesen nyomást gyakorolt az
állami televízióra, ezért az akkori ellenzék
úgy érezte, szabadságjogainak csorbíthatatlansága
a kereskedelmi televíziózás megteremtésében
áll. Mindez teoretikusan ma is igaz, amint az is megáll,
hogy azóta számos esetben az ellenfél térfelén
pattogott már a labda, azaz mindkét politikai fél
megtanulta, miként lehet nyomást gyakorolni az állami
televízióra, és milyen nehézségeket
okoz mindez a kereskedelmi televíziózás esetében.
Ha pusztán a nagypolitika önreprezentációs
masinériájának mûködõképessége
felõl nézzük, akkor a magyar televíziózás
nincs tehát különösebben rossz állapotban,
kisebb-nagyobb zökkenõkkel, alkalmankénti meg-megbicsaklások
ellenére is eleget tesz annak a hivatásának, amely
a politikai osztály szerint nem áll másban, mint viszonylagos
semlegességgel bemutatni az általuk végrehajtott jó
vagy rossz cselekedeteket. Ha a lakosság széles körei
értesülni fognak mind a miniszterelnökök, mind az
ellenzéki vezérek híres cselekedeteirõl, akkor
a haza fényre derül.
Retusált társadalom
Ez a logika egyáltalán nem vett tudomást sem a
kulturális állampolgárság fogalmából
következõ igényekrõl, tehát a politikán
túli normarendszer létérõl, sem pedig a kilencvenes
évek elsõ felében már igencsak világosan
követhetõ digitális-multimediális forradalomról,
arról, hogy immár a magyar médiatörvény
érvényessége is pusztán a cyberspace határáig
tart. A kulturális globalizáció, a határ fogalmának
átalakulása, megsokszorozódása olyan dimenziókat
nyitott, amelyekrõl a médiatörvény mit sem tudott.
Csakhogy a kulturális állampolgárság fogalmáról
tudomást nem venni annyit jelent, hogy a magyar médiarendszer
enyészpontjában a nagy politikai gépezet helyezkedvén
el, marginális kérdésnek tekinti mindazt, ami ezen
ideológiai szférán kívül esik.
Olyanfajta identitásokra gondolok, mint a bármilyen értelemben
való kisebbségi lét, mint férfinak vagy nõnek,
cigánynak vagy svábnak, szlováknak vagy szlovénnek
lenni, vagyis adott esetben konfliktusokhoz vezetõ etnikai, nemi
identitással rendelkezni, továbbá szegénynek,
mozgássérültnek, értelmi fogyatékosnak,
testi fogyatékkal élõnek lenni, vagy csak úgy
„betegnek lenni”, hontalannak, nem magyar állampolgárnak,
azaz menekültnek lenni Magyarországon. Ezek a kérdések
a magyar televíziózásban legfeljebb extremitásként
jelennek meg. Az állandó varázsszóként
emlegetett közszolgálatiság egész normarendszere
azért olyan üres, és ennek megfelelõen az arról
szóló viták azért parttalanok illetve nevetségesek,
mert azokból a kulturális állampolgárság
problémáinak életszerûsége és
komolyan vétele hiányzik. Az emberek ugyanis – szerencsés
esetben – nem pusztán politikai szavazógépek, ezért
aztán mediális képviseletük sem azonos az általuk
egyébként kedvelt politikai párt százalékos
médiajelenlétével; bizony, a szavazók – legyenek
polgárok vagy szociáldemokraták – a fenti kategóriák
valamelyikébe tartozó élõlények, akiknek
meg kell küzdeniük azzal a ténnyel, hogy szegények,
betegek, mozgássérültek, romák, férfiak
vagy nõk.
Mármost mindezen identitás-struktúrák megjelenítésének
sérülésével a magyar médiatörvény
által teremtett nyilvánosság-szerkezet nem sokat tud
kezdeni. Ezért is áll elõ az a különös
helyzet, hogy a magyar kereskedelmi televíziók, miközben
a nézõk igényeire hivatkoznak, valójában
nagymértékben közösségellenesek, amennyiben
kizárólag a társadalom általuk fogyasztásképesnek
minõsített fiatal felsõ-középosztálybeli
rétegét kívánja kiszolgálni. Azaz a
magyar kereskedelmi televíziózás (s ez részben
az MTV-re is igaz) eleve deviánsnak tekint szegényt és
beteget, öreget és cigányt, idõs embert és
fogyasztásra képtelen kisdedet. Azt hiszem, ez már
önmagában véve is elegendõ ok az aggodalomra.
