Megnôsültem, de fogalmam sincs, miért, és most
már valószínûleg sohasem fogom megtudni, valami
furcsa bizonytalansággal a család eszméjét
próbáltam szembeállítani, és nem jöttem
rá, hogy ezáltal más biztonságok halnak meg,
s ha élesen akarnék fogalmazni, azt is mondhatnám,
halnak ki, mindegy már, most tehát családos ember
vagyok, egy családos író, egy családos magányos
tehát, egy folyton egyedüllétre vágyó
ember egy kör közepén. Persze ez sem ilyen egyszerû,
hiszen részben éppen azért a biztonságért
nôsültem meg, amit egy rendes család nyújthat,
egy olyan család, amilyenben nekem sohasem volt részem, ludas
vagyok tehát a dologban, mert azt képzeltem, az összetartozás
megóv valamitôl, és ez így is van, most, hogy
a feleségem mindennap megteríti az asztalt, mindennap levessel
és második fogással vár, a kenyeret egy úgynevezett
kenyerestálban teszi elém, s reggelinél meg vacsoránál
a kolbászt, sajtot, kaisert, párizsit, szalámit egy
tányérból csipegethetem, most, mikor odabújhatok
valakihez éjszaka, és érzem, hogy az a valaki szeret,
nagyon szeret, semmiért nem adná, hogy velem lehet, néha
úgy átölel, hogy megroppan a gerincem, szóval
ilyenkor határozottan jól érzem magam. Nálunk
sohasem volt ilyesmi, anyám és apám kapcsolatában
a szeretet jeleit csak nagyon ritkán vettem észre, hiszen
mégsem gondolhatom egy szétment arcú, síró
nôrôl, sem egy üvöltözô férfiról,
hogy ôk a szeretet megtestesítôi, vagy hogy bennük
éppen a szeretet jutott a csúcsra, nem, ezt semmiképpen
sem gondolhattam, pedig nagyon vágytam rá, hogy ezt gondolhassam,
de ekkorát nem lehetett hazudni. Olykor az ember érzi, ekkorát
mégsem hazudhat, talán én is ezért írom
ezeket a naplójegyzeteket, mert ekkorát mégsem hazudhatok,
ezzel leginkább saját magamat vezetném félre,
egy író, aki hazudik magának, már csak éppen
ez hiányzik, egy dilettáns, aki azt hiszi magáról,
hogy profi, és közben a sebeit nyalogatja.
Hazudnék?
Kétségtelenül hazudok a feleségemnek, amikor
azt mondom neki, szeretlek. Szeretem persze, a magam önzô módján.
Szeretem, mert megfôzi a kávémat, kitölti, elkavarja
a cukrot, kistányérra teszi a csészét, aztán
kihozza nekem. Lehet, hogy ennyi az egész? Akárhogy forgatom,
végül is ennyiben foglalható össze. Sohasem értette,
és attól félek, sohasem fogja megérteni, hogy
miért írok, miért fontos nekem ez vagy az, miért
érzem néha, hogy másvalaki ír helyettem, aztán
miért érzem úgy, hogy ezek a másvalaki által
írt írásaim a legjobbak, miért vagyok olykor
túlérzékeny, illetve mindig, csak legtöbbször
elrejtem magam, nem mutatom meg a fájdalmamat, inkább hallgatok,
inkább elbújok valaki mögé, akinek jó
a humora, sok történetet tud, szarkalábak vannak a szeme
alatt, ha mosolyog, és egyáltalán, nagyon jó
fej. De én nem vagyok jó fej, pocsék a humorérzékem,
egyetlen történetet sem tudok, nem mosolygok, és nincsenek
szarkalábak a szemem alatt. Néha valósággal
gyûlölöm ezt a tagot, aki ilyen könnyedén rátelepedett
az életemre, elfogadtatta magát a többi emberrel, és
most már tehetek akármit, magyarázhatnék napestig,
ordíthatnék szemforgatva, mindenki azt hinné, hogy
hülyéskedem, voltaképp semmi bajom, ismét milyen
jót nevettünk együtt. Pedig én szorongok, ha nevetnek
a poénjaimon, nem tudok fölszabadultan velük nevetni,
mert azt nézem, ki mit csinál, ki hogyan nevet, ki melyik
poénomon nevet, ki nevet gúnyból, és ki igazán,
ki az, akivel tudnék nevetni, és ki az, akivel többet
is el tudnék képzelni, mint hogy együtt nevessünk...
Na igen, és most jönnek a nôk. Mert természetesen
a fiúkat is figyelem, és volt néhány nagyon
jó barátom közöttük, illetve most is van,
de mostanra már csak egyetlenegy maradt, a többitôl elszakadtam,
igaz, ez az egy minden pénzt megér, a többiek viszont
sohasem kerültek annyira közel hozzám, inkább jó
ismerôseim vagy mestereim, mert persze idôsebb emberek is vannak
köztük, és velük szemben még túl nagy
a tisztelet, meg valószínûleg bennük is mûködik
valamiféle feszélyezettség, nem tudnak fölengedni,
nem tudják fölajánlani, hogy tegezôdjünk,
és hogy lenne az ember annak a barátja, akit még csak
tegezni sem mer.
