(Rend)
A rendet gyermekkoromban
ismertem meg. Nem
"gyönyörû képességünk"
-ként,
miként elvontan és némi utópisztikus naivitástól
sem mentesen József Attila mondja, s nem is a kaotikusság
ellentettjeként, ahogyan manapság egyre gyakrabban feldereng
gondolkodásomban, hanem csupán önmagában, az
élet természetes részeként. Ha felmerülhetett
volna, hogy hangsúlyosan létezik, akkor talán nem
is lett volna, hiszen az, ami érzékelhetõvé
tette, önmaga létével már tagadta is volna. De
akkor nem tagadta semmi, csupán következett, a munkából,
s mindabból, ami az élet része volt. Az életnek
pedig leginkább a munka volt a része, ezért a munka
folyománya volt, azt zárta le, abban adott megnyugvást.
Nagyapám szombaton délután - három óra
lehetett, vagy inkább öt, nem tudom, akkor az idõt is
másképpen kezeltük, ezért inkább azt mondom,
hogy a munkája után - felsöpörte az udvart, talán
még fel is locsolta, ekkorra már minden más is elrendezõdött
a házban, s ezzel lezárult egy hét, pontosabban, megnyugvás
következett a munkában, csak az állatok etetése
maradt meg, jöhetett az ünnep, a templomba menetel, s így
tovább... Innét, a mai világból viszanézve
ezt tartom a legfontosabbnak: az az egy nap valóban más állapotot
adott meg számukra, mint amiben a hét egészében
részük volt. Egész héten dolgoztak, ahogyan vissza
tudok emlékezni, reggeltõl estig, az ünnepnap a munkával
szemben a szemlélõdés nyugalmát biztosította
számukra. A hét minden napján a világgal voltak
kapcsolatban, munkájuk minden apró mozzanata a természetben
zajlott, most inkább szemlélõdtek, megfigyelték
azt, amire munka közben nem volt lehetõségük, terveztek,
mit is kellene a jövõ héten elvégezni, hogyan
és milyen sorrendben. A templom, a mise pedig kiemelte õket,
talán mondhatom így, a hétköznapok monotóniájából,
a természettel való kapcsolat transzcendentális színezetet
kapott, azt, amit a természetbõl a munka során megtapasztaltak,
az áhítat szépségével gazdagították.
Az egész felõl nézve átélhetõvé
vált az, aminek a mindennapi munka során a részesei
voltak, nemcsak a természetnek, de az egész világnak
is a résztvevõi lehettek, hiszen a létet a világ
egészébõl vezették le. Tudták, hogy
rajtuk kívül is léteznek világok, de ezekkel
nem vagy alig volt kapcsolatuk, valóban a maguk körében
léteztek, ezért is volt fontos, hogy kapcsolatot találhattak
a világot alakító erõkkel. Az ünneplõ
öltözet, a templomba menetel, a találkozások, az
áhítatos éneklés, s a mise utáni, ebédig
nyúló beszélgetések mind hozzájárultak
ahhoz, hogy az ünnep valóban
része
legyen az
életnek, munka fölé emelkedés, miközben
a munkát is értelmezte, segítette. Mindeközben
nemcsak fizikai, de lelki megnyugvás, leginkább talán
azért, mert az a világ, amelyben éltek, biztos világ
volt, természetes alapokon nyugodott, az általuk teremtett
ünnep - s az ünnep kísérõjeként a
rend - maga is a világuk része volt, ezért semmiféle
kétely nem merült fel vele kapcsolatban. Szeretném remélni,
hogy valóban megnyugvást adott számukra, mert arra
szükségük is volt: nemcsak az örökös munka
miatt, hanem azért is, mert a külsõ világ az
õ életükbe is beleavatkozott, s olyan terheket rakott
rájuk, amelyekkel nehezen birkóztak-birkózhattak meg...
Nem eszményítem, nem is eszményíthetem azt
a világot, tizennyolc éves koromig benne éltem - errõl
késõbb még mondok pár szót -, ismerem-ismertem
árnyoldalait, nehézségeit, leginkább pedig
mélyen éreztem - már gyerekkoromban is -, hogy a hagyományosként
értelmezett paraszti világ a generációk váltásával
eltûnik, felszámolódik, s mindig megvetettem azokat,
akik kívülrõl nézve felmagasztosították,
eszménnyé avatták ezt a szegénységgel,
nélkülözésekkel sújtott világot.
Még ennél is pontosabban szeretnék fogalmazni: világéletemben
utáltam azokat, akik mûvi világot teremtettek, hamis
kiindulópontból hamis válaszokat fogalmaztak meg a
maguk, leginkább azonban mások számára, s eszményként
jelenítették meg azt, ami az õ korukban már
nem lehetett eszmény. Más azonban az, ha egy régi
világ sajátosságait, értékeit próbáljuk
megkeresni, s ezeket a sajátosságokat hasonlítjuk
össze mai életünk jellemzõivel. Különösképpen
más, ha a két korszakot - az egyszervoltat és a mait
- magunk is megéltük-éljük, így az összehasonlítást
könnyen elvégezhetjük. Példaként említem:
akkora nyugalmat, mint ami az említett szombat délutáni
söpréssel-locsolással bekövetkezett, azóta
sem éltem meg. Nem visszavetítés ez, nem egyszerû
visszavágyódás a gyermekkor biztonságot és
nyugalmat adó világába, hanem az akkori élmény,
a környezet által kialakított kép megõrzése.
S jelzése természetesen annak is, hogy a mi ünnepeink
- mondhatom így is: az ünnep és az ünnephez megteremtett
rend - már nem a munkával és a természettel
összhangban zajlanak, a belsõ világ kételyei,
vívódásai mindegyre rávetülnek az ünnepre...
Nagyszüleim földmûvesek voltak, házzal, kerttel,
földdel, lovakkal, állatokkal. Az, amit a falu, a hagyományos
paraszti világ szétesésének nevezünk,
az õ életükben kezdõdött meg. Soha nem végeztem
családtörténeti kutatásokat - feltehetõen
azért, mert a közösségiség, a kollektívum
sorsából leszûrhetõ tapasztalat mindig fontosabb
volt számomra, mint az egyéni sorsokban megragadható
sajátosság -, ezért csak sejtem, vagy sejteni akarom,
hogy az õ õseik is, mindkét ágon, földmûveléssel
foglakoztak. Az esély adott erre: ezen a Sopron - vagy azt is mondhatom:
Bécs - alatti tájon mindig nagybirtokok voltak, a népmozgás,
összehasonlítva az ország más részeivel,
viszonylag kicsi volt, minden az állandóságot sugallta
itt, s hát azt sem feledhetem, hogy a falu régi térképe
arra a területre, ahol nagyszüleim háza állott,
jobbágytelkeket jelöl... Úgy képzelem, hogy az
õ családjuk két ágának tagjai - nálunk
ez már másként volt - ezen a részen éltek,
s õseim élete évszázadokra visszamenõen
a földhöz kötõdött. Azt a nyugalmat, sorssal
való megbékélést, ami nagyszüleimbõl
áradt, más nem is magyarázhatja. Ha lett volna akárcsak
egyetlen ember is az elõdeik között, aki kilépett
ebbõl a rendbõl, annak az emléke megõrzõdött
volna. De említeni sem említett ilyet soha senki... Ennek
az állandósultnak hitt világnak a szétesése
a nagyszüleim életében kezdõdött. Az õ
életük már nemcsak az évszázadokon keresztül
kialakult rend szerint történt meg, hanem a külsõ
világ is formálta, alakította azt. A századdal
voltak egyidõsek, átélték az elsõ világháborút,
egyikük testvére Amerikába került, egy másik
testvér - minden családtag azt mondja: reá hasonlítok
a legjobban - a Don-kanyarnál halt meg: szabadságon volt
itthon, az utolsó vonattal ment vissza szolgálati helyére
-, tíz gyermekük közül öt maradt életben,
közülük édesanyám halt meg, hetvenegy évesen
- ötükbõl ketten Pestre kerültek, tehát kiléptek
a falu közösségébõl, aztán jöttek
a szövetkezetesítés hullámai, az én kisgyerekkoromban
nagyapám már tsz-tag volt, de akkor is az, ami világéletében,
fogatos, a saját lovait vitte a tsz-be. Bármilyen erõvel
ostromolták a század hullámverései azt a világot,
amelyikben éltek, kibillenteni semmi nem tudta õket: megmaradtak
annak, aminek születtek, általuk ismerhettem meg ezt a hagyományokban
gyökerezõ világot.
