Beckett és a Film
Cloyne püspöke moziba megy
Takács Ferenc
Ötven éve vár Godot-ra Vladimir és Estragon.
Samuel Beckett találkozásai a mozgóképpel majdnem
ilyen ritkák. |
Sokan és sokszor utaltak rá, hogy Samuel Beckett életében
és mûvészetében mennyire fontos szerepet játszott
a film. Ifjúkorától, sõt gyermekkorától
kezdve: 1906-ban született, így úgyszólván
együtt nõtt fel a mozi elsõ nagy korszakával,
a klasszikus némafilmmel. Filmet – amint ezt biográfusától,
James Knowlsontól megtudhatjuk – elõször még
kisgyerekként, „felnõtt kísérettel” látott:
a Dublintól délre található Foxrockban, ebben
a jómódú kertvárosi negyedben élõ
Beckették gyerekeit, Samet és Frank nevû bátyját
bácsikájuk, Howard Beckett vitte elõször moziba.
(A nagybácsi sokoldalú ember volt, például
kiválóan sakkozott, olyannyira, hogy egy dublini szimultánon
magának Capablancának, a kubai sakk-világbajnoknak
is mattot adott. A jelek szerint nem csupán a mozit szerettette
meg Beckettel, hanem az író életre szóló
sakkszenvedélyét is õ szította fel.)
Késõbbi életmûvére, a Godot és
a többi dráma groteszk komikumára, a létezés
és megismerés paradoxonjai között csetlõ-botló
koldus-, csavargó- és bohócfiguráira, de akár
elsõ regényeinek, a Murphynek és a Wattnak címadó
alakjainak jellegére és jelentésére nézve
is döntõ volt, hogy a fiatal Beckettet leginkább a komikus
némafilmek – vagy ahogy mi nevezzük: a burleszk – világa
ragadta meg. Egyetemistaként – a dublini Trinity College diákja
volt – sokat járt moziba, s – mint a visszaemlékezésekbõl
kiderül – elsõsorban Charlie Chaplin és Buster Keaton
némafilmjeit szerette. Chaplin filmjei közül ekkoriban,
a húszas években látta elõször A kölyök
és az Aranyláz címûeket. (Hogy milyen hatással
volt rá Chaplin, az kiderül egy néhány évvel
késõbbi epizódból is. 1931-ben, amikor Beckett
rövid ideig a Trinity College-ban ifjú tanársegédként
mûködött, tanárok és diákok közösen
elõadták Corneille Cid-jének dadaista paródiáját,
afféle burleszk-változatát. Beckett volt a produkció
címadója: mivel Corneille tragédiájának
angolul The Cid a címe, Beckett javasolta, hogy a paródia
a vicc kedvéért a The Kid címen fusson, azaz a Chaplin-film,
a James Cagney-vel forgatott A kölyök eredeti címén.)
De ugyanebben az idõszakban látta Buster Keaton filmjei
közül A navigátort, a Go West-et és A Generálist.
Keaton bánatos fapofája, kifejezéstelen tekintete,
az egész figura különös élettelensége
és merevsége a jelek szerint legalább annyira megfogta
képzeletét, mint Chaplin játékos huncutsága
és szentimentalizmusa. Buster Keaton fásult melankóliája,
filmjeinek rezignált érzelemmentessége olyan mély
benyomást tett rá, hogy még harminc évvel késõbb
is majd ez az ifjúkori élmény támad új
életre Beckett 1965-ös filmjében, mely a nemesen egyszerû,
sokat- és semmitmondó Film címet viseli. Közben
sem vesztette szem elõl Keatont. 1953-ban például
elment a párizsi Cirque Médranóba, hogy megnézze
az ott fellépõ amerikai komikust, s néhány
évvel késõbb, amikor valami szerzõdésjogi
akadály miatt kénytelen volt letiltani egy New York-i Godot-produkciót,
amelyben a tervek szerint Buster Keaton játszotta volna Vladimirt
(Marlon Brando Estragonja mellett), vigasztalhatatlan volt. (Igaz, amikor
1965-ben újra megnézte A Generálist, csalódást
érzett, a régi élményt ezúttal nem sikerült
felkeltenie a filmnek.)
