TÉR-KÉPRE
MEREDVE
(EZREDVÉGI
BUDAPEST)
Az ezred(világ)végi
(világ)város, bármennyire is építészeti
vagy szociális problémának tûnik, tulajdonképpen
holt filozófiai fogalom. De legalábbis egy bizonyos történelmi
szituáció által létrehozott, ám azt
messze túlélt forma. Az ó-, közép- és
újkori polgár életminôségének
építménye. Már nem felleg-, csak mentsvára,
a polgárság végsô kihunyásának
pillanataiban. Az építész történetesen
budapesti illetôségû leül a tervezôasztalhoz,
maga elé veszi városának térképét,
és igyekszik elôre-hátra gondolkodni. Elôre,
hiszen munkája nemcsak a térre, de várhatóan
hosszabb idôre is kiterjedôen jelen lesz a városban.
És hátra, mert nemcsak házat tervez, de egyben minôség-környezetet
is, amelynek illeszkednie kell a múltból örökölt
városegész kvalitásaihoz. Ezen a ponton esik kétségbe.
A térképen látható város ugyanis úgy
ugrott át a múlt századból, úgy vészelte
át a két világháború és a negyvenévnyi,
terveiben gigantomán, cselekedeteiben tehetetlen diktatúra
rombolását, hogy éppen mára vált végképp
diszfunkcionálissá. S ha az építész
a városban akar gondolkodni, kénytelen mellérakni
a maga belsô, virtuális, ideális vagy utópikus,
de semmiképpen a jelenlegivel nem egyezô magán-térképét.
Minthogy a korszak fô kérdése
a tér és idô kapcsolata, Budapesten is a közlekedés
jelenti a legkevésbé megoldott problémát. Itt
az ostrom után is a régi városszerkezet épült
újjá, érintetlenül maradt eklektikus szépsége,
sugaras elrendezése. Csakhogy a belsô területek az utolsó
ötven év hihetetlenül felgyorsult változásaiban
gyakorlatilag használhatatlanná váltak, illetve végletesen
elhasználódtak. A városvédôk és
urbanisták fô kérdése: hogyan lehetne súlyosabb
csonkítások nélkül megtartani Budapest egyedülálló
építészeti jellegét a megváltozott szituációban?
Egy olasz építészcsoport, a Superstudio az 1970-es
évek elején Tizenkét karácsonyi mese" címmel
a jövôt illetô félelmeit fogalmazta meg, amikor
tucatnyi városvíziót tett közzé. Az ijesztô
képek a felgyorsult városfejlôdés csapdájával
riogattak akkor még félig-meddig kívülrôl,
elméletben. Az egyik rémmese olyan gyûrûs építkezést
vázolt, amely a központtól folyamatosan kifelé
haladva, hatalmas toronydarukkal spirálban építi az
új várost, míg belül elôbb kulturálatlan,
piszkos-romos szlömök keletkeznek, majd nekropolisz-szerû
városhulladékok szeméthegyei. Ami akkor utópiának
tûnt, azóta még nálunk, a mi Nyugathoz képest
elmaradt sebességû átalakulásunkban is nagyon
gyorsan valóság lett. Csak körbe kell nézni az
egykor úri belsô kerületek állapotán. A
végképp bedugult Belváros, a néhány
(nagyon kevés!) sétálóutca ellenére,
emberi használatra alkalmatlanná vált. Az üzletek
még csak lekígyózhatnak a szuterénbe, az átalakított,
kipofozott pinceszintre, földalatti luxuslabirintusokba de lakni
már nem lehet ott. A spontán városi közélet,
az agora, amely századunk második felében a gyalogosforgalom
függvénye lett, elidegenedve szinte helyváltoztatássá
redukálódott, Budapesten nem is létezik.