A kereskedelmi televíziózásnak nem az a küldetése,
hogy az ország társadalmi valóságától
gyökeresen eltérõ képet teremtsen; ha így
jár el, akkor megítélésem szerint folyamatosan
vét az alkotmány szelleme ellen, akkor is, ha a törvény
betûje nem kötelezi igazmondásra. Nem kell baloldalinak
lenni ahhoz, hogy világosan lássuk, a kereskedelmi televíziózás
nem a plurális társadalomkép folyamatos újrateremtésén
fáradozik, hanem azon, hogy (egyébként komoly anyagi
sikerrel) egyeduralkodóvá tegye a beérkezettség
mítoszát, miközben minden egyéb, a kapitalizmusba
való látványos beilleszkedés normarendszerétõl
eltérõ életutat automatikusan az érdekesség,
az egzotikum vagy épp az eltévelyedés világába
utasít. Nos, egy ilyen médiarendszer talán eleget
tesz a nagypolitika alkalmi igényrendszerének, de a társadalom
egészének biztosan nem, mert lerontja azoknak az embereknek
az esélyeit, akik távol tartanák magukat a globális
neokapitalizmus folyamatos örömünnepétõl.
A televízió nem segédkezhet abban, hogy megfosszon
bennünket a tudástól: a fogyasztáson kívül
is van világ és élet.
Vegyük észre, nem pusztán a liberális „kisebbségvédelem”
egyébként tökéletesen jogos problémavilágáról
van szó, hanem magának a mindennapi életnek az elszürkítésérõl,
elszegényítésérõl, teljes mértékû
kapitalizálásáról. A mai magyar társadalomban
ugyanis megannyi gazdag életút, jóravaló, boldog
életforma, egymástól eltérõ életpálya,
egymásra válaszoló, vitatkozó értékrend
van jelen, amelyek különféle viszonyban állnak
a piaci érték magyar televíziózás szerint
egyedül üdvözítõ normájával.
Nem állítom, hogy ezek nem piaci elvû életforma
kísérletek, közösségek könnyû
helyzetben vannak, de az biztos, hogy a televízióban sokkal
szerencsétlenebbnek látszanak, mint amilyenek a valóságban.
Szerzetesnek lenni, hívõként létezni, egy kisvárosban
nem ottfelejtettként tengõdni, hanem boldogan, autonóm
döntés szerint leélni egy életet, s nem vágyni
a nagyvárosba, roma erdészként dolgozni, tanárnak
lenni akárhol, vagy nagymamaként létezni, nem tudni,
hogy mi a tõzsde – mindezek élhetõ életek,
még akkor is, ha a mai magyar televíziózás
kizárólag extremitásként, különleges,
szinte tébolyult ötletként hajlandó felmutatni
õket.
Magyarra fordítva: mindaz, ami kívül van a városi
alsóközéposztály világán, vagy
épp kívül esik mind a Barátok közt, mind
a Híradó horizontján, az mehet a mindenkori Fókusz
típusú marginalizáló, extremitássá
tévõ, a társadalom fogalmáról mit sem
tudó mûsorokba. Van abban némi perverzió, hogy
az egyik csatorna hosszú évek óta kizárólag
öltözködésben jeleskedõ ficsúrja –
„akirõl már könyv is megjelent” – mosolyogva meséli
el estérõl estére, hogy magazinmûsorában
miféle „szörnyûséget” kínál fel
kedves nézõinek. Az a tény, hogy egy ilyen mûsorban
érdekességként jelenítik meg azt a magyar állampolgárt,
aki szegénységében, elhagyatottságában,
társadalmon kívüliségében végül
maga vágta le üszkös lábát – nos, hogy mindezt
az aktuális pulóver- és szemüveg-reklámember
épp oly módon mesélteti el, mint egy déltengeri
utazást – az semmi egyéb, mint az újgazdag primitívek
pimaszsága, szemtelen osztálytudatuk arrogáns lenyomata.
