1
Sokan vallják, hogy lehetetlen vállalkozás az
elismerten konzervatívnak számító magatartásból
általános magyarázó elveket elvonatkoztatni
– vagy ha nem is lehetetlen, de oly kevéssé sikerrel kecsegtetõ,
hogy nem éri meg a fáradságot. Ezt a nézetet
én nem osztom. Meglehet: igaz, hogy a konzervatív magatartás
nem ösztönöz mintegy magától az általános
eszmékben való kifejtésre, és az sem elképzelhetetlen,
hogy ez magyarázza az ilyen irányú próbálkozásokkal
kapcsolatos ellenérzést. Ennek ellenére nem tehetjük
föl eleve, hogy a konzervatív magatartás – akár
helyes vagy indokolt egyébként, akár nem – más
magatartásoknál kevésbé alkalmas efféle
értelmezésre. Mindazonáltal én nem ennek bizonyításával
szeretnék most foglalkozni. Témám nem a konzervativizmus
mint hitvallás vagy tan, hanem mint hajlam vagy érzület.
Konzervatívnak lenni azt jelenti: az ember hajlik arra, hogy bizonyos
módokon gondolkodjék és viselkedjék; hogy bizonyos
magatartásmódokat és az emberi életviszonyok
bizonyos állapotait elõnyben részesítse másmilyenekkel
szemben; jelenti továbbá azt is, hogy az ember hajlik bizonyosfajta
választásokra. Jelenlegi szándékom pedig nem
az, hogy ezt a hajlandóságot átültessem az általános
elvek nyelvezetére, hanem hogy felvázoljam abban a formájában,
ahogyan korunk konzervatív jellemében megjelenik.
A szóban forgó hajlam általános jellegzetességeit
nem nehéz észrevenni, noha gyakran félreismerték
õket. Valamennyi azzal a beállítottsággal függ
össze, hogy inkább az adottat használjuk és élvezzük,
mint hogy valami mást kívánnánk vagy keresnénk;
hogy abban leljük élvezetünket, ami jelenvaló,
s nem abban, ami volt vagy lehetséges. A további gondolkodás
felszínre hozhatja az illendõ hála érzését:
a háláét azért, ami adott, s következésképp
az elismerését annak, hogy kaptunk vagy örököltünk
valamit a múlttól; ez azonban nem az egykor volt és
visszahozhatatlan dolgok eszményítése. A jelent becsüljük,
éspedig nem egy távoli múlthoz fûzõdõ
kapcsolataiért, nem azért, mert minden más lehetõségnél
csodálatra méltóbbnak tartjuk, hanem mert ismerõs.
Nem a Verweile doch, du bist so schön, hanem a Maradj velem, mert
kötõdöm hozzád érzésével telten.
Ha a jelen semmi vagy szinte semmi használhatót és
élvezhetõt nem nyújtó pusztaság, ez
a hajlam csak gyengén vagy egyáltalán nem fejlõdik
ki, ha a jelen számottevõen rendezetlen, a biztosabb talaj
keresésében s következésképp a múlthoz
való visszatérésben, annak kutatásában
fog megnyilvánulni; jellegzetesen azonban akkor jelentkezik, amikor
az élet számos élvezetet nyújt, legerõsebben
pedig, amikor ehhez a veszteség nyilvánvaló kockázata
társul. Vagyis ahhoz az emberhez illõ hajlam ez, aki világosan
tudatában van, hogy van valami számára becses, amit
elveszíthet; ahhoz az emberhez, aki az élvezet lehetõségeinek
bizonyos fokú gazdagságát tudhatja magáénak,
de nem olyan fokút, hogy közömbös lehetne a veszteséggel
szemben. Ezzel a hajlammal – természetébõl fakadóan
– inkább az idõsebbeknél fogunk találkozni,
mint a fiatalok körében, de nem azért, mintha az idõsebbek
érzékenyebbek volnának a veszteségre, hanem
mert õk arra is hajlanak, hogy teljesebb képet alkossanak
arról, amit világuktól kaphatnak, s ily módon
kevésbé hajlamosak alulértékelni a világ
által felkínált dolgokat. Egyes emberekben ez a hajlam
csupán azért gyenge, mert nincs tudomásuk róla,
mi mindent kínál nekik a világ: a jelenben csupán
azt látják meg, amit az nem nyújt.
Konzervatívnak lenni tehát azt jelenti, hogy a jól
ismertet elõnyben részesítjük az ismeretlennel
szemben, a járt utat jobban szeretjük a járatlannál,
a ténylegest jobban a lehetségesnél, a korlátozott
többet jelent nekünk a korlátlannál, a közeli
a távolinál, az elegendõ a bõségesnél,
a megfelelõ a tökéletesnél, és a mostani
nevetés többet ér, mint az az üdvösség,
mellyel az utópiák kecsegtetnek. A jól ismert emberi
viszonyok és hûségen nyugvó kötõdések
elõnyben részesítését a jövedelmezõbb
kapcsolatok csábításával szemben, azt, hogy
kevesebbre értékeljük a szerzést és a
gyarapodást a megtartásnál, a meglévõ
ápolásánál és élvezeténél;
azt, hogy a veszteség fölötti bánat erõsebb
az újdonság vagy az ígéret keltette izgalomnál.
Konzervatívnak lenni annyi, mint képesnek lenni elbánni
sorsunkkal, saját anyagi eszközeink szintjén élni,
elégedettnek lenni a nagyobb tökéletesség híján
is, mely az embernek és körülményeinek egyképpen
sajátja. Néhány embernél ez maga is választás,
másoknál hajlam, mely változó gyakorisággal
megjelenik preferenciáikban és ellenérzéseikben,
anélkül, hogy választanák vagy kimondottan ápolnák
magukban.
Mindez a változáshoz és az újításhoz
való bizonyosfajta hozzáállásban is tetten
érhetõ, ahol is a változás azokat az elmozdulásokat
jelenti, amelyeket kénytelenek vagyunk elszenvedni, az újítás
pedig azokat, amelyeknek eltervezõi is, végrehajtói
is mi magunk vagyunk.
A változások olyan körülmények, amelyekhez
alkalmazkodnunk kell, s a konzervatív hajlam egyszerre jele annak,
hogy nehezünkre esik alkalmazkodni, és eszköz, melyhez
ez irányú próbálkozásainkban folyamodhatunk.
A változások csak azokra nincsenek hatással, akik
semmit nem vesznek észre, akik nem tudják, mijük van,
és körülményeikkel szemben fásultak, más
részrõl a változásokat csak azok üdvözölhetik
válogatás nélkül, akiknek semmi nem becses, akikben
csak múlékony kötõdések sarjadnak, akiktõl
idegen a szeretet és a ragaszkodás érzése.
A konzervatív hajlam egyik említett állapotnak sem
szolgál talajul: a jelenlegi és az adott élvezetére
való hajlandóság épp hogy ellentéte
a tudatlanságnak és a fásultságnak, s kötõdést
és ragaszkodást szül. Ezért idegenkedik a változástól,
mely mindig és mindenekelõtt úgy jelenik meg számára,
mint valamitõl való megfosztódás. A viharban
elpusztult csalit fájó hiánya a megszokott tájban,
barátok halála, a barátság elmúlása,
viselkedési szokások kihalása, egy szívünkhöz
nõtt bohóc visszavonulása a pályáról,
a kényszerû számûzetés, a szerencse balfordulásai,
az egykor élvezetet adó képességek elvesztése
és másmilyenekkel való felváltódása:
ezek egytõl egyig olyan változások – talán
nem is minden ellentételezés nélküliek –, amelyek
a konzervatív vérmérsékletû emberben
sajnálkozást váltanak ki. Ha nehezére esik
megbékélni velük, ez nem azért van, mintha az,
amit velük elveszített, önmagában véve jobb
lenne, mint bármi más lehetett volna, vagy mintha jobbat
képzelni sem lehetne; nem is azért, mintha ne lehetne a helyébe
lépõt is élvezni, hanem azért, mert amit elveszített,
olyasmi volt, amit ténylegesen élvezett, és aminek
örömeit kiismerte; ami pedig felváltja, olyasmi, ami iránt
nem alakult ki benne ragaszkodás. Következésképpen
a kicsi és lassú változásokat elviselhetõbbnek
fogja érezni a nagyoknál és a hirteleneknél,
és minden megjelenési formájában nagyra fogja
értékelni a folyamatosságot. Egyes változások
nem is jelentenek nehézséget számára, ez azonban
nem azért van így, mintha nyilvánvaló javulást
képviselnének, hanem pusztán azért, mert könnyen
feldolgozhatók; az évszakok változását
visszatérésük közvetíti, a gyermekek felnövését
pedig a folyamatosság. A konzervatív hajlamú ember
általában könnyebben alkalmazkodik a várakozásával
nem ellentétes változásokhoz, mint olyasminek a pusztulásához,
ami minden jel szerint nem hordozta magában felbomlásának
csíráit.
Konzervatívnak lenni továbbá nem pusztán
a változástól való idegenkedést jelenti
(ez egyéni vonás is lehet), hanem egy minden ember életében
kényszerûleg jelentkezõ tevékenység –
a változásokhoz való alkalmazkodás – módja
is egyben. A változás ugyanis fenyegeti az azonosságot,
s minden változás valaminek a visszahozhatatlan eltûnésével
jár. Egy ember (vagy egy közösség) azonossága
nem egyéb, mint esetlegességek szakadatlan sorozata, melyek
egyformán a körülmények kegyétõl
függnek, és amelyeknek jelentõsége megszokottságukkal
arányosan nõ; vagyis nem valamiféle erõdítmény,
amelybe visszavonulhatunk. Az egyetlen eszköz, amellyel azonosságunkat
(tehát önmagunkat) a változás ellenséges
erõivel szemben védhetjük, tapasztalatunk nyitott tartománya;
nem tehetünk mást, mint hogy súlyunkat a legbiztosabb
talajon nyugvó lábunkra helyezzük át, hogy ragaszkodunk
azokhoz a megszokott dolgokhoz, amelyek közvetlenül nem forognak
veszélyben, s ily módon dolgozzuk fel az újat, anélkül,
hogy felismerhetetlenné válnánk magunk számára.
A maszájok, amikor régi lakóhelyükrõl
a jelenlegi kenyai rezervátumba költöztették õket,
emlékezetükben magukkal vitték hegyeik, síkságaik
és folyóik nevét, s új lakóhelyük
hegyeit, síkságait és folyóit ugyanazokkal
a nevekkel látták el. Minden, jelentõs változást
elszenvedni kénytelen ember vagy nép valami efféle
konzervatív kibúvó segítségével
kerüli el a kipusztulás szégyenét.
Változásokat kénytelenek vagyunk elszenvedni,
s a konzervatív vérmérsékletû ember (vagyis
az olyan ember, aki erõsen hajlik azonosságának megõrzésére)
nem lehet közömbös irányukban. Amikor megítéli
õket, fõleg a velük járó felfordulásra
tekint, és mindenkihez hasonlóan õ is mozgósítja
erõit, hogy megküzdjön velük. Az újítás
ezzel szemben a tökéletesedés eszméjének
megtestesülése. A konzervatív vérmérsékletû
ember azonban nem tartozik a buzgó újítók közé.
Elõször is nem hajlik arra a nézetre, hogy csak akkor
történik valami egyáltalán, ha nagy változások
zajlanak, ezért aztán nem nyugtalanítja õt
az újítás hiánya; figyelmének nagy részét
a valóságosan meglévõ dolgok használata
és élvezete köti le. Tudatában van továbbá,
hogy nem minden újítás javulás is egyben, s
hajlik arra a nézetre, hogy aki újít, miközben
semmit nem javít, az – szándékosan vagy sem – egyszerûen
könnyelmû vagy ostoba. Amikor egy újító
elgondolás meggyõzõ javulásnak ígérkezik,
a konzervatív hajlamú ember még akkor is csak úgy
fogadja el, hogy kétszeresen megvizsgálja, mit állít
és milyen alapon. Az õ szemszögébõl nézve
nincs javulás változás nélkül, a változás
pedig mindig megrázkódtatással jár, s a várt
haszon mindig csak ezzel összefüggésben értékelhetõ.
