Bizonyára mindnyájunknak emlékezetes a tékozló fiúról szóló példázat, amely Lukács evangéliumában maradt ránk. Legyen szabad az újszövetségi parabolát most kissé profánul úgy összefoglalnom, ahogy azt a késôbbiekben elbeszélendô XIX. század végi „igaz történet” nézôpontja megkívánja.1
A példabeszéd
A mesék anonim hôse: „egy ember” még életében
kiadta vagyonából két fia közül a kisebbiknek
a reá esô részt. „A kisebbik fiú összeszedvén
mindenét messzi vidékre költözék és
ott eltékozolta vagyonát, mivelhogy dobzódva élt”
(hogy ez utóbbi mit jelent, az a példabeszéd szempontjából,
úgy tûnik, nem volt részletezendô). Miután
kénytelen volt disznópásztornak állani (ez
nyilván a bibliai deklasszálódás mélypontja),
ráeszmélt arra, hogy apja béresei jobban bôvelkednek
kenyérben, mint ô, aki éhségében akár
a disznók moslékjára is ráfanyalodik. Magába
szállván elhatározta tehát, hogy hazatér,
megvallja atyjának, hogy vétkezett az ég és
atyja ellen, nem méltó arra, hogy fiának tekintessék
többé, s inkább vállalja, hogy „legyen béresei
közül egy” (ez utóbbit azonban hazatérvén
az evangéliumi textus szerint elfelejtette mondani). Atyja azonban
nem a normák („ég”) és a szerepkonvenciók („atya”)
szerint cselekedett, nem fogadta el fia áldozatát, hogy lemond
jogairól. Amint meglátta, „megesék rajta a szíve”,
odafutván (!) „nyakába esék és megcsókolgatá”,
a legszebb ruhát, sôt sarut adatott rá (nyilván
elrongyolódott göncei helyett), hovatovább gyûrût
is húzatott ujjára, levágatta a (láthatóan
egyetlen) hízott tulkot, vigassághoz szólította
a ház népét, miközben mindezzel új életet
adott szimbolikusan elveszejtett fiának: „Mert az én fiam
meghalt és feltámadott, elveszett és megtaláltatott.”
Az otthon maradt nagyobbik fiú, aki láthatóan
továbbra is közösen gazdálkodott apjával,
mindezt hallván felháborodott a vagyonukat (vagyonát)
ért veszteség miatt, ráadásul azt is felrótta
atyjának: „mennyi esztendôtôl fogva szolgálok
néked és soha parancsolatodat át nem hágtam
és nékem soha nem adtál egy kecskefiat, hogy az én
barátaimmal vigadjak”. Bezzeg amikor a (másik) fiad megjött,
aki paráznákkal emésztette fel a vagyonodat (ô
már ezt is tudni vélte), levágattad neki a hízott
tulkot. (Nem lenne itt helyénvaló a kecskegida és
a hízott tulok árarányát számítgatni,
de szinte érezhetjük a hangoztatott sérelem mértékébôl
a viszonyítást.)
Apja azonban – meglehetôsen kibogozhatatlan vagyonjogi érveléssel
– inkább morális általánossággal válaszolt:
„Fiam, te mindenkor én velem vagy, és mindenem a tied.” (Ami
megnyugtatóan csak a múltra nézve hathatott, de legfeljebb
homályos ígéretnek tûnt fel a jövendô
osztozkodást illetôen.) Ugyanakkor az anyagi természetû
sérelmeken felülemelkedô testvéries magatartásra
biztatta: „Vigadnod és örülnöd kellene, hogy a te
testvéred meghalt és feltámadott, elveszett és
megkerült.” Amivel persze finoman azt is sugallta, hogy egy atyának
ezt is szabad, jobb hát, ha nagyobbik fia ehhez tartja magát.
A megbocsátásról szóló nagyon is
keresztényi példabeszéd természetesen nem törôdik
azzal, hogyan rendezôdhet a családon belüli anyagi természetû
konfliktus, a szövegösszefüggésbôl a morális
tanulságról is csak annyit mondhatunk, hogy a parabola a
farizeusok azon zúgolódásakor hangzott el (az elveszett
juhról és az elveszett drahmáról szóló
két másik gyöngyszem társaságában),
amikor azok azt kifogásolták, hogy Jézus „bûnösöket
fogad magához és azokkal eszik”. A materiális kérdés
azonban a példázat dodonai bölcsességétôl
még megoldatlan marad: mire megyünk a vagyonunkkal, ha szeretteink
kézen-közön elprédálják azt?
A vagyon
Wotzasik Mayer pesti zsidó kereskedônek – múlt
század végi történetünkben ô az atya
szerepének megtestesítôje – esze ágában
sem volt, hogy vagyonát életében felossza, sôt
úgy tûnik, inkább ahhoz volt kedve, hogy azt halála
után is minél tovább egyben tartsa. 1862. október
29-én kelt elsô végrendeletét – amelynek tartalmát
nem ismerjük – 1866-ban visszavonta.2 Adott persze leányának,
Franciskának (Ferinek) 30 000 forint hozományt, Lajosnak
10 000 forintot (nyilván üzleti tôkeként), de
a vagyon egészének kezelését magának
tartotta fenn. Sôt mi több, az 1869. február 23-án
hitvesével, született Denhof Ninával közösen
alkotott újabb testamentumban, miközben feleségét
közszerzônek minôsítette, fiait köteles részre
szorította.3 Ebben a törekvésében mindenekelôtt
a leányok, azok között is az 1854-ben született legkisebb,
Louise vagyoni érdekeinek védelme vezérelte. Már
az elsô végrendelet visszavonására is valószínûleg
azért került sor, és a köteles részre szorítás
is azért látszott indokoltnak, mert a fiúk (az elsô
házasságból származó legidôsebb,
Jakab István ellen nem volt kifogás), de a második
frigybôl származó Lajos, Henrik, Emil és Samu
közül az utóbbi háromról a végrendelet
egyébként igen tapintatosan fogalmazó szövege
vészjóslóan hozza tudomásunkra: „Henrik, Emil
és Samuel fiaim mindegyikével meglehetôsen sok okom
van elégedetlennek lenni, ahogy az nem csekély sajnálatomra
hitelt érdemlôen bizonyítható és bizonyítást
is fog nyerni.” Amennyiben a fiúk viselkedése nem javulna
meg, abban az esetben „a rájuk esô netaláni örökrész
után életük egész tartamára csakis a kamatokat
kapják, az örökrészre magára pedig leszármazó
örököseik közvetlenül hivatottak...”. A „könnyelmûség”
megnyilvánulásai azonban nem örökítôdtek
meg a végrendeletben, így legfeljebb csak azon töprenghetünk,
mi teszi egy vagyonos kereskedôcsalád három fiát
is „pazarlóvá”, jóllehet még nem is rendelkezhetnek
saját vagyonrészük felett? A bibliai megbocsátó
apakép hiányára s az atya valódi természetére
mindenesetre jól rávilágít a végrendeletnek
ama passzusa, miszerint „általjában minden fiúgyermek
irányában... elvi szabályul állíttatik
itt fel, hogy közülük az, ki a jelen végrendelet
bármely határozata ellen csak távolról is szót
emelne, azoknak nem engedelmeskednék, vagy azokat perrel támadná
meg, továbbra is köteles részre szorítva marad,
s ami neki azon felül osztályrészül esnék,
a többi magukat jelen végrendeletnek alávetôk
javára háramoljék”.4
A végakarat kinyilvánítása után
nem sokkal, 1869. március 6-án, az anyakönyv szerint
Pozsonyban született, 64 éves, „állását”
tekintve háztulajdonos és földbirtokos Wotzasik Mayer
„pokolvarban” elhalálozott.5 Amikor vagyonát felleltározták,
elég tetemes summát írhattak össze.6 Az összesen
203 697 forintra rúgó tiszta vagyon két fô részbôl
állt: a tápiósellyei uradalomból és
a Dob utcai házból. Az elôbbit a gazdászatban
jártas, szintén vagyonos vô, Tafler József kezelte,
és a hároméves szerzôdés lejártáig
az ô kezében is maradt, az utóbbit a közszerzô
feleség örökölte. Most a gazdaság ingóságait
és ingatlanait nem részletezve történetünk
szempontjából elegendô lesz az 1863 óta Wotzasik
Mayer nevén álló Dob utca 3. szám alatti háromemeletes
házat szemügyre venni. (Samu kamaszkorát már
mindenképpen ebben töltötte.)
A ma is álló házat eredetileg Hild József
építette 1852-ben Pscherer Miklós számára.7
Wotzasik már nem tôle, hanem Szupp József ügyvédtôl
vásárolta meg 1863-ban.8 A ház leírását
ugyan nem az atya halála idejébôl ismerjük, de
az anya húsz évvel késôbbi elhunytakor felvett
látlelet, úgy tûnik, a korszak egészére
hitelesnek tekinthetô.9 Az alápincézett, cseréptetôs
házban „a kapubejárattól jobbra egy márványlépcsô
vezet fel az emeletekre”. A kockakövekkel kirakott, csatornázott
és vízvezetékkel ellátott udvar három
oldalán márványfolyosó fut vasrácsozattal
körbe, azon kívül az udvarból homokkô lépcsô
visz fel egészen a padlásig. A pincében 1 raktárat
és 23 fáskamrát, a földszinten 6 boltot, 6 utcai,
3 udvari szobát, 2 elôszobát és 6 konyhát,
6 éléskamrát és
1 mosókonyhát, az elsô emeleten 10 utcai, 6 udvari
szobát, 5 elô-, 1 fürdôszobát, 3 konyhát
és 3 éléskamrát találunk. A szobák
száma a felsô két emeleten is nagyjából
ugyanez, csak a fürdôszoba hiánya, a másodikon
4, a harmadikon 5 konyha, illetve éléskamra jelzi a lakások
számának szintenkénti gyarapodását (és
nyilván a lakásméretek csökkenését).
