HAVASRÉTI JÓZSEF
Csizmadia Ervin: A MAGYAR
DEMOKRATIKUS ELLENZÉK (1968-1988)
(I. kötet:
Monográfia,
II. kötet:
Dokumentumok,
III. kötet:
Interjúk)
Csizmadia Ervin háromkötetes
politikatörténeti mûvének monográfia-kötete
mintegy lezárja azt a folyamatot, amely a Kádár-korszak
ellenzéki mozgalmainak megismertetése terén a szövegkiadásokkkal
-
Beszélõ, Hírmondó, Bibó-emlékkönyv,
A Napló
stb. - indult el, és arra vállalkozik,
hogy az ellenzék múltjával való foglalatoskodást
a történeti rekonstrukció területére helyezze.
Ugyanakkor
A magyar demokratikus ellenzék
címû
munka másik két kötete még a forrásközlés
mûfajához tartozik. Az egyik kötet a hatalom ellenzékpolitikájának,
illetve az ellenzék mûködésének dokumentumaiból
közöl válogatást. A másik kötet szövegei
átmenetet képeznek a kordokumentum és a rekonstrukció
között: az ellenzék egyes képviselõivel
készített interjúkat tartalmaz. (Érdemes emlékeztetni
az olvasót arra, hogy Csizmadia Ervin Kis Jánossal készített
és
A Filozófiai Intézettõl a Beszélõ
szerkesztõségéig
címmel 1988 decemberében,
a
Valóság
ban publikált beszélgetése
volt az elsõ alkalom, hogy a filozófus egy szélesebb
körben megszólalhatott, és ezzel az ellenzék
története helyet kaphatott a hivatalos nyilvánosságban.)
Gyanítható,
hogy az ellenzék történetérõl írott
monográfia ellentmondásos érzéseket fog kiváltani
olvasói többségében. A könyv szereplõi
többségükben a mai politikai és kulturális
életben tevékenykednek, nyilván sok olvasó
ítéletét meghatározzák a rendszerváltás
óta eltelt évek tapasztalatai, vagy befolyásolják
azok a viták, amelyek a demokratikus ellenzék szerepét,
jelentõségét tárgyalták a politikai
publicisztikában. A feldolgozott korszak sincs még olyan
távolságban a jelentõl, hogy a könyvben található
értékelések, folyamatrekonstrukciók, portrék
stb. tárgyilagosan megítéltethessenek. De az is valószínû,
hogy a megjelenés kontextusától, a könyvet fogadó
politikai és kulturális környezettõl függetlenül
a vállalkozás - és fõleg annak monográfia-része
- tudományos teljesítményként is bírálatokat
vált majd ki.
Egy ilyen feltételezést
természetesen indokolni kell. Mielõtt azonban erre sor kerülne,
fel kell hívni a figyelmet a munka erényeire, méltatást
kívánó tulajdonságaira is. Ilyen mindenekelõtt
a vállalkozás merészsége - bár ez nem
feltétlenül kritikai kategória. Mégis méltányolni
kell a szerzõ elhatározását, amely nem törõdött
azzal, hogy kutatási tárgya a közelmúlt, és
amelynek különlegessége az, hogy nem vált el benne
élesen a köz- és a magánélet: az ellenzéki
politizálás zömmel a politikai nyilvánosságon
kívül, baráti társaságokban, összejöveteleken,
lakásszemináriumokon zajlott. Érdemes nyomon követni
Csizmadia könyvében, hogy a kezdetben igen szûk körû,
a résztvevõk által is nyomasztóan belterjesnek
tartott ellenzéki élet hogyan munkálja ki - részben
mások, fõleg a cseh és a lengyel ellenzék,
részben pedig saját tapasztalatai alapján - azokat
a csatornákat, amelyekben a tiltott politikai véleménynyilvánítás
és akaratérvényesítés formái
megjelenhettek.
Fontos és értékes
része a vállalkozásnak az interjúkötet.