Amikor errõl meggyõzõdött, még mindig
lesznek egyéb megfontolások, amelyeket tekintetbe kell vennie.
Az újítás mindig kétértelmû vállalkozás,
melyben a nyereség és a veszteség (még ha a
megszokásból fakadó meghittség elvesztését
nem tekintjük is) olyan szorosan összefonódik, hogy a
végsõ eredményt jószerével lehetetlen
megjósolni; nem létezik olyan fejlõdés, amely
egyszerûen csak fejlõdés és semmi egyéb.
Az újítás ugyanis olyan tevékenység,
amely nemcsak a kívánt „tökéletesedést”
idézi elõ, hanem új, összetett helyzetet teremt,
melynek ez a tökéletesedés csupán egyik összetevõje.
A teljes változás mindig átfogóbb, mint a tervezett,
s a változás velejáróinak összességét
sem elõre látni, sem körülírni nem lehet.
Ezért valahányszor újítunk, a változás
biztosan túlmegy a szándékolton, bizonyosan nemcsak
nyereség. hanem veszteség is lesz, és még csak
egyenlõen megoszlani sem fog az érintett emberek között;
a változásból fakadó elõnyök, meglehet,
nagyobbak lesznek a tervezettnél, ám megvan a kockázata,
hogy kedvezõtlen irányú változások is
jelentkeznek a másik oldalon.
A konzervatív vérmérsékletû ember
mindebbõl levonja a megfelelõ következtetéseket.
Elõször is, az újítás biztos veszteséggel
és lehetséges nyereséggel jár, ezért
a bizonyítás terhe, hogy a javasolt változás
összegészében elõnyös lesz, a leendõ
újító vállán nyugszik. A konzervatív
hajlamú ember másrészt úgy hiszi: minél
inkább hasonlít az újítás a növekedésre
(vagyis minél világosabban benne sejlik már a fennálló
helyzetben, s nem csupán ráerõltetett), annál
kisebb a valószínûsége annak, hogy a végelszámolásban
a veszteség eleme lesz az uralkodó. Harmadrészt úgy
véli: az olyan újítás, amely valamely meghatározott
hiányosságra adott válasz, amelynek célja valamely
meghatározott egyensúlyhiány orvoslása, kívánatosabb
az olyan újításnál, amelynek ihletõje
valamilyen általános elképzelés az emberi életviszonyok
tökéletesített állapotáról, végül
pedig messze-messze kívánatosabb, mint az olyan újító
javaslat, amely e tökéletesség valamiféle látomásából
indul ki. Az ilyen ember ezért jobban kedveli a kicsiny és
korlátozott újításokat a nagyszabásúaknál
és meghatározatlanoknál. Negyedrészt inkább
a lassú ütemet nézi jó szemmel, mint a gyorsat,
s nem sajnálja az idõt arra, hogy számba vegye a közvetlen
következményeket és megfelelõ kiigazításokat
tegyen. Végezetül pedig meg van gyõzõdve az alkalom
fontosságáról, és ha az egyéb feltételekben
nincs különbség, azt tekinti az újításra
legalkalmasabb helyzetnek, amikor legnagyobb a valószínûsége,
hogy a tervezett változás csak a szándékok
megvalósulását hozza magával, és amikor
a legkisebb az esély arra, hogy a nem kívánt és
irányíthatatlan következmények rontó hatást
fejtsenek ki.
A konzervatív hajlam tehát szívélyes és
igenlõ hozzáállás az élvezethez, s ennek
megfelelõen hûvös és kritikus a változás
és az újítás irányában: az egyik
irányultság a másiktól nyeri támaszát
és értelmét. A konzervatív vérmérsékletû
ember úgy hiszi, hogy az ismert jót nem szabad könnyedén
odadobni az ismeretlen még jobbért. Nem szerelmese annak,
ami veszélyes és nehéz, nem kalandvágyó,
nem érez ösztönzést arra, hogy ismeretlen tengereken
hajózzék, nem varázsolja el a gondolat, hogy eltûnhet,
hogy hajmeresztõ helyzetekbe keveredhet vagy hogy hajótörést
szenvedhet. Ha mégis rákényszerül, hogy ismeretlen
vizeken hajózzék, mindenekelõtt arra ügyel majd,
hogy mindvégig leeresztett mélységmérõvel
haladjon. Amiben mások valószínûleg félénkséget
látnak, azt õ mint ésszerû elõrelátást
becsüli magában, amiben mások tétlenséget
vélnek felfedezni, azt õ inkább élvezetre,
mint kiaknázásra irányuló hajlamként
méltányolja. Óvatos ember, aki hajlik arra, hogy egyetértését,
illetve egyet nem értését ne abszolút fogalmakban
fejezze ki, hanem fokozatok mentén. A helyzetet szemlélve
olyan dolgokra figyel, amelyek veszélyt jelenthetnek arra nézve,
ami világában megszokott és meghitt.
2
Általános nézet, hogy ez a konzervatív
hajlam meglehetõs mélységgel az úgynevezett
„emberi természet”-ben gyökerezik. A változás
fárasztó, az újítás erõfeszítést
követel, az emberek pedig – úgymond – inkább lustaságra
hajlamosak, mintsem erélyességre. Ha egyszer meglelték
a módját a világban való tûrhetõ
elboldogulásnak, nemigen fûlik többé a foguk ahhoz,
hogy keressék a bajt. Természettõl fogva tartanak
az ismeretlentõl, és a biztonságot elõnyben
részesítik a veszéllyel szemben. Ódzkodnak
az újítástól, és ha elfogadják
a változást, ezt nem azért teszik, mert kedvükre
való, hanem mert – ahogy La Rochefoucauld szerint a halált
elfogadják – nem elkerülhetõ. A változás
inkább szomorúságot kelt, semmint vidámságot:
a mennyország nemcsak a tökéletes, hanem ugyanannyira
a változatlan világ álma is. Természetesen
azok, akik így értelmezik az „emberi természet”-et,
egyetértenek abban, hogy ez a hajlam nem az egyetlen; csupán
azt állítják, hogy rendkívül erõs
hajlandóság, sõt talán a legerõsebb
az emberi hajlandóságok között. És ez a
nézet nem is alaptalan: az emberi életviszonyok valóban
nagyon mások volnának, ha az emberek preferenciáiban
nem volna jó adag konzervativizmus. A primitív népek
állítólag ragaszkodnak ahhoz, amit ismernek, és
idegenkednek a változástól, az ókori mítoszokban
rengeteg figyelmeztetéssel találkozunk, amelyek óva
intenek az újítástól, az élet vezetésére
vonatkozó népi bölcsességeink és közmondásaink
pedig szintén bõvelkednek a konzervatív elõírásokban;
és gondoljuk csak meg, hányszor csal könnyet gyermekeink
szemébe a változásokhoz való alkalmazkodás
kényszere. Tulajdonképpen ahol határozott azonosság
alakul ki, vagy ahol úgy érzik, az azonosság kényes
egyensúlyban van, valószínû, hogy a konzervatív
hajlam kerekedik fölül. Ugyanakkor az ifjúkort inkább
a kalandvágyó és kísérletezõ
hajlandóság jellemzi; amikor fiatalok vagyunk, nincs, mi
kívánatosabbnak tûnne föl a kockáztatásnál:
pas de risque, pas de plaisir. És míg bizonyos népek
hosszú idõkön át, úgy tûnik, sikeresen
elkerülték a változást, addig más népek
története gyakran az átható és merész
újítás idõszakait mutatja. Tulajdonképpen
nem sokat nyerhetünk az „emberi természet”-rõl folytatott
általános spekulációval: az „emberi természet”
semmivel sem állandóbb, mint bármi más, általunk
ismert dolog. Sokkal többet árul el tárgyunkról
a jelen lévõ emberi természet, vagyis önmagunk
vizsgálata.
Megítélésem szerint mostani önmagunkban a
konzervatív hajlam egyáltalán nem erõs. Képzeljünk
csak el egy elõítéletektõl mentes idegent,
aki az utóbbi öt évszázad történelme
alapján megítéli jellemünket: teljes joggal gondolhatná,
hogy szerelmesek vagyunk a változásba, hogy minden vágyunk
újítani, hogy még önmagunkkal sem érzünk
együtt, vagy nem számít nekünk, kik és mik
voltunk, hiszen ezeket a dolgokat komoly megfontolásra érdemesíteni
sem vagyunk hajlandók. Általában sokkal élénkebben
hat ránk az új dolgok bûvölete, mint a megszokottak
kényelme. Hajlamosak vagyunk azt hinni, hogy ha nagy újítások
nincsenek folyamatban, akkor nem is történik semmi lényeges,
és amit nem tökéletesítünk éppen,
az bizonyára rosszabbodik. Pozitív elõítélettel
közelítünk ahhoz, amit még nem próbáltunk
ki. Készségesen feltesszük, hogy minden változás
valamiképpen jobb helyzetet eredményez, és könnyedén
hagyjuk magunkat meggyõzni, hogy újító ténykedésünk
minden következménye tökéletesedés, de legalábbis
ésszerû ellenérték az elérni kívánt
tökéletesedésért cserébe. A konzervatív,
ha hazardírozni kényszerülne, a legbiztosabb tétet
tenné meg, mi viszont hajlamosak vagyunk arra, hogy minimális
számítás alapján, az esetleges veszteségre
fittyet hányva kövessük egyéni képzelgéseinket.
Mohóságig menõ szerzésvágyunkban készek
vagyunk elvetni a meglévõ kockát felnagyított
képmása kedvéért, melyet a jövõ
tükre vetít elénk. Világunkban, ahol mindent
szakadatlanul tökéletesítünk, semmit nem a végérvényesség
igényével állítunk elõ; mindent úgy
gyártunk, hogy eleve beleépítjük a tökéletesítés
valószínûségét. Az emberi lények
kivételével mindennek folyamatosan csökken a várható
élettartama. A kegyelet és a hûség múló
érzések csupán, s a változások tempója
arra figyelmeztet: ne vállaljunk túlságosan mélyreható
kötõdéseket. Mindent hajlandók vagyunk egyszer
kipróbálni, tekintet nélkül a következményekre.
Az egyik tevékenység lázasan igyekszik „up to date”-ebbnek
tûnni a másiknál, s nemcsak gépkocsikat és
televíziókat dobunk ki egyik napról a másikra,
hanem erkölcsi és vallásos meggyõzõdéseket
is. Szemünket a mindenkori legújabb modellre vetjük. Látni
annyi, mint elképzelni, hogy mi lehetne annak a helyében,
ami van, tapintani annyi, mint átalakítani. Bármi
legyen is a világ alakja vagy minõsége, nem sokáig
marad úgy, bármennyire akarjuk is. És a mozgalom élcsapata
energiájával és vállalkozószellemével
a hátul kullogókat is megfertõzi. Omnes eodem cogemur:
amikor már nem vagyunk elég fürgelábúak,
meghúzódunk valahol a csapatban.1
Ez a változásra sarkalló vágy természetesen
nem egyetlen alkotóeleme jellemünknek (a becsben tartás
és a megõrzés impulzusa nem halt ki belõlünk
teljesen), ám aligha kétséges, hogy a változás
vágya az uralkodó. Ilyen körülmények között
majdhogynem természetes, ha túlnyomóan „progresszív”
gondolkodási habitusunk fényében a konzervatív
hajlam nem úgy jelenik meg, mint érthetõ (vagy akár
plauzibilis) lehetõség, hanem vagy mint sajnálatos
akadály az éppen zajló változás útjában,
vagy mint annak a múzeumnak a gondnoka, amely a bámuló
gyermekszemek kedvéért idejétmúlt vívmányok
különös, avítt példányait õrizgeti;
mint õrzõje mindannak, amit idõnként elpusztításra
még éretlennek tekintünk, és amit (ironikus módon)
az életet kényelmessé tevõ dolgok néven
emlegetünk.
