LENIN
ÉS LINCOLN:
A
MODERN HALÁL KÉT ALAKVÁLTOZATA
Kétségtelen, hogy a
halálhoz való viszony egy kultúra leglényegesebb
ismertetôjegyei közé tartozik. Mégis: jelenkori
kultúránkban csak felületesen jártak utána
ennek. Ezért most megkísérlem jóllehet vázlatosan
, hogy a modern halálértelmezés két pregnáns
példáját végiggondoljam: a Lenin-mauzóleumot
Moszkvában és Abraham Lincoln beszélô emlékmûvét
Disneylandben (Los Angeles, USA).
A halál e két ábrázolása
annyiban összevethetô, hogy mindkettô reprezentatív,
ugyanakkor mindketten hazájuk jelenlegi politikai rendjének
egykori megalapozóit testesítik meg.
A Lenin-mauzóleumot 1924-ben
Lenin halála után építették és
rövid idôn belül a szovjet birodalom vitathatatlan középpontjává
vált. A fôvárosban áll a Vörös téren.
Legalább kétszer egy évben a forradalom napján
és május elsején hatalmas tömegek vonulnak
(pontosabban: vonultak) el elôtte, miközben a párt és
az állam vezetôi a mauzóleumon állva integetnek
az embereknek. Ezáltal szimbolikus jelentôségûvé
lett, hogy a mauzóleumban nyugvó Lenin múmiája
úgyszólván az állami rend alapköve.
A mauzóleum felépítése
komoly viták tárgya volt egykoron. A régi bolsevik
gárda többsége úgy vélte, hogy egyetlen
személy ilyetén megdicsôítése nem felel
meg a marxi kollektivizmus eszméjének. Maga a család
is a mauzóleum ellen volt. Sztálin volt az, aki keresztülvitte
a mauzóleum eszméjét, hogy aztán Moszkvát
már ne is lehessen elképzelni nélküle. A régi
rezsim összeomlása után merült fel ismét
az emlékmû további fenntartására irányuló
kérdés.
A mauzóleum külsôre
az egyiptomi vagy babilóniai piramisokra emlékeztet, melyekben
az antik uralkodókat temették el. Ezt a körülményt
különösen hangsúlyozták a mauzóleum
egykori ellenzôi. Ugyanakkor épp ez az érv, amely a
halál tradicionális és modern értelmezése
közti különbséget nyomatékossá teszi.
A fáraó múmiája a halandó test eltemetése
után nem látható többé. A fáraó
háborítatlan túlvilági életének
talán legfontosabb feltétele az elrejtettsége a piramisban.
A piramis egy titok ôrzôje. Középpontjában
a távoliság, a láthatatlanság, az elrejtettség,
a Másság uralkodik. A világ tér-idô homogeneitása
itt szétrombolódik és helye támad a másfajta
létezés lehetôségének.
Rendkívül jellemzô
vonás, hogy az európai felvilágosodás kezdete
óta komoly erôfeszítéseket tettek, hogy a piramis
titkát napvilágra hozzák és ezáltal
a más, a szakrális, a távollevô terét
fizikailag is szétrombolják. A piramisokat megnyitották,
a bennük ôrzött múmiákat összegyûjtötték
és Európába fuvarozták. A British Museumban
vagy a párizsi Louvre-ban a felvilágosodás trófeáiként
tették közszemlére, mintegy bizonyítékaként
annak, hogy nem létezik többé semmiféle titok.
Mostantól miden látható, megvilágítható,
kiállítható.
Jóllehet Európában
a régészetnek, különösen pedig az egyiptomológiának
ez a dimenziója teljesen világos volt. A múmia bosszúja"
igen fontos toposszá vált az elmúlt két évszázad
tömegkultúrájában, számtalan film és
regény cselekménye alapult ezen az elképzelésen.