(Értékek)
Soha nem laktunk velük együtt, mégis, ha házra,
vagy kertre gondolok, akkor elsõ emlékként mindig
az õ házuk és kertjük jut eszembe. Pontosan le
tudnám rajzolni az elsõ szobát, a konyhát a
kemencével, a kamrát, az udvarban a háztól
oldalt lévõ nyári konyhát, a ház mögött
a "gazdasági" udvart, az istállóval, szalmakazallal,
aztán hátul a kertet a különbözõ bokrokkal,
gyümölcsfákkal. Különösen ez a kert volt
gazdag, burjánzott a növényzet, még a kerítést
is befutották a különbözõ indák, a
kerítés mögött pedig külön világ
kezdõdött, a kanyargó, más kertek között
vezetõ vékony úton el lehetett jutni a kocsmába,
ennek udvarán rendezték a búcsúi mulatságokat,
a kocsma pedig már a Fõ utcára nyílott... Így
visszagondolva nagy gazdaságnak tûnik ez, fõképpen
ha hozzáveszem a különbözõ állatokat
is, nem tudom, hogy a munkát mikor végezték el, mert
nagyapám járt a "mezõre" is dolgozni - akkor, amikorra
az emlékeim visszanyúlnak, az ötvenes évek legvégén,
a hatvanas évek elején, már tsz-tagként. A
mezõ nem volt messze, az utca másik oldalán lévõ
házak kertjei már oda nyíltak, én azonban alig-alig
jártam itt. Talán egyszer-kétszer mentem ki a határba,
nem volt ott semmi dolgunk, ha náluk voltunk, akkor inkább
az udvaron, vagy a kapu körül játszottunk. Innét
figyelni lehetett az utcát, közben biztonságban voltunk...
A gazdaság a mából nézve nagy volt, akkor természetes
méretû, szinte mindent maguk állítottak elõ,
ha jól emlékszem, tejért se mentek a csarnokba. Az
otthoni kert, a mi házunk körüli már kisebb volt,
a ház elõtt és mellett virágok, hátul
bekerített udvar az apró állatoknak, s utána
jött a "föld" egész a rétig, ezt mûveltük,
nagyobb részt ástuk, s benne termesztettük azt, amit
kellett. Tanulságos lenne összevetni, hogy szerkezetében
miképpen egyszerûsödött nagyanyámék
kertje és ház körüli gazdasága a szüleim
által létrehozott kerthez (általános volt ez:
az egyik "modell" a század elsõ felében-közepén
alakulhatott ki, a másik már a hatvanas években).
Ha ehhez hasonlítom a mi, inkább csak kilépésre,
pár lépés megtételére alkalmas kertünket,
akkor láthatjuk, hogy a generációk egymásra
következõ életében milyen változások
következtek be. Nagyszüleim még a földbõl
(a ház körüli gazdaságból és a mezõbõl)
éltek, szüleim a jövedelmüket egészítették
ki a mindennapi élethez szükségesek otthoni elõteremtésével,
mi inkább a magunk "hedonista minimalizmusát" elégítjük
ki a kert kultuszának, és a kertnek az ápolásával,
miközben nyilván ezzel is emlékezünk elõdeinkre.
(A "hedonista minimalizmus" kifejezést Konrád György
használja a maga bodzabokor melletti üldögélése
kapcsán, én is érzem, hogy többre, nagyobbra
is vágynánk az életbõl, valódi kertre,
cselekvésre, térre, ám szinte belemenekülünk
- s mekkora örömmel, boldogsággal - a számunkra
még adottba.) A mi gyermekeink már aligha ragaszkodnak majd
a kerthez, a földhöz, már most sem teszik ezt, ha "ki
akarnak kapcsolódni", akkor utazni fognak, s fogyasztókká
válnak visszavonhatatlanul, mi is azok vagyunk már, csak
még a hozzá kapcsolódó magatartásmintákat
nem vettük át... Így tûnik el, számolódik
fel egy világ a történések fonalán. Modernizációk,
köztük erõszakos modernizációk sora kísérte
ezt a folyamatot, mégis három köztes generáció
élete, életének ideje kellett ahhoz, hogy mindez megtörténjen.
Ha kívülrõl, elfogulatlanul szemlélem ezt a folyamatot,
akkor azt látom, hogy a dédszülõk és a
dédunokák világa között már nincsen
kapcsolat, a mostaniak az õ világuk egyetlen elemét
sem ismerik már, így az ahhoz való viszonyukat sem
tudják tisztázni... Félreértés ne essék,
én is kiléptem abból a világból, a legteljesebben
inkább csak apró gyermekként éltem benne, s
bárhogyan is nézem, nem maradhattam volna benne, mert az
az én életemben már a bezárkózást
jelentette volna, mégis fájdalmat érzek, ha annak
a régi világnak az eltûntére gondolok.
Ház
- kert - rét - folyópart - tó:
bármerre
is megyek, s bármit is látok, ezek a jelenségek úgy
élnek bennem, ahogyan otthon megismertem õket. S most már
csak a belsõ világomban léteznek... S nemcsak ezeknek
az alapvetõ jelenségeknek az õsképét
õrzöm magamban, de a magam számára alapvetõként
elfogadott erkölcsi kategóriákat is ebbõl a világból
eredeztetem. Rakosgatom az emlékeket. Nagyszüleimre a hatvanas
éveikbõl emlékszem, az elsõ velük kapcsolatos
emlékeim ebbõl az idõszakukból származnak,
egyetemista voltam már, mikor nagyapám, majd nagyanyám
meghalt; bárhol voltunk is, ha hazamentünk, akkor mindig elmentünk
hozzájuk, sokat beszélgettünk, mindig azt mondták,
úgy kell élnünk, hogy méltók lehessünk
a világra, hogy a világ elfogadjon bennünket. Ez élt
benne abban az egyszerû mondatban, hogy aztán jó legyél,
kisfiam, s ez abban a kérdésben is, hogy hogy vagyunk, mit
csinálunk, elfogadják-e azt, amit csinálunk. Ez a
felfogás - alapelv - nemcsak a közvetítõkön
keresztül, hanem a tõlük hallott szentenciák következtében
szivárgott át az életembe. Úgy kell élni,
hogy a világ befogadjon bennünket, hogy megértsük
a világot, s ha lehet, hozzátegyünk valamit... Ez a
türelmes, a világgal megbékélt kapcsolatot tartó
magatartásmód miképpen alakult ki, milyen összetevõk
segíthették a kialakulását? Nem tudom, a sötétben
tapogatózom, történelmi olvasmányaimat, az irodalom
által kialakított "lélektani" tapasztalataimat kell
segítségül hívnom ahhoz, hogy erre a kérdésre
bármit is mondhassak. Kialakulásához egyéni-alkati
vonások ugyanúgy hozzájárulhattak, mint történelmiek-társadalmiak.