Mégsem jönnek a nôk, elôbb egy férfi
jön, egy férfi, aki a fônököm volt a kiadónál,
ahol a napilap elôtt dolgoztam, már úgy értem,
a közvetlen fônököm, mert a másik, a közvetett,
a legnagyobb, akitôl minden függött, hát az egy
borzalmas nagy fasz volt, nem is lehet másképp nevezni, egy
kisstílû szélhámos, aki azt hitte, hogy ô
a világ közepe, ráadásul úgynevezett nagy
családból származott, egy olyan családból,
amely Erdély egyik nagy családjának számított,
kulturális értelemben természetesen, és ez
volt a legszörnyûbb az egészben, hogy mindenkit ismert,
és mindenki ismerte ôt, a legtöbben persze tudták,
hogy ez egy sötét gazember, akinek még a szeme sem áll
jól, az agya is teljesen be van borulva, a lelkérôl
nem is érdemes szót ejteni, csupán a ragyái
világítanak, s aki ezt a férfit, az egyik legjobb
barátomat, ezerszer sértette vérig, mert tényleg
egy hatalmas fasz volt. Megsértett engem is többször,
de én valahogy olyan vagyok, hogy lerázom magamról
az ilyen aljas disznókat, mert úgy gondolom, meg sem érdemlik,
hogy megsértôdjek rajtuk vagy miattuk, de ez a férfi,
az én közvetlen fônököm, olyan büszke
vagyok rá, hogy csak így nevezem, mintha azt mondanám,
az angol király pincére voltam, úgy mondom azt, hogy
ennek az embernek a kollégája, beosztottja és végül
barátja lehettem, mert eddigi életem minden barátja
között tôle tanultam a legtöbbet, ô adta a legtöbb
szeretetet, ha a szeretet mellé szabad egyáltalán
ilyen szavakat társítani, vagy csak egyszerûen annyit
kellene mondanom, amit ô adott, az igazán és mélységesen
szeretet volt, nem romlott kedvesség vagy penészes sznobéria,
nem, ô igazán szeretett, annyira, hogy nem várt cserébe
semmit, sem biztonságot, sem egyebet, vagy ha egy pillanatra eszébe
jutott, hogy mi mindent adott, akkor rögtön elszégyellte
magát. Tisztában volt vele, hogy az ilyen jellegû kapcsolatokban
nem szabad hálára vagy egyéb ilyesmire várni,
elvárni meg éppen semmit nem lehet, nem szabad, ez a tudás
látszott a tekintetén, látszott minden mozdulatán,
beleivódott a gesztusaiba, a ráncokba aszott karvalyszerû
arcán, abba a dudorba, melyet a homlokán viselt, szóval
mindenébe, tényleg mindenébe, azelôtt sem, azóta
sem láttam senkit, aki ennyire egyértelmûen és
kétségtelenül ember lett volna, a szó minden
romantikájával, mert persze elvei is voltak, talán
ezért nem lehetett író, az elvei miatt, egy írónak
nem lehetnek elvei, nem törôdhet azzal, hogy most ez a mondat
túlságosan kegyetlenre sikerült, gyorsan kihúzom,
mert ha erre gondol, akkor nem a mûre gondol, hanem ki tudja, kinek
az érzékenységére, és senkinek az érzékenysége
nem ér föl a mûvel, ami elkészülhet, egyetlen
mondatot sem húztam ki soha azért, mert féltem, hogy
X. vagy Y. megsértôdik, pedig ki kellett volna húznom,
sôt volt egy novella, a Helikonban jelent meg két vagy három
éve, amelyet egyáltalán meg sem kellett volna írnom,
nem is sikerült valami fényesen, inkább nyavalygás
lett belôle, mint széppróza, de mindegy, megírtam,
a szerkesztônek éppen novellára volt szüksége,
hát odaadtam, bizonyos írói faksznikon régóta
túl vagyok, még ha egyes pózok örökre megmaradnak
is bennem, bár a mostani állapotomban ez az „örökre”
nagyon felületesen és fellengzôsen hangzik, egy idô
óta gondolkodom rajta, mit is jelent ez a szó, tehát
odaadtam a novellát, a szerkesztô pedig, barátom, egy
évvel fölöttem járt az egyetemen, leközölte.
Bementem a szerkesztôségbe, dumáltunk, aztán
adott egy Helikont, én meg hazavittem, otthon anyám beszélgetett
nagyanyámmal, és letettem a lapot a fotelre, jártam-keltem
föl-alá, átöltöztem, anyám fölvette,
belelapozott, észrevette, hogy megjelent benne egy írásom,
erre abbahagyták a beszélgetést, és anyám
olvasni kezdett, ez már abban az évben volt, nagyanyám
utolsó évében, amikor hályog ereszkedett a
szemére, és már nem tudott olvasni, haladt anyám,
haladt, a novellában róla is szó volt, illetve hát
a fôszereplô anyjáról, akinek mesterkélt
mosoly játszik az ajkán, és az írásban
egy asztmás fiatalember életének egy szakaszát
meséltem el, a fiatalember a nagyanyjával, egy nagyon kedves
öregasszonnyal lakott, akirôl azonban a fiatalember olykor azt
gondolta, milyen jó volna, ha nem élne már. Anyám
megsejtette vagy meglátta ezt a mondatot, úgyhogy nem is
olvasta föl, de nagyanyám is megsejthette, hogy mit írtam,
egész délután veszekedtünk, és azt megbántam,
hogy olyan hanyag voltam, csak úgy lecsaptam a Helikont, eszembe
se jutott, hogy ezzel milyen fájdalmat okozhatok, inkább
el kellett volna rejtenem, vagy csak bevinnem a szobámba, de azt
soha nem bántam meg, és akármennyit gondolkodom rajta,
most sem tudom megbánni, hogy írtam egy novellát a
családomról, és abban úgy írtam le a
dolgokat, ahogy vannak, illetve részben voltak, azóta több
ilyen írásom is született, és most is róluk
írok, de hát kirôl írnék, mirôl
írnék, ha egyszer az írás azt jelenti számomra,
hogy leülök a gép elé, és magamról
írok, sokakkal ellentétben úgy gondolom ugyanis, hogy
a prózának nem feltétlenül kell személytelennek
lennie, persze sok minden van az irodalomban, csiszolás, távolítás,
ebben a valamiben is stilizálok, hát másképp
nem lehet, de hogy én erôltetett fikciók révén
akarattal távolodjam el magamtól, régmúlt századok
krónikáit lapozgassam, több emberöltô óta
elporladt ismeretlen hôsök élete után nyomozzak,
csak azért, mert néhány hibbant elméletíró
nem tudott mivel foglalkozni, és kisütötte, hogy a líra
szubjektív, az epika meg objektív, hát ezt sose fogom
megtenni. Úgyhogy nem is törekszem ilyesmire, általában
magamról írok, vagy arról, amit én látok,
ha körülnézek, de ezek már spekulációk,
a lényeg az, hogy nem szégyellek magamról írni,
az én életemrôl, a velem megtörtént dolgokról,
fôleg azért, mert azóta is ezek a dolgok befolyásolják
az életemet, azóta sem hagynak szabadulni, pedig mindent
megtettem, hogy szabaduljak, még meg is nôsültem, s most
nem is tudom, miért.