Az 1889. szeptember végén felvett hagyatéki leltár
alapján egyértelmû, hogy az anya az elsô emelet
egyetlen fürdôszobás lakását lakta, amelyben
5 utcai, 1 udvari szoba,
1 konyha, 1 cselédszoba, 1-1 kamara és éléskamra
mellett – nyilván a két bejárat miatt – 2 elôszoba
volt található.10 Az elsô utcai szoba fényezett
bútorai (pipereasztal, varróasztal, éjjeliszekrény,
törülközôfogas) mellett a legjellegzetesebb bútordarab
a „barna amerikai vászon karszék” és a „tûzmentes
vas pénzszekrény” voltak. A második szoba fényezett
bútorai (3 ajtós kredenc, kihúzóasztal, ágy,
éjjeliszekrény, 9 ebédlô nádszék,
könyvállvány) az ebédlôt, a harmadiké
(üvegajtós ezüstszekrény, játszóasztal,
szalonasztal, diván drapp szövettel, pamlag, 6 karszék
kék félselyem huzattal, aranyozott falitükör márványlapos
félasztallal) a lakás reprezentatív helyiségét
sejtetik. A negyedik és ötödik szoba fényezett
mahagónibútorai (az elôbbiben 1 ajtós sifonér,
négyszögletes asztal, 5 fiókos íróasztal,
állótükör, pamlag, 2 karszék és 5
„mollyos” vörös plüsshuzatú szék, az utóbbiban
1 ajtós sifonér, olvasóasztal, kis kerek asztal, „balzak”,
3 szürke gyapjú szövethuzatú szék), a minden
szobában megtalálható, de itt „törött” aranyozott
facsillár egy tûnôben levô idôszak lakáskultúrájára
emlékeztetnek. A fürdôszoba berendezése is igen
szerény: 1 fényezett 2 ajtós mosdószekrény
és egy fényezett szobaárnyékszék mindösszesen,
de már az is nagy szó, hogy egyáltalán van,
hiszen egy másik, valamivel nagyobb értékû 2
ajtós mosdószekrény a második szoba tartozéka
volt, tehát nyilvánvalóan az gyakrabban lehetett használatban.
Ágy csak a második (ebédlô!?), pamlag pedig
a harmadik és negyedik szobában bukkan elénk, ami
nehezen azonosíthatóvá teszi az elôszeretettel
polgári normához illeszkedôként leírt
lakberendezés szobánkénti funkcionális elkülönítését.
Ráadásul fûtésre utaló tárgyak
(„lakírozott bádog fakosár”, „bádog fakosár”)
csak a második és negyedik szobában fordulnak elô,
s ez – szeptember lévén – csak utal arra, hogy a lakásnak
valószínûleg ez a két szobája lehetett
állandó használatban, ám a fûthetô
helyiségek ugyancsak sokféle szerepet töltöttek
be. Természetesen semmi alapunk nincs azt feltételezni, hogy
mindez már Mayer úr idejében is így volt berendezve,
mégis a szobabelsô stílusbeli egynemûsége
a folytonosság érzetét erôsíti bennünk.
Az imént idézett leltár segítségével
bekukkanthatunk a szekrények és ládák bensejébe
is, ahol Denhof Nina asszony sokat ígérô stafírungjának
maradéka került összeírásra. Ennek nagyságrendjét
csak érzékeltethetjük a 24 törülközôvel,
a 28 lepedôvel, a 22 színes párnaczihával, a
szintén 22 vászonabrosszal, a 75 vászon asztalkendôvel
vagy a 19 hímzett asztalkendôvel. A kredencbôl 25 darab
porcelán-, érc- és üvegnipp mellett egy 12 személyes
(„hiányos”) porcelán asztalkészlet és többek
között 12-12 nagy és kisebb csiszolt üvegpohár
került elô. Az anya fiatalkori mindennapi és ünneplôruházatának
szélsôségeit csak jelzi az 5 barhetnadrág, a
7 barhetszoknya, 7 vászoning és 5 pár harisnya mellett
a harmadik és negyedik szekrényben talált 3-3 drapp
selyem-, illetve galambszürke nôi ruha mellett ôrzött
fekete atlasz nôi ruha, fekete csipke-, selyem- és ripszmantille,
a szürke pettyes és a fekete selyem nôi ruha. A kamrában
a leltározók a nyestprém gallérú fekete
bársony nôi bunda társaságában 2 pár
nôi házi cipôre és egy pár topánra
bukkantak. A hajdani gazdagság szívós, de megkopott
lenyomata a díszlet a múlt század végi tékozló
fiúk történetének elmeséléséhez.
Az igaz történet
Wotzasik Emil 1846. augusztus 11-én, Samu 1848. február
12-én Pesten született. Apjuk halálakor, 1869-ben tehát
mindössze 23, illetve 21 esztendôsek, vagyis még kiskorúak
voltak. Méltán keltheti fel érdeklôdésünket
(a tékozló legkisebb fiú példázatától
akár függetlenül is), vajon miként sikerült
már ily fiatalon korántsem jelentéktelen összegeket
elherdálniuk?
A két eset sok szempontból különbözô,
de nem függetleníthetô egymástól. Az idôsebbik
fiú, Emil ugyanis 1870 augusztusában elérte a nagykorúságot,
amit rohamos eladósodással ünnepelt meg. A folyamat
azonban nyilván korábban kezdôdött. Az ô
esetében viszonylag jól feltárható a kölcsönüzletek
„technikája” is, mivel mind az adós, mind a hitelezô
kihallgatási jegyzôkönyve rendelkezésünkre
áll (bár az utóbbi nem volt hajlandó aláírni
saját tanúvallomását).11 Azt egybehangzóan
állítják, hogy Emil (aki meghallgatásakor nôtlen
magánzó, s az elsô lovasszázadnál honvéd
huszárként szolgál) 3500, illetve 3100 forintról
fogadott el váltókat 1870 augusztusában, a Két
szerecsen utcában lakó Mayer Móritz kereskedôtôl.
A váltókon túl még ugyanezen értékre
kötelezvényeket is aláírt, amelyeket betáblázni
engedett az atyai örökséghez tartozó tápiószelei
birtokra. Azon még a gondnoksági ügyben az anyát
képviselô ügyvéd is megbotránkozik (két
felkiáltójelet is biggyeszt az okiratban a ráta mellé!!),
hogy az adós a kölcsönök fejében 20%-os kamatot
ígért. A kamatláb magasságát egyébként
a hitelezô sem vitatja kihallgatásakor. Abban azonban eltérnek
az álláspontok, hogy Emil szerint ô mindössze
900 forint készpénzt kapott a váltók (illetve
kötelezvények) fejében, Mayer Mór szerint viszont
mind a 6600 forintot készpénzben odaadta Emilnek. Hogy az
uzsorakölcsönre utaló hatalmas különbség
nem számíthatott ritkaságnak, arra további
adalék, hogy Emil, szintén 1870 augusztusában, Klein
Jakab javára további 3000 forintra szóló kötelezvényt
írt alá, aminek fejében – ráadásul „apródonként”
– csak 1100 forint készpénzt kapott kézhez. Összesen
tehát több mint 9000 forint adósságot ismert
el, holott bevallása szerint valójában csak 2000 forinthoz
jutott, tehát igencsak meg lehetett szorulva, hogy belement ezekbe
a tranzakciókba (a kötelezvények láthatóan
a kiskorúként felvett kölcsönök „nagykorúsítását”
jelentették).
Emil a kialakult helyzet okát maga abban látta, hogy
„havonként az osztatlan vagyon után járó jövedelem
fejében 50 forintot” vehet fel, s „ezen összeg csekélysége
miatt... kénytelen volt adósságokat csinálni”.
Saját bevallása szerint a felvett összegeket „részben
apróbb adósságok törlesztésére,
részben huszári egyenruha beszerzésére etc.,
legnagyobb részt egy leány élelmezésére
és ruházására, kivel szerelmi viszonyban volt”
fordította. Saját ruhatárát is felfrissítette
a legújabb divat szerint, 1200 forintnyi, végül ingatlanra
betáblázott számlája erre is következtetni
enged.12
Amikor édesanyja 1870 októberében a Pestvárosi
Tekintetes Törvényszékhez mint Gyám- és
Hagyatéki Bírósághoz fordult, hogy „könnyelmû,
sôt mondhatni pazarló”, ám mégis „szerencsétlen
fiát” gondnokság alá helyezni kérje, még
csak a 6600 forintos adósságokról tudott, s azzal
érvelt, hogy ezzel Emil „az édes atyja után járó
köteles részét már kimerítette”. Az apa
halála után a végrendelettel szemben „eleinte az ellenkezôt
hinni engedô” (azaz javulását mutató) Emil felszínre
bukkant vétkei indították az anyát arra – nehogy
„oktalan pazarlásával még engem és többi
gyermekeimet is tönkre tegyen” –, hogy szomorúan, de eleget
tegyen „anyai kötelességének”, és kérje
a gondnokság alá helyezést.13 Az érvelésben
csak az adósságok szerepelnek, de feltételezzük,
hogy a huszárnak állás és a költekezésre
csábító szerelmi viszony sem volt könnyen összhangba
hozható a zsidó kereskedôcsalád értékrendjével.
Emil egyébként meglehetôsen tisztában volt helyzetének
kilátástalanságával: „...azzal, ha gondnokság
alá is helyeztetném, rajtam segítve nem volna, mert
amúgy is köteles részre szoríttatván az
a már általam tett 9000 forint adósság által
kimerítve van. És így mindegy az nékem, akár
gondnokság alá helyeztetem, akár nem”.
