A REMEKMÛVEK ÉS A MÚZEUM
Nemrég részt vettem
egy szimpóziumon a remekmû fogalmáról a keleti
part egyik jelentôs múzeumában, ahol azért vállalták
a rendezvény szponzorálását, mert reménykedtek,
hogy ott majd kiderül, mi is az a remekmû. A fórum rajtuk
kívül mûvészettörténészekbôl
és kurátorokból állt, akik valamennyien jóval
közvetlenebb módon foglalkoznak mûalkotásokkal,
mint én, a filozófus. Én azért fogadtam el
a meghívást, mert engem is érdekel ez a fogalom, melynek
gyakorlati implikációiról, gondoltam, nyilván
sokat tudhatok meg olyan kollégáktól, akiknek folyton
dönteniük kell, mely mûalkotások számítanak
remekmûveknek, s aztán más tudósok, illetve
kuratóriumok elôtt meg is kell indokolniuk döntésüket.
Elôadás elôadást követett, ám megdöbbentô
módon senki se szánta rá magát, hogy rátérjen
a témára, ami miatt összejöttünk. Mindenki
a remekmû fogalmának a mai szóhasználatban való
általános leértékelôdésérôl
beszélt, egy-két általában egy elegáns
autó vagy luxushotel reklámját ábrázoló
szellemes diapozitívval nyomatékosítva, amelyek
arra szólítják fel a nézôt, hogy vezessen
egy remekmûvet", sôt töltsön egy hetet egy remekmûvel".
Kétségtelen, hogy a reklámipar lassanként teljesen
kisajátította a magas mûvészet fogalmait arra,
hogy drága luxuscikkeket dicsfénnyel övezzen. Ám
mindannyian elejtjük néha ezt a kifejezést egy salátát
vagy egy felfújtat, egy üzleti levelet, sôt, akár
egy reklámversikét magasztalva. De mivel kellô mennyiségû
irónia is vegyül az effajta szóhasználatba, helyesen
következtethetünk arra, hogy a kifejezés lényegi
jelentése érintetlen marad. Nem arról van szó,
hogy a kifejezés leértékelôdött, inkább
arról, hogy alkalmat ad bizonyos metaforikus túlzásra,
hiszen nem minden autó vagy hotel merne jogot formálni rá.
Szinte minden felszólaló
olyan témát választott, ami a lehetô legtávolabb
áll a remekmû fogalmától, mintha kellemetlen
lenne közvetlenül a fogalomról beszélni. Ez persze
túlzott szerénységnek is tulajdonítható,
ám kollégáim cseppet sem félénk emberek:
irigylésre méltó nemzetközi tekintélyek,
s ennek megfelelôen is beszéltek. Az utolsó elôadást
egy harcos feminista kurátor tartotta, aki annak a véleménynek
adott hangot, hogy a fogalom kétségbeejtôen összefonódott
a fehérbôrû férfiak elnyomó hatalmával
ezért hát nôk vagy kisebbségi csoportokhoz
tartozó mûvészek alkotásait mutatta be, köztük
néhány olyan mûvet, melyek magát a remekmû
fogalmát teszik nevetségessé , elôadásának
rejtett mondanivalója tulajdonképpen az volt, hogy magát
a fogalmat kellene már nyugállományba küldeni,
azzal a hatalom- és elôjog-struktúrával együtt,
mely annak idején életre hívta. Mintha a mûvészet
feladata többé nem remekmûvek létrehozása,
hanem a mûvészet keletkezésének és bemutatásának
társadalmilag sürgetôbb törekvések szolgálatába
állítása lenne. Valóban mérlegelni kell
a kérdést, mondta, hogy miért kellene a mûvészetet
olyan politikai célok elérésére használni,
amelyeket más csatornákon keresztül jóval hatékonyabban
lehetne szolgálni, de talán joggal állítható,
hogy az intézményesült elôjogok egységes
hálót alkotnak, amely minden pontján sérül,
ha bármelyik pontját sértik, és végtére
is a mûvészet egyes agresszív megjelenési formái
meglehetôsen komoly fegyverekké válhatnak, hiszen a
mûalkotásokban a remekmûvekben szociális
értékrendszerek nyilvánulnak meg, s egy olyan érzékenység,
amelyet az elôadó által bemutatott mûvészi
alkotások sértenek. Az elôadó stratégiája
halványan emlékeztetett a dadaistákéra, akik
a mûvészeten keresztül támadták azt az
értékrendszert, amely szerintük felelôssé
tehetô az elsô világháborúért.
