Új képfajták a fiatal magyar filmben
Pixel-piktúra
Pápai Zsolt
A Dealerrel beléptünk a HD-korszakba, a digitális
technika a következő években a magyar film képét is átrajzolja majd.
|
Mozgókép-forradalmat élünk, korábbi korszakokéhoz nem foghatót. A mozi
történetében soha máskor nem zajlottak olyan intenzív és impulzív technológiai
fejlesztések, mint napjainkban, számításba véve a 19. század végi hőskort,
a némafilmhangosfilm-váltás felvetette problémák leküzdését célzó erőfeszítések
időszakát vagy az ötvenes évek fejlesztési lázban égő periódusát is. Az
áttérés analóg technológiákról a digitális képrögzítésre vélhetően jobban
átalakítja majd a mozit és a moziélményt, mint akár a harmincas évek paradigmaváltása,
akár az ötvenes évek új eljárások tömegét kitermelő szakasza. Manapság
az Egyesült Államokban hetente jelentkeznek a szórakoztatóiparban érdekelt
cégek egy-egy technikai újítással, és egyre világosabban látszik, hogy
a digitális forradalom kihatásai nem csupán az amerikai mozit, hanem a
Globowood peremvidékein működő kisebb filmgyártásokat is érintik.
Digitális fényfestészet?
Mások mellett a magyar film fejlődése is erre utal. Az elmúlt évek
technikai szempontból jelentős fejleménye a digitális képfajták megjelenése,
ráadásul újabban fokozatosan rövidül az egy-egy találmány világpremierje
és magyarországi alkalmazása között eltelt idő. Míg például az első DV-re
(digitális videó) forgott magyar nagyjátékfilm, Fliegauf Benedek Rengetegje
majd tíz évvel az első amerikai és nyugat-európai DV-produkciók után készült
el, addig az első HD-kamerával (High Definition Camera: nagyfelbontású
kamera) forgatott hazai mozifilmek alig három évvel a technika nyugati
bevezetése után már megszülettek.
A modern digitális technológiák elsősorban a fiatalok munkáit érintik,
a 35. Filmszemlén több, ifjú direktor jegyezte újszerű mű is látható volt.
Kis- és nagyjátékfilm egyaránt akad a listán: Hajdu Szabolcs Tamarájának
sajátossága, hogy noha 35 mm-re forgott, rendhagyó módon nem analóg technikával,
hanem digitálisan fényelték, Fliegauf Benedek A sor című kis- és Dealer
című nagyjátékfilmje, tovább Buvári Tamás Játszó gyerekek című munkája
pedig technikai szempontból azért érdekes, mert HD-kamerával készült.
A digitális fényelés technikáját ugyan már jó ideje alkalmazzák Magyarországon
a reklámiparban, de nagyfilmben csak elvétve vetették be (Dér András: A
kanyaron túl), ezért az eljárás ma még unikumnak számít nálunk. A fényelés
az utómunka egyik legfontosabb fázisa, melynek során a különféle helyszíneken,
eltérő fényviszonyok között, különböző kameraállásokból és más-más objektívekkel
készült, ezért a mégoly gondos operatőri munka mellett is végeredményben
eltérő színárnyalatú, telítettségű és világosságú (azaz fedettségű) felvételeket
egységesítik. Mondhatni közös nevezőre hozzák őket: a fényeléssel a színek
jellemzőin és arányain módosítanak egy-egy jeleneten (és bizonyos határokon)
belül, különben a snittváltások megzavarnák a nézőt. Az analóg és a digitális
fényelés között az a döntő különbség, hogy míg előbbi a filmképet egységként
kezeli, így csak egészében képes változtatni rajta, addig utóbbi segítségével
lehetővé válik a kép részleteiben történő manipulációja. A digitális fényelés
a festészethez, illetve a modern utódolgozott képeket prezentáló fotográfiához
közelíti a filmet, hogy alkalmasint milyen mértékben, azt mindenki el tudja
képzelni, aki csak akár egyetlen kockát látott a legújabb Star Wars-epizódokból
vagy A Gyűrűk Ura-trilógiából.
A digitális technikával (DV-vel, HD-kamerával) készült felvételeket
természetszerűleg digitális fényelési eljárással kezelik mindenhol a világon,
sőt az Államokban és Nyugat-Európában jó ideje a 35 mm-re forgott anyagot
is így dolgozzák meg, nálunk azonban még ritka a celluloid digitális utómunkája.
Noha a szükséges infrastruktúra a celluloidon lévő információkat számítógépes
adattá alakító szkenner, a magát a fényelést végző speciális gép és szoftver
rendelkezésre áll, továbbá a berendezést kezelni képes szakemberi gárda
is megvan, a 35-ös nyersanyag efféle fényelése egyelőre bonyolultabb és
drágább, mint az analóg módon történő megmunkálás.
