A téma ismerôjének a cím értelmezésre
szorul. A Maurras nézeteit, az Action Française ideológiáját
elemzô tanulmány ismertetésének kézenfekvô
címe a Dreyfus-per és Vichy között lehetne, Ludassy
Mária eszmetörténeti munkásságának
figyelemmel kísérôi számára pedig talán
az, hogy De Maistre-tôl, mondjuk, Céline-ig vagy Drieu La
Rochelle-ig. A cím magyarázatát késôbbre
halasztom.
Ha valaha opponensi véleményt írnék, akkor
ki kellene térnem a „témaválasztás fontosságára”.
Ludassy Mária eszmetörténeti ösz-
szegzésének fontosságát az adja, hogy az
a francia szélsôjobboldaliság, amely Maurras-val az
Action Française-zel jelent meg a politikai színtéren,
a kombattáns jobboldaliság elôtörténetének
azáltal lett rendkívül fontos része, hogy a modern
szélsôjobboldaliság eszmei mûhelye volt. Felületes
ismerettel azt mondhatnánk, hogy Franciaországban a szélsôjobboldal
saját erôbôl soha nem gyôzött
a baloldal felett, a francia szélsôjobboldali-
ság, eltérve a német, osztrák, magyar,
orosz, román, olasz, spanyol szélsôjobboldaliságtól,
nem ragadott magával tömegeket, „ordas eszméi” nem váltak
tömegmozgalmak ideológiájává, a francia
politikai világ marginális jelenségei maradtak, s
így nem is érdemlik meg azt a figyelmet, amelyet L. M. szentel
nekik. Ennek a lehetséges véleménynek ellenvethetném
azt az ad autoritatem érvet, hogy rámutatok: a tömegmozgalmak
szervezésére képesnek bizonyult olasz és német
szélsôjobboldaliság ideológusai már a
húszas években – nyomukban a nácizmus-szerecsenmosdatás-
sal elhíresült rangos nyugatnémet szaktörténész,
Ernst Nolte Der Faschismus in seiner Epoche (1960) címû könyvében
– rámutattak arra, hogy az Action Française volt az az ideológiai
mûhely, amely – talán éppen azért, mert a tömegeket
nem tudta magával sodorni – „vegytiszta” formában fejtette
ki a tömegmozgalmak számára azt az eszmerendszert, amelyet
a tömegmozgalmak tömegideológiáikban felhígítottak.
Ez a szempont felveti, hogy Ludassy könyvének a címe
hogyan viszonyul a jobboldali eszmerendszer tömeghatásának
problémájához. A történeti vagy klasszikus
jakobinizmus erôteljes népi tömegbázissal rendelkezett.
Nem fogta át a francia forradalom egész tömegbázisát,
sôt annak többségét sem képezte 1793-ban
sem, de kétségkívül jelentôs tömegbázisa
volt. L. M. helyesen minôsíti „fehér jakobinizmusnak”
az Action Française (továbbiakban AF) törekvését,
amely a jakobinizmushoz hasonlóan egy kiépítendô
diktatúra szekerébe akarta fogni a szociális elégedetlenség
tömegeket mozgató ideológiáját. Példaszerûen,
a dolog lényegének megfelelô súllyal írja
le, hogy Maurras hogyan keresett (és talált!) szövetségest
a forradalmi szindikalizmus ideológusának, Georges Sorelnek
erôszakimádó antikapitalizmusában. A törekvés
valóban „fehér jakobinizmus”, az eredmény azonban
elmarad a történeti jakobinusoké mögött. Az
AF 1909-es kongresszusán a Maurras-hoz csatlakozott, Proudhon (egyebek
mellett antiszemita indulatú) forradalmisága által
ihletett sorelista, a jellemzô Georges Valois álnéven
író G. Gressen bejelentette a kör szakszervezeti tagozatának,
a Cercle Proudhonnak a megalakulását. Az 1945 utáni
francia szélsôjobboldal markáns ideológusa,
Henry Coston úgy jellemzi ezt a tagozatot, hogy úgy viszonyult
az AF-hez, mint
a CGT a kommunista párthoz (Dictionnaire
de la politique française, 1967), a különbség
azonban az, hogy a CGT hatalmas szakszervezeti szövetség volt,
a Cercle Proudhon viszont lábra nem állt próbálkozás
maradt.