A család története kapcsán nem véletlenül
említettem korábban a vélt, hosszú évszázadokra
terjedõ földmûvelõ létet. Generációk
sorában az azonos rendben való élet türelmességet,
megnyugvást alakíthat ki. A táj birtokosai, az Esterházyak,
a Széchenyiek, a Felsõbüki Nagyok, a Bezerédiek
is a reformerek közé tartoztak, békésebb, kiegyensúlyozottabb
élet lehetett a birtokaikon, mint másutt. A katolicizmus
is segíthette a világ rendjébe való belenyugodást,
ennek a rendnek az elfogadását. (Gyermekkoromban egyetlen
református család élt a faluban, az állomásfõnök
családja, õk nyilván máshonnét kerültek
ide. Nem mond ennek ellent az sem, hogy miként az a tudós
könyvekbõl kiderült, amikor a Nádasdyak kezére
került a falu, akkor egy évszázadig református
volt mindenki, nyilvánvalóan követték a falu
urának vallását. A falu vallásossága
egyébként messze földön híres volt, mikor
Bálint Sándor kérdésére elmeséltem,
honnét is származom, Sándor bácsi egybõl
a szeredi kápolnáról kezdett el beszélni...)
(Távolság)
Mindezek mellett is inkább kívül éltem a falun,
mint belül. Csak a legrégibb emlékeim között
találok olyat, amelyik a "klasszikus" falusi élet keretein
belül gyökerezik. Kukorica-fosztás, pár, régi,
nyugodt, kimért disznóölés, reggelivel, tízóraival,
vacsorával, a zsírt csak másnap délelõtt
sütötték ki - késõbb, már a jóval
praktikusabb disznóvágások jöttek, a legvégén,
otthon, már pár óra alatt lezajlott az egész,
mindenki tudta, mit kell csinálnia, célszerûbbé,
gépiesebbé vált minden... Voltak búcsúk,
nagy összejövetelek, a pestiek hazajöttek, kisteknõnyi
süteményt sütöttek elõtte, este pedig mulatság
volt - ennyire emlékszem, nem többre. A régi falu életébõl
is ennyi õrzõdött meg bennem... Szüleim - s nemcsak
õk, gyakorlatilag az egész nemzedékük - kiléptek
ebbõl a hagyományos életbõl, a mezõ
helyett a gyár közelében építették
fel a házukat, mégiscsak volt ezen a vidéken valamiféle
"szerves" fejlõdés, a másik faluban már a múlt
század végén cukorgyár épült -,
kenyérkeresõ foglalkozásuk volt, még ha édesanyámnak
csak telente, kampány idején a gyárban, a kertet mellette
mûvelték, valójában már nem a földbõl
éltek. Mi, gyerekek meg már nem is nagyon tartottunk kapcsolatot
a földdel, tanultunk, a városba jártunk iskolába,
s csak délutánonként dolgoztunk, ha úgy hozta
a nap, a kertben. A legnagyobb élményem a tanulással
kapcsolatos: senki nem mondta, hogy mit tanuljunk, azt se, hogy hogyan,
ellenõrizni sem ellenõriztek bennünket, csupán
azt mondták meg otthon, hogy nekünk, gyerekeknek tanulnunk
kell, másképpen nem találhatjuk meg a helyünket,
s mi tanultunk, ezen a téren soha senkivel nem akadt semmiféle
gond. Nem zárult be a paraszti világ, õrizte a nyitottságot,
ennek köszönhetjük, hogy kiléptünk belõle...
S ennek azt is - ezt ma már bánom -, hogy a paraszti munkából
szinte semmit nem tanultunk meg, én legalábbis semmit, amiben
semmi meglepõ nincs, mert a paraszti lét vagy sorssá
válik, vagy pedig nem is valódi paraszti élet az...
Az én életemben, s a mi nemzedékünk életében
már nem válhatott sorssá, nekünk már el
kellett jönnünk a faluból... Az én kilépésem
az olvasással kezdõdött. Gyerekkoromban sokat olvastam,
többet mint ma, pedig most az olvasás a kenyérkeresõ
munkám. Érdekes módon egybõl a jó, a
mások által is elfogadott "értékes" irodalommal
kezdtem, kezdetben nyilván nem értettem belõle semmit,
de rövidesen teljesen lekötöttek a könyvek. Nagy könyvtár
volt a faluban, szinte végigolvastam az egészet, klasszikusokat
és nem klasszikusokat egyaránt. Hamar rátaláltam
a faluval kapcsolatos könyvekre is.
"Úr ír, úr
ír"
- olvastam Szabó Pálnál, s én
nagyon nem akartam úr lenni, de azt is tudtam, hogy tanulnom kell,
mert valamit el kell érnem, a földbõl pedig nem lehet
megélni. (Az elsõ könyv, amire emlékszem, nagyanyáméknál
akadt a kezembe, egy puhatáblás magyar költészeti
antológia volt, ma már értem ezt a kifejezést,
akkor nem nagyon tudtam vele mit kezdeni, olvastam belõle a verseket,
de leginkább a jegyzeteket, itt találtam rá arra a
mondatra, hogy
"Petõfi Sándor 1849. július 31-én
hõsi halált halt a segesvári csatatéren".
Ezt a mondatot egy életre megjegyeztem. S ebben a könyvben
találtam rá az akkor még rejtélyesnek tûnõ
sorokra:
"Hej, Rákóczi, Bercsényi, Bezerédi
/ Magyarok vitéz vezéri".
Ez nagyon fontos volt nekem,
nagyanyámék ugyanis a Bezerédi utcában laktak,
s ez a verssor vagy töredék mintha egybõl a magyar történelemhez
kapcsolta volna az egész akkori világomat. (Lám, voltak
függetlenségi hagyományok, nemcsak reformerek éltek
arrafele, még egyetlen család történetében
is találhatunk példát mindkettõre. A Bezerédi-családról
egyébként csak jóval késõbb, az egyik
utolsó otthon-létemkor, közvetlenül a házunk
eladása elõtt, amikor még volt hova hazamenni, tudtam
meg többet, amikor Fried István invitálására
egy Bezerédi István-konferenciára csöppentem
be. Késõbb a konferencia anyaga könyvalakban is megjelent,
ezt a könyvet õrzöm, s utólag is büszkévé
tett, hogy - mint megtudtam - a reformkor Bezerédije a mi falunkból
költözött Szekszárdra, s így lett országgyûlési
követ, s hogy Mészöly Miklós Szekszárdon
ugyanúgy a Bezerédi Istvánról elnevezett utcában
született, mint ahogy nagyszüleim is a Bezerédi utcában
éltek... ) A körülvevõ világ szép
családi neveit - Bokori, Megyeri, Lendvai - is a történelemmel
kapcsoltam össze, úgy gondoltam, fõleg a Bokori és
a Megyeri nevek kapcsán, hogy ezek a régi magyarság
idejébõl valók, s ez büszkeséggel töltött
el. Azóta sem végeztem családtörténeti
vagy névtani kutatásokat, ez is olyan elõfeltevés
volt, mint amilyen a család õsi paraszti eredetéhez
kapcsolódott. De volt, s ezért le kell írnom... Érdekes
világ volt az: emlékszem, ültem a konyhában,
olvastam, közben pedig hallgattam a rokonokat, a házba betérõket.
