Arthur király a mozivásznon
A király álma
Beregi Tamás
Arthur király históriája a sosemvolt-sosemlesz
éden megtalálásának, majd elvesztésének keserű krónikája.
|
Amikor Sir Thomas Malory, az Arthur halála című XV. századi angol hőseposz
szerzője kedvenc uralkodóját, és annak vitézeit gyászolta, eképpen írt:
„Sokan beszélik Angolföld különb-különb tartományaiban, hogy Arthur
király nem halt meg, hanem a mi Urunk, Jézus Krisztus akaratából egy más
világba távozott. S azt is beszélik a népek, hogy egyszer majd visszatér,
s visszahódítja Jézus Krisztus szent keresztjét. Én azonban nem hiszem,
hogy eljön, csak azt hiszem, hogy ebből a világból már elköltözött”.
Malory, aki ideje java részét Anglia börtöneiben töltötte, régmúlt
korok dicsőségének árnyékában, túl megkeseredett volt ahhoz, hogy higgyen
a legendás uralkodó visszatértét jövendölő próféciákban. A történelem azonban
megcáfolni látszott az író szkepticizmusát. Malory zseniális műve, amelyben
az Arthur mondakör kelta és brit, óangol és francia legendavariánsai, korai
egyházi szerzők traktátusai, históriások történelmi és áltörténelmi beszámolói
olvadtak egyetlen gigantikus mítosszá, pár évtized alatt az európai legendakincs
szerves részévé vált. Arthur története kifogyhatatlan alapanyagot biztosított
az elkövetkezendő évszázadok művészei számára, és az Avalon szigetén pihenő
király minduntalan vissza-visszatért világunkba.
Edmund Spencer, Shakespeare kortársa például Tündérkirálynő címmel
szimbolikus drámát írt a legenda felhasználásával, amelyben I. Erzsébet
királynőt dicsőítette. Tennyson, a babérkoszorús költő egyszerre magasztalta
és kritizálta Viktória királynő uralmát az Arthur-mondakörön alapuló didaktikus
hangvételű Királyidillekben. Charles Algernon Swinburne, a polgárpukkasztó
költő lángoló szerelmes verseket írt a legenda felhasználásával. A misztikus
preraffaelita festőket látomásos képekre, Mark Twaint cinikus paródiára
(Egy jenki Arthur király udvarában), T. H. White-ot pedig egyszerre ironikus
és megható regénytrilógiára (Üdv néked Arthur, nagy király!) ihlette Arthur
Pendragon története. Festmények és könyvek, színdarabok és operák, versek
és operettek születtek a legendából; századfordulós ifjúsági mozgalmak
tűzték zászlajukra Arthur, Merlin, Lancelot, Guinevere és Galahad nevét,
és eszelős angol milliomosok építettek maguknak újkori Camelot kastélyokat
zord gránitkövekből, és terveztettek Kerekasztalokat műbútorasztalosokkal.
Angliai politikusok használták fel hatalmuk legimitizációjára Arthurt,
és amerikai történészek hasonlították Kennedy elnök rövid kormányzását
a mitikus király uralmához. Végül a filmek, és a számítógépes játékok is
rátaláltak a legendára. Mindeközben történészek és régészek hada vitatkozott
erősen megkérdőjelezhető hitelességű históriák, romos várkastélyok, rozsdás
kardok és tört agyagedények között arról, vajon létezett-e Arthur, és ha
igen, király volt-e avagy hadvezér, és brit volt, római, kelta, netán szász,
esetleg szarmata, meg hogy volt-e vára, s abban volt-e asztal, és ha igen,
vajon kerek volt-e ez a bútordarab.
A legújabb Arthur-film néhány nemrégiben napvilágot látott régészeti
lelet, és homályos történelmi utalás alapján eredt a legendás király nyomába.
Félve fogadtam a demisztifikáltnak tűnő történetet, ám meglepően színvonalas
adaptáció született, mely ügyesen ötvözi a legendát a történelmi tényekkel,
és ezáltal kiegyenlíti a mérleg nyelvét a mesés és a „dokumentarista” stílusú
Arthur király-filmek között.