Az elôadás mindenesetre
váratlanul a jelenlevôk eszébe juttatta, hogy a múzeum,
akárcsak az egyetem, az utóbbi idôkben politikai csatározások
színtere lett, ami egyébként várható
is volt, hiszen a 60-as évek végének radikális
fiataljai ma már a saját nézeteiket igyekeznek érvényesíteni
azokban az intézményekben, ahová közben beszivárogtak.
A kánonok fölötti viták, a feketék és
a nôk stúdiumainak térhódítása
mind-mind arról a mélyreható átalakulási
folyamatról tanúskodik, amelyre a feminista elôadó
csúfondáros beszédében utalt. Talán
arra is magyarázatot adott, hogy a fehérbôrû,
hímnemû, jómódú kurátorok és
tudósok miért távolodtak el a remekmû problémájától.
Hiszen ez a fogalom mára túlfeszítette egykori kereteit
nem leértékelôdésrôl van tehát
szó , és az energiák, melyek konfliktusokkal teli
mûvészeti intézményeinkben rejlenek, mind itt
gyûltek össze. A vitafórum tagjai ezért egytôl-egyig
kerülô úton közelítették meg a témát,
mintha valaha már mindegyikük megküzdött volna az
elitizmus, a diszkrimináció, a zaklatás, és
az elnyomás súlyos vádjaival. A remekmû fogalma
nem olyan ártatlan téma, mint amilyennek feltételeztem.
Sôt, hamarosan arra is rátérek, hogy sohasem volt az.
Azt szokták mondani, hogy
a múzeumot és a guillotine-t egyszerre találták
fel, s a történelmi igazság az, hogy valóban
van közük egymáshoz, ugyanis a modern értelemben
vett elsô múzeum tárgyai részben azok a mûvek
voltak, amelyeket a forradalmi lelkesedésben lenyakazottaktól
koboztak el. 1791-ben Bertrand Barere, aki a guillotine Anakreónja"
gúnynevet vívta ki mûködésével,
vetette föl egy francia nemzeti múzeum létrehozásának
gondolatát. Mindig is csodálkoztam, hogy Jean-Honoré
Fragonard, az a mûvész, akirôl az
ancien régime
szellemisége jut eszünkbe, a Louvre elsô kurátoraként
túlélte a Forradalmat, míg egykori pártfogója,
akinek Fragonard remekmûvét,
A szerelem
fejlôdésé
t
köszönhetjük, a nyaktiló alatt lelte halálát
a Tuilériák kertjének túloldalán. Fragonard
másik pártfogója, Saint-Non abbé pedig Vivant-Denon
állampolgár" néven a Napóleon Múzeumnak,
a modern múzeum prototípusának a fôigazgatója
lett. Vivant-Denon volt az elsô jelentôs kurátor és
mûvészi vállalkozó, félig kalóz,
félig mûvész, akit ma Thomas Hovingban és talán
Thomas Krensben, a New York-i Guggenheim Múzeum új igazgatójában
láthatunk megtestesülni. Neki köszönhetjük a
múzeum és a remekmû fogalmát, melynek Cecil
Gould, a Napóleon Múzeumról szóló remek
tanulmány szerzôje szerint három, látszatra
igen kevéssé összeillô, ám történelmileg
letagadhatatlan szülôje volt: a republikanizmus, az egyházellenesség
és egy sikeres agresszív háború. Nehezen képzelhetnénk
el tehát politikailag terheltebb fogalmat, ezen már nem sokat
változtat, ha belekeverjük a feminizmust, vagy a kisebbségek
és a homoszexuálisok jogait.
A mûvészet birtoklása
a tekintély jelképe volt, úgy a 18. században,
mint az ókorban. Aki erôszakkal magáévá
tette másvalaki(k)nek a mûvészetét, ezzel
akárcsak asszonyának megerôszakolásával
jelképesen magához ragadta tekintélyét, és
bebizonyította impotenciáját. Ez a hatalom került
át jelképesen az uralkodóktól a néphez,
amikor a birtokukban levô mûveket a Forradalom nevében
lefoglalták. A Louvre-ba belépô állampolgár"
írja egy mai történész a francia királyok
gyûjteményeit kapta örökül." A nép"
természetes joga lett, hogy birtokba vegyék azokat a mûalkotásokat,
amelyek azelôtt leigázásuk kellékei voltak.
