A zákhányos csuda
Ezerkilencáztizennyóc
egyik szép csillagösvenyes éccakáján,
Kézdin, a Fekete Vincze udvartér egy elég gübü
tisztaszobájában Ladik Jeromos, a
Csaba királyfi
dicsõ lõcse
címû népi játék
és
A székely rabonbánok derék üszküpülései
címû nevezetes történelmi írásos
munka megcirkálója nagy, táltos kártyajátékot
álmodott. Azt álmotta, hogy Durumóval hatvanhatozna,
a lelki üdvösségiér. Durumó szakasztott
úgy nezett ki, mint a haragosa, a beste Oláh Gábor.
Haragutt es Jeromos, de erõssen a hitván fajzatra, ki mind
méncsergette a gülü szemeit, forgatta a fejibõl
kifele, s igen-igen agyargott, s herregett, hogy így meg úgy,
s hogy Jeromost elviszi, met a tûzzel mind bizsil. Ki es vágta
nagy bõcsen a nagymarsot, s Jeromosnak ugyancsak béizzatt
a hónya alja, amíg überelni tutta. Hogy így megúszta
a pokol tüzit, örült Jeromos, s egybõl elé
es szette a kacorbicskát, hogy a rusnya fajzathoz hezzavegyen, s
kergesse, de azakkor valahonnat a dühübõl elérántott
egy ménkû nagy vasvillát, s azzal mind nyeletlenkedett.
Ekkor szerencsére Jeromosra rejaereszkedett a dúsmars, a
béliben kuruttyolt, megébrett s szalatt es oda, hová
még Csaba királyfi es gyalog kecmereg. Hogy ott mind ült
s nyögött, érzett még más szagot es, kénkû
vót az, mi jót nemigen jelent.
Ekkor egy pire eljöve
a reggel, s a zoláh béduvatt a Fõtérre, ott
mind hemzsegett, forgatta a büh nagy szuronyokat, s énekelt
nagy bõcsen, hogy tajdok a székely, meg mutuly, s hogy jaj
neki, s hogy õ lesz a zár, mi a fejit elboríttya.
Másnap valaki bémontta
a zoláhnak, hogy Ladik Jeromos cseppet sem örül nekije,
s hogy útájja, mint a görényt meg a patkányférget,
s hogy így meg úgy, s Jeromost elcepelték, s gúzsba
békötözve. Járta es Kézdit a temonda, hogy
ejszen a haragosa, Oláh Gábor vót a hitván,
béköpte, s montták, hogy Gábor olyan, mint a
neve, s hogy más faszával veri a csihányt, s hogy
a zapja es mocsok vót, még a zosztrák idejiben, de
azétt nem ennyire. Jeromos nem es hazutta, hogy örül õ
a zoláhnak, met derék, igaz ember vót, mint a nagyapja,
Gábor Áron segéggye, ki majdhogynem hõsi halált
halt vót, mikor béesett a zágyúkereke alá,
de úgyes leitta fogadásból a nagyerõs fogoly
kozákot. Lihegte a zoláh, hogy õ most véres
buszut áll szép Erdélyországért, s hogy
így meg úgy, s hogy kiirtya még a gyükerét
es a zokoskodó székelynek, de Ladik Jeromost aztán
leginkább. S hogy holnap reggel rejahúzzák a karóra,
mint Drakula, s hogy megkerál belé.
A siralomházba
Jeromos cseppet meg vót jedve, meg es színezte a harisnyaszárt,
s még a könyüje es kicseppent a szemibõl szeppenetiben.
Szekirozta ma
gát, sokat, s mindenféle furcsa dógokkal,
met okos ember vót erõssen. Hogy csuda álma ejszen
megaszontta, s ilyen nagy bajok lesznek vele. Kellett neki elészedni
a kacorbicskát, hogy Durumó most így megcsúfojja!
Aztán eszibe jutott egy másik álma, s hogy kaszál
a réten, s hátt láttya, uram, hogy vele szembe mind
nyesi a rendet valaki, s hogy még nálánál es
igen gyorsabban. S ahogy közelednek szembe egymással, a Halál
vót az, s Jeromos tutta, hogy mikor ellesz a fû, lesz berdózás,
s nagy csemerkedés. De azétt csak vágták a
füvet, csendessen, míg el nem lett. Akkor montta vót
a Halál, hogy kéri a napszámot, s Jeromos ki es forgatta
a lájbija zsebit, de csak a déli szilvapálinkára
való vót benne, azt meg oda nem atta vóna, a zistennek
sem, nemhogy a rusnya fajzatnak. Bezgette es a Halál, rikótozott
csúful, hogy így, meg úgy, s hogy behajtya ezt õ
még Jeromoson, azzal megnyítt a fõd alatta, s oda
bément.