De mindegy, Balázsról akartam beszélni, a barátomról
és fônökömrôl, akit nem tudok az exfônökömnek
nevezni, mert mindig is ô marad számomra A FÔNÖK,
mert szerintem nem az a fônök, aki folyton üvöltözik,
ismertem ilyen embert is eleget, hál’ istennek egyik sem volt a
fônököm közülük, Balázs sohasem üvöltözött,
de persze többször is megsértett, kénytelen volt
vele, ha szemtelenségemet és hanyagságomat kezelni
akarta, akkor nem tehetett másképp, hamar rájött,
hogyan sebezhet meg a legkönnyebben, megbántott hát,
aztán napokig beteg volt bele, nem lelte a helyét, de nem
mutatta, csak az vette észre, aki jól ismerte. Ugyanúgy
járt-kelt, ugyanúgy észrevett mindent, mint addig
a pillanatig, ugyanolyan jól irányított, figyelt nagyon,
senkit nem ismertem, aki ennyire tudott figyelni, és két
nap múlva már mindent tudott arról, akit figyelt,
de szórni tudta a figyelmét, egyszerre több dologra
tudott koncentrálni, bámulatos volt, hogy mi mindent észrevett,
tôle tanultam meg, hogyan nézzek úgy, hogy lássak
is, és nyugodtan mondhatom, hogy tôle tanultam meg, hogy az
író legfontosabb szerve a szem, a leírás, az
már többé-kevésbé mechanikus mûvelet,
halad a kéz a papíron, kopognak az ujjak a billentyûzeten,
de a mû a szemben születik meg, és a szem közvetítésével
az agyban. Hányszor említette, hogy benne kialakult valami
furcsa látás, mintha rejtett kamerát hordozna magával,
és ebben a rejtett kamerában azt is látná,
ami vele történik, a saját gesztusait, saját
arcának mimikáját, s a gép a mondatait is fölvenné,
és amíg más nyugodtan beszélget, nyugodtan
vigyorog és hadonászik, addig ô a gyorsan váltakozó
képeket figyeli, az egymás után következô
mondatokat hallgatja, és amíg a többiek jól érzik
magukat, addig ô azon aggódik, vajon mikor tévedett
és miben, és így az egész beszélgetés,
és mivel az élet ilyen beszélgetésekbôl
áll, tulajdonképpen az egész élet egyetlen
kétségbeesett szorongás, amelybôl csak a kivételes
boldogság állapota szabadíthat föl. És
akkor szinte felkiáltottam az örömtôl, olyan öröm
fogott el, mint amikor az ember úgy érzi, végre olyan
valakivel találkozott, aki megérti, aki nemcsak ezt érti
meg, de ezt is megérti, és ennél nagyszerûbb
nincs is a világon, mert én is gyakran érzem, hogy
ilyen vagyok, illetve inkább, hogy ez történik velem,
én is rejtett kamerát hurcolok magammal, mint valami posztmodern
Sziszüphosz, és az én kamerám is ott lebeg a
fejem fölött életem minden egyes pillanatában,
ha írni akarok, akkor csak visszapörgetem, és megnézem,
mi történt ekkor vagy akkor, de a leírás csal,
a kéz csiszol, gyalul, hull a forgács, mint egy asztalosmûhelyben,
és az írás sokszor nem is hasonlít ahhoz, amit
a kamera visszajátszott, ha valami ôrült ötlet folytán
meg kellene adnom a jó mû meghatározását
(elgondolni is rossz, rettenetes), akkor azt mondanám, az a jó
mû, amelynek esetében a leírás a legközelebb
áll a felvevôgép képeihez, nem jól mondom,
az a jó mû, amelynek leírásai megegyeznek a
kamera képeivel, identikusak azokkal, sokan nyilván nem értenék
a meghatározást, mert fogalmuk sem lenne, miféle felvevôgéprôl
beszélek, úgyhogy mégsem olyan rossz elgondolni, de
ezt a mûvet még senki sem írta meg, és senki
nem fogja megírni, mert senki sem írhatja meg.
De vissza Balázshoz... Elvei voltak, egyszer például
azt fejtegette, hogy nem emelhet ki egy asszonykát abból
a környezetbôl, amelyben él, és nem értettük
a dolgot, szokása volt ez is, gyakran akarattal úgy fogalmazta
meg a mondatot, hogy ne legyen érthetô, pedig nagyon világosan
és logikusan el tudott magyarázni mindent, ez is volt a kedvenc
szava, logikus, logikus ez, logikus az, logikus amaz, számára
minden logikus volt, számomra meg semmi a világon, és
éppen azt szerettem, hogy nem logikus, semmi sem logikus, az életnek
van fantáziája, gondoltam, és kiderült, hogy
azért nem akarja magáévá tenni ezt a nôt,
aki pedig, meg vagyok gyôzôdve, boldogan az övé
lett volna, méghozzá bármelyik pillanatban, mert akkor
tönkretenné az életét, a menyecske fölfedezné,
hogy más is van a világon, nemcsak az, amit a férje
tud nyújtani, hanem valami egészen egyedülálló,
páratlan és fantasztikus dolog, tele fantáziával,
Balázsban az volt a kivételes, hogy miközben folyton
a logikát emlegette, nagyon jól tudta, hogy az életben
a logika nem fontos, az életben nem a logika a szép, úgy
beszélek már, mint valami tapasztalt aggastyán, akinek
a kisujjában van minden, de most úgy is érzem magam,
mint már írtam, mostanában sokat gondolok arra, hogy
mit jelent az a szó, „örökké”, és aki ilyesmiken
gondolkodik, az talán beszélhet az életrôl,
mert bizonyos értelemben mögötte van, de azt már
kevésbé tudta, hogy az elvek sem fontosak, mert aki mindenféle
elveken gondolkodik, az ideologizál, alibiket gyárt, menekül
valami elôl, amibe bele kellene ugrania, de elég, az asszonykát
tehát nem tehette a magáévá, ráadásul
falusi menyecske volt, Balázs egy Kolozsvár melletti faluban
élt, ez is az egyéniségéhez tartozott, hogy
a kiadóért, ahol dolgoztunk, fölrúgta egész
addigi életét, és kiköltözött abba
a faluba, onnan ingázott Kolozsvárra, télen-nyáron
onnan buszozott be, az út több mint egy órát
tartott, de képzeljük el, egy harminc-harmincöt éves
asszonyka, aki eddig boldog volt, legalábbis azt hitte, hogy boldog,
ami végsô soron ugyanaz, és akkor én most emeljem
ki megszokott környezetébôl, hát ezt nem tehetem
meg, nem tudom megtenni, magyarázta szinte kétségbeesetten.