Itt is voltam, ott is voltam, egyszerre két világban éltem
benne, s az a világ, amelyikrõl olvastam, inkább volt
paraszti, mint ami akkor már körülvett. Leggyakrabban,
háromszor vagy négyszer is elolvastam, egészen gyerekként,
Reymont
Parasztok
ja volt a kezemben. Szinte a könyvekbõl
tanultam meg, milyen a paraszti világ, mert a mi családunk
élete már erõsen különbözött attól,
amit olvastam. A nyugalmat, a kiegyensúlyozottságot, az idõvel
való együttélést akkor már nem tapasztaltam:
a városba jártunk be a gimnáziumba, sokszor még
tejet is onnét hoztunk, esténként már a tv-t
néztük, csak a háttér volt paraszti: föld,
mezõ, tér vett bennünket körül, de az életünk
már egészen más volt, mint a nagyszüleinké.
Mindig becsültem azokat, akik egy világban teljesen benne voltak,
s annak a világnak a törvényei teljesen kitöltötték
az életüket, a mi életünk már nem ilyen
volt. Ezért aztán most azt gondolom, hogy valójában
nem értek semmihez, mert azokat az alaptevékenységeket,
amelyeket gyerekkorukban a szüleim megtanultak, én már
nem gyakoroltam. Nem szakma volt az, nem egy szakma mesterfogásairól
van szó - egyébként egyetlen szakmát sem sajátítottam
el, azt, amit ma csinálok, nem tartom "szakmának", bár
itt is léteznek azok az "alapfogások", a szakmaisághoz
elengedhetetlen sajátos törvények, amelyek ismerete
nélkül létezni sem lehet -, hanem a mindennapi élet
megéléséhez szükséges fogásokról,
az állattartás, földmûvelés, faültetés,
oltás, metszés alapfogásairól. Kaszálni
sem tudok, mert akkor, amikor kaszálhattam volna, nekünk már
nem kellett kaszálnunk. Nem volt mit. A könyvek jobban érdekeltek,
mint az engem körülvevõ világ, ezért aztán
nem nagyon igyekeztem, hogy ebbõl a világból bármit
alaposabban megismerjek. A könyvek mások voltak, még
az is érdekesebb volt, ha a faluról írtak benne, színesebbnek,
megismerendõbbnek mutatkozott a természetes életnél.
Ma már sajnálom, hogy nem sajátítottam el azt,
amit akkor még el lehetett volna sajátítani, s talán
a tudatosított hiányok miatt gondolom úgy, hogy nem
értek semmihez. S talán az engem körülvevõ
világ gyakorlatiassága miatt nem foglalkoztam sohasem az
értelmiségi létbõl fakadó elméleti
kérdésekkel sem. Soha nem kötöttek le az értelmiség
hivatásával kapcsolatos dilemmák, viták, az
értelmiséginek nincs más feladata, mint hogy gondolkodjon
az eléje kerülõ kérdéseken, s ha véleménye
van azokkal kapcsolatban, akkor annak adjon hangot, ezt így gondoltam
mindig, ezért aztán a magam szakmájának fogásairól
nem beszélek, de annak a régi világnak a megfigyelései,
tapasztalatai egyre jobban, fájóan hiányoznak...
(Küzdelem)
Ha
az otthoni életre gondolok, mindig a küzdelem jut eszembe legelõször.
Több, más volt ez, mint a munka. Dolgozni nyugodtan, kiegyensúlyozottan
is lehet, de nálunk ez a kiegyensúlyozottság hiányzott...
Nemcsak nálunk, az egész faluban többet dolgozott mindenki,
mint amennyi az ember számára hasznos lett volna. Ott és
akkor a megélhetéséért, az elemi szinten való
boldogulásáért küzdöttek, nemcsak mi, hanem
az egész falu, s ennek a küzdelemnek a feszültsége
õrzõdött meg bennem máig... Nem véletlenül
jutott eszembe a szigligeti télrõl, a Balaton jegén
megtapasztalt szélrõl az egész otthoni világ.
Akkori életünk az elemekkel való küzdelemben zajlott,
összhangról, megbékélésrõl szó
sem volt, az elemek uralkodtak az életünkön. Valamennyien
ismertük az elemeket. Felnéztünk az égre, s megmondtuk,
mikor lesz esõ, hány perc kell még ahhoz, hogy hozzánk
is elérjen. A távoli, a soha nem látott hegyekrõl
hideg szelek jöttek hozzánk, gyakoriak voltak a szélviharok,
volt amikor száznegyven kilométeres sebességgel is
fújtak, a szobában hallgattuk a kint süvöltõ
szeleket, hosszú, hideg telek voltak, emlékszem arra, hogy
még a vonat-közlekedés is elakadt egy hétre,
s azt sem felejtem el, ha a kúthoz mentünk vízért,
akkor a ház sarkán az orkán erejû szél
szinte visszadobott bennünket, s az egész testünkön
keresztülfújt... Uralkodtak rajtunk az elemek, de legalább
kapcsolatban voltunk velük, éreztük létüket,
mondom mai eszemmel... Ha egész nap, s napról napra kint
dolgoztam volna a mezõn, lehet, hogy még ma sem mondanám
ezt. Én is megtapasztaltam a fizikai munkában való
fáradtságot, nem csak a jólesõt, hanem azt
is, hogy az ember dagadtnak, óriásinak érezte a kezét,
s annyira kimerült volt, hogy semmit nem tudott csinálni, de
én mindig csak rövid ideig dolgoztam, mindig látszott
a munka vége, tudtam, hogy délután vagy holnap reggel
már mást fogok tenni, vagy ha nem holnap, akkor a jövõ
héten, vagy ha a nyári munkáról volt szó,
akkor õsszel. Mindig látszott valami kiút, s mindig
tudtam, hogy rövidesen könyvet veszek a kezembe, s akkor már
egészen más világban fogok létezni, de azok
számára, akik örökre benne éltek, nem volt
kiút, nem volt semmiféle kapaszkodó, tették
a dolgukat szinte folyamatosan. Ma is látom magam elõtt azokat,
akik az öregséghez elérve kiültek a ház
elé a padra, nézték, hogy a náluknál
fiatalabbak mennek dolgozni, aztán már a padon sem ültek,
a folyamatos munka után csak ez a rövidke üldögélés
maradt számukra az életbõl. Nemzedékek élték
le így életüket, folyamatos munkában, egymást
követve... De nem a folyamatos munka volt a legriasztóbb. A
paraszti munkának - ma is így képzelem, s nincs már,
akit megkérdezhetnék, hogy valóban így van-e
- mégiscsak megvan a maga természetes ritmusa, s ehhez hozzátartozik
a kimerítõ munka is, s a pihenés is, a klasszikus
irodalom legalábbis ezt sugallta, de akkor, amikor én néztem
körül a világban, már egészen másról
volt szó. A megélhetést a természetes paraszti
munka már nem biztosította, sem a tsz-taggá vált
nagyapámnak, sem a gyár körül letelepedõ
szüleimnek, sem másoknak: jött a háztáji,
jött a más természetû munka, s a munka utáni
földmûvelés: folyamatosan két világban
éltek, két világ törvényeinek igyekeztek
megfelelni, s ezzel abban a régiben való otthonosságukat
is elveszítették. Nem egyszerûen a folyamatos munka
tette õket tönkre, hanem az, hogy a folyamatos munka mellett
kellett egy másik világ törvényeit megismerniük,
a házukat felépíteniük... Édesanyám
telente a gyárban dolgozott, három mûszakban, hetenkénti
váltásban. Az éjjeles héten nappal nem tudott
aludni, ezért azt a hetet szinte alvás nélkül
dolgozta végig, ma sem értem, hogy volt ehhez ereje. (Középiskolásként
minden nyáron egy kubikus brigádban dolgoztam, reggel héttõl
háromnegyed ötig, általában betonoztunk, talicskában
toltuk a betont, egész nap, úgy elfáradtam minden
nap, hogy esténként már a kezemet sem tudtam felemelni,
a brigád hatvan év körüli tagjai viszont hajnalban
a mezõn kapálással kezdték a napot, s munka
után egybõl mentek újból kapálni...