Jenkik, motorosok és hajléktalanok Arthur király udvarában
Arthur király és a Kerekasztal lovagjainak története a némafilmekkel
került a mozikba. A legelső művek többségét Wagner operái ihlették: ilyen
volt például Edwin J. Porter 1904-es Parsifalja, mely az egy évvel korábbi
New York-i operaelőadás alapján készült, vagy az 1912-es olasz Parsifal,
ezúttal Mario Cesarini rendezésében. A franciák, akik a trubadúrlíra hagyományainak
megfelelően különösen vonzódtak Trisztán és Izolda legendájához, három
filmet is készítettek az Arthur udvarában játszódó tragikus szerelmi történetből
1909 és 1920 között, és a számtalan Mark Twain-adaptáció mellett született
ekkoriban egy humorosan didaktikus Arthur király-film az USA-ban A négyszögletű
asztal lovagjai címmel.
A Hollywoodból kikerülő adaptációk nagy része a kosztümös kalandfilm
és a melodráma 1: 1 arányú keveréke, mint az Arthur király, Guinevere királyné
és Sir Lancelot szerelmi háromszögére építő 1954-es A Kerekasztal
lovagjai (Richard Thorpe), az 1963-as Lancelot kardja (Cornel Wilde), vagy
az 1967-es, óriási sikert aratott musical, a Camelot (Joshua Logan). Erősen
didaktikus, rejtett politikai tartalmú, nemegyszer hidegháborús feszültséget
tükröző, és a korszak Robin Hood-filmjeivel szoros rokonságba állítható
Arthur-filmek is készülnek a század közepén az USA-ban. A szakirodalom
ezek közé sorolja az 1954-es Fekete lovagot (Tay Garnett), a híres képregény
alapján készült Valiant herceget (Henry Hathaway), sőt az elsőre látásra
teljesen ártalmatlannak tűnő Walt Disney-féle Kőbe zárt kardot is.
Európa jócskán megkésve felelt a hollywoodi Arthur-dömpingre, ám a
hatás annál elsöprőbb volt. A Monty Python-féle Gyalog-galopp a mondakör
zseniális paródiája, John Boorman angol rendező 1981-es, jungi szimbolikával
átitatott filmje, az Excalibur pedig minden idők egyik legzseniálisabb
Arthur- mondakör feldolgozása. Eric Rohmer sokat vitatott 1978-as Percevale
le Gallois című műve máig az egyik legkülönlegesebb középkori témájú film,
Robert Bresson ’78-as Lancelot du Lac-ja pedig megható, lírai vallomás
a lovagi eszmék tragikus elvesztéséről.
A nyolcvanas-kilencvenes évek Arthur-filmáradata Amerikában csúcsosodott
ki. George Romero Knightriders-e a legenda modern korba helyezett adaptációja,
amelyben Arthur és lovagjai motoros banda tagjaiként jelennek meg. Ugyancsak
modern környezetbe helyezi történetét a New York-ba a Grált kereső hajléktalan
zseni esetét elbeszélő A halászkirály legendája, és a szintén Grál körül
bonyolódó Indiana Jones és Az utolsó kereszteslovag. A hosszú sort szégyenszemre
egész mostanáig David Zucker borzadálya, Az első lovag zárta, melyben nyoma
sincs sem Merlinnek, sem pedig az Excaliburnak, de még a Kerekasztal legendáriuma
is csak nyomokban lelhető fel. A történet legenda teljes deszakralizációját
hozta volna, ha nem készül el a hetekben mozikba került Arthur király.
Ez utóbbi filmben Arthur – a legújabb történelmi dokumentumok tükrében
– római neveltetésű brit hadvezérként jelenik meg, aki különleges harcmodorú
szarmata lovasaival megállította a szigetországot elözönlő szászokat. Ha
a korona nem is, de a hadvezéri sisak visszakerült hát az uralkodó fejére.
Kerek az asztalom, hosszú a kardom.