A legifjabb Samu „tékozlása” eleinte bátyjáénál
sokkal megfoghatatlanabb. De hogy már kiskorúként
költekezett, arra nem az apa igazolásául, de a tárgyilagosság
kedvéért mégis felhozható, hogy már
a hagyatékból – többek között – 3250 forint
az elsô házasságból származó Jakab
Istvánt épp azért illette meg, mert ô fizette
ki a legkisebb fiú, Samu 1869-ben keletkezett adósságait.14
Apja halála után nem sokkal Samu – állítólag
orvosi tanulmányai folytatása végett – eltávozott
Pestrôl. Az anyjához írott levelek tanúsága
szerint ekkoriban „Parisban, Kehlben, Strassburgban, majd Frankfurtban
s Berlinben tartózkodott, s ezen helyeken felváltva Sándor,
majd pedig Sámuel név alatt tünteté fel s ismerteté
magát”.15 S még mielôtt nagykorúságát
elérte volna, anyja volt kénytelen – az apai végrendelet
szellemében eljárva, a jól bevett (Emilnél
már idézett) formulákkal – „szerencsétlen fiát”
pazarlónak nyilváníttatni, illetve „kiskorúságát
meghosszabbíttatni s gondnokság alá helyeztetni”,
„nehogy... szerencsétlen fiam oktalan pazarlásával
még engem és többi gyermekeimet is tönkre tegyen,
sôt másokat vagyonukban megkárosítson”.16 A
folyamodást természetesen okadatolni kellett, és –
az utókor történészének szerencséje
a család szerencsétlenségében – az anya számos
levelet mellékelt, amelyekbôl immár az utókor
számára is fény derül ha nem is Samu külországokban
viselt összes dolgára, de pénzpumpoló technikáira
(és azok eredményességére). Többek között
arra, hogy édesanyja a szigorú atyai végrendeletben
kiszabott 600 forint évjáradékon felül – amelybôl
az anya szerint „egy orvosnövendék bárhol is tisztességesen
elélhet” – külön segélypénzeket juttatott
fiának, többnyire a hitelezôk szorongatása alatt.
Samu nem válogatott az eszközökben: hol az érzô
anyai szívre apellált, hol tervezett amerikai utazásához
kért útiköltségrevalót, hol azzal fenyegetôzött,
hogy olyat tesz, ami családjának nem lesz örömére,
hol egyenesen élte veszejtésével zsarolta az otthoniakat.
A szívfacsaró repertoár nagyon is tudatosan használt
fordulataira talán elegendô néhány szemelvényt
idéznünk. A célratörô levélkezdésre:
„Anyám!!! Ez egy kétségbeesett fiú megszólítása
Anyjához, akirôl azt feltételezi, hogy nem fogja hagyni,
hogy az tönkre menjen...”17 A lírai fogadkozásokkal
kevert burkolt riogatásra: „...s ha utolsó reményemben
is csalódom, akkor, Anyám, esküszöm megboldogult
Atyánk emlékére, olyat teszek (már ki is találtam),
ami családomnak nem lesz örömére”.18 Az egyszerre
szívhez szóló és zsebbe nyúló
nyílt fenyegetésre: „...de ments meg Anyám a haláltól.
Anyám ha látnád összetört szivemet, ha tudnád
kétségbeesésemet, ha látnál engem éjszakákon
át álmatlanul fel-alá rohangászni a szobámban,
Anyám megszakadna a szived és mindenért ártatlanul
Te bûnhôdnél. Anyám, ezúttal ha e hó
24-én estéig nem teljesül kérésem, nem
marad más számomra, mint hogy életemnek ereim felnyitásával
véget vessek, hátrahagyva örökrészemet Nektek
emlékezetül”.19 Leleményessége nem ismert határt:
a gyanakvó kutakodásnak, hogy mutassa be tanulmányai
folytatásának bizonyítványát, egyszer
saját bevallása szerint azért nem tud eleget tenni,
mert indexét is elzálogosította, másszor viszont
azért nem, mert a tanárok még nem jöttek vissza
a pünkösdi vakációról. A dramatizálás
felhangjaitól most eltekintve, s tárgyszerûséggel
véve szemügyre a lendületes szépírással
rótt gót betûs sorokat, többnyire a kosztra, kvártélyra,
ruhára vonatkozó tartozások, tehát nagyon is
hétköznapi szükségletek jelentették a benyújtott
számlák legfontosabb tételeit.
A család türelme azonban végül valószínûleg
akkor fogyott el, amikor Samu 1871 októberében „Berlinbôl...
731 tallér adósság hátrahagyásával
egy gyanús nôi személy társaságában
megszökött, s ezen idôtôl fogva édes anyja
s rokonai hollétérôl mit sem tudnak”, s a rendszeres
segélyek ellenére újfent mintegy 3600 forint adósságot
gyûjtött össze.20 Édesanyja tudomása szerint
a 600-800 tallérnyi követelésen felül „circa 7000
forint erejéig circulálnak tôle reám – hírem,
tudtom és belegyezésem nélkül – trassált
– természetesen érvénytelen – váltók”.21
Mindez együtt bizton elégséges ok volt a gyámság
alá helyezéshez, ami az idézett tanácsnoki
jelentés alapján annak rendje és módja szerint
ki is mondatott. Emil példájából kiindulva
a család elébe igyekezett vágni Samu nagykorúsításának.
Gyámul pedig a már Emilnek is szánt nagybátyját
(anyja testvérének férjét), Reich Jakabot nevezték
ki, aki már eddig is gondoskodott a végrendelet óhajtása
szerint a kiskorú fiúról.
Samu sorsát erôteljesen befolyásolhatta, hogy a
család több férfi tagja, fivérei ellen az alapítási
láz éveiben – a baj nem jár egyedül – csôdöt
kellett nyitni. Lajos ellen már 1869-ben, tekintve, hogy a Denhof
L. és társa cég névadó debreceni tulajdonosa
(édesanyja másik testvére?) megszökött,
amivel közvetlen összefüggésben állhat, hogy
a Wotzasik-hagyaték leltározásakor 27 634 forint „behajthatatlan
követelést” könyveltek e kereskedô firma rovására.22
Emilt néhány hónapnyi nagykorúsága alatt
felhalmozott adósságai miatt – mint láttuk – gyorsan
gondnokság alá helyezték. Ellene azután sógora
és gondnoka, Tafler József kezdeményezett csôdöt,
s a hitelezôk követelése nagyságrendileg hasonló
összegre (27 764 forint) rúgott, mint Lajos esetében.23
A csôdöket a sógor és az édesanya segítségével
(mintegy a hagyatéki járandóság terhére
elôlegként) viszonylag rövid idô alatt sikerült
megszüntetni, s végül 1876-ban Emil gyámjául
(a lemondatott Tafler József helyett) éppen Lajost nevezték
ki. Hozzátartozik a történethez, hogy a legifjabb leánygyermek
(Louise), amikor 1872 tavaszán férjhez ment és nagykorúvá
vált, éles támadást indított Tafler
József vagyonkezelése ellen, akire a végrendelet értelmében
a hagyatékhoz tartozó tápiósellyei uradalom
gazdálkodásának irányítása hárult.24
A családi csôdök és az örökösök
közötti viszály (s tegyük hozzá, az egész
hátterében maga a végrendelet) együttesen járult
ahhoz, hogy a családi költségvetés szigorúbbá
vált, s a nagykorúsítás küszöbén
nem lehetett (s nem is kívántak) elnézônek lenni
az ifjonti tékozlás iránt.
Az immár gondnokság alá helyezett Samu 1872 elején
Halléban, a régi egyetemi városban bukkant fel, majd
legközelebb a csehországi Teplitzbôl írt kurátorának.
Nemrég töltötte be 24. életévét,
és kénytelen volt szembenézni a jövôvel.
„Csak két út marad a továbbiakban nyitva elôttem
vagy tovább tanulni, vagy valami mást kezdeni, az elsô
lehetetlen, miután ehhez Tôletek semmiképpen nem kapok
támogatást.”25 Tervei között szerepelt egy pesti
villámlátogatás is (mindenekelôtt anyját
szerette volna kiengesztelni), majd az ôszi szemeszterben és
a következô év elején Jénából
jelentkezett.26
Samu útját a pénzküldemények nyilvántartása
és az azokat nyugtázó levelek alapján 1873
elsô felében még nyomon követhetjük, de azután
hosszú idôre szem elôl veszítjük.27 1879-ben
bukkan elô újra (nyilván nem véletlenül,
hiszen Wotzasik Mayer hagyatéka ügyében ekkor zárul
le a civakodó örökösök közötti osztályegyezség).
Ekkor tudjuk meg, hogy valóban új életet kezdett,
az elmúlt négy esztendôt Párizsban kereskedôsegédként
töltötte (a medikusvágyakat, úgy látszik,
végképp eltemette az idô). Munkaviszonya azonban nem
lehetett folyamatos, és ezért (is) választotta végül
a szülôvárosába való visszatelepülést.
„Én Párisban létemkor 4 éven keresztül
kereskedôsegédi minôségben voltam alkalmazva.