Ugyancsak szimbolikus okokból a tekintély átszállt
az Egyházról a világi intézményekre,
az egyházi mûvészet republikánus kezekbe való
erôszakos átruházása által. Ugyanolyan
funkciót láttak el ezek a mûalkotások, mint
a kivégzett arisztokraták közszemlére állított
feje. A módszeres lefoglalás révén annyi mûalkotás
érkezett a Louvre-ba, hogy már leltárba vételük
is komoly munkát jelentett. Fragonard egy volt a Központi Múzeum
bizottságának hat tagja közül, ô kapta feladatául
a leltárkészítést, az erôszak és
fosztogatás katalogizálását. A múzeum
a hatalom szimbólumaként lépett be a modern köztudatba,
nem pusztán egy olyan helyként, ahol esztétikailag
lenyûgözô mûalkotásokat lehet látni,
valamint a mestereket tanulmányozni. Hiszen a tudósok és
a mûvészek a tulajdonosok kegye folytán mindig is hozzájuthattak
a remekmûvekhez. A múzeumlátogatás azonban általános
joggá
vált.
A hatalom szimbolikus megragadása,
ami primitívebb korokban az ellenség szívének
elfogyasztásában nyilvánult meg, magyarázza
Napóleon elképesztô mohóságát,
amit különbözô hadjáratai során a mûalkotások
iránt tanúsított, elsôsorban Itáliában,
a Németalföldön, Németországban és
Egyiptomban. Ez eredetileg a Központi Múzeum nevében
történt a Direktórium utasította, hogy a szabadság
és az egyenlôség uralmának jeléül
foglalja le a leghíresebb mûemlékeket. A történelmi
analógiáktól ittas franciák az ókori
római köztársaság örököseinek
tekintették magukat, Párizst pedig Róma civilizációteremtô
örökösének a mûalkotások erôszakos
átszállításának ezt a hivatást
kellett betöltenie a jelentés szintjén.
Sohasem volt még olyan grandiózus
mûgyûjtemény, mint a kérészéletû
Napóleon Múzeumé az egykori Központi Múzeumé
, bár Hitler (szerencsére megvalósulatlanul maradt)
Führermuseuma, amelyet hasonló elvek alapján hoztak
volna létre, feltehetôen még azt is megszégyeníti,
ha elkészül. A Bonaparte-mentalitás felbecsülhetetlen
hatást gyakorolt a modern nemzeti múzeumra: Louis Bonaparte
alapította a mai amszterdami Rijksmuseumot; a Prado Joseph Bonaparte
kezdeményezésére jött létre; az 1803-ban
alapított milánói Brera Eugene Beauharnais-tôl,
Napóleon sógorától kapta legszebb darabjait.
De az egymásra csak múzeumi minôségükben"
hasonlító remekmûvek gyûjteményének
a gondolata azóta is a múzeum és a mûalkotások
körüli fogalmak lényegi összetevôje; és
amíg csak a hatalom megmarad harmadik összetevônek, addig
az a kérdés, hogy kié a múzeum, továbbra
is megosztja a vitafórumok résztvevôit. Amikor megnyitották
a Metropolitan Museum Lila Acheson Wallace szárnyát, a konzervatív
New Criterion
címû lap ingerült vezércikkírója
jellemzô módon reagált: számára a Metropolitan
az ô szavaival élve a remekmûvek múzeuma",
és arra panaszkodott, hogy az új szárnyban kiállított
mûvek közül alig van néhány, amit az én
régi remekmû-kritériumom szerint érdemes lenne
ellopni. Amikor a Modern Mûvészeti Múzeum kiállította
Vito Acconci mûveit, egy politikailag elkötelezett metszetkiállítással
együtt, azzal vádolták, hogy eladta magát a divatos
radikális irányzatoknak, és mellékesen megjegyezték,
hogy a politikának nincs semmi keresnivalója a múzeumban.
Csakhogy a múzeum kezdeteitôl fogva politikai természetû.