Itt nem közvetlenül Csizmadia érdemeirõl van szó,
mégsem felesleges felhívni a figyelmet néhány
beszélgetésre. Megragadó olvasmány például
Kis János vagy Márkus György elegáns, tárgyilagos
visszaemlékezése, vagy a Dalos Györggyel készített
interjú, amelyben a rá jellemzõ humor és önirónia
helyezi idézõjelek közé az ellenzéki múlt
többnyire heroikusként megélt eseményeit. A könyv
leglehangolóbb része ezzel szemben Nagy Jenõ sértettségtõl,
csalódottságtól terhes visszaemlékezése,
melynek mégis megvan a maga helye és jelentõsége
a kötetben. Közlése egyrészt bizonyítja,
hogy a szerzõ nem kívánja elsimítani az ellenzéken
belüli ellentéteket, vagy eltussolni az ellenzék történetének
egyes kevésbé épületes jeleneteit. Másrészt
Nagy Jenõ története az ellenzéki mozgalmon belül
- a hozzá közel álló Krassó Györgyéhez
hasonlóan - jól reprezentálja azokat a feszültségeket,
amelyek azokban keletkeztek, akik nem tudtak vagy nem akartak alkalmazkodni
a kiformálódó ellenzéki elit egyre inkább
professzionálissá váló politizálásához,
hanem meg akartak maradni a látványos egyéni akciók,
gesztusok területén, esetleg meg szerették volna õrizni
az ellenzéki mozgalom kezdeti, sokakat lelkesítõ,
vonzó spontaneitását.
A monográfia
erénye, hogy az ellenzék történetét úgy
írja meg, hogy állandóan szemmel tartja az ellenzéknek
a hatalomhoz való viszonyát, illetve a hatalom ellenzékpolitikáját.
Ez az a szempont, amelynek figyelembevételével a szerzõ
túl tud lépni az események egyszerû idõrendi
sorrendbe való állításán, és
ennek segítségével képes meghaladni valamelyest
a politikai eseménytörténet mûfajának korlátait.
A hatalomhoz való
viszony rekonstrukcióját nem csak az a logikus elõfeltevés
követeli meg, mely szerint az oppozíció viszonyfogalom,
tehát az ellenzék csak annak függvényében
létezhet, amit opponál. Csizmadia kutatásai ugyanis
alapvetõnek tartják a Kádár-korszak hatalmi
berendezkedésébõl következõ, "kétfrontos
harc"-ként számon tartott politikát. A hatalom mindig
politikai centrumnak tekintette magát, egyszerre küzdött
a revizionizmus és a nacionalizmus, illetve a szektás, dogmatikus
ellenzék képviselõi ellen. A centrum azonban nem volt
rögzített, a hatalom maga sem volt egységes annak megítélésében,
hogy mihez képest konstituálódik a jobb-, és
mihez képest a baloldal, ezt ugyanis a vezetésen belüli
mindenkori erõviszonyok határozták meg. A latens politikai
tagoltság informális megegyezéseken, alkukon, illetve
folyamatos kiszorítósdin és kamarillázáson
alapult. Mindez a régi MSZMP bukása óta, az 56 utáni
hatalom jellegére vonatkozó elemzések, adatközlések,
visszaemlékezések gyarapodásával és
publikussá válásával ismertté vált,
de újdonság az, ahogyan Csizmadia Ervin e politikai sajátosság
figyelembevételével a hatalmi centrum ellenzékpolitikáját
elemzi.
A szerzõ nem
csak azt vizsgálja például, hogy milyen szempontok
alapján minõsült valaki ellenzékinek, hanem arra
is kísérletet tesz, hogy az (ön)cenzúrának,
a sorok között való írásnak és olvasásnak
a kor kulturális és politikai élete számára
meghatározó kérdéskörét is új
megvilágításba helyezze. A legfontosabb az, hogy rámutat:
a hatalmi erõviszonyok sajátosságaiból következõen
a vezetésnek is élnie kellett ezekkel az eszközökkel.
(I. 17-19. o.)
