Dmitrij Galkovszkij írása elé Orosz kultúra és szovjet underground
Dmitrij Galkovszkijt a
Jelenkor
olvasói
már ismerhetik. Az 1997-es július-augusztusi számban
volt szerencsém bemutatni õt: akkor részletek jelentek
meg
Végtelen zsákutca
címû regényébõl,
amelyhez tanulmányt írtam
Végtelen zsákutca:
töredékesség és teljességigény
címmel. A két évvel ezelõtt írottakat
Galkovszkijjal kapcsolatban ma is fenntartom, most csupán néhány
apróbb pontosítást, illetve kiegészítést
szeretnék tenni.
Galkovszkijnak továbbra
is a
Végtelen zsákutca
a legjelentõsebb írása.
Az 1989-ben elkészült munka óta jobbat, jelentõsebbet
nem írt. A
Végtelen
zsákutcá
nak
idõközben megjelent a teljes szövege, könyv formában,
igaz mindössze 500 (nem tévedés, ötszáz)
példányban. Hogy a jelen válogatásból,
az
Utazás...-
ból mégsem maradhatott ki, annak
több oka is van.
Az egyik az, hogy bár
kiváló orosz irodalmárok (Vjacseszlav Kuricin, Valerij
Szurikov, Alekszandr Genisz) tartják egészen különleges,
nagyformátumú szerzõnek Galkovszkijt, az utóbbi
idõben az orosz irodalmi folyóiratok alig-alig foglalkoznak
vele, ami enyhén szólva is igazságtalan. (Ki tudja,
miért van az, hogy a sikeresnek mutatkozó orosz szerzõk
egy részét az orosz folyóiratok szinte kivetik magukból?)
Ha megjelentetnek róla valami szösszenetet, abban valami különc
csudabogárnak tüntetik fel, s ennyivel meg is elégszenek.
1
Én semmiképpen sem akartam ezekbe a hibákba esni.
A másik ok, hogy Galkovszkij
minden elhallgatottsága ellenére is dolgozik. Az utóbbi
idõben furcsa, egyszemélyes folyóiratot ad ki
Razbitij
kompasz
(Összetört iránytû)
címmel,
valami olyat, mint amilyen hajdanán a Dosztojevszkij-féle
Az
író naplója
volt. A folyóirat céljait
a következõkben fogalmazta meg a szerzõ:
1. A természetesség
megvalósítása
2. Az "új nyugatosság"
létrehozása:
a) az Európa sajátos,
de szerves részét képezõ történelmi
Oroszország politikai és kulturális hagyományainak
folytatása;
b) harc a szovjet tudatlansággal
és obskurantizmussal, azaz a "szovjet kultúrá"-val
mint olyannal;
c) Oroszország mûvelt
rétegeinek konszolidációja, az orosz társadalmi
vélemény kialakítása;
d) személyiségfejlesztés,
tanítás az individuum tiszteletére
3. Új "vastag folyóirat"
indítása
A
Razbitij kompasz
persze meglehetõsen szûk réteget céloz meg,
amennyiben elsõ száma 105, a második 300, a harmadik
pedig 500 példányban jelent meg...
A harmadik ok, hogy a
Végtelen
zsákutca
elsõ darabjai kapcsán 1990 körül
fellángolt viták nyomán Galkovszkij 1992-ben közzétette
az összeállításunkban szereplõ
Underground
címû
írását, amely se nem esszé, se nem szépirodalom,
talán a
Végtelen zsákutca
folytatása,
vitára, sõt felháborodásra lehetõséget
adó provokációkkal és meggondolandó
megállapításokkal teli eszmefuttatás az orosz
történelemrõl és kultúráról,
a szovjet undergroundról. Minden ellentmondásossága
ellenére (vagy éppen azért) az új, posztszovjet
nemzedék egyik legjellegzetesebb dokumentumának tartom ezt
a Galkovszkij-írást, olyan alapmûnek, amelynek megismerése
a mai orosz irodalmat szeretõ olvasók számára
elengedhetetlenül szükséges, s némely megállapítása
talán még itthon, Magyarországon is megszívlelendõ.
Jegyzet
1 Lásd például Viktor Sirokov recenzióját a Znamja 1998/6 számában.
Kérjük küldje el véleményét címünkre: jelenkor@c3.hu
http://www.c3.hu/scripta