Meglehet ezeknek a mûsoroknak a szerkesztõi formálisan
eleget tesznek a vágás követelményeinek, tudják,
miként kell megkötniük nyakkendõiket, valamint
egomán létükrõl is naponta hírt adnak,
de arról, hogy televíziósnak lenni társadalmi
felelõsség, amely minden pillanatban kötelez, még
nem hallottak.
Ez a tudatlanság bizony nagyon súlyos ár, amit
a társadalom fizet meg. Tudniillik a televíziózásnak,
akár kereskedelmi, akár „közszolgálati” televízióról
van szó, egyaránt az a dolga, hogy egy társadalom
társadalomként igaz arcát kutassa fel és tárja
elénk, s ne szûkítse a fantázia birodalmára
a lehetõségek tartományát, hanem tágítsa
azokat. A televíziózás még gondolatban, elveiben
sem lehet a piac foglya, még akkor sem, ha a piacból él.
A hagyomány szerint az a dolga, s jobb napjaiban erre képes
is, hogy úgy alakítsa át a piacot, hogy miközben
tulajdonosai igazán jól megélnek, aközben hatalmas
társadalmi rétegek számára a világ bõvülésének
élményét kínálja, s ne annak beszûkülésével
fenyegessen. Tisztában vagyok azzal, hogy a mai magyar televíziózásban
adandó alkalommal lenne vágy arra, hogy efféle, úgymond
utópikus képeket is a közönség rendelkezésére
bocsásson, ám ebben valóban megakadályozza
az a tény, hogy a jelenlegi szabályozók szinte belekényszerítik
ezeket a csatornákat abba a nevetséges és silány
valóságpótlékba, amit Magyarországon
reality show-ként ismerhetett meg a fél ország.
Az elveszett (média)alkotmány
A médiaszabályozás legelemibb problémája
az, hogy a közszolgálatiság fogalma üres, ezért
az azzal kapcsolatos mûsorok is nézhetetlenek, illetve egy
erõszakolt normarendszernek megfelelõen szinte jelentés
nélküliek. S minthogy a kereskedelmi televíziók
bele vannak kényszerítve abba, hogy valóban nagyon
komoly összegekkel álljanak rendelkezésre évente
az Országos Rádió és Televízió
Testület számára, azaz valóban fejõstehénné
tette õket a törvény, ezért aztán még
csak nem is nagyon hazudnak, mikor azt állítják, ha
akarnak, sem járhatnak más úton. Függetlenül
attól, hogy én ennek a sokszor hangoztatott kijelentésnek
az igazságtartalmát kételkedve fogadom, tény,
hogy a médiatörvény által meghatározott
gazdasági kényszerpálya újradefiniálása
megnövelné e csatornák mozgásterületét.
Csakhogy a médiatörvény kétharmados lévén
erre igen kevés az esély, s minthogy a politikai elit önmagát
épp eleget bámulhatja a különféle híradókban,
ezért tagjai nem is igen látnak okot arra, hogy felelõsséget
érezzenek annak az elhülyülésének a mértéktelenségéért,
amelybe polgártársaink millióit taszítják
vidáman, pusztán azért, mert õk kivigyoroghatják
magukat az esti híradókban.
Ami az Országos Rádió- és Televízió
Testületet illeti, az egyrészt foglya ennek az állapotnak,
másrészt – megítélésem szerint – a kereskedelmi
televíziók vezetõinél jóval nagyobb
felelõsség terheli ezt a közintézményt.
Az ORTT egyike volt azoknak a testületeknek, amelyet a köztársaság
pártok feletti intézményként képzelt
el, esélye lett volna arra, hogy mintegy a média alkotmánybíróságává
váljon, és ítélkezésével segítsen
folyamatosan újradefiniálni mindazt, amit a mediális
közérdek területeként tarthatunk számon.
Az ORTT azonban kezdettõl sokkal inkább az õt létrehozó
politikai elit foglya volt, semhogy felismerhette volna a közérdek
védelmének súlyát és fontosságát.