Így alakult át a falu, ezek voltak a sokat emlegetett belsõ
tartalékok. Külsõ segítség ebbe a világba
nem érkezett, a modernizáció kényszerei ugyan
kívülrõl jöttek, de az átalakuláshoz
a falu, nemcsak a miénk, másik se, semmiféle segítséget
nem kapott... A megkésettségnek, a korábbi változtatási
kísérletek elakadásának volt a következménye
mindez, de hát azok, akiknek ez a sors jutott, semmirõl nem
tehettek, csak követték a számukra kijelölt ritmust,
s mindenért megdolgoztak, szinte büntetésként.)
A falu erõs kötelességtudata nélkül mindez
nem történhetett volna meg. Tudták, mit követel
meg a föld, mit követelnek meg az állatok, évszázadok
múltak el szinte változatlan rendben, a közösségnek
kialakultak a maga szokásai és törvényei, igyekeztek
ezeknek megfelelni, s közben egy másik, egészen új
világ jelent meg körülöttük. Nemcsak politikai
vonatkozásban, bár az ideológiai küzdelem még
az én eszmélésem idõszakában is nagyon
erõs volt, ne felejtsük, a hatvanas évek elején
vagyunk, a téeszesítés utolsó idõszakában,
de ezzel a falu nem törõdött, teljesen idegen volt tõle,
talán értelmezni sem tudta, mindig megvoltak azok az emberek,
akik elmondták és megtették, amit el kellett mondani
és meg kellett tenni, ennél jóval nagyobb lehetett
a modernizációs kényszer, nagyobb, szebb házat
kellett építeni, a városban új ruhák
jelentek meg, a gyerekek városi iskolákba, gimnáziumokba,
technikumokba jártak, s mindez pénzt követelt, pénzért
adtak mindent, abból, ami a ház körül termett,
nem lehetett megélni, eladni ugyanis nem lehetett, inkább
csak élni lehetett a segítségükkel otthon, de
a pénz megjelent az életükben, s egészen más
követelményei voltak, mint annak, ami addig körülvette
õket... Ezért volt a munkán túlnövõ
küzdelem, ezért volt az állandó feszültség,
a folytonos vibrálás. S még mindig úgy érezték,
hogy a világ alatt élnek, hogy a világ fejlõdési
vonalába még mindig nem kapcsolódtak be, s nem vehetik
ki belõle a részüket sem. Egyetemistaként olvastam
Németh László
Emberek a nemzet alatt
címû
írását, Tamási, Illyés,Veres Péter
munkáiról: egybõl értettem, hogy mirõl
van szó. Még engem is úgy neveltek, hogy létezik
a mi világunk, s létezik egy másik, mi abban nem vehetünk
részt. Ha édesanyám újabb barátainkról,
ismerõseinkrõl kérdezett bennünket, akkor a legvégén
mindig feltette a kérdést: Gazdagok-e? A gazdagság
kifejezés sohasem csak az anyagi jólétet jelentette
az õ szóhasználatában, hanem a nyugodtabb,
könnyebb, az övénél kiegyensúlyozottabb
- kevésbé kiszolgáltatott - életvitelt is.
(Ha társadalomtörténeti elemzést akarnék
írni, akkor azt mondanám, hogy a szocialista berendezkedés
így telepedett rá a hagyományos társadalmi
tagolódásokra, struktúrákra.) Ma is sokszor
érzem még: kívül vagyok a világon, ez
most már "csak" azt jelenti, hogy a korábbitól különbözõ
világba az ösztöneimmel nem nõttem bele...
(Munka)
Hanem a munkát
megszerettem, már gyermekkoromban. Nem történhetett
másként, nálunk minden a munkával függött
össze, mindenért, a legelemibb eredményért is
meg kellett küzdenünk. A munka, a munkához való
viszony volt az egyedüli értékmérõ. S
nemcsak sokat kellett dolgozni, hanem jól és szépen
is. Az esztétikum - mit tudtam akkor még errõl - csak
gyakorlati vonatkozásaival jelent meg ebben a világban. Szépen
kellett ásni, utána elgereblyézni a földet, szépnek
kellett lenniük a virágoknak az ágyásban, szépen
kellett falat rakniuk a kõmûveseknek, mert a világ
így követelte meg. Nagyon egyszerû világ volt
ez, de annak, amit csináltunk, meg kellett felelnie az elvárásoknak.
Az embereket a munkájukon keresztül ítélték
meg, a zárt közösségek - ilyen volt a miénk
is - kinyílása éppen hogy csak megkezdõdött,
aztán gyorsult, visszavonhatatlanul, addig azonban, míg ez
nem következett be, alapvetõ normákat szabott tagjai
számára. Mivel az élet minden mozzanata a közösség
elõtt zajlott, a munka színtere a külsõ tér
volt, mindenki látta azt, hogy ki hogyan dolgozik, milyen kedvvel,
milyen erõvel végzi a munkát, s azt is, hogy mi lesz
a munka eredménye, mert már a földön látszott
az, hogyan mûvelték meg, de ha azonnal még nem is derült
volna ki minden, akkor kiderült pár hét, vagy pár
hónap múlva, a természet törvényei megkövetelték
a gondos munkát, az alapos elõkészítést.