Egy magyar származású
utópia-építész, Yona Friedman a 60-as években
úgy képzelte el a bedugult Párizs rekonstrukcióját,
hogy a föld színén épült ó-város
fölé lábakon álló atomkori Semiramis függôkertjét
rajzolta, egy 21. századi technikai csodát, s alatta a régi
Párizsból szuterén lett. Az ötlet bátran
beillene a Superstudio tizenharmadik meséjének, ám
akkor a technokrata korszak világmegváltó urbanizációs
gépezete számára szinte komolyan vehetô valóságnak
hatott. Ugyanebben az idôben ült össze a Római Klub
és kimondta: Szép, ami kicsi". Az ezredvégi városfejlôdésben
azonban ez a környezet- és életkímélô
alapeszme nem talált helyet. A kerületek önálló
urbánus egységként egyelôre nem mûködnek,
és amíg egész Budapestre kiterjedô forgalmi
átalakítások meg nem történnek, addig
tôlük bármit várni illúzió. Miután
a fôvárosnak régóta nincs valóban érvényes
részletes városrendezési terve, bármilyen alközpontra
költött pénz az egész kívánta fejlesztés
korlátjává lehet. Amikor voltak dogmák, az
újjáépítés az eszközök jelentôs
részét elvitte. Most se pénz, se eszmék. Nem
épülnek torz-városképek, ám marad a lepusztulás.
A belsô romlást nemcsak
a 20. századi kelet-európai történelem generálja
(amely több, eddig soha nem látott háborúban
irtotta, telepítette ki, üldözte és tervszerûen
meg is semmisítette a civil polgárt), a folyamat régebben
kezdôdött. Mostanra elértük azt a technikai szintet,
amely a szó szoros értelmében meghaladja az emberiség
felfogóképességét. Elôállítani,
fejleszteni, használni tudjuk a gépeket, a mikroelektronika,
az informatika szupercsodáit. De az emberi létezés
kereteibe okosan, értôn integrálni ugyanezeket már
meghaladja a képességeinket. A modern Prométheusz
és a modern Ikarosz, Franklin és a Wright testvérek,
a repülôgép feltalálói voltak távolságérzékünknek
ama végzetes lerombolói. Életmûveik azzal fenyegetnek,
hogy a világot visszavezetik a káoszba. A távíró
és a telefon lerombolja a kozmoszt... a mítoszok és
szimbólumok azáltal, hogy spirituális kötéseket
próbálnak létrehozni az ember és a külvilág
között, megteremtik ... az ész számára azt
a távlatot, melyet az azonnali elektromos kontaktus megsemmisít"
mondta már 1923-ban Aby Warburg német mûvészettörténész.
Warburg az elszabadult technikai fejlôdésben korán
meglátta a visszafelé elsülô fegyvert. A modern
városfejlôdésbôl is, mint az atomfizikából,
fegyver lett önmagunk ellen. A huszadik század már nemcsak
individuumokat, az egész polgárságot pusztítja,
és gépeivel annak identitását, kultúráját
is fel kívánja számolni. A polgárság
helyébe kulturálatlanabb vagy nem városi kultúrával
rendelkezô népesség települ: az újfajta
város, amely inkább egyetlen, végtelenített
külváros, megteremtette az utcán is joggingruhában
pompázó külembert", a kultúrán túli,
attól teljes mértékben elszeparált tömeglényt:
a csak százalékszámokban létezô, arctalan
Fogyasztó mitikus figuráját. Ô a gépek
között, az aránytalan motorizációban érzi
biztonságban magát. Mûködôképes szervezettség
helyett beéri a felületi burjánzással, a naponta
nyitó és bezáró új boltokkal, a reklámözön
minimál-költészetével. Elveszett arcáról
Szondi Lipót ösztönkaraktereire képzettársítok:
hatvan éve elborzasztottak a szélsôséges tekintetek,
ma majd mindenkit rémarccá gyötört az egyre ôrültebb
tempó. Amikor a mozgólépcsô szembe-szállítja
a Szondi féle arcokra írt bajokat, a faktoriálisok
kilépnek a felkiáltójel mögül. Indulatok
nélkül révedünk tükörkép önmagunkra.
Paul Virilio francia építész
és urbanista a sebességet tartja az élet minôségét
átalakító, legerôsebben romboló jelenségnek.
A modern nagyvárosi életet a sebesség szervezi, emberi
léptékûbôl gép- paradicsommá varázsolja.