A remekmûrôl szóló konferencián a harc
nem politika és politikamentesség között dúlt,
hanem két politikai állásfoglalás között,
amelyek közül az egyik már olyan régóta
van hatalmon, hogy a legutóbbi idôkig akarva-akaratlanul elfeledkezett
arról, hogy mennyire a politikában fogantatott. A kurátorok
és a tudósok félénksége pedig azzal
magyarázható, hogy fogalmuk sincs, mi lenne a múzeum
feladata ma, mivel egyre többet hallatják a hangjukat olyanok,
akiket azelôtt kirekesztettek a vitából. A feminista
kurátor épp azt látta fontosnak, hogy felhígítsák
a remekmûvek gyûjteményeit; eloszlassák a hatalom
és a megfélemlítés auráját, amely
ezeket körülveszi; gyengítsék a remekmûvek
által meghatározott múzeum fogalmát, hogy olyan
alkotások is jelen lehessenek, amelyekkel kapcsolatban fel sem merül
a lopás veszélye, vagy talán azért, hogy más
célok szolgálatába állítsák a
múzeumot: ne a remekmûvek létrehozása legyen
többé fontos egy múzeum számára. A múzeumok
túlontúl fontos szerepet játszanak a kortárs
kultúrában ahhoz, hogy csupán a szimbolikus tekintély
tárházai legyenek, és talán szükségszerû
e funkció legyôzése, ha a múzeum eleget akar
tenni a többi feladatnak, amit elvárnak tôle. A múzeum
alternatív szemlélete elleni tiltakozás miatt ragaszkodnak
tehát sokan ahhoz, hogy egy múzeum csak remekmûveket
tartalmazzon, s ez magyarázza a követelôk és az
ellenzôk nyers, gúnyolódó, gyakran sértô
nyelvhasználatát is.
Mostanra talán világossá
vált, hogy magát a remekmûvet egy olyan harcban használják
föl, ami egyszerre politikai és fogalmi. Fogalmi szempontból
a mûvészet céljáról van szó, arról
a politikáról, ami e fogalmat egyszerre két irányba
húzza. A múzeum eredetileg nem a szórakozást
vagy az ízlés fejlesztését szolgálta,
hanem az állampolgárok erkölcsi nevelését.
S ezt megerôsíti, ha arra gondolunk, milyen volt a Napóleon
Múzeum idején a mûvészet didaktikus, moralizáló
mûvészet volt, az a fajta mûvészet, amit az Akadémia
már a Forradalom elôtt is pártfogolt, s ami véget
vetett Fragonard frivol, erotikus képek festôjeként
való pályafutásának, és egy olyan múzeum
kurátorává tette, amelyik az övével és
egykori pártfogóiéval szöges ellentétben
álló mûvészi elveket képviselt. Érzésem
szerint a remekmû mint lényegében támadott fogalom
azért kénytelen ma védekezni, mert más erkölcsi
küldetést akarnak ráruházni a mûvészetre,
mint amit a Forradalom idején betöltött. Hitler a következô
mondatot vésette a
Haus der Deutsche Kunst
falára:
A mûvészet olyan küldetés, mely fanatizmust kíván."
Ehhez azt a megjegyzést kell fûznünk, hogy a mûvészetnek
már számtalan, egytôl-egyig fanatikusan siettetett
küldetése volt, más és más erkölcsi
tartalmakkal.
Akik a mûvészet fogalmát
támadják, illetve akik remekmûvekként tálalnak
olyan alkotásokat, amelyekrôl mindenki pontosan tudja, hogy
egyáltalán nem remekmûvek, olyan erkölcsi küldetést
támogatnak, amely részben a mai mûvészetfogalomban
rejlô két központi ideál, a Mester és a
Zseni ideálja elleni támadás. A mai forradalmi lendület
szerintem annak az intézménynek a trónfosztására
törekszik, amelyikben e két ideális mûvésztípus
alapvetô szerephez jut. Az olyan alkotás, amelyben se a mesterségbeli
tudásnak, se a zsenialitásnak nincs többé helye,
semmiképpen sem tarthat számot a remekmû névre,
hiszen annak mindkettô az elôfeltétele; s ez esetben
a múzeum fogalmát is át kell értelmezni, ha
az sem kapcsolódik többé a remekmû fogalmához.