Hosszabb idõszakok alatt a közösség értékmérõ
rendszere pontosan, mindenféle torzulástól mentesen
"mûködik", a családok és a családokon belül
az emberek helyét pontosan meg tudták határozni. A
családok melléknevei jelölték ezeket a "meghatározásokat",
nem beszélve arról, hogy a közösségi emlékezet
sokáig, nagyon sokáig õrizte akárcsak egyetlen
kilengés emlékét is, így a "normáknak"
való megfelelés követelménye kényszerítõ
erõként hatott. De nemcsak a munkájuk alapján
ítélték meg az embereket, pontosabban - fenntartva
mindazt, amit eddig mondtam - nem egyszerûen a munkájuk alapján,
hanem a "boldogulásuk" alapján, kulcsszó volt ez nálunk,
azon, hogy mentek-e elõre, jutottak-e egyik napról a másikra
elõbbre. Egyszerû, de pontos mérce volt ez: a közösség
látta mindenkinek a házát, tisztában volt mindenkinek
az életkörülményeivel, kis túlzással
még azt is tudta, hogy mit esznek ebédre és vacsorára,
tudta, hogy a gyerekeik hol tanulnak, mennyibe kerül a taníttatásuk,
így azt is meg tudta állapítani, hogy ki "mire" jutott
a munkája révén. Mert csak a munkával megszerzett
boldogulásnak volt meg a becsülete, külsõ erõk
kezdetben egyébként alig-alig hatottak, még az én
gyerekkoromban is inkább csak politikaiak, vagy az ezek alapján
a tsz-ben szerzett elõjogok. Kíváncsi lennék,
mit szólnának a mai világhoz, amikor a korábbiaknál
jobban áthatja az egész társadalmat a spekulatív
alapokon nyugvó haszonszerzés... Nálunk gyakorlati
és közösségi szempontok érvényesültek
az élet legapróbb mozzanataiban is, nem kevés, a gyakorlatiságból
következõ céltudatossággal, enélkül,
vagyis a boldogulást megcélzó következetesség
nélkül a falu közössége - ami így elvontan
talán nem is létezett, de a belõle fakadó elvárásokat,
kényszerítõ erõket mindenki érezte -,
nem tudott volna kapcsolódni ahhoz a külsõ világhoz,
amelyik egyébként nem nagyon vett róla tudomást,
inkább hagyta csak, hogy az élet a maga törvényei
szerint megtörténhessen... A munka mindent kitöltõ
szerepét érzékeltük, kapcsolódtunk hozzá
- de mentesültünk is alóla. A mi életünk már
más törvények szerint zajlott, tanultunk, minden nap
a városba utaztunk, idõnk sem maradt a naponkénti
otthoni munkára, s szüleink elfogadták, ahhoz, hogy
a magunk választotta területen "boldoguljunk", idõre,
olvasásra, elmélyülésre van szükség.
Kiléptünk - kiléphettünk tehát a napi munka
kényszerébõl, de csak azért, hogy egy másik
kényszerben találjuk meg a helyünket. Most nem a tanulásra
gondolok, kedvvel tanultam mindig, azok a kényszerek pedig, amelyek
a mai középiskolások életét jellemzik,
nálunk még nem érvényesültek, az olvasásba
pedig szinte belemenekültem, fontos volt számomra mindig, a
megnyugvást ma is akkor találom meg, ha egy-két órát
nyugodtan, megszakítás nélkül olvashatok, hanem
arra, hogy folyamatos, hasznos, célképzet nélküli
tevékenység nélkül el sem tudom képzelni
az életemet... Nemcsak én, a testvéreim sem, s gondolom,
mások sem, akik ebbõl a világból jöttek,
valamit, ami egy nagyobb egészhez kapcsolódik, mindig csinálnom
kell, valami olyat, aminek közvetlen "haszna" van, praktikus haszna,
vagy rendet kell raknom magam körül - el kell rendeznem a világot
-, vagy el kell olvasnom egy könyvet, valamirõl tudnom kell,
amirõl addig nem tudtam, vagy éppen írnom kell...
Az üres, az önmagában és önmagáért
létezõ idõ nem létezik számomra, a játék
is csak addig létezett, ameddig sportoltam, ma már nem találom
meg azt a teret, amelyiket játékkal lehetne kitölteni...
Teher ez, ma már teher is, hiszen "kikapcsolódásra"
mégiscsak szükség van, s üresjáratokra is,
különösen a magam szakmájában, de az elkerülhetetlen
üresjáratokat is megpróbálom úgy kezelni,
hogy meglegyen a maguk haszna. Javíthatatlan vagyok, s ezt a javíthatatlanságomat
otthonról hoztam... Mondom, mi már alig-alig dolgoztunk a
mezõn, nagyszüleim földjén talán nem is,
akkorra, mire mi dolgozhattunk volna, talán földjük sem
volt, nyilván bekerültek azok is a tsz-be, arra viszont emlékszem
hogy jártunk a szõlõjükbe - az Ingyen-dombon
volt - kapálni, s cseresznyét szedni, a fáról
jól lehetett látni a hosszú szõlõsorokat.
Szép, békés látvány volt... Dolgoztunk
a magunk bérelt földjein, emlékszem egy napra - tíz-tizenegy
éves lehettem -, amikor egész nap szedtük a kukoricát,
egy másikra, amikor a krumplit töltöttük Nyárosban,
jó hanyi feketeföld volt, estére a pólusainkba
is beleette magát, alig tudtuk kimosni, ennyire emlékszem
konkrétan, s arra, hogy az egész napos munkában nagyon
elfáradtunk... Mi inkább otthon dolgoztunk, a kertben. Tanultunk,
az egész család becsülte, hogy mást csinálunk,
de így is megvoltak azok a tennivalók, melyeket nekünk
kellett elvégezni. A család nem egyszerûen közösségben
létezett, méghozzá olyan közösségben,
amelynek az értékrendjét a munka határozta
meg, de - az érzelmek mellett - önmagában is a munkán
alapuló közösség volt, s így minden tagjának
megvolt a feladata, ezt el kellett végeznie, a családban
elfoglalt helyét az határozta meg, hogy a ráesõ
munkákat hogyan végezte el... Az átalakuló
idõ aztán megváltoztatta a munkához való
viszonyunkat. A munkát most már önmagáért
fogadom el, s megnyugvást hoz számomra, ha egy-egy "feladatban"
elmerülhetek, s egyre kevesebbet foglalkoztat a munka eredménye,
vagy inkább az eredmény következményeként
megjelenõ érzelmi reagálás, az eredménynél
is nagyobb élményt jelent a munka maga, akkor viszont a munkát
mindig kísérte valami nehezen érthetõ feszültség.
Mintha mindig siettünk volna, hogy befejezzük, mintha mindig
kapkodtunk volna, hogy valami mást csinálhassunk. Nem tudom
mással magyarázni ezt a folytonos, feszültségekkel
kísért állandó sietséget, kapkodást,
minthogy két világban éltünk egyszerre, s az
egyik nem engedte, hogy a másikban teljesen elmerüljünk...
(A föld illata)
A kerti munkák közül az ásást szerettem
a legjobban. Tavasszal vagy õsszel, ha ásni kellett a kertet,
miután a vonattal hazaértem a városból, volt
már délután négy óra is, kimentem a
kertbe, és ástam egy félórát-órát.
Ez a munka teljesen kikapcsolt abból, amiben addig benne éltem,
rendet raktam magamban, s rend lett a földön is. Eltüntettem
a gazokat, örültem, ha láttam a frissen felásott
földet, egyenletes volt, friss, mélybarna, s valami egészen
sajátos illata volt... Ez az illat tavasszal rántott magával
a leginkább. A telek akkor még hosszúak voltak, március
közepe elõtt nem nagyon lehetett rámenni a földre,
dolgozni mégannyira sem lehetett, ám amikor már megszikkadt
valamennyire, s az ásót belemeríthettem, akkor megéreztem
azt, amit talán az elõdeim is éreztek: a pusztulást
és a megújhodást egyaránt kísérõ
illatot. A föld magába fogadott mindent, ám amikor ismét
tavasz lett, készen állt a megújhodásra...