Ez a legfőbb oka annak, hogy Magyarországon egyelőre idegenkednek tőle
a rendezők és a producerek. Nem így a Tamarában, ahol a technikát szép
hozammal alkalmazták az alkotók, a film egész kis antológiája a kép egyes
elemei közötti hangsúlyváltásokat lehetővé tevő megoldásoknak. Szaladják
István operatőr aki a fényelés frontján a tavalyi szemle rendezői díjas
kisfilmjével, Politzer Péter Gránátok című munkájával készült fel a Tamarára
igyekezett maximálisan kihasználni a technika potenciálját, és Hajdu
Szabolcs már alapjáraton erőteljes színdramaturgiával operáló művét még
színesebbre hangolta. Előfordult, hogy a kép bizonyos részére egy foltot
helyezett, és így formálta újra a valóságot, máskor a fekete szín szintjének
megnövelésével a kompozíción belüli kontrasztokat tette erőteljesebbé,
megint máskor a kép egy részének (például az ég kékjének) a színét tompította,
vagy a fedettséget változtatta meg ezen eljárások egyike sem lett volna
realizálható analóg fényeléssel.
Valószerűvé stilizálva
A digitális eljárások filmkészítésben történő megizmosodására nem véletlenül
éppen a nyolcvanas-kilencvenes évektől került sor. Nem csupán a megfelelő
infrastruktúra hiánya miatt kellett ez időszakig várni a digitális technológia
diadalmenetére, hanem azért is, mert a nyolcvanas évek elejéig egész egyszerűen
másképp látták és értelmezték a filmrendezők a valóságot, mint utána. A
technikai fejlődés voltaképp csak leképezte az alkotók világszemléletében
bekövetkező változásokat, azt a hetvenes évektől mind erősödő tendenciát,
melynek során a direktorok a reprezentáció csődjét hirdetve lassan eltávolodtak
a szabadtéri (plein-air) filmezéstől, és erőteljes stilizációs eszközökkel
dolgozva a valóság viszonyainak felülírását tűzték ki célul. A digitális
technikában rejlő lehetőségek és posztkorunk filmrendezőinek szándékai
ily módon szinkronban vannak egymással. Egyáltalán nem véletlen, hogy a
legújabb digitális filmkészítési technikával, HD-kamerával készült két
első magyar film (Fliegauf Benedek: Dealer; Nándori József: Rom-mánia)
masszívan stilizált világot mutat be.
A HD-kamera a hetvenes évek elején született Japánban, de csak George
Lucas Sonyval és Panavisionnel való kollaborációja nyomán izzott be igazán
a fejlesztése a kilencvenes évek elején. A világon az első, HD-kamerával
készült mozifilmet a francia Pitof készítette 2001-ben (Vidocq), és azóta
számos kortárs rendező randevúzott a médiummal, olyan alkotók, mint Lars
Von Trier (Dogville), Alekszandr Szokurov (Orosz bárka) vagy Kijoshi Kurosawa
(Biztató jövő). A HD-kamera kétszer jobb felbontású képet produkál, mint
a Beta, de veri a DV-t és a Super 16-ost is, csupán a 35 mm-es nyersanyag
mutatói imponálóbbak nála. Egyesek mint Wim Wenders esküsznek rá, hogy
a mezei mozista nem észleli a HD-kamera és a 35-ös képe közti különbséget,
és noha e véleményt kevesen osztják, abban sokan egyetértenek, hogy a jövő
a HD-technikáé. Nemcsak azért, mert olcsó a hozzá való nyersanyag (egy
40 perces HD-kazetta 3540 ezer forintba kerül, míg ugyanennyi celluloid
ennek nyolcszorosába), hanem, mert az utómunka során is sokat meg lehet
vele takarítani, hiszen nincs szükség a muszterek előhívására, ugyanis
a felvett anyag a rögzítés után azonnal újranézhető. A technika az Egyesült
Államokban hódít leginkább (itt a televíziós produkciók javát már HD-kamerával
készítik), de a világ más régióiban, így Magyarországon is egyre ismertebb.
Jelenleg négy kamera van az országban, ezek közül kettő az egyik kereskedelmi
televízió nemrég indult sorozatának szolgálatában, a másik kettő kölcsönző
cégeknél.
Szigorúan tekintve ugyan nem a Dealer az első, HD-kamerával készült
magyar film ez a cím a Rom-mániát, ezt a szintén erősen stilizált térben,
a nyolcvanas évek Romániájában játszódó, egyébiránt felejthető opuszt illeti
, Fliegauf Benedek munkája mégis úttörő mű, lévén az első hazai mozi,
amely nem csupán felhasználja az új technikát, hanem jó értelemben véve
kihasználja azt, magyarán kitüntetett szerepet juttat a médiumnak a gondolatok
közvetítésének folyamatában. A már legelső, rövidebb munkáiban a stilizált
világok (ir)realitásának relevanciája mellett érvelő Fliegauf a Dealerben
Szatmári Péter operatőrrel karöltve egy nehezen belátható és kiismerhető,
önmagára zárult világot kreált. A monokróm világok megteremtésében különösen
nagy haszonnal alkalmazható HD-kamera sokat segített a készítőknek abban,
hogy a film világa egyfelől stilizált, másfelől nagyon is konkrét legyen.
Mert a Dealer erősen stilizált film, ha világállapot-rajzként tekintünk
rá (ebben az értelmezésben a kábítószer a szétrohadt, szétesett világ metaforája),
ugyanakkor végtelenül konkrét, amennyiben pontos leírást nyújt a drog lelket
és testet módszeresen felzabáló természetéről. A film e látszólag ellentmondásos
jellegének megalkotásában igen nagy része van a digitális technológiának,
a HD-kamerának és a digitális fényelésnek: ritka pillanat a fiatal magyar
filmben médium és gondolat ilyen erős szimbiózisa, markáns egymásra találása.
|