Berenisz nem értette a dolgot, igaz, Berenisz általában
nem értette Balázst, és sokszor engem sem értett,
titkárnô lévén persze Balázsnak udvarolt,
a titkárnôk általában udvarolnak a fônöküknek,
ettôl biztonságban érzik magukat, nekik is jó,
a fônöknek is jó, Berenisz egyébként is
nagyon alkalmas volt erre a szerepre, amikor odakerültem, azt hittem,
nagyon ostoba, az évek során azonban rájöttem,
hogy egyáltalán nem ostoba, csak hiányzik belôle
az az érzékenység, ami az igazán okos embereket
jellemzi, ô tényleg csak az életnek élt és
az életért, eszébe nem jutott, hogy meg fog halni
egyszer, illetve nyilván eszébe jutott, de nem sokat gondolkodott
ezen, egyszer meg kell halni, gondolhatta magában, vagy valami ilyesmit,
szóval boldog volt, és mellesleg úgy tett, mintha
bármelyik pillanatban lefeküdne Balázzsal, de errôl
szó se volt, szerintem soha nem feküdt volna le vele, az élet
megóvása ugyebár azt jelenti, hogy az alapvetô
körülményeket is meg kell óvni, az ember nem csalhatja
meg a férjét, aki milliókat keres, mert akkor hogy
járhatna mindennap kocsival, hogy nyaralhatna Horvátországban,
hogy vásárolhatna meg magának és a gyermekének
mindent, amit szeme-szája megkíván. Berenisz ennivaló,
vidám, érzéki nô volt, aki az élet minden
örömét és aljasságát a zsigereiben
hordozta, bármit könnyedén el tudott hitetni, és
bárminek az ellenkezôjét is, ha az érdeke úgy
kívánta, nem voltak skrupulusai, és ebben hozzám
hasonlított, de egyáltalán nem volt érzékeny,
és ebben viszont nem hasonlított egyikünkhöz sem
a Balázs által „csapatnak” titulált valamibôl.
Edina értette, láttam a szemén, a mosolyán,
hogy érti, de hát Edina nagyon okos, elegáns lány
volt, azt hiszem, ô egyet is értett Balázzsal, nemcsak
megértette, hogy mit akar mondani, mindig is úgy éreztem,
hogy közöttük valami furcsa hasonlóság van,
Balázs egyébként is nagyon nôies volt, soha
semmit nem mondott ki egészen, illetve mindig meg tudta magyarázni,
hogy mit gondolt, ha félreértés történt,
az nem Balázs miatt volt, ô kezdettôl úgy gondolta,
ahogy a végén kiderült, hogy kellett volna gondolnia,
de meg is magyarázta, minden szavára emlékezett, tényleg
nagyon okos volt, és nem akarta ezt az asszonyt kiemelni, tönkretenni,
én értettem, mit akar mondani, csak azt nem értettem,
miért gondol ilyesmikre, én arra gondolnék, hogy az
asszonyka végre megtudná, mi az boldognak lenni, egyetlen
ôrülten boldog pillanat száz kiábrándulással
fölér, vagy ezerrel, teljesen mindegy, mert itt semmi más
nem fontos, csak a boldogság állapota, és ha valaki
képes egy másik embert ebbe az állapotba hozni, akkor
miért fogja vissza magát, szerintem ez nagyobb bûn,
mint egy-két hülye konvenciót fölrúgni,
nagyobb bûn, mint megbántani valakit vagy akár valakiket,
mert mindig az örömmel kell törôdni, nem a fájdalommal,
hiszen annyira össze van kavarva minden, minden öröm végén
ott a bánat, mintha fonalat gombolyítanánk, akkor
miért nem az örömmel törôdünk, azzal a
kevéssel, ami jut. De Balázsnak, mint már említettem,
elvei voltak, és azoktól nem tágított, Berenisz
kérdezett, miért törôdsz te azzal, hogy ô
mit gondol vagy mit érez, az nem a te dolgod, de Balázs úgy
érezte, hogy az ô dolga, Edina mosolygott, gyönyörû
mosolya volt, orosz vagy lengyel grófnôk jutottak eszembe
róla, a színei is szlávosak voltak, fehér bôr,
világosbarna haj, világosbarna szem, de az elegancia tette
igazán széppé, nem lehetett azt mondani róla,
hogy gyönyörû, de választékosan, arisztokratikusan
szép volt, fôleg télen, fekete kabátban járt,
és a nyakában piros sálat viselt, nem lehetett nem
szeretni, mint ahogy szerettem is egykor, istenem, milyen avíttan
hangzik ez a szó is, szóval valamikor, vagy hogy is mondjam,
hogyan jelezzem az eltelt idôt, szerettem, de hiába, Jézus
Mária, most már nyakig vagyok a romantikában, ki se
látszom belôle.
