"Jellemzõ a színház
világára és a való élettõl elrugaszkodott
színházi emberekre, hogy a drámaírók
mindig megfejthetetlen talánynak fognak fel olyan kérdéseket,
amelyekre minden józan eszû ember tudja a választ;
ezzel szemben vidáman siklanak el olyan helyzetek fölött,
amelyek a való életben a legelképesztõbb nehézségeket
támasztják."
(G. B. Shaw: Levél
R. Golding Brightnak, 1895)
Bentley szerint a színdarab
közvetlen élmény, "egy érzésfolyam élményét
nyújtja"; a dráma, "a konfliktus láttán elõálló
megrettenés és ámulat". Érzelmi reakciókat
kiváltó: "a dráma emberi dolog". A megrettenést
és ámulatot meg kell pillantani, folytatja, s ehhez emberre
van szükség, aki megpillant. "Milyen mértékben
drámai az életünk?" - teszi fel majd a kérdést.
Egy kicsit bonyolultabban: milyen mértékben egy érzésfolyam
élményén belüli érzelmi reakciókat
- megrettenést és ámulatot - kiváltó
dologhoz hasonló (végzetes) dolgok ember általi megpillantása
az életünk?
1
A behelyettesítés következtében
maga a "dráma" és a "drámai" szavak eltûnnek,
azok egymást áthálózó szövedékének
Bentley szerinti feloldása jelenik meg; ennek ered nyomába
mûvében a szerzõ.
Ha lecsupaszítjuk
A
dráma életé
t, ismerõs vázra, Arisztotelész
Poétiká
jának
és
Rétoriká
jának ötvözetére
bukkanunk. Ezek központi fogalmai Bentleynél erõsen
emocionális töltésûek, Arisztotelész és
saját, sokszor nehezen elkülöníthetõ kategóriáit
összemossa egymással. A dráma kettõs létformája
Arisztotelész szerint a dráma szövegének és
elõadásának kettõsségébõl
fakad, amit Bentley együtt, kölcsönhatásaiban vizsgál.
A
Poétika
vázát adó történet,
jellemek, nyelv, gondolkodásmód, díszletezés
és zene szintén megjelennek külön-külön
is
A
dráma életé
ben, ezekre állandóan
visszatér; hol tágítja, hol szûkíti az
alapokként használt fogalmakat. Bentley "mûfaji szempontból
besorolhatatlan könyve" (Földényi) nem akarja, nem tudja
megkerülni az arisztotelészi kiindulási pontot: a különbözõ
mûfajok alapja az utánzás, a mûfajok "három
tekintetben különböznek egymástól: más
eszközökkel, mást és máshogyan (...) utánoznak".
A
dráma élete
a
Rétoriká
nak különösen
a második könyvével mutat analóg szemléletet,
ahol Arisztotelész a meggyõzés lélektani és
etikai vonatkozásait, az érzelmeket és a jellemeket
elemzi. Bentley könyvében - Arisztotelész két
külön munkája nyomán - a
Poétika
és a
Rétorika
elemei egymást átszõve,
egyetlen könyvben tagolódnak két részre.
A
történet aspektusai
ban magát a történtet,
a szereplõket és a jellemeket, a dialógust, a gondolatot
és a színrevitelt vizsgálja;
A dráma válfajai
ban
pedig mûfaji meghatározások alapján tekinti
át a melodrámát, a bohózatot, a tragédiát,
a komédiát és a tragikomédiát. Az elsõ
rész alfejezeteiben inkább az - akár még metafizikai
elemeket is tartalmazó - ontológiai jellegû kutatásokon
van a hangsúly, míg a második rész közelebb
áll a gnoszeológiai vizsgálódásokhoz.
A két megközelítési mód egyensúlyba
kerül; a lételméleti fogalmakat fõként
ismeretelméleti alapokra helyezi, az ismeretelméletiek hátterét
pedig legtöbbször a lételméletiek adják.
Így az elsõ részben a dráma "lételméletét"
a történet, a szereplõk, a dialógus, a gondolat
és a színrevitel köré csoportosítva az
utánzás, a cselekmény, a nyersanyag, a tény,
a típus, a mitológia, a naturalizmus, a retorika, a vers,
a spanyol és német dráma fogalmai, valamint Shakes>peare,
Shaw, Pirandello és Brecht mûvészete alapján
vizsgálja, míg az "ismeretelméleti" részben
a mûfajok számbavételekor az önsajnálat,
a részvét, a félelem, a túlzás, az erõszak,
a rettegés, az együttérzés, a harag, a bosszú,
a megbocsátás, a kétségbeesés és
a remény kapják a fõszerepet - az élet dialektikus
egységét próbálja a dráma köntösébe
burkolni és vica versa.
