„»Miért váltok ti neurológusok a végén mind misztikussá?« – kérdezte tôlem Carol Feldman pszichoanalitikus, s ez a kérdés az ismeretelmélet és a lélek mélyére vezet.”
Az egészséges ember karteziánus dualista. Énje
otthonosan lakja testét, s csak teljes transzparenciát követel
tôle. Mint az egyszeri nyelvelmélet a nyelvtôl, a spiritualista
mûvészetelmélet az anyagtól. Tulajdonképpen
szolipszista a test tekintetében – egyedül ô kerül
kapcsolatba a világgal, ô érzékel és
ô gondolkodik. A klasszikus metaforánál maradva kormányos
ô, aki uralkodik hajóján, még ha nem vitatja
is el, hogy élete, minden értelemben vett fennmaradása
a hajón, a testen múlik is. De titokban meg van róla
gyôzôdve, hogy felépítése, struktúrája,
„anyaga” ugyanolyan eredendôen különbözik a testétôl,
akár az eleven, organikus kormányosé holt, mechanikus
hajójáétól. A test betegségei, sérülései
sebek, lékek a hajón, ellenséges és önálló,
elkülönített létezôk a kormányoshoz
képest, amelyekkel ellenségként is veszi fel a küzdelmet,
legyôzni szándékozván ôket.
E bornírtan hatékony konceptuális séma
akkor zavarodik meg, amikor magának a léleknek, az énnek,
a „feldolgozó apparátusnak” a betegségével
állunk szemben: a ki kit gyôz le kérdése hirtelen
kezelhetetlen lesz. Leszámítva azonban azokat a drámai
helyzeteket, amikor a mindennapok „normális” embere szembeszökôen
„zavarodott” énnel kerül szembe, s hirtelen rádöbben,
nem tudja, kit is kellene meggyôznie kinek a zavarodottságáról,
hiszen nem folyamodhat bizalommal a továbbra is érintetlen
belsô én otthonosságához a külsô,
ellenségessé lett test idegensége ellenében,
leszámítva tehát emez ôrült helyzeteket,
a „normálisak” továbbra is mechanikus sémákat
mûködtetnek. A neurológiai esetekben, amikor tehát
az ént továbbra is intaktnak véljük, csupán
a percepciót, a motorikát, esetleg, bár ez már
határeset, a memória vagy a kogníció bizonyos
elemeit érintô zavarokkal szembesülünk, hajlamosak
vagyunk továbbra is a transzparencia hipotézisét alkalmazni:
mindezek az „idegrendszeri test” elemei, amelyek az én és
a világ között közvetítenek. Ennek a ki nem
mondott hipotézisnek az a legfôbb jellemzôje, hogy a
közvetítô struktúra egyetlen esetben mûködik
helyesen – ha észrevehetetlen, vagyis maradéktalanul transzparens.
Ehhez képest csak elromolni tud: elhomályosul, többé-kevésbé
átlátszatlanná válik, vagy nyilvánvalóan
torzít (kényszermozgásokat végez, felejt stb.).
Normalitásunk e szigorúan egydimenziós modelljét
forgatja fel drámai erôvel Oliver Sacks angol származású
amerikai neurológus Antropológus a Marson címû,
nemrégiben magyarul is megjelent könyvében. Ha Sacks
nem volna elismerten korunk egyik legjelentôsebb neurológusa,
nehezen tudnám írásait hagyományos mûfaji
keretek között meghatározni. Egyedülálló
könyvei (The Man Who Mistook His Wife for a Hat, A Leg to Stand On,
Awakenings stb.), amelyek amúgy természetesen makulátlanul
pontos orvosi esetleírásokat ágyaznak bele élettörténetekbe
és környezetrajzokba, látszólag lehetnének
az elmélyült klinikai gyakorlat melléktermékei
is, szigorúan elválva a szakfolyóiratokban megjelenô
tudományos publikációktól. A helyzet azonban
korántsem ilyen egyszerû. Sacksot ugyanis (mégpedig
nagyon is tudományos megfontolások alapján) nem egyszerûen
a betegség és annak gyógyítása érdekli,
hanem az ember, aki beteg. A kórtörténetet nem a betegség,
hanem a beteg történetének tekinti, vagyis élettörténetnek,
ezért követi pácienseit a kórház falain
kívüli életükben, és ezért tekintik
(ahogy a magyar kötetet fordító Racsmány Mihály
utószavának címe is tanúsítja) „romantikus”,
vagyis „regényes” neurológusnak. Saját meghatározása
szerint az identitás neurológiáját kívánja
mûvelni, azt kutatja (terapikus és tudományos tekintetben
egyaránt), miként ôrzôdik meg az én a
betegség során, vagy miként alakul át módosult,
de nem feltétlenül önmagában sérült
identitássá. Ebben az esetben a szigorúan szakmai
közönség körén kívüli világhírét
megalapozó könyvek korántsem melléktermékek,
inkább szintéziskísérletek arra, hogy elsôsorban
Lurija nyomdokain haladva önálló és adekvát
mûfajt teremtsen egy sajátos tudományágnak.