Meg eccer álmodott
vót valami bünagy csemer alagutakról, hogy akárhová
nyüzsögött benne, a zistennek nem találta meg, hogy
hol gyütt bé. Ott vót, hogy guruzsmás bihal szalatt
neki, annak es olyan vót a képe, mint a haragosáé,
s mind bökötte a bünagy szarvával, s bõgött
erõssen, mintha meg akarná ozsonnázni. Meg valami
a nyaka köré vót tekeredve, s mind nyuvaszgatta. Aztán
felébrett, s hát a hites felesége eppeg valami veres
fonálból lájbit kötött mellette a dunyhán,
az csavarodott vót a nyakára, s a nagy kötõtû
mind döfkötte. Meg es siritette a zasszont akkor, s így
megnyugodott, de azétt hitte vót, hogy nem jót aszond
a zilyen csuda álom.
Ladik Jeromos negyvenöt
éves vót, s igazi székely. Kézdi határában
vót négy hód fõdje, káposztát
nevelt rajta, azt Brassóban elatta, de néha Szebenig es elment
vele. A fõd szélin meg nõtt peccs meg burung, s murok,
azt a zasszon szerette hersegtetni, meg a peccsbõl csinált
teját, s a burungot a pástétomba belétette,
amíg el nem pusztult. De gyermek nem lett, sem lejány, meddõ
vót, mint a Kelemenék küpüje. Jeromos délutánonkint
eljárt a városi tanácsba, met tanácsos es vót,
azazhogy lófõ, met õ a tanácsot es ménesnek
nevezte, s hogy ez hagyomány. Ott aztán beszéltek
a város dógairól, s hol a jobb a káposzta ára,
s hogy Csaba királyfi meg Gábor Áron, s hogy így
meg úgy, s székely szarta a magyart, s hogy de vajjon ki
szarhatta a zosztrákot meg a muszkát, hogy inkábbot
lett vón rekedése. Mit tutták õk akkor, hogy
nem a zosztrák a zellenség! Aztán este monyókolta
a zasszont, míg vót benne szussz, de aztán eccer lobot
vetett a tüdeje a mosástól, meg es kerált benne,
nyóc esztendõvel a háború elõtt. Aztán
már nem monyókolt, csak ivott, sokat s erõsset, de
bírta, mint a zisten. Akkor kezdett vót el belémerülni
a bötûbe, olvasott könyüt, s sokat, s aztán
meg írt, s a nyárádi ispán ki es atta, a saját
pénzin, Kolozsvárott, de ott nem vették, csak a Székekben.
Cirkált egypár verset is, s kinyomták, rovásírással,
de azt már nem értette a nép, met elfajzott azétt
nagyon Csaba királyfi óta, a magyar vót a hibás,
aztán meg a zosztrák, a deják meg a sváb bötüjivel.
De azétt a népi játékát sokszor atták
elõ, amatõrök, mulattak s okultak rajta sokan, s tisztelte
es a környék, hogy ilyen nagyokos székely embere van
Kézdinek, Ladik Jeromos.
Igen ám, de Jeromos
nem fejezte bé még a szép verses regényit,
amit Gábor Áronról cirkált, s avvót
a címe es. Érezte pedig a lelkületiben, hogy allesz
a nagy székely éposz, s hogy ezzel megmutatná õ
a beste velágnak, s hogy hogy kell, s hogy a székely pojézis
milyen legjobb ezen a velágon. Arról szótt vóna,
hogy Csaba királyfi bémegy a zúr színe elé,
egy prológusban, s mind aszondja a zistennek, hogy így meg
úgy, s hogy mi a varasgyékot csál, így csúffá
tenni a szép Forradalmat, hátt bölömbika-é
a zúr, meg mind így, s hogy õ aztán átmegy
egy más galaksziába, s mind elviszi a sok szép csillagot
s még a Tejutat es magával. Megrestelli magát a zúr
de erõssen, s visszacsinálja a zidõt, március
tizenötödikére. Ráfáél arkangyal
megjelenik Gábor Áronnak a zálmában, és
aszondja neki, csinájjon egy bünagy álgyút, de
akkorát, hogy csak, legalább kétszáz rõf
hosszút, s megfelelõen vastagot. Gábor Áron
és a székelyek megcsinálják a bünagy álgyút,
s elindulnak. Eddig jutott el Jeromos, s szerette vón béfejezni,
de erõssen, s hogy nyerjen a Forradalom, s legyen boldog a székely,
sõt a magyar is, csak a zosztrák meg a muszka nyuvadjon meg.