Sajátos tudományága, a dromológia (Virilio
a görög dromosz, vagyis 'versenyfutás' szóból
eredezteti) pontosabban definiálja a társadalom alakulását,
mint a szociológia vagy a gazdaságtan hagyományos
mutatói. Virilio elméletében a sebesség csúcsa
a tér lerombolása, ahol az önmagáért való
mozgás megszünteti a tényleges helyváltoztatást.
A sebesség egyformára képezi a világ különbözô
színeit, ahogyan a szivárvány színbontása
is, ha nagyon gyorsan forognak a színsávok a szemünk
elôtt, egyöntetû szürkévé mosódik.
Ez a tendencia ma az élet minden területén egyre szembetûnôbb,
a káosz és a szervezetlenség nem az ellenállás
része, mint ahogyan a megelôzô két évszázadban
volt. Sôt, inkább csökkenti annak esélyeit. Ha
kevésbé ôrült tempóban, mint a nyugati
nagyvárosok, de Budapest is a sebességhez igazítja
formáit. A lerövidült idô Einstein tizes évek
béli sejtése szerint , mint térdimenzió beépül
a városlakók életébe. A város eredeti,
sugaras, tölcsérszerû, centrum felé szûkülô
szerkezete, az azokon való közlekedés lassulása
viszont az általános tendencia ellenében mûködik.
A lassúság pedig a kor fétisének, a sebességnek
ellentéteként, a belváros betegségét
görcsös dugulásként diagnosztizálja. A centrum
felé haladva elakadnak az idô pályái, a dugók
és a lehetetlen parkolási körülmények önmagába
fordítják vissza a technológia haladási irányát.
Velence épségben megmaradt középkori arányai
kizárták a gyorsaságot (és az autóforgalmat)
a városból. Bécs körül a forgalmat elterelô
körgyûrû kiválóan mentesíti a várost,
nálunk már mióta csak épül ugyanez. Az
M0 autópálya elkészült részein tapasztalható
forgalom meglehetôsen csekély, az Üllôi vagy a
Soroksári úti állandó dugók méretéhez
képest.
Budapest nem a sebességnek
nem áll ellent, hanem az ésszerû városhasználatnak.
Párizs, Virilio pesszimista víziójának múzsája,
a Szajna partján gyorsforgalmi, a város alatt pedig expressz
utakat épített ki, hogy a sebesség és a budapestihez
hasonló, gyûrûs-sugaras városközpont közötti
antagonisztikus ellentét valahogy mégis megférjen
együtt, és a régi városszerkezetet nem kelljen
feláldozni a gyorsaság mindent elborító mítoszának.
Bécs és Prága a maga, szintén Budapesthez hasonló
topográfiájával és szerkezetével, folyamatosan
kiépítette a belsô részek teljes, illetve a
centrum szélének részleges gépkocsimentességét.
Az ötmilliós bûzös Athén most próbálkozik
ugyanezzel. És a motorcilinderek nélkül a világ
nem dôl össze. A bentlakók és a kereskedelem autói
differenciált módon és idôszakokban léphetnek
a korábbi betegséggóc területére. Párizsban
részben alagutakkal vezetik a Szajna-parti utat, így annak
még a romantikája is sikeresen megmenekült. Bécsben
pedig a Duna-csatornát csupán bicikliúttal háborgatott
parkká fejlesztették, ezek bekapcsolódnak a belvárosban
kiépített kerékpársávval bôvített
utakkal, így a lassúbb, sugaras jármûforgalom
találkozik a gyorsabb, gyûrûs pályákkal.
Egy ilyen megoldásra nálunk is égetô szükség
volna, de ehhez a mi alsó rakpartjaink 1-1 forgalmi sávja
kevés. Ráadásul nálunk nincsenek ezekhez kapcsolódó,
nagy befogadóképességû parkolók, sem
föld alatti utak, sem Duna-alagút, sem biciklisávok
vagy -hálózat. Pedig a pesti Duna-szakasz nagyobb szélessége
lehetôvé tenné a víz fölé vagy a
meder szûkítésével járó építkezést,
sôt nemrégiben fölmerült a hajós parkolóház-megoldás
is. A mederszûkítéssel az egymáshoz kissé
közelebb kerülô Duna-korzók így lehetôvé
tennék gyalogoshidak mûködését is. A dugába
dôlt EXPO ugyan kísérletezett ilyesmivel, de éppen
azon a részen, a Petôfi híd alatt, ahol nincs gyalogos
parti élet, ráadásul igen széles a Duna.