Charlie Chaplinben és Buster Keatonban – mint ahogy a burleszkfilm
más nagyjaiban, Ben Turpinben, a Stan és Pan-párosban
(Stan Laurelben és Oliver Hardy-ban) vagy a Marx-testvérekben
is (Beckett maga vallotta be, hogy a Godot-beli kalaptrükk az õ
Duck Soup címû filmjükbõl származik) –
a cirkuszi bohócok, varieté-komikusok, kabarészínészek
társait látta, annak a (hagyományos elitista felfogás
szerint) irodalomalatti vagy irodalmon kívüli komikus dramaturgiának,
bohóctréfának, kabarészámnak és
hasonlóknak a képviselõit, amely dramaturgiáját
késõbb drámáiban, elsõsorban a Godot-ra
várva során maga is alkalmazta, kiindulópontként-talapzatként
egyaránt. A népszórakoztatásnak ezek az „olcsó”
vagy „közönséges” formái mindvégig foglalkoztatták
Beckettet. 1955-ben filozofikus bohóctréfát írt
Deryk Mendel balett-táncosnak Némajáték címmel;
1971-ben elment a világhírû bohóc, Charlie Rivel
párizsi búcsúfellépésére. Legnagyobb
hatással egyébként egy német bohóc-színész
és kabaré-tréfamester volt rá, Karl Valentin,
akit még 1937-ben látott a müncheni Benz-kabaréban,
s akivel személyesen is találkozott. „Igazi komikus, akibõl
csak úgy árad a depresszió” – jellemezte naplójában,
s még harmincöt évvel késõbb is úgy
emlékezett, hogy „megrázta” Valentin elõadása.
(Akad egyébként Beckett-kutató, aki egészen
a Godot-ig követi nyomon Valentin hatását. Ez annyiban
érdekes, mert Karl Valentin egy másik nagy huszadik századi
drámaíróra is közvetlen hatással volt:
Bertolt Brecht személyesen ismerte, s tõle tanult plebejus
„vásári” dramaturgiát, stílust és hangnemet,
sõt alkalomadtán még rendezõi tanácsokat
is kért tõle.)
Beckettet elméletileg is érdekelte a filmmûvészet.
A harmincas években filmtanulmányokban mélyedt el,
szakfolyóiratokat nézett át, Pudovkin teóriáival
ismerkedett. Ekkoriban kezdõ íróként, állás
és megélhetés híján ingázott
Párizs, London és a dublini családi otthon között,
s – mivel lassan harminc évesen egyre terhesebbnek érezte
ezt a bizonytalan állapotot – valamikor 1935-ben elhatározta,
hogy filmrendezõ lesz. Úgy döntött, hogy azt választja
mesteréül, aki a legtöbbet tudja a filmrõl: levelet
írt Szergej Eizensteinnek és kérte, hogy vegye fel
tanítványának a moszkvai Állami Filmintézetbe.
Különös elgondolni, mi lett volna, ha sikerül a terv,
de hát nem sikerült, Beckettbõl nem lett Eizenstein
asszisztense. Pedig a Patyomkin páncélos alkotóját
alighanem érdekelték volna az ír írópalánta
gondolatai, amelyeket egy ekkoriban az egyik barátjának írott
levelében fejtett ki a filmrõl. Beckett úgy vélte,
hogy a némafilm lehetõségei még korántsem
merültek ki, éppen ezért a színes hangosfilm
mellett továbbra is életben kellene tartani a „kétdimenziós”
némafilmet, amelyet a hangosfilm kiszorított, mielõtt
kezdetleges formáit levetkezve igazán fejlõdésnek
indulhatott volna; így két külön filmes forma létezhetne
egymás mellett, versengés vagy élethalálharc
nélkül. A gondolat egyébként önmagában,
a szovjet némafilm-hagyománytól függetlenül
is érdekes: Beckett harminc évvel késõbb elkészülõ
Filmje épp ilyen „kezdetleges formáit levetkõzõ”
némafilm lesz majd…
Ha most az érem másik oldalára, a filmesek Beckett
iránti érdeklõdésére vagyunk kíváncsiak,
egészen más kép fogad bennünket. A késõbbi
világhír és a Nobel-díj fényében
nehezen hiszi az ember, hogy a harmincas évek elejétõl
publikáló Beckett évtizedeket töltött a
teljes írói ismeretlenségben (a Murphyt harmincnál
is több kiadó utasította vissza, mielõtt 1938-ban
végre megjelenhetett), majd amikor kiadták könyveit,
alig néhány példány kelt el belõlük,
s a szerzõ csupán az ötvenes évek legelejére
lett valamelyest ismert, de akkor is csupán szûk párizsi
irodalmárkörökben. A filmmûvészet és
-ipar így – érthetõen – Beckettnek még a létezésérõl
sem tudott.
Negyvenhat éves volt, amikor 1953. január 5-én
Párizsban bemutatták a Godot-ra várvá-t; ekkor
– már nem fiatalon – kezdte szárnyára kapni a világhír,
ami persze idõvel meghozta a filmesek érdeklõdését
is. 1962-ben Beckett szerzõdést írt alá a Godot
megfilmesítésérõl. A filmet John Huston rendezte
volna, Peter O’Toole-lal és Peter Sellers-szel Vladimir és
Estragon szerepében. Sajnos, semmi sem lett belõle, mivel
jogi vita támadt az ügyben, s az ajánlat ugyanarra a
sorsra jutott, mint a Paramount három évvel korábbi
megfilmesítési ajánlata: elutasították.