Az Arthur király történetét feldolgozó filmek legnagyobb része érdekes
módon nem is annyira a legendás uralkodó, mint inkább lovagjai kalandjairól
szól: Arthur általában az események háttérében marad, erejét, bölcsességét,
zseniális stratégiai tudását, morális felsőbbrendűségét egy-egy kulcsfontosságú
jelenetben csillogtatja meg. A történések fő mozgatói legjobb vitézei,
például az oroszlánerejű Lancelot, a vadászatban, hárfapengetésben és nőcsábászatban
egyaránt jeleskedő Trisztán, a Grált elnyerő szűzi Galahad illetve Percivale,
a kötekedő Sir Kay, meg Gawain, aki az egyik legkorábbi és legszebb óangol
históriában, és az abból készült filmben fejét szegte a rettentő erdei
Zöld lovagnak. Arthur birodalma az eszméit, és önmagát kereső, gyermeki
lelkületű, idealista ember világa, s a király lovagjai a legtöbb filmváltozatban
zabolátlan, hiperaktív kamaszokként jelennek meg, akik csak akkor érzik
jól magukat, ha fel-alá nyargalásznak a hadszíntéren, csillogó kelyheket
vadásznak, vagy hűbéruruk asszonyát csábítják el, hogy aztán megszakadjon
a szívük a látványos morális dilemmában, és tomboló fenevadként az erdőbe
rohanjanak testi-lelki megtisztulást keresni. Arthur lovagjai a fiatal
emberiség felelőtlen, mégis szeretetreméltó bajnokai, akik között John
Boorman Excaliburjának bölcs Merlinje atyaként járkál: rá-rápirít a rosszcsont
kölkökre, megpróbálja rendbe rakni az általuk elrontott dolgokat, vagyis
a feje tetejére állított békességet.
A lovagok egy helyütt válhatnak csak – ideiglenesen – érett férfiakká:
a Kerekasztal körül. A középkori etikett szigorúan szabályozta a hűbérúr
és a hűbéresek asztali ülésrendjét, így a formabontó bútordarab a korszak
nem létező demokráciájának meghökkentő példájává vált. Az asztalnál minden
lovag helyét felirat jelzi, és mivel mindenki egyenlő távolságra ül a középponttól,
ezért a Kerekasztalnál mindenki egyenrangú. Az asztal Camelot epicentruma,
Camelot a mitikus Angliáé, Anglia pedig, legalábbis Malory és honfitársai
számára az egész világé: ezért a mitologikus bútor Arthur demokratikus
uralmának kozmikus jelvénye. Az Arthur király filmek előszeretettel időznek
el a Kerekasztal képénél: a felülnézetben ábrázolt bútor stilizált térben
jelenik meg, csillogó márványpadlón, oszlopsor, vakító fényű árkádok, vagy
absztrakt mintázatú festett ablakok előtt. Különös naprendszert idéz ez
az elrendezés, ahol az eredő energiaforrás körül bolygóként helyezkednek
el a lovagok. A Kerekasztal, mint mikrokozmosz a középkori miniatúráknak
is gyakran visszatérő eleme: a lovagok Grál-víziójában például a Szent
Kehely az asztal középpontja fölött lebegve jelenik meg, szakrális fénye
így az emberiséget egyformán érintő isteni kisugárzás szimbóluma. Bár a
régészek szerint Arthurnak, amennyiben valóban az ötödik, vagy a hatodik
században élt, nemhogy kőből épült vára, de még asztala sem igen volt,
még a legújabb Arthur király-film is ragaszkodott a bútor jól bevált ikonográfiájához:
a római elrendezésű castrum díszterméhez cseppet sem illő, modern formatervezésű
asztal kapcsán a brit hadvezér még egy rövid leckét is ad a római bíborosnak
arról, miért tekinti a demokrácia jelképének kedvenc bútorát.
A Kerekasztal mellett Arthur uralmának másik szimbóluma az Excalibur,
a mágikus kard. A kardot bizonyos legendaváltozatokban Nimue, a tó tündére
juttatja el az uralkodónak, máshol egy kőtömbből rántja ki a fegyvert a
zöldfülű Arthur, a nép száján élő legenda beteljesítéseképpen.
A kard: az erő és a hit jelképe, mely egyesíti a gyilkos penge, és
a kereszt funkcióját. Állapota, és az azt kísérő mozdulatsor mindig fontos
eseményeket jelez: a hüvelyébe csusszanó kard a béke, a vállat érintő penge
a lovagi szolgálat, a Szent György nevét visszhangzó kiáltások közben magasba
lendülő fegyver pedig a háború fejezetét nyitja meg. Excaliburt a mitikus
időkben kovácsolták, mozgása épp ezért rituális, és az egész emberiség
sorsát meghatározza. John Boorman filmjének legelején, Wagner muzsikája
közben a tükörsima tóból magasba lendülő kardot látjuk: ez a mozdulat a
rendező szerint az Aranykor kezdetét, a kollektív tudattalan születésének
korszakát nyitja meg. Az emberiség „második korszakának” nyitánya az a
jelenet, melyben Arthur kirántja a kardot a kőből: ez a rítus a mitikus
igazság megtalálását, a természettel és a kollektív tudattalannal harmóniában
élő emberiség fénykorát jelzi. A történet fordulópontján a felszarvazott,
elárult Arthur az erdei tisztáson egymás karjában alvó mezítelen Sir Lancelot
és Guinevere közé döfi a kardot: ez a pillanat az ember és a mitikus idő,
a ráció és a tudatalatti harmóniájának megtörését jelzi. Az utolsó szimbolikus
mozdulatsor a film végén a kard visszahajítása a tóba: ez az Aranykor végét,
az Istenek és az ő szavukat felejtő emberek alkonyát jelenti.