Azt várhatnánk, hogy a konzervatív hajlamról
és jelenlegi sorsáról szóló leírásunk
ezzel véget is ér, hiszen azt az embert, akiben ez a hajlam
erõs, utoljára az ár ellen úszva láttuk,
és nem tulajdonítottunk jelentõséget neki;
nem mintha mondanivalója szükségképpen hamis
volna, hanem mert tárgyszerûtlenné vált, túljártak
az eszén, mégpedig nem valamiféle belsõ hiba
folytán, csupán csak így hozta az események
sodra; kopottas, félénk, nosztalgikus figura, aki kitaszítottként
szánalmat kelt, reakciósként pedig megvetést
vált ki. Én azonban mindezek ellenére is úgy
hiszem: nem mondtunk még el minden elmondhatót. Bár
mostani viszonyaink között a konzervatív beállítottság
általában véve szembetûnõ értékcsökkenésen
megy át, mégis vannak esetek, amikor ez a hajlam nemcsak
hogy továbbra is helyénvaló, de a lehetõ legteljesebben
helyénvaló; bizonyos más vonatkozásokban pedig
egyértelmûen konzervatív irányba hajlunk.
Mindenekelõtt is van egy olyan (még nem kihalt) tevékenységfajta,
amelyben csakis annak köszönhetõen vehetünk részt,
hogy konzervatív hajlamúak vagyunk: olyan tevékenységekre
gondolok itt, amelyekben az aktuális élvezet kedvéért
veszünk részt, amelyekben nem keresünk sem nyereséget,
sem jutalmat, sem bármiféle díjat vagy az élményen
túlmenõ eredményt. Amikor felismerjük, hogy ezekben
a tevékenységekben a konzervatív hajlam a meghatározó
elem, akkor a konzervativizmus többé nem úgy jelenik
meg, mint valamiféle elõítéletes, ellenséges
hozzáállás az emberi viselkedés egész
spektrumát átfogni képes „progresszív” magatartáshoz,
hanem mint olyan hajlam, amelynél az emberi tevékenységek
nagy és jelentõs részében nincs is helyénvalóbb.
Azt az embert pedig, akiben ez a hajlam mindenekelõtt való,
többé nem úgy látjuk, mint aki saját konzervativizmusát
hajlamos válogatás nélkül mindenféle emberi
tevékenységre ráerõltetni, hanem olyan lényként
pillantjuk meg, aki jobban szeret azokban a tevékenységekben
elmerülni, amelyekben a konzervatív hajlam egyedülállóan
helyénvaló. Vagyis ha hajlunk is arra (mint legtöbben),
hogy a konzervatív hajlam érvényét ne terjesszük
ki az általában vett emberi viselkedésre, akkor is
marad az emberi magatartásnak egy olyan válfaja, amelynek
ez a hajlam nem csupán odaillõ eleme, hanem egyenesen elengedhetetlen
feltétele.
Természetesen számos olyan emberi viszonylat van, amelyben
a konzervatív hajlam – hogy a kapcsolat nyújtotta dolgokat
pusztán önmagukért élvezzük – nem különösebben
helyénvaló: például úr és szolga,
tulajdonos és bírósági végrehajtó,
eladó és vevõ vagy felettes és beosztott viszonya.
Ezekben a viszonyokban mindegyik résztvevõ valamilyen szolgáltatás
vagy szolgáltatásért járó ellentételezés
kedvéért vesz részt. A vevõ, aki azt találja,
hogy az eladó nem tudja kiszolgálni kívánságát,
vagy megpróbálja rábírni az eladót készlete
bõvítésére, vagy máshoz fordul, a vevõ
kívánságát kiszolgálni nem tudó
boltos pedig megpróbál a vevõben olyan más
kívánságokat ébreszteni, amelyeket ki tud szolgálni.
A megbízó, aki úgy érzi, ügynöke
rosszul szolgálja az érdekeit, más ügynök
után fog nézni. A szolga, ha úgy érzi, szolgálatait
nem viszonozzák megfelelõen, fizetésemelést
kér, az pedig, aki munkakörülményeivel elégedetlen,
megpróbál változtatni. Röviden szólva,
ezek mind olyan viszonyok, amelyekben a résztvevõk valamiféle
eredményre törekednek; mindegyik felet az érdekli a
másikban, hogy meg tudja-e adni neki, amit tõle vár.
Ha az igény nem találkozik tárgyával, a viszonyt
várhatólag nem újítják meg, vagy megszüntetik.
Ilyen viszonyokban konzervatív módon viselkedni – élvezni
a jelenlévõt és az adottat, pusztán, mert megkedveltük,
és ismerõssé vált, jóllehet semmilyen
kívánságot nem képes kielégíteni
–, jusq’aubutiste konzervativizmusról tanúskodik, minden
olyan viszony irracionális elutasításáról,
amely valamilyen más hajlam mûködtetését
igényelné. Ugyanakkor úgy tûnik, még
ezekbõl a viszonyokból is hiányzik valami nagyon is
odaillõ, ha a puszta adok-kapokra korlátozódva nem
engedik meg, hogy az ismerõsség érzése utat
nyisson a hûség és a ragaszkodás kialakulásának.
Vannak azonban másféle viszonyok, amelyekben semmiféle
eredményre nem törekszünk, amelyekben csak magukért
ezekért a viszonyokért veszünk részt; amelyeket
nem azért élvezünk, amit nyújtanak, hanem azért,
amik. Így van ez például a barátsággal.
A barátságra jellemzõ ragaszkodás a meghittség
sejtetésébõl sarjad, és az egyéniségek
belsõ világának egymásba történõ
beavatásában áll. Van, aki addig megy hentestõl
henteshez, amíg rá nem akad az ízlésének
tökéletesen megfelelõ húsárura; van, aki
addig taníttatja az ügynökét, amíg az meg
nem felel az elvárásainak: mindkettõ olyan viselkedés,
amely a szóban forgó viszonyban nem számít
illetlennek. Ezzel szemben egy barátot elhagyni, mert nem úgy
viselkedik, ahogy vártuk, és nem hajlandó elvárásaink
szerint megváltozni: ez olyan ember magatartása, akinek tökéletesen
elhibázott elképzelése van a barátságról.
A barátokat nem az érdekli, hogy mivé lehet egymást
alakítani, pusztán az, hogy élvezetüket lelik
egymásban; ez az élvezet pedig elõfeltételezi
a készséges elfogadását annak, ami van, és
a változtatás vagy tökéletesítés
vágyának hiányát. Egy barát nem az a
személy, akitõl azt várnánk, hogy bizonyos
módokon viselkedjék, vagy aki bizonyos szükségleteket
elégítene ki, akinek hasznos képességei vagy
pusztán kellemes tulajdonságai volnának, vagy aki
számunkra elfogadható véleményekkel rendelkezne,
egy barát olyan valaki, aki foglalkoztatja képzeletünket,
aki elmélkedésre sarkall, aki érdeklõdést,
együttérzést, örömöt vált ki,
s mindennek forrása egyszerûen a kialakult kapcsolat. Egy
barát nem fölcserélhetõ: mérhetetlen különbség
van aközött, ha egy barát örökre eltávozik
és aközött, ha a szabónk bezárja a boltját.
Barát és barát viszonya nem haszonelvû, hanem
drámai; a kötõdés nem a hasznossággal,
hanem a meghittséggel kapcsolatos; a barátságot éltetõ
hajlam nem „progresszív”, hanem konzervatív. És ami
igaz a barátságra, az nem kevésbé igaz más
élményekre is – a hazafiság élményére
például, vagy a társalgáséra. Mindegyikük
élvezete feltételezi a konzervatív hajlamot.
Vannak aztán olyan, emberi viszonylatokkal nem érintkezõ
tevékenységek, amelyekben nem a jutalomért, hanem
a tevékenység nyújtotta élvezetért veszünk
részt, és amelyeknél szintén a konzervatív
hajlam az egyedül odaillõ. Vegyük például
a horgászást. Ha célunk pusztán az, hogy halat
fogjunk, butaság lenne túlzottan konzervatívnak lennünk.
Megkeressük a legjobb csalit, elvetjük a tapasztalat szerint
sikertelen technikákat csakúgy, mint a konkrét horgászhelyekhez
fûzõdõ, nem kifizetõdõ ragaszkodást,
az áhítat és a hûség értelmét
veszti; még az is lehet, hogy bölcsen tesszük, ha a tökéletesség
kedvéért hajlandók vagyunk legalább egyszer
mindent kipróbálni. A horgászás azonban olyan
tevékenység, amelyet nemcsak a fogás nyújtotta
haszonért, hanem magáért a horgászásért
is mûvelhetünk, s a horgász a nap végeztével
üres kézzel is elégedetten térhet haza. Amikor
így áll a helyzet, akkor a tevékenység szertartássá
vált, és a konzervatív megközelítés
teljesen helyénvaló. Miért is foglalkoztatna a legjobb
felszerelés gondolata, amikor nem számít, hogy fogunk-e
valamit? Ami számít, az a képesség mûködtetésével
járó élvezet (vagy talán egyszerûen csak
az idõ eltöltése),2 s ezt bármilyen csalival
átélhetjük, amennyiben ismerõs és a célra
nem végletesen alkalmatlan.
Minden olyan tevékenységben tehát, amely egyszerûen
az élvezetre irányul, méghozzá nem a vállalkozás
sikerébõl, hanem a foglalatosság ismertségébõl
fakadó élvezetre, a konzervatív hajlam ölt alakot.
Ilyen tevékenység sok van. Fox a szerencsejátékot
is közéjük sorolta, amikor azt mondta róla, hogy
kétféle kimagasló élvezetet nyújt: a
nyerés, valamint a vesztés élvezetét. Ebbõl
a fajtából tulajdonképpen csak egyetlen olyan tevékenységre
tudok gondolni, amely nem konzervatív hajlamot kíván:
a divat szeretetére, vagyis az önmagáért való
változásban lelt szeszélyes élvezetre, mely
független attól, ami a változás eredményeként
létrejön.
Ennyit azokról a tevékenységekrõl – és
számuk korántsem csekély –, amelyekben csak a konzervatív
hajlamnak köszönhetõen vehetünk részt. Vannak
azonban a tevékenykedésnek olyan formái is, amelyek
közben adódnak esetek, amikor a konzervatív hajlam a
leginkább illõ. Tulajdonképpen alig akad tevékenység,
amelynek egyik vagy másik pontján ne volna szükség
a konzervatív hajlamra. Valahányszor a stabilitás
elõnyösebb a tökéletesítésnél,
valahányszor a bizonyosság értékesebb, mint
a spekuláció, az ismertség vonzóbb, mint a
tökéletesség, a kölcsönösen elismert
tévedés elõbbre való, mint a vitatott igazság,
a betegség elviselhetõbb, mint maga a gyógymód,
az elvárások kielégítése fontosabb,
mint „igazságos” voltuk, valahányszor jobb valamilyen szabály,
mint semmilyen szabály: a konzervatív hajlam minden más
hozzáállásnál helyénvalóbb; és
akármilyen felfogást valljunk is az emberi viselkedésrõl,
ezek a tevékenységek mindenképpen az emberi élethelyzet
nem elhanyagolható területét teszik ki. Vajon a konzervatív
hajlamú ember – akár a közönségesen „progresszív”-nek
nevezett társadalom mércéjével mérve
is – tényleg csupán a körülmények elsöprõ
árjával szemben magára hagyatva küszködõ
különc? Azokról, akik így látják,
nem vagyunk kénytelenek azt hinni, hogy a világot olyan szemüvegen
át nézik, amely kizárja látóterükbõl
az emberi élethelyzetek széles sávját?