Ahogyan az Alkotmánybíróság Sólyom László
vezetése alatt azon nagy nemzeti intézményeink egyike
lett, amely ítéletrõl-ítéletre segítette
a köztársaságot önazonosságának fellelésében,
segített abban, hogy a jog karizmatikus erejét a szélesebb
társadalmi rétegek is megértsék, az ORTT rendre
elszalasztotta ennek lehetõségét. Holott a feladatuk
csodás lehetõséget ígért: a médiaszabályozás
a leghatásosabb lehetõség arra, hogy a jog általi
védettséget végre minden magyar állampolgár
– függetlenül anyagi helyzetétõl –, ténylegesen
megérezze. Azok marginalizálódását,
akiket kitesznek munkahelyükrõl, épp a média
állíthatná meg, ha a magyar televíziózásból
nem áradna naponta a szegénység megvetése,
a szolidaritás teljes hiánya. Ami azért is különösen
aggályos, mert mindeközben a magyar televíziózás
a mai magyar társadalom mindennapi életet formáló
tényezõi között soha nem látott jelentõségre
tett szert.
Pontatlan idõ
A két nagy kereskedelmi televízió – megannyi válság,
hely- és sztárcsere után – mára teljes bizonyossággal
a lehetõ legrosszabb változatát valósítja
meg annak a technológiai folyamatnak, amelyet földi mûsorszórásnak
hívtunk (szatellit és kábel formációkban
is). Ez a két csatorna ma már nem ismeri a program fogalmát
és gyakorlatát – azon egyszerû oknál fogva,
hogy a televíziós program arra a minimumfeltételre
épül, hogy fél nyolckor van fél nyolc. Nem pusztán
a híradók állandóságának eltûnésébõl
adódó következményekrõl van szó,
a dolog ennél is súlyosabb. Az a tény, hogy a két
csatorna nézettségért folytatott harcában (amely
mindenekelõtt az igények korábban elképzelhetetlen
leszállításában, rafinált trükkök
alkalmazásában áll) a mûsorok kezdete és
vége gyakorlatilag teljes mértékben elmosódott,
naponta azt az üzenetet sugározza az ország lakosai
számára, hogy itt már mindent lehet. A televíziós
mûsoridõpontok betartása ugyanis olyan szerzõdés,
amelynek jelentõsége túlmutat önmagán:
azt jelezte egykor az ország lakosságának, hogy ugyan
egy-egy életben már nincs forma, de a társadalom egésze
kiszámíthatóan mûködik. 7.30 – a híradó
kezdete maga volt az állandóság, a békeidõk
édes íze. Ha nincsenek idõpontok, akkor a televízió
iránti bizalmon túl a szerzõdések iránti
bizalom is naponta összeomlik, mégpedig a nyilvánosság
szeme láttára. Ha mindig minden másként van,
akkor a jog iránti érzék is eltûnhet. A tévék
pontossága a jog iránti megbecsülést jelenti,
a tévék pontatlansága, pontosabban teljes elzüllése,
a jog nyilvános kiröhögéséhez vezet. Ha
tetszik, ha nem, ez a felelõsség egyszerre a tévéké
és az ORTT-é, amelynek eddig egyetlen elnöke sem értette
meg, hogy a medializált pontos idõ eltûnése
egyben a közös kronológiai élmény alámosása,
amely viszont minden elképzelt közösség alapja.
Ugyanilyen közös felelõsség terheli az ORTT-t,
a médiarendszer egészét létrehozó politikai
elitet, végül a magyar televíziók mindegyikét
azért az egyszerûen tûrhetetlen és tarthatatlan
állapotért, hogy eltûntek a képernyõrõl
a magyar gyártású televíziós dokumentum-,
illetve fikciós mûsorok. Egész egyszerûen nem
megengedhetõ, hogy a két kereskedelmi televízió
fennállása alatt egyetlen egy, a szó tradicionális
értelmében vett, mégoly modernül megvalósított
tévéjátékot sem állított elõ,
egyébként jelentõs költségvetésükbõl
egyetlen egy igényes sorozatra sem futotta. Nyilvánvaló,
hogy a televíziós mûsoroknak kulcsszerepe van a kulturális
értékláncban. Ha nincs televíziós filmsorozat,
tévéjáték, akkor hiányzik például
az a terep, amely ismertté teheti a fiatal színészeket.