Ebben a háttérben
még világosabban látszanak a Lenin-mauzóleum
ellentmondásai. Maga a mauzóleum az egyiptomi piramisok és
a British Museum keveréke. Lenin becses múmiája a
Mauzóleum" nevû piramisban van elraktározva. Ezzel
egyidejûleg a Mauzóleum" nevû múzeum ôrzi
Lenin testét. És kétségtelen, hogy a modern
kor múzeumi történetének legsikeresebb kiállítása
ez. Hogy a Vörös téren mindenkor hatalmas emberkígyó
gyûrûzik a mauzóleum bejáratához, tudja
ezt bárki emberfia, aki Moszkvába látogat. Ez részben
az állam által elôírt rendszabályok betartásának
következménye. De pusztán ez nem ad magyarázatot
a tülekedésre. Lenin múmiájának varázslatos
kisugárzása van, mely közvetlenük hat az emberekre.
A szekularizált, kiállított, múzeumivá
tett múmia most ismét szakralizálódik. A misztérium
tehát nem semmisíthetô meg teljesen a múzeumi
kiállítás által. Akkor hát kérdés:
milyen módon raktározódik el a titok?
Lenin múmiájának
nyughelye nyilvánvalóan nem a személyes feltámadás
helye többé. Az állandó ôrszolgálat
és a csaknem szakadatlanul odaáramló kandi embertömegek
biztosítják, hogy a hulla hulla marad és nem történik
csoda.
További biztosítékul
a múmia külsô megjelenése szolgál. Lenin
tökéletesen triviálisan van felöltöztetve,
mint az életben" öltöny, ing, nyakkendô. Az egyiptomi
szarkofágokkal összehasonlítva alig túlszárnyalható
a banalitása: semmi Ünnepi, Transzcendens, Más. Semmi
sem sugallja a testi vagy szellemi transzformációt, ugyanannak
az örök visszatérését. Valószínûleg
éppen ez a radikális banalitás alkotja Lenin múmiájának
titkát és ez a forrása vonzerejének. Az ember
elcsodálkozik, miért éppen ez a férfi és
nem egészen más került erre a kivételezett helyre.
A képtelenség, hogy ezt vizuálisan bármiképpen
is megalapozzuk éppen ez teremti meg a feszültséget.
E feszültséget minden
modern nyugati múzeum látogatója jól ismeri.
Ezekben a múzeumokban szüntelen olyan tárgyakkal találkozunk,
melyeknek a mindennapi életben nem tulajdonítunk semmiféle
különösebb értéket. Ezáltal különül
el a modern mûvészet múzeuma más gyûjteményektôl,
melyek a korábbi korszakokból csak a Kimagaslót, a
Mást teszik közszemlére. A modern mûvészet
titka éppen az, hogy végül is nem alapozható
meg, miért éppen a banális dolgok vannak a múzeumban
elraktározva és miért nem inkább mások.
A Lenin-mauzóleum ebben az
értelemben talán a legradikálisabb megjelenési
formája a modern múzeumi eszménynek és a historikus,
szekularizált halhatatlanságnak általában.
Az egyiptomi múmiák rituális díszítése
egyike volt a modern festészet legfontosabb forrásainak.
Azóta minden mûvész megkísérelte, hogy
mûvében a saját, ám ugyanakkor más, ideális,
transzcendentális képét megalkossa, amely aztán
kiállíthatóvá is válik az idôk
során. Lenin múmiája, mint a XX. századi mûvészet
összességében, mely ready-made koncepciójára
orientálódik, annak a jele, hogy megszûnt immár
a túlvilági transzformáció reménye.
A Túlvilági a muzeális alakjában ismétlôdik
meg, mint a szószerinti Evilági, Profán, Banális.
De ez az ismétlôdés még mindig valami különös
titkot rejteget.
A Szovjetunióban arról
hallani, hogy létezik egy különbözô szakmák
specialistáit foglalkoztató intézet, melynek az a
feladata, hogy Lenin múmiáját karbantartsa. Arról
is pletykálnak, hogy voltaképpen több múmia van,
melyeket állandóan cserélgetnek, ha az éppen
kiállított átmenetileg megrongálódik.