Az originális jakobinizmus a Saint Antoine nyomornegyed tömegére
támaszkodva, „alulról” ragadta meg a hatalmat és tette
azt zsarnoksággá, az olasz fasizmus különítményeivel,
tömeget magával sodorva szintén alulról ragadta
meg a hatalmat. A francia szélsôjobboldal erre nem volt képes,
noha az elôkészítésben oroszlánrésze
volt. Az AF nem csupán az elsô nagy ideológiai mûhely
volt, hanem keretében jelent meg a rohamosztag. L. M. utal a „királyrikkancsok”
szerepére (47.). Fejtegetését indokolt kiegészíteni
azzal, hogy a „Camelots du roi” nem csupán aktivisták voltak,
akik mozgalmi munkában árulták az AF azonos címû
újságját, hanem sportegyesületekben „izompacsirtává”
edzett egyetemista úrigyerekek, akik azokkal a szocialista aktivistákkal
szemben, akik idôgépük szavára hallgatva követték
TGM felhívását, és fel akarták borogatni
a royalista standokat, nem csupán meg tudták védeni
azokat, de mindjárt laposra is verték a támadókat.
A „Camelots du roi”-aktivitás a késôbbrôl ismert
dinamika szerint mozgalmi alszervezetté fejlôdött, lapterjesztôi
feladatuk teljes körû R-Gárda-tevékenységgé
bôvült. Védték az AF-gyûléseket és
utcai felvonulásokat a szocialista támadásokkal szemben,
majd offenzívába mentek át a szocialista gyûlések
és felvonulások ellen. Megjelent a fasiszta paramilitáris
alakulat, a különítmény csirája, de a Dreyfus-harcok
idején nem volt képes arra, hogy alulról, az utcáról
megdöntse a köztársaságot. Ennek elképzelése
csupán katonai puccsként, „felülrôl”, a meg nem
nyert tömegek kizárásával volt elgondolható.
Erre sem került sor, hacsak a rokon nacionalista szervezet, a könyvben
is említett Ligue des Patriots gyermeteg puccskísérletét
nem vesszük számításba, amely úgy történt,
hogy a liga vezére, Paul Déroulède hazaffyas költô
a Mars-mezei szemlén zsakettben a díszszázad elé
pattant, és elkezdett felolvasni egy felhívást, amely
arra szólította fel a nemzet hadseregét, hogy vegye
át a hatalmat. Természetesen nem tudta végigolvasni.
A francia szélsôjobboldal késôbb sem tudott tömegbázist
szerezni. A már említett Valois 1925-ben alakított
fasiszta pártocskája megmaradt az AF MIÉP-jének,
s ugyanúgy nem állt lábra, mint a Cercle Proudhon.
Viszonylag a legnagyobb bázishoz akkor jutott a francia jobboldali
radikalizmus, amikor a harmincas évek elején La Rocque kapitány
az AF-tôI függetlenül megszervezte a magukat érdemeikhez
képest mellôzötteknek érzô veterán
frontkatonákból a „Tûzkereszt” mozgalmat. Ez a mozgalom
sem tudta megismételni a jórészt szintén hasonló
mozgalmi bázisról indult olasz fasizmus sikerét. 1934
drámai februárjában csak egy turbulens tüntetésre
futotta; „Marcia su Paris”-ra nem. Az ellenhatásként létrejött
Népfront tömegmozgalma pedig hamarosan elsöpörte
a „Tûzkereszt”-et. A Népfront-kormánnyal az AF-közeli
jobboldal csak a „Cagoule” (csuklya) csúfnéven emlegetett
tiszti szervezkedést tudta szembeállítani, azonban
ennek is, miként az AF-nek, csak az 1940-es összeomláskor
jött el az ideje. A harmincas években egy AF-vonzáskörtôl
független próbálkozás hozta létre nem
az „integrális nacionalizmus” radikalizálásaként
és tömegmozgalommá fejlesztéseként, hanem
„echte” német példát követve a Parti Populaire
Français-t (PPF), a talajgyökérrôl metszett fran-
cia náci pártot (vezetôk: a francia kommunis-
ta párt második emberébôl renegáttá
vált Jacques Doriot és a szocialista pártból
szalasztott Marcel Déat – utóbbi a nevezetes Mourir pour
Danzig cikk szerzôje). Teljes kudarccal. Ludassy munkája példaszerû
eszmetörténeti összegzés. Egyetlen apróságot
találtam, amibe egy klasszikus opponens beleköthetne: egy elsô
világháborús Maurras-cikk egy kifejezé-
sét holocaustnak fordítja. (61.) Ebbe bele lehet(ne)
kötni már azzal is, hogy szabad-e magyarra idegen szóval
fordítani, s persze azzal, hogy a holocaust kifejezést Maurras
még nem ismerhette. A könyvhöz is méltatlan volna,
ha a recenzens rekapitulálni igyekezne azt a rekapitulációt,
amelyet L. M. Maurras elméletén elvégez. Értelme
csak annak van, ha még erôsebben aláhúzza az
összegzés aktuális vonatkozásait, ha latenciákat
manifesztál, és ha megkísérel néhány
könyvben mondottat továbbgondolni. Az elsô lehetôséget
illetôen
a legfontosabb aktuális vonatkozás, hogy az ízig-vérig
etatista Maurras a jóléti állam etatizmusát
egyértelmûen elítéli. A hatalmi állam
alapjáról elveti a szociálisan gondoskodó államot.