Késõbb sem lett film Beckett fontosabb mûveibõl.
Azok a színpadi és televíziós adaptációk,
amelyekhez beleegyezését adta, meggyõzték:
munkáinak nem tesz jót a feldolgozás, a mû áthelyezése
egy másik közlésközegbe. Amikor – ugyanebben az
évben, 1962-ben – Ingmar Bergman avval jelentkezett nála,
hogy két rádiójátékát, a Minden
elesendõket és a Zsarátnokot színpadra szeretné
alkalmazni, Beckett igen határozottan nemet mondott.
Viszont ekkoriban érkezik egy másik ajánlat Amerikából,
amelyet Beckett lelkesen fogad: írjon filmet, s személyesen
felügyelje a film elkészítését. 1963 folyamán
meg is írja irodalmi forgatókönyvet (Film címmel
1967-ben jelenik meg nyomtatásban, drámai szövegeinek
gyûjteményében olvasható, magyarul is), majd
1964-ben New York-ba utazik a forgatására (1965-ben, a New
York-i filmfesztiválon volt a film premierje).
A Film jelképes pillanat volt Beckett életében
és mûvészetében. Szinte minden számára
fontosat magába sûrített, még a munkában
részt vevõk személyében is. A huszonkét
perces némafilmet – csupán egyetlen szó hangzik el
benne, még az elején: „Psszt!” – Alan Schneider rendezte,
aki korábban Beckett drámáit vitte színre az
USÁ-ban, az operatõr Boris Kaufman volt, annak a Dziga Vertovnak
a fivére, aki Beckett szemében az általa olyan nagyra
becsült szovjet némafilmet képviselte (korábban
Jean Vigóval dolgozott, az Atalante operatõre volt, késõbb
Kazan és Lumet filmjeit fényképezte Amerikában),
a fõszerepet (lényegében az egyetlen szerepet) pedig
– bár Chaplin is szóba került – végül az
ifjúkori, sõt gyermekkori kedvenc, az ekkor már 69
éves, régóta alig filmezõ Buster Keaton játszotta
(személyesen ekkor találkoztak elõször).
A film, mely Beckett közremûködésével,
az õ instrukciói alapján készült el, ezoterikus
filozófiai példabeszéd populáris burleszk-burokban.
Beckett a tizennyolcadik századi angol-ír filozófus,
George Berkeley Cloyne-i püspök tételét, az esse
est percipi gondolatát filmesítette meg (a tételt
annakidején Vlagyimir Iljics Lenin hevesen cáfolta Materializmus
és empiriokriticizmus címû munkájában):
„létezni annyi, mint érzékelve lenni”. Buster
Keaton, a Tárgy kétségbeesetten menekül az õt
érzékelõ, azaz létezõvé tevõ
Szem, a filmkamera elõl, elõször az utcán, majd
egy lépcsõházban. Végül egy szobában
húzza meg magát, ahol kiolt minden érzékelõt,
hogy evvel kiolthassa önmaga létezését: kidobja
a kutyát és a macskát, letakarja az akváriumot,
letépi a falról Isten képét, megsemmisíti
az õt mutató fényképeket, csakhogy meneküljön
a szorongástól, amely attól fogja el, hogy érzékelve
van, azaz létezik. De végül kiderül, hogy Tárgy
és Szem ugyanaz, a hintaszékben pihenõ Buster Keaton
kinyitja szemét és azt látja, hogy Buster Keaton néz
vele szembe. Az önérzékeléstõl tehát
nem lehet megszabadulni, az emberi tudat menthetetlenül és
fájdalmasan létezik.
A Filmet, noha (talán érthetõ okokból)
igen ritkán látható, aki látta, nagyra értékelte.
Rámutattak a bizarr remekmû kapcsolataira más filmekkel,
a filmlátásnak mint érzékelésnek ismeretelméleti
problematikájával foglalkozó munkákkal: Hitchcock
Rear Windowjára, Antonioni Nagyítására; összefüggésbe
hozták bizonyos posztmodern irodalmi irányokkal, Robbe-Grillet
és Duras írásaival. De azt is hangsúlyozták,
hogy mennyire sajátosan becketti ötvözet a film: légiesen
elvont intellektualizmus és tenyeres-talpas cirkuszi bohóckodás
azonosul benne. Gilles Deleuze, a filozófus filmteoretikus is lelkesen
értekezett róla és „a legnagyobb ír filmnek”
nyilvánította.
Jó lenne egyszer kikölcsönözni a sarki videótékából.
|