Évi fizetésem legföljebb 600 frtot tett, mihez az édes
atyám, néhai Wotzasik Mayer hagyatékából
nekem megszavazott évi 600 frt járadék járult,
úgy hogy a legjobb esetben 1200 frt jövedelmem volt, mely szintén
nem volt mindig állandó, mint hogy segédi fizetésem
sem tett mindig 600 frtot, amihez még az is járult, hogy
az említett évi járadékot sem kaptam meg mindig
pontosan kezemhez. Ezen maximális fizetésbôl pedig
hat személybôl álló családot voltam kénytelen
eltartani, t. i. magamon kívül nômet és négy
serdületlen gyermekemet. Hogy ez újabb áldozatok, illetôleg
segély nélkül lehetséges nem volt, azt mindenki
be fogja ismerni, aki elôtt az utolsó években fennállott
drágaság, különösen Parisban tudva van, és
ki szem elôtt tartja azon kiadásokat is, amelyekkel gyermekek
tartása, illetôleg iskoláztatása jár.”28
Sámuel tehát idôközben többszörös
családapa lett, s hogy újra adósságot kellett
csinálnia, az immár nem a tékozlóhajlam, hanem
épp a családalapítás terhei miatt történt
(bár tisztán költségvetési szempontból
tékozlóan adósságot csinálni vagy családot
alapítva költekezni nem tûnik érdemi különbségnek).
Gondnoka (ekkor már legidôsebb féltestvére),
Jakab István is ezt bizonygatta a közjegyzô elôtt:
„...a kérdéses követelés nem könnyelmû
adósságcsinálásnak, sôt közönséges,
solid kölcsönügyletnek sem tekinthetô, hanem oly elôlegeket
tárgyazó tartozásnak, mely elôlegeknek célja
egy családnak éveken keresztül fenntartása és
annak lehetôvé tétele volt, hogy a család feje
szülôvárosába biztosabb és jövedelmezôbb
kereseti forrás elnyerése végett elutazhassék”.
Ahogy ebben az elbeszélésben még többször
megismétlôdik, csak visszatekintôleg derülnek ki
a hajdan történtek. Ekkor tesz elôször említést
az ifjúkori tartozások tényleges forrására
is: „Nehogy azonban uzsoráshoz legyek megint kénytelen fordulni,
akiknek tönkretételemet, illetôleg is gondnokság
alá helyezésemet köszönhetem, nem maradt más
hátra, minthogy rokonaimhoz forduljak támogatásért.”
Ennél a közjegyzôi aktusnál válik nyilvánvalóvá
az is, hogy az elmúlt években Franciska nevû nôvérének
(Tafler Józsefné szül. W. Ferinek) összesen 3550
forinttal lett adósa. Ez elsô pillantásra családi,
„jószolgálati” tartozásnak tûnik.
Az osztályegyezség megkötésekor „szabadult”
a végrendelet szabta béklyókból harmadik bátyja,
Henrik is. Az örököstársak ugyanis „tapasztalatuk
alapján és a legtisztább meggyôzôdéssel
constatálják azt, hogy nevezett W. Henrik – ki jelenleg Salgótarjánban
az ottani vasfinomítógyár igazgatóságánál
mint pénztárnok évek hosszú során át
alkalmazva van – olyannyira megváltoztatta már régóta
viseletét, hogy immár köztekintélynek örvend,
és hogy az apai gondoskodás fenti óvintézkedésének
már régóta semmiféle indoka nincsen”.29 Az
persze megmagyarázandó marad, hogy ha valóban „régóta”
megjavult, a vasfinomító a pénztárát
rá merte bízni (errôl egyébként a salgótarjáni
tanács erkölcsi bizonyítványát is mellékelték),
akkor miért csak most került sor erre a sorsdöntô
nyilatkozatra. A vagyon osztatlanságát a legkisebb, Louise
nagykorúságáig fenntartani igyekvô végrendelet
avagy a házassága révén korán nagykorúsított
Louise által elindított családi belviszályok
hátráltatták az osztályegyezség megkötését.
Samu hazatértekor hattagú (négygyermekes) családról
tett említést (amihez az utazáskor még egy
szolgaszemélyzet is hozzátartozott), de amikor az osztályegyezség
megkötésekor házörökrészét gyermekeinek
elajándékozta, csak három gyermek neve szerepelt a
kedvezményezettek között. A nevekkel amúgy is sok
baj volt ebben a famíliában (elegendô a hitelezôk
elôl bujkáló Samu Alexanderként való
szereplésére gondolnunk), s azt sem tudhatjuk, meghalt-e
közben a negyedik gyermek, vagy esetleg élt, csak törvénytelennek
számított.30 A közjegyzôi okiratban, vagyis a
gyermekei javára kötött ajándékozási
szerzôdésben a még gondnokság alatt álló,
de már Pesten, a Zoltán u. 11. szám alatt lakó
Samu helyett mindenesetre a csehországi Teplitzbôl (itt tartózkodott
Samu 1872 tavaszától ôszéig!) származó
feleség, Marevitz (máskor Moravitz) Karolina a három,
„férjével nemzett kiskorú gyermekeinek: Mayer Miksának,
Vilmának és Anna Máriának természetes
és törvényes gyámanyja”. A helyzet bonyolultságát
jól jelzi, hogy az elsô ajándékozási
szerzôdést vissza kellett vonni, és 1880. június
21-én ugyanabban a közjegyzôi irodában egy új
megkötésére kellett sort keríteni, elsôsorban
azért, mivel „a netán születendô törvényes
gyermekek státusa” kérdéses volt az atyai örökségbôl
csak törvényesként részesíthetô
már meglévô, megajándékozott gyermekekhez
képest.31 A gondnokság alól végül a budapesti
királyi törvényszék Samut 1880. július
13-án „mentette fel”, miután családtagjai tanúsították,
hogy nevezett „február 12-én 32.ik életévét
betöltötte, házasságra lépett, és
jelenleg három kiskorú gyermeknek atyja, ifjúkori
hibáit, könnyelmûségét, és pazarlásra
való hajlamát... levetkôztette és vagyonának
kezelését most már teljes megnyugvással lehet
önrendelkezésére bízni”.32 A család azonban
– „jó útra térése” ellenére – a végrendeletnek
épp azt a passzusát érvényesítette vele
szemben, amelyet a szigorú atya a javíthatatlanság
esetére helyezett kilátásba: az örökrész
legyen a leszármazó törvényes örökösöké,
s csak a kamatok maradjanak a tékozló fiúnak.
Az ajándékozási szerzôdés a Dob utcai
házrészre vonatkozott, amelyet a végrendelet alapján
az apa halála után az özvegy vehetett birtokba. Itt
is csak utólagos nyilatkozatokból derülnek ki az egész
ajándékozási ügylet mozgatórugói.
1894-ben az akkor már Károly Ernô néven szereplô
hajdani Samu a következôket jelenti ki: „Midôn annak idején
az ajándékozási szerzôdést aláírtam
és vagyonomat gyermekeimnek engedtem át, kettôs kényszerhelyzetben
voltam annyiban: 1ször csak azon feltétellel akartak a gondnokságból
kibocsájtani, ha vagyonomat gyermekeimnek adom át, és
2szor vagyonomat annak idején volt legénykori hitelezôim
elôl kellett biztosítanom és megmentenem. Ily körülmények
között jött létre az ajándékozási
szerzôdés, melynek folytán koldus lévén,
mint napidíjas voltam kénytelen a volt oszt. magy. államvasúthoz
belépni, a hol 11 évi szorgalmas munka által odáig
jutottam, hogy jelenleg 1000 frt évi fizetésem van, mely
fölött azonban... nem rendelkezhetem, mert összesen havonta
csupán 46 frt 46 krt kapok kifizetve, melybôl megélni,
gyermekeimet nevelni és eltartani képtelen vagyok...”33
Samu újabb névváltoztatása azonban nem
korábbi rejtezkedési kényszerébôl adódott
(bár bizonyára az sem múlt el nyomtalanul), hanem
abból, hogy 1884. október 26-án a rákospalotai
templomban felvette a keresztséget és a „Károly Erneszt”
(sic!) nevet.34 Samu minden bizonnyal felesége régi óhaját
váltotta ezzel valóra, bár abból a ténybôl,
hogy keresztapaként az anyakönyvben nem más, mint Hieronymi
Károly, az Osztrák–Magyar Vasúttársaság
vezérigazgatója szerepelt, arra is következtethetünk,
hogy a dolog nem volt független a vasúti tisztviselôi
kar olvasztó tendenciáitól sem. Ezzel kezdetét
vette az a folyamat, amelynek során a család – ahogy Samu
magáról írta – „a katolika keresztelési szentséget”
felvette.35
Nem tudjuk, Samu mikor ébredt rá arra, hogy az adósságspirál
milyen szorosan ráhurkolódott. Azt azonban jól láthatjuk,
hogy milyen lépésekkel próbálkozott szabadulása
érdekében. Itt most a kisebb kölcsönmûveleteket
nem említjük, de három nagyobb kísérletérôl
szót kell ejtenünk. Ezekben az esetekben eleinte reménykedônek,
sôt lelkesnek és magabiztosnak tûnik, ám késôbb
jön a keserû csalódás.
Legidôsebb gyermekét, az 1873-ban született, atyja
iránti lojalitásból Mayer Miksának elnevezett
fiút közvetlenül a hazatérés után,
épp akkoriban elözvegyült nôvérénél
(egyik legfôbb hitelezôjénél és támogatójánál),
Ferinél helyezi el. Miután testvére újra férjhez
ment egy amerikai állampolgárhoz, 1887-ben örökbefogadási
szerzôdést írtak alá. A „felette örvendetes
jogügyletet” – saját szavai szerint – azért kötötte
meg, „mert sajnos vagyontalan vagyok, illetôleg azon vagyont a melyet
a tekintetes árvaszék tudomása szerint atyám,
néhai Wotzasik Mayer után örököltem, szerencsétlen
vállalatoknál fogva [ez teljesen újfajta magyarázat!]
már régebben elvesztettem, úgy hogy nagy áldás
szegény gyermekemre nézve, hogy sógorom, illetôleg
és nôvérem saját gyermekük gyanánt
fogadták örökbe...”.36 Miután aprólékosan
kifejti, hogy nôvérének nincs és valószínûleg
már nem is lehet saját gyermeke, szinte ömlengve magasztalja
szerencséjét: „...nôvérem gazdagnak mondható,
nem csak azért, mert a hagyatékhoz tartozó nagyobb
értékû dob utcai 3. számú ház
1/6od részének tulajdonosa, hanem fôleg azért,
mert elsô férje, néhai Tafler József egyetemi
[sic!] örököseként nagyobb értékû
vagyonnak van birtokában, Puszta-Tetétlen és Puszta-Törtelen.