Sacks hôsei olyan emberek, akik valamilyen neurológiai
problémával küszködnek, vagy éppen megbékülôben
vannak velük. Egy festô, aki baleset következtében
elvesztette színlátását, sôt színképzeteit
is, s válságos hónapok után (amikor még
az evés is súlyos gondokat okozott, mivel undort keltettek
benne a szürke ételek) fokozatosan nem csupán éjszakai
életmódra tér át, kihasználva a színlátás
elvesztésével párhuzamosan megnövekedett éleslátását,
de fokozatosan új, monokróm festôi stílust is
kidolgoz a maga számára, és visz-
szautasítja a színlátás esetleges visszaszerzésére
irányuló orvosi kísérletet. Vagy a Tourette-szindrómás
sebész, aki betegsége ellenére többórás
mûtéteket végez, kollégái maradéktalanul
megbíznak benne, ahogy erre egyébként Sacks is rákényszerül,
amikor beszáll abba a kis repülôbe, amelyet sebészünk
szabadidejében vezet. (A Tourette-szindróma sajátos
tünetegyüttes, kényszeres csapkodással, tárgyak
elhajításával, esetenként ugráló
mozgással, értelmes vagy értelmetlen szavak, szövegtörmelékek
ritmikus ismételgetésével és hasonlókkal
jár. Sacks könyvének olvasásakor a recenzió
szerzôjében hirtelen felrémlett a hetvenes évek
Budapestjének közismert figurája, akit az emberek Füttyös
Gyurinak neveztek szakadatlan kényszeres fütyörészésérôl,
s aki sajátosan táncos léptekkel járta az utcákat,
és puszta kézzel vagy összecsavart újsággal
mindenfélét megpaskolt, beleértve a közelében
haladó nôk hátsó felét is.) Egy autista
és autizmusáról könyvet publikáló
egyetemi tanár, aki beszélgetéseik során nemcsak
abba avatja be Sacksot, miként pótolja analitikus, logikai
mûveletekkel beleélô képességének
hiányait, tulajdonképpen hogyan szimulál olyan társas
érintkezéseket, amelyek homlokzatként takarják
belsô világának magasabb értelemben vett kapcsolatteremtési
képtelenségeit, de megmutatja neki azt a hidraulikus berendezést
is, amelyet mérnökként arra szerkesztett, hogy belefeküdve
s öntestére gyakorolt nyomását maga szabályozva
pótolja vele azt az ellazulást, amelyet számunkra
mások érintése kínál, de amely számára
elérhetetlen, mert a természetes ölelkezés a
maga kiszámíthatatlanságában, a másik
mozdulatait is feltételezô heteronóm voltában
olyan vészterhes fenyegetést jelent, amelyet egy autista
személyiség végletes autonómiája nem
visel el. Sacks nem volna Sacks, ha maga is bele nem feküdne a szerkezetbe,
saját testén tapasztalni az érzést, de a legtöbbet
talán mégis az a megrendítô gesztus árulja
el róla, amellyel látogatását és a látogatás
leírását (sôt számomra szimbolikus módon
az egész kötetet is) befejezi: „Amikor kiszálltam az
autóból, hogy elbúcsúzzam tôle, azt mondtam
neki: – Most meg fogom ölelni. Remélem, nem bánja. –
Megöleltem, és (azt hiszem) ô is megölelt engem.”