Garronét ittunk, vöröset, olyan furcsa ital a Garrone,
issza az ember, és nem szereti, túl édes, vagy mi
az ördög baja van, csak issza, issza, és egy pohár
után már be is rúgott, legalábbis émelyeg
a gyomra, kóvályog a feje, de a lányok ezt szerették,
Balázs meg a vodkát, és akkor inkább a lányokkal
tartottam, mert én ugyan egyik piát sem szeretem, de a vodkát,
egyáltalán a rövidet nem tudom elviselni, meglehetôsen
nôies vagyok ebbôl a szempontból, meg mindenféle
más szempontból is, a bort szeretem igazán, de azzal
meg az a baj, és ebben Balázsnak tökéletesen
igaza volt, hogy hosszú ital, beszélgetni kell hozzá,
és mi persze beszélgettünk, de sohasem annyit, valamiképpen
mindig megszöktünk az igazán jó beszélgetések
elôl, mindig siettek, az egyik a felesége, a másik
a férje miatt, a harmadik meg egyszerûen azért, mert
félt önmagától, sajnos ezt is el kell mondanom
Edináról, bár tudom, hogy nem fogalmazok nagyon pontosan,
de van, amit nem lehet pontosan megfogalmazni, csak törekedni lehet
a pontosságra, de tényleg félt önmagától,
félt, hogy érzései támadhatnak, félt,
hogy ösztönei vannak, és ezek az ösztönök
felülkerekedhetnek a józanságán, el sem tudta
képzelni, hogy bármi a józanságát, a
racionalitását veszélyeztesse, azt az ok-okozati viszonyt,
amit kialakított magában, és amelyet a világ
nem mindig fogadott el, ma is emlékszem, és mindig is emlékezni
fogok annak az öreg amerikai bírónak a szavaira, akit
Spencer Tracy játszott A nürnbergi perben, és aki azt
mondta a fiatalembernek, aki a nácik védôügyvédje
volt, hogy egész per alatt csodáltam a logikáját,
úgy vág az esze, mint a borotva, de ne higgye, fiatalember,
hogy minden, ami logikus, az egyszersmind igaz is, ezt kellett volna Edinának
megértenie, és szerintem értette is, mint már
említettem, nagyon okos lány volt, de félt ettôl
a megértéstôl, félt ettôl az egyszerû
mondattól, ahogy az emberek a legegyszerûbb mondatoktól
félni szoktak. Ô tehát a gátlásai miatt
nem maradt velünk, mert ahogy Berenisz elkezdett készülôdni,
hát Edina is rögtön készülôdni kezdett,
egy nônek nem illik ugyebár két férfival maradnia,
ilyen ostoba szabályok irányították az életét,
és nagyon ritkán érzôdött, hogy tudja,
hogy ezek a szabályok mennyire végtelenül ostobák,
és nem mindig teremtôdött meg a férfibeszélgetés
hangulata, úgyhogy hagytuk a fenébe az egészet, mert
mikor a lányok öltözködtek, akkor iszonyúan
elment a kedvünk mindentôl, még az élettôl
is, ilyenkor jobban látszottak azok az apró hazugságok,
amelyekben éltünk, a fércek, varratok, amelyek mentén
elhitettük magunkkal és másokkal, hogy mégiscsak
élünk, élünk, élünk, nemcsak vegetálunk,
nemcsak tápláljuk a testünket, hanem mi magunk is táplálunk
valamit, megint egy nagy ökörség, de biztos értik,
mire gondolok, és ha nem, az se számít, végül
is ez nem regény, hanem valamiféle jegyzetek, még
mielôtt megtörténne valami, amirôl magam sem tudom,
hogy mi az, csak érzem, hogy meg kell történnie.
És ez volt az az ivászat, amelynek a végén
Balázs majdnem elsírta magát, illetve tulajdonképpen
el is sírta magát, remegett a hangja, elvékonyodott,
nem bírta már a fájdalmat, amit ez a bukaresti gazember
okozott neki, mert igazgatónk, a ranglétra legmagasabb fokán
álló szélhámos természetesen Bukarestben
székelt, a cég központja is ott volt, onnan osztogatta
fölmérhetetlenül értékes utasításait,
mint egykor a félelmetes Diktátor, vajon miért van
az, hogy mindig a legnevetségesebb emberek jutnak a legmagasabb
pozíciókba, igazán nem értem, és Balázs
többek között azért volt kiakadva, mert amikor az
átlagfizetés olyan egymillió-nyolcszázezer
lej körül mozgott, még az ô fizetése sem
érte el ezt az összeget, pedig az ô fizetése volt
a legnagyobb a kolozsvári fiók alkalmazottainak fizetése
közül, Edina meg én hatszáznyolcvanezer lejt kaptunk,
ha meggondolják, hogy egy dollár tizennyolcezer lejbe került,
és a fizetésünket elosztják ezzel a tizennyolcezerrel,
akkor kiderül, hogy tényleg siralmas helyzetbe jutottunk, szerkesztôként
alkalmaztak minket, és ez a piti szélhámos kevesebbet
fizetett nekünk, mint azoknak a hölgyeknek, akik a könyvesboltban
dolgoztak, egyszer ugyanis az az ötlete támadt, hogy könyvesboltot
nyitunk, és meggazdagodunk, vagy mi a szösz, a könyvesbolt
egy éven belül tönkrement, de a hölgyek fölvirágoztak,
kétszázezer lejjel többet kerestek, mint mi, és
azt sem tudták, ki az a Dosztojevszkij, de amikor ezt szóvá
tettük, akkor az igazgató azt mondta, mi nem állunk
nyolc órát egy pult mögött, mint azok az elárusítónôk,
akik viszont ott állnak, és terjesztik a kultúrát
cefetül. Persze ez a kétszázezer lejes különbség,
ez a nyolcszázvalamennyiezer lejes fizetés se volt a világ
közepe, de minket megalázott ez a gesztus, mindketten jó
szerkesztôk voltunk, Edina alapos, aprólékos, okos,
rendszeres, és ez a mocsok mégsem törôdött
velünk, miért törôdött volna, neki nem számított
a tehetség, az okosság, nem számított senki
és semmi, csak a spórlás, vagy nem is tudom, mi, mirôl
gondolta, hogy ennél nincs fontosabb, bár Balázs egy
ízben azt mondta, ezt az embert még zsarolni sem lehet, mert
nincsenek elvei, én már mindent kipróbáltam,
de most már nem bírom tovább, egyszerûen nem
bírom, mondta sokszor, aztán mégis tovább csinálta,
az elvekért, a hagyományokért, a nem is tudom, minek
a nevében, ezt sem értettem, hogy lehet elhinni, hogy bármiféle
elvek és hagyományok fontosabbak, mint egyetlen ember élete,
aznap, amikor sírva fakadt, határozottan úgy éreztem,
hogy felakasztja magát, leugrik az emeletrôl, altatót
vesz be, nem tudom, miképpen, de kárt tesz magában,
mégsem maradtam ott vele, nem maradt vele senki, részeg is
volt már, zavarunkban mindannyian elmentünk, bár persze
nekem kellett volna maradnom, én voltam a férfi, Berenisz
meg Edina nôk voltak, de egyszerûen nem tudtam maradni, hogy
olvasgassak, amíg valamennyire helyrejön, aztán hazavigyem,
érezze, hogy van egy barátja, aki bármikor segít
rajta.