Számtalan vicc és anekdota szól arról, hogy
Lenin múmiája feltámad és megbüntet bizonyos
embereket. Még olyat is hallottam, hogy Lenint eredetileg gaztettei
miatt nem szabadott eltemetni. A szovjethatalom tehát addig fog
fennmaradni, míg meg nem bánják Lenin összes
bûnét. Akkor aztán Lenin megváltódik,
és eltemetik vele együtt a szovjethatalmat is.
Az efféle történetek
és képzelgések arra utalnak, hogy a mauzóleum
titka összefüggésben áll a múmia jelenségének
belsô természetével. Bár mindenki szeme elôtt
van kiterítve, még így is elrejti valódi természetét.
Egészen másképpen
találkozunk Abraham Lincoln beszélô szobrával
Disneylandben. Az emlékmû már elsô pillantásra
sem tartalmaz semmiféle szakrális elemet. Egy szabadidô
park kontextusában van felállítva, a szórakozás
és a játékosság területéhez tartozik.
Másrészt Disneyland figurái az amerikai népmitológia
csírái. Mickey Mouse vagy Donald kacsa alakját a vegytiszta
amerikanizmussal asszociáljuk: felnagyított alakjaikat népünnepélyeken
hordozzák körbe, akár korábban a pogány
istenszobrokat. Ezekkel és más Disney-alakokkal találkozunk
Amerikában mindenütt, ahol a Rendkívüli, a Más,
az Ünnepélyes lép mûködésbe. Disneyland
egész megjelenése úgy hat, akár egy világmetafora.
A valódi amerikaisággal a föld felszínén
lépünk kapcsolatba: az ételek, az épületek,
a ruhák hangsúlyozottan amerikaiak. A speciális attrakciókkal
a föld alatt találkozunk. A Rendkívülit az ember
akkor éli meg általában, ha leszáll a Föld
alá. Kis hajócskákon utazunk egy földalatti mesterséges
folyócska vizén. E patakocska a görög mitológia
Hádeszére emlékeztet. A parton különféle
alakokat figyelhetünk meg, valamennyien Európa múltjának
fontos képviselôi. Ha közeledünk hozzájuk,
megmozdulnak, ha visszalépünk, ismét mozdulatlanná
merevednek akár az Odüsszeiában. Az út a normalitás
világából az elmúltba, a szokatlanba vezet.
Lincoln szobra a park amerikai,
föld feletti részében található egy kis
pavilonban. Az idegenvezetô felvilágosít, hogy voltaképpen
Amerika iránti hódolatról van szó. Mielôtt
magával a szoborral találkoznánk, bevezetnek egy terembe,
ahol kimerítô felvilágosításokkal szolgálnak
a szobor keletkezésére, technikai megvalósítására
vonatkozó problémákat illetôen. A látogató
megtapasztalja, hogyan fest a szobor belülrôl, milyen nehézségek
léptek fel üzembe helyezésekor, miféle javítások
szükségesek vagy lennének kívánatosak.
Így hát semmi sem
marad rejtve. A hitelesség bármiféle illúzióját
módszeresen lerombolják. Lincoln szobra nincs semmiféle
kapcsolatban korábbi élô testével amit Lenin
múmiája még sugalmazott, az immár nincs többé.
A szobor minden porcikája technikai termék, mûvileg
elôállított.
Ily módon készítik
fel a látogatót a találkozásra a szoborral.
Az emlékmû egy pódiumon áll, egy adott jelre
megmozdul és beszélni kezd: Lincoln híres Gettysburgben
elôadott beszédét deklamálja. A hatás
egy zombie-filmre emlékeztet valamiféle lény a lét
és a nem-lét határán. A halhatatlanság
itt azonos a technikai ismételhetôséggel.