A legtöbb olyan tevékenységben, amelyet nem a saját
kedvéért folytatunk, a megfigyelés bizonyos szintjén
különbség jelentkezik a kitûzött projektum
és az alkalmazott eszközök, a vállalkozás
és a véghezviteléhez igénybe vett szerszámok
között. Ez a megkülönböztetés természetesen
nem abszolút; a cselekvési terveket gyakorta a rendelkezésre
álló szerszámok szülik és irányítják;
ritkább esetben a szerszámokat tervezik eleve egy bizonyos
projektum célkitûzéseihez. És ami egyik alkalommal
tervezet, az más alkalommal szerszám. Van aztán legalább
egy jelentõs kivétel is: a költõi tevékenység.
A megkülönböztetésnek mégis van némi
viszonylagos haszna, mert felhívja figyelmünket arra a helyénvaló
különbségre, amely a helyzet két összetevõjével
kapcsolatos hozzáállásunkban megmutatkozik.
Általánosságban azt mondhatjuk, hogy az eszközökhöz
való hozzáállásunk konzervatívabb –
mégpedig jó okkal –, mint a projektumokkal kapcsolatos magatartásunk.
Úgy is mondhatnánk, hogy az eszközök kevésbé
alkalmas terepet nyújtanak az újító törekvéseknek,
mint a projektumok. Ritka esetektõl eltekintve ugyanis a szerszámokat
nem arra tervezzük, hogy egy bizonyos projektum céljainak kiszolgálása
után félredobjuk õket, hanem úgy, hogy projektumok
egész sorának igényeit ki tudják szolgálni.
Ez érthetõ is, hiszen a legtöbb eszköz nem sokat
ér a használatában való jártasság
nélkül, a jártasság pedig elválaszthatatlan
a gyakorlattól és az ismerõsségtõl;
a képzett ember – legyen az tengerész, szabó vagy
könyvelõ – olyan ember, aki bizonyos eszközök bizonyos
készletével alapos ismeretségben van. Sõt egy
adott ács gyakran ügyesebben tudja használni saját
szerszámait, mint az általánosan használt ácsszerszámok
más példányait; az ügyvéd is otthonosabban
forgatja Pollock Társasági törvény-ének
vagy Jarman Végrendeleti jog-ának (saját kezû
jegyzeteivel ellátott) saját példányát,
mint bármely másikat, noha szóról szóra
egyeznek. Az ismerõsség érzése az eszközhasználat
lényegéhez tartozik, s amennyiben az ember eszközhasználó
állat, annyiban hajlik rá, hogy konzervatív is legyen.
Számos, közhasználatban lévõ eszköz
nemzedékeken át változatlan maradt, mások jelentõs
módosításokat éltek meg, s szerszámkészletünk
találmányok és újratervezés révén
folytonosan bõvül, illetve tökéletesedik. A konyhák,
a gyárak, a mûhelyek, az építkezések
és az irodák a régóta bevált és
az újonnan feltalált berendezések sajátos keverékét
mutatják. De bárhogy legyen is ez, amikor valamire vállalkozunk,
amikor bármiféle elgondolás megvalósításához
látunk – legyen az egy sütemény elkészítése
vagy egy ló megpatkolása, egy kölcsön vagy egy
vállalat „lebegtetése”, halárusítás
vagy biztosítási kötvényekkel való házalás,
egy hajó megépítése vagy egy öltözet
ruha elkészítése, gabonavetés, burgonyaszedés,
portói bor pincézése vagy duzzasztógát
építése: bármi legyen is tehát, mindenképpen
olyan ügynek ismerjük el, amelynek kapcsán különösen
helyénvaló dolog konzervatív módon közelíteni
az alkalmazott szerszámokhoz. Ha nagyszabású tervrõl
van szó, azt olyan emberre bízzuk, aki rendelkezik a megkívánt
tudással, és elvárjuk tõle, hogy olyan alkalmazottakkal
dolgoztasson, akik ismerik a szakmájukat, és járatosak
bizonyos szerszámkészletek használatában. A
szerszámhasználók eme hierarchiájának
valamely pontján felvethetõ, hogy az adott feladat elvégzéséhez
a rendelkezésre álló szerszámkészlet
bõvítésére vagy módosítására
lenne szükség. Az ilyen javaslatok nagy valószínûséggel
valahonnan a hierarchia közepe tájáról fognak
érkezni. Csodálkoznánk például, ha egy
tervezõ azt mondaná: „Most fel kell függesztenem a munkát,
ugyanis bizonyos alapvetõ kutatások végett el kell
vonulnom, várhatóan mintegy öt évre” (az õ
szerszámosládája ugyanis egy bizonyos ismeretanyag,
s azt várjuk tõle, hogy mindig a „keze ügyében”
legyen, és értsen hozzá). Ugyancsak furcsállnánk
a hierarchia alján elhelyezkedõ szakitól, ha saját
szerepének betöltéséhez alkalmatlan szerszámkészletet
hordana magával. Ám ha felvetõdik is ilyen javaslat,
és meg is valósítják, az nem kérdõjelezi
meg azt, hogy a használatában lévõ szerszámkészlet
vonatkozásában indokolt konzervatívnak lenni. Sõt
elég világos is, hogy soha semmilyen feladatot nem lehetne
elvégezni, soha semmilyen ügyletet nem lehetne lebonyolítani,
ha a szerszámainkhoz való hozzáállásunk
az adott esetben nem lenne általánosságban szólva
konzervatív. És mivel idõnk legnagyobb részét
ilyen vagy amolyan ügyletekkel való foglalatoskodás
tölti ki, és valamiféle szerszámok nélkül
keveset tehetünk, a konzervatív hajlamnak szükségképpen
nagy tere van természetünkben.
Az ácsmester megérkezik, hogy elvégezzen egy munkát,
esetleg éppen olyat, amelynek pontosan megfelelõ korábbi
gyakorlatában még egyszer sem fordult elõ; így
is, úgy is ismerõs szerszámainak készletével
érkezik, s az egyetlen esély a munka elvégzésére
ügyességében rejlik, amellyel rendelkezésére
álló eszközeit forgatni tudja. Amikor a vízvezeték-szerelõ
a szerszámaiért megy, a szokottnál jóval többet
kellene várnunk rá, ha új eszközöket akarna
föltalálni vagy a régieket kívánná
tökéletesíteni. Senki nem kérdõjelezi
meg a pénznek a piacon játszott szerepét. Semmiféle
üzletet nem lehetne nyélbe ütni, ha a használatban
lévõ súly- és ûrmértékrendszer
használhatóságát minden font sajt vagy minden
pint sör kimérése elõtt tüzetesen összevetnénk
más súly- és ûrmértékrendszerek
használhatóságával. A sebész nem áll
le egy operáció kellõs közepén, hogy újratervezze
eszközeit. A marylebone-i krikettklub nem ad felhatalmazást
szélesebb vagy keskenyebb ütõ vagy más súlyú
labda használatára egy nemzetközi meccs vagy akár
csak a krikettszezon kellõs közepén. Amikor a házunk
lángokban áll, akkor – mint Disraeli mondta – nem a tûzelhárítási
kutatóintézettel lépünk érintkezésbe,
hogy tervezzen nekünk új berendezést – hacsak nem bolondultunk
meg –, hanem a kerületi tûzoltósággal. A zenész
lehet, hogy zenét rögtönöz, ám igencsak kutyaszorítóban
érezné magát, ha egyidejûleg azt is elvárnánk
tõle, hogy hangszert rögtönözzön. Amikor különösen
fogós feladat elõtt állunk, a szakember a táskájában
lapuló új tervezésû, de még nem kellõen
kézre álló szerszámmal szemben gyakran elõnyben
részesíti az olyan alkalmatosság használatát,
amelynek minden csínját-bínját tökéletesen
kiismerte. Kétségtelenül megvan a helye és az
ideje annak, hogy az ilyen dolgokkal kapcsolatban radikálisak legyünk,
a megfelelõ hely és idõ a szerszámok terén
történõ újítás elõmozdítására
és a tökéletesítésre, ám az is
nyilvánvaló kell legyen, hogy ezek olyan esetek, amikor konzervatív
hajlamunknak engedve cselekszünk.
Mármost ami igaz általában a szerszámokra
(szemben a projektumokkal), az még nyilvánvalóbban
igaz egy bizonyosfajta általános használatban lévõ
eszközre, nevezetesen a viselkedési szabályokra. Ha
kalapácsokról és fogókról vagy ütõkrõl
és labdákról elmondhatjuk, hogy viszonylag védettek
a változással szemben, s ennyiben ismerõseink, még
inkább fontos, hogy ugyanezt például a hivatali rutinokról
is elmondhassuk. A bejáratott ügyvezetés kétségtelenül
tökéletesíthetõ, de az is igaz, hogy hasznossága
a megszokottság függvényében nõ. A bevett
gyakorlathoz nem konzervatív hozzáállással
közelíteni nyilvánvaló balfogás. Természetesen
adódhatnak kivételes döntést igénylõ
rendkívüli alkalmak, mégsem lehet kétséges,
hogy a bejáratott gyakorlattal kapcsolatban a konzervatív
hozzáállás helyénvalóbb a reformeri
megközelítésnél. Gondoljunk csak egy közgyûlés
lefolytatására, az alsóház vitaszabályzatára
vagy a törvényszék eljárásmódjára.
Ezeknek az elõzetesen lefektetett megegyezéseknek a legfõbb
értéke az, hogy rögzítettek és ismerõsek,
elvárásokat alapoznak meg és elégítenek
ki, lehetõvé teszik, hogy kényelmes rendben elhangozhassék
bármi, amit csak fontos lehet elmondani, megakadályozzák
a tárgyhoz nem tartozó összeütközéseket,
és emberi energiát takarítanak meg. Tipikus szerszámok-eszközök,
melyeket különbözõ, de hasonló feladatok elvégzésére
használhatunk. Elmélyült gondolkodás és
választás termékei, nincs bennük semmi szent
vagy sérthetetlen, változtathatók és tökéletesíthetõk,
ám ha velük kapcsolatos hozzáállásunk
nem lenne általában véve konzervatív, ha hajlanánk
rá, hogy minden alkalommal vitatkozzunk róluk és változtassunk
rajtuk, akkor igen hamar elértéktelenednének. Bár
ritka alkalmakkor hasznos lehet egy szabályt felfüggeszteni,
mégis kiváltképpen helyénvaló, ha mûködtetés
közben nem újítunk és nem tökéletesítünk
rajta. Vagy vegyük például egy játék szabályait.
Ezek is gondolatmunka és választás termékei,
és vannak alkalmak, amikor helyénvaló az újabb
tapasztalatok fényében újbóli megfontolás
tárgyává tenni õket, ennek ellenére
csak konzervatív alapállásból közelíthetünk
hozzájuk helyesen, s elhibázott dolog lenne egyszerre az
összeset teljesen átalakítani, kivált a játék
hevében és zûrzavarában megváltoztatni
vagy tökéletesíteni õket. Sõt minél
hevesebben áhítják a gyõzelmet a felek, annál
értékesebb a hajlíthatatlan szabályrendszer.
A játék során a játékosok kitalálhatnak
új taktikákat, rögtönözhetnek új támadási
és védekezési módszereket, megtehetnek bármit
ellenfeleik várakozásainak kijátszására,
kivéve egy dolgot: nem találhatnak ki új szabályokat.
A szabályok megváltoztatása olyasmi, amivel takarékosan
kell bánni, s akkor is csak szezonon kívül.