Olyan furcsa az is, ahogy azokkal az emberekkel viselkedem, akiket
szeretek, néha már attól félek, hogy nem is
szeretek senkit igazán. Mióta megnôsültem, és
rájöttem, hogy nem kellett volna megnôsülnöm,
mert ami a házasságot illeti, én nem kereszténynek
születtem, hanem muzulmánnak, és ennek a levét
iszom nap mint nap, meg a gyerekkorom levét, vagy hogy is mondjam,
a szüleimnek sosem volt fontos a család, csak az anyám
tett úgy, mintha törôdne a családdal, de egy olyan
asszony, aki egy életen keresztül nem tanult meg fôzni,
vasalni, mosni, a paszuly ropogott a fogunk között, a murkot,
zellert, petrezselymet, karalábét alig tudtuk elharapni,
nem volt megfôve, a ruháink a vasalás után is
gyûröttek maradtak, ha egyáltalán kivasalta ôket,
mert gyanakszom rá, hogy sokszor nem vasalta ki, csak bedobta a
szekrénybe, különben teljesen mindegy, mert a fehér
ingeket a zöld pólókkal egyszerre mosta ki, a fekete
zoknit a fehér alsónadrággal, az mégsem törôdik
a családdal, még ha azt állítja is, hogy törôdik,
apám üvöltött, utólag rájöttem,
hogy az üvöltözések nagy része ezek miatt
az apró iszonyatok miatt volt, hogy az életük, a házasságuk
is erre ment rá, ezekre a pici, de nagyon fontos dolgokra, ahogy
például a feleségem megterít, azt öröm
nézni, azzal szinte nem lehet betelni, azt az egészen kivételes
rendet, azt az eleganciát nem lehet megtanulni, azzal születni
kell, öröm enni arról az asztalról, amit ô
megterít, anyám ezt sem tanulta meg soha, puff, koppant a
kenyér az asztalon, piff-puff, koppantak a tányérok,
a szalámiból csak egy keveset, mert holnap is kell enni,
amit felvágott, az még a fél fogunkra sem lett volna
elég, két kamasz fiú, öcsém mindig jól
evett, nekem is jó étvágyam volt, megkentük a
kenyeret vajjal, fogtuk a párizsit, rátettük a kenyérre,
és haraptunk, akkoriban nem tûnt föl, mit tudtuk mi,
hogy más házakban másképp van, csak csodálkoztunk,
hogy jé, Manyi néninél milyen jókat lehet enni,
a vinetta nem darabos, a sütemények nem hullanak apró
darabokra. Na mindegy, errôl esetleg máskor, a lényeg
az, hogy megnôsültem, és egy idô óta, errôl
is máskor, hogy miért éppen annyi idô óta,
szóval egy idô óta érzem, hogy már a
feleségem se fontos, akirôl pedig azt hittem, mindig is fontos
lesz számomra, amikor megesküdtünk, akkor szentül
hittem, hogy így van, a templomban például meg voltam
gyôzôdve, hogy a szöveg, amit a pap után mondok,
igaz, hogy ezt a szöveget én is írhattam volna a magam
nevében, de kiderült, nem így van, a szöveg azóta
elkopott, és a házasságom átváltozott,
csak vágy volt a biztonságra, semmi más, és
most a bizonytalanságra vágyom, vagy mi a szösz, nem
ilyen egyszerû, persze, tényleg nem ilyen egyszerû,
mert most is jólesik hazamenni, és nézni a terített
asztalt, aztán enni róla, és jólesik, ez esik
talán a legjobban, ha valami okból válásra
kerülne a sor, akkor elôször azon gondolkodnék,
hagyjam-e el a gyermekem, másodszor pedig azon, vajon el tudnám-e
csak úgy feledni a feleségem ölelését,
és nem a szeretkezésre gondolok, hanem arra, ahogy ez az
igazán szép lány, anya és asszony, a feleségem
hozzám bújik, biztonságban érzi magát
mellettem, megszorít, hogy néha már attól félek,
megroppantja a hátgerincem, aztán széles, darabos
keze, mely egyébként az egyetlen testi jele annak, hogy falusi
szülôk leánya, ez a kéz elnyugszik a derekamon,
vagy inkább valahol fennebb, a hasamnál. Akárcsak
a gyermekem gügyögését, ezt a mozdulatot sem tudnám
könnyen elfeledni, könnyen?, lehet, hogy sehogy sem tudnám
kiverni a fejembôl, még kevésbé azt az érzést,
ami ilyenkor elfog, és amirôl, bármilyen közhelyesen
hangozzék is, csak azt mondhatom, hogy semmivel sem hasonlítható
össze, semmivel a világon, ugyanakkor az sem hasonlítható
össze semmivel, amikor egy boldog lány magához ölel
a hóban, és akkor már korántsem olyan könnyû
dönteni, magához ölel, fénylô fekete szeme
rám tekint, és azt mondja, fantasztikus vagy, hát
ilyenkor tényleg nem lehet ellenállni a vágynak, szétsimogatod
a haját az arcából, és a havazásban
rátalálsz az ajkára, és ennél sincs
semmi csodálatosabb, és amikor megízleled a csókját,
és érzed a hideget, a hó ízét, és
biztos vagy benne, hogy semmi sem lenne jobb, mint ezzel a lánnyal
a hóban hemperegni, akkor megint csak nem olyan egyszerû dönteni,
pedig voltaképpen, én is tudom, halálosan egyértelmûnek
kellene lennie, apósomék például elájulnának,
ha elmondanám nekik ezt a dilemmát, nem értenék,
nem volna hogyan megérteniük, apósom egész életében
hû volt anyósomhoz, anyósom egész életében
hû volt apósomhoz, és kész, ennyi, nálunk
ez másképp alakult, nagyapám sohasem volt hû
nagyanyámhoz, de talán nem is lehetett, apám is többször
megcsalta anyámat, de az ô esetükben tényleg nem
lehetett másképp, és én, mint egyikük
unokája, a másiknak pedig a nagyobbik fia, mit tehetek?,
én sem lehetek hû, nem mentegetôzni akarok, bár
talán úgy tûnik, nem akarok védekezni, csak
megmagyarázni akarom magamat, leginkább persze magamnak.