Bentley szinte mindent Ádámnál
és Évánál kezd, ennek következtében
alakultak az alfejezetek egységei olyan módon, hogy tulajdonképpen
akkor kellene kezdõdniük, amikor véget érnek.
Mintha mindegyikõjük valamilyen prekoncepcióval indulna,
axiomatikus állításokkal, amelyekhez majd különbözõ
drámákból vett idézetek, különféle
szerzõk munkásságának egy bizonyos szempontú
elemzése segítségével keres igazolást.
Lehetne ez a mihamarabbi továbbolvasást sürgetõ
retorikai fogás is, ám egy idõ után egyre fárasztóbbá
válik, kíváncsiságunk lanyhul, a "heuréka-élmény"
legtöbbször elmarad - mintha az összes alfejezet csupán
saját maga bevezetõje volna.
"Az amerikai drámaelmélet
más neves képviselõihez hasonlóan (Robert Brustein,
Francis Fergusson, Richard Gilman) Bentleyben is nagy hajlandóság
van a moralizálásra" - írja az Utószóban
a kötetet fordító Földényi. "Véleménye
szerint - folytatja - a drámai mûvészetet befogadó
színházi közönség is mindenek elõtt
erre fogékony." Bentleynél az élet és a dráma
minden területét átfogó morál kap meghatározó
szerepet, de erõs hajlandóságot mutat a pszichológia
kanonikus és "neofita" elméleteinek a dráma-élet-ember
hármasára való adaptálására is.
Az additív szemléletmód következménye
a nagyfokú metaforizáció - Bentley drámaelméletében
a recepcióra épülõ mentális szemléletmód
adja a vizsgálat alapját, szemben az ilyen jellegû
mûvek eddigi drámaközpontú elemzéseivel.
A valóságos világ-virtuális világ és
az élet-dráma párosai teljes mértékben
keverednek, mindent átfogni próbáló konglomerátummá
állnak össze: "Mindegyik mûfajról
en bloc
írok" - jelenti ki. Még az eddig ismert elméleteknél
is jobban összemossa a - természetesen nem mindig és
minden esetben éles határok közé szorítható
- mûfajokat. A dráma mûfaji jellemzõit - a már
meglévõ koncepciókba illõ definíciók
ismertetése mellett és azt saját elgondolásaival
bõvítve vagy szûkítve - a könyv végén,
a tragikomédiát tárgyaló alfejezetben foglalja
össze. A színdarabokat alapvetõen felépítõ
cselekvések és reagálások a bohózatban
szabad folyást kapnak, "hiszen a vak is látja, hogy az egész
a képzelet világában játszódik". A melodráma
neurotikus, "nyíltan elfogadja a képzelgéseket...
A neurotikus szokása begyûjteni az igazságtalanságokat,
és eleve abból indulnak ki, hogy az igazságtalanságot
velük szemben követik el, és amit
õk
tesznek
a
többiekkel,
az megérdemelt büntetés."
A tragédia és a komédia közös jellemzõje,
hogy mindkettõ az úgynevezett magasabbrendû formákhoz
tartozik, az alacsonyabbrendût, a melodrámát és
a bohózatot transzcendálja: a gyerekesbõl, elvadultból,
betegesbõl felnõtt, civilizált és egészséges
lesz. A hamis igazságosság helyett maga az igazságosság
kerül a középpontba, a
lex talionis.
"A tragédia
a halállal foglalkozik..., a komédia közvetett, ironikus
mûfaj: nyomorúságra gondol, de vidámságot
mond." A kettõ között elhelyezkedõ tragikomédia
pedig elhárított és/vagy tragikus következményekkel
járó komédia. Lényegében mindegyik mûfaj
levezethetõ a másikból, mindegyik a másik ellentéte,
kiegészítõ párja, vagy szemléleti, formai
variánsa ("Nem kell összevissza hadonászni, hanem le
kell ütni az anyóst"). Mindegyik egy pontban, a drámában/színdarabban
fut össze, aminek alapját a morál és a morál
dialektikája adja.
