A lapra 1997 januárjában figyeltem fel, pedig akkor már
a 70. száma jelent meg nem különösen érdekes,
folyóírással írt fejléccel. Késôbb,
néhány hónap múltán, már jelenlegi
címlapját láthatta olvasója, melyen téglafalrészlet
elôtt ferdén felfelé haladó ritkított
betûsor adja a címet. Megjelenik négy oldal terjedelemben,
kiadó Menhely Alapítvány, szerk. stb. A fejléc
grafikája emlékeztet a régi Beszélôre,
melyen börtönrács elôtt jelent meg a cím.
A papír minôsége is hasonló, a terjedelem, az
írások, rajzok azonban egészen más, önálló
arculatú lapot mutatnak. A kurta kiadvány léte a kilencvenes
években kultúra és szubkultúra találkozásainak
tárháza, szociális helyzetképek sora lírai,
prózai és képi formában.
Aluljárókban, közlekedési lámpáknál,
forgalmas tereken hajléktalanok árulják, a lapnak
meghatározott ára nincs, példányszáma,
mivel szabadon sokszorosítható, a vásárlók
igényétôl és a terjesztôk sokszorosítási
lehetôségeitôl függ. Magam a Kálvin téren,
az aluljáróban, olykor a Roosevelt téren, az Akadémia
elôtt váltom meg példányomat, az elôbbi
helyszínen elôfordult az is, hogy az árus nem akart
megválni egyetlen példányától, csak
a tiszteletdíjat kérte. A lapárusok közötti
apróbb torzsalkodásokról már írt a sajtó,
ez a lap valódi értékétôl független,
szociális motívum.
A lapot a 124. számig az 1999 áprilisában elhunyt
Ungi Tibor szerkesztette, neve a lapon alapító-szerkesztôként
gyászkeretben késôbb is szerepel. A 125. számban
(1999. 04. 25.) közölt nekrológból kitûnik,
hogy angol példát követve hozta létre a lapot,
szerkesztette és írta. Összegyûjtött természetesen
más hajléktalanoktól, segédhajléktalanoktól
(így szerepel egy aláírásban), szociális
munkásoktól prózai írásokat, verseket,
rajzokat, leveleket, és ezeket valódi vagy álnévvel
közölte. Amióta Ungi Tibor meghalt, több szerkesztôbizottság
igyekszik folytatni munkáját. 1999. október 14-én
az Erzsébet híd alatti parkolóból jelentkezik
az egyik szerkesztôi társulat. Formabontás címû
cikkükben leírják, hogy a lap 1989-ben született
Hajléktalanokért címmel, majd 1992 júliusában
Ungi Tibor volt hajléktalan, utcai szociális munkás
szerkesztésében indult jelenlegi címén idôszakos
megjelenéssel, 1994. október óta kéthetenként
jelent meg. 1999. május 25-én a szerkesztôség
és a Menhely Alapítvány egyezményt kötött
„minden cenzúra mellôzésérôl”. A hosszú
egyezmény konfliktusokat sejtet a kiadó és a lap között,
más helyütt arról olvasunk, hogy a lap eddigi írásaiból
antológiát szeretnének kiadni a szerkesztôk,
de az Alapítvány a kiadás jogát magának
tartja fenn.
A történet azt jelzi, hogy erôs, határozott
szerkesztô nélkül még egy négyoldalas lap
sem tud folyamatosan megjelenni, s ha ez a személy meghal vagy megválik
a laptól, a lap elvesztheti eredeti kvalitásait, megszûnik
vagy megtöbbszörözôdik.
A téma és forma követelményei nem azonosak
a lap íróinál, rajzolóinál. A téma
– a szegénység, a hajléktalanság mindennapjai,
eredete és kilátástalansága – fontosabb, mint
a közlések formája. A terjedelem szûkössége
ugyanakkor kedvez a kötöttebb formáknak, a lapban rövidek
a prózai írások, dalformában, olykor szonettformában
jelennek meg a versek, rövid levelekben fogalmazódnak meg segélykérések,
szerelmi vallomások, megszakadt kapcsolatok utáni vágyakozások.
Az utcáról, hajléktalanszállásokról,
kórházakból összegyûjtött történeteket
olykor szikár formában közlik a lap írói,
a költôk néha még az Úristent is ridegen,
keményen szólítják meg, más írásokban
viszont bugyog az érzelem, az ellágyulás. A képregények
között van nyilvánvalóan fordítás
– talán az említett angol lapból –, a rajzok között
megjelenik magyar költô soraival készült képvers:
Buczkó Csaba 1999. december 25-én egy széles tenyérbe
síró lányfejet rajzol, és mellé írja
Petôfi sorait: „Még kér a nép, most adjatok
neki!”
A lap igyekszik világtávlatokban szemlélni önmagát:
egy újságíró (Mayer Evelin) tájékoztatást
ír a világ minden táján élô hajléktalanokról,
a szerkesztôk közlik II. János Pál pápa
hajléktalanokkal kapcsolatos egyik megnyilatkozását
– sûrû aláhúzásokkal, kiemelésekkel
adva nyomatékot az egyházfô aggódó szavainak.
