"David King angol mûvészettörténész
több mint húsz éven át gyûjtötte a
Szovjetunió történelmét, a forradalom és
a szovjet korszak fontosabb eseményeit, vezetõit megörökítõ
eredeti fényképeket és azok késõbbi,
retusált változatait. A hamisítások a rendszer
ördögi cinizmusáról és döbbenetes egyéni
tragédiákról tanúskodnak. A világhírû
gyûjtemény számos képét és dokumentumát
bemutató kiállítás egyszeri alkalommal lesz
látható Budapesten, a Nyílt Társadalom Archívum
kiállítótermében, a Centrális Galériában
(Budapest, Nádor u. 11.) március 12-tõl április
25-ig."
(idézet "A komisszár
eltûnik" címû kiállítás prospektusából)
1/1.
- A hatvanas-hetvenes évek
fordulóján Marcaliban laktunk. Poros, lapos kis település
volt, még ha Somogy is, akkori szakszóval "nagyközség".
Egyetlen olyan keresztezõdésében, ahol az utcák
merõlegesen metszették egymást, az ABC feliratú
vegyesbolt és a tökéletesen érthetetlen Hotel
Baglas névvel büszkélkedõ egyemeletes szállodácska
méregették egymást. Innen elindulva a Balaton felé
vezetõ úton néhány száz méterre
állt a falu legfõbb nevezetessége, a Kandler-cukrászda,
amirõl minden helybéli tudta, hogy itt készül
az ország legjobb fagylaltja, vanília, csokoládé,
ésatöbbi, ésatöbbi, van úgy, hogy csaknem
tízféle is, ezüstösen csillogó fagylaltoskanál,
fehér bóbita, italnak nagymálna és kismálna
a megfelelõ poharakban, és hogy a Kandleréknak annyi
a pénze, nyár>idõben még idejük sincs
megszámolni, gyûlik csak gyûlik, papírzsákokba
gyûrik a tízeseket, húszasokat, ötveneseket és
százasokat, majd télen bontják ki, amikor úgyis
bezárnak, ott guberálnak hosszú estéken át,
persze hogy minek, az megint más kérdés, hiszen a
Kandlerék fia motorral ütközött a balatonmáriai
sorompónak, hiába vitte helikopter Budapestre, nem lehetett
már segíteni rajta, számít-e hát, hogy
egy papírzsákkal több vagy kevesebb.
A keresztezõdéstõl
az ellenkezõ irányba sétálva viszont egészen
közel az általános iskola alsó tagozata, merthogy
ez itt így van: a felsõsök egy nagy épületbe
járnak a falu túlfelére, Noszlopy Gáspár
Úttörõcsapat, ide pedig a kisebbek, kék nyakkendõ,
kék sípzsinór, többek közt majd én
is, közel két éven át. Végtelennek tetszõ
poros udvar, kopott törzsû nyárfák, a fehérre
meszelt falú klozet az udvaron, körülötte még
valami szalma is. Most még persze nem vagyok iskolás, hiszen
éppen csak ideköltöztünk Budapestrõl, Hungária
körút és Városliget, nem mintha négy-ötévesen
jelentene ez a mondat bármit is.
Három szobában
lakunk: középütt a nagyszoba, sötétbarna kombinált-bútorok,
állótükör, karfás fotelek, rejtett lámpás
rökamié. Innen nyílik a gyerekszoba, ahol ketten vagyunk,
két fiú. És a túloldalon a Varia-szoba, vagyis
a szüleim hálószobája, lapos, a fényt
alig áteresztõ, homokkal maratott üvegû csillárral
és sárgásbarna, úgynevezett variabútorokkal,
kagylófotel és dohányzóasztal. A falon bronzosan
csillogó keretû képek: fiatal férfi és
nõ, a nõ a férfi öltönyös vállára
hajtja a fejét, a nyakán gyöngysor dereng; szõke,
szinte fehér hajú kisgyerek, világító
kék szemekkel és valószerûtlenül pirospozsgás
arccal, mosolyogva; s egy másik is, fekete haj, sötétebb
bõr, ez a kép már fekete-fehér. Ez utóbbi
én vagyok, s az elõbbi a bátyám, négy
évvel idõsebb nálam, viszont egyáltalán
nem világítóan kék a szeme, és a haja
sem fehéresen szõke, arról nem is beszélve,
sehogy nem látom az arcán azokat a vöröslõ
rózsákat.
A képek alján
felirat, illetve a hátukon pecsét is: A Mosoly Albuma, Budapest.
A kérdésemre,
hogy vajon miként lehetséges, hogy a képen mosolygó
kisfiúnak ragyog az arca, pirospozsgás a bõre, világít
a szeme és tejfel a haja, és ennek ellenére persze
még hasonlít is arra, aki velem egy szobában lakik,
hasonlít, de egészen más, elõször csupán
annyi a válasz, hogy az egyik fénykép, míg
a másik nem.
Aztán meg azt is mondják,
némileg kelletlenül, hogy azért olyan színes,
mert retusálták.
Ez így maradt meg
bennem, ez a szó.
Alany nélkül,
valami elmosódott, homályos értelemmel.
Valakik, valahol. Attól
olyan.
Más, mint amilyen.
Retusálták.
2/1.
- Nem szoktam fényképeket
nézegetni. Vagy hát igen, valamikor biztosan, hiszen mindenki
végiglapozza a családi fotóalbumot, nem is egyszer,
de egy ideje már nem nézegetek semmiféle mosoly-albumot.
Ha direkt megkérnek rá, akkor udvariasságból,
de csak felületesen szemlélem, igazán nem nézek
oda.
Valamiért nem bízom
a fotóban.
Túl gyors és
erõszakos válasz volna az, hogy a retusálás,
a hamisítás miatt.
Nem, a legtöbb személyes
fotó csalódást vált ki belõlem. Magamban
egészen más képet õrzök arról,
amit a kép ábrázol, így a belsõ kép
és a fotó között eleve túl nagy a különbség.
Egy arc, ami az, és nem az - nehezen feldolgozható.
Most hirtelen beugrik egy
kép: az öcsém áll a majosi tanácsháza
udvarán, és egy virágba, talán õszirózsába
kapaszkodik, hogy el ne essen. Másfél éves lehetett,
még bizonytalanul járt, és egy virágba kapaszkodott
meg. A képen göndör haja van az öcsémnek,
kakastaréj, így hívtuk, ami késõbb idegesítette
õt, a göndör hajtincs a feje búbján, ezt
próbálta mindig lelapítani a kezével vagy a
sapkájával, amikor ministrálni mentünk vasárnaponként.