"Nem megfelelõen élünk.
Az élet dráma; szerepünket azonban nem tudjuk helyesen
eljátszani" - olvashatjuk a pszichodrámának szentelt
külön alfejezetben. Az életvitel vizsgálata, elemzése
és a követendõ út kijelölése valamikor
a beavatottak, a papok fennhatósága alá tartozott,
ma a pszichiáterek és pszichológusok szakterülete.
A (tudatos) léthez vezetõ elsõ lépéseket
a gyermekkorban tesszük meg a játék, utánzás
és azonosulás segítségével. Az utánzás,
a valóság játékban való megismétlése,
kettõs tudatállapotot idéz elõ. Érvényes
ez a dráma elõadásának és befogadásának
kettõsségére is: már a gyermek is tudatában
van például egy bábszínházbeli elõadáskor,
hogy ami elõtte zajlik, nem a valóság, ám mégis
az események sorába helyezi magát - tudat alatt eljátszik
annak gondolatával, hogy a látottakat komolyan kell venni,
az akár maga a valóság is lehetne.
2
Ahogy
Nietzsche írja egyik aforizmájában: "A férfi
érettsége: ha újra rátalál arra a komolyságra,
ahogyan gyermekként - játszott."
"A színdarab - akár
a regény vagy zenemû - egy érzésfolyam élményét
nyújtja. Ez hol lassan árad át rajtunk, egyszer szelíd,
lapos partok közt kanyarog, máskor keskeny zuhatagként
ömlik, most enyhén lejt, majd zuhogva rohan, robajló
vízeséssé egyesül, vagy gátak közé
kényszerül, netán az óceánba ömlik"
- írja Bentley, könyvének elsõ két mondatában.
3
Nietzsche
A tragédia születésé
ben a mûvészet
egészére érvényesen állapítja
meg, hogy "Sokat nyer vele az esztétikai tudomány, ha nem
csupán logikailag látjuk be, hanem a szemlélet közvetlen
bizonyosságával is felismerjük, hogy a mûvészet
fejlõdése az
apollóni
és a
dionüszoszi
kettõsséghez kötõdik". A szemléletes apollóni
mûvészet és a zene, Dionüszosz nem szemléletes
mûvészete között sokáig ellentét feszül,
amely az attikai tragédiában egyesül és oldódik
fel. A dráma életének jelenkori vizsgálata
Bentleynél kimondatlanul ugyan, de lényegében Wagner
mûvészetelméletével analóg. Amit Wagner
az összmûvészet területén a zenedrámára
koncentrálva tart elérendõnek, azt Bentley a dráma
erkölcsi töltésének hatásmechanizmusától
várja el. A Gesamtkunstwerk helyébe a "Gesamtmoralwerk" lép.
Aligha véletlen, hogy Bentley írása Adorno Wagnerrõl
írt tanulmányához hasonló, ha ugyan nem azzal
megegyezõ fogalmak köré csoportosul. A Gesamtkunstwerk
- Adorno megfogalmazása szerint - egyik legfontosabb jellemzõje,
egy kis változtatással, alkalmazható a Bentley dráma-felfogására
is: "a ¯Gesamtkunstwerk (¯Gesamtmoralwerk ) - azzal, hogy az
esztétikai közegek felcserélésére (az
emberi tényezõk egymásrautaltságára
és a viszonyok értékelésére) irányul,
aminek a mesterségesen létrehozott tökéletesség
által el kell leplezni a mûalkotás elemeinek összes
kapcsolódási helyeit, sõt a mûalkotásnak
a természettõl való különbözõségét
is - éppen azt a gyökeres elidegenülést tételezi
fel minden természetes adottságtól, amelyet a második
természetként megjelenõ, tökéletesen egységes
képzõdmény feledtetni szeretne." A dráma fogalmának
Bentley-féle meghatározásában szereplõ
"dolgokat" lehet közelíteni egymáshoz, összemosásukra
lehet formai (Pirandello:
Hat szereplõ szerzõt keres)
vagy tartalmi (a rítusig visszanyúló Genet-drámák)
megoldással próbálkozni. És nem utolsósorban
nem hagyható figyelmen kívül Brecht jól ismert
racionalitása, az elidegenítés-effektus sem: a drámát
a morál segítségével az élethez, az
emberhez minél közelebb hozni igyekezõ Bentley az elsõk
között szállt síkra Brecht mûvészete
mellett, Brecht egyik legodaadóbb népszerûsítõje
volt. Lelke mélyén a szerzõ - ahogy Visky András
azt
A dráma életé
rõl írja - mégis
romantikus maradt: "Aki a dráma ¯elemi problémáinak
megoldását tûzi ki célul..., az szükségképpen
a romantika talaján viszi véghez kísérletét".