A Nagykörút tavalyi
átépítése (rekonstrukciója? funkciótlanítása?)
csak tovább fokozta a város kaotikus közlekedési
viszonyait, azzal az ötlettel, hogy a villamos pályáját
zárókô sorral hermetikusan elszigetelte, egyben teljesen
fölöslegesen kiszélesítette. Vagyis a gépkocsiforgalom
által használható útterületbôl kikanyarított
egy darabot, így hosszú távra elôre, talán
végképp reménytelenné vált a Nagykörút
menti parkolás álma. Azaz a gyalogos Belváros. Az
eredmény: zavar a mellékutcákban, torlódás,
parkolóhelyre váró pöfögô autók
és dühöngô vezetôk.
A Belváros túlcentralizált
állapota a gépjármûforgalom kitiltásával
azonnal megszûnne. Szelepén ráadásul elillanna
az irreálisan magas ingatlanár, kifelé lódulna
az értékes hely" négyzetmétersávja.
Nem az intézményeknek kellene kifelé igyekezni, hanem
a kitiltott gépjármûforgalomnak lehetnének benyúló
csápjai, a nagy parkolókig (amik egyelôre nincsenek)
a széles sugárutak mentén (amik szintén kialakításra
várnak), esetleg csak bizonyos napszakokra korlátozva. Az
autóforgalmat korlátozó terület határa
pedig a Dráva utca-Aréna út-Dózsa György
út-Fiumei út-Orczy út vonala lehetne. Idáig
tart ugyanis az az egyedülálló eklektikus belvárosi
beépítés, amely szinte csodaként, részben
a térség késleltetett fejlôdése által
maradhatott fenn. E zóna útterületeit nem gépkocsikra,
hanem szekerekre, hordárkordékra, kézikocsikra, biciklikre
és konflisokra tervezték ma a biciklik és a gyalogosok
érdemelnék. Európa nagy belvárosaiban ez a
visszarendezôdés most zajlik, vagy már meg is történt.
Újra lehet a járdán nemcsak közlekedni, de beszélgetni
is, az úttesten ólommentesen, kocsiról élelmiszert
vásárolni, a tereken heti piacot, körmenetet rendezni,
vagy alkalmilag összecsôdülni. Sok helyen a reggeli terménypiacot
délutánra virágstandok, estére vacsorázó
vendéglôk teraszai váltják, performerek, festôk
és színházak jelennek meg újra. Nem egyszerûen
parkok kellenek helyettük, hanem a célra megfelelô, differenciált
lehetôségek, növényekkel és burkolatokkal,
közmûvekkel, utcabútorokkal és okos engedélyekkel
felöltöztetett, használható városi terek.
Ez tervként közhely lehet, de megvalósulva úgy
nevezik: a közterületek revitalizációja. Magyar
fordítása egyelôre nyelvben is, gyakorlatban is ismeretlen.
A Nyugati tér-Oktogon-Emke-Üllôi
út-Boráros tér csomópontsor, mint a kitiltott
autóforgalom lehetséges parkolózónája,
még a múlt század megiramodó városfejlôdésének
terméke. Elôször, úgy 130 éve, Reitter
Ferencnek volt egy terve, miszerint a Körút helyén ívelô
patakot hajózható csatornává duzzasztva, vízi
úton kell kiszolgálni a várost. (Velencét a
vízi közlekedési rendszer megmentette mint sebesség
nélküli várost.) Mégis az akkor modernebbnek
számító, villamosos és közúti változat
valósult meg, ráadásul terek nélkül. Pedig
terek híján a város megszûnik kommuna lenni.
Ha ez a lét leszorul a föld alá, az aluljárókba,
baljós folyamat kezdôdik. Róma birodalmának
végzete is a kazamatákból indult, Brezsnyevtôl
Andropovig leplombálták a moszkvai csatornafedôlapokat
a november 7-i ünnep elôestéjén. E folyamatok
mögött szervezetek sejlettek. Most viszont, ha egyetértünk
Virilióval, az életet totálisan behálózó
logisztika, az állandósult háborús készülôdés
szorítja a föld alá a városi közélet
formáit. Ezért nyitnak aluljárókat és
belôlük metróalagutakat a logisztika hatalmába
került városvezetôk, óvóhelyek gyanánt.