Persze, anyám szerint meg így volt szép.
Azt hiszem, ez az egy kép
tetszett a családi albumból.
A kép vagy az emlékek
miatt, amelyek felidézõdnek általa? - utólag
már nehezen eldönthetõ. Mindez számomra csak
azt bizonyítja - ha egyáltalán bizonyít ez
valamit?! -, hogy mennyire esetleges és személyes az emlékezet
mûködése. Mert másnak valószínûleg
nem sokat jelent e fotó, és félõ, ha tovább
mesélném, még érdektelenebb lenne, holott nekem
meg nagyon fontos. Ezért vagyok zavarban mások személyes
életének dokumentumait nézegetve, valahogy illetéktelennek
érzem magam.
Valójában nem
tudom eldönteni, hogy ebbõl mi a fontos, és mi nem.
Illetve, miért kell
ezt nekem megnéznem. (A titok szót, ezt elõre elhatároztam,
nem írom le.)
Mit akar, milyen választ
vár tõlem, miért mutatja meg nekem?
Ha fotón mutatod meg
a marcali házat, az utcát, és mindazt, amit most elmeséltél,
feltehetõen jóindulatú közönnyel nézem
meg.
De rosszul mondom. Mindenáron
valamiféle személyes hátteret és elvi feneket
akarok keríteni annak, miért mentem el egy fotó-kiállításra,
noha nem szokásom történelmi dokumentum-kiállításokra
járni.
A szovjet kommunista múlt
fotóit pedig különösen nem szívesen nézem
meg.
Varlam Salamov megrendítõ
Kolima
-könyve után úgy gondoltam, nem akarok
errõl többet olvasni. Elég.
Torkig vagyok velük.
1990 körül ezt
éreztem, többet már nem akarok errõl tudni, torkig
vagyok ezzel, még egy korty, és kilöttyen belõlem,
mint kõrészegekbõl a szesz.
1/2.
- Vajon ha valamirõl,
amit nemhogy természetesnek tartottál, de egyszerûen,
elõjelek és mindenfajta értelmezések nélkül
csak
létezõnek ismerted, azaz megszoktad, mint a levegõt,
a járdát, a lépcsõkorlátot, a kilincset,
valahogy úgy, miként Ottlik
A rakparton
címû
novellájában Damjáni, a színész gondolkodik
a városról, Budapestrõl - "Gyerekkorában erre
járt az iskolába, s akár villamoson, akár gyalog
ment végig a rakparton, látnia kellett a hidat is, a nagy
bérházat is anélkül, hogy külön szemügyre
vette volna, külön figyelemre méltatta volna akármelyiket.
Ez már nem volt emberi kéz munkája Damjáni
számára, mulandó vagy változható kép,
nem; tájék volt, amelybe beleszületett, õsi-örök,
múlhatatlannak vélt vízió, szülõföldje
édes arcának egy ismerõs pillanata, amelynek sokféle
tartalommal terhes képét recehártyájára
rögzítve õrizte. Szétroncsolhatta ezt bármi?
Életének, gyerekkorának a táját, egy
tájat megsemmisíthet az idõ?" - és aztán
hirtelen,
visszafelé nézve
jössz rá, hogy
ehhez az önfeledt, nemtörõdöm butasághoz képest
múlik az idõ, ami azt jelenti, hogy ha nem is egyformán,
de múlik benned is és körülötted is, és
ott, a szemed elõtt az a néhány kép, ami nem
csupán a csalást mutatja meg
feketén-fehéren
,
de egyúttal magát a csalás végtelen otrombaságát,
pitiáner primitivitását is, nos, akkor vajon mit tudsz
kezdeni a feltoluló érzésekkel, amelyek, akár
akarod, akár nem, vannak, hiszen olyan képeket bámulsz,
amiket százszor és ezerszer láttál már,
mindenütt magad körül, például a történelemkönyvedben,
kék csomagolópapír, piros csíkos vignetta,
íme, újra és újra kitûzi a hõs
szovjet harcos a véráztatta vörös lobogót
az elfoglalt Reichstag tetejére, tehát nincs mit tenni, ezek
a képek nem pusztán egy történelemkönyv
lapjai, de legalább annyira a saját emlékeid is, illetve
a saját emlékeid maradnak mindenképp, függetlenül
attól, hogy idõvel mi derül ki róluk, s mert
múltadhoz tartoznak, tetszik vagy nem, emlékezned kell rájuk,
vagyis a retusált képeket retusálja a nosztalgia,
külön kellene, hogy váljon az értelem és
az érzelem.
Találkozás
egy
másik
fiatalemberrel.
Aki ugyan sejthette, hogy
miképpen maszatol be körülötte mindent, de mindent
a hazugság, de azt mégsem hihette sokáig, hogy ennyire,
ennyire és ilyen mozdíthatatlanul.
S akinek
visszafelé
kell megértenie, hogy nem csupán az a baj ezekkel a hazugságokkal,
csalásokkal és cinikus eltörlésekkel, hogy eltakarták,
elhallgatták a világ ki tudja, hányad részét,
hanem az, hogy ami megmaradt, az is visszavonhatatlanul elromlott szerkezettel
jelent meg a számunkra, elromlott szerkezettel fogadott magába,
azaz miként a megismerésünk, úgy a tudásunk
szerkezete is rossz volt..., nem, nem egyszerûen az idõt lopták
ki az emlékezetünkbõl, s nem egyszerûen a könyvünk
lapjait hamisították meg.
Hogyan folytatja Ottlik?
"Úgy érezte
magát, mint akit kiebrudaltak a saját életébõl.
Nem tudta elhinni, amit lát, de nem tudta a szemét sem levenni
róla. Ha ezt elpusztították - gondolta -, akkor minden
komolytalan, ami van, minden ingatag, és ki van szolgáltatva
az emberi fajzat piszkos kis akaratoskodásainak."
Szeretem ezt a mondatot.
Hogy ilyen kissé olcsó és teátrális
módon tud kitörni a düh egy Ottlikból is. És
hogy közben milyen evidensnek gondolja a maga kívülállását
egy Damjáni. Azokon is kívül, akik a gyerekkor táját
megteremtették, s azokon is, akik elpusztították.