"A dráma emberi dolog...
Embernek lenni - folytatja jóval késõbb Bentley -
annyit jelent, hogy kedvünket leljük a szerencsétlenségekben
és a csapásokban." Még késõbb úgy
vélekedik, hogy "az ember angyal, egyszersmind azonban vadállat
is". Ennek a jellegzetesen dichotomikus, illetve - Isten szerepeltetésével
- trichotomikus szemléletmódnak és különféle
változatainak (az emberben három alkotóelem van egyszerre
jelen; az isteni, az anyagi és e kettõt összekötõ
sajátosan emberi; embernek lenni annyi, mint Isten és a gonosz
közt állni stb.) õsi gyökerei vannak. Bentley saját
"embernek lenni" fogalmát a hatvanas évek amerikai nézõpontjából
vizsgált, túlnyomórészt, ha ugyan nem teljes
egészében európai mintákra és példákra
hivatkozó kontextusba helyezi. Az õsihez fordul, és
- nagyjából Wagner óta a színpad világában
legalábbis - személyeshez közelítõ mitológiákat
alakít ki, amit a pszichológiai-szociológiai világszemlélet
századfordulóig visszanyúló elméletei,
fõleg Freud nézetei alapján alkalmaz: "felvillan a
teatralitás és a gyónás egyetemes kényszere
közötti kapcsolat".
A dráma életének
lehetséges kiteljesedését, az Ideális Drámát,
Bentley az európai drámai hagyomány összességében
véli felfedezni. Szemléletmódjának sajátosságait
valószínûleg nagyban meghatározza az, hogy kívülrõl,
egy más, európai szemmel viszonylag fiatal civilizációval
rendelkezõ kontinensrõl, más, egy kevert kultúrkör
vonzásából - amely Santayana szerint lehet, hogy éppen
mostanában válik nagykorúvá - tekint témájára.
Az amerikai ember szereti az eszményeket, erõsen emocionális
és morális telítettségû - summázza
az
Erkölcsi materializmus és
idealizmus az amerikai
életben
címû esszéjében Santayana.
"Szereti a szép tájakat, szereti az emberiséget, szereti
a tudást is; és legalább egy mûvészeti
ágban, a zenében õszinte élvezetet talál."
Amerikában - elmélkedik tovább - "bõven van
hely, anyag, a séma kevés..." - talán ez hívta
életre az 1965-ös
A dráma életé
t,
s ezt használta ki annak idején jó érzékkel,
kellõ idõben és helyen, Bentley.
1
A "dramatic" (drámai)
szó az angolhoz hasonlóan a magyar nyelvben is két
egymáshoz szorosan kapcsolódó, ám némileg
mégis különbözõ jelentést hordoz: 1.
drámához hasonló; 2. súlyos, végzetes.
2
Mindezekrõl
többek közt Goethe is beszámol a
Költészet
és
valóság
ban és a
Buddenbrook
ház
ban a karácsony alkalmából kapott bábszínház
kapcsán. E. T. A. Hoffman
Diótörõ és
Egérkirály
ában a karácsonyi ajándékok,
a kis (félig-meddig virtuális) valóságok (a
huszárszázad, Drosselmeier keresztpapa "élõ"
kastélya és a Diótörõ) okozta bonyodalmak
tulajdonképpen szintén errõl mesélnek.
3
A szinte kivétel
nélkül európai drámaírókra (Calderón,
Shakespeare, Schiller, Büchner, Ibsen, Shaw, Csehov, Pirandello, Beckett...)
és drámáikra hivatkozó amerikai színházi
szakember, lehet, "tudat alatt", ezt a zenei szálat a teljes köteten
végigvezeti: szinte az összes példaként felhozott
alkotásból készült valamilyen zenei adaptáció.
Kérjük küldje el véleményét címünkre: jelenkor@c3.hu
http://www.c3.hu/scripta