Új képfajták a fiatal magyar filmben
Pixel-piktúra
Pápai Zsolt
A Dealerrel beléptünk a HD-korszakba, a digitális
technika a következő években a magyar film képét is átrajzolja majd.
|
Mozgókép-forradalmat élünk, korábbi korszakokéhoz nem foghatót. A mozi
történetében soha máskor nem zajlottak olyan intenzív és impulzív technológiai
fejlesztések, mint napjainkban, számításba véve a 19. század végi hőskort,
a némafilm–hangosfilm-váltás felvetette problémák leküzdését célzó erőfeszítések
időszakát vagy az ötvenes évek fejlesztési lázban égő periódusát is. Az
áttérés analóg technológiákról a digitális képrögzítésre vélhetően jobban
átalakítja majd a mozit és a moziélményt, mint akár a harmincas évek paradigmaváltása,
akár az ötvenes évek új eljárások tömegét kitermelő szakasza. Manapság
az Egyesült Államokban hetente jelentkeznek a szórakoztatóiparban érdekelt
cégek egy-egy technikai újítással, és egyre világosabban látszik, hogy
a digitális forradalom kihatásai nem csupán az amerikai mozit, hanem a
Globowood peremvidékein működő kisebb filmgyártásokat is érintik.
Digitális fényfestészet?
Mások mellett a magyar film fejlődése is erre utal. Az elmúlt évek
technikai szempontból jelentős fejleménye a digitális képfajták megjelenése,
ráadásul újabban fokozatosan rövidül az egy-egy találmány világpremierje
és magyarországi alkalmazása között eltelt idő. Míg például az első DV-re
(digitális videó) forgott magyar nagyjátékfilm, Fliegauf Benedek Rengetegje
majd tíz évvel az első amerikai és nyugat-európai DV-produkciók után készült
el, addig az első HD-kamerával (High Definition Camera: nagyfelbontású
kamera) forgatott hazai mozifilmek alig három évvel a technika nyugati
bevezetése után már megszülettek.
A modern digitális technológiák elsősorban a fiatalok munkáit érintik,
a 35. Filmszemlén több, ifjú direktor jegyezte újszerű mű is látható volt.
Kis- és nagyjátékfilm egyaránt akad a listán: Hajdu Szabolcs Tamarájának
sajátossága, hogy noha 35 mm-re forgott, rendhagyó módon nem analóg technikával,
hanem digitálisan fényelték, Fliegauf Benedek A sor című kis- és Dealer
című nagyjátékfilmje, tovább Buvári Tamás Játszó gyerekek című munkája
pedig technikai szempontból azért érdekes, mert HD-kamerával készült.
A digitális fényelés technikáját ugyan már jó ideje alkalmazzák Magyarországon
a reklámiparban, de nagyfilmben csak elvétve vetették be (Dér András: A
kanyaron túl), ezért az eljárás ma még unikumnak számít nálunk. A fényelés
az utómunka egyik legfontosabb fázisa, melynek során a különféle helyszíneken,
eltérő fényviszonyok között, különböző kameraállásokból és más-más objektívekkel
készült, ezért a mégoly gondos operatőri munka mellett is végeredményben
eltérő színárnyalatú, telítettségű és világosságú (azaz fedettségű) felvételeket
egységesítik. Mondhatni közös nevezőre hozzák őket: a fényeléssel a színek
jellemzőin és arányain módosítanak egy-egy jeleneten (és bizonyos határokon)
belül, különben a snittváltások megzavarnák a nézőt. Az analóg és a digitális
fényelés között az a döntő különbség, hogy míg előbbi a filmképet egységként
kezeli, így csak egészében képes változtatni rajta, addig utóbbi segítségével
lehetővé válik a kép részleteiben történő manipulációja. A digitális fényelés
a festészethez, illetve a modern – utódolgozott képeket prezentáló – fotográfiához
közelíti a filmet, hogy alkalmasint milyen mértékben, azt mindenki el tudja
képzelni, aki csak akár egyetlen kockát látott a legújabb Star Wars-epizódokból
vagy A Gyűrűk Ura-trilógiából.
A digitális technikával (DV-vel, HD-kamerával) készült felvételeket
természetszerűleg digitális fényelési eljárással kezelik mindenhol a világon,
sőt az Államokban és Nyugat-Európában jó ideje a 35 mm-re forgott anyagot
is így dolgozzák meg, nálunk azonban még ritka a celluloid digitális utómunkája.
Noha a szükséges infrastruktúra – a celluloidon lévő információkat számítógépes
adattá alakító szkenner, a magát a fényelést végző speciális gép és szoftver
– rendelkezésre áll, továbbá a berendezést kezelni képes szakemberi gárda
is megvan, a 35-ös nyersanyag efféle fényelése egyelőre bonyolultabb és
drágább, mint az analóg módon történő megmunkálás.
