"...kezdõ költõrõl
írjon kezdõ kritikus - így korrekt" - olvasom Korcsog
Balázs Karafiáth Orsolya új verseskönyvével
foglalkozó írásában (
Honnan hová
-
Jelenkor, 1999. július-augusztus). Mindezt Lator Lászlónak
egy korábban megjelent, s ugyancsak Karafiáth Orsolya verseskönyvével
foglalkozó kritikájával kapcsolatban nyilvánítja
ki, s azzal indokolja, hogy a két pályatárs közötti
életkori különbség - fél évszázad,
tehát a fiatal költõnõ "költõi útját
nem Lator imperatívuszai egyengetik."
Korcsog Balázs idézett
gondolatának van bizonyos életigazsága, mert a többnyire
egy nemzedékhez tartozó pályakezdõk helyzetüknél
fogva elvileg nagyobb érzékenységet tanúsíthatnak
egymás alkotó gondjai és törekvései iránt,
s fogékonyabbak lehetnek az irodalom valódi - vagy vélt
- újdonságaira. Mindez azonban nem jelenti egyszersmind a
nagyobb kritikai-esztétikai hitelesség birtoklását.
S Lator László Népszabadság-beli kritikája
nem "imperatívuszokat" hangoztatott, fõleg nem az idõsebb
nemzedékek nevében, hanem szerényen, az új
tehetség jelentkezését megtisztelõ õszinte
érdeklõdéssel csupán azt fogalmazta meg, hogy
a költõi érték mérlegén mit ér
- õszerinte - a szóban forgó kötet. S éppen
ez az, amit leginkább hiányol irodalmi életünk
valamennyi jóhiszemû szereplõje: a szakmai tudomásulvételt
az idõsebb, s jelentõs írói múltra visszatekintõ
pályatársak részérõl. Ha Korcsog Balázs
gondolatát "kritikai imperatívuszként" fogadnánk
el, akkor az általa meghirdetett kritikai erkölcsnek a nevében
"inkorrektnek" kellene minõsítenünk például
Juhász Gyula emlékezetes írását a
Szépség
koldusa
József Attilájáról, Babits Mihályét
Szabó Lõrinc
Föld, erdõ, Isten
címû
elsõ verseskönyvérõl, meg kellene rónunk
Kosztolányit Gelléri Andor Endre "tündéri realizmusát"
fejtegetõ esszéjéért, Móricz Zsigmondot,
amiért fölfedezte Szabó Pált. De hogy az "extra
Hungariam" írói gyakorlatából is említsek
példát: ezek szerint jogosulatlan volt Ezra Pound eljárása
is, amikor kritikájával erõteljesen beleavatkozott
T. S. Eliot költõi indulásába, s mit mondjunk
Goethérõl, aki évtizedeken át joggal vagy jogtalanul
mondott jót s rosszat mindenkirõl, Klopstocktól a
nála húsz esztendõvel fiatalabb Hölderlinig és
az ötven esztendõvel fiatalabb Heinéig? Illett-e az
öreg Schöpflinnek fölfedeznie Ottlikot és Mándyt;
Németh Lászlónak Pilinszkyt, Nagy Lászlót,
Juhász Ferencet vagy Fodor Andrást kritikailag jellemeznie?
Igaz, a felsorolt írások zöme elismerõ volt,
de hát a dicséret is kritika! De Korcsog Balázs kritikai
kánonja értelmében a kezdõ kritikus részérõl
is inkorrekt eljárás bírálatban részesíteni
az idõsebb nemzedékek képviselõinek az alkotásait,
tehát morális szempontból megengedhetetlen e szerint
az a kritika is, amellyel Ignotusék és a Nyugat illették
a népnemzeti iskola 19. századból itt maradt versbeszédzárványait,
továbbá az ú.n. "esszéíró nemzedék"
munkásságát is megengedhetetlennek kell tartanunk,
s egyáltalán: minden olyan kritikai megnyilvánulást,
amely nem elégszik meg egy-egy nemzedék vagy baráti
kör (netán klikk) sündisznóállásával.
Nem szándékozom
ad abszurdum sorolni tovább a magyar és a világirodalom
történetének idekívánkozó példáit,
amelyek Homérosztól napjainkig (illetõleg: majdnem
napjainkig) mind azt bizonyítják, hogy a kritikai szabadság
gyakorlása az irodalom szabadságának elidegeníthetetlen
része, amelynek érvényessége egyáltalán
nem függ a nemzedéki hovatartozástól. Úgy
vélem, ennyi is elég annak érzékeltetésére,
hogy milyen furcsa és éppen a kritikai gondolkodás
korrektsége szempontjából milyen elgondolkodtató
igénybejelentés rejlik Korcsog Balázs "imperatívusza"
mögött.
Domokos Mátyás
Kérjük küldje el véleményét címünkre: jelenkor@c3.hu
http://www.c3.hu/scripta