Ez a kizárójelezett „azt hiszem” messze túlmutat
a neurológusi gyakorlat funkcionális sematikáján,
óvatosan tapogatva közelít az én felé.
Szigorúan fogalmazva a motorikában megragadhatatlant akarja
megértôen földeríteni. Hiszen az ölelés,
a kitárt karok körbezárulása mint funkcionális-motorikus
aktus maradéktalanul ellenôrizhetô a klasszikus karteziánus
tudomány eszközeivel. Az ölelés értelme
és valódi, motorikán túli tapasztalata azonban,
mint az én másik énre zárulása, túllép
a karteziánus sémán, legalábbis egy kantiánus-transzcendentálisat
követel. A gesztus az énhez, a „betegben” lakozó személyhez
fordul, de nem egyszerûen és radikálisan, tapintattal
elegyes céltudatossággal áttörni akar egy kivételesen
reflexív autista személyiség „homlokzatán”,
mintegy a mögötte túlzottan is intakt módon elzárt
(sértetlen?) „autos”-t kívánva magához ölelni,
hanem egy, a gesztust megelôzô, minden korábbinál
személyesebb beszélgetésen felbuzdulva az ölelés
bejelentésével megpróbálja mozgásba
hozni a személyiség amaz egészét, amelyrôl
viszont igenis biztosan tudja, hogy annak egyaránt része
a rejtôzô „autos” és a reflexió teremtette homlokzat.
(Sacks ebbôl a szempontból talán legtanulságosabb
esetleírása a The Man Who Mistook His Wife for a Hat címû
kötetében található. Egy súlyos Tourette-szindrómás
fiatalemberrôl van szó, akinek betegsége az állandó,
túlhajtott belsô feszültség mellett elsôsorban
szinte megszakítatlan arcrángásokban, a „tikkelésben”
mutatkozik, s aki kiváló szellemi képességei
ellenére állások sorát vesztette már
el nem alkalmatlansága, hanem nehezen elviselhetô lénye,
tulajdonképpen tikkelése miatt. Másrészt hallatlan
muzikalitásával passzióból remek dzsesszdobos
és pingpongjátékos, aki ugyan lépten-nyomon
kiesik vagy inkább „kiüt” a ritmusból a spontán
csapkodások miatt, de éppen ezzel képes váratlan
és bravúros improvizációkba fogni és
védhetetlen lecsapásokat megereszteni. Sacks haloperidollal
próbálkozik, ez a szer ugyanis csökkenti az egyik legfontosabb
agyi neurotranszmitter, a dopamin szintjét, lelassít, és
gátolja a tikkelést is. Kezdeti nehézségek
után a szer hatásosnak bizonyul, a páciens azonban
válságba kerül. Unalmasnak, fantáziátlannak
érzi magát, játékossága minden értelemben
kiveszett belôle, dobolni tud még ugyan, de kényszerítô,
váratlan improvizációk híján nincs benne
öröme, zeneileg is „átlagosnak” tudja magát. Az
én nyilvánvalóan nem a test, akár a korábban
általam már emlegetett „idegrendszeri test” betegségének
tüneteit veszítette el, hanem önnön személyiségének
integráns összetevôit. A kidolgozott megoldás
tulajdonképpen hátborzongató, végletesen egyedi,
akárcsak maga az én, mindazonáltal a jelek szerint
beválik. A „beteg” hétköznapokon haloperidolt szed,
nyugodt és hétköznapias teljesítményekre
képes: felelôs munkát végzô derék
családapa. Hétvégén viszont nem szed. Olyankor
dobol és „lebeg”. Hogy mikor egészséges? Nyilván
egyik idôszakban sem. De hogy mikor betegebb? Arra is nehéz
volna válaszolni. Legpontosabban talán ô maga fogalmaz:
„Tourettesnek lenni vad állapot, mintha állandóan
részeg lenne az ember. Haldolt szedni unalmas, szögletessé
és józanná tesz, és egyik állapot sem
igazán szabad... Ti, »normális« emberek, akiknek
agyában a megfelelô transzmitterek a megfelelô helyen
és idôben vannak jelen, mindig mindenféle érzelemre
és stílusra képesek vagytok – lebegésre vagy
nehézkedésre, mikor mi szükséges. Mi, Tourettesek
viszont nem: bennünket lebegésre kényszerít a
Tourette-ünk és nehézkedésre, ha haldolt szedünk.