De ez csak az anyagi elônyt jelenti. Boldog vagyok azonban, mint
apa azon tudatban, hogy sógorom és nôvérem már
körülbelül tíz év óta tartják
az oly hamar megkedvelt nevezett gyermekemet és szellemi érdekeirôl
különösen tanulmányok tekintetében oly dúsan
gondoskodtak már eddig is, amint én ezt anyagi viszonyaimnál
fogva tekintettel a még egyéb gyermekeimre egyáltalán
képes nem lettem volna, és mert nevezett örökbefogadó
szülôi jelleme, eltekintve a múlttól, teljes biztosítékot
nyújtanak arra nézve, hogy ezen bánásmódjukat
a legodaadóbb szülôi gondozást gyermekemmel szemben
a jövôre nézve is folytatni fogják”.
Ha nem vennénk észre az „eltekintve a múlttól”
betoldást, akár osztozhatnánk is Samu örömében.
Mivel az örökbefogadást az árvaszékkel is
el kellett fogadtatni, az árvaszék meghallgatta az érintetteket.
Amikor az édesanya azt kérte, hogy lehetôleg vegyék
be a szerzôdésbe, hogy fia, „Kálmán évenként
a szünidôk alatt két-három hétre hozzá
küldessék, hogy a gyermeknek testvérei és szülei
közti kapocs ezúton fenntartathassék” – a jegyzôkönyv
a többiek különös reakcióit örökítette
meg. A férj ugyan örömmel beleegyezett felesége
igényének a szerzôdésbe való felvételébe,
de sietett kijelenteni, hogy ha „ily fenntartásnak a szerzôdésben
helye nem volna, tekintettel apai hatalmából folyó
jogára, melynél fogva az örökbefogadási
szerzôdést neje hozzájárulása nélkül
is megköthette volna – a szerzôdést úgy mint van
jóváhagyatni kéri”.37 Ellreich Ernô és
W. Ferri (nevét hol egy, hol két „r”-el írta alá)
pedig azt fûzték hozzá, hogy „a gyermeknek elküldésére
vonatkozó kötelezettséget szerzôdésileg
el nem vállalhatják, mert ez már 17ik évében
van, s ily feltételnek a szerzôdésbe foglalásának
helye nincs, egyébiránt ígérik, hogy oda fognak
hatni, hogy a fiú lehetôleg évenként testvéreit
és szüleit meglátogassa”.38
Az érintett meghallgatására csak a tavaszi szünet
idején, a következô félévben kerülhetett
sor, mivel az a bécsi Löwenburg-féle convictusban s
a gimnázium 3. osztályában tanult, aki – „tekintettel
örökbefogadó szüleinek kedvezô anyagi helyzetére
is” – az egész ügyletet „köszönettel vette tudomásul”.
Arra a kérdésre, hogy „kora dacára” miért csak
a 3. osztályba jár, azt válaszolta, hogy „ez részint
családi körülményeiben, melyeknél fogva
majd London, majd Páris, majd Bécsben töltötte
gyermekéveit, részint hosszabb betegségében
találja magyarázatát”.39 A túlságosan
is szépre festett képpel ellentétben – ez idô
szerint a titokzatos „múlttól mi is eltekinthetünk”
– tehát a fiú egyáltalán nem szívesen
ápolta a kapcsolatot természetes szüleivel, sôt
láthatólag családi nevétôl is szeretett
volna mihamarabb megszabadulni. A nagyapa emlékének megörökítéseként
kapott Mayer nevet sem tartotta meg a keresztség felvétele
után. A tanulmányokról történô „oly
dús gondoskodással” sem stimmelt valami. A szerzôdési
feltételeket láthatóan nem a szülôk diktálták,
s az apa valamilyen okból, felesége akarata ellenére
is hajlandónak mutatkozott a szerzôdés végrehajtására.
Nehéz szabadulni a gondolattól, hogy az ifjú Miltont
ne valamiféle önkéntes és szimbolikus zálogtárgynak
tekintsük korábbi és késôbbi kölcsönök
biztosítékaként.
Az ugyanis tény, hogy az anyai örökség reménye
újabb lendületet adott Samu (azazhogy már Károly)
pénzcsináló fantáziájának. Az
1889. augusztus 6-án Nagykôrôsön elhunyt Denhof
Nina után várható ingó és ingatlan osztályrészét
még az évben – közjegyzôi okiratban – Lányi
Manó budapesti lakosra ruházta. Igaz, nem teljesen önszántából,
ugyanis az „átruházás” mögött egy 2500 forintos,
1889-ben a budapesti kir. kereskedelmi és váltótörvényszéknél
beperesített, W. E. Károly által elfogadott váltó
húzódott meg.40 A nôvér (Feri) és öccse
(Samu, vagyis Károly) között is váltig folytatódtak
a hitelmûveletek: épp 1890. január 3-án került
sor Károly által egy újabb közjegyzô elôtt
felvett kötelezvény aláírására,
amelyben a fedezet gyanánt az anyjától örökölt
ékszerek zálogosítódtak el 2355 forint értékben
(miközben ezeket természetben még nem kapta kézhez,
s ezután nehezen hihetô, hogy valaha is hozzájutott).41
Mielôtt a harmadik, „ígéretesnek” mutatkozó
tranzakciót, a Dob utcai ház „újrafelosztását”
bemutatnánk, vissza kell kanyarodnunk a másik, még
mindig gondnokság alatt tartott báty, Emil történetéhez.
Emil betáblázott adósságait anyja és
nôvére (sógora) apránként visszaváltották,
bár még a nyolcvanas évek elején is pörölte
egyik hajdani hitelezôje. Az iratokból azonban csak a kilencvenes
évek elején, az anya halála után derül
ki, hogy Emil már régóta Ausztráliában,
Sydneyben tartózkodik. Gondnoka és édestestvére,
Lajos 1891 tavaszán fordul keresettel a budapesti kir. törvényszékhez,
amelyben Emil gondnokságának megszüntetését
kéri.42 Megtudjuk róla, hogy nôs és két
gyermek atyja, s „ifjúkori hibáit és könnyelmûségét
valamint pazarlásra való hajlamát levetkôztetvén...
évek óta Sidney Australiában [sic!] mint zongora tanító
és festô kifogástalan magaviseletû családi
életet folytatván: vagyonának kezelésére
immár kétségen kivül képes miért
is azt teljes megnyugvással önrendelkezésére
lehet bízni”.43 A gondnokság alóli szabadon bocsátás
azonban még egy darabig elhúzódott, hiszen a testvéreket
is meg kellett hallgatni. Az elsô tárgyaláson azonban
(lehet-e véletlen?) csak Károly (elôbb Samu) jelent
meg, hogy kinyilvánítsa: „biztos tudomása van arról,
hogy nevezett most már kifogástalan életet folytat
és így semmi szükség nincs arra, hogy tovább
is gondnokság alatt tartassék...”.44 A gondnokság
megszüntetését végül az 1891. július
28-i tárgyalás mondta ki.
1891 ôszén járunk, amikor Emil Ausztráliába
akart visszautazni (ezek szerint „nagykorúsítása”
érdekében hazajött!), Feri férjével Alsó-Ausztriában
kívánt egy nagyobb birtokot vásárolni, Lujza
pedig leánya kiházasításához akart komolyabb
összeghez jutni. Ekkor kerül sor a ház „újrafelosztására”.
Feri részét Samu vette meg örökösei számára,
Emil részét gondnoka, Lajos, Lujza részét pedig
Henrik vásárolta meg, „nehogy esetleg az árverés
elkerülhetése esetén a fél ház idegen
kezekre jusson, hanem mégis a család egyik részének
tulajdonában maradjon”.
Az adásvétel finanszírozásához a
Pesti Hazai Elsô Takarékpénztártól 55
000 forint 6%-os, 43 év alatt törlesztendô és
továbbá 14 000 forint váltókölcsönt
igényeltek és vettek fel – egyetemleges kezesség mellett.
Károly Ernô a kiskorúak szempontjából
kifejezetten kedvezônek ítéli a vásárlást,
hiszen a ház bérjövedelme számukra újabb
egyhatoddal gyarapodik, sôt a bérleti díjak emelkedésére
is számít „a Károly kaszárnya helyére
leendô építés esetén”. Mivel a ház
évi bruttó bérbevétele 8867 forintot, az adó
pedig 2500 forintot tesz ki, az egyhatod rész tiszta bérjövedelme
1000 forintot meg nem halad. Úgy ítéli meg tehát,
hogy az 55 000 forintnyi kölcsön törlesztése fejében
a kiskorúaknak 3300 forint egyharmad részét, vagyis
1100 forintot kell fizetniük. Az ilyenkor rá jellemzô
bizakodással vállalja, hogy „ha a hiány nagyobb volna,
a megfelelô nagyobb összeget én tisztelettel alulírott
W. Károly Ernô addig míg a kiskorúaknak már
tulajdonát képezô 1/6 résznek haszonélvezôje
maradok sajátomból fogom pótolni...”.45
A házra azonban hamarosan újabb 2000 forintos kölcsönt
kellett betábláztatni, sôt 1893-ban sor került
magának az ingatlannak 104 500 forintért történô
eladására is. Ennek ugyan jelentôs része a korábban
felvett kölcsönök törlesztésére megy
el, ezúttal azonban azzal érvelnek az eladó testvérek
az ügylet elônyös mivolta mellett, hogy a ház régi,
„s így minduntalan kisebb, sôt a legközelebbi jövôben
nagy, néhány ezer forintos javítást igényelne...”.