Kívül az emberi
fajzat piszkos kis alakoskodásain.
S mindehhez ráadásnak
a megsértett hiúság, a döbbent hüledezés.
Hogy ilyen egyszerûen
és cinikusan lehetett.
Aha múúltat
végképp eltörölni, rabszolgahad, indulj velünk.
Semmik vagyunk és
minden leszünk.
2/2.
- Egy kicsit elõreszaladtál.
Ez már inkább a
Retusálás
kiállítás
megnézése utáni beszélgetésünkben
merült fel, a
tudásunk rossz szerkezete
, az emlékezet
meghamisítása és más efféle keleti nyalánkságok.
Mert a kiállítás ennél megnyugtatóbb.
És ez az, ami bosszantott
benne.
Ez a megnyugtató fekete-fehér,
hogy lám, a dolgok végére lehet jutni, ha kellõen
türelmes az ember.
Türelmes és sokáig
él, ha túlélte ezt a paradicsomot. (Apámnak
volt ez a stabil humora a Szovjetunióról: "Na, megérett
már a paradicsom?!")
Van egy szovjet fénykép,
ülnek rajta négyen, mögötte meg hárman állnak,
kicsit bamba elégedettséggel, ott a paradicsomban, ilyen
idétlen módon feszít minden csoport a fényképezõgép
lencséje elé, óhatatlanul így rendezik el magukat.
Majd miután kivégeztek valakit közülük, kitörlik
a képrõl, aminek következtében a fotó
aszimmetrikus lesz.
A hülye is látja,
hogy
így
nem állnak oda emberek!
Hogy itt van valami suskus,
vagy csalás történt! - minimum ilyesmit kellene gondolnia
épeszû embernek.
Ez a kiállítás
meg szépen leleplezi: szembesíti a hamisat az eredetivel,
helyreállt a világ rendje, minden kinyomozható, csak
türelem kell hozzá, megnyugodva mehetek haza vacsorázni.
Õk meg hülyék
voltak! De kik? Azok, akik egy pillanatig is elhitték, hogy a négy
ülõ alak mögül nem hiányzik senki? Ott a fal
van, az üres helyen? Tényleg? Akik így nézték,
nem volt szemük, vagy most léptek le a falvédõrõl?!
De hát ezek az
õk
-
mi vagyunk
!
Errõl nem beszél
a kiállítás. Van benne valami józan kívülállás,
valamiért jótékonyan elrendezi a múltat, mert
leleplez minden hamisítást.
Mert éppen a kitörölt
figuráról nem tudok meg semmit. Ott van alatta az aláírás:
kivégezték, nyilván, plusz dátum.
Minden egyes törlés,
retusálás valami felfoghatatlanul brutális halált
jelent, és aki ezt akkor megnézte, tisztában volt
ezzel, de azonnal törölte, elfelejtette az emlékezete,
érdekében állt elfelejteni, mivel túl akarta
élni. És ehhez a túléléshez el kellett
felejtenie az áldozat helyét és nézõpontját.
Minden kitörölt személy, dolog, lépcsõvé
retusált Trockij, eltüntetett Sztálin-ragya visszakereshetõ
lesz, így természetesen helyreáll az egyensúly,
megvan az eredeti és itt a hamis: hogyan kaphattad be a horgot,
szívem?!
Hát úgy, ahogy
történt. Nem fekete-fehéren. Ha úgy történik,
akkor tényleg hülyék lettünk volna. Mert ugyan
ki hinné el az említett fényképen azt a beállítást?
Vagy azt, hogy a gazda egyben vonzó és szép férfi
lett volna, igazi grúz macsó, akit a traktoristalányok
alig várnak az ágyukba? Hiszen minden egyes hamisítás
leleplezhetõ, de az egész nem. Senki nem hitte el, hogy a
dolgok úgy vannak, ahogyan a képek ábrázolják,
de lehetetlen volt az igaz-hamis szétválasztása. Ez
az a rettenetes tapasztalata annak, aki valamennyi idõt benne élt
a szovjet történetben, hogy akkor a legélesebb szemmel
sem tudta elkülöníteni mindezt. Valahol, valamiért
bekapta a horgot. Nem lehetett mást tenni. Utólag persze,
hõböröghet és verheti a mellét, hogy õ
nem, egy pillanatig sem! - de ez csak "póz, retorika és önáltatás"
(Pascal).
Azt és úgy
éppen nem, tehát a ragyás Sztálint nem, a Kirov-gyilkosság
meséjét nem, a százezres tömeget Lenin körül
nem, nem és nem, egyik fényképet sem hittem el úgy,
de a hazugságnak és a hamisításnak az egész
történetét nem lehetett magamban és magamnak
akkor leleplezni, mivel nem lehetett ettõl teljesen mentesnek maradni.
Nem volt errõl a múltról, vagyis az életünkrõl
a tudásomnak igaz területe. Ezért mondtam azt a kiállítás
után, hogy rossz (volt) a tudásunk szerkezete.
A kiállítás
meg azt állítja, hogy hosszú és fáradságos
munkával ugyan, de minden rekonstruálható és
kinyomozható volt, a feketérõl kiderül, hogy
fehér. És fordítva. Hát nem derült ki
semmi. 1989 után volt még némi esély erre,
de aztán ez hamar elmúlt, felváltotta az önigazoló
emlékezet-kisajátítás és az e tájakon
szokásos amnézia. Talán ezért nem akartam elmenni
a kiállításra.
"Ha ezt elpusztították
- gondolta -, akkor minden komolytalan, ami van, minden ingatag, és
ki van szolgáltatva az emberi fajzat piszkos kis akaratoskodásainak."
Erre az Ottlik mondatra nem
emlékeztem: "és ki van szolgáltatva...", nem ismétlem.
1/3.
- Hát persze hogy elõreszaladtam.
Illetve elõbb valahová vissza, Marcali és vaníliafagylalt,
aztán meg elõre, Nádor utca és napsütés,
kapkodva, össze-vissza. (Hányszor számoltam ki gyerekkoromban,
hogy kétezerben harmincnyolc éves leszek - döbbenetesen
soknak tûnt ez a szám, tulajdonképpen ezért
is csináltam, vigasztaló volt tudni, hogy milyen hihetetlen.)
Mert amirõl nem lehet
hallgatni, arról lehet össze-vissza fecsegni is.