Budapesten eleinte a nagy keresztezôdések vették át
a terek szerepét, s amikor már gyalogosan fent nemhogy idôzni,
de átkelni sem lehetett, aluljárók épültek.
Nem többszintes, süllyesztett közúti csomópontok
és fölöttük emelt gyalogos terek, hanem a legolcsóbb,
tíz évre megoldást kínáló változat.
Késôbb a hidegháborús
terv alapján a metróbejáratokat is az aluljárókba
nyitották, logika és logisztika így találkoztak
az óvóhely biztonságában. S ezzel aluljáróink
sorsa meg is pecsételôdött. A metróból
vagy buszmegállókból lökésszerûen
érkezô tömeg és az alkalmi árusok ütközése
olyan zsúfoltságot eredményezett, amely láthatóan
kriminalisztikai lombikká változtatta az alsó világot.
A fôpolgármester négy évvel ezelôtti programjában
a földalatti részeket a város legizgalmasabb tereinek
nevezte. Azóta kitiltotta onnan a könyvárusokat. Cinizmus
nélkül is legfeljebb úgy lehet mindez izgalmas, ahogyan
átláthatóvá lesz, hogyan hámlik le az
ember maradék citoyen arca. Mint Fellini Rómájában
a kazamaták freskói, amikor egyszerre beáramlik a
huszadik század benzingôzös levegôje". Most, az
aluljáróból való kiûzetés óta,
a körutak járdáinak nagy részére még
jobban kiterjedt az alkalmi árusok hada. A kör- és fôutakon
immár nemcsak a járda melletti parkolás vált
lehetetlenné, de a járdákon való gyalogosnak
is bódék ezrein kell átugrálnia. Néhány
évvel ezelôtt a Levegô Munkacsoport emblémáján
egy anyuka úgy sétáltatta csecsemôjét,
hogy az autók és utcai árusok miatt eltorlaszolódott
járdán a feje fölé emelte a babakocsit. A groteszk
vicc valóság lett.
Budapest szépségének
és lakhatóságának a közlekedéssel
összefüggô csonkasága az aszfalt uralma. Zöld
területre nagyobb léptékben van szükség.
Az elsô fákat 1846-ban a városvédô" Széchenyi
ültette a mai Szabadság tér helyén. Addig zöld
nem volt a városfalakon belül. Most viszont, a gépjármû-közlekedés
kitiltásával, maga az erdônyi zöld fal lenne a
várost védelmezô erôd. A nem bentlakó
autós az Európa-szerte P+R rendszerrel csak a parkolókig
jutna el, onnan a jól megszervezett (!) tömegközlekedés
vinné tovább. Kisbuszok és taxik, autóbuszok
de végre gyalogosan is lehetne használni a város
közelebbi pontjait. A zöld fal visszaadná az egykor még
gyalog vagy omnibuszon percek alatt elérhetô Város-
és Népligetek, az Orczy kert közelségét,
a városi park fogalmát. A járhatóságot,
a sétát a levegôt. Már a régiek kigondoltak
egy azóta elfeledett összefüggô belsô zöldgyûrût,
éppen az elôbb felsorolt gépkocsi-tilalmi vonallal
párhuzamosan: a Margit sziget-Vizafogó Aréna úti
laktanyák kertje -Állatkert Városliget a Keleti
pályaudvar környéki lóversenypályák
Kerepesi temetô Józsefvárosi pályaudvar
Tisztviselôtelep Népliget Orczy-park Ferencvárosi
pályaudvar egybefüggô sávjában. Ezt a zöldgyûrût,
az idôközben beépült Vizafogó kivételével,
ma is meg lehetne valósítani. A telekspekuláció
azért nem szüntette meg máig sem ennek az esélyét,
mert olyan honvédségi, vasúti és temetôi
területekrôl van szó, amelyek sokáig érinthetetlenek
voltak. A lehetôség tehát még mindig adott,
és egy nálunk szokatlan, emberközeli változatot
kínál. Az egyesített Berlinben a lebontott fal helyén
merült fel hasonló terv, de azt mint feledni való rosszemlék-mûvet
elvetették.