Ekkori számításaik szerint W. Károly gyermekeire
már kevesebb mint 500 forint tiszta jövedelem esik, ami ráadásul
bizonytalan, „mert megeshet, hogy nemcsak úgy mint jelenleg két
bolt és egy lakás áll üresen, hanem tekintettel
arra, hogy a ház berendezése a divatos kényelmes berendezéssel
(fürdôszobák, vízvezeték a konyhában)
nem bír, több lakás és bolt is üresen állhat,
és akkor nekünk, tulajdonosoknak a vagyonállagot kellene
megtámadnunk, hogy a kötelezettségek teljesíthetôk
legyenek”.46 Pár nappal korábban beadott külön
kérvényében Károly (alias Samu) most nyomorúságos
helyzetével érvel a szerzôdés elfogadtatása
érdekében: „...vagyoni viszonyaim oly ziláltak és
gyermekeim neveltetése és tartása oly költséges,
hogy csekély 1000 forintos hivatali fizetésembôl a
törlesztést és a kamatfizetést eszközölni
nem tudom... kétségtelen, hogy hova-tovább a házbérjövedelmek
költséges zár alá vétele és végre
a tartozásnak az ingatlan értékébôl leendô
kifizetése vált volna szükségessé...”47
A ház eladásának további indokaként
az is szerepet játszott, hogy leánya, Vilma Franciska (más
néven Guilmine) azáltal, hogy Hortz Károlyhoz férjhez
ment, nagykorúvá vált. A családjáról
a jó útra tértek neofita túlzásaival
gondoskodni kívánó apa pedig, „tekintettel arra, hogy
vôm és leányom üzletet akarnak nyitni, én
pedig legelsô sorban tartozom gyermekeim jövôjét
szem elôtt tartani és nekik arra, hogy megélhessenek
és családot alkothassanak, módot nyújtani”,
lemond az eladási összeg gyermekeire esô hányada
utáni tôke egynegyedének haszonélvezeti jogáról,
és kéri azt egy összegben legidôsebb leánya
részére kifizetni.
Epilógus
Itt akár le is zárhatnánk a meglehetôsen
predesztináltnak tûnô történetet, ha az
iratokból elénk táruló „valóság”
nem tetézné újabb csapásokkal a hajdan tékozló,
de azóta folyton megjavulni igyekvô, immár apává
érett legkisebb fiú balsorsát.
1893 januárjában, tehát még a szülôi
ház eladása elôtt W. Károly és neje dr.
Kriszhaber Adolf köz- és váltóügyvéd
által az árvaszékhez fordul, amelyben kérik
az örökbefogadó apa, az akkor már Ausztriában
élô Ellreich L. Ernô atyai hatalmának megszüntetését
Milton fiuk felett. „Ugyanis az évek folyamán sajnosan kellett
arról meggyôzôdnünk, hogy természetes és
törvényes gyermekünk az örökbefogadó
apa hatalma alatt oly megromlásnak lett kitéve, hogy az ez
utóbbi által nyújtott rossz példák következtében
már-már kétségbe kell esnünk megtévesztett
gyermekünk jövendô sorsa fölött; mert az örökbefogadó
apának személyes erkölcstelen életmódjáról,
valamint arról, hogy gyermekünket, mely már iránta
táplált rokoni bizalmunknál fogva 1883 óta
van házában erkölcstelen irányban nevelte és
befolyásolta, oly kétségtelen és hajmeresztô
bizonyítékaink vannak kezeink közt, hogy indíttatva
érezzük magunkat oly czélból, hogy szerencsétlen
gyermekünket, amennyire még lehet a kiskorúság
hátralevô napjaiban oly útra tereltessük, mely
lehetôvé teszi, hogy testileg és erkölcsileg teljesen
el ne zülljön, a törvényesen elôírt
alábbi lépést [mármint az apai hatalom megszüntetését]
tenni.”48
Hogy mivel és miként is rontotta meg az örökbefogadó
atya a kiskorú fiút, Miltont, azt legfeljebb találgathatjuk
abból, hogy a szülôk „testi és erkölcsi elzüllése”
miatt egyaránt aggódnak. A „hajmeresztô bizonyítékok”
elôsorolásától valami visszatartotta ôket.
Az örökbefogadó atya tettei azonban más összefüggésben
mégis napvilágra kerülnek. Már 1892 januárjában
W. Károly Ernô közjegyzô elôtt német
nyelvû nyilatkozatot tett, amelyben kijelenti, hogy „mint kiskorú
leányomnak, Vilhelminának (Guilmine) apja és törvényes
gyámja... az Ernst L. Ellreich által ezen a leányomon
elkövetett erôszakos megbecstelenítés cselekménye
alapján semmi néven nevezendô anyagi követeléseim
nincsenek, még ezen erôszakos cselekmény gyümölcsének
a tartását és nevelését illetôen
sem E. L. Ellreich vagy annak feleségével szemben”.49 Ehhez
képest különösen érdekes fejlemény,
hogy egy évvel késôbb, pár nappal a Milton ügyében
beadott, imént idézett megbotránkozó kérvény
után arról értesül az árvaszék,
hogy ugyanazon Kriszhaber Adolf ügyvéd által az idôközben
férjhez ment (és nagykorúvá vált) Guilmine
(Vilma), asszonynevén Hortz Károlyné keresetet indított
Ellreich L. Ernô ellen „természetes apaság elismerése
és ebbôl folyólag 50 frt havonkénti gyermektartás
és gyermekágyi költség és járulékai
erejéig”. A tárgyalást március 1-jén
8 órára tûzték ki a budapesti VI. kerületi
járásbíróságnál.50 A nagykorúvá
vált leány tehát elszántabban lépett
fel, s ezúttal már az atya adósságaival történô
sakkban tartása sem ért célt. A per lefolyását
és eredményét azonban sajnos az árvaszéki
anyag már nem tartalmazza.
Történetünk bár lezárul, aligha fejezôdhetett
be. Az akták között ott találjuk W. Károly
Ernô kérvényét, amelyben „gyermekei vagyona
után neki járó kamatokból 360 frt” kiutalványozását
kéri, mégpedig abból a célból, mivel
Miltont, „említett fiamat Nagyváradra kellene küldönöm,
hogy mint magántanuló a kereskedelmi felsôbb iskolába
beiratkozzék és ott ôszig a vizsgára elôkészíttessék,
nehogy még több idô is elvesszen a nélkül
hogy a fiú a ki most 23 évben van képes legyen önfenntartásáról
gondoskodni...”.51 Milton egyébként anyja 1904-ben bekövetkezett
halálakor szüleivel Rákospalota, Fô út
57. szám alatt él, ô jelenti be a halálesetet,
immár 31 éves, nevét pedig Wotzasik r. Ellreich Milton
alakban használja, s valószínûleg még
mindig mélyen sajnálja, hogy nevelôszülei nem
vitték magukkal Ausztriába.
Az élettörténetek befejezését nem
ismerjük. Wotzasik Károly Ernôrôl utoljára
nyugdíjas vasúti ellenôrként van tudomásunk,
amikor Rákospalotáról 1913-ban közjegyzôi
névhitelesítést kér valamilyen célból.
A még mindig nyugtát nem lelô Emilrôl a rokonok
annyit tudnak, hogy valahol Amerikában él.52
Az eddig elhangzottak ismeretében érdemes néhány
kérdést megfogalmaznunk.
Vajon csak látszat-e, hogy eleve elrendelt pályán
haladt a pazarlónak nyilvánított Wotzasik fiúk
története? Saját maguk determinálták-e
ifjúkori tékozlásaikkal életútjukat,
vagy az atyai végrendelet makacs önkénye zárt
leoldhatatlan béklyót a fiúk sorsára? Ôk
maguk tehetnek-e arról, hogy miközben a gondnokság alól
képesek voltak nagy nehezen megszabadulni, abból a hálóból,
amit a segítô család kötelékeivel húzott
köréjük, úgy tûnik, aligha tudtak kibújni.
De a legizgalmasabb kérdés tulajdonképpen Samu
két legnagyobb gyermekére vonatkozik: vajon miként
lesznek épp ôk, akiknek javára a végrendelet
(és a rokonok) az apát vagyonáról lemondatták,
az így szervezett játszma áldozatai, vagy netán
holmi ószövetségi átok beteljesülésének
tudható be, hogy a tékozló fiú fiának
is tékozlóvá kell válnia?
A szintén köteles részre és annak kamataira
szorított fivérek példája alapján a
kérdések elsô csoportjára nem adható
egyértelmû válasz. Lajos ellen ugyan megszüntették
a csôdöt, mégsem vitte többre ügynökségnél.
Henriknek láthatóan sikerült „jó útra
térnie”, s csak örökrészének túlzottan
elhúzódó „ellenôrzése” jelzi a családtagok
törekvéseit, ô azonban nem került gondnokság
alá, s ifjúkori tartozásai is jóval kevesebbre
rúghattak. A formálisan leghosszabb ideig gondnokság
alatt tartott báty, Emil külországban próbált
szerencsét, a nincs vesztenivalóm elszántságával
vállalta a „mûvész-tanár” életforma nélkülözéseit.
Akárhogy alakult is sora, Amerikából sem sokba nézhette
hazatért öccse jó útra térését
és az ezzel járó vergôdést.