A lap értékét mégsem az idézetek (Petôfi,
Ady, a Miatyánk, Rodin Gondolkodó-jának reprodukciója)
adják, hanem a botladozó amatôrírások,
rajzok, versek. A legtöbbnek mûfaja arckép, önarckép,
helyzetkép. Az arcképek között elôfordul
BRFK-fantomkép, kutyás koldus mankóval, ahol a kutya
is mankót tart mellsô lábai alatt, hajléktalan
az útszélen, újságpapírral takarózva
egy padon, a pad alatt tábla: Fûre lépni tilos! Egy
másik hajléktalan pincei ágyon télikabátban,
kalapban 1999 júniusában, a következô egy italmérésben
népszerû slágert énekelve.
„Nem tudom, az életemet hol rontottam én el!” – ez a
sor több írásnak is mottója lehetne, nemcsak
az említett, italozó férfit ábrázoló
rajznak. A hajléktalanok írásaiban valós, illetve
olykor a körülvevô társadalom által gerjesztett
bûntudat van jelen ismétlôdô mea culpa formációkban.
Az önemésztô írások, rajzok mellett megjelennek
a vágykép-rajzok: Rózsák Rozikának ölelkezô
párral, kottafoszlányok a Fohász melletti versnél
(„keress meg / irgalmad írját / dörzsöld sebembe
/ Isten!” – Szennay Ilona verse), elegáns férfi ezerforintosokkal
teli nagy marok mögött Hollósi György András
versét illusztrálva („Álmaimban én is voltam
boldog / kit csókoltak csalfa cifra nôk / Álmaimban
úr voltam és gazdag”). Egy kicsi rajzon Lesi András
Fényleány címû verse alatt táncos mozdulattal
férfi térdel, fölötte három szív
repked. Az 1998. július 10. szám címlapján
a vágykép kis falusi ház kerttel. Van rajzokkal díszített
levél kézírással, melyen sokszoros átrajzolásból
megjelenik a görög Pegazus, a költôk szárnyas
lova, másutt inkább rémkép egy kétfejû
sárkány rettenetesen lepusztult kocsma belsejében.
Kedélyes vágykép ismét egy kis kör alakú,
kôvel szegélyezett fürdômedence, melyben meztelenül
fürdôzik a csöves, elôtte nimfa vagy sellô
önt vizet a medencébe. Nem lehet tudni, hogy a vágyképek
vagy az elriasztó valóság képei közé
sorolható-e a csodás Kálvin téri kuka ábrázolása,
melyben 1998. december 10-én soha nem látott mennyiségû
szemét gyûlt össze. Különösen díszesek
a karácsonyi számok, a lapban ez az ünnep a hajléktalanok
számára is sok örömöt ígér.
A történeti aktualizálás sem idegen a laptól,
a történelem, a saját történetük megannyi
rideg, szomorú esemény.
Sorsdöntô hajléktalantörténeti esemény
a metróból való kiûzetés, melyet a rajzoló
a kiûzetés ószövetségi jelenetének
ábrázolása alá rajzol, öreg, rongyos emberpár
rendôr általi kiûzetését jelenítve
meg. A rendôr alaposan fel van fegyverkezve (spray, pisztoly, bilincs,
gumibot), a túlélésben bízó idôs
házaspár két teli szatyorral baktat kifelé.
Ungi Tibor halála után kevesebb a jó rajz, egy azonban
figyelemre méltó, áttörés az optimizmus
felé: a fejlécen is megjelenô téglafalat fényes
nap „töri át”, elôtte virág és madár.
A líratermést nem nevek, nem egész versek, de nagyon
jól sikerült versrészletek jellemzik. Olykor a részbeni
kölcsönzések is a „nagy mûvészet” dimenziói
felé mutatnak. „Földi foltom: úgy csodálják
az égben / S égi fényem: embernek messzeség”
– írja Radványi Tibor. „Csupa ránc lett arcom / öregszem,
öregszem / A villanyt leoltom, / mert nagyon szégyellem” –
írja Lesi András. „Mint meztelen csigák / Nincs fejük
felett fedél, / Pihennek kutyák vackán / Élnek
kutyák vacsoráján” – írja Hollósi György
András. A kutyák, a hajléktalanok sorstársai
megjelennek egy híres LGT-koncert utáni másnapot ábrázoló
helyzetképben Szennay Ilona versében: „loncsos kutyák
/ vakognak / körbe-körbe / szilánkok között
/ sárosan – fontosan / örömünnep / hordalékait
/ gyûjtögetik / hajléktalanok / borongós / másnap”.
Az állatok nevében a Teremtôt szólítja
meg egy Topis nevû versíró 1998. június 10-én:
„Mondd, e füleket dísznek szánva / fejemre miért
kaptam Én? / S a számat elhagyva e szó IÁ miért
nem zenél? / S tán játékos kedvedben / teremtetted
szegény csigát? / Ki házával lassan csúszva
elôre / várja a halált az országúton,
/ hol kocsik robognak / s az úton egy sem juthat át?”