Felfele nezett hátt,
s hezzaszólt a zúristenhez:
Muramista, ejszen tudom, hogy
vónál, s ejszen én es vónék, met a tükör
es mutattya, s hogy igaz székely vónék, s nemkülömben
keresztény, s hogy életem értelme aza fránya
verses regény, mit es cirkálni elkezttem. S hogy én
vagyok a zéposz, s a zéposz es nemkü
lömben
én magam, s hogy bizonyítsd bé, szereted te még
a székelyt, adj mán egy csepp idõt, verses regényemet
béfejeznem, aztán nem bánom, tegye bé nekem
a zoláh a karót, vagy ozsonnázzon meg aza csúf
bihal, amit álmomba rejámkûttél. Met te vagy
a zidõ fõbérese, és tijed a hatalom meg a dicsõség,
meg a fene tudja megaszondani, mi minden.
Aztán elalutt Jeromos.
Csuda egy álma vót meginn, azt álmotta, hogy bément
a Fõtéren a Múzeumba, a Zsuzsi-babákhoz. Nezegette
a sok szép babát s a szõtteseket, s eccer csak hezzalépett
egy furcsa vén õr. Jeromos mingyár látta, hogy
nem helybéli, met okosak vótak a szemei erõssen; világítottak,
de szelíden, s pislogott. Meg es kérdezte Jeromost, s azonnal,
s hogy mit kajtat. Jeromos montta, a zurat keresi. Ejszen aszonta a vén:
A zúr a Zsuzsi-babák feje bõriben vóna, a háromszázhuszonkét
Zsuzsi-baba kéccázhatvanöt
milljónéccáztizenháromezeröccázhatvannyóc
hajaszála közül a zegyiknek a gyükeriben. Kajtatta
a nagyapám, s vak lett vót. Kajtatta a zapám, az es
elvesztette a szeme világát, s én es, de szinte. A
franc keresi tovább. És elment. Eppeg akkor császkált
elfelé Mári néni, a takarítónõ
es, s hátt mind rángatott egy Zsuzsi-babát, s aszonta,
hogy így meg úgy, s hogy õ ezt most teszi szemétbe,
met a moly hezzaevett. Jeromos elszette, s megkergette. S hogy egyedül
maratt, csak nezte cseppet, majd bátran kitépte a zegyik
hajaszálát. S hátt ott vótt a zúr a
gyükérben, Jeromos ugyan nem látta, de hallott egy hangot,
mind montta: Na jó van, ecsém, s béfejezheted! Met
így beszél a zúristen a székellyel, mint egy
komával.
Jeromos ébrett,
hogy rugdossák, s viszik azonnal. A siralomház elõtt
ott állott a büh karó, nem vót vastag, de hegyes
erõssen. S a zoláh mind röhögött, s hogy így
meg úgy, s hogy most hogy meggyalázza a székely seggit.
Le es tolták Jeromos gatyáját, s röhögtek,
pecegtették a lõcsit. Aztán két hitván
cigán hóhér megfogta, s egy létrán felvitte,
s tartotta oda, a karó felé. Még a zutolsó
kévánságát se kérdezték meg.
Jeromosban már alig es pislákolt egy csepp remény.
Ekkor a tiszt egyet rikótott, s a két cigán rejabaszta
Jeromost a karóra, reggel kilenc óra két perckor.
Azazhogy rejabaszta vóna,
de ekkor úgy megállott a zidõ, hogy csak Jeromos pislogott
jedten, a többi mind csak megmerett, még a zégen egy
ülü es megállott röptiben, nagy, széjjeltett
szárnyakkal. Jeromos csak nezte, nezte, forgatta a szemit, hogy
mi a zisten történt, megkerált vóna, de akkor
métt gondókozik? Aztán reajött, hogy meghallgatta
a zúr, s hogy csak a velág meredett meg, s hogy most béfejezheti
a verses regényit. Maga alá nézett, hátt látta,
hogy a karó ott van szinte a csóré ülepiben,
gondóta, leszáll, de ahogy megpróbálta, rögtön
egy cseppet újra megmozdult a világ, s csusszant a karó
hegyire, szinte hogy a vér es kicsordult a zülepibõl.