Az Excalibur egy komplex mágikus birodalom kulcsa, melynek őrizője
Merlin, a varázsló. A mágus a legkorábbi középkori legenda variánsokban
druida szerzetesként, bölcs udvari tanácsosként, netán zseniális képességű
építészként jelenik meg, aki dolmeneket reptet Britannia egyik helyéről
a másikra, és megépítteti a Kerekasztalt, majd Camelot várát. Merlin, az
építész képe felbukkan az új Arthur király-filmben is, a mágus itt nagyszerű
prehisztorikus katapultgépek alkotója. Richard Thorpe, Jerry Zucker, Robert
Bresson szentségtörő módon kihagyta filmjéből a varázslót, John Boorman
számára azonban annyira fontos volt a figura, hogy művét eredetileg Merlinre
akarta keresztelni. A Nicol Williamson által nagyszerűen játszott varázsló
sokat köszönhet T. H. White mágusának, aki visszafelé élt az időben: a
jövőben született, és a múlt felé öregedett, innen származott felsőbbrendű
tudása. Boorman Merlinjének sorsa összefügg a mágikus Britannia sorvadásával,
az Excalibur történetével. Amikor a király a már előbb említett jelenetben
a földbe döfi a kardját, a filmben a mágus szívét, és a jungi tudattalant
szimbolizáló, barlangban élő Sárkány testét is átjárja az Excalibur. „Kard
nélkül a király! Király nélkül az ország!” – kiáltja az álmából ébredő
Lancelot, miközben az erejét vesztett varázslót a barlangba börtönzi Morgana,
a boszorkány. A mágus Boorman értelmezésében ezzel tűnik el a való világból,
és válik a kollektív tudattalan részévé, ahonnét már csak álmokon keresztül
juthat a felszínre. Míg bebörtönzésének helye a föld energiáját mélybe
vezető cseppkövek világa, addig kiszabadításának helyszíne a film végén
épp a földi energiát magasba repítő dolmenek birodalma: a döntő csata előtt
Arthur itt találkozik, utolsó, profetikus álmában a mágussal.
Merlin központi figura Walt Disney Kőbe zárt kardjában is, ahol a rajzoló-rendező
saját magát jelenítette meg a varázsló figurájában: egyes elemzők szerint
még a filmbéli Merlin arcvonásai is emlékeztetnek Disney-ére. A képzőművész
és a rendező régi vágya, hogy mágusként, sámánként belépjen képzeletének
birodalmába, Walt Disneynél azonban végletes mértéket öltött a mese szövetével
való kétségbeesett egybeolvadási kísérlet. A mágus elvarázsolt kastélyában
inaskodó Arthur először a palota csodáival (önálló életre kelt seprű, táncoló
evőeszközök) szembesül, majd különféle állatokká változtatva megismeri
a föld, a vizek és a levegő csodáit. Ez a folyamat, vagyis az élettelen
világ élővé alakítása, és a mágikus térbe való intenzív behatolás voltaképp
azonos azzal az élménnyel, melyet Disneyland látogatói élnek át: Arthur
eggyé válik a nézővel, akit Merlin/Disney avat be a csodák világába. A
mágikus élményért azonban nagy árat kell fizetni, mert Disneyland hipervalóságának
építőköve a gumi és a műanyag, és minél közvetlenebb kapcsolatba kerül
a néző ezzel a világgal, annál érezhetőbbé válik: élettelen panoptikum
látogatója.
Szent a kelyhe mindennek
Hiába volt Arthur Anglia legnagyszerűbb királya, Lancelot minden idők
legnagyobb lovagja, Guinevere pedig a természet gyermeke (a királyné neve
egy kelta természetistennőéből származtatható), valamint a szigetország
legharmatosabb bőrű királynéja, hármójuk kapcsolata cseppet sem volt gyümölcsözőnek
mondható. Az Arthur-filmek nagy része a tragikus szerelmi háromszögre épít.