Kevés magasztos élményt õrzök magamban,
s ezek közül jó néhányat valóban
õrzök is, nem beszélek róluk, ezt azonban nem
hagyhatom említés nélkül. A természet
körülvett bennünket, nem tûnt fel, része volt
az életünknek, ezért adottnak vettük a jelenlétét,
nem örültünk annyira egy új hajtásnak, ágnak,
mint ahogyan ma, ha Ágival "körbemegyünk" a magunk kis
kertjében. Hatalmas vegetáció közepette éltünk,
a ház mellett ment le, az egész kert oldalában az
árok, ez vitte a vizet az Ikvába, a kert végében
volt a rét, ezután jött a patak - akkor még folyónak
tudtam -, nyáron a zöld növényzet szinte teljesen
beborította, a két part bokrai, fái egymásba
értek, az Ikva túloldalán pedig már egy másik,
kicsit idegen világ kezdõdött, de azért ismertük
azt is, aztán jött a Lés, ez az erdõ választotta
el falunkat az Esterházy-kastélytól. Fûvel borított
alléi a kastély rendezett parkjának útjait
folytatták, évszázadokkal korábban az egész
birtokrendszer útjait úgy alakították ki, hogy
a nevezetesebb helyekre a kastélyból indulva nyílegyenes
úton el lehessen jutni. Ágival egyszer még elsétáltunk
a kastélyba, egy órányi sem volt az út... Az
egész növényzet - a rendezett, s a rendezettet körülvevõ
vad tenyészet - természetes adottságként létezett
számunkra, így szépségére nem csodálkoztunk
rá, van, mert lennie kell, ennyi volt az egész. Meglehet,
ezért õrzök a természettel való kapcsolatomból
csak pár emlékképet magamban. Emlékszem arra,
hogy egyszer, amikor éppen nyári munkán voltam a nádgyárban,
lovakat hajtottam az erdõ alján, már a hatalmas fák
árnyékában meghúzódó úton,
júniusi vagy júliusi reggel lehetett, majdnem hajnal, amikor
a levegõ enyheségét még a bõrünkön
érezzük, de már ragyog a nap, s a természet is
pompázik... Akkor pár napig azért jártam dolgozni,
hogy ezt a szépséget élvezhessem. Emlékszem
arra is, hogy a még erõs szeptemberi napon a kert közepén
végighúzódó lugasról szedem a szõlõt,
a Nap erejét és a szõlõ édességét
most is érzem, s emlékszem arra is, hogy egyszer, amikor
már Szegedrõl mentem haza - mert egy idõ után
mi már mindenhonnét csak hazamentünk -, mennyire megdöbbentem
a virágzó almafa szépségén. Azt hiszem,
a városi környezet tett fogékonnyá az otthoni
világ természetes szépsége iránt, akkor
pár évig, amíg erre módom volt, tudatosan figyeltem
az otthoni világot. Azt remélem, noha soha nem beszélt
errõl senki sem, hogy szüleim, nagyszüleim megtalálták
a maguk lelki békéjét akkor, amikor az elrendezett
földeket, a felkötözött szõlõsorokat,
vagy a virágba boruló kertet látták. Másképpen
nem lehetett, állandó törekvésük a rendre,
az elrendezettségre biztosan kapcsolódott a szépség
iránti fogékonysághoz. S ezért éreztem
át édesanyám fájdalmát, amikor ezt az
egész kertet, ház körüli gazdaságot felszámolta,
s Pestre költözött, egy lakótelepi lakásba.
Elvesztette mindazt, ami az élete volt, a növényeit,
virágait, mindent... Azt hiszem - megintcsak hiszem, mert errõl
sem beszélt senki, legföljebb érezni lehetett -, a mindennapi
élet nehézségei, gondjai háttérbe is
szorították a szépségre való ráfigyelést...
Ünnepi állapot kellett ahhoz, hogy a gondok közepette
figyelni lehessen a szépségre. Az irodalomból - merthogy
az irodalom már egészen gyerekkorom óta meghatározta
gondolkodásomat - ezért nem tudtam elfogadni sohasem az eszményítést.
Valamikor nagyon régen, még középiskolás
sem voltam talán, azt hittem, hogy egy afféle újabb
Balogh-család történeté-
ben megírom
majd a mi családunk történetét, esetek, alakok,
típusok lettek volna hozzá bõségesen, a falu
szinte kínálta az alapvetõ emberi típusokat,
ha egy magatartás-típus eredetét vizsgálom,
még mindig az otthoni világhoz nyúlok vissza, néha
pedig otthoni néven nevezek egy mai ismerõst, mert úgy
cselekszik, ahogyan otthon cselekedett valaki. De azt a regényt
már nem lehetett megírni: a mi családunk már
szétesõ család volt, története már
nem a falu történetéhez kötõdött, mi
már kiléptünk belõle, ahogyan a nemzedékünkhöz
tartozók is a többi családból, mindegyikünk
belenõtt abba, ki megmaradva az otthoni térben, ki - s õk
vannak többen - más terekbe helyezve magát, ami ma,
immáron az újabb változások után van
ebben az országban, s legfeljebb magában hordozza azt, amit
otthonról meg tudott õrizni... A klasszikus, a régi,
a falu és a közösség egészére kiterjedõ
paraszti életet már nem ismertük, ami érték
volt benne, azt csak nyomelemeiben szedhettük össze, ezért
írni sem írhattunk róla. Az utolsó nemzedék,
amelyik egyszerre volt benne is, életének az elsõ
meghatározó húsz-huszonöt évében,
s aztán került kívül rajta, úgy, hogy rálátása
volt az egészre, a szüleim nemzedéke volt. S ennek az
évjáratnak a költõi, többek között
Nagy László, már csak a szétesést, a
régi paraszti élet széthullását regisztrálhatták.
Úgy van, ahogy Ilia tanár úr mondta:
"Nagy László
költészetét majd be kell iktatni Kelet-Európának
abba az irodalmi folyamatába, nagy írói nevekkel jelölhetõ
sorozatába, amely egy osztálynak, a parasztságnak
nagy történelmi változásait és válságait
nyomozta, örökítette meg."
A szétesés
közepette Nagy László költészetében
még a mítoszok fényével ragyogott fel az egyszervolt
élet teljessége. A szétesés folyamatának
volt a részese a mi nemzedékünk is, úgy, hogy
közben a mítosz teremtéséhez szükséges
egyetemesség-érzetet már nem tapasztalhattuk meg.
Az otthoni világ természetéhez én egyébként
is mindig közelebbinek éreztem az epikusságot, mint
a mítoszi egyetemességet. A magam mai viszonyát az
ottani világhoz talán a halászás kifejezés
mutatja meg a leginkább (Oravecz Imre
Halászóemberé-
hez
hasonlatosan), az emlékekeket, töredékeket most gyûjtöm
egybe, s most, a gyûjtögetés végén, ahogy
ezt az írást befejezem, többet tudok, többre emlékezem,
mint a kezdetek kezdetén. A mi világunkból eltûnt
a múltra és a jövõre utaló távlat,
vagy ha megjelent, akkor csak kivételes alkalmakkor, az ünnepek,
természet-ünnepek magasztos pillanataiban. Ezért aztán
a világszerte hatamas sikert elérõ, s jelentõs
mûveket létrehozó mágikus realizmust sem tudtam
sohasem elfogadni realizmusként, az én világom földhöz
ragadtabb, természetesebb és realisztikusabb volt, mint ahogy
a könyvekben olvastam, magát a mágikus realizmust inkább
egyfajta sajátos erõteret létrehozó módszerként
szemléltem, ebben az erõtérben egyszerre tûnt
fel a jelenségek mellett azok archetípusa, s egyetemessé
növesztett változata, ennek megfelelõen pedig a mese
vált uralkodóvá benne... Ezzel nem a valóságot
akarom "számon kérni" ezeken a mûveken, hanem éppen
arra utalok, hogy ezek a mûvek valóban mûvek, ezért
nem szabad közvetlen megfelelést keresni közöttük
és a valóság között...