A gének?, ez marhaság, a körülmények?, ez
még nagyobb marhaság, mindegy, nem tudom, de van valami,
ami olyanná teszi az embert, amilyenné válik végül,
és én ilyen lettem, hát ilyen lettem, aki nem tudja
elfogadni magát olyannak, amilyen, az kössön kötelet
a nyakába, ha ilyen egyszerû lenne, de persze ez sem ilyen
egyszerû, semmi sem egyszerû, minden csak szép, vagy
nem szép, minden csak tönkreteszi vagy megszépíti
az ember életét, de az a baj, hogy egyszerre teszi tönkre
és szépíti meg, vagy egyszerre szépíti
meg és teszi tönkre, és egészen pici rést
hagy a döntésnek, nem enged teret a gondolkodásnak,
egyfelôl házasember vagy és családapa, súlyos
szavak, másrészt viszont férfi és szerelmes,
ezek meg szép szavak, hogy igazodjon el az ember ennyi minden között,
és ez még mind semmi, mert költô és író
is vagy, és akkor már vége mindennek, mert emiatt
elemzed folyton, hogy mi az, amit érzel, és emiatt romlik
el olykor az érzések íze, emiatt vagy gátlásos,
amikor pedig gátlástalannak kellene lenned, és emiatt
képzelsz olyan dolgokat, amelyek nem is léteznek.
Elég, tehát azok, akiket szeretek, azokat voltaképpen
nem szeretem, de ez csak késôbb derül ki, a magam számára
is meglepô módon. Mikor nagyapám meghalt, Debrecenben
voltam nyári egyetemen, július valahányadikától
augusztus elejéig tartózkodtam ott, körülbelül
egy hónapig, és egy augusztusi napon, szörnyû,
alföldi hôség volt, ájuldoztunk a forróságtól,
éppen ebédelni készültem a kollégium kantinjában,
amikor egyszer csak megjelent apám, aki akkor már évek
óta Pesten élt, megyek elébe, szia, szia, mondja,
hogy vagy, tudod, hogy meghalt nagytati, nem, tegnap délután,
és most megyünk a temetésre, holnap jövünk
is vissza, bejöttem, ha gondolod, elviszlek, és én mindenféle
gondolkodás nélkül azt válaszoltam, nem megyek,
nincs kedvem vagy valami ilyesmit, és nem azért, mert máris
arra gondoltam, hogy mi közöm nekem a szertartásokhoz,
nem érdekelnek, én szerettem a nagyapámat, és
nem kell ezt azzal bizonygatnom, hogy elmegyek a temetésére,
jó lett volna, ha ilyen szabad lettem volna, de nem, errôl
szó se volt, egyszerûen tényleg nem volt kedvem utazni
abban az ordító hôségben, nem volt kedvem az
apám unokaöccse meg annak a felesége mellett nyomakodni
a kocsiban, nem volt kedvem a határon várakozni, az unott
képû vámosok arcába nézni, udvariaskodni
velük... Szóval sok mindenhez nem volt kedvem, de a lényeg
mégiscsak az, hogy a nagyapám temetésére nem
mentem el, és nem a bennem lévô szabadság miatt,
hanem a lustaságom okán, a hangulatomból következôen,
pedig addig azt gondoltam, hogy szeretem, és tényleg szerettem,
legalábbis azt gondoltam, de most már nem tudom, mert például
a temetése hírére nem reagáltam helyesen, nem
sírtam el magam, nem mondtam rögtön, hogy persze, megyek,
csomagolok, várjatok egy kicsit, mondjuk egy negyedórát,
vagy annyit sem, bedobom az útlevelemet, és menjünk,
nem, én még a részletekre sem voltam kíváncsi,
hogyan halt meg, kérdezte volna minden becsületes ember, és
nem egyszer, hanem tízszer, százszor, a könnyeivel küszködve,
remegô hangon, de nem, én egyetlenegyszer kérdeztem
rá, de apám se tudta pontosan, távirat érkezett,
nagytati meghalt, és apám szólt az unokaöccsééknek,
kocsiba pattant, benzint vásárolt, és elindult a temetésre.