Lancelot története a francia lovagi líra hatására került az Arthur mondakörbe,
és a trubadúrköltészetben mindig nagy divat volt reménytelenül szerelmesnek
lenni: a hűbérúr asszonyának szabad, mi több, kötelező volt a szelet csapni,
ám az éteri kapcsolat testivé válása megbocsáthatatlan bűnnek számított.
Malory és Tennyson Arthur-eposzaiban a lovag és a királyné közti bűnös
kapcsolat vezet a Kerekasztal széteséséhez, és a király, valamint a legnemesebb
vitézek halálát okozó háborúskodáshoz. A legtöbb Arthur-film követi is
ezt a narratívát, csupán a legújabb változatban korcsosul el a mitikus
szerelem: itt csak pár másodpercnyi öröm jut a fürdőző Guinevere-t kukkoló
Lancelotnak, és ugyanilyen kevés könnycsepp marad a halott lovagot gyászoló
asszonynak.
A bűnös szerelem mellett Camelot bukását paradox módon épp a legnemesebb
lovagi küldetés, vagyis a Grál keresése okozza. A szent kehely kutatásával
esik szét végleg a Kerekasztal közössége, és feltűnő, mennyire elkomorulnak
az Arthur király-történetek, amikor ehhez az amúgy magasztos kalandhoz
érnek. A Grál, amely egyes legenda változatokban azonos a Krisztus vérét
felfogó kehellyel, máshol azonban gyógyító erővel bíró kelta eredetű kőtömb
(netán pusztító erejű kézigránát), csupán a makulátlan lelkű lovagok –
Galahad illetve Percivale (no meg a posztmodern lovag, Indiana Jones) –
előtt tárja föl titkát. A kehely keresése ezáltal az ideákat kergető, ám
azokat épphogy gyarlóságai miatt elérni képtelen ember drámájává válik.
Arthur históriája voltaképp nem egyéb, mint az aranykor alkonyán élő
ember története: egy sosemvolt-sosemlesz éden megtalálásának, majd elvesztésének
keserű krónikája. Nem véletlen, hogy a mondakört annyi szál rokonítja Tolkien
történetéhez, és hogy a végtelen hegycsúcsok közt megbújó, csillogó tornyokkal
teli Völgyzugoly ikonográfiája kísértetiesen emlékeztet Camelotéra. Legszebben
talán maga Boorman fogalmazta meg a mondakörrel kapcsolatos érzelmeit.
Az angol rendező amúgy maga is tervezett egy A Gyűrűk Ura filmet, de anyagi
okokból – tegyük hozzá szerencsére – végül az Arthur-mondakör mellett döntött:
„Sokat vádolnak azzal – nyilatkozta Boorman – hogy egy olyan éden után
sóvárgok, amely sosem létezett. De én úgy vélem, volt valaha a harmónia
korszaka, és aztán valami elromlott, valami félrecsúszott egy szörnyű hiba
miatt. Azóta vágyunk arra, hogy megtaláljuk az elveszett édenkertet: az
én számomra ehhez a filmkészítésen keresztül vezet az út.”
Az örök visszatérés mítosza
Feltűnő, hogy az Aranykor, így a cameloti birodalom ábrázolása
mindig a képi stilizációval kapcsolódik össze: mintha az idő és térszerkezet
más törvényeknek engedelmeskedne a mitikus boldogság világában. Erich Rohmer
Percevale le Galois-ja a műfaj egyik legkülönösebb filmje: a rendező középkori
miniatúrákat keltett életre. Szereplői arannyal bevont várak, ékszerekre
emlékeztető fák között mozognak, apró, festett dobozterekben udvarolnak
hölgyeiknek, vállig érő kastélyok tövében csatáznak. A színpadias térszerkezetet
színpadias mozdulatok teszik még stilizáltabbá: a harcosok mozdulatsora
mindig zárt, karjuk a miniatúrafestés szabályai szerint csak könyökből
felfelé mozdul el. A középkori misztériumjátékokhoz, vagy Brecht drámáihoz
hasonlóan a szereplők egyszerre játsszák és kommentálják saját szerepeiket,
sőt, néha csak szóban halljuk cselekedeteiket.