Éppen e sáv küloldalán
lehetne megállítani az autóáradatot. Van rá
hely. A Nyugati pályaudvar Rákosrendezôre, a Keleti-,
a József- és Ferencvárosi pályaudvarok összevontan
a kôbányai Hungexpo-Jászberényi úti vasúti
területek felhasználásával kijebb települve,
a felszabaduló hatalmas térségek parkoló területeket
is adnának, az így nyert vasúti pályák
pedig egyszerre kínálnának gyûrûs és
sugaras metróbôvítést. Hiába volt Budapest
a villamos és a metró kiépítésének
idején diadalmas elônyben, mára ez szomorú vicc
lett. Bécs egy évtized alatt túlszárnyalta
a mi 120 éves metrófejlôdési szintünket.
A kontinensen elsô kis földalatti vasutunk Európában
a harmadik (1874), siklónk is a harmadik volt (1870), ráadásul
az elsô városon belüli sikló. A Baross utcai elsô
végleges villamosvonal Európában az elsô városközponti
villamosvasút. A sikló annakidején egyetlen év
alatt épült, a földalatti és a lóvasutak
villamosítása két év alatt mindenestül
lezajlott. Akkor ez jó üzlet volt... A világ számos
városában együtt futnak a vasutak és az elôvárosi,
sôt metrók sínjei. Nálunk vajon mi gátolja
meg ezt a logikus és igen takarékos megoldást? Kelenföldön
(30 éve pályázat is volt rá) lehetne felépíteni
egy nagy, valóságos nyugati pályaudvart, és
onnan csak a Keletre-Délre továbbhaladó vonatoknak
kellene áthaladniuk Pest felé. Miért kell az immár
Európához tartozó Budapestre Nyugatról érkezô
utasnak plusz félórát bumliznia a Keletibe? A valódi
fôpályaudvar Budapesten helyzetébôl adódóan
csak Kelenföldön ésszerû. Ezt egészítené
ki a Keleti (új helyén, Kôbányán) és
az Északi Rákosrendezôn. Clintonnak kellet ide utaznia,
hogy a kelenföldi változatot végre kipróbáljuk.
Hála a CIA-nak és az FBI-nak, a szent MÁV síneken
a pszeudo-metró bevált.
Amikor a Nyugati pályaudvar
csarnokának rekonstrukciója 15-20 éve felmerült,
oda egy nagy kultúrközpontot javasolt a kultúrlobby,
méltót az egyedülálló szépségû
Eiffel-konstrukcióhoz. Milyen jól jönne ez egész
Budapestnek. Azóta a Lokomotív GT ki is próbálta.
Akkor, még a Budapest Sportcsarnok építése
elôtt, persze a szovjet adaptáció gyôzött.
A Nyugati melletti felüljáró is akkoriban épült,
és a hosszú távon való kisiklás igazságát
még az építési hibák is ordítva
közölték: a Bajcsy-Zsilinszky út felôl érkezô
hídszakasz nem találkozott a Váci útival...
Párizsban, Sevillában és másutt gyönyörû
múzeumok települtek a patinás vasúti épületekbe.
Nálunk a Nemzeti Múzeum, a Nemzeti Galéria és
a Szépmûvészeti Múzeum gyûjteményébôl
hatalmas anyag láthatatlan. Nem is beszélve a Technikai vagy
az Építészeti Múzeumról, netán
az öt helyen szétszórt Fôvárosiról,
amelyek mint intézmények léteznek, de megfelelô
ingatlan hiányában ez amolyan pszeudo-lét. Kortárs
képzômûvészeti múzeum pedig csak gondolatban
van. A belsô pályaudvarok épületei tehát
aligha maradnának kihasználatlanul.
