A hazai történetírás képviselôi
az elmúlt tíz évet megelôzôen még
csak legyintettek azokra a nyugati teóriákra, amelyek a XX.
század második felében a történetírást
– a minduntalan újraéledô vitában – távolították
a tudománytól és közelítették az
irodalomhoz, azaz a fikcióhoz. Nem mintha történészeink
még mindig biztosan hittek volna az egyértelmûen leírható/megragadható
objektív történeti valóságban, de hogy
annak törvényszerûségei a fikcionalitás
egyedi, zárt világán keresztül mutatkozzanak
meg, azt mintha a maga lehetôségeire nézve mégiscsak
kevesellte volna a szakma. A pluralizmus azonban ezt a területet sem
kerülte el, és az utóbbi évtizedben a korábbi
klasszikus akadémiai (stílusú) történetírás
mellé felsorakoztak azok a mûvek, amelyek a történettudományt
kívülrôl, más nézôpontból,
új vagy újrafelfedezett módszerekkel közelítik
meg, s ezáltal arra késztetnek, hogy hazai keretek között
is újragondoljuk a történetírás funkcióját
és lehetôségeit. Ezek közé a mûfajok
közé tartozik a feléledô történeti-politikai
életrajz is, amelynek jó néhány komoly darabja
jelent meg az utóbbi néhány évben, részben
éppen Révész Sándor munkájaként.
A korábban újságíróként ismert
szerzô a tömegtájékoztatás rutinjában
megedzôdve olyan íráskészségre tett szert,
amelyért – nyugodtan mondhatjuk – okkal irigylik azok, akiknek pályája
mindjárt azzal kezdôdött, hogy tudományos körmondatokba
kellett bonyolódniuk, s némi túlzással mondhatjuk:
azóta is meg kell küzdeniük majd’ minden értelmes
mondatért. Révész stílusa könnyed, de
nem felületes, szövegei lendületesek, megjegyzései
legtöbbször szellemesek, idônként ironikusak. Ez
utóbbi a történeti-politikai biográfia keretei
között nem biztos, hogy mindenkinek minden esetben tetszik; nekem
igen.
Az esszészerû stílus könnyedsége szerencsére
nem a kellô történeti ismereteket hivatott pótolni,
a szerzô ugyanis birtokában van a tárgya leírásához
szükséges és elérhetô információk
legtöbbjének. Kutatásai bôséges köz-
és magánlevéltári anyagot tárnak fel,
s nagy mennyiségben használja fel az 1956-os Intézet
Oral History Archívumában található visszaemlékezéseket,
illetve a maga által készített interjúkat.
Az életrajz köztes/közvetítô mûfaján
keresztül így megvalósulni látszik a széles
körben, nyelvi szempontból is hozzáférhetô
történetírás, anélkül, hogy az ismeretterjesztés
leegyszerûsítô megközelítésmódjára
kényszerítené magát. Ez pedig a XX. század
végi tömeges fogyasztói-befogadó magatartás
körülményei között nem alábecsülendô
teljesítmény.
A szerzô korábbi biográfiáihoz képest,
amelyek Antall Józsefrôl, illetve Aczél Györgyrôl
készültek, a Gimes Miklós életét bemutató
könyv mintha valóban köztes mûfajban íródott
volna, és ebben rejlik legfôbb erénye, ugyanakkor zavarbaejtô
elbeszélôi nézôpontja is. Erénye a rendkívül
árnyalt, összetett egyéniséget ábrázoló
regényes pszichológiájú jellemrajz, amelybôl
nem mindennapi fejlôdéstörténet bontakozik ki,
széles látókörû történeti háttérrel.
Ugyanakkor komoly fejtörést és kényelmetlenséget
okoz – legalábbis a túlságosan magánvaló
olvasónak – az a romantikus regényírói-elbeszélôi
pozíció, amely a könnyebb átélés
és beleérzés kedvéért folyvást
„hôsünknek” nevezi a történet fôszereplôjét.