Van olyan eset is, mikor politikus szenvedélyek fûtik
a lap íróit, felszólalnak az értelmetlen háború
ellen a „végekrôl”. A hajléktalanok bûntudatát
oldja egy-egy filozofikus jellegû sor: „Amit a sors ránkmért,
/ azt nem kerülhetjük el, / de azért hidd el, valahol
/ nekünk is élni kell” – olvashatjuk az 1999. január
10. számban.
Ha történetileg próbáljuk vizsgálni
a hajléktalanlétet, visszatekinthetünk egészen
a kôkorszakig. Akkor is lehettek barlanglakók s olyan emberek,
akiknek sem házuk, sem barlangjuk, semmiféle menedékük
nem volt az idôjárás,
a vadállatok és a jobb körülmények között
élô embertársaik ellen. Melegebb éghajlaton
könnyebb hajléktalannak lenni – ez jutott eszembe évekkel
ezelôtt Los Angelesben, mikor egy tengerparti sétány
környékén a fák alatt meghúzódó
hajléktalan-alvóhelyeket láttam, melyek közelében
zuhanyozókat is felállítottak a negyed hajléktalanjai
számára. Mikor ezt a látványt elmeséltem
egy helyi lakosnak, elvitt olyan távolabbi városnegyedbe,
ahol egyetlen fát sem lehetett látni, más növényt
sem, csak hamuszürke házakat és hamuszürke embereket.
Negyven évvel ezelôtt még pezsgô élet
volt itt – hallottam a felvilágosítást –, csak aztán
valamiért tönkrement a környék, lassan minden luxus
eltûnt, minden kultúrvonás elhalványult, és
akik a házakban laknak, rosszabbul élnek, mint a másik
negyed hajléktalanjai.
Egy pusztuló kultúra romjain csövezhetett, hordózhatott
az antik világ filozófus hajléktalanja. Életformája
már századokkal korábban példa volt filozófusok
elmélkedésében. „Akarjátok az igazságot
hallani?” – így kezdi elmélkedését a másik
Erószról Platón Lakomá-jában Szókratész,
s azt is kijelenti, hogy ezt az igazságot egy prófétanôtôl,
Diotimától tanulta. „Erósz egy koldusasszony fia –
s ez meg is látszik a sorsán: elôször is örökké
szegény... durva és elvadult, mezítlábas és
hajléktalan, földön alvó és takaratlan...
s örökös társa a szükség.” (Telegdi Zsigmond
fordítása.) Ez az Erósz, a jóra és boldogságra
vágyakozás démona nem más, mint a nagy és
fondorlatos szerelem, minden emberi alkotás és cselekvés
forrása Platón szerint. A hajléktalan, mezítlábas
próféta több alkalommal jelenik meg az igazság
hírnökeként az eurázsiai kultúrkörben.
Így járt városról pusztába, pusztából
tengerpartra, tengerpartról hegyek közé Keresztelô
Szent János és Jézus is elküldetése éveiben,
nem volt állandó lakásuk, s ott aludtak, ahol befogadták
ôket. Hasonló létformát hagytak tanítványaikra
is.
A középkorban nagy költôk, zenészek éltek
hasonló életet, teljesítményüket olykor
fizetség, máskor elutasítás fogadta. A legújabb
kori hajléktalanság kevésbé tisztelt létforma.
A jóléti társadalmak peremén ott sorakoznak,
szoronganak a hajléktalanok, s míg – például
hazánkban is – törvény tiltja, hogy valaki fedél
nélkül állatot tartson hasznára vagy szórakozására,
nem védi törvény fedél nélkül élô
embertársainkat.
A hajléktalanok társadalmát ellentétek
szaggatják, a kis juttatásokért többen vetekednek.
Ez a torzsalkodás megfigyelhetô a Fedél nélkül
címû lap írásaiban, terjesztési gyakorlatában
is. Törvényeket szab a hajléktalan számára
a társadalom, egymásnak is elôírnak viselkedési
formákat a hajléktalanok. „Álljon oldalra! – üvöltötte
véreres szemmel egy polgár egy tiszta ruhába öltözött,
de zacskót cipelô férfinak a buszon –, magának
mindig oldalt van a helye!”
A férfi tisztán, szépen válaszolt, a másik
viszont kis híján megütötte. Senki nem avatkozott
a szóváltásba, a hajléktalan, amennyire csak
tudott, oldalra húzódott.
A Fedél nélkül 1999. december 30-án tiszta
fehér lapot ábrázoló rajzzal jelent meg. Az
új évezred tiszta lapja – hirdette a rajz címe. A
rajz nem a felemelkedés programja, hanem a szenvedések törvényszerû
folytatásának elfogadása. Buczkó Csaba verse
– ironikusan – az ember erkölcsének kiteljesedésében
remél gazdagságot az „öntudatra ébredt” hajléktalannak.
A Fedél nélkül fillérekbôl jelenik meg
– mégis van jövôtudata szerkesztôinek, szerzôinek,
nem egy évre, nem egy évtizedre, hanem egy egész új
évezredre.
Kérjük, küldje el véleményét címünkre: holmi@c3.hu
http://www.c3.hu/scripta