Hogy a konzervatív hajlam miért fontos és a helyzethez
illõ tulajdonsága még egy olyan jellemnek is, mint
a miénk, mely jobbára ellentétes irányultságú,
arról jóval többet is el lehetne mondani. Nem beszéltem
az erkölcsrõl, nem beszéltem a vallásról,
de ahhoz talán eleget mondtam, hogy megmutassam, ha a minden alkalommal
és minden vonatkozásban konzervatív hozzáállás
oly távol áll is gondolkodási habitusunktól,
hogy szinte érthetetlen számára, mégis sokféle
tevékenységünk minden esetben konzervatív hajlammal
társul, bizonyos esetekben tõle függ, egyes tevékenységekben
pedig maga a konzervatív hajlam a vezérlõ elv.
3
Hogyan értelmezzük mindezek fényében a konzervatív
hajlamot a politikára vonatkoztatva? Amikor ebbe a vizsgálódásba
fogok, érdeklõdésem tárgya nem pusztán
az, hogy ez a hajlam mennyire érthetõ tetszõleges
körülmények között, hanem fõleg az, hogy
mennyire érthetõ a mi itteni és mostani viszonyaink
közepette.
Azok a szerzõk, akik ezzel a kérdéssel foglalkoztak,
rendszerint az általában vett világra, az általában
vett emberre és társulásának formáira,
sõt a világegyetemmel kapcsolatos hitekre irányítják
figyelmünket, és azt mondják nekünk, hogy a politikai
konzervatív hajlam csak úgy értelmezhetõ helyesen,
ha ilyen hitek kifejezõdéseként fogjuk föl. Azt
mondják például, hogy a politikai konzervativizmus
az emberi viselkedéssel kapcsolatos általános konzervatív
hajlam politikai megfelelõje, ha valaki üzleti, erkölcsi
vagy vallási téren reformista, míg a politikában
konzervatív, azt következetlennek mondják. Azt állítják,
hogy a politikai konzervatív azért az, ami, mert ilyen és
ilyen vallásos hiteket vall; például hisz az emberi
tapasztalatban megmutatkozó természetjogban vagy a természetet
és az emberi történelmet átszövõ
gondviselés irányította, isteni célt tükrözõ
rendben, amelyhez az emberi nem köteles viselkedésében
igazodni, mert ha nem, az csak igazságtalanságot és
bajt szül. Azt mondják továbbá, hogy a konzervatív
politikai hajlam az emberi társadalom úgynevezett „organikus”
elméletének leképezõdése, hogy a személyiség
abszolút értékébe vetett hittel és az
emberek vétkezésre való eredendõ hajlandóságával
kapcsolódik össze. Az angol ember „konzervativizmusát”
még a királypártisággal és az anglikanizmussal
is összefüggésbe hozták.
Félretéve a kisebb kifogásokat, amelyeket a helyzet
ilyetén jellemzésével szemben joggal emelhetnénk,
úgy tûnik nekem, hogy van egy nagy-nagy hibája. Noha
igaz, hogy az említett hiteket gyakran vallották olyan emberek,
akik a politikai gyakorlatban konzervativizmusra hajlottak, és ezek
az emberek hitük által talán megerõsítve
vagy akár megalapozva is érezték hajlamukat; a politikai
konzervatív hajlam általam vallott felfogásából
azonban nem következik, hogy e hiteket igazaknak kell tartanunk vagy
akár csak feltételeznünk. A konzervatív hajlam
szerintem semmiféle szükségszerû összefüggésben
nem áll semmilyen, a világegyetemre vagy az emberi viselkedésre
vonatkozó átfogó nézetrendszerrel. Összefügg
viszont bizonyos, a kormányzás tevékenységére
és eszközeire vonatkozó meggyõzõdésekkel,
és kizárólag ezekkel a kérdésekkel összefüggésben
tehetõ egyáltalán érthetõvé.
Hadd fogalmazzam meg röviden, hogyan látom ezt a kérdést,
mielõtt részleteiben kifejteném. A konzervatív
politikai hajlam megértéséhez nem szükséges
semmiféle természetjoghoz vagy gondviseléses rendhez,
az erkölcshöz vagy a valláshoz folyamodnunk: tökéletesen
érthetõvé válik az, ha csupán figyelembe
vesszük jelenlegi életformánkat, és ha úgy
hisszük (ahol is ezt a hitet a mi szempontunkból nem kell többnek
tekintenünk hipotézisnél), hogy a kormányzás
sajátosan meghatározott, korlátozott tevékenység,
nevezetesen általános viselkedési szabályok
lefektetése és megõrzése. Ezeket a szabályokat
pedig nem az emberi tevékenységek tartalmát megszabó
tervezetekként, hanem olyan eszközökként fogjuk
föl, amelyek lehetõvé teszik az emberek számára
a maguk választotta tevékenységek gyakorlását,
mégpedig úgy, hogy ezenközben az egyéni célok
meghiúsulásának eshetõségét lehetõleg
minimálisra csökkentsék. Ennélfogva a kormányzás
olyasmi, amivel kapcsolatban helyénvaló konzervatívnak
lenni.
Kezdjük ott, ahol véleményem szerint kezdenünk
kell, nem a mennyekben, hanem itt a földön: azzal, amivé
lettünk, amilyenek vagyunk. Én és szomszédaim,
társaim, honfiaim, barátaim, ellenségeim és
mindazok, akik iránt közömbös vagyok, mind emberek
vagyunk, akik számos különbözõ tevékenységgel
vagyunk elfoglalva. Mindannyian sokféle nézetet vallunk a
legkülönbözõbb tárgyakról, és
hajlamosak vagyunk ezeket a hiteket megváltoztatni, amikor egyikbe-másikba
belefáradunk vagy amikor használhatatlannak bizonyulnak.
Ki-ki a maga útját járja; nincs olyan valószínûtlen
célkitûzés, amelynek ne akadna követõje,
nincs az az esztelen vállalkozás, amely ne ragadott volna
magával valakit. Vannak emberek, akik azzal töltik az életüket,
hogy az anglikán katekizmust árusítják zsidóknak.
A világ fele azon fáradozik, hogy rábírja a
másik felét: akarjon valamit, aminek eddig cseppet sem érezte
hiányát. Egyéni érdeklõdésünk
és törekvésünk majd’ mindannyiunknál hajlamos
a szenvedélyességig fokozódni, legyen az dolgok elõállítása
vagy árusítása, üzleti tevékenység
vagy sport, vallás vagy mûvelõdés, költészet,
italozás vagy kábítószer-élvezet. Mindenkinek
megvannak a maga preferenciái. A választási lehetõségeket
(melyekbõl sok van) egyesek könnyedén elfogadják,
mások kevésbé lelkesen üdvözlik, megint
mások egyenesen terhesnek érzik. Egyesek új és
jobb világokról álmodnak, mások hajlamosabbak
járt utakon közlekedni vagy akár alámerülni
a semmittevésben. Egyesek hajlamosak sajnálkozni a változások
gyorsaságán, mások élvezetüket lelik benne,
de mindannyian elismerik. Idõnként elfáradunk és
elalszunk, áldásos megkönnyebbülés belenézni
egy kirakatba és nem látni semmit, amit magunknak kívánnánk;
hálásak vagyunk a rútságért, pusztán
mert visszataszítja a figyelmet. Többnyire azonban a boldogságot
keressük, megpróbálva kielégíteni vágyainkat,
melyek kimeríthetetlenül adódnak egymásból.
Egymással különféle viszonyokba lépünk,
melyeket érdek, érzelmek, versengés, társulás,
gyámkodás, szerelem, barátság, féltékenység
vagy gyûlölet határoz meg; ezek között egyesek
tartósabbak, mások múlékonyabbak. Egyezségeket
kötünk, egymás viselkedésével kapcsolatban
elvárásokat támasztunk, helyeslünk, közömbösek
maradunk vagy helytelenítünk. A tevékenységeknek
és véleményeknek ez a változatos sokfélesége
természeténél fogva összeütközésekhez
vezethet: az utak, amelyeken járunk, keresztezik mások útjait,
és nem mindannyian ugyanazt a viselkedést helyeseljük.
Nagyjában-egészében azonban kijövünk egymással,
olykor úgy, hogy engedünk, olykor úgy, hogy kitartunk
álláspontunk mellett, máskor meg kompromisszum árán.
Viselkedésünk olyan tevékenység, amelyet többnyire
nem is tudatos és nem is bántó mértékû
alkalmazkodás árán hozzáigazítottunk
mások tevékenységeihez.
Hogy ennek miért kell így lennie, az most mellékes.
Nem is szükségszerû, hogy így legyen. Minden további
nélkül elképzelhetõ az emberi életviszonyok
másfajta állapota, és tudjuk, hogy másutt,
máskor az emberi tevékenység volt már kevésbe
szerteágazó és változékony, vagy még
mindig az, s a vélemények is voltak sokkal kevésbé
eltérõk és összeütközésre kevésbé
hajlamosítók, ám lényegében véve
elismerjük, hogy a fenti leírás ráillik a mi
mostani állapotunkra. Ez az állapot egyszerûen kialakult,
noha senki nem tervezte így vagy választotta az összes
többivel szemben kimondottan ezt. Nem az elszabadult „emberi természet”
terméke, hanem olyan emberi lényeké, akiket nem eredendõ,
hanem szerzett jellemvonásuk – az önálló választás
szeretete – hajt elõre. És hogy hová visz ez bennünket,
arról sem többet, sem kevesebbet nem tudunk, mint arról,
hogy húsz év múlva milyen kalapok vagy milyen autókarosszériák
lesznek divatban.
Egyes szemlélõkben megütközést kelt
a rend és az értelmes összefüggés hiánya
– melyeket állapotunk fõ vonásainak tekintenek –,
pazarló jellege, a nyomában járó kielégületlenség,
az emberi energiák eltékozlása, az, hogy nemcsak az
elõre megfontolt végcél hiányzik belõle,
de bármiféle kivehetõ mozgásirány is.
Olyan izgalmas, akár egy hegyi rali, nem szolgálhat viszont
azzal az elégedettségérzettel, amit egy jól
vezetett üzleti vállalkozás nyújthat. Ezek az
emberek hajlamosak eltúlozni a jelenlegi rendetlenséget;
a terv hiánya szerintük olyan szembetûnõ, hogy
a kis kiigazítások, sõt még a káosz
elhárítására tett átfogóbb intézkedések
is hiábavalók. Azok, akik így vélekednek, érzéketlenek
a rendetlenség emberi melege iránt, és csak a vele
járó kényelmetlenséget veszik észre.
De nem is az ilyen emberek megfigyelõképességének
korlátai a fontosak, hanem az az irány, amelybe gondolataik
innen kanyarodnak. Úgy érzik: tenni kellene valamit, ami
ezt az úgynevezett káoszt renddé változtatná,
mostani életformánk ugyanis nem méltó értelmes
emberi lényekhez. Mint Apollón, amikor megpillantotta Daphnét
rendezetlenül nyakába omló hajával, sóhajtanak,
és azt mondják magukban: „Hátha még meg is
fésülné!” De ezenkívül õk még
azt is mondják nekünk, hogy álmukban látták
az egész emberiséghez illõ dicsõséges
életmódot, melyben nincsenek összeütközések,
s úgy érzik, ez az álom felhatalmazza õket
arra, hogy megpróbálják eltávolítani
a jelenlegi életformánkat jellemzõ sokféleséget
és konfliktuslehetõségeket. Álmaik persze nem
mindig szóról szóra hasonlók; közös
bennük azonban, hogy mindegyik olyan látomás az emberi
életviszonyokról, amelyben kiküszöbölték
a konfliktushoz vezetõ alkalmakat: olyan vízió az
emberi életrõl, amelyben a tevékenységek össze
vannak hangolva, egy bizonyos elõre eltervezett irányt követnek,
és amelyben az emberek minden erõforrást teljességgel
kihasználnak. A kormányzás feladatát ezek a
gondolkodók értelemszerûen abban látják,
hogy az álmaikban elképzelt emberi állapotot tegye
kötelezõvé az állampolgárok számára.