Mozgásával és
beszélôképességével Lincoln szobra jobban
emlékeztet az élô elnökre, mint Lenin múmiája
az egykori pártvezérre. Persze Lincoln szobra csak azt mondja,
amit Lincoln nyilvánosan is elôadott, ami a történelem
részévé vált. A technikai reprodukció
kizár bármiféle vitát, nem-nyilvános
vagy organikus jelenséget. A történelmi halhatatlanság
csak a történelem dolga. A felvilágosult technikai reprodukció
csak a nyilvánosat reprodukálja. A technika, mikor pusztán
a nyilvánosat ábrázolja, magára veszi a vallás
funkcióját, mely a testet a lélektôl elkülöníti.
Ami az eleven Lincolnt technikai utánzatától megkülönbözteti,
az csupán a testi, a mulandó, a lényegtelen. Lincoln
szobra jobban megtestesíti az elnök történelmi
dimenzióját, mint ô maga valaha is tehette.
Az emberi test technicizálása
voltaképpen már az egyiptomi múmiák esetében
is fellép, ez ad a testnek végleges, szocializált
és reprezentatív formát. A test örök nyugalomba
dermed, mely megfelel belsô lényegének. És ez
a lényeg a numifikálási technika által meghatározott.
Ám a transzformáció, a feltámadás lehetôsége
itt még nyitva áll, mivel a privát a piramis belsejében
megôrzôdik és fennmarad. Ez az esély a múzeumi
kiállítás nyilvánossága miatt már
erôsen korlátozott.
Átláthatóság,
állandó mozgékonyság, a határok folytonos
átjárhatósága uralkodik Disneyland más
pontjain is. Apolló, a görög isten volt az, aki eredetileg
a gabonát óvta az egerektôl. Mickey Mouse, a Disney-féle
mitológia központi alakja, így a szembenálló,
a dionüszoszi elvet képviseli. Az egerek minden határt
áthágnak és felzabálják azt, amire Apolló
vigyáz.
A Disneylandben szórakoztatóan
megvalósított utópia nem az örök nyugalom
és szemlélôdés klasszikus utópiája,
hanem a szakadatlan mozgás rendkívül modern utópiája.
Ha ez az eksztatikus mozgás organikusan nem folytatható többé,
a technikai reprodukció eszközeivel pótolják.
Kétségtelen persze, hogy valami elvész ily módon,
az ugyanis, ami kivonja magát a nyilvánosságból
és ezáltal technikailag sem reprodukálható.
De ez a privát nélkülöz bármiféle
misztériumot, hisz titok régóta nincs többé,
így irrelevánsnak számít.
Így mozognak szakadatlanul
az embertömegek Disneylandben és e tömegben mindenki hordozza
a maga titkát, ami annyit tesz, hogy nincs immár semmi titok
akár a megelevenedett egyiptomi piramisok, melyekbôl hiányzik
a múmia.
A mozdulatlan képek hangsúlyosabban
tartalmazzák az újjáéledés lehetôségét,
mint a mozgóak. Az újabb kor fantasztikus irodalma számtalan
megelevenedett szoborról vagy képrôl tudósít.
A hagyományos mûvészet még organikus és
redukálhatatlan kapcsolatot tartott fenn az eleven testtel. A Disneylandben
lévô Lincoln szobor soha nem fog feltámadni, azon egyszerû
okok miatt, hogy már él, már mozog, már beszél.
Semmit sem hiányolhatunk belôle. Lenin múmiáját
állandóan ôrzik és bámulják, hogy
magán jellegû feltámadását megakadályozzák,
hogy biztosítják nyilvános mozdulatlanná dermedtségét,
és hogy meggyôzôdjenek arról, Lenin valóban
halott és semmiféle szociális veszély nem fenyeget
többé. Lincoln emlékmûve a kényszer nélküli
szórakozás kontextusában funkcionál, mivel
alapvetôen technicista karaktere bármiféle hasonló
veszélyt már születése pillanatában lehetetlenné
tett.
Észrevételeit, megjegyzéseit érjük küldje el a következõ címre: lettre@c3.hu