A hatalmi állam, az „állam” par excellence attribútumai:
hadügy, külügy – azaz a politika, mint olyan. Ezt az elvet
foglalja össze Maurras L. M. által jelentôségének
megfelelôen tárgyalt, minden vonatkozásában
körüljárt doktrínája: „politique d’abord”:
a „politika mindenekelôtt”. Maurras az államnak más
feladatokat ad: „[az állam] kórházgondnok lesz és
iskolamester, a szépmûvészetek megrendelôje és
gyufagyártó, dohánykereskedô és közlekedésszervezô.
A demokratikus állam univerzális kenyérszállító
és pénzváltó” – idézi L. M. saját
fordításában. (60.) Elôttünk áll
a jóléti állam karikatúrája, évtizedekkel
azelôtt, hogy megvalósult volna. Sie-
tek hozzátenni az archaikus ellenpéldát: Bismarck,
amikor annyira félt az 1876-os vasércbehozatali vámra
reagáló szocialista fogyasztói elégedetlenségtôl,
hogy a hírhedt szocialista törvénnyel betiltotta a szakszervezeteket
és a szociáldemokrata pártot 1878-ban, azzal ellensúlyozta
a munkásság számára a szakszervezeti érdekvédelem
elvesztését, hogy létrehozta a világon elôször
a kötelezô, állami, három pilléren (munkavállalói
részesedés, munkaadói részesedés, állami
részesedés) álló társadalombiztosítást,
a majdani jóléti állam alapintézményét.
Ezt látja Maurras abban, hogy az állam „kórházgondnok”
lesz. Ludassy
az idézet folytatásában kiemeli a jóléti
állam ma aktuális problémáját: azon
túl, hogy már Maurras is azt hangoztatja, hogy a jóléti
állam pazarló, az elôbbi idézethez ez csatlakozik:
„[A demokratikus állam] elveszi a kenyeret és a bort a gazdag
raktárából és pincéjébôl,
hogy elossza azt, és ha már kifosztván minden gazdagot,
nem talál több elosztani való gazdagságot, a
nyomort fogja adminisztrálni, és az éhínség
elnöke lesz.” (Uo.) – Továbbá: „Aki demokráciát
mond, az a fogyasztást támogató kormányzatot
mond, az minden szabadságok legsterilebb formáját,
az individuális fogyasztás botor pazarlásának
szabadságát igenli.” (AF, 1913. ápr. 18.) Íme
a jóléti állam anyagi alapjának, a demokratikus
jövedelemredisztribúciónak jobboldali radikális
bírálata. A kérdés a Maurras-cikk megírásának
idején már aktualitást nyert. A francia baloldal fô
követe-
lése a progresszív adó volt. Azonban a radikális
párti, „dreyfusard” Waldeck-Rousseau-kormány sem meri bevezetni.
A mai jólétiállam-kritika szembeállítja
a közszolgáltatásokban megnyilvánuló „közösségi
fogyasztást” az egyéni fogyasztással. A szocialista
jóléti állam olcsó villamost adott a proletároknak
(Vörös Bécs a húszas években), a náci
jólétiállam-karikatúra Volkswagent adott kispolgárainak.
Maurras számára a jóléti állam még
azonos a fogyasztói társadalommal. Az AF is elismer állami
gondoskodást. Ez az uralkodó által adományozott
elôjogok és „szabadságok” (mentességek) formájában
történik. A jólét emberi jogon jár mindenkinek
egyformán, a privilégium az arra méltóknak
érdemeik arányában.
Fontos aktuális utalás, amely felidé
zi, hogy Maurras is (mint – hogy csak az m betûsöknél
és magyaroknál maradjunk – Milotay, Magyary Zoltán)
a moszkvai perek utáni sztálinizmust elismeri ízlése
szerint való nemzeti rémuralomnak. (93.)