A hatalommal szembenállók
gyakran használták e módszert, sõt megfelelõ
rálátással az is körvonalazódott, hogy
ez milyen káros, torz gyakorlatot eredményezett a kultúrában.
Egyrészt a szerzõk maguk építették be
a cenzurális követelményekre való állandó
odafigyelést mûveikbe, ami a kultúra általános
deformálódását eredményezte (ld. Haraszti
Miklós
A cenzúra esztétikája
címû
könyve 1991-es kiadásának 100-101. és 128-131.
oldalait). Másrészt ily módon az irodalmi mûvek
óhatatlanul másodlagossá váltak. Sokan a kettõs
beszédben, a rejtett célzásokban látták
az ellenzékiség demonstrálásának és
a tabutémák nyilvános megjelenítésének
egyetlen lehetõségét. Mások ráébredtek
arra, hogy nem természetes dolog az, ha a mûvet csak a politikai
allegória élteti. Ahogy Dalos György fogalmazott
A
Napló
lapjain Sütõ András egyik drámájával
kapcsolatban: "noha a szöveg igen gusztusos és a szerzõ
magyar nyelvtudását dicséri, mindvégig ingerültté
tett a mûfaj: a történelmi parabola. (...) Már
régen eszembe jutott egy kaján ötlet, amelyet a Sütõ-darab
csak megerõsített bennem: kellene egy darabot írni,
amelynek fõszereplõi olyanok lennének, mint Rákosi
Mátyás, Nagy Imre, Lukács György, 1949-ben játszódna,
de valójában az lenne a mögöttes mondanivalója,
hogy Zápolyának nem kellett volna cserbenhagynia II. Lajost
Mohácsnál."
(A Napló 1977-1982,
43. o.)
Nos, Csizmadia amellett
érvel, hogy az általa felhasznált pártdokumentumok
azt bizonyítják, hogy a hatalomnak is élnie kellett
az utalás, a célzás, a kettõs beszéd
eszközeivel. Minthogy soha nem volt világos: mit hoz a holnap,
az állásfoglalásokat - például az akadémiai
kutatóintézetek munkájára vonatkozó
irányelveket - úgy kellett megfogalmazni, hogy a gyeplõ
kiengedésére és meghúzására egyaránt
alapot adó passzusokat is tartalmazzanak. Egyrészt számolva
azzal, hogy hol a baloldali, hol a jobboldali ellenzék elleni fellépéshez
kell felhasználni a szöveget, másrészt hallgatólagosan
feltételezve, hogy nem lehet pontosan tudni, hol a centrum, amelyhez
képest számítódik a jobb és a bal. Csizmadia
koncepciója védhetõ, és számos érdekes
megfigyelést eredményez, de az olvasóban ott a kétely
is: a szerzõ kissé túlinterpretálja a dolgokat.
Hiszen az általa közölt pártvezetõségi
dokumentumok nem az olyan bonyolult nyelvi és írástechnikai
fogásokkal hívják fel magukra a figyelmet, mint amilyeneket
Leo Strauss vizsgál a Csizmadia által is hivatkozott
Az
üldöztetés és az írás mûvészete
címû könyvének II. fejezetében. A dokumentumkötetben
olvasható pártiratok inkább homályosságukkal,
sajátos elkenõ fogalmazásmódjukkal és
nem nyelvi bravúrjaikkal tûnnek ki, méltóképpen
reprezentálva a korszak politikai palettájának és
hivatalos nyelvhasználatának legjellemzõbb tulajdonságát,
a szürkeséget.
A centrum-elv - mely
valójában nem elv volt, hanem a hatalom önmagát
legitimáló, szinte természeti szükségszerûségként
jelentkezõ és éppenhogy mélyen elvtelen gyakorlata
- 1956-on mint alapkövön nyugodott. A dogmatizmus, a kemény
vonal megszüntetve megõrzése történt itt:
egyrészt szakítás a rákosizmussal, ami a bukott
pártvezér híveinek félreállításával
járt együtt, másrészt annak kíméletlen
érvényesítése, hogy Magyarországon a
hatalom továbbra is szovjet típusú politikai és
gazdasági berendezkedést valósít meg. (Vö.