De most megint kérdezek
valamit.
Hogy a hetvenes, nyolcvanas
években igenis volt egy civilség, létezett egy olyan
magatartás, ami az aprómunkában, a visszahúzódásban,
a szakmában, a talált tárgyak megtisztításában
találta meg az értelmét, és mint ilyen, igenis
érvényes volt. Érvényes és hiteles,
mint elviselhetõ rezisztencia, mint a folyamatos kimentés
magatartása. (Balassa írt errõl szépen akkoriban.)
Mert ha korábban olyan
gyönyörûségesen semmittudó lehettél
is, addigra már túlontúl sokat kellett megtanulni.
Hát most azt kérdezem
Tõled, hogy ez a civilség, az aprómunka, az asztal
fölé hajlás, a bíbelõdés, a szöszölés,
mint a létezõ szocializmusban való létezhetõség
receptje, mit ne mondjak, a polgári-értelmiségi életideák
minimuma, ez vajon hogyan viszonyítható ahhoz a kézmûves
pontossághoz, ami a képek kapargatásához, a
kitakarásokhoz, újrafényképezésekhez
kellett?
Mondjuk, hogy a tárgyunknál
maradjunk, ahhoz az aprómunkához, amikor napok alatt, görnyedõ
háttal, káprázó szemekkel végre sikerül
Lenin elvtárs mellõl kiszedni Trockijt, és nyom nélkül
behelyettesíteni egy emelvény öt lépcsõfokával?
A munka, ami végül
úgyis elnyeri a maga jutalmát?
A munka, ami önnönmagában
leli meg az értelmét?
Mert ha a David King összegyûjtötte
képeket nézed, ez az egyik legfeszélyezõbb.
Hogy vannak köztük
olyan fotográfiák, valóban, ránézel,
s mindjárt látod, hogy valami nincsen rendben, akár
az alakok közt a hiány, akár egy elmosódott,
érthetetlen folt miatt, nyilvánvaló a hamisítás,
egészen egyszerûen arcpirítóan gyenge tákolmány,
most mondd, ezzel etettek, s mégsem vetted észre, úristen,
ezzel szúrták ki a szemed annyi éven át.
Ugyanakkor voltak ott olyan
képek is, hogy még amikor elolvasod a feliratot, a magyarázatot,
akkor is meglepõdsz, mert az a kép, az
újonnan
csinált
, éppen annyira látszik érvényesnek,
mint az eredeti, sehol semmi nyoma a csalásnak, aki nem hiszi, járjon
utána.
Azaz, nem lehetett másként,
volt a retusálók között is olyan, aki összecsapta
a dolgát, sietett, megvolt a rendelés, idõre dolgozott,
még csak nem is kellett, hogy utálja, egyszerûen unhatta
talán, vagy ügyetlen volt,
szakmán kívüli
,
hiába próbálkozott, izzadt a keze, nem engedelmeskedtek
az ujjai, félrecsúszott folyton az a rohadt papír.
És volt olyan is, kellett, hogy legyen, aki hitt benne vagy nem,
de ha már csinálta, hát beleadott mindent, értett
hozzá, elment a nap, táskájába téve
ügyeit, gondjait, annyira belemerült a munkába, észre
se vette, miként múlik az idõ, már vagy tizedszerre
kezdte újra, csak hogy igazán szépen sikerüljön
a beavatkozás.
Talán valami nagy
teremben ültek, szépen sorban, mint hajdan a kódexmásolók?
Balról a kezdõk,
jobbról az ügyesebbek?
Észak felé
nézett a nagy üvegablak, hogy egyenletesen essen be a fény?
Vagy valami titkos barlangszobában?
Egy festékszagú
dekormûhelyben?
Hogy miként lehet
a rombolásban, az eltüntetésben a kézmûvesi
munka pontosságát és szépségét
megtalálni.
Úgy hiszem, hogy amikor
a gyerekkori emlékeimet emlegetem (mit is?, holmi napsütéses
délutánokat, az északnyugati Balaton-partot, ahol
még a strandon is alig lehetett eljárni az összenõtt
nádtorzsák miatt, a focipályákat, a lellei
táborozásokat, amikor zöld katonai sátrakban,
vaságyakon aludtunk, és reggel-este zászlófelvonáshoz-levonáshoz
sorakoztunk fel, a könyveket, amiket a lakótelepi pincekönyvtár
polcairól válogatás nélkül hordtam haza,
a kiváló úttörõmunkáért
kapott kitüntetõ nyakkendõt, aminek az ünnepélyes
átadásán, úgy emlékszem, a DIVSZ-induló
harsogott, de nincs kizárva, hogy a CIMEA-himnuszt hallgattuk, már
akinek ez mond egyáltalán valamit, CIMEA!), akkor olyan vagyok,
mint az a fotográfus lehetett, aki késõ délután,
fájó háttal egyszer csak felegyenesedett az asztala
elõtt, fújt egy nagyot, persze csak óvatosan, hogy
kárt ne tegyen az elõtte heverõ papírokban,
hátralökte a székét és elmosolyodott,
na végre, így már olyan ez a kép, mint egy
igazi dokumentum, nem hinné senki, hogy nemrég még
az a szemüveges elvtárs is rajta volt.
Aprómunka.
Vagyis hogy szarnak szar,
de ahhoz képest legalább.
És most tegyük
hozzá mindehhez, hogy amikor már kifelé kanyarodtunk
a kiállítási terembõl, láthattuk, hogy
az utolsó kiállítási darab egy közönséges
számítógép, a memóriájában
ott van néhány fontosabb fénykép, bárki
látogató leülhet elé, néhány perc
alatt retusálhat, kitörölhet és odébb rakhat,
ahogyan jólesik.
Kiveheted Zinovjevet és
Kamenyevet, egyik ünneplõ tömegbõl csinálhatsz
másikat, visszacsempészheted Sztálin arcára
a redõket és a gondokat.
Digitalizáció.
És nem tudod nem azt
gondolni, hogy persze, hiszen most már elég bekapcsolni a
televíziót, vagy elmenni a plázába, olyan tájakat
látsz, amilyenek sehol sincsenek, olyan emberek, szörnyek és
robotok mozognak, akik soha nem léteztek, de immár vannak,
kétségbevonhatatlanul. Igaz, példának okáért
a
Starwars Jabba the Hutt
figuráját számítógéppel
képre rakni Harrison Ford mellé közel két év
munkájába került, de hogy ott van, és hogy megérte,
nem is lehet kérdés.