Eredetileg Samu is a külföldre meneküléssel (és
irodalommal) kísérletezett. Az ifjúkori „tékozlásból
eredô” adósságokhoz (amelyek hol a tanulmányokkal
járó mindennapos költségekként, hol uzsorásoktól
felvett kölcsönöknek, hol szerencsétlen vállalkozások
következményei gyanánt tûnnek fel) újabb,
immár a családfenntartás költségeivel
indokolt tartozások csapódtak. Mindezek azonban önmagukban
aligha magyarázzák a kikerülhetetlen végzetszerûséget.
Samu (r. Károly Ernô) ugyanis láthatóan mindent
elkövetett, amit a „jó útra térés” tartozékaként
egyáltalán el tudunk képzelni. Családot alapított,
megbánást tanúsított, hazatért, vagyonáról
gyermekei javára lemondott, hivatalnoki állást vállalt,
sôt meg is keresztelkedett (bár ez utóbbit a család
bizonyára nem írta a javára!). Ô szeretett volna
jó fiú lenni. Várakozásával ellentétben
azonban megjavulása felé tett lépései nem sorsának
jobbra fordulását hozták, sôt épp ellenkezôleg,
egyre kilátástalanabb helyzetbe sodorták. S ezt már
aligha tudhatjuk be az apai végrendelet könyörtelen elôírásainak.
Hiszen kiszabadult a gondnokságból, csak közben családjával
szemben vált még kiszolgáltatottabbá. Ahogy
az apa a családtagokat védte a fiúk „pazarlásától”,
úgy maga a család is vagyonrészeinek megmentésére
rendezkedett be. Hol a láthatóan szerencsésebb vállalkozásokba
fogó féltestvér báty, hol a fele vagyont közszerzôként
öröklô anya, hol a bizonyára jólelkû
s elsô férje jóvoltából gazdagnak is
számító nôvér, Feri segítsége
húzta ki a bajból. Ezek a hitelek azonban azáltal,
hogy vagyonának terhére felvett elôlegnek számítottak,
még szorosabban a családi gúzsba kötötték.
Mint ahogy a családi ház megmentéseként feltüntetett
akció során is a családtól független (vagy
akár a gondnokságból frissiben szabaduló, szabad
pályára lépô s külföldre települt)
családtagok mobilizálták a régi házban
rekedt vagyonrészüket. Samu (r. Károly Ernô) azonban
csak viszonylag késôn jött rá, hogy milyen csapdába
került. Néha maga sem értette a helyzetet, hol koldusnak,
hol vagyonosnak érezte, mondta magát, jussához azonban
semmilyen próbálkozás útján nem tudott
hozzáférni. Az ifjúkori tékozlás, a
múlt (uzsorások, atya) rabságából elôbb
a jelen (testvérei), majd a jövô, vagyis saját
kiskorú gyermekei foglyává vált. Már
idézett kérvényében bizonyára az elkeseredettség
mondatta ki vele az alábbi szavakat: „...lehetetlennek tartom, hogy
létezzék jog vagy törvény mely gyermekeimet,
engem és feleségemet az ínségnek szolgáltasson
ki, midôn van vagyonunk, melynek jövedelme legalább némileg
segít helyzetünkön, ha az kezeimhez kiadatik”.53 Pedig
a jog és a törvény ilyen kereteket szabott.
Az egész történetben csupán azt nem lehetett
elôre tudni, hogy vagyonossá özvegyült, gyermektelen
nôvére (Feri) milyen embert választ majd a második
férj szerepére.
* Az írás részei elôadásként hangzottak el a Hajnal István-kör miskolci konferenciáján 1999 augusztusában.
1 A néprajzi irodalom az elbeszélt történetek
két típusát tartja számon: az elsô személyben
elmondott élménytörténeteket, illetve a „folklorizáció
magasabb fokán álló, mások élményeit
továbbmondó, a valóságtól jobban eltávolodó
– gyakran szélesebb körben ismert – csiszoltabb »igaz«
történetek”-et. S. Dobos Ilona: Az „igaz” történetek
mûfajának kérdésérôl. Ethnographia,
1964/2. 201. A szépirodalomban Szerb Antal nevezi A királyné
nyaklánca c. mûvét „igaz történet”-nek,
amelyben elmondja „minden regényszerû díszítgetés
és hozzátoldás nélkül XVI. Lajos korának
egy nevezetes eseményét, amelynek a történettudomány
úgyszólván minden részletét felderítette”.
Miként mûve elõszavában írta: „valami
tisztességes félelem visszatart attól, hogy egykor
valóban élt személyek szájába olyan
szavakat adjak, amelyeket sohasem mondtak el, szívébe érzéseket,
amelyekrôl nem tudom ellenôrizni, vajon nemcsak a saját
érzéseim-e...”. Szerb Antal: A királyné nyaklánca.
Budapest, 1957. 6. (Ez utóbbi mûfajmeghatározásra
Réz Pál volt szíves figyelmemet felhívni, amit
ezúton is köszönök.) Írásunkban mások
élményeit kívánjuk „csiszolt történetté”
alakítva elbeszélni, de nem a „valóságtól”
eltávolodva, hanem az elsôdleges források valósága
alapján, a történetírás eszközeivel
„rekonstruálva” az eseményeket, amelyekbôl a történettudomány
eddig „úgyszólván” semmit sem tárt fel. Kísérletképpen
vállaltuk ezt a korlátozott mozgásteret, annak tudatában,
hogy belátjuk: végsô soron nemcsak a regélôk
költenek, hanem Szerb Antal idézett mûve, akárhogy
is vesszük, mégiscsak regény.
2 BFL IV. 1343/i. Pesti törvényszéki hagyatéki
iratok, 1663/1866.
3 BFL IV. 14 311/b. Árvaszék, 2619/1874. Gemeinschaftliches
Testament, 1869. február 23. Kihirdették 1869. március
10.
4 Uo. A végrendelet szerint a Dob utcai ház – felesége
halála után –, amennyiben a nevezett három fiú
41, 31, illetve 33 éves korát még nem töltötte
volna be, úgy osztandó fel, hogy „a rájuk esô
osztályrész bírói letétbe tétessék
le”. Mivel Emil 1846-ban, Samu pedig 1848-ban született, nehezen értelmezhetô,
hogy miért az idôsebbik kapja két évvel fiatalabbként
kézhez az ingatlan örökrészt. Két dologra
gondolhatunk: az atya vagy valamiért jobban haragudott Samura, és
így kívánta külön büntetni, vagy egyszerûen
nem volt tisztában fiai születési dátumával,
és összekeverte ôket.
5 Izraelita halálozási anyakönyv, Pest, 1869. márc.
7. 172. (BFL-mikrofilm.) W. Mayer egyébként a pesti üzleti
névjegyzékben csak az 1860-as években tûnt fel
a grémiumon kívül álló „terménykereskedôk”
sorában. Pester Lloyd-Kalender für das Jahr 1862, mit einen
Adressenbuche für Handel und Gewerbe. Pest, 1862. Címe ekkor:
Lipótváros, Attila u. 2.
6 BFL IV. 14 311/b. Ügykivonat 1869. március 6-án
meghalálozott W. Mayer hagyatéka ügyérôl.
7 Zakariás G. Sándor: Pesti építômesterek
munkássága 1850–1860. A M. M. M. Évk. 1953. Bp., 1954.
568. A ház (és a telek) történetérôl
Szentesi Edit készített alapos feldolgozást, amely
mellékletként a tervrajzot is tartalmazza. Szentesi Edit:
Budapest. VII. Dob u. 3. Hild–Ybl Alapítvány. Tudományos
dokumentáció. Bp., 1998. (Gépirat.)
8 Szentesi: (1998) 17.
9 BFL IV. 14 311/b. Néhai W. Mayerné szül.
Denhof Nina hagyatékához tartozó ingatlan megbecslésérôl
(Bp., 1889. nov. 26.).
10 Uo. Hagyatéki leltár (1889. szept. 24.).
11 BFL IV. 1343/i. 6952/1870. W. Emil gondnoksági ügye.
Jegyzôkönyvek, 1870. nov. 21., ill. nov. 24.
12 BFL IV. 14 311/b. A budapesti kir. trvszék ítélete.
1882. június 24. „W. Emil 1869 és 1870 években felperestôl
[Schichtánz Alberttôl] sok ruhát, fehérnemût
és férfi divatcikkeket hitelbe vásárolt...”
13 BFL IV. 1343/i. 6952/1870. Özv. W. Mayerné sz. Denhof
Nina folyamodása. Érk. 1870. okt. 18. Az anya gondnokul sógorát,
Reich Jakabot kérte, de Emil kérésének eleget
téve végül az 1870. dec. 3-án kelt végzésben
Franciska nevû novérének férje, Tafler József
lett a gyám.
14 BFL IV. 14 311/b. A Dob utcai házra bekebelezett teher eredetérôl
mindössze annyit tudunk, hogy a bécsi kereskedelmi törvényszék
1869. április 1-jén kelt végrehajtási végzése
alapján jegyezték fel a zálogjogot, 1000, ill. 2000
forint tôke és 1869. február 13-tól járó
kamatai után (óvásdíjjal + netalán még
felmerülendô perköltséggel együtt) Schneid
M. bécsi magánzó javára.
15 Uo. Kasenczky József tanácsnok jelentése W.
Sámuel pazarlónak nyilvánítása tárgyában.
(1871. nov. 26.)
16 Uo. Özv. W. Mayerné sz. Denhof Nina folyamodása
(1871. okt. 11.).
17 Uo. (Strassburg, 1870. márc. 16.) Ugyanebbôl a levelébôl
tudjuk, hogy mióta elhagyta a szülôi házat, „két
vígjátékot, egy szomorújátékot
és egy kisebb regényt” szerzett, amiért „diáktársai
költôként szerették és ismerték”.
A láthatóan írói ambíciókkal
megáldott orvostanhallgató mûvészéletformája
bizonyára nemcsak adósságaihoz, hanem dramaturgiai
érzékének kifejlôdéséhez is hozzájárult.