Latenciákat aktualizálva: Maurras „fehér jakobinus”
vonása a jobboldaliság radikalizálásának
törekvése. Innen a „konzervatív forradalom” formula.
Az 1945 utáni német szalonneonácizmus magának
vindikálja a kifejezés eredetét, s azt feltételezi,
hogy legjelentôsebb ideológusától, Armin Mohlertôl
származik, aki 1950-ben adta ki Konservative Revolution
címû, kétségkívül invenciózus
és jelentôs könyvét. Mások rámutatnak,
hogy a kifejezés Maurras második legfontosabb elôfutáránál
(az elsô De Maistre), Edouard Drumont-nál már megjelenik.
Ez azonban nem változtat azon, hogy a „konzervatív forradalom”
valóban a „fehér jakobinizmus” adekvát jelszava.
Latensen benne van L. M. összegzésében, de manifeszt
módon nem tér ki rá, az, hogy Maurras „integrális
nacionalizmusának” két jobboldali eszmei hagyomány
volt a forrása, két hagyomány, amely nem harmonizált
maradéktalanul. Az egyik természetesen De Maistre (és
Bonald is). A „hóhér” eszményítôje elméleti
munkásságában az abszolutizmust idealizálta.
Végsô ihletôje Hobbes volt. Számára az
ellenpozíció Rousseau tézise az ember természetes
jóságáról. Saját tézise Hobbest
is követve az, hogy az ember természeténél fogva
vad, s vadságát az Uralom hivatott megzabolázni. A
nép annál alkalmasabb a civilizációra, minél
jobban elnyomják. A szabadság vad indulatainak enged utat.
A lelki elnyomást az egyház hajtja végre, a fizikait
a hóhér. Ezért szól De Maistre két fômûve
a pápáról és a hóhérról.
A másik ihletô a nem csupán eszmékben megfogalmazott,
hanem valóságos politikai mozgalomban megjelenô royalizmusnak
földbirtokosi hagyománya, ideológiaként a szerves
fejlôdést historizáló eszméje. Ez a mozgalom
a forradalom alatti strasbourgi ellenforradalmi központra, az ott
megfogalmazott eszmékre megy vissza (fô ideológus Antoine
Rivarol – Burke eszmetársa és levelezôpartnere). De
Maistre XIV. Lajost tekintette történeti ôsének,
a Strasbourgban összegyûltek nagy része bizonnyal a Fronde-ot.
A perfekt önkényuralom adekvát politikai modellje az
abszolutizmus, a nemesi hagyomány eszménye a regionális
sokféleség, amelyet az abszolutizmus centralizált
közigazgatása uniformizált. Az egyház sem ôriz
maradéktalanul jó emlékeket a Bourbonok gallikán
államegyházi törekvéseirôl és a
jezsuita társaság XVIII. századi feloszlatásáról,
ugyanakkor nem vágyja vissza az udvaronc jezsuita Tartuffe szerepét
sem. Az AF nemzeti katolicizmusa szintézisként kiköveteli
a Szentszéktôl Jeanne d’Arc rehabilitációját
s mindjárt szentté avatását. A neoroyalizmus
normatív korszaka távoli múltba tolódik: IX.
Szent Lajos XIII. százada minôsül azzá. A szintézis
elvi alapja azonban az, hogy a lényeget jelentô követelmény:
a parancson és engedelmességen alapuló rend és
az egyenlôtlenséget jelentô hierarchia egyformán
következik a parancsuralmi tagoltságból és az
organicista funkcionális tagoltságból.
Maurras és az AF nacionalizmusa sem kiegyensúlyozott
belsôleg. Ahogyan a XX. század elejére a vallási
ellentétet a hit és a hitetlenség ellentéte
jelenti, s ez kiszorítja az egyes vallások közötti
felekezeti ellentétet, úgy kézenfekvô volna,
hogy a nemzeti probléma is redukálódjon a kollektivista
nacionalizmus és az individualista demokratizmus elvi ellentétére,
s az kiszorítsa a nemzetek közötti ellentétet.