E nélkül az ismertség nélkül a színházi
kultúra sem folytatható, a televízió által
népszerûsített arcok nélkül még
a legremekebb elõadások is csak nehezen reklámozhatóak.
Végül a mozifilmek lehetséges nézõszámát
is csökkenti, hogy ötven év alatt a legjobb esetben öt
vagy hat mozisztár áll rendelkezésre. Magyarán
az audiovizuális médiarendszer vagy egységes keretként
értelmezhetõ, szabályozandó s képzelendõ
el, vagy, mint a jelen gyakorlat mutatja, a szûklátókörûség,
a fantáziahiány okán minden szereplõje rosszul
jár.
A másik hasonlóan végzetes fogyatkozás
a dokumentumfilmek eltüntetése a televíziókból.
Ameddig a médiatörvény és a szabályozás
így sarcolja a magyar kereskedelmi televíziókat, addig
azok számára nyilván elképzelhetetlen, hogy
úgymond ünnepi idõpontokban, tehát magyarra fordítva,
a valóságshow-k tébolyának idõzónáiban
akár egyetlen percre is megtörjék a nézettségért
folytatott küzdelmet, s „adakozzanak” a közönség
helyett a közösség oltárán. Ebbõl
az következik, hogy az egyébként a magyar filmgyártás
átlagánál jóval magasabb teljesítményeket
nyújtó magyar dokumentumfilm gyakorlatilag kiszorult a kereskedelmi
televíziózásból. Hiába rögzíti
Almási Tamás kérlelhetetlen makacssággal korunk
szörnyû változásainak nyomasztó oldalait,
a kereskedelmi televíziózás garantálja, hogy
mindez láthatatlan maradjon. Ez több mint bûn, ez már
bizony hiba. A médiaszabályozással foglalkozó
szakembereknek, a politikai elitnek, illetve a kereskedelmi televíziók
vezetõinek szó szerint értendõ, múlhatatlan
felelõssége van abban, hogy ha a nemzeti önképünk
akként silányul el, ahogyan annak ma tanúi vagyunk.
A nagy pszichonarratívák, a nemzeti sztereotípiák,
amelyek nélkülözhetetlen részei egy-egy ország
önismeretének, humorának, kultúrájának,
akkor maradnak érvényesek, akkor válhatnak a diskurzus
forrásává, ha az õket éltetõ
kommunikációs csatornák szabadon maradnak. Elgondolkoztató,
hogy a mindenkori piaci változások veszteseinek, elszenvedõinek
sorsát bemutató filmtermés teljes kimaradása
a közösségi percepcióból miként szegényíti
el lehetséges önképünket. Nem nagyon tudok intézményt,
amelyet nagyobb felelõsség terhelne azért, hogy például
a szegénység mára szégyellnivaló állapot
lett, mint a magyar televíziózás. Az az egyszerûen
röhejes, szellemileg silány, ostoba törleszkedés,
ahogy a magyar média új nemzedéke próbálja
elhitetni magával és nézõivel, hogy egyedül
õ érdemes arra a gazdagságra, amelyet kikapart magának,
mindez kínos és undorító. Szó nincsen
Balzacról, szó nincs Kemény Zsigmondról, szó
nincs Tolsztojról, senki ne képzelje, hogy az önismeret
nagy történeteit a televíziók mesélnék
el. A Barátok közt vagy a legkülönbözõbb
valóságshow-k semmi egyebek, mint a pénz általi
dicsõítése a pénznek. A mai magyar televíziózás
kapitalizmushoz való viszonya pontosan megfeleltethetõ Karl
Marx Gazdasági-filozófiai kézirataiban definiált
kultúrkritikájának, esküszöm, Walter Benjaminra
mindehhez már nincs is szükség. Tisztában vagyok
azzal, hogy a televíziók programigazgatói, különbözõ
szintû vezetõi minden egyes kritika olvastán a médiaszabályozásra
hivatkoznak, illetve az ORTT-re mutogatnak, s ebben részben igazuk
is van. Ám ha szûk is a mezsgye, amelyen haladhatnak, az egyáltalán
nem igazolja a fantázia hiányát, a képzettség
hiányából adódó tehetetlenkedést.