Ami rendjén való egy valódi fikció esetében,
de nehéz helyzetbe hozhatja a politikai-történeti biográfia
olvasóját, akinek jelen esetben nemcsak az életrajzot
keresztülszövô alapvetô dilemmát – a radikális
elkötelezettség és a radikális kritikai semlegesség/elfogulatlanság
esélyeit – kell olvasóként átélnie,
illetve átgondolnia, hanem mindjárt arra is kényszerül,
hogy állást foglaljon ebben, a könyv által nem
éppen nyitva hagyott kérdésben.
A regényesség „ötlete” feltehetôen onnan származott,
hogy Gimes Miklós a börtönben elítéltetése
elôtt azt tervezte: ha túléli a forradalmat követô
megtorlást, nagyregényt ír a század két
értelmiségi generációjáról, a
polgári radikális szülôkrôl és forradalmi
radikális gyermekeikrôl, a Galilei-kör alapításától
az 1956-os forradalomig terjeszkedô majd’ fél évszázadról.
A regényhez az adalékokat szûkebb és tágabb
értelemben vett családjának, a Gimes–Hajdú,
illetve Kende családnak az élettörténete szolgáltatta
volna. Gimes Miklós a börtönben úgy érezhette,
hogy az elôzô, a reformnemzedék körében
szerzett ifjúkori tapasztalataival, majd a kommunista rendszer alakításában
való tevékeny részvételének tanulságaival
és a forradalom katarzisának élményével
az ötvenes évek második felében készen
áll a generációs nagyregény megírására,
mert birtokában van a tervezett mû világnézeti
és morális mondandójának. Révész
Sándor pedig mintha kivégzett újságírótársa
tervét akarná megvalósítani: az általa
megformált életrajzot mintegy keretbe fogja a megíratlanul
maradt nagyregény megalkotásának szándéka.
S az eredeti szándék folytatásaként ez
a biográfia nemcsak Gimes Miklós életérôl
szól, hanem annak az évszázadnak az elsô felérôl
is, amelyben az értelmiség jelentôs része valóban
hitt a tudomány társadalomépítô lehetôségeiben,
a ráció jövôkonstruáló közvetlen
alkalmazhatóságában, sôt a radikalizmus harmadik
– már nem reform-, hanem forradalmi – nemzedéke nemcsak hitt,
hanem próbára is tette az akaratlagosan alakítandó
társadalom tervtûrô képességét.
A XX. század értelmiségi drámája talán
éppen ez, a történelem sodrásában szükségszerûen
felerôsödô radikalizálódás volt,
amely a tudományos megismeréstôl a politikai aktivitás
felé terelte a ráció híveit, s amelynek mértékbeli
különbségei már a századelô polgári
értelmiségi csoportjait is megosztották. Ez a megosztottság
változtatta meg a harmadik évfolyam után az 1900-ban
indult Huszadik Század néven megjelent folyóirat arculatát,
s ez vezetett 1947-ben a Magyar Radikális Párt belsô
meghasonlásához is. Pedig a századelôn indult
baloldali polgári radikális értelmiség radikalizmusbeli
különbségei még mindig árnyalatnyinak látszanak
az ôt követô forradalmi radikális, ifjú
kommunista nemzedék akcionizmusához képest. Mert a
polgári radikális nemzedék számára a
taktika még nem rendelte maga alá az etikát, a rendszer
cselekvési szabadsága még elméletben sem volt
totális, s nem iktatta ki a rendszert bíráló
egyéni szabadságot és a civil kontrollt.
Az elméleti és cselekvésbeli radikalizálódás
részben generációs váltás is volt, s
ez eredményezhette a galileista, mindvégig elsôsorban
társadalomtudós apák és a már egyértelmûen
politikus fiúk konfliktusát. A háború után,
1947 tavaszán ennek a konfliktusnak volt látványos
fordulata az a sajtótámadás, amelyben Gimes Miklós
már a proletárdiktatúra leendô vezetô
funkcionáriusaként az újraindult Huszadik Századot
támadta. A vita érthetôen az értelmiség
elkötelezettségének kérdése körül
bontakozott ki, vagyis akörül, hogy lehet-e semlegesnek maradni,
s egyáltalán: lehet-e a semleges társadalomkritikai
nézôpontot hitelesen értelmezni. Ez a kérdés
Gimes Miklós élettörténetének kapcsán
– kimondva is, kimondatlanul is – végigvonul Révész
Sándor könyvének egész gondolatmenetén.