Kormányozni annyi, mint egy magántermészetû
álmot nyilvános és kötelezõ életmóddá
tenni. A politika ily módon az álmok találkozásának
terepe, és az a tevékenység, amelynek során
a kormányzatot kötelezik, hogy igazodjék hivatásának
ehhez a felfogásához, s ehhez ellátják a megfelelõ
eszközökkel.
Nem szándékom bírálni ezt az ugrásszerû
megdicsõülésre törõ politizálási
stílust, azt a felfogást, amely a kormányzásban
folytonosan fennálló üzleti ajánlatot lát;
akinek sikerül hozzájutnia az emberi energiakészletekhez,
az megvásárolta a jogot, hogy egy bizonyos irányba
összpontosítsa õket. Ez a törekvés egyáltalán
nem érthetetlen, s jelenlegi viszonyainkban sok minden van, ami
kiválthatja. Szándékom pusztán annyi, hogy
kimutassam: létezik a kormányzásnak egy egészen
más felfogása is, mely ugyanannyira érthetõ
és jelenlegi viszonyainkhoz bizonyos vonatkozásokban talán
jobban is illõ.
A kormányzással és a kormányzás
eszközeivel kapcsolatos eme másik hajlam a konzervatív
hajlam, melynek kiindulópontja az emberi életviszonyok fent
leírt mostani állapotának elfogadása. Annak
az elfogadása, hogy saját életünk kérdéseiben
ragaszkodunk az önálló döntéshez, és
boldogságunkat leljük ebben, a különbözõ,
szenvedélyesen ûzött vállalkozások és
a kizárólagos igazság igényével hitt
meggyõzõdések sokféleségének,
a találékonyságnak, a változékonyságnak
és az átfogó terv hiányának az elfogadása;
a túlzásoké, a túlzott sürgésé-forgásé
és a kulisszák mögötti kompromisszumé. A
kormányzat feladata pedig nem az, hogy alattvalóira más
hiteket és más tevékenységeket kényszerítsen,
nem az, hogy oktassa vagy nevelje, hogy más módon tegye jobbá
vagy boldogabbá, hogy irányítsa, hogy cselekvésre
ösztökélje, hogy vezesse õket vagy hogy tevékenységeiket
úgy hangolja össze, hogy semmilyen konfliktusra ne nyíljon
lehetõség. A kormányzat feladata egyszerûen
az, hogy uralkodjon, hogy kormányozzon. Ez pedig nem valamiféle
általános mandátum, hanem konkrét és
körülhatárolt célokban megjelölhetõ
tevékenység, mely más tevékenységekkel
nem kombinálható, mert különben megromlik, és
az adott körülmények között nem is nélkülözhetõ.
Az uralkodó olyan valaki, mint a sportban a játékvezetõ,
akinek az a dolga, hogy ügyeljen a játékszabályok
betartására, vagy mint az elnök, aki ismert szabályok
szerint vezeti a vitát, de õ maga nem vesz részt benne.
Azt a nézetüket, hogy a kormányzatnak el kell fogadnia
az életviszonyok jelenlegi állapotát, az ilyen beállítottságú
emberek általában bizonyos általános eszmékre
hivatkozva igyekeznek alátámasztani. Úgy tartják,
hogy az emberi választás szabadsága abszolút
érték, hogy a magántulajdon (a döntési
szabadság jelképe) természetes jog, hogy az igazi
hit és az erkölcsileg jó magatartás kivirágzása
csak a vélemények és a tevékenységek
sokféleségének talaján lehetséges. Én
azonban nem hiszem, hegy ez a hajlam csak ilyen vagy hasonló hitektõl
kaphatna értelmet. Erre a célra valami sokkal kevésbe
nagyszabású és hangzatos dolog is megteszi: annak
egyszerû figyelembevétele, hogy az életviszonyok jelenlegi
állapota általánosan elterjedt, hogy már megtanultuk
élvezni és igazgatni; hogy nem in statu pupillari gyermekek,
hanem felnõttek vagyunk, akik nem érzik, hogy bárki
vagy bármi kötelezné õket annak igazolására,
hogy saját ügyeikben jobban szeretnek maguk dönteni; annak
figyelembevétele továbbá, hogy semmiféle emberi
tapasztalat nem támasztja alá azt a feltételezést,
miszerint a kormányon lévõk valamiféle felsõbbrendû
bölcsesség letéteményesei volnának, melynek
köszönhetõen a mi meggyõzõdéseinknél
és tevékenységeinknél jobb meggyõzõdések
és jobb tevékenységek ismeretének beavatottjai,
és amely bölcsesség felhatalmazná õket,
hogy állampolgáraikra teljesen eltérõ életmódot
kényszerítsenek. Röviden: ha egy ilyen hajlandóságú
embertõl megkérdeznék: Miért kell elfogadniuk
a kormányoknak a vélemények és tevékenységek
mai sokféleségét, ahelyett, hogy állampolgáraikra
rákényszerítenék saját álmukat?,
elég, ha erre csak ennyit mond: Már miért ne kellene?
Hiszen az õ álmaik semmiben sem különböznek
bárki más álmaitól; és ha unalmas dolog
végighallgatni, amikor valaki elmeséli az álmát,
akkor egyenesen elviselhetetlen, ha rákényszerítenek,
hogy játsszuk is el. Elviseljük a monomániás
embereket, mert ez a szokásunk, de miért kellene, hogy õk
kormányozzanak is bennünket? Hát nem épp eléggé
értelmes feladat egy kormány számára (kérdezi
a konzervatív hajlamú ember), hogy megvédje állampolgárait
azok zaklatásától, akik energiájukat és
vagyonukat valamely szívügyük szolgálatába
állítják, s minden erejükkel azon vannak, hogy
imádott rögeszméjüket mindenkire rákényszerítsék?
Nem elég értelmes feladat egy kormány számára,
ha ezt ráadásul nem úgy teszi, hogy az emberek tevékenységeit
másfajta tevékenységek kedvéért elnyomja,
hanem úgy, hogy határt szab a zajnak, amit ki-ki kibocsáthat?
Ha a konzervatív ember kormányzással kapcsolatos
hajlama az említett dolgok elfogadásából fakad
is, ez nem jelenti azt, hogy a kormányzás feladatát
a semmittevésben jelölné meg. A politikai konzervativizmusra
hajló ember felfogása szerint igenis van mit tenni, de ez
a teendõ csakis úgy végezhetõ el, ha az elterjedt
meggyõzõdéseket egyszerûen azért fogadjuk
el, mert már elterjedtek, az elterjedt tevékenységeket
pedig egyszerûen azért, mert már bejáratottak.
A kormányzat feladata pedig szerinte – kissé leegyszerûsítve
– abban áll, hogy megoldja a hitek és tevékenységek
sokféleségébõl adódó összeütközések
egy részét, és megõrizze a békét;
mégpedig nem úgy, hogy tilalommal sújtja az egyéni
választást és a preferenciákból fakadó
sokféleséget, nem valamiféle tartalmi egyöntetûség
kikényszerítésével, hanem úgy, hogy
bizonyos általános eljárási szabályokat
mindenkivel egyformán betartat.
A kormányzás tehát a konzervatív ember
értelmezésében nem egy másik, másféle
és jobb világ látomásával kezdõdik;
kiindulópontja inkább egyrészt annak az autonómiának
az elismerése, amelyet vállalkozásai során
még a szenvedélyes ember is gyakorol; másrészt
az érdekeknek az az informális összehangolása,
amelynek célja megkímélni az összeütközéssel
járó csalódottságtól mindazokat, akikkel
az ilyesmi könnyen megtörténhet. A kölcsönös
alkalmazkodásnak ezek az esetei olykor csupán megegyezések
két fél között, hogy elkerülik egymás
útjait, de olykor tágabb érvényûek és
tartósabb jellegûek: mint például a tengeri
összeütközések elkerülését szolgáló
Nemzetközi Szabályok. Úgy is mondhatnánk, hogy
a kormányzás feladatának elõképét
nem a vallásban vagy a filozófiában, hanem a szertartásokban
kell keresnünk; olyasmi az, ami nem az igazság vagy a tökéletesség
keresésében, hanem a rendezett és békés
viselkedés élvezetében sejlik föl.
A szenvedélyesen hívõ és tevékenykedõ
emberek által gyakorolt önkormányzás azonban
hajlamos épp akkor felmondani a szolgálatot, amikor a leginkább
szükség lenne rá. A kisebb érdekütközések
feloldásához gyakran elegendõ, de ezeken túl
nem lehet hagyatkozni rá. Mostani életformánk könnyen
vezet tömeges összeütközésekhez és tömegek
várakozásainak meghiúsulásához: ezek
megoldására, illetve orvoslására pedig mûködésében
pontosabb és megbízhatóbb szertartásra van
szükség. Ennek a szertartásnak a letéteményese
„a kormány”, az általa lefektetett szabályok rendszere
pedig „a jog”. El lehet képzelni olyan kormányt, amely az
érdekek összeütközésének eseteiben
törvények segítsége nélkül is el
tudja látni a döntõbíró szerepét,
ahogyan elképzelhetõ szabályok nélküli
játék is egy olyan játékvezetõ irányítása
alatt, akihez vitás esetekben folyamodni lehet, és aki minden
ilyen esetben pusztán ítélõképességére
támaszkodva megtalálja a módját, hogy a vitázó
felek kölcsönös csalódásérzetét
feloldja. A dolgok ilyetén elrendezésének nem gazdaságos
jellege azonban annyira nyilvánvaló, hogy minden valószínûség
szerint csak azoknak jutna eszébe, akik hajlamosak az uralkodónak
természetfölötti ihletettséget, valami különleges
hivatást tulajdonítani – a vezér, a tanítómester
vagy az igazgató hivatását. Mindenesetre a kormányzással
kapcsolatos konzervatív hajlam abban a hitben gyökerezik, hogy
ahol a kormányzás az állampolgárok általánosan
elterjedt tevékenységeinek és hiteinek elfogadásán
alapul, ott az egyetlen hozzáillõ magatartás viselkedési
szabályok alkotása és betartatása. Vagyis összefoglalva:
a kormányzás kérdésében megnyilvánuló
konzervativizmus annak a konzervativizmusnak a kifejezõdése,
amelyet a viselkedési szabályokkal kapcsolatban helyénvalónak
ismertünk el.
Kormányozni tehát a konzervatív ember értelmezésében
annyi, mint vinculum jurist nyújtani ama viselkedési szokásokhoz,
amelyek az adott körülmények között a legkisebb
valószínûséggel vezetnek érdekek ütközésébõl
fakadó frusztrációhoz, orvoslatot és kompenzációs
eszközöket nyújtani azoknak, akik mások ellentétes
viselkedésétõl szenvednek, olykor büntetésekrõl
gondoskodni azok számára, akik a szabályokat félretolva
követik saját érdekeiket, és természetesen
gondoskodni arról, hogy egy ilyenfajta döntõbíró
tekintélyének fenntartásához elegendõ
hatalom álljon a jogi apparátus mögött. A konzervatív
ember tehát sajátos és korlátozott tevékenységet
lát a kormányzásban, nem egyetlen nagy vállalkozás
igazgatását, hanem sok különféle, egyénileg
megválasztott vállalkozásban tevékenykedõ
emberek kormányzását. Ez a feladat nem konkrét
személyekkel, hanem tevékenységekkel kapcsolatos,
és a tevékenységekkel is csak annyiban, amennyiben
azok összeütközésekhez vezethetnek. Nem törõdik
azzal, hogy erkölcsileg mi helyes és helytelen, nem az a célja,
hogy az embereket jóvá vagy akár csak jobbá
tegye; a kormányzás nem „az emberi nem természetes
romlottsága” miatt elengedhetetlen, hanem csupán azon okból,
hogy az emberek az utóbbi idõben hajlanak a szertelenségre,
a dolga pedig nem egyéb, mint megõrizni alattvalói
között a békét, miközben ki-ki folytatja azt
a tevékenységet, amelyben saját elhatározásából
egyéni boldogságát keresi. És ha a dolgoknak
ebbõl a felfogásából bármiféle
általános eszme következik, az talán annyi, hogy
az olyan kormány, amely nem képes biztosítani állampolgárai
lojalitását, értéktelen; valamint következik
belõle még, hogy míg az olyan kormány, amely
(a régi puritán kifejezéssel élve) „az igazságért
parancsol”, képtelen erre (mivel bizonyos alattvalói ezt
az „igazság”-ot tévedésnek fogják tartani),
addig az olyan kormány, amely az „igazság” és a „tévedés”
iránt egyformán közömbösen csupán a
békét tartja szem elõtt, nem gördít akadályt
a szükséges hûség kialakulásának
útjába.