A szocialista kollektivizmus, legalábbis annak demokratikus vonala
(Maurras számára Jaurès és Guesde) érdekkollektivizmus,
az egyes egyének jólétének kivívására
történt szövetkezés szemben a nacionalista kollektivizmussal,
amely az organikus társadalom érzelmi összetartozásának
emocionálisan átélt tudatosítása. Ebbôl
az következne, hogy az integracionalista nacionalizmusnak egyfajta
nacionalista internacionalizmust kellene jelentenie, amelynek jegyében
minden ország nacionalistái egy oldalon érzik magukat
a demokratákkal szemben, akik az egyén embe-
ri jogainak tudatára ébresztésével minde-
nütt bomlasztják a nemzeti közösséget.
Ez a tendencia kezdettôl végig jelen van Maurras ideológiájában.
A német nemzeti sajátosságok és a német
nemzeti hivatás eszmei megfogalmazója, Fichte elfogadott
számára ezen az alapon, jóllehet a Reden an die deutsche
Nation szerzôje ezeket a nemzeti sajátosságokat éppen
az inferiorisnak nyilvánított francia sajátosságok,
a német hivatást a francia nemzeti érdekek ellenében
fogalmazta meg, míg a fô mumus Kant, aki az emberi egylényegûség
és az ebbôl következô egyenrangúság
eszméit helyezte filozófiai alapra. Mégsem mondhat
le az egyes államok közötti ellentétet megfogalmazó
szokványos nacionalizmusról. Az elsôsorban német-,
másodsorban angolellenesség ugyanolyan szervezô elve
az AF-nacionalizmusnak, mint a demokráciaellenesség. Magyarázatként
kezdetnek intézzük el azzal a lapossággal, hogy nem
mondhatott le a nacionalizmus tömegmozgósító
erejérôl. Ilyen mozgósítóereje pedig
csak a konkrét más nép ellen irányuló
nemzeti elôítéletnek van, a steril elvi nacionalizmusnak
ilyen hatása nincs. Maurras azzal hidalja át az ellentétet,
hogy a konkrét nemzeti ellenfélnek, a németségnek
tulajdonítja a destruktív eszmék történeti
létrehozását. A reformáció hirdeti meg
a hierarchiára épült katolicizmussal szemben az ember
személyes, tehát nem kizárólag az egyház
által közvetített kapcsolatát Istennel, szemben
az egyház tanítói hatalmával (szekularizált
formája a párt monopóliuma a marxizmus értelmezésére)
az egyén jogát a Biblia szabad magyarázatára.
Ez az individualizmus világiasodik az Emberi Jogok eszméjében
(az angolszászok hozzájárulása a liberális
elfajzáshoz), s helyezôdik érzelmi alapra a német
romantika által. A métely a protestánssá németesedett
francia svájciakon keresztül szivárog be Franciaországba.
A két démon, a két szörnyû svájci:
Voltaire és Rousseau. A konklúziót hazai szerzôktôl
(említsük csak Szabó Dezsôt, aki nézeteit
nem német forrásokból merítette, hanem az L.
M. által tárgyalt szerzôktôl: Maurras-tól,
Barrès-tôl, Soreltôl) ismerjük: a liberális-demokratikus-marxista
individualizmus álegyetemesség, valójában ártó
népek – a németekhez itt társulnak a zsidók
– népi sajátossága objektiválódik pszeudouniverzalizmussá.
Komplikált magyarázat, voltaképp a romantikából
eredô „szellemtörténeti” szemlélet nyakatekertségben
való tetszelgése tobzódik benne. Nem válhat
olyan ideológiává, amely „behatolva a tömegekbe
anyagi erôvé válik”. A reális szintézist
valóságos politikai probléma teremti meg.
Ebbôl a szempontból tovább kell gondolnunk a problémát.
A XIX. század utolsó harmadában világgazdasági
korszakváltás zajlik le. A szabadkereskedelem nagyjából
1830– 1870 közöttre tehetô idôszakát felváltja
a vámvédelem korszaka. Új keletû etatizmus és
nacionalizmus forrása lesz, hogy a fô cél az idegen
vámterületre irányuló export elômozdítása.
A hazafiság tartalma immár nem a felszabadulás az
idegen uralom alól vagy az összefüggô területen
lakó egy nyelvet beszélôk egy államba egyesítése,
hanem – Engels-paródiában kifejezve – a hazai termék
védelme az idegen termék ellen. Az idegen vámhatár
nemcsak versenytárs nélküli termékkel (német
anilinfesték) és költség- s ezáltal árcsökkentô
kulibérrel (erre kell a gyarmat) törhetô át, hanem
katonai erôvel is. Nem feltétlenül mindjárt háborúval,
elég lehet a katonai nyomás is. Elkezdôdik a fegyverkezés,
vele szervezôelvként és ideológiaként
a modern militarizmus. A nemzeti eszme felszabadító hazafiságból
hódító nacionalizmus lesz (Bernhard von Bülow:
Platz an der Sonne). A belpolitikában pedig kiformálódik
egy új arcú etatizmus: középpontba kerül
a vámrendszer, tehát erôsödik az állam
befolyása a gazdaságra. A hadsereg állami ügy
és az a hozzá szükséges megnövelt költségvetés.