18 Uo. (Strassburg, 1870. máj. 1.)
19 Uo. (Frankfurt, 1870. dec. 17.)
20 Uo. (1871. nov. 26.)
21 Uo. (1871. okt. 11.)
22 Denhof Lázár és W. Lajos cégtársak
ellen a csôdöt 1872-ben szüntették meg. Denhof Lázár
az 1880-as évek elején osztrák–magyar állampolgárként
(sic!) Londonban élt. Uo. A csôdtörlésre l. Tafler
József és Reich Jakab kérvényét. Érk.
1876. júl. 16. Denhof Louisra a londoni osztrák–magyar konzulátus
bizonyítványát, 1881. aug. 11.
23 Emil ellen a csôdöt 1872. dec. 27-én rendelték
el, és 1876. febr. 24-én szüntették meg. BFL
IV. 1343/j. Visszaállított városi törvényszék
iratai. Csôdiratok. 1866–1877.
24 BFL IV. 14 311/b. Guttmann sz. Wotzasik Luiza észrevételei
Tafler József számadásairól (1872). Tafler
József apósa halála után nem sokkal, már
1870 karácsonyán a családtagok megbízásából
190 000 forintért eladta a mintegy 2740 holdnyi birtokot fivérének,
Tafler Adolfnak, akinek azonban a teljes vételár utolsó
részletét, 90 000 forintot csak 1878. febr. 23-án
kellett letennie, addig az örökösök számára
csak a kamatok befizetésére volt köteles az árvaszék
pénztárába. A befolyt összegeket Tafler József
egyrészt adósságok törlesztésére,
másrészt W. Lajos csôdhitelezôivel való
kiegyezésre fordította. Uo. Adásvevési szerzôdés.
1870. dec. 26.
25 Uo. (Teplitz, 1872. ápr. 9.) Eredetileg „Tôled”-et
akart írni, ám ezt áthúzta, és „Tôletek”-re
javította. Még így is arra kéri nagybátyját,
ne fogja fel „ezeket a szavakat túl élesnek”.
26 Uo. Valószínû, hogy a budapesti látogatásra
sor is került, ugyanis nagybátyja elszámolásai
között fennmaradt egy nyugta az októberi 50 forintos apanázs
átvételérôl, amelyet Samu Pestrôl keltezve
írt alá. (1872. szept. 29.) Úgy tûnik, még
egyszer, utoljára sikerült az otthoniakat rávenni az
egyetemi tanulmányok „támogatására”.
27 Utólag rekonstruálni lehet, hogy 1873 ôszétôl
1875 elejéig Londonban tartózkodhatott, ugyanis két
gyermeke is ott született. MOL Filmtár (A 21), Krisztinaváros,
r. kat. születési anyakönyvek, 7. k. 227., ill. (A 5292)
Bp., Rákospalota, r. kat. születési anyakönyvek,
2. k. 53. Közvetve azért adott reá jellemzô életjeleket
magáról, például 1878 májusában
rendelvény érkezik, amely „lefoglalja W. Sándor Samu
örökségi részét Rudolf Miksa részére
56 font sterling végett”. BFL IV. 14 311/b. Ügykivonat W. Mayer
hagyatéka ügyérôl.
28 Uo. Jegyzôkönyv 1880. február 4-én Rupp
Zsigmond kir. közjegyzô irodájában.
29 Uo. Jegyzôkönyv 1879. május 28-án Rupp
Zsigmond kir. közjegyzô irodájában.
30 Magyar Jogi Lexikon (szerk. dr. Márkus Dezsô) IV. k.
106–114.
31 BFL VII. 151. 515., 590–591/1880. Rupp Zsigmond közjegyzô
iratai. Ajándékozási szerzôdések 1880.
május 28., ill. 1880. június 21. Az utóbbiból
idézem: „...kikötöm azt, hogy netán születendô
törvényes gyermekeim ill. azoknak törvényes képviselôje
vagy gyámhatósága ezen ajándékozási
szerzôdést föltétlenül visszavonathassák
és pedig azon joghatállyal, hogy többi a magyar polgári
törvénykönyv szerint nem törvényesnek ismert
gyermekeim ezen szerzôdésbôl maguk javára bárminemû
jogot leszármaztatni jogosultak ne legyenek. Magától
értetôdik, hogy ezen kikötésem a jelenleg életben
levô gyermekeim irányában hatályát veszti,
mihelyt azokat – úgy mint komoly szándékom – törvényesítenem
sikerült”. A „netán születendô gyermek” 1886-ban
érkezett meg, és az Ernô nevet kapta.
32 BFL IV. 1411/b. Árvaszék. Bp-i kir. törvényszék
ítélete. 1880. július 13.
33 Uo. Érkezett 1894. aug. 29.
34 MOL Filmtár (A 5291), Bp., Rákospalota, r. kat. születési
anyakönyvek, 1. k. 8.
35 BFL IV. 1411/b. Árvaszék. Érk. 1889. szept.
28. Kérvénye W. Károly Ernônek, mint kiskorú
W. Kálmán Ernô Milton t. t. gyámatyjának.
Kálmán Ernô Milton az 1873. szeptember 29-én
Londonban született Mayer Miksával azonos, aki 1885. aug. 22-én
Bp.-Krisztinaváros r. kat. egyházban megkeresztelve nyerte
el új nevét. MOL Filmtár (A 21), Krisztinaváros,
r. kat. születési anyakönyvek, 7. k. 227. A két
leány legifjabb öccsük keresztelésekor, 1886. jan.
16-án együttesen tért át. (A 5291) Bp., Rákospalota,
r. kat. születési anyakönyvek, 1. k. 29. Az 1875. jan.
17-én Londonban született Vilma a Vilma Franciska nevet, az
1876. május 10-én született Anna az Anna Paulina nevet
kapta. A második név választása a keresztszülô
után történt. Vilma keresztanyja Stitz Károly
budapesti vasúti tiszt felesége, Marewitz Franciska (nyilvánvalóan
nemcsak névrokona az anyának), Anna keresztszülei Komáromi
László rákospalotai magánzó és
neje, Schill Paula voltak. A legkisebb fiú, Ernô Lajos Ferenc
keresztapja Ellreich Ernô Lajos tetétleni földbirtokos,
W. Franciska (Feri) újsütetû férje lett, akirôl
még esik szó a késôbbiekben.
36 BFL IV. 1411/b. Uo. (1889. szept. 28.)
37 Uo. Jegyzôkönyv, 1889. dec. 5.
38 Uo. Jegyzôkönyv, 1889. dec. 6.
39 Uo. Jegyzôkönyv, 1890. ápr. 2. Mint tudjuk, Londonban
született, bár a szigetországi tartózkodás
nem derült ki a hazatéréskor az apa elbeszélésébôl.
Jellemzô, hogy a fiú „C. E. Milton Elreich” gyanánt
írta alá a jegyzôkönyvet, s csak az árvaszéki
jegyzô beavatkozására kanyarította hozzá,
hogy „ez idô szerint még helyesebben Wotzasik Kálmán”.
Az örökbefogadás elhúzódásának
az is oka volt, hogy Elreich Ernô nem volt magyar állampolgár.
Végül a honosítási okirat 1890. okt. 10-én
kelt, s négy nap múlva tette le az állampolgári
esküt.
40 BFL VII. 173. Gászner Béla közjegyzô iratai
2241/1889. Igaz, az okmány utolsó pontjában elôrelátóan
kikötötte, hogy „nem vállal semmiféle szavatosságot
az átruházott osztályrész mennyisége
és értéke tekintetében”.
41 BFL VII. 151. Rupp Zsigmond közjegyzô iratai. 100/890.
42 BFL IV. 1343/i. 6952/1870. W. Lajos budapesti ügynök keresete.
Érk. 1891. ápr. 7. Érdekes, hogy 45 éves öccsét
1840-ben születettnek, „közel ötven évesnek” állítja,
amit azért a hosszú távollét sem indokol, bár
ebben a családban nem ez az elsô eset, hogy a férfiak
nem tudják egymás korát (l. W. Mayer végrendeletét).
43 Uo. Ez utóbbit egyébként saját és
gyermekei nevében a feleség nyilatkozata is igazolta. (Sydney,
1889. nov. 21.)
44 Uo. Tárgyalási jkv. (1891. ápr. 28.) Az aktacsomó
egyébként itt kézbesítôi vényekkel
telik meg: Henrik Vilmost, aki a Dob utcai házban lakik, azért
nem találták otthon, mert hosszabb ideje Rákospalotán
(nyilván öcsééknél) nyaral, Lujzát
is csak június 9-én sikerül meghallgatni, pedig elôzôleg
az Andrássy úti házban – távollétében
– kifüggesztették az idézést.
45 BFL IV. 14 311/b. Árvaszék. Kérvény.
Érk. 1891. okt. 21.
46 Uo. Kérvény. Érk. 1893. aug. 21.
47 Uo. Kérvény. Érk. 1893. aug. 16.
48 Uo. Kérvény. Érk. 1893. jan. 9.
49 BFL VII. 151. Rupp Zsigmond közjegyzô iratai. 83/892.
1892. jan. 27.
50 BFL IV. 14 311/b. Árvaszék, a budapesti VI. ker. járásbíróság
értesítése, 1893. jan. 13.
51 Uo. Kérvény. Érk. 1896. ápr. 19.
52 Uo. Lajos bátyja halálakor, 1907-ben mint „oldalági
örökösként érdekeltrôl” annyit tudnak
róla, hogy „Amerikában ismeretlen helyen távol van”.
53 Uo. Érkezett 1894. aug. 29.
Kérjük, küldje el véleményét címünkre: holmi@c3.hu
http://www.c3.hu/scripta