Az ORTT felelõssége a valóságshow-k ügyében
teljesen nyilvánvaló. Hatóság soha ennél
késõbb még nem ébredt fel, s ennél elképesztõbb
tüneteket nem mutatott. Konferenciára hívta a valóságshow-k
producereit, a csatornák programigazgatóit, hogy elbeszélgessen
velük a reality show-k etikájáról. Mindezen közben
habozás nélkül tudomásul vette, hogy ugyanez
a két csatorna saját teljes mûsorfolyamát alárendelte
a két show hirdetésének. A Fókusztól
a Naplón át mindkét csatorna hónapokon át
azzal töltötte ki a rendelkezésre álló összes
lehetséges felületet, hogy újra reklámozza ezeket
a nyomorúságos show-kat. Ezen mûsoroknak jelentõs
részét egyébként az ORTT-vel közszolgálati
mûsorként ismertetik el.
Persona non grata
Van ennek a történetnek még egy aspektusa, melynek
okán bizton állíthatjuk, hogy a televíziózás
Magyarországon a mélypontjához érkezett, és
igen komoly fordulat kell ahhoz, hogy ismét magyar televíziózásról
beszélhessünk honunkban. A televíziózás
kezdeteitõl fogva a személyiségekre épül,
ezt a kommunikációs játékot csupán a
CNN képes hiteles Hermészek nélkül játszani,
de hát más dolog a globális médiatérben
alkotni, mint lokális televíziózást csinálni.
Épp ezért van az, hogy az ABC-tõl a litván
televízión át Magyarországig a nemzeti nyelvre
lefordított televíziózás elképzelhetetlen
olyan mértékadó személyiségek nélkül,
akik a közönség számára elfogadhatóvá,
érthetõvé teszik, mintegy keretbe foglalják
a világ történeteit, s jótállnak érte.
Függetlenül attól, hogy a Kádár-korszak
nyilvánosságszerkezete mennyire sérülékeny
volt, s nem egy szempontból alkalmatlannak bizonyult a demokratikus
értékrend képviseletére, még az a televíziózás
is kitermelt megannyi jeles nõt és férfit, akik képesnek
bizonyultak arra, hogy megértsék, miféle felelõsség
is háramlik rájuk a mindennapi kulturális önreprezentáció
történetében. Nem pusztán méltósággal
viselték úgymond „bemondói” státusukat, hanem
függetlenül attól, hogy megfelelõ képzettség
híján saját maguktól sajátították
el, tisztában voltak azzal, hogy minden egyes megjelenésük
a képernyõn hozzátehet (vagy elvehet) valamit a (nép)köztársaság
aznapi hangulatához. Ennek a gesztusokban, hangsúlyokban,
kézmozdulatokban, öltözékekben, keresztbe tett
lábakban, apró meghajlásokban kifejezhetõ mentalitástörténeti
felelõsségnek, amely egyébként a televíziózás
evidens alapkövetelménye, egyszerûen vége. Mindezt
persze könnyû „biológiai” okokra visszavezetni, mondván,
a televíziós sztárok nagy nemzedéke kiöregedõben
van a képernyõs korból, de ez csak részben
igaz. A markáns televíziós személyiségek
ismertségük ellenére kiszorultak abból a televíziós
rendszerbõl, amelyben azért tûntek hirtelen avíttnak,
ha tetszik, szürkének, mert velük szemben egy teljesen
sportszerûtlen és nevetséges eszköz tûnt
föl: a vidám felelõtlenség, a boldog ostobaság
ült tort. Az a tény, hogy Kepes András, Horvát
János, Friderikusz Sándor, Kudlik Júlia és
végül Vitray Tamás vagy teljesen eltûntek a képernyõrõl,
vagy csak épp mostanában juthattak ismét szóhoz,
világosan megmutatja televíziókban folyó barbár
rablógazdálkodást. A két csatorna „fiatal Magyarország”-mániája,
amely szellemileg semmivel sem igényesebb, mint a „Hajrá,
Magyarország!” törzsi üvöltése, most aztán
megszülte vidám gyermekeit. E fenti jeles alkotóknak,
ha meg akarták õrizni integritásukat, ha meg kívánták
õrizni elhalványuló emléküket, életkoruk
virágjában ki kellett vonulniuk a médiarendszerbõl,
holott ezek a nõk s férfiak csak azoknak a szomorú
értelmi fogyatékosoknak a szempontjából tûnhetnek
„idõsnek”, akik reggelente az öltözködés titkaival,
valamint az anyanyelv elsajátításával küzdenek
a nagy nyilvánosság elõtt mint televíziós
mûsorvezetõk. Függetlenül a nevektõl, ez
az eljárás éppen olyan, mintha a magyar folyóiratok
jelentõs része úgy döntött volna, hogy negyvenvalahány
évesektõl már nem közöl verset, mondván,
a fiataloké a jövõ.