Az új etatizmus nem áll össze még (majd csak
a fasizmusban) konzisztens politikai modellé, rátelepül
az államcsökkentô liberális modellre, és
fokozatosan tért nyer vele szemben. Az új nacionalizmus alapvetô
tartalma a más államokkal szembeni pozíció
erôsítése, befelé pedig szervezôerôként
hat. Az új modell ideológiai formában jelenik meg
egy margón maradt politikai mozgalom keretében, amely erôszakkal
hatalomra akarja juttatni. Ez az integrális nacionalizmus és
az AF. Ez oldja fel az életben a kétféle nacionalizmus
ellentétét, és ezzel az elméletben is összebékíti
ôket. L. M. kimunkálja és elemzi az idevágó
koncepciót. Az osztályharc nacionalista átértelmezésérôl
van szó. Munkaadó és munkavállaló érdekharca
átfunkcionálódik a hazai termék és az
idegen termék érdekharcává. A wilhelminus Németországban
a hazai ter- mék exponálását a „nemzeti munka
megbecsülésének” nevezik – jelszóként
kifejezve, hogy az export növelésében a munkásság
is érdekelt. Az AF integrális nacionalizmusát Olaszországban
viszik át az életbe. Az 1911-ben alakult integrális
nacionalista párt, a Partito Nazionale vezetôi: Corradini
és Federzoni nyíltan vallják magukat Maurras követôinek.
Ennek a pártnak ideológiája, hogy az osztályharc
nem társadalmi osztályok, hanem államok között
folyik. Vannak „fiatal népek” (azokról van szó, amelyek
Lenin szerint késôn szálltak be a világ újrafelosztásáért
folyó versenybe), és vannak „elöregedett népek”.
Le az emberi jogokkal, éljen A fiatal népek joga. Ez már
egy német szerzô könyvének a címe. Moeller
van den Bruck afféle weimari Szabó Dezsônek tekinthetô.
A „gondolat” elindult hódító útjára.
De nemcsak az eszme hódít. A Partito Nazionale csak nyílt
és radikális képviselôje egy kolonialista törekvésnek,
amely állami politikává válik, és ennek
eredményeként 1911-ben Olaszország elfoglalja a felbomló
Török Birodalomtól Líbiát, és gyarmatává
teszi. Ha a hazai termék exportálása össznemzeti
érdek, akkor az egyes termékek elôállítóinak
is közös az érdekük. Nem munkaadó és
munkavállaló, hanem termelô ágazatok érdeke
ütközik. Erre az elvre kell átépíteni az
érdekvédelmi rendszert. Ez a Maurras által is hirdetett
korporatív eszme lényege. Maurras a problémát
historizálja, és visszavezeti a céhek világába,
politikai modellt majd Mussolini csinál belôle.
Továbbgondolásra érdemes mindaz, amit L. M. Maurras
és az AF antiszemitizmusáról ír. A már
Drumont-nál jelentkezett francia antiszemitizmus nem tartalmaz a
német és a monarchiabeli antiszemitizmushoz képest
nóvumot. A zsidó itt is lényegében a termelési
szférával szembeállítható pénztôke
(„mobil tôke”, 73. o.) megszemélyesítôje. Annak
a tôkésnek fantomizált képe, aki akkor is a
haszonelvet követi, amikor az összeütközésbe
kerül az államérdekkel. Az érthetô, hogy
a Dreyfus-ügy antiszemita indulatot váltott ki a kolonialista
és militarista nacionalizmus híveibôl. Különös
viszont, hogy Drumont a zsidó polgárság elleni hangulatkeltésbôl
olyasféle hatást várt, mint amilyet Németországban
Stöcker udvari lelkész antiszemita pártja elért.
Franciaországban a zsidóság nem részesedett
olyan mértékben a burzsoá pozíciókban,
mint a német államokban. Rothschild nem jelentette úgy
a francia bankvilágot, ahogyan a bécsi Rothschild a monarchiabelit.
A francia kispolgártól idegen volt a romantikus antikapitalizmus,
a kapitalizmus szervült a francia társadalom életében.