Ha tehát a kívül
elhelyezett nagy parkolókból és zöldgyûrûbôl
épített sáncok végre megállítanák
az autóforgalmat, illetve az M0-s és a Duna-parti gyorsforgalmi
út hosszú távon levenné a gyorsközlekedés
gondját egykor gyönyörû fôvárosunkról,
mi történne a pesti nagy forgalmú utakon? Számos
olyan nagyváros (Bécs, Barcelona) virágzik, ahol a
nagyszélességû utak közepét korzó
vágja ketté. A Kis- és Nagykörút tengelyében
könnyen elképzelhetô egy Andrássy úttal
rokon megoldás, egy kettôs fasor, amelynek belsô árnyas
sétánya a sétáló, társalgó,
egyszóval nem vásárló, hanem polgári
életet folytató gyalogost szolgálná.
Ha a városmag mentesült
az autóbûztôl és végre esztétikailag
is élvezhetô lesz, talán nemcsak a turisták,
de mi magunk is fölfedezzük, hogy Budapest szecessziós
iskolája milyen egyedülálló élménnyel
ajándékozott meg bennünket. A századforduló
fômûvei nem a nagy köztereken, hanem alárendelt
helyszíneken épültek. Hogy ezek a különleges
építészeti értékek ma mégis kiemelkedô
városi tereken állhassanak, az egyetlen reális lehetôség
az ôket körülvevô utcák képzômûvészeti
elemekkel történô térré emelése.
Meg vagyok gyôzôdve arról, hogy a kortárs magyar
képzômûvészet két nagy pólusa képes
mind a hasonló, mind az ellenpontozó nagy mûvek, városépítészeti
léptékû plasztikák megalkotására.
Ennek hagyományai is élnek képzômûvészetünkben
Schaár Erzsébetet vagy Samu Gézát említem,
nehogy az élô mesterek olvastán protekcionizmusra gondoljanak.
Építészeti léptékû installációkra
gondolok, tartós-nemes matériákból, hogy az
eredmény a várossal együtt élô-patinázódó,
jobb szó híján: köztéri plasztika-építészet
legyen. Barcelona tíz évvel az olimpia elôt belekezdett
egy ilyen akcióba, teljes sikerrel be is fejezték. Azaz ott
sosem ér véget ez a folyamat...
A közlekedés átalakítása
csak az elsô drasztikus mûtét lenne a városon.
Rögtön ezután következhetne az új terület-felhasználáson
alapuló várostagolás. Nem igaz, hogy az élet
csupán homogén sejtek halmaza. az olyan magasabb szinten
szervezett élet, mint egy nagyvárosé, differenciált
módon mûködik. A szocialista utópia terméke,
a minden pontján összkomfortos és persze teljesen
átlátható és ellenôrizhetô lakógép-város,
a hozzá tartozó ideológiákkal együtt életképtelennek
bizonyult. Nem minden városrész lakóértéke
azonos a hierarchián belül, és nem mind egyenlôen
citoyen. Nem is annak épült 100 éve. Természetesen
ma magasabb a komfortminimum, bár évrôl évre
a súlyos gazdasági megszorítások mintha sikeresen
nevelnék le a városlakót a huszadik századi
életlehetôségek ismeretérôl. De amíg
lehetséges, a városi polgár megpróbál
polgárlétet fenntartani, ha nem is tudja, hogyan. A mindent
behálózó, logisztikai elven mûködô
rendszerekben csakis az egymás közötti kapcsolatok, a
kultúrában való megkapaszkodás csikarhat ki
ideig-óráig elfogadható életminôséget
a városban. Valóban mûködô kisközösségekkel,
normákkal, belsô tilalomfákkal és az egymásra
való odafigyeléssel teremthet folytonosságot a gyorsaság
idôbôl kilépô dimenziója ellen. Az élet
léptékéhez az is hozzátartozik, hogy az idô
és a tér fogalma az ember fiziológiájának
valamennyire megfeleljen. A hétköznapi élet folyamából
kis idôre kilépô rítusok az Örökkévaló
istenség idôtlen síkja felé közelítenek,
míg a térbeli megszakítások ezt a testi dimenziókra
vonatkoztatják. Egy város tagolódása ugyanennek
a rendnek érvényesítését tartja lehetségesnek.
Azt hiszem, a modern nagyváros embere számára az egyetlen
védekezési mód az egymás közötti
érintkezési formák apró egységekre való
bontása. Az egyes agorák más-más társadalmi
rétegek erkölcseinek és eszményeinek központjai,
egy-egy városi egység pedig csakis a beépítés
ritkításával szeparálható. Ha kell,
akár a végképp elértéktelenedett házak
bontása árán is. Jutna helyettük hely a parkolásra,
zöld területekre, térbeli szórakozási lehetôségekre
(pl: grund).