Mellesleg az is rendben van,
de még mennyire rendben!, hogy arról nem is kell beszélnünk,
miszerint a David King-féle képek mind-mind a tízes-húszas-harmincas
évek Szovjetunióját ábrázolják,
mi meg, magyar táj, magyar ecset, itt egyre csak magunkat emlegetjük.
Mintha lenne a kettõnek
valami köze egymáshoz.
2/3.
- Igen, mintha. Talán
ezért voltam túl szigorú David Kinggel és a
Retusálás
kiállítással. Mert
valamit számon akartam kérni tõle - honnan is? A hetvenes-nyolcvanas
évekbõl, ami, akárhogy vesszük, az ifjúságom,
és ekkor elvették tõlem az "érzékelés
szabadságát". De ez fellengzõsen hangzik, vissza is
vonom, mert nem tudom, hogy mit vettek el, és ki lenne a mondat
alanya.
A kommunisták, mondjam
így? Nem mondom, mert nincs kedvem hozzá, a komcsizáshoz.
Unalmas, magamban halálosan unom ezt a fáradt-gyûlölködõ
hangot. A szót is. A gyûlölet fárasztó,
ez is az általad emlegetett kézmûves évek tapasztalata;
ami persze úgy volt, annak látszott értelme lenni,
a "civilségnek, az aprómunkának", és utánajárni
a dolgoknak, így telt velünk az idõ, noha kibírtam,
nagyon is vidáman elviseltem, hiszen amúgy nem volt
annyira
szörnyû, csak közben a hazugságok és gyanakvás
világában megteltem gyûlölettel ellenük.
Hogy nem tudtam másképp rájuk gondolni, a kommunistákra,
hogy ezek a rohadt komcsik, akik... Ha meghalt közülük egy
pártfõtitkár, és akkoriban sûrûn
hullottak, nem emberként gondoltam rájuk, hanem "egy disznóval
kevesebb!" jelszóval kibontottunk egy üveg bort Elek barátommal.
Jókat nevettünk, remek vicceket mondtunk egymásnak,
minden ostobaságot, kommunista bornírtságot és
hazugságot kinevettünk, és ez valami megoldásnak
látszott.
Ezekben az években
igyekeztem "mindent" megtudni mindazokról a szörnyûségekrõl
és emberfarkasokról, amiket a kiállítás
képei takarnak, illetve lelepleznek. A gondos és durva manipulációk,
a történelmi hamisítások per definitionem nevetségesek
- viszont ezt feltárni és kinevetni a hetvenes-nyolcvanas
években értelmes tevékenységnek látszott.
1968 után, de legkésõbb
1981, a decemberi lengyel puccsot követõen nem lehetett azt
az embert komolyan venni, aki magát kommunistának vallotta.
Morálisan semmiképp, ezt akkoriban elég intranzigensen
gondoltam: "Ha mindezek után, ami történt, még
mindig kommunista vagy, akkor én nem vitatkozom veled, mert nem
tartalak becsületes embernek. Kiváltottad a piros cascót,
ezt is lehet, beléptél a pártba, mert haladni akarsz
elõre, de jobb, ha nem beszélgetünk" - nagyjából
így néztem arra, aki kommunista volt.
Mert nem láttam értelmét
a beszélgetésnek mindarról, amit ez a múlt
takar.
Nem akartam szóba
állni velük. Ami mégis csak kínos. Emlékszem,
hogy az egyetemen egy ötödéves srác, aki késõbb
államtitkár lett, ezért nem mondom a nevét,
mert
nem
így
érdekes a történet,
ez csak következmény, tehát ez az akkor még értelmes-arcú
fiú, akivel még be sem mutatkoztunk, egy szûk társaságban
hirtelen marxolni kezdett. Biztos elhúzhattam a szám, és
mert vizsgáztatni akart, szó szerint azt kérdezte:
"Mi az elidegenedés három formája Marx
Gazdasági-filozófiai
kéziratok
jában?"
Egy ilyen kérdés,
izomból.
Mondtam neki, hova menjen
el,
hiszen
még be sem mutatkoztunk. Erre késõbb
büszkén gondoltam, hogy elsõsként, alig-egyetemistaként
ennyire épeszû választ adtam.
Épeszûnek maradni.
Erre vágytam, azt gondoltam vagy reméltem, ez a legtöbb,
amit elérhetek.
Igen, ott belül, a szocialista
málnásban morálisan viszonylag egyszerû volt.
Õk és mi, vagy
inkább:
ezek
és mi. Ez durva és mûködõképes
szemantikának látszott, segített eligazodni a mindennapokban.
Ám most mit kezdjek
ezzel a tudással, és ezzel a megzápult szemantikával?!
Sajnos, képtelen vagyok elfelejteni róla meg róla,
hogy
az
volt, meg az összes marxolós kérdését,
és elfelejteni a valódi és potenciális besúgókat,
a pártbizalmikat, a KISZ-bizre sietõket, az ilyen Szekeres
Imrus-féle progresszíveket, az átvert balekokat, szegény
apámat, aki azzal a szent meggyõzõdéssel halt
meg, hogy amiatt vettek fel engem az egyetemre, mert kivitték a
jelentkezési lapot a téeszbe, a párttitkár
meg félrehívta, hogy "akkor majd meglesz a fia felvételije,
Sanyikám!", mert az elvtársak egy idõ után
tegezõdtek is.
Nyolcszáznyolcvanezer
elvtárs és elvtársnõ, megannyi színes
anekdota, sokszor átretusált életrajzok, akik minden
róluk készült fotóról kitörölnék
a kínos figurákat és tárgyakat, úgy
mesélnek el történeteket a fiúknak, hogy eleve
kihagyják a drasztikus és feszélyezõ részleteket.
Mindenki úgy felejt,
ahogy bír.
És akkor még
a vezérekrõl meg a "különös anyagból
gyúrt" emberekrõl, a Berija-Farkas-Korom Mihály-vonalról
nem szóltunk egy szót sem.
"szívünkben nem
lelünk az éltetõ gyûlöletre" - írta
Petri a kilencvenes évek elején.
De most sem tudom, mi van
ennek helyén.
Az lett volna a meglepõ,
ha minderre választ kapok egy kiállításon.
1/4.
- Csak könnyû kézzel.