Az önálló francia kisegzisztenciák jövedelmüket
államkölcsönkötvények járadékával
egészítették ki. Ebben az esetben ugyan az állam
tekintélye volt a kötvény értékállóságának
a garanciája, azonban az államkötvény nem különbözött
lényegileg a magánbankok által kibocsátott
életjáradék-kötvényektôl, ami a
nyugdíjat helyettesítette. A francia kisember számára
a bank nem azt jelentette, mint a magyar paraszt számára.
Kevésbé tudott a francia szélsôjobb antiszemitizmussal
tömegeket mozgósítani.
Az eszmetörténeti összefoglalás eltekint a
történelmi folyamatba való beágyazástól.
Arról sem esik szó, hogy Maurras milyen társadalmi
környezetbôl származott. AF-beli harcostársairól
sem esik szó. Sem Maurice Pujot-ról, sem Léon Daudet-rôl,
a Tarasconi Tartarin megalkotójának fiáról.
Arról sem történik említés, hogy mûveinek
kései kiadója, Pierre Gaxotte történészprofesszor
korai idôktôl kezdve az AF harcos aktivistája volt,
hasonlóan a Magyarországon ismertté vált és
fordított Jacques Bainville-hez. A történész
azzal járulhat hozzá a mû érdeméhez méltó
módon ismertetéséhez, hogy megkíséreli
felvázolni azt a politikai folyamatot, amelyben az eszmetörténetileg
ismertetett mû született. Elértem ismertetésem
címének magyarázatához. Maurras ideológiájának
keletkezéstörténete a Commune leveréséig
nyúlik vissza. 1871–1875 között Franciaország olyan
ellenforradalmi kurzust élt át, amilyen a magyar fehér
kurzushoz hasonlítható. A francia „kurzust” Ordre Moralnak
nevezték. MacMahon elnök kryptoroyalista rezsimje a politikai
katolicizmusra támaszkodott. Franciaországban IX. Pius pápa
„Syllabus”-ának és a pápai csalhatatlanság
világbotrányt jelentô kanonizálása által
nevezetessé vált 1870-es elsô Vatikáni Zsinatnak
a vonala uralkodott. A „kurzus” a Commune megtorlásaként
Párizs nyakába rakta a förtelmes Sacré Coeur-székesegyházat.
A szakszervezeteket betiltották, amiért Franciaország
azzal fizetett, hogy a francia szocializmus az ország civilizációs
szintjével összhangban nem levô módon nem az angol
munkáspárt reformizmusához hasonló koncepcióban,
hanem a forradalmi szindikalizmusban fogalmazta meg a munkásköveteléseket,
és az elsô világháború után a
francia szakszervezetek a kommunista párthoz csatlakoztak, és
ezzel az ellenforradalom büntetéséül Franciaország
késôbb megkapta Thorez elvtárs monstruózus kommunista
pártját. 1872-ben Franciaország úgy úszta
meg a monarchia visszaállítását, hogy a jobboldal
az államformáról történt parlamenti szavazáskor
megosztott volt. A mérsékelt politikai katolicizmus és
a mérsékelt royalizmus Lajos Fülöp „polgárkirályságában”
gondolkodott. A politikai katolicizmus mérsékeltebb vonala
volt a MacMahon kurzus, az Ordre Moral ideológiai alapja. Montalembert
liberális katolicizmusának a folytatása. Azé
a szerzôé, akinek Eötvös Józsefet atyja már
fiatalon bemutatta, s akinek nézeteire a magyar liberalizmus klasz-
szikusa mindig éberen figyelt. Az adott francia helyzetben ez
a mérsékelt katolicizmus és royalizmus is ellenforradalmi
kurzust jelentett. A monarchia azért nem tudott az államformáról
tartott parlamenti szavazáson gyôzni, mert a Syllabus-vonalat
mindenáron erôltetô intranzigens katolicizmus és
a reá támaszkodó royalista irány nem tudott
közös platformra helyezkedni a mérsékelt royalistákkal
a majdani királyság jellegét tekintve. Az ellentét
a szimbolikus politikai térben jelent meg. Abban a kérdésben,
hogy mi legyen a visszaállítandó királyság
zászlaja. A Bourbon-párt trónkövetelôje,
aki Chambord grófjának nevezte magát, és V.