Ha a magyar televíziózás nem képes arra,
hogy egyrészt kellõen civilizált, jól megtervezett
és okos formák között rehabilitálja jó
állapotban levõ és élõ hõseit,
ha nem képes arra, hogy felelõsségérzetrõl
tanúbizonyságot tevõ, kellõen képzett
közszereplõk új generációját nevelje
fel, akkor a magyar televíziózás a magyar bunkóság
nagy mûfaja lesz, s mint ilyen, nem segíteni fog egy társadalom
identitásának napi pontosításában és
ébren tartásában, hanem – ha tetszik, ha nem – bizony
kártékony is lesz. Az a liberális dogma, amelyet hosszú
éveken át magam is osztottam, s amiért egykori tévékritikusként
engem is nagy felelõsség terhel, miszerint nincs jogunk és
okunk a televíziós kultúra metakritikájára,
nos, ez tévedésnek bizonyult. Annak a televíziós
kritikának, amely adottságként fogadja el a meglevõ
mûsorok rendjét és minõségét,
amely megfellebbezhetetlen valóságnak tekinti a médiarendszer
adott állapotát, az ideje lejárt. Immár nem
egyes mûsorok minõségét kell s érdemes
hosszasan elemezgetni, minthogy a jelenleg adásba kerülõ
mûsorok jelentõs része nem érdemli ki a mûsor
kifejezést, hanem a médiarendszer egészét kell
újraalapítani.
Ha igaz az, hogy a képi kultúra korában az audiovizuális
médiarendszerek állapotán múlik a nemzeti kultúra
jövõje, s én ezt egyre kétségbevonhatatlanabbnak
látom, akkor olyan médiarendszert kell alkotni, amely szerkezetileg
képes ennek a felelõsségnek és szerepnek megfelelni,
s aztán, ha a közgazdasági és jogi struktúra
rendelkezésre áll, természetesen azokat az embereket
is meg kell majd találni, akik megértik, miféle felelõsség
is háramlik rájuk a televízióban.
1991 szilveszterén Hofi Géza, a magyarországi
népszerû kultúra minden bizonnyal világszínvonalú
zsenije elénekelte Malek Miklós mûvét, az Egy
kiöregedett vadászkutya címû dalt. Lassan egy
évvel a nagyszerû mûvész halála után,
idõrõl idõre megtekintem a Horváth Ádám
gondozásában kiadott, Hofi tükre címû sorozat
elsõ részében megjelent felvételt. Ez a 4 perc
41 másodperces felvétel világosan megmutatja, hogy
mire való a televízió. Pontosan lehet látni,
mit jelent a nagy dráma, a mindenki számára átélhetõ
katarzis, a népi nevettetés, az a nagy kultúra, amelyre
a televíziózás hivatott. Soha nem fogok beleegyezni
abba, hogy bárki azt képzelje, mindez a múlté.
Szerte a világon, angol, német, francia, japán és
koreai Hofi Gézák uralják a saját televízióikat.
Talán nem felesleges arra emlékeztetni a magyar olvasókat,
hogy a BBC új, amerikai születésû intendánsa
két dolgot ígért az angol nézõknek:
fõmûsoridõben tévéjátékokat,
dokumentumfilmeket, valamint méltó politikai mûsorokat.
Magunknak sem kívánok rosszabbat.
|