Láttam egyébként egy filmet, és mielôtt
tovább mennék, elmesélem, úgy emlékszem,
olasz–francia film volt, Cinema Paradiso, az volt a címe, nagyon
szerettem azt a filmet, ráadásul a mondanivalójáért
szerettem, pedig én úgy gondolom, a mûvészetnek
nincs mondanivalója, ahogy egy szép nô sem akar mondani
semmit, úgy értem, egy nô sem azért szép,
hogy ez a szépség mondjon valamit, vagy ha már, akkor
inkább mondjuk úgy, hogy azért szép, hogy önmagát
mondja el, de semmiképpen sem azért, hogy valamiféle
ostobaságot levonhatnánk ebbôl a szépségbôl,
persze ha az ember szavakkal bánik, akkor óvatosnak kell
lennie, mert a szavak csak nagyon keveset tudnak közölni, és
nem képesek árnyalni, fehéret és feketét
mondhatsz csupán, de ami közöttük van, arról
egyetlen szavad sem lehet, úgyhogy mindig minden szépségbôl
tanulságot, következtetést és egyéb ilyen
ostoba dolgokat akarunk levonni, és még büszkék
is vagyunk rá, hogy levontunk valamit, megfogalmaztunk valami égbekiáltó
baromságot, mindegy, a film egy olasz kisvárosban játszódott,
ahol egy szegény asszony gyermeke a mozigépész, Alfredo
legjobb barátja lett, Philippe Noiret játszotta ezt az öreg,
nagyon bölcs embert, a kölyök megtanult filmezni, egyszer
kimentette Alfredót a tûzbôl, mert lángra kapott
a celluloid, és a közönség szerteszaladt, senki
nem segített az öregen, csak a kisfiú, a gépész
megvakult, de túlélte az esetet, aztán a fiú
kamasz lett, majd fiatalember, Rómába készült,
a tengerparton búcsúzkodott öreg barátjától,
és Alfredo, aki akkorra már le is bénult, magához
húzta, és nyersen, már-már durván azt
mondta, soha többé ne gyere vissza ide, és ha mégis
visszajönnél, akkor ne látogass meg, mert zárva
találod az ajtómat. A fiatalember sírva távozott
az örök városba, de megfogadta az öreg tanácsát,
soha nem jött vissza többé, híres filmrendezô
vált belôle, és nem volt hálátlan, küldte
a leveleket meg a pénzt, de soha nem látogatott haza, egyetlenegyszer
sem, csak akkor, amikor az édesanyja fölhívta, hogy
gyere, meghalt Alfredo, hazautazott a temetésre, és megnézte
azt a filmet, amit öreg barátja ráhagyott, és
amit voltaképp azokból a kockákból ragasztott
össze, amelyeket annak idején a tisztelendô úr
óhajára ki kellett vágnia a celluloidszalagból,
mert erkölcstelenek voltak, és a fiatalember, aki azóta
jó negyvenes lett, itt újra sírva fakadt, pedig olyan
nevetségesek ezek a jelenetek, nôk fürdôdresszben,
véget nem érô szájpuszik, mai szemmel a megtestesült
ártatlanság képei, és a forgatás, mármint
a Cinema Paradiso forgatásakor is azok voltak, a filmet ugyanis
a kilencvenes évek elején készítették,
azt hiszem, és nyilván a fôhôs korában
sem számítottak már erkölcstelennek, de nem ez
a lényeg, hanem az emlék, egy barátság emléke,
Alfredót siratja, akit már évtizedek óta nem
látott, és akkor szerette-e vajon?, de akit azért
nem látott, mert maga Alfredo parancsolt rá, hogy ne látogassa
meg többé, és akkor hogy is lehet olyant kérdezni,
hogy vajon szerette-e, csak ôt szerette, nyilván.
Számomra nagyanyám jelentette a legtöbbet, Nagyi
volt az én Alfredóm, aki kegyetlen is tudott lenni olykor,
de ez a szeretet kegyetlensége volt, persze nem arra gondolok, hogy
elküldött volna magától, de önmagával
vívott keserves harcok árán szinte mindig megértette,
hogy valami miért fontosabb számomra, mint másvalami,
és ami még ennél is fontosabb, sohasem az elvei döntöttek,
a hagyományok, amiken felnôtt, hanem az irántam érzett
szeretete, minden veszekedésen túl, és rengeteget
veszekedtünk, üvöltöztünk és káromkodtunk,
mert attól sem riadt vissza, ezt is nagyon szerettem benne, és
fájt neki, és fájt nekem is, nagyon fájt mindkettônknek,
de végül mindig kibékültünk, milyen hülye
szó ez is, egymásra találtunk, kérj bocsánatot,
te disznó, mondta, és kinyújtotta a kezét,
nem kérek, mondtam, és megcsókoltam. Nagyapám
temetésére nem jöttem haza, Nagyit tehát nekem
kellett megtalálnom, nem is tudom, miért lepôdtem meg,
vagy miért nem tudok ezzel most sem megbékélni, vagy
inkább napirendre térni fölötte, december tizenegyedike
volt, péntek, néhány napja nem jártam nála,
terveztem is, hogy bemegyek, azon a nyáron nôsültem meg,
július tizennyolcadikán, egy héttel a születésnapom
elôtt, és szeptemberben anyósomék lakást
vásároltak nekünk, amelybe novemberben beköltöztünk,
és azon a decemberi reggelen anyám fölhívott
a kiadóban, gyere be, ha tudsz, Nagyi beteg, fájlalja a szívét,
bemegyek, mondtam, de csak este, olyan kilenc óra felé, mert
ma ünneplik a Mentor ötéves születésnapját,
ez is milyen furcsa, de azt hiszem, akkor inkább a hárítás
mûködött bennem, az a furcsa hitetlenség, amellyel
nem hisszük el, hogy a szeretteink meghalhatnak, eszembe se jutott
semmi ilyesmi, jó, de akkor én már nem leszek itt,
Nagyi föl fog tudni kelni, ha Te elmész, Nagyi, föl fogsz
tudni kelni, ha elmegyek?, kérdezte anyám, azt mondja, föl,
menjek csak nyugodtan, na jó, akkor bemegyek olyan kilenc felé,
sziasztok, szia, mondta anyám, és ennyi volt.
Többé soha nem láttam, illetve amit láttam,
egy összement, szerencsétlen öregasszonyt, véres
csíkkal az orrán, zöld pizsamában elnyúlva
a földön, az már nem ô volt, nem Nagyi volt, akit
szerettem, nagyon szerettem, és mégsem tudtam megmenteni.
Kérjük, küldje el véleményét címünkre: holmi@c3.hu
http://www.c3.hu/scripta