Mindezek után igencsak érthetõ, ha az az ember,
aki ilyenformán vélekedik a kormányzásról,
ellenérzéseket táplál az újítással
szemben: a kormány ugyanis viselkedési szabályokat
nyújt, és az ismerõs jelleg fontos erénye egy
szabálynak. Ez azonban nem jelenti azt, hogy ez volna az összes
gondolata a kérdésrõl. Az emberi életviszonyok
jelenlegi állapotában állandóan új tevékenységek
jelennek meg és terjednek el (gyakran új találmányok
következtében), és az emberek folytonosan módosítják
vagy el is vetik véleményeiket; mármost ha az említett
szabályok nem volnának az elterjedt tevékenységekhez
és hitekhez szabottak, az ugyanúgy nem lenne kifizetõdõ,
mint ha nem lennének ismerõsek. Úgy tûnik például,
hogy a találmányok és az üzletvitelben bekövetkezett
számottevõ változások következtében
a szerzõi jogi törvények nem megfelelõk többé.
Abban a gondolatban is van valami, hogy sem az újság, sem
a gépkocsi, sem a repülõgép nem részesült
még a kellõ figyelemben Anglia törvényeiben;
mindhárom találmány létrehozott ugyanis olyan
kellemetlenségeket, amelyek enyhítésre szorulnak.
Vagy például a múlt század végén
kormányaink nagyszabású kodifikációt
hajtottak végre országunk törvényeinek nagy részében,
s ily módon egyrészt közelebbi kapcsolatba hozták
õket az elterjedt nézetekkel és tevékenységi
módokkal, másrészt leválasztották róluk
a körülményekhez való aprólékos hozzáigazításokat,
amelyek a mi sajátos angol közjogunk – a common law – mûködését
jellemzik. De még e törvények közül is sok
fölött már reménytelenül eljárt az
idõ. Vannak továbbá régebbi, nagy és
fontos tevékenységi területeket szabályozó
parlamenti törvényeink is (mint például a kereskedelmi
hajózási törvény), amelyek még ezeknél
is kevésbé illenek a jelenlegi viszonyokhoz. Újításra
tehát szükség van, ha azt akarjuk, hogy a szabályok
ne szakadjanak el az általuk irányított tevékenységektõl.
A konzervatív ember szerint azonban a szabályok módosításának
soha nem szabad rákényszerítenie valamely változást
a szabálynak alávetettek tevékenységeire és
nézeteire, hanem épp fordítva: a szabálymódosításoknak
kell tükrözniük az e téren beállt változásokat;
soha semmilyen körülmények között nem szabad
továbbá olyan nagymérvûeknek lenniük, hogy
szétrombolják az „összjátékot”. Következésképpen
a konzervatív hallani sem akar olyan újításról,
amelyet egy pusztán feltételezett helyzet megoldására
találtak ki; inkább választja egy meglévõ
szabály kikényszerítését, mint új
szabály kitalálását. Jobbnak látja mindaddig
elnapolni a szabályok módosítását, amíg
napnál világosabban ki nem derül, hogy a viszonyok változása,
amelynek új szabályban kell kifejezõdnie, tartósnak
bizonyult; gyanakvással fogadja az olyan változtatási
indítványokat, amelyek túlmennek azon, amit a helyzet
szükségessé tesz, az olyan uralkodókat, akik
rendkívüli felhatalmazásokat követelnek, hogy nagy
változásokat vihessenek végbe, és akiknek a
kijelentései olyan általánosságokhoz kapcsolódnak,
mint „a közjó” vagy „a társadalmi igazságosság”;
ferde szemmel tekint továbbá a társadalom megváltóira,
akik kardot kötnek, és elindulnak megvívni hétfejû
sárkányokkal. A konzervatív ember úgy véli:
gondosan mérlegelni kell, mit tekintsünk újításra
okot adó alkalomnak. Vagyis hajlik arra, hogy a politikát
olyasfajta tevékenységnek tekintse, amelynek során
a meglévõ szerszámkészletet idõrõl
idõre felújítják, és általában
jó karban tartják, nem pedig állandóan cserélik.
Az elmondottak talán hozzásegítenek a kormányzással
kapcsolatos konzervatív hajlam megértéséhez.
További részletek kidolgozásával kimutathatnánk
például, hogyan értelmezi az ilyen beállítottságú
ember a kormányzat másik nagy feladatát, a külpolitika
irányítását, megmutathatnánk, miért
tulajdonít olyan nagy értéket annak a bonyolult szabályozási
rendszernek, amelyet „a magántulajdon intézményének”
nevezünk; kimutathatnánk, mennyire helyénvaló
annak a nézetnek az elutasítása, hogy a politika pusztán
a gazdasági folyamatok kivetülése, rámutathatnánk,
miért hiszi úgy, hogy a kormányzathoz illõ
fõ (vagy talán egyetlen) jellegzetesen gazdasági tevékenység
a stabil fizetõeszköz megõrzése. Ezúttal
azonban, azt hiszem, valami mást kell elmondanom.
Bizonyos emberek fejében a „kormány” valamiféle
hatalmas erõközpont képzetét kelti, mely arra
ihleti õket, hogy ennek a rengeteg hatalomnak a legjobb felhasználásáról
ábrándozzanak. Van néhány dédelgetett
elképzelésük, kisebb és nagyobb szabású
egyaránt, melyekrõl õszintén azt gondolják,
hogy az emberiség javára szolgálnak, az emberek kormányzását
pedig egyfajta kalandos vállalkozásnak tekintik, mely a bõséges
hatalomforrás megkaparintásával kezdõdik, ha
szükséges, fokozásával folytatódik és
abban teljesedik ki, hogy saját dédelgetett elképzeléseiket
rákényszerítik embertársaikra. Vagyis ezek
az emberek hajlamosak a kormányzatban a szenvedély eszközét
látni; szerintük a politika mûvészete a vágyak
fellobbantásában és irányításában
áll. Más szóval a kormányzást úgy
fogják föl, mint bármiféle más tevékenységet
– egy szappanfajta elõállítását és
árusítását, egy hely erõforrásainak
kiaknázását vagy egy lakónegyed felépítését;
a különbség csupán annyi, hogy az erõ itt
(nagyobbrészt) már mobilizálódott, és
a vállalkozás csak azért figyelemre méltó,
mert célja a monopólium megszerzése, és mert
ha egyszer a hatalom forrását megkaparintották, sikerrel
kecsegtet. Természetesen egy ilyen magánvállalkozó
stílusú politikus semmire sem jutna manapság, ha nem
volnának olyan emberek, akik saját vágyaikban annyira
bizonytalanok, hogy rávehetõk arra: azt kérjék,
amit az ilyen politikus kínál nekik; vagy ha nem volnának
szép számmal olyan szolgai akaratú emberek, akik inkább
bõséges juttatások ígéretében
hisznek, semhogy saját szakállukra döntsenek és
tevékenykedjenek. De a dolog nem is megy olyan simán, mint
gondolhatnánk: az ilyen politikus gyakran rosszul ítéli
meg a helyzetet, és akkor még a demokratikus politika feltételei
között is ráébredünk – velõsen fogalmazva
–, mit gondol a teve a tevehajcsárról.
A konzervatív politikai hajlamban a kormányzás
tevékenységének egészen más felfogása
jut kifejezésre. A konzervatív beállítottságú
ember nem azt tekinti a kormányzás feladatának, hogy
felgyújtsa a szenvedélyeket, majd új s újabb
tárgyakkal táplálja lángjaikat, hanem azt,
hogy az amúgy is épp eléggé szenvedélyes
emberek tevékenységeibe némi mérsékletet
oltson: hogy visszafogjon, feszültséget vezessen le, hogy lecsendesítsen
és összebékítsen, nem azt, hogy szítsa
a vágy tüzét, hanem hogy elfojtsa azt. És mindezt
nem azért, mintha a szenvedély vétek, a mérséklet
pedig erény volna, hanem azért, mert mérséklet
nélkül a szenvedélyes emberek érintkezéseik
során nem tudnának kikeveredni a kölcsönös
frusztráció csapdáiból. Az ilyen kormányzatnak
nincs szüksége arra, hogy egy jóindulatú gondviselés
ügynökének, egy erkölcsi törvény letéteményesének
vagy egy isteni rend szimbólumának tekintsék. Amit
ez a kormány nyújt, annak értékét a
kormányzottak (ha olyan emberek, mint mi magunk) egykettõre
fölismerik: hogy is ne ismernék, hiszen olyasmi az, amit üzleti
ügyeik és örömeik mindennapos menetében bizonyos
fokig maguk is tesznek. Nemigen kell emlékeztetni õket, mennyire
nélkülözhetetlen, nem úgy, mint a régi perzsákat,
akiknél – mint Sextus Empiricustól tudjuk – egy idõben
az volt a szokás, hogy mindenkori királyuk halálát
követõen öt hajmeresztõ napra minden törvényt
hatályon kívül helyeztek. Manapság azonban az
emberek – általánosságban szólva – nem vonakodnak
megfizetni azt a szerény árat, amibe ez a szolgáltatás
kerül, és felismerik, hogy az ilyen kormánnyal kapcsolatban
a helyénvaló hozzáállás a hûség
(olykor a megingathatatlan lojalitás, máskor talán
egy Sidney Godolphin nehéz szívvel viselt hûsége),
a tisztelet és némi gyanakvás, de nem a szeretet,
az odaadás vagy az érzelmesség. A kormányzást
tehát másodlagos tevékenységként fogják
föl, de ugyanakkor azt is felismerik, hogy sajátos tevékenység,
amelyet nem szabad meggondolatlanul mással elegyíteni, mivel
minden más tevékenység (a helyzet puszta szemlélését
leszámítva) állásfoglalást és
annak a közömbösségnek a feladását
foglalja magában, amely (e nézet szerint) nemcsak a bíróhoz,
hanem a törvényhozóhoz is illik, akinek tisztét
bírói tisztségnek ismerik el. Egy ilyen kormány
alattvalói azt követelik kormányuktól, hogy legyen
erõs, éber, határozott, eltökélt, gazdaságos,
és ne legyen sem szeszélyes, sem túl aktív;
nem kívánnak olyan játékvezetõt, aki
nem a szabályok szerint irányítja a játékot,
aki az egyik félnek kedvez, aki a saját külön játszmáját
játssza, vagy aki állandóan a sípját
fújja; végtére is a lényeg maga a játék,
és közben nem kell konzervatívnak lennünk; de erre
egyébként sem vagyunk mostanában hajlamosak.