Jeromos értette, hogy fegyelmeztetés, s hogy neki ott, csóré
seggel kell béfejezni a mûvit, csak azt nem értette,
miféle zákhányos egy csuda ez, s métt nem eresztette
haza inkábbot a zúr, úgy, eccerûen. Dehát
furcsák a zúristen ösvenyei, s Jeromos inkábbot
nekilátott a mûvinek, semhogy a komplikáción
eméssze magát. Elévette szépen a lájbijából
a téntaceruzát meg a füzettyit, el nem szették
vót, micsinájjanak vele, nem lehet megenni sem, s ott, s
így, csóré ülepivel a büh karó felett,
a levegõben, kétódalt a két cigánnal,
elkeztte béfejezni.
Cirkálta es szépen,
sorról sorra, részrül részre, szép kettészelõs,
veretes tizenkettõsben, met rejajött a zihlet, mint Dobánra
a lopás. Hogy elindulnak a székelyek meg Gábor Áron
a bünagy rézálgyúval, s akkora mint a Feketetemplom,
s széjjelbasszák a zosztrákot, de erõssen.
Egy golyóval még tízezret es. Kossuth Lajos megteszi
Gábor Áront, s fõvezérnek, s Petõfi
Sándor kõtt néki tíz szép verset, dedikácijóval.
Aztán jõ a hitván muszka, bünagy sereggel, de
aztat es megsirittik, s Muszkaországot odaadják Bem Apónak,
s hogy dirigálja. Gábor Áront megválasztyák
elnöknek, Kézdi meg fõváros lesz, Petõfi
Sándor es odakõtözik.
Tetszett Jeromosnak a mû
erõssen, csak mind turálta magát, s hogy nem tutta
hogy méltón béfejezni. Gondóta, rütyül
egy bidony fickót, hátha ád ihletet, de ahogy ment
vón a Bújdosó felé, hátt, mitadisten,
meginn megmozdult a velág egy cseppet, s a karó esment a
bélit bezgette. Dohogott hátt, s folytatta. A zepilógus
aztán nagy lett, s szût melengetõ. A zúr kebelére
szedi Csaba királyfit, s aszondja, hogy ezentúl ott ül
a másik oldalán, Jézus Krisztussal átellenben,
s hogy így meg úgy, s hogy a székely lesz a zõ
választott népje, s még a Bibliát es újradiktálja,
székely evangéliomistáknak. S hogy a teremtés
után mingyár Attila nagy kargyával fog folytatódni,
meg a székelyek kecmergésivel, allesz a zegzódus,
s Erdélyország a Kánaán. S hogy a zelsõ
magyart Csaba királyfi piszkából formájja meg
a Fõtáltos, hogy legyenek a székelyeknek jó
szomszédjaik. S mind így.
És akkor gyütt
a nagy, végsõ pont a verses regény végire.
S hogy rejatette, a velág rendje visszaállt, s Jeromost rejalepcsentették
a karóra, a csóré ülepivel, hogy kijött
a száján. Alig vót ideje egy cifrát kárinkodni,
hogy a nyüvek rágják meg azokat, kik így megcsúfollyák
a székelyt, s hogy így meg úgy, s hogy a hájderménnkû
a kurva gelevõgyi annyukat. Aztán a monya megfeszült,
s a lõcse nemkülömben, s lepiszkolta utolsó cseppjivel
a kapitán lópofáját, s Ladik Jeromos ezerkilencáztizennyóc
május ötödikén reggel kilenc óra négy
perckor megkerált.
A füzettye béesett
a lecspocsba, a vére rejafröcsögött. Kidobták
a ganéba, onnét kaparta ki a tíz körmivel másnap
a haragosa, Oláh Gábor, s röhögött rajta erõssen,
s mind bõcskötte a Bújdosóban, de hazafelé
megütte a setét, s esszement, mint a Tuli frakkja, s másnap
elásták. A verses regény elveszett, ejszen ott rekett
a hitvánnak a lájbijában, csak a jó híre
maratt, s a népnek. S azóta es a kézdiiek mind kûdik
a ménest a zokosokhoz, hogy a temonda szerént valaki cirkálná
újra a mívet, de úgy hírlik, végül
es meglesz, met odamentek Kovács András Ferenchez, Vásárhelyre,
s rejabízták, met hogy se csinál egyebet, örökkétig
csak mind másnak képzeli magát, s most eggyel több
izé mit számít nekije?
http://www.c3.hu/scripta