Ti szabadok vagytok, természetes egyensúlyban: nekünk
egy mesterséges egyensúlyból kell kihoznunk a legtöbbet.”)
Sacks írásainak olvasása kettôs megrendüléssel
jár. Ismeretelméleti értelemben mintha újra
aktuálissá tenné a kanti fordulat kérdését,
természetesen sokkalta vázlatosabb, ugyanakkor hallatlanul
tágas keretek között. Az esettanulmányok (ha „kóros”
eseteket írnak is le), elemi erôvel semmisítik meg
az érzékelô- és idegrendszerrôl kialakított,
fentebb már emlegetett, naiv, úgymond prekritikai transzparenciahipotézist.
A „normalitást” jellemzô természetes egyensúlyi
állapot megbomlásával az egyes mentális és
érzékszervi képességek elszabadulhatnak, zabolátlanul
önálló életre kelhetnek, de e zabolátlanság
lehetôsége nyilvánvalóan arra utal, hogy némi
viszonylagos önállóság eleve jellemzi ôket.
Egy látszólag egészséges idôs asszony,
aki egy este arra eszmél álmából, hogy továbbra
is hallja a zenét, amelyrôl álmodott, gyermekkora elfeledett
és felidézhetetlennek tûnt írországi
dalait, s ezek napokon át, folyamatosan tovább szólnak
a fülébe, amikor csak ébren van, hangsúlyozottan
„külsô” zeneként, amely fizikailag zavarja ôt a
tényleges külsô hangok, például a hozzá
intézett kérdések meghallásában, vagy
egy fiatal, agytumorban szenvedô indiai lány, aki betegsége
elhatalmasodásával párhuzamosan egyre inkább
egyszerre két helyen van jelen, a kórházban és
gyermekkora indiai falujában, nem egyszerûen a tudatos, intakt
én irányította emlékezés amaz esetei,
ahol az emléksorok valamely esetleges, akaratlan benyomás
hatására indulnak be (mint a prousti regényfolyam
a „mémoire involontaire” ezerszer idézett példájában),
hanem olyan állapotok, amikor a köztes pozícióban
lévô feldolgozórendszer önállósodása
belsô emléknyomokat támaszt fel halottaikból,
s azok mintegy zombiként megelevenedve úgy viselkednek az
én színpadán, mintha kívülrôl, az
eleven valóságból érkeztek volna. Gúnyt
ûzve az „optika” törvényeibôl, eredetüktôl
szabadult árnyképek rajzolódnak a transzparensnek
hitt ernyôre, s az árnyak elülsô és hátulsó
oldala megkülönböztethetetlennek bizonyul: egybeolvadnak
az ernyô síkján. Descartes Isten – fogalmából
következô – jóságára apellált, amikor
kizárni kívánta a kognitív folyamatok céltudatos
megtévesztésre irányuló befolyásolásának
trükkjét, s a szolipszizmus várkastélyába
menekült, amikor ugyane trükk démoni variációjának
támadását azzal verte vissza, hogy bármily
kegyetlen legyen is egy velem ûzött játék, ha
velem ûzik, csak újabb bizonyítékot lelek önnön
létezésemre, nem pedig cáfolatot. Ha azonban immár
nem létezésem, hanem világképem a tét,
egy kétes Isten még kétesebb jóindulatára
pedig bizonnyal balgaság volna számítanom, ki véd
meg akkor saját elmém démonaitól? Ha nem a
torzításmentes transzparencia egyetlen lehetséges
módján mûködik, hanem bármikor saját
életre kelhet (ha ugyan nem kelt már régen), akkor
semmi biztosítékom rá, hogy a világ akár
csak hasonlít is arra, amilyennek ismerem vagy ismerni vélem.
Ott vannak persze a többiek. Ha szerencsém van az „egészséges”
többség „normális” világához tartozni,
demokratikus szavazattöbbség és sikeres gyakorlat biztosít
világképem alapelemeinek helyességérôl.