S a szerzô válasza a megközelítés módszere
felôl nézve mindenképpen ellentmondásos. Mert
fikcionálisan az életrajzi ábrázolás
nagyvonalú és szinte mindvégig nyitott marad. Ezáltal
nem fosztja meg az olvasót a különbözô értelmezések
lehetôségének élményétôl.
Történetfilozófiai és morálfilozófiai
kommentárjai ugyanakkor lezárni igyekeznek a szerzôétôl
eltérô értelmezések útjait. Ami a könyvben
úgy jelenik meg, hogy a következetesen árnyalt jellemrajz
és a hozzácsatolt értékelô elemzések
nemegyszer divergálnak.
Révész Sándor hôse regényes alakként
ellentmondásos jellem: igen mûvelt, nagy tudásvággyal
rendelkezô, erôsen társadalomtudományi érdeklôdésû,
de kicsit kallódó, némiképp céltalan,
magánéletében romantikus és szenvedélyes,
kedvesen link ember, aki hatalom elôtti állapotában
elfelejti visszaadni a kölcsönkért pénzt, hatalmi
státusában pedig Révai jobbkezeként, fônökéhez
hasonulva, gorombán kioktató, sokak számára
félelmetes funkcionárius, aki saját használatra
begyûjti a neki alárendelt szellemi munkások könyvespolcairól
a könyveket. Kommunista hite elôször 1952 végén,
a Slansky-per idején rendült meg, mert ekkor vált világossá
számára az áldozati ellenségkeresés
konstruált tematikussága s az, hogy ennek következô
témája minden bizonnyal idehaza is a „zsidó burzsoá
nacionalista összeesküvés” lesz. 1957 áprilisában
egyik kihallgatásakor nézeteinek alakulásáról
Gimes Miklós elmondta, hogy kételyei tovább erôsödtek
a moszkvai orvosper leleplezôdése és
a Berija-ügy nyomán, s hogy megvilágosodásában
a XX. kongresszusnak természetesen ugyanolyan fontos szerepe volt,
mint ahogyan sok más kortársának világnézeti
átalakulásában is. Ezen túlmenôen azonban
Gimes Miklósnak olyan civil élményei is lehettek,
amelyek ebben az idôben nem voltak mindenki számára
adottak. A Szabad Nép tudósítójaként
1954-ben a négy nagyhatalom külügyminisztereinek konferenciáján
Genfben járt, s errôl az útjáról azzal
a tapasztalattal tért vissza, hogy Nyugaton az életszínvonal
lényegesen jobb, mint ahogyan az itthoni leírásokból
kitûnik. De Gimes számára még ennél is
feltûnôbb volt az, hogy a proletárdiktatúra elméletben
és gyakorlatban is elhanyagolja, lebecsüli, sôt semmibe
veszi a politikai szabadságot.
Gimes Miklós 1953 elôtti és 1953 utáni életútját
a szerzô igyekszik koherens jellemrajzban összefogni, s ennek
fô vonása éppen a szabadságvágyó
hôs alakja, aki a diktatúra éveinek bûnei után
saját jellemének egyenes folyományaként az
abszolút szabadságért küzd. Ennek értelmében
ô az, aki a kor viszonyaihoz és lázadó kortársaihoz
képest is a legkövetkezetesebben, a legradikálisabban
gondolta végig a sztálinista rendszer kritikáját,
s a polgári demokratikus viszonyok követelésében
is a legmesszebbre jutott. Számomra meggyôzô ennek a
gondosan felépített, kellôképpen árnyalt
jellemrajznak az ellentmondásokkal teli egységessége.