(Szembenézés)
Márait olvasva éreztem meg, hogy nekem is szembe kell néznem
azzal a világgal, amelyikbõl jöttem, s ítéletet
is kell mondanom róla - ahogyan õ is tette, amikor a maga
eredetérõl, a polgársághoz való viszonyáról
beszélt. Márai késztetése azonban kevés
lett volna, annak, hogy ez a késztetés "fogékony"
állapotban talált, mélyebb és személyesebb
okai vannak. Édesanyám halálával elszakadt
az az utolsó szál, amelyik ahhoz a régi, otthoni világhoz
kapcsolt, s már majdnem egy éve próbálom magamban
tisztázni mindazt, amit ebbõl a világból õrzök
magamban. Már majdnem egy éve riadtan és magamba húzódottan
járok, noha az "elszakadásom" korábban kezdõdött,
s végigkísérte >egész eddigi életemet.
Abban a pillanatban, amikor elkezdtem az írást, nyilvánvalóvá
lett számomra, hogy valódi szembenézésre nem
kerülhet sor - erre alkalmatlan vagyok, az ítéletmondásra
pedig nem jogosított föl senki. Márai még látta
a maga rendjének folytatását, tudta és hitte,
hogy a "hõsies polgár" adhat "új világképet
és új egyensúlyt" a világnak, s ez a hit fogalmaztatta
meg vele a maga ítéletét. Annak a rendnek azonban,
amelyikbe én születtem bele, nem nyíltak új távlatai,
nem akadt folytatása - nálánál nagyobb erõk
kiszorították az életbõl. Eltûnt az a
távlat, amelyikhez mérni lehetett volna az otthoni világot,
milyen szempontok alapján mondhatnék hát bármit...
Sokak számára - számomra is - köddé vált
az a tér, ahol felnõttünk... A parasztság feloldódott,
nem egyedüliként ebben a századvégi fogyasztói-szolgáltatói,
egyre erõsebben egyetlen kulturális (?) modellt elfogadó
világban, a dolgok tíz, húsz, ötven vagy száz
esztendõvel ezelõtti rendje pedig már csak az emlékezetben
és a néprajzi könyvekben õrzõdik meg.
Ha így van ez, akkor hogyan mondhatnék ítéletet
azokról, akárcsak egyetlen cselekedetükrõl is,
akik közel álltak hozzám, akiket szerettem? Ítéletet
mondani nem tudok, ehelyett inkább kérdeznék tõlük,
ha tehetném: vajon nem fájt-e nekik, nem fájt-e nagyon
az, ami velük történt? Mert érezték, tudták,
noha nem említették, hogy velük múlik el az elõdeik
világa, s a maguk fájdalma mellett ennek a fájdalmát
is átérezhették. Volt, amiben nem értettem
velük egyet, gyerekkoromban talán még zavart is, hogy
más értékekhez kötõdnek, mint én,
vagy az én nemzedékem, bántott, hogy nem úgy
mozdultak a világgal, ahogyan szerettem volna, zavart, hogy az a
kultúra, amelyikbe valamiképpen mégiscsak belenõttem,
idegen volt az õ világuktól - de hol vannak már
ezek a belsõ viták, ütközések... Most mintha
jobban érteném õket, mint eddig bármikor. S
ha, most már utoljára, felteszem magamnak a kérdést,
mit is adott nekem az õ világuk, akkor azt mondom, hogy mindenekelõtt
biztonságot. Azt, hogy az otthonosság érzete kialakult
bennem, azt, hogy a rokonok: nagynénik, nagybácsik, unokatestvérek
és ismerõsök hada szinte körülvett, nem hagyott
magamra. Kezdetben ezt sem tudtam elfogadni: mindenki tudott mindenkirõl
mindent, bárhova mentem, ismerõssel találkoztam, tudták,
kinek a fia vagyok, ki a nagyapám-nagyanyám: nem önmagamban
léteztem, hanem abban a széles összefüggés-rendszerben,
amelyikbe beleszülettem. Amikor olvastam, tanultam, ismerõsök,
rokonok tértek be, beszélgettek, beszélgettünk,
mintha kilépni sem lehetett volna ebbõl a világból.
Amikor kiléptem belõle, akkor azonnal megéreztem a
közösség létének hasznát. Addig soha
nem üresedett ki körülöttem a világ, Szegeden
megtörtént velem ez. Milyen üres, kihalt tudott lenni
szombat-vasárnap délutánonként a Kárász
utca is! Akkor, amikor otthon a rokonokat szoktuk meglátogatni,
amikor elmeséltük, hogy mi történt velünk
hétközben. Még ma is, amikor a feleségem és
három gyermek vesz körül, a nagyobb ünnepek másod-,
harmadnapján úgy érzem, hogy el kellene indulni, s
be kellene számolni arról, hogy mi történt velünk,
minek örülnek a gyerekek, minek örülünk mi. Csak
úgy elmenni, beszélgetni, aztán hazajönni...
Haza, már ide, hozzánk. Régóta tudom, Tamási
Áron is mondta, újabban Jász Attila írta le:
Kell egy hely.
Egy hely - Jász Attilát idézem
-,
"ahol az ember otthon érezheti magát, legalább
átmeneti idõre, az élet mulandó pillanatainak
töredékeiben, a megnyugvás reményének
szilánknyi másodperceiben".
A körülöttünk
kialakított világban otthon érzem magamat, de mögötte
mégis folyton megmutatkozik az a másik otthon, s nemcsak
az ottani könyvek, szerszámok, átmenekített növények
miatt... A falu a Gyõr és Sopron között húzódó
útra fûzõdött fel, keresztül kanyargott-kanyarog
rajta a fõútvonal, ennek köszönhettük egyébként,
hogy nagyobb nehézségek nélkül tanulhattunk,
naponta jártunk be a soproni iskolákba, Gyõr sem volt
messze, vonaton is csak egy órányira, de a városba
csak akkor mentünk be, amikor dolgunk volt, s ha elvégeztük,
akkor már mentünk is haza, a négy év gimnázium
alatt egyetlen városi lakásban jártam, még
az elsõ évben, a padszomszédomékéban.
Bárki hívott, inkább hazamentem, otthon volt meg a
helyem. Gyõrben sorozáskor, tehát legalább
tizennyolc évesen jártam elõször, akkor sem nekem
volt ott dolgom, hanem az államnak akadt dolga velem... Haza általában
Gyõr felõl mentünk, de azt, hogy a falu miképpen
simul bele a tájba, akkor lehetett igazán megérezni,
amikor Vas felõl közelítettük meg. Dombok jöttek,
dombokat hagytunk el egymás után, már mintha a mi
falunk tûnt volna fel, de még nem az volt, így lehetett
csak megtapasztalni, hogy mennyire nem áll egymagában, mennyi
társa akad a nagyobb térben... Utoljára tavaly nyáron
jártunk "otthon". Pillanatnyi idõre álltunk csak meg
a házunk elõtt. Az új lakó magát a házat
is átalakította, s a kertet is. A fákat, a kert oldalán
és egyik - az árok melletti - szélén végighúzódó
szõlõsorokat kitépték, egységes teret
hoztak létre, a földet, amelyet annyiszor felástam,
befüvesítették. Nagyobb teret nyertek maguknak, mint
amekkora a miénk itt, jellegét tekintve azonban hasonlít
ahhoz, amit mi teremtettünk meg, én mégis a régi
fákat, krumplibokrokat és szõlõsorokat láttam
magam elõtt...