Feitl István
A bukott Rákosi
címû munkájával
[Politikatörténeti Füzetek, IV. Politikatörténeti
Alapítvány, Bp. 1993]). Így a hatalomnak nem csak
a revizionistákkal gyûlt meg a baja, hanem sok fejfájást
okoztak számára a Rákosi és Sztálin
után nosztalgiázó öregfiúk, és
az akcionista, Mao, Che, Castro bûvöletében élõ
szélsõbalos egyetemisták is.
Mindennek fényében
értelmezendõk a hatalomnak az ellenzékkel szembeni
intézkedései is. Csizmadia Ervin például részletesen
dokumentálja, hogy milyen kultúrpolitikai erõtérben
jöttek létre azok a szankciók, amelyekkel az akadémia
Szociológiai Kutatócsoportjában, illetve a Filozófiai
Intézetben dolgozó kutatókat sújtották
különbözõ okokból. Az 1973-as "filozófus
per" során elmarasztalt kutatók például furcsállották,
hogy miért vádolják õket egyszerre jobb- és
baloldali elhajlással, holott a kettõ kizárja egymást.
Az ok nyilvánvaló: a kettõsség nem az inkriminált
tanulmányokban, könyvekben volt, hanem az õket elítélõ
hatalom helyzetében, és ez képezõdött
le a szankciók indoklásában is - ami persze senkit
sem ment fel a felelõsség alól. Nyilván az
elmarasztaltak is tisztában voltak azzal, hogy a határozatot
nem az ellentmondásmentes érvelés érvényesítette,
hanem az, hogy megfogalmazói a hatalom pozíciójából
beszéltek. Ebbõl a szempontból kicsit feleslegesnek
is tarthatók a határozatot logikai és tudományfilozófiai
érvekkel ízekre szedõ - 1989-ben a TIB-hez intézett
- tanulmány (Kelemen János és mások:
Tizenhat
év után.
In:
Filozófus-per 1973.
Világosság,
1989/5. - melléklet) egyes részei, hiszen a határozat
szövege nyelvi és ideológiai szörnyszülöttként
könnyû préda volt, egykori súlyát az adta,
hogy 1973-ban egy meghatározott nyelvi-hatalmi konstellációban
megvalósuló beszédaktusként mûködött
és nem úgy, mint tudományos érvekre támaszkodó
szöveg.
Csizmadia Ervin monográfiájához
visszatérve: a mû sajnos elszalasztott lehetõségnek
is tekinthetõ, elsõsorban koncepciótlansága,
sokszor határozatlan, bizonytalankodó megközelítésmódja
és nem utolsósorban nyelvi megformálatlansága
miatt. A könyvben a modernkori magyar történelem egyik
legérdekesebb - mint a szerzõ maga is megállapítja:
egyes részleteiben már mitizálódott - aspektusa
grandiózus és érdemben feldolgozatlan adathalmaz formájában
kerül az olvasó elé.
A szerzõ
érezhetõen küszködik azzal, hogy kutatásainak
tárgyát - a magyar demokratikus ellenzéket - meggyõzõen
definiálja. Ennek eredményeként heterogén elemekbõl
építkezõ és zömmel kizárásos
alapon megfogalmazódó definíció jön létre.
A könyv középpontjába az ellenzék "elsõ
nemzedéke" kerül, vagyis az a generáció, "amelynek
1968 jelentette a generációs alapélményt, amely
a hetvenes évek elsõ felében került az intézményeken
kívülre, s amely ekkortól találkozott azzal a
kihívással, hogy alternatív életszituációt
kell fölépítenie magának." (I. 16. o.) Ehhez
képest beszél a szerzõ az ellenzék második
és harmadik nemzedékérõl is, de nem mondja
meg, hogy kik lennének õk, és hogy - a sejthetõ
korkülönbségen kívül - mi különbözteti
meg õket egymástól.