Az ebbôl levonható következtetéseim azonban eltérnek
a szerzô által elmondottaktól: szerintem ugyanis Gimes
nem volt mindig is latens polgári demokrata – némi életútbeli
kitérôvel –, hanem inkább konzekvensen anarchista;
de legalábbis állandó non-konformista jellemvonásokat
mutat. S ettôl még nem kevésbé érdekes
személyiség. Erre az anarchistahajlamra utal az a – közvetlenül
a háború után készült – önjellemzése
is, amelyben azt fejtegeti, hogy ôt nem az osztályhelyzete
és nem is a tiszta értelmi meggyôzôdése
tette kommunistává, hanem az alkalmazkodókészség
hiánya: „[...] forradalmi beállítottságom érzelmi
eredetû, s hogy a forradalom még ma is bizonyos mértékben
öncélnak látszik elôttem”. (65.) Hasonlóan
anarchista, nonkonformista magatartásra utalnak a Nagy Imrével
és mérsékeltebb követôivel folytatott vitái
is, amelyekben Gimes mindig az akciók, a nyílt szervezkedés
irányába akarta terelni a rendszer ellen lázadókat,
ezért Nagy Imre veszélyesnek, nyilván túlságosan
forrófejûnek tartotta. Gimes radikalizmusa, éles megfogalmazásai
késôbb is, 1956 novemberében, az illegális Október
23 címû lap szerkesztési elveinek megbeszélései
kapcsán is feltûnést keltettek. Intranzigens nonkonformista
jellemvonásait kortársai közül sokan tapasztalhatták,
és érzékelte, illetve érzékeli az utókor
is. Éppen ez a tulajdonsága teszi alakját különössé,
a korszak történelmi szereplôi között ellentmondásosságában
is rokonszenvessé.
Megítélésem szerint ezért nem szükséges
Gimes Miklóst a polgári demokrácia latensen következetes
hívének tekinteni ahhoz, hogy sorsához megértôen
közelítsünk. (Mint ahogyan nem szükségesek
ugyane célból a néhol túlságosan szofisztikus
vagy éppen a kívánt értelmezést túlbiztosító
magyarázatok sem.) A „megértô realizmus” ugyanis, amelyrôl
Révész Sándor követendô módszerként
beszél, semmiképp sem jelentheti azt, hogy a történésznek
bármely korszak bármely történelmi szereplôjével
azonosulnia kellene. Sôt, a megértés és a történeti
vagy akár a fikcionális-történeti empátia
is nem az azonosságért, hanem az okulásért
van. Révész Sándor könyve alapján Gimes
Miklós élettörténetét ezért elfogadom
sorsnak, tragikus sorsnak is, de Gimest nem fogadhatom el hôsömnek.
Még akkor sem, ha életrajzírója mindannyiszor
– regényesen – közös hôsünkként emlegeti;
leszámítva azokat az olvasókat, azokat a „bizonyos
köröket”, akik minden bizonnyal fanyalognak egy ilyen élettörténet
láttán. Ezzel kapcsolatban azt gondolom, hogy egy árnyalt
megközelítésû, tényekkel megfelelôen
alátámasztott, szellemes, jó stílusú
biográfiának nem válik elônyére, ha a
feltételezetten nem rokonszenves olvasókat minôsíti.
A fikció is, a történeti munka is beszéljen önmagáért.
Mert ha a századelô radikális nemzedékére
gondolunk, továbbra is azt reméljük, hogy vannak olyan
elvek, amelyek nem járnak szükségszerûen önfelszámolással.
Ezért feltehetôen nem kell distinkciók nélkül,
általános érvényû megállapításként
elfogadnunk azt a magyarázatot sem, amelyet a „semleges” galileisták
elkötelezett fiainak ötvenes évek eleji politikai meggyôzôdése
kapcsán Révész Sándor megfogalmazott: „Aki
komolyan veszi az elveit, annak komolyan kell vennie a harcot önmagával,
elvei önálló alakításának belsô
igénye ellen.” (425.)
Mindent összevetve, fenntartásaimat nem elhallgatva: a
magam részérôl továbbra is a szerzô hûséges
olvasója maradok, mert minden bizonnyal ezentúl is információgazdag,
élvezetes történeti biográfiákat várhatunk
tôle. De szívesebben látnám legközelebbi
hôsét – bárki legyen is az – ismét távolabbról.
Kérjük, küldje el véleményét címünkre: holmi@c3.hu
http://www.c3.hu/scripta