Hogy például
Mucius Scaevolától Torquemadán át a jezsuitákon
keresztül a barnaingesekig, s persze tovább, Kádártól,
Sartre-tól Koszovóig, stb., stb., elõre és
vissza is, hogy, egyszerûen szólva, jobb-e hinni valamiben,
még ha az bûnökhöz, gazemberségekhez vezet,
vagy ennél az az üdvösebb, ha nincsen semmiféle
hit, nincsen pátosz és meggyõzõdés,
nincsen lelkesedés és elhivatottság, megváltás
és misszió.
Nincs más csak a
vanás
.
"Jobb volna, ha semmi se
lenne." (Hogy maradjunk a klasszikusoknál.)
Nem mintha azt gondolnám,
hogy ez a kettõ éppen így, ilyen szimplifikált
könnyûséggel állna párban.
De az úgynevezett
létezõ szocializmusból egy magunkfajta akkor gyerekeskedõ
ember mégis valami ilyet tanulhatott. Nem?
És megint a képekrõl.
Ha valaki fontosnak tartja
a kiiktatást a könyvekbõl, akkor ezzel kinyilvánítja
a hitét a könyvek hatalmában?
És ha valaki fontosnak
tartja a kiiktatást az idõbõl, akkor ezzel kinyilvánítja
a hitét az idõben?
A tudásban?
Az örökhagyásban?
Szép a David King-féle
képek között az a néhány, ahol visszakerülnek
a korábban kitörölt figurák. Persze nem mindenki,
de visszakerülhetnek.
Visszalopódhatnak
az idõbe.
A történelmet
csináló ember kicsisége.
A spirál. A csavar,
ahogy újra fordul egyet.
A rész és az
egész.
Nincsen
tréfa
.
2/4.
- Úgy vélem,
valójában nem az kérdés, hogy hittek-e vagy
sem õk valamiben, mozgatta-e õket valamiféle meggyõzõdés,
küldetés stb., hanem az, hogy mi volt ennek a hitnek a tartalma.
A "rettenetes hitük" borzaszt el, ezt a jelzõs szerkezetet
Vajda Mihály használta Lukács Györggyel kapcsolatban.
Nincs jobb szó rá, az õ rettenetes hitük akart
"mindent végképp eltörölni", átírni
mindent a maguk üdvterve és erkölcsi rendje szerint. És
ez bármiféle törlésre, kiiktatásra, múlthamisításra
azonnali és önigazoló választ adott.
Befejezett múlt idõben.
Meggyõzõdés
- felelõsség nélkül?
"Mi vállaljuk a felelõsséget
a történelem ítélõszéke elõtt!"
Milyen felelõsség?,
milyen ítélõszék?, milyen medve...
De legalább egy halk
pardon, az tényleg nem ártott volna.
Nem miattad vagy miattam.
Például a tizennyolc évesen kivégzett srác
miatt, akit megvártak, hogy felnõtt legyen, és akkor
akasztották fel. Enyhén demagóg érv. Határeset.
Mansfeld Péter. Egy név, semmi közöm hozzá.
Akkor sírtam el magam, amikor az õ nevét mondták
1989. június 16-án. Amúgy nem vagyok sírós
fajta.
És a kínos-nevetséges
történelemórák. Emlékszem, még
a nyolcvanas évek elején bementem néhány történelmi
elõadásra az egyetemen, a diákok közt népszerû,
amúgy reformkommunistának számító tanár
tartotta a sztálini korszakról, kicsit ironikusan, néha
cinkosan összekacsintva a hallgatósággal, hogy így
a csúnya Szovjetunió, úgy azok a dogmatikus elvtársak,
ezt vagy azt talán nem kellett volna megölni?, de a központosítás
abban az idõben, a terror történelmi szükségszerûség
volt, hiszen... Nem folytatom az érvelését, nincs
miért, én inkább azon lepõdtem meg, hogy a
padokban ülõ, egyébként éles eszû
történelem szakos társaim milyen fegyelmezetten hallgatták
a sztálinizmus indirekt apológiáját. Senki
nem csodálkozott, vagy ha igen, hallgatott, ahogyan én is.
Történelemóra,
tanulóévek. Mint ahogy késõbb hallottam anekdotaként,
hogy a Lukács-iskolában is nagy vitát váltott
ki: meddig volt jogos a terror a Szovjetunióban? Addig, amíg
a párt sorain belül maradt, vagy azután is, de inkább
már nem, amikor a tisztogatások átterjedtek a lakosságra
is. Vagyis 1937 után már nem, azt tényleg nem kellett
volna?
Igazán nem mondható,
hogy ezeket a kérdéseket nem a legokosabb, sõt az
akkori ország legélesebb eszû emberei tették
fel. És így vagy ehhez hasonlóan tették fel
a kérdéseket, amelyekre persze nem lehetett jól válaszolni.
A kérdés iránya elõre meghatározta a
válasz milyenségét is - ebbõl a távlatból
és azon a nyelven legfeljebb azt lehetett megkérdezni, miért
retusálták ki a képrõl Trockijt vagy Buharint,
és mi van, ha õk is rajta maradnak. A jó Lenin lábához
kuporodva.
Likvidálták,
ez volt a szakszó.
"És akkor likvidálták..."
- ezen a szón általában senki nem csodálkozott
vagy botránkozott meg.
Jogos terror? Likvidálás,
retusálás. Valahova ide akartam kilyukadni, ehhez a rettenetes
eufémizmushoz.
"A történelmet
csináló ember kicsisége." Talán nem is a kicsisége,
hanem a jelentéktelensége. Pitisége. Mert egy falusi
tyúktolvajban is fölmerül néha, hogy ennyire azért
mégsem, nem lehet ezt következmények nélkül.
Miért ne? Tréfás, nem? Noha tényleg "nincsen
tréfa", mégis az az egész inkább csak
véres
farce.
Nem csak a látogató
nézi a képet, hanem a kép is nézi a nézõjét.
Rögzített perspektíva,
elképesztõen merev értelmezési keretek. Onnan
nézve.
Mansfeld Péter fotója,
talán egyszer láttam. Felejtsem el?
David King helyében
én kiállítottam volna néhány olyan képet
is, ahol nem találtam meg az eredetit. Talán nincs is meg,
eltûnt. Nyoma veszett. Nem is tudom eldönteni, van-e lappangó
változat, de valamiért úgy gondolom róla, hamis.