A történeti
folyamatok jellegzetesen félrevezetõ megközelítése
ez a generációsdi, amely egyszerûen nemzedékként
foglal össze néhány embert és törekvést.
Ha meg tudná állapítani, hogy ezen kívül
még mi jellemzõ rájuk, akkor nem lenne szükség
a nemzedéki szemlélet leegyszerûsítõ
és többnyire irreleváns fogalmi hálójára.
A nemzedéki elven, illetve a néhány szociológiai
mozzanaton (alternatív életszituáció, intézményeken
kívüliség) alapuló definíció homályban
hagyja például az 56-osok viszonyát a demokratikus
ellenzékhez, ami azonban nyilván a rossz - de akkor miért
használt? - meghatározásból adódó
"System zwang" kellemetlen következménye.
Ha pedig parttalan
a megközelítés, akkor nagyobb helyet kaphatott volna
a magyar avantgárd története a könyvben. Hiszen
az avantgárd mûvészek nagy részére illik
Csizmadia már idézett definíciós kísérlete:
generáció, "amelynek 1968 jelentette a generációs
alapélményt, amely a hetvenes évek elsõ felében
került az intézményeken kívülre, s amely
ekkortól találkozott azzal a kihívással, hogy
alternatív életszituációt kell fölépítenie
magának." Az is tagadhatatlan, hogy a mûvészeti nyilvánosságnak
az avantgárd által létrehozott formái, a publicitás
és a reprezentáció módjai, valamint az életvitel
egyes esetei nagyfokú szerkezeti hasonlóságot mutatnak
azokkal az intézményekkel, életformákkal, amelyeknek
keretén belül a politikai ellenzék eszméi, törekvései
fogalmazódtak meg és léptek a közönség
elé. Az sem vitatható, hogy az avantgárd mûvészek
tevékenysége az ellenzékével hasonló
mértékû szubverzív erõvel támadt
a fennálló rendre, különösen annak hazug,
szürkeséget és unalmat árasztó konszenzuspolitikájára.
A zsidó identitás kérdéseinek felvetését
például a rendszer nem szerette látni a nyilvánosságban,
és mindezzel nem csak a Salom-mozgalom és más, a zsidóság
problémáit firtató ellenzéki kezdeményezés
foglalkozott, hanem - többek között - Major János
és Erdély Miklós is, képzõmûvészeti
munkásságukban.
A könyv egészét
tekintve mindez csak a kritikus akadékoskodása lehetne, hiszen
a szerzõ maga sem igazodik - szerencsére - ahhoz a definícióhoz,
amit könyve elején megfogalmazott. Mégis fel kell hívni
rá a figyelmet, ugyanis a definíciós problémák
- mint rész az egészet - a könyv egy másik gyenge
pontját is képviselik. Ahogy a demokratikus ellenzék
meghatározásában sincs semmiféle politikaelméleti
vagy eszmetörténeti mozzanat, úgy a könyv egésze
is tartózkodik az ilyen kérdésekkel való foglalatoskodástól.
Hiányérzetet kelt az igencsak nyers, döntõen
a politikai eseménytörténet elvén alapuló
megközelítés. Csizmadia meglepõen szûk
illetékességi kört határoz meg önmagának,
és azt állítja, hogy az azon túl esõ
problémák nem tartoznak a munka célkitûzései
közé. Ha a politikatörténet mûvelõje
az elméleti nehézségeket, így például
az ellenzék tipologizálásának kérdését,
vagy az eszmetörténeti elemzés szembeötlõ
hiányát azzal hárítja el, hogy itt politikatörténeti
rekonstrukció folyik, és az adott probléma nem tartozik
ennek illetékességi körébe, akkor óhatatlanul
azt a benyomást kelti, hogy a politikatörténet valami
felszínes, pofonegyszerû dolog.
A szerzõ természetesen
nem kerülhette el, hogy bemutasson, értelmezzen és értékeljen
olyan mûveket, mint Márkus György-Kis János-Bence
György
Hogyan lehetséges kritikai gazdaságtan?
vagy Konrád György-Szelényi Iván
Az értelmiség
útja az osztályhatalomhoz
címû munkái.