Csak mégis gondolkodóba esem néha. A Sacks egyik könyvében
leírt retardált ikrek összeadni is képtelenek,
ugyanis nem lehet nekik elmagyarázni az összeadás mibenlétét.
Viszont széles mosollyal hatjegyû prímszámokat
mondogatnak egymásnak, s úgy örülnek nekik, mint
valami új játéknak. (Meg Sacks csatlakozásának
is, aki egyáltalán megértette, mit csinálnak,
sôt részt is vett benne, persze egy hatalmas matematikai táblázat
segítségével.) És egy kiömlött doboz
gyufáról ránézésre megmondják,
hány szál van benne, anélkül, hogy összeszámolnák,
amire egyébként sem képesek. Ha én összeszámolhatnám,
ugyanannyit kapnék. A világkép tehát e tekintetben
azonos. De nem látnék ugyanannyit – egyáltalán
nem tudok mondjuk 112-t látni, ahogy Descartes sem az ezerszöget.
Lehet, hogy a világ azonos, de a kép nem? És mi minden
mást lehetne benne látni még? És milyen áron?
Sacks hôsei mindannyian betegek valamilyen értelemben,
legalábbis az átlag megszabta normalitáshoz képest.
Nemcsak a nyilvánvaló esetek, a traumáktól,
tumoroktól, fertôzésektôl megtámadott
szervezetûek, akiknél jól lokalizálható
elváltozások eredményeznek sajátos tüneteket,
s legtöbbször nyilván épp e lokalitás az,
amely mélyen és revelatívan világít
bele kognitív funkcióink szerkezetébe: ahol funkcionálisan
egységesnek vélt képességek vagy viselkedések
valójában topográfiailag eltérô idegrendszeri
területek együttmûködéséhez kapcsolódnak,
ott valamely terület önálló sérülése
meglepô anomáliákhoz vezethet. Betegek azonban a kivételes
képességekkel megáldott autista zsenik is: akiknek
emlékezete filmszerûen ôriz minden elmúlt pillanatot
és képet, akik festõként harmincévnyi
távollét után is minden kõkockájában
hitelesen festik le nap mint nap szülôvárosuk utcáit,
vagy akik, mint a már említett egyetemi tanár, számítógépszerûen
modellezni képes racionális agyuk segítségével
fejben terveznek meg bonyolult gépeket, amelyeket ebben az alakban
mûködésbe hoznak, felfedezik hibáikat, korrigálnak,
és csak a végeredményt rögzítik papírra,
nekünk, akiknek nincs kalkulátor a fejünkben. (Ugyanez
a rendkívüli személyiség arról is beszámol
Sacksnak, hogy képtelen egyszerû, mindennapi metaforákat
képileg felfogni: analitikusan, elemenként kell végiganalizálnia,
mintegy folyamattá tennie, hogy fogalmilag megértse ôket.
Valódi érzelmi tartalmuk azonban akkor sem lesz. Analitikus
filozófusok és szótárszerkesztôk elgondolkodhatnak
azon a megjegyzésén, miszerint megpróbált az
értelmezô szótár segítségével
behatolni olyan szavak jelentésébe, amilyen a fenséges
vagy a magasztos, de feladta, mert rájött, hogy a szótárak
körbehivatkozzák a jelentést.) Mintha nem egyszerûen
véges, de ráadásul komplementer, egymással
reciprok viszonyban álló képességekkel sáfárkodnánk.
Mindannyian. Van, aki az egyensúlyért fizet meg, van, aki
az egyensúlytalanságért.
Sacks könyve morálisan azért egyszerre megrendítô
és revelatív, mert bebizonyítja: a látszólagos
egyensúlytalanságnak is van, de legalábbis lehet,
egyensúlya. Amikor hallatlan empátiával belülrôl
szeretné érteni eseteit, nem mindig akarja (mert gyakran
nem is tudhatja) ôket bármi áron meggyógyítani.