Ez a legfőbb oka annak, hogy Magyarországon egyelőre idegenkednek tőle
a rendezők és a producerek. Nem így a Tamarában, ahol a technikát szép
hozammal alkalmazták az alkotók, a film egész kis antológiája a kép egyes
elemei közötti hangsúlyváltásokat lehetővé tevő megoldásoknak. Szaladják
István operatőr – aki a fényelés frontján a tavalyi szemle rendezői díjas
kisfilmjével, Politzer Péter Gránátok című munkájával készült fel a Tamarára
– igyekezett maximálisan kihasználni a technika potenciálját, és Hajdu
Szabolcs már alapjáraton erőteljes színdramaturgiával operáló művét még
színesebbre hangolta. Előfordult, hogy a kép bizonyos részére egy foltot
helyezett, és így formálta újra a valóságot, máskor a fekete szín szintjének
megnövelésével a kompozíción belüli kontrasztokat tette erőteljesebbé,
megint máskor a kép egy részének (például az ég kékjének) a színét tompította,
vagy a fedettséget változtatta meg – ezen eljárások egyike sem lett volna
realizálható analóg fényeléssel.
Valószerűvé stilizálva
A digitális eljárások filmkészítésben történő megizmosodására nem véletlenül
éppen a nyolcvanas-kilencvenes évektől került sor. Nem csupán a megfelelő
infrastruktúra hiánya miatt kellett ez időszakig várni a digitális technológia
diadalmenetére, hanem azért is, mert a nyolcvanas évek elejéig egész egyszerűen
másképp látták és értelmezték a filmrendezők a valóságot, mint utána. A
technikai fejlődés voltaképp csak leképezte az alkotók világszemléletében
bekövetkező változásokat, azt a hetvenes évektől mind erősödő tendenciát,
melynek során a direktorok a reprezentáció csődjét hirdetve lassan eltávolodtak
a szabadtéri (plein-air) filmezéstől, és erőteljes stilizációs eszközökkel
dolgozva a valóság viszonyainak felülírását tűzték ki célul. A digitális
technikában rejlő lehetőségek és posztkorunk filmrendezőinek szándékai
ily módon szinkronban vannak egymással. Egyáltalán nem véletlen, hogy a
legújabb digitális filmkészítési technikával, HD-kamerával készült két
első magyar film (Fliegauf Benedek: Dealer; Nándori József: Rom-mánia)
masszívan stilizált világot mutat be.
A HD-kamera a hetvenes évek elején született Japánban, de csak George
Lucas Sonyval és Panavisionnel való kollaborációja nyomán izzott be igazán
a fejlesztése a kilencvenes évek elején. A világon az első, HD-kamerával
készült mozifilmet a francia Pitof készítette 2001-ben (Vidocq), és azóta
számos kortárs rendező randevúzott a médiummal, olyan alkotók, mint Lars
Von Trier (Dogville), Alekszandr Szokurov (Orosz bárka) vagy Kijoshi Kurosawa
(Biztató jövő). A HD-kamera kétszer jobb felbontású képet produkál, mint
a Beta, de veri a DV-t és a Super 16-ost is, csupán a 35 mm-es nyersanyag
mutatói imponálóbbak nála. Egyesek – mint Wim Wenders – esküsznek rá, hogy
a mezei mozista nem észleli a HD-kamera és a 35-ös képe közti különbséget,
és noha e véleményt kevesen osztják, abban sokan egyetértenek, hogy a jövő
a HD-technikáé. Nemcsak azért, mert olcsó a hozzá való nyersanyag (egy
40 perces HD-kazetta 35–40 ezer forintba kerül, míg ugyanennyi celluloid
ennek nyolcszorosába), hanem, mert az utómunka során is sokat meg lehet
vele takarítani, hiszen nincs szükség a muszterek előhívására, ugyanis
a felvett anyag a rögzítés után azonnal újranézhető. A technika az Egyesült
Államokban hódít leginkább (itt a televíziós produkciók javát már HD-kamerával
készítik), de a világ más régióiban, így Magyarországon is egyre ismertebb.
Jelenleg négy kamera van az országban, ezek közül kettő az egyik kereskedelmi
televízió nemrég indult sorozatának szolgálatában, a másik kettő kölcsönző
cégeknél.
Szigorúan tekintve ugyan nem a Dealer az első, HD-kamerával készült
magyar film – ez a cím a Rom-mániát, ezt a szintén erősen stilizált térben,
a nyolcvanas évek Romániájában játszódó, egyébiránt felejthető opuszt illeti
–, Fliegauf Benedek munkája mégis úttörő mű, lévén az első hazai mozi,
amely nem csupán felhasználja az új technikát, hanem jó értelemben véve
kihasználja azt, magyarán kitüntetett szerepet juttat a médiumnak a gondolatok
közvetítésének folyamatában. A már legelső, rövidebb munkáiban a stilizált
világok (ir)realitásának relevanciája mellett érvelő Fliegauf a Dealerben
Szatmári Péter operatőrrel karöltve egy nehezen belátható és kiismerhető,
önmagára zárult világot kreált. A monokróm világok megteremtésében különösen
nagy haszonnal alkalmazható HD-kamera sokat segített a készítőknek abban,
hogy a film világa egyfelől stilizált, másfelől nagyon is konkrét legyen.
Mert a Dealer erősen stilizált film, ha világállapot-rajzként tekintünk
rá (ebben az értelmezésben a kábítószer a szétrohadt, szétesett világ metaforája),
ugyanakkor végtelenül konkrét, amennyiben pontos leírást nyújt a drog lelket
és testet módszeresen felzabáló természetéről. A film e látszólag ellentmondásos
jellegének megalkotásában igen nagy része van a digitális technológiának,
a HD-kamerának és a digitális fényelésnek: ritka pillanat a fiatal magyar
filmben médium és gondolat ilyen erős szimbiózisa, markáns egymásra találása.
|