Vagy eredetileg is retusálták.
1/5.
- Hát ez az. Éppen
valami ilyesmin gondolkodtam.
Hogy amit már eleve
retusálva
tudsz
, ahhoz képest nincsen igazság.
Persze hogy ez a közhely, de mit csináljak, ha egyszer csak
beáll az az állapot, hogy a közhelyek maradnak.
Garcia Márquez írja
egy helyen, hogy az igazság mindig jó valamire. Csak tudnám,
miért hangzik itt, Közép-Európában ez
a mondat ilyen tûrhetetlenül patetikusan.
Néhány - nálam
vagy nyolc-tíz évvel fiatalabb - barátom egy budapesti
civil rádiónál csinál mûsorokat. Ez az
a rádió, ami a legelsõ volt mifelénk a kalóz>adók
közül, és - szerencsére - máig se sokat
változott. És ezek a barátaim, pontosabban egy fiú
és egy lány, egyébiránt tanulnak is, levelezõ
tagozaton egy fõiskolán. A múltkor nagy tisztelettel
és szeretettel emlegették az egyik tanárukat, mondhatnám
a
tanárukat, hiszen, magyarázták, egyértelmûen
õ a legokosabb és a legjobb fej az összes közül.
Igazi médiaszakember.
Kérdeztem, tudják-e
róla, hogy tíz évvel ezelõtt ki volt, mivel
foglalkozott. Hogy õ volt a végsõkig kitartó
harcos pártember, agitprop osztály, egyebek.
Tágra nyílt
a szemük, hitetlenkedtek, csodálkoztak.
Aztán, nem sértõen,
de félreérthetetlenül megrántották a vállukat.
Na ja. Tíz-tizenkét
évvel ezelõtt.
És persze ez igaz
is.
Ez is igaz.
És az is, hogy akkor
most már tanár úr, aki a legjobb fej az összes
közül.
Más. Tegnap délután
egy készülõ filmrõl tartottunk megbeszélést,
öten-hatan, rendezõtõl forgatókönyvíróig,
aki csak odafért. A pénz a munkához nagyjából
megvan, talán a szövegkönyv is, de ahogy belementünk,
egyre több probléma bukkant elõ. Merthogy a történet
a hetvenes-nyolcvanas évek fordulóján játszódik,
gimnazisták között. És egyszer csak kiderült,
mennyire nehéz megmondani, hogyan beszéltek húsz évvel
ezelõtt a gimnazisták. Illetve lehet, hogy nem nehéz,
de nagyon úgy nézett ki, hogy mi nem tudjuk.
Értsd: hogyan beszéltünk
mi húsz évvel ezelõtt.
Hogy abban a maszatban, abban
az érdektelenségben és bezárkózásban,
önfeledtségben és utálkozásban, abban
a persze mégis
jó volt
húsz évvel ezelõttiségben
miképpen hangozhattak el a mi mondataink? Milyen szavak, milyen
gesztusok?
Amikor arra viszont emlékszem,
hogy azt gondoltam magamban, kétezer, a kétezredik év,
hát nincsen is olyan.
És amikor azt gondoltam
magamban, hogy azt a jelen idõt úgyse lehet elfelejteni sohasem.
Mert úgyis olyan világosan,
érzékletesen marad meg bennem, mint valami fénykép.
Talán az is lett.
Fénykép, szavak
nélkül.
Tudás.
Jav. Törl. Ism.
Retusált tudás.
2/5.
- Nem nagyon akarok emlékezni,
némileg feszélyeznek is ezek a személyes emlékdarabok;
mint a veterán partizánok, akik arról mesélnek
ellágyulva, hogyan ûzték ki egyetlen fapuskával
a fasisztákat. Vagyis a ruszkikat, ugye. Mert óhatatlanul
az derül ki, hogy én már akkor és bezzeg: egy
hõsies ellenálló a Hortobágy mellyékén.
De ebben a maszatban, szándékolt felejtésben és
emlékezetvesztésben, amirõl Te is beszélsz,
alig tudsz másképp megszólalni, ha emlékezni
és emlékeztetni akarsz valamire. Nem
az
igazságra,
mindössze csak arra, hogy ez vagy az nem úgy volt. Normál
á-hangon.
Hogy talán nem kellene
annyit maszatolni, hazudozni vagy retusálni - nos, ez mostanában
minimum kellemetlen.
Minek errõl beszélni,
miért hoztam szóba ezt? - rendre ezt kérdezem magamtól,
egy-egy ilyen alkalom után.
Tényleg ostobaság.
Láthatóan ez
a korszak nem tud mit kezdeni az õt megelõzõvel, sem
lenyelni, sem megemészteni nem képes. Lényegében
folytatja a korábbi múltfelejtést, egy kicsit azért
szembenéz, másrészt rezignáltan hallgat és
felejt. A nyilvános beszédben egyszerûen nem alakultak
ki új formák és beszédmódok: maradt
a régi utalásos-metaforikus nyelv és valami rosszul
artikulált, dühödt politikai-agitációs retorika
- nosztalgia és önigazolás a köbön.
És persze a gyûlölet,
az utálkozás és a megvetés. Természetesen,
a magánbeszédben, a személyes érintkezésben.
Mintegy a hallgatás és a felejtés ellenszérumaként.
"Mit mondott õ húsz
évvel ezelõtt?" Sajnos, elég jó a memóriám,
viszonylag pontosan tudok emlékezni mondatokra, beszédhelyzetekre
és mondathangsúlyokra - ahogy másra meg kevésbé
vagy egyáltalán nem. Másképp felejtek, de ezzel
nem dicsekedni akarok, és kedvem sincs lemondani errõl. Mindenesetre,
hamar eszembe jutnak olyan húsz évvel ezelõtti mondatok,
amelyeket esetleg jobb lenne elfelejteni. Például az a Mészöly-kritika,
amit az az ember írt, akire Te utaltál tapintatosan, és
akit ma tanítványai tisztelnek és szeretnek. Egyfelõl
ennek csak örülni lehet, tényleg. Másrészt,
amikor megjelent az említett hatalmi kritika, amely Mészöly
Miklóst íróként ideológialag-politikailag
diszkreditálta - nos, akkor fiatal irodalmárként elkékülve
olvastam: hogyan lehetett ezt egyáltalán leírni? Hát
úgy, ahogy történt. Nem volt kétségem,
hogy mit jelentett ez a kritika, milyen hatalmi akarat és tiltómozdulat
nyilvánult meg benne. Egy ideig haboztam, hogy válaszoljak
erre az írásra. De józan és megfontolt maradtam,
úgymond, nem kompromittáltam magam.