A kisebb lépték véletlenül
sem kis gettókat jelent, hanem az egykori templomok, kocsmák
és iskolák által szervezett kisvárosi nagyságrendet,
ahol mindenki mindenkit ismer. Az egyes körzeteknek meg lehet a maga
lakásméreteivel a sajátos szociális és
komfortkaraktere, sajátos szolgáltatásokkal. Házmesterekkel,
vicékkel, mosodákkal, inasokkal, szakács- és
takarítónôkkel. Lewis Mumford egy körzet lakosainak
számát nem egészen 2000 emberben állapította
meg. Ez az a nagyság, amelyben az ember még ismerôsen
mozoghat. Ma az emberek a sebesség bûvöletében
és a televíziózástól nem függetlenül
ennél több ismeretség elraktározására
és fenntartására képesek. Körülbelül
5000 fô esetén gondolom azt a határt, ahol még
kínos szemetelni vagy lopni a szomszédok szeme láttára.
Az ennél nagyobb közösségek" hatékonyságát,
ön- és környezetvédelmének totális
kudarcát naponta tapasztalhatjuk.
Mindennek az eszménynek azonban
éppen az ellenkezôjérôl lehetünk meggyôzôdve.
Jövôkép nélkül városfejlôdésrôl
sem beszélhetünk, a folyamat megmaradt az átalakulás,
átrendezés értékmentes kategóriájában.
A Mester utcában abban az évben, amikor mi hatodikosok dolgozatot
írtunk Milyennek szeretném Budapestet" címmel, a
nyolcadik osztályosok (még nem bôrfejûek, még
csak nem is jampik) megoldatlan kulturális, oktatási és
szociális gondjaik nyomása alatt robbantottak: az egész,
1910 körül kialakult, már akkoriban muzeális értéknek
számító osztályberendezést fejszével
felaprították. 13-14 éves fiúk. Korban hasonlók
a mai marosvásárhelyi vagy boszniai pogromok végrehajtóihoz.
Szilágyi Ákos még a volt jugoszláviai háború
kitörése kezdetén vagy elôtte írja
ezeket a pesszimista reáliákat: A 2000. év nullái
felé sietô ember örök jelenben él, akár
a halhatatlan istenek vagy a kövek: holnaptalanul. Minden bonyodalom,
végkifejlet, közelgô katasztrófa puszta látszat,
kulturális konvenció, vagy megtévesztés csupán.
A végállapot népe számára normális,
hétköznapi létezés az, ami 1935-ben vagy 1938-ban
elkerülhetô katasztrófának látszott...
Mi a második ezredforduló küszöbén elmondhatjuk,
ha akarjuk: nincs mit elkerülnünk és nincs hová
vágyódnunk többé. Vagyunk, ahol vagyunk és
most már mindig itt leszünk. A nem kalendáriumi értelemben
vett, nem mechanikus holnapot csak a kultúra ismeri, a civilizáció
nem..."
Európa akárcsak
az az emlékezetes osztályterem bárd alá kerül,
ha nem történik kulturális csoda. A gazdasági
csoda itt, Keleten, úgy látszik, végleg elmaradt.
Az egész régiót átfogó, kreatív
változásra van szükség, ennek a mi imádott-gyûlölt
Budapestünk csak egyik lehetséges centruma. Idôrôl,
várható valószínûségrôl
e tekintetben fölösleges beszélni, mint ahogyan majdnem
fölösleges a fentiekben megfogalmazott utópiákon
való hosszas rágódás. A logisztika mindenre
kiterjedô hálórendszerébôl ugyanis az
ilyen irányú szökés meglehetôsen ritka
jelenség. A csodát csak a különbözô
kvázi-polgári rétegek kultúrája és
a szekértábor gazdasági lobbyk közötti közlekedés
dugójának megszûnte után remélhetjük.
Ez pedig, már az utópiák birodalma.
Észrevételeit, megjegyzéseit
kérjük küldje el a következõ címre:
lettre@c3.hu