Henrik néven akart király lenni, ragaszkodott ahhoz, hogy
az állami zászló a Bourbon-ház liliomos zászlaja
legyen, míg az „orléans-iak” beletörôdtek volna
a forradalmi trikolórba. Már akkor Franciaországban
is sok múlt azon, hogy „koronás címer” vagy „Kossuth-címer”.
A megosztott ellenforradalmi táborral szemben gyôzött
a köztársaság. Az Ordre Moralra a demokratikus visszahatás
1879-ben a republikánus Jules Grévy köztársasági
elnökké választása volt. A nyolcvanas években
Grévy tábora lefolytatta az elsô kultúrharcot,
amelynek során a szekularista tábor a falvakban kiépítette
az addig monopolhelyzetben levô egyházi iskolákkal
szemben a világi elemi iskolák hálózatát.
A parasztság szívét a világi iskola nyerte
meg. Ezzel a klérus kiszorult a francia faluból, s a jobboldal
végérvényesen elvesztette népi tömegbázisát.
A francia parasztság ettôl kezdve politikai képviselôjének
a faluban a világi tanítót tekintette, szemben a plébánossal.
A francia politikai mezôben az elsô kultúrharctól
Mitterrand elnökségéig a baloldal-jobboldal közötti
frontvonal nem a szocializmus-kapitalizmus táborai, hanem a klerikalizmus-szekularizmus
között húzódott. Franciaországban ezért
ebben a hosszú idôszakban széles polgári baloldal
társult a szocialista baloldallal a kasztosodott nagyburzsoázia
tábora ellen, amely az integralista katolicizmusban és a
Maurras-féle arisztokrata arculatú integralista nacionalizmusban
határozta meg politikai identitását. A szekularista
gyôzelem után a montalembertiánus, az új helyzettel
is kompromisszumot keresô politikai katolicizmus a Sillon folyóirat
körében szervezôdött újra, erre való
reakcióként pedig az intranzigens katolikus-royalista irányzat
is megkísérelt újraszervezôdni. Erre azonban
csak újabb baloldali támadások ellenhatásaként
került sor. 1892-ben a francia szocialista-radikális köztársasági
baloldal kirobbantotta a Panama-csatorna Társaság korrupciós
botrányát, és ezt a kolonializmus és a militarizmus
elleni általános kampánnyá szélesítette.
Erre volt válasz a jobboldal részérôl, hogy
a szoldateszka egy felfújt és koncepciós üggyé
manipulált kémkedési üggyel akart „veszélyben
a haza, veszélyben a hadsereg” hangulatot dramatizálni. Egy
nemzetközi arisztokrata eredetû tiszt, Esterházy százados
(!) kártyaadósságokba keveredve hadititkokat adott
el a német követségnek. A hadvezetés az ügyet
Alfred Dreyfus kapitány, egy német nevû elzászi
zsidó vezérkari tiszt nyakába varrta. Megszületett
a modern történelem elsô koncepciós pere. A koncepció
„üzenete” az volt, hogy a hadsereget a külsô ellenség
belülrôl bomlasztja, beépülve a hadvezetés
szívébe, a vezérkarba. Ennek a bomlasztásnak
a hordozója azonban nem lehet a klerikális-royalista kaszt
valamely tagja. A szoldateszka kasztba nem hatolhat be az ellenség.
A bomlasztást a német ellenség a német nevû
zsidókon keresztül végzi, rajtuk keresztül épül
be a hadvezetésbe. A francia baloldal erôteljesen visszaütött.
Keresztülvitte Dreyfus perújrafelvételét és
rehabilitációját. Sor került a második
kultúrharcra (az ezt Párizsban megélô Ady meghatározó
politikai élménye volt), amelynek során szétválasztották
az egyházat és az államot, és a szerzetesrendeket
civil szervezetekké nyilvánítva az egyleti törvény
hatálya alá rendelték. Waldeck-Rousseau elnökletével
a radikális párt került kormányra, és
a kormányban szocialista miniszter is helyet kapott Millerand személyében.
Minderre reagált a jobboldal Maurras fellépésével
és az AF megalakulásával. Ezt a vereséget a
francia jobboldal mindmáig nem heverte ki.
Érdeklôdve várom Ludassy Mária nagy jelentôségû
sorozatának folytatását. De Maistre és Maurras
után a francia szalonnácizmus szellemi mûhelyének,
a Je suis partout hetilap körének, Brasillach, Drieu La Rochelle
Rebatet nézetrendszerének hasonló szellemû feldolgozását.
Kérjük, küldje el véleményét címünkre: holmi@c3.hu
http://www.c3.hu/scripta