Máig szégyellem
az akkori a gyávaságomat, a szolidaritás hiányát.
Hiszen akkortájt fedeztem
fel magamnak Mészöly mûveit, a legjelentõsebb
kortárs írónak tartottam, finoman szólva.
Nem állok fel, hogy
a könyvespolcomon megkeressem azt a kritikát, azokat a mondatokat.
Nem idézem, el akarom felejteni. Volt ebbõl elég,
nem egyedi eset. És a történetet sem akarom szétszálazni.
Sem vádaskodni vagy meaculpázni. Mondhatnám, mentegetve
a gyávaságomat, hogy akkor még szinte nem is publikáltam,
még nem ismertem a játékszabályokat és
így tovább. De késõbb megismertem, jórészt
be is tartottam azokat.
Itt abbahagyom. Már
bánom is, hogy belekezdtem. Nem úgy szégyellem magam,
ma is vállalhatónak gondolom az általam leírtakat.
Amit késõbb Mészölyrõl írtam, nyilván
azt is. Ám az õ életét is megpróbálták
tönkretenni, de õ Saulus-ügyekben nagyvonalúbb
és bölcsebb volt, mint bárki más. Szinte zokszó
nélkül tûrte. Végig, hiszen amit '89 után
írt, abban sincs semmi sértettség, gõg vagy
önigazolás. Ebben is õ a legjelentõsebb kortárs.
A többi meg mit számít.
Talán nem is volt
pártközpont, agitprop osztály, hatalmi kritika, cenzúra
meg tiltás-tûrés játék.
Szilencium.
Kiiktatás a tankönyvekbõl.
Nem, nem volt semmi, merõ
kitaláció az egész.
És senki nem kért
tõle bocsánatot.
Valójában,
ha jól belegondolok, ez is rendben van.
1/6.
- Tandori írja valahol,
hogy az ember úgy van a múltjával, hogy elõbb-utóbb
olyannak látja, mint amilyennek valamikor elképzelte.
A múltunk komisszárjai
vagyunk.
Sétálgatás
a tavaszi napsütésben.
Ahogyan azt kell, szomorkásak,
rezignáltak, rosszkedvûek.
Feszélyezettek, mert
túlságosan fényes bogarak a szavak.
Meg persze azért is,
mert közben nyilvánvaló, hogy azért most jobb.
Hát persze, hogyne
volna jobb.
Hülye, aki nem látja.
Csak éppen ha bizonyos
szavak, s bizonyos tárgyak nincsenek megtisztítva, akkor
errõl is csupán valamihez képest lehet beszélni.
Folytonosan csúszkálva
a beszédhelyzetek között.
Félelem, nem, nem
félelem, inkább viszolygás az érthetetlen feledékenységtõl
éppen úgy, mint az izzasztóan alpári fröcsögéstõl.
És ettõl már
eleve valami ellentartásban állni, így kezdeni a beszédhez.
Ismerjük, félterpesz.
Hadd írjak ide valamit,
most olvastam Rushdie-nál: "A fénykép erkölcsi
döntés, melyet nyolcad, tizenhatod vagy százhuszonnyolcad
másodperc alatt hozunk."
Ohó. Ugye, milyen
szép is lenne.
Mondom: jav., törl.,
ism. Ism., jav., törl.
Bronzos csillogású
keret, pirospozsga.
2/6
"Most azért jobb, nem?"
Ezt kérdezte az a tizenhat éves fiú is, akinek megpróbáltam
elmesélni a
Retusálás
-kiállítást.
Szavakkal a képeket. Láthatóan nem érdekelte
õt, pedig igyekeztem színesebbé tenni a beszámolómat,
kissé felcukrozva az egészet. Az egyik képet például
úgy meséltem el, hogy az öcsém kakastaréjos
fényképét is beleszõttem a történetbe.
Ahogy eredetileg itt is elterveztem, ez legyen az eszmei mondanivaló,
hogy nincs ártatlan kép.
"Egy olyan korszak, ahol
minden meghamisítható, ahol nem bízhatsz a képben
vagy az emlékeidben, érted? És nem lesz ennek vége,
akkor így gondoltam mindig, nem lesz ennek vége soha."
Jó, de ez nem érdekli
õt.
Ez az írás
meg végképp nem, mert olyan komoly és szomorú.
És valójában durvábban mondta, mert nem akartam
megnézni vele a meccset.
"Pedig megígérted,
de még mindig írod azt a szart! Különben is, te
nem ilyen vagy. Derûsebb."
Egy derûs apa.
Egyébként tényleg
nem kell ezt forszírozni. Mert végsõ soron van abban
valami vigasztaló, ahogyan õ vagy õk elfelejtik az
egészet. És nyilván neki valami másképp
lesz nehéz vagy nehezen elmondható, amit viszont már
én nem leszek képes megérteni.
Az emlékezet terhe.
Bizonyos tapasztalatok nem megoszthatóak, és nem öröklõdnek
át.
Hiába, a kárnak
és a szarnak nincs gazdája! - mondta egy még derûsebb
apa, akinek megpróbálták még jobban tönkretenni
az életét. De õ errõl szinte soha nem beszélt,
a rettenetes részleteket kihagyta.
"A történeteknek
nincs végük, elvesznek, mint Kedmah" - írja Mészöly
a
Sau
lus közepe táján.
A fotó mint talált
tárgy. A képeket egy ideig õrizgetjük, rakosgatjuk
egyik fiókból a másikba, de hamar megsárgulnak.
Kifakulnak, elvesznek, majd törlõdnek és kihullanak
az emlékezetbõl is.
De talán minden kiállításon
vannak komorabb és derûsebb képek. Az itt elég
vicces volt, hogy egy dolgozó utat mutatott Sztálinnak, merre
menjen. Majd azután kitörölték azt a mosolygós
szovjetet, minek mutogat. Tényleg, miért mutogatott? Ez például
elég vicces volt.
Lehet, hogy ezzel kellett
volna kezdenem. Úgy látszik, a derûsebb részeket
néha kihagyom. Kihagyom vagy elfelejtem.
http://www.c3.hu/scripta