Ugyanakkor Márkusék mûve esetében érzõdik,
hogy a fõ tájékozódási pontokat elsõsorban
azok az öninterpretációk képezik, amelyeket az
interjúkötetben lehet olvasni, és nem maga a mû.
A monográfia elõszava Faragó Béla
Nyugati
liberális szemmel
címû könyvét ajánlja
az ellenzéki politizálás eszmetörténeti
megközelítésére kíváncsi olvasó
figyelmébe, majd azt is kijelenti, hogy e könyv rengeteg vitatható
interpretációt tartalmaz. (I. 14. o.) Csizmadia Ervin monográfiájától,
amely kandidátusi disszertáció is egyben, elvárható
lenne, hogy szembesüljön választott témájának
addig egyedül létezõ monografikus feldolgozásával,
hacsak nem tartja annyira színvonaltalannak, hogy azzal vitatkozni
sem érdemes.
A koncepciótlanság
és a módszer hiánya tükrözõdik a
könyv nyelvi-stiláris állagában is. Tudatosodnia
kellett volna például annak, hogy bizonyos frázisok,
fogalmak, formulák ugyan dokumentumértékûek
lehetnek a vizsgált tárgyat és korszakot illetõen,
azonban e szavaknak a kutató metanyelvében való megjelenése
nem csupán anakronizmus, hanem önállótlanságra
is utal. Így például az
Intézményi
és társasági élet
címû fejezetben
keverednek a hatvanas évek végén, hetvenes évek
elején népszerû társadalomtudományi megközelítések,
a kommunikációelméleti szemlélet, illetve a
hegeli fogalmi nyelvet használó kritikai elmélet jellegzetes
kifejezései. Így Csizmadia egyetlen mondaton belül a
"praxisfilozófia" címzettjeirõl, illetve szubjektumairól
beszél, azokat a társadalmi csoportokat, kommunákat,
közösségeket értve ezalatt, amelyeknek életformája
megfeleltethetõ a Heller Ágnes és mások által
akkoriban megfogalmazott utópisztikus közösségi
normáknak. (I. 42-43. o.) Ugyancsak nyelvi önállótlanságra
utal a mesterkélt "Lukács-óvoda" kifejezés
kritikátlan, unos-untalan használata. Az összetétel
egyrészt egyszerûen ostobán hangzik, másrészt
bizalmas, familiáris hangulatával nagyfokú illetékesség
érzését kelti, alaptalanul.
Azt gondolom,
hogy megvan a könyvben minden, ami egy jó monográfiához
kell: adatok, rálátás, nemzetközi kitekintés,
lelkesedés, de a végeredmény alatta maradt annak,
amit mindennek alapján el lehetett volna érni. A következõ
történész - vagy éppen Csizmadia Ervin - együtt
találja itt mindazt, ami eddig szamizdat és emigráns
kiadványokban, asztalfiókokban fekvõ kéziratos
programokban, alig olvasott állami kiadványokban és
nem utolsósorban a résztvevõk emlékezetében
rejlett, és sokkal kevesebb nehézséggel számolva
foghat hozzá munkájához.
Az impozáns kiállítású
köteteken az eklektikus borítólap számos asszociációra
ad lehetõséget. Az utcán hömpölygõ
tömeg raszteres és szétfolyó képére
a történetírás ráüti pecsétjét:
ez immár kanonizált és klasszikus történet.
A jelen monográfia megközelítésmódja azonban
nem elég határozott ehhez, a hiány észlelhetõ,
de hogy pontosan mi helyett áll, annak megállapításához
újra meg kell ismételni a válaszkísérletet.
(T-Twins Kiadó, 1995)
ÉSZREVÉTELEIT, MEGJEGYZÉSEIT
KÉRJÜK KÜLDJE EL A KÖVETKEZÕ CÍMRE:
jelenkor@c3.hu
C3 Alapítvány
c3.hu/scripta/