Az ilyenfajta kormányzásban azonban van még valami
a helyénvaló és ismerõs szabályok betartásán
túl, amire figyelemmel kell lenni: nem tûri el bármilyen
eszközök alkalmazását. Feladatának ellátása
közben egyetlen eszköze a törvény. A kormányzásnak
ebbe a felfogásába nem fér bele a szuggesztív
vagy a behízelgõ modor; egy belügyminiszter ugyanúgy
nem lehet atyáskodó, ahogy egy pénzügyminiszter
sem léphet föl fenyegetõleg. Várható azonban,
hogy alattvalóinak meggyõzõdései és
tevékenységeinek tartalma iránti közömbössége
önmagában is a mérséklet szokássá
válását segíti elõ. Az ilyen kormányzás
nem ésszerûséget visz elfoglaltságaink hevébe,
a meggyõzõdések szenvedélyes összecsapásaiba,
felebarátaink vagy az egész emberiség lelkének
megmentéséért érzett lelkesedésünkbe
(hogyan is várhatnánk bárkitõl ilyesmit?),
hanem iróniát: annak a magatartásnak az iróniáját,
amely kész arra, hogy az egyik bûnt a másikkal semlegesítse,
annak a csipkelõdésnek az iróniáját,
amely kifogja a szelet a szertelenség vitorlájából
anélkül, hogy maga bölcsességet színlelne,
a csúfolódásét, amely feszültséget
oszlat, a tétlenségét és a szkepticizmusét:
akár úgy is fogalmazhatnánk, hogy azért tartunk
ilyen kormányt, hogy gyakorolja helyettünk azt a szkepticizmust,
amelyet sem idõnk, sem hajlamunk nincs saját szakállunkra
gyakorolni. Olyan ez, mint a hegyvidék hûvös lehelete,
melyet a síkság közepén töltött forróbb
nyári napon is ott érzünk a bõrünkön.
Vagy, hogy ne csak metaforikusan szóljunk, olyan, mint az úgynevezett
„regulátor”, mely a részek mûködési sebességének
szabályozásával megakadályozza, hogy a motor
darabjaira rázza szét magát.
Amikor a konzervatív érzületû ember a kormányzás
természetével kapcsolatban erre az álláspontra
helyezkedik, akkor nem pusztán ostoba elõítéletek
foglya, ugyanakkor magasröptû metafizikai eszmékre sincs
szüksége, hogy álláspontjához eljusson
és azt érthetõvé tegye. A kormányzásnak
ez a felfogása egyszerû észrevételbõl
indul ki: ahol a tevékenykedést teljesen a vállalkozás
szenvedélye vezérli, ott szükséges ellensúlyként
jelen kell lennie egy másik tevékenységi rendnek,
melynek vezérlõ elve a mérséklet. Ez a tevékenységi
forma azonban elkerülhetetlenül megromlik (sõt teljesen
össze is omlik), amikor a hozzárendelt hatalmat kedvenc elképzelések
elõmozdítására használják. Az
olyan „játékvezetõ”, aki egyben a játékosok
egyike, nem játékvezetõ; az olyan szabályok,
amelyekhez nem konzervatív hajlammal közelítünk,
valójában nem szabályok, csupán zavarkeltésre
alkalmas formulák; az álmodozás és az uralkodás
összekapcsolódása önkényuralomhoz vezet.
4
Ezért egyáltalán nem érthetetlen, ha a
politikai konzervativizmus olyan nép sajátja, amelytõl
nem idegen a kalandvágy és a vállalkozó szellem,
amely szerelmes a változásba, és hajlik rá,
hogy érzelmeit a „haladás”3 eszméjének jegyében
indokolja meg. Ha úgy véljük: egy kormányhoz
nem illik, hogy feltûnõen „progresszív” legyen, ez
nem azért van, mintha azt gondolnánk: a „haladás”-ban
való hit minden hitek között a legkegyetlenebb és
a legkevésbé kifizetõdõ; hogy kapzsiságot
szül anélkül, hogy kielégítené azt.
Sõt a kormányzással kapcsolatos konzervatív
hajlam kifejezetten olyan emberekhez illõnek tûnik, akik önálló
tevékenykedéshez és önálló gondolkodáshoz
szoktak, akik élni akarnak bizonyos készségekkel,
akik szellemi tõkét akarnak kovácsolni; olyan emberekhez,
akiknek a szenvedélyeit nem kell felszítani, akiknek a vágyait
nem kell kiprovokálni, és akiket nem szükséges
arra sarkallni, hogy jobb világról álmodjanak. Az
ilyen embereknek nem kell elmagyarázni, mire jó az olyan
szabály, amely rendezettségre kényszerít anélkül,
hogy a vállalkozást igazgatná, az olyan szabály,
amely azért szab kötelességet, hogy jusson hely az élvezetnek.
Lehet, hogy még egy törvényben rögzített
egyházi rendet is hajlandók lennének elviselni, ezt
azonban nem azért tennék, mert valamiféle kikezdhetetlen
vallásos igazság letéteményesét látnák
benne, hanem pusztán azért, mert mérsékelné
a szekták elvadult versengését és (ahogy Hume
mondta) enyhítené „a csapást, amit egy túlbuzgó
papság jelent”.
Ezekrõl a nézetekrõl természetesen bárki
gondolhatja, hogy ésszerûtlenek, hogy nem illenek mostani
viszonyainkhoz vagy azokhoz a képességekhez, amelyeket a
kormányrúdnál álló személyekben
nagy valószínûséggel fellelhetünk; akár
így van ez, akár nem, megítélésem szerint
ezek és a hasonló meggyõzõdések azok,
amelyek a politikai konzervativizmust érthetõvé teszik.
Hogy ez a konzervatív hajlam a mieinktõl eltérõ
viszonyok között mennyire lenne helyénvaló vagy
sem, hogy vajon a kormányzattal kapcsolatos konzervatív hozzáállás
ugyanolyan fontos szerepet játszana-e egy bátortalan, egykedvû
vagy tunya nép életviszonyai között, ez olyan kérdés,
amelyre nem szükséges választ találnunk; most
csak önmagunkkal foglalkozunk, abban az állapotunkban, amelyben
jelenleg vagyunk. A magam részérõl úgy vélem,
ennek a politikai konzervativizmusnak bármilyen körülmények
között fontos helye lenne. Annyit azonban, remélem, sikerült
világossá tennem, hogy egyáltalán nem következetlen
az, aki a kormányzás kérdésében konzervatív,
ugyanakkor minden más tevékenység tekintetében
radikális állásponton van. És meggyõzõdésem
szerint errõl a hajlamról többet tudhatunk meg Montaigne-tõl,
Pascaltól, Hobbestól és Hume-tól, mint Burke-tõl
vagy Benthamtõl.
A dolgoknak ebbõl a felfogásából több
minden is következik. E következmények közül
most egyet emelnék ki: azt, hogy a politika nem fiatalok kezébe
való tevékenység; de nem hibáik okán,
hanem éppen olyan tulajdonságaik miatt, amelyeket – legalábbis
én – a fiatalság erényeinek tekintek.
Senki nem állítja, hogy könnyû eljutni abba
a közömbös kedélyállapotba, vagy abban akárcsak
megmaradni, amely szükséges ahhoz, hogy az itt leírt
módon politizáljunk. Megzabolázni önnön
vágyainkat és hiteinket, elismerni a dolgok jelenlegi állását,
kezünkben érezni egyensúlyukat, eltûrni azt, ami
undorító, megkülönböztetni a jogi vétséget
az erkölcsi bûntõl, akkor is tiszteletben tartani a formalitásokat,
amikor úgy tûnik, tévedéshez vezetnek: ezek
olyan követelmények, amelyeknek megfelelni nehéz, s
egyben olyan teljesítmények, amelyeket hiába várnánk
fiataloktól.
Az ifjúság minden ember életében egyfajta
álom, gyönyörûséges õrület, egyetlen
édes szolipszizmus. Ezekben az években semminek nincs szilárd
körvonala vagy szabott ára; minden csak lehetõség,
és mi boldogan élünk hitelre. Nincsenek kötelességek,
amelyeket teljesíteni, sem számlák, amelyeket vezetni
kellene. Semmi nem konkretizálódik elõre, minden csak
az, ami belõle kihozható. A világ tükör,
melyben saját vágyaink képét kívánjuk
megpillantani. Az erõs vágyak csábítása
ellenállhatatlan. Fiatal korunkban nem hajlunk engedményekre
a világgal szemben, sosem érezzük kezünkben a dolgok
egyensúlyát – hacsak nem egy krikettütõ képében
jelentkezik. Nemigen teszünk különbséget tetszés
és megbecsülés között, a fontosság
ismérve a sürgõsség, és nehezünkre
esik megérteni, hogy ami egyhangú, az nem feltétlenül
megvetendõ. Tûrhetetlennek érezzük a mérsékletet,
és Shelleyvel együtt könnyedén elhisszük,
hogy ha felvettünk egy szokást, azzal már kudarcot is
vallottunk. Fiatal korunkban mindezek – véleményem szerint
– erényeink. Ezek az erények azonban tökéletesen
alkalmatlanná tesznek a fenti értelemben vett kormányzásban
való részvételre. Lévén az élet
álom, ebbõl (valószerûnek ható, mégis
elhibázott logikával) arra a következtetésre
jutunk, hogy a politika is álmok találkozásának
színtere, amelyen saját álmunkat szeretnénk
befutóként látni. Egyes szerencsétlen emberek,
mint például William Pitt (akit komikus módon „az
ifjabbik Pitt” néven szokás emlegetni), öregen születnek,
s szinte már a bölcsõben politikai potentátoknak
számítanak; más – talán szerencsésebb
– emberek meghazudtolják a mondást, miszerint csak egyszer
vagyunk fiatalok, és soha nem nõnek föl. Ezek azonban
kivételek. Legtöbbünk számára létezik
az a valami, amit Joseph Conrad „álomhatár”-nak nevezett:
amikor ezt átlépjük, a dolgok szilárd világa
tárul föl elõttünk, ahol mindennek határozott
alakja, saját egyensúlypontja és ára van; a
tények, nem pedig a költõi képek világa,
amelyben azt, amit az egyik dologra elköltöttünk, már
nem költhetjük el egy másikra. Olyan világ, amelynek
rajtunk kívül mások is lakói, akiket nem egyszerûsíthetünk
érzelmeink puszta visszfényeivé. És amikor
otthonra lelünk ebben a közhelyszerû világban, és
amennyiben hajlamunk erre indít, gondolataink számára
pedig nem találunk jobb terepet: akkor képessé válunk
arra (amire a „politikatudomány” legalaposabb elsajátítása
sem képesíthet), hogy azzal foglalkozzunk, amit a konzervatív
hajlamú ember „politikai tevékenység”-nek nevez.
1956
1. „Ugyan melyikünk ne elégedne meg bármilyen idegfeszültség
árán is – kérdi (nem minden önellentmondás
nélkül) egy kortársunk – egy lázas és
kreatív társadalommal inkább, mint egy statikussal?”
2. Amikor Ven Vang fejedelem Dzsang tartományban ellenõrzõ
körúton járt, látott egy halászó
öregembert, aki azonban nem igazából halászott,
vagyis nem azért, hogy halat fogjon, hanem csak szórakozásból.
Ven Vang ezért fel akarta venni õt kormánytisztviselõinek
sorába; tartott tõle azonban, hogy miniszterei, nagybátyjai
és fivérei elleneznék szándékát.
Másrészt viszont – töprengett kínok közt
–, ha elszalasztja az öreget, akkor megfosztja népét
attól a hatástól, amelyet az rá tehetne.
3. Nem felejtettem el föltenni magamnak a kérdést:
Akkor vajon azt, ami viszonyaink között oly helyénvaló
lenne, miért hanyagoljuk el any-
nyira, hogy az aktivista álmodozót egyenesen a modern
politikus sztereotípiájává tettük? A kérdést
más helyütt próbáltam megválaszolni.
Kérjük, küldje el véleményét címünkre: holmi@c3.hu
http://www.c3.hu/scripta