Robert Bresson, visszafogott ember lévén, másfajta képi absztrakciós
eszközt választott saját Arthur-verziójához, a Lancelot du Lachoz. Sok
más rendezőhöz hasonlóan ő is Lancelot és Guinevere tragikus szerelméről,
a lovagi ideák elvesztéséről akart megrázó filmet készíteni. Művét úgy
komponálta, hogy a jelenetek nyolcvan százalékában „hiányzik” a lovagok
valamelyik testrésze: a képkivágások miatt fejek, lábak, kezek nélküli,
megcsonkított hősöket látunk, akiknek fokozatos feldarálást a képen kívülről
érkező, csendet ellenpontozó nyugtalanító hangok (fegyvercsörgés, pajzsok,
lándzsák széttörése) teszik még nyomasztóbbá.
Ugyancsak stilizált képi világokat jelenítenek meg a rajzolt Arthur-filmek.
Disney filmjét már említettem, a Gyalog-galopp szkeccs-szerű történeteit
pedig tulajdonképpen csak Terry Gilliam rajzfilmbetétei tartják össze.
A Valiant herceg újabb változatában animált képregény-betétekkel találkozhatunk,
a Steve Barron rendezte 1998-as Merlin pedig a zseniális Tolkien-illusztrátor,
a díszlettervezőként is jeleskedő Alan Lee festőpalettáját, álomszerű színeit
jeleníti meg. Arthur birodalmának legfestőibb, leglátványosabb ábrázolásával
talán John Boorman filmjében találkozhatunk. Az Excalibur sokat szidott
giccses képi világa valójában briliáns mozgóképes festmény-parádé, XIX.
századi híres viktoriánus képek életre keltése. Legmeghökkentőbb talán
a történet záró képsora, ahol Arthur és áruló fattya, Mordred kékes-ezüst
színben ragyogó alkonyi tájban, halott lovagokból, szétszórt páncélokból
képződött fémes fényű dombon csap össze a hatalmas, lenyugvó nap előtt.
Az alkony: a metamorfózis ideje. A fény sötétségbe, a szín színtelenségbe
olvad. A forma formátlansággá, az anyag anyagtalansággá alakul, a gravitációt
felváltja a súlytalanság. Az emberi megismerést itt az ösztön uralja, és
az ember magára marad a világban, melynek isteneit, és működési elveit
rég elfelejtette. A Kerek Asztal utolsó túlélő lovagja Percivale, és az
Avalon szigete felé vitorlázó királytól búcsúzó hős számara, az édenből
való kiűzetés után már csak a remény maradt: a király visszatértében való
bizakodás.
Arthur király, Sir Thomas Malory szkepticizmusára fittyet hányva újból
és újból visszatért Avalon szigetéről. Legújabban például az interneten
hódít, és lelkének egy részét áttestálta Sir Uther Pendragonra, az eszelős,
önjelölt angol druida-királyra, aki külön honlapon promotálja önmagát,
és saját készítésű kardjával járja a szigetországot, hogy maroknyi elszánt
emberével környezetvédelmi demonstrációkat tartson. Ha megmásszuk egy nyári
alkonyon Anglia egyik legmisztikusabb vidékét, a Glastonbury síkságon álló
titokzatos dombot, melyet a néphagyomány Avalon szigetével azonosít tucatnyi
zarándokkal találkozhatunk, akik itt gyülekeznek, a lenyugvó nap fényét
figyelve. Ezek a naiv idealisták, önjelölt mágusok és lovagok képzeletükben
keverik Arthurt és Buddhát, Camelotot és Völgyzugolyt, Lancelotot és Luke
Skywalkert, de mindenkinél őszintébben hirdetik az örök visszatérés mítoszát.
A hitet abban, hogy az éden nem egyszeri állapot, hogy bármennyire is elrontottuk
a dolgokat, nincs még minden elveszve, mert Arthur álma, Utópia újból meglelhető.
Arthur király (King Arthur) - amerikai, 2004. Rendezte: Antoine Fuqua.
Írta: David Franzoni. Kép: Slavomir Idziak. Zene: Hans Zimmer. Szereplők:
Clive Owen (Arthur király), Keira Knightley (Guinevere), Ioan Gruffud (Lancelot),
Mads Mikkelsen (Tristan), Joel Edgerton (Gawain), Hugh Dancy (Galahad),
Stephen Dillanae (Merlin), Stellan Skarsgard (Cedric), Ray Winstone (Bors).
Gyártó: Touchstone. Forgalmazó: InterCom. Feliratos. 130 perc. |