Inkább megoldást keres helyzetükre, ami az esetek nagy
többségében egyensúlykeresés. Együtt
élni tanít helyzetü(n)kkel, mert tudja, betegségük
énjük része. Nem érintetlen kormányos
irányít léket kapott hajót, hanem egy ilyen
meg amolyan testnek van énje, és ilyen meg amolyan énnek
teste. Ennek az egyedi énnek az egyedi testhez való viszonya
a lehetôség arra, hogy egy látszólag (ugyanis
testi mivoltában) egyensúlytalan helyzet is kiegyensúlyozhatóvá
váljon, de megfordítva arra is, hogy egy látszólag
egyensúlyos kibillenjen belôle.
A test-én viszony, amely Sacks egész munkásságának
a közvetlen orvosi gyakorlaton messze túlmutató, legfontosabb
kérdése, leggazdagabb formában egy magyarul egyelôre
sajnos hozzáférhetetlen könyvben, az A Leg to Stand
On címû teljes egészében önéletrajzi,
majdhogynem önvallomásszerû írásban bontakozik
ki. Egy súlyos lábtörés során Sacks hosszú
idôre elveszíti testérzékelésének
egy részét, nem érzi saját lábát
a sajátjának, s ennek következtében tapasztalja,
hogy a testkép sérülése miként jár
együtt énképének válságával.
Miközben hosszasan viaskodik orvosával, fokozatosan rádöbben,
hogy betegként neki nem karteziánus keretek között
értelmezhetô testi funkciói vannak, hanem az én
egészét érintô érzései és
tapasztalatai, s ezek mentén újragondolja a neurológia
egész hagyományát, az általa „állatorvosi
gyakorlatnak” nevezett, alapjában statikus szemléletû
századfordulós funkcionalizmustól a negyvenes-ötvenes
évek rendszerelméleti alapú, dinamikus neuropszichológiájáig,
amely az embert bonyolult rendszerek összjátékának
látja. A neuropszichológia rendszersémája sem
kínál azonban magyarázatot az érzô és
akaró, szabad én létére, amely közben
mindannyiunk mindennapi tapasztalata. Testi értelemben az én
belsô mechanizmusai oldják meg a problémáját:
a Solvitur Ambulando címû fejezetben elbeszéli, hogyan
„kapta vissza” a lábát a járással kísérletezve,
amikor egy emlékezetében felhangzó zene segítségével
nem egyszerûen a járás, de valamiképp az én
belsô ritmusát is meglelte, s a mozgás hirtelen újra
teljessé tette testképét. (Sacks könyveit minden
rendkívüli szakmai tudás és filozófiai
mûveltség ellenére amúgy is beragyogja valami
kézzelfoghatóan e világi rajongás az élet
gyakorlata iránt.) Ennek fényében talán nem
meglepô, hogy amikor tapasztalatainak értelmezésével
kísérletezik, Kantnál köt ki. A neurológia
válságát az empirikus filozófia hume-i válságával
állítja párhuzamba, ahol az én feloldódik
a szakadatlanul egymást váltogató percepciók
sorában (ahogy a neurológia énje is eltûnik
a funkciók sorozatában), s a filozófiatörténettel
egybecsengô módon Kantnál talál feloldást,
az idô fogalmában, mint minden belsô jelenség
(lélek) közvetlen a priori feltételében. (A transzcendentális
appercepcióról sajnos nem beszél, pedig akkor még
izgalmasabb lenne az elemzés.) Egy metaforikus értelemben
zeneileg meghatározott (vagyis öntörvényû
idôbeli mintázatokra épített) énfogalom
talán beszédkereteket kínálhat az egyensúly
kérdéseinek megvitatására.
Aztán sajnos visszavonja. Mármint a kanti eretnekséget.
Hét évvel a kötet megírása (és
közel húsz évvel a leírt események) után,
1991-es utószavában megbánja eltévelyedését,
amely az a priori misztikus, kanti vizeire vezérelte. Kár.
Talán ha komolyabban vette volna a transzcendentális appercepciót.
Így is vigasztaló. Annyi késôbb mégis
termékenynek bizonyult eretnekséget visszavontak már.
Lehet, hogy lesz egyszer még transzcendentális neurológia?
Kérjük, küldje el véleményét címünkre: holmi@c3.hu
http://www.c3.hu/scripta