Hogy élénk kép
éljen bennünk Mester és Zseni ellentétérôl
és végsô soron a mûvészi alkotásnak
arról a struktúrájáról, amelynek a két
pólusát alkotják, s amelybôl módszeresen
kitörölték ôket , vizsgáljuk meg szerepüket
egy tôlünk távol álló kultúrában.
A Miniszter és a Költô alakjára gondolok a klasszikus
kínai kultúrában, ahogy az elôbbi Konfúciuszban,
az utóbbi Lao-cében megtestesül. A nyelvrôl alkotott
nézeteik már elárulják a köztük lévô
különbséget. A konfuciánus szerint a közigazgatás
fô feladata a Mester szavaival a nevek kiigazítása".
Nem az volt a szándéka, hogy fantasztikus számítások
segítségével minden dolognak egyértelmû
nevet adjon, ahogy Leibniz álmodta a 17. században, vagy
egyes logikai pozitivisták a mi századunkban, csak az, hogy
a nyelvhasználatot oly módon stabilizálja, hogy a
kommunikáció világos és közvetlen legyen,
minél kevesebb félreértési lehetôséggel.
A szótárszerkesztésnek nagy fontosságot tulajdonító
francia akadémia ennek a konfúciuszi feladatnak tett eleget
szerintem a nemzeti identitás történetében
feltétlenül lennie kell egy fejezetnek a nagy nemzeti szótárakról.
Lao-ce ellenben a nyelv mint nyelv iránti mély bizalmatlanságának
ad hangot nagy filozofikus versének elsô soraiban: Az út,
mely szóba-fogható, nem az öröktôl-való"
(1)
er tehát olyan jelentôséget tulajdonít
az egységes használatnak, olyan értéket a beszédnek,
amit a taoista visszautasít, tehát a költô bármilyen
nyelvet is használ, annak semmi köze a Miniszter által
törvénybe vett használati rendszerhez. A nyelvrôl
alkotott két eltérô vélemény csak egy
példa a két tökéletesen különbözô
rendszerre, melyet e két ellentétes ideál hívott
életre. Konfúciusz számára szabályok
nélkül nincs igazi emberi élet, s a szabályok
betartása fontosabb, mint maguk a szabályok. Fô mûve
a Mester és követôi közötti beszélgetésekbôl
áll, amelyek során azt vizsgálják, mi a teendô
olyan helyzetekben, amelyekre még nincs szabály. Hiszen a
Miniszter kénytelen sajnos, sóhajtana a Mester kusza
helyzetekben is döntéseket hozni, de úgy, mintha egy
szabályt követne.
Nem tudom, a Zseni fogalma mikor
jelent meg a mûalkotás nyugati koncepciójában,
bár a szakértelemmel rendelkezô és az isteni
költô ellentéte már Platón
Ión
jában
is megtalálható, ahol Szókratész kajánul
elmagyarázza, hogy Ión nagytehetségû rhapszódosz
és mély hatást gyakorol a nézôkre, de
nincs elegendô tudása, s ezért az ihlettôl függ.
A mesterember a tudással rendelkezô ember szókratészi
paradigmája. Ión tehát nem taníthat, nem adhatja
át másoknak, amit örökül kapott, a mesterember
pedig itt is a tanító modellje. Szókratész
asztalosaiból és cipészeibôl lesznek hagyományunk
Mesterei, Iónból pedig, akit rajta kívül és
felette álló erôk tartanak hatalmukban és irányítanak,
a Zseni alakja. Ám véleményem szerint ez a típus
egészen az érett reneszánszig és Michelangelóig
nem igazán jelentôs, azelôtt csak egy-egy különcben,
mint például Piero di Cosimóban jelenik meg. Tanulságos
megfigyelni, hogyan ütközik a két típus egy-egy
mûvészben, például Albrecht Dürerben. Egy
dolog megkülönböztetni ezt a két típust, mint
a konfuciánus és a taoista ideált; megint más
elképzelni, milyen lehetett egyszerre a kettônek lenni. Dürer
korában éppen a mesterségbeli tudás jelentette
a mûvészi kiválóságot, tehát Mesternek,
egy mûhely vezetôjének kellett lenni, rendelésre
dolgozni, mint egy szabó, a szabályok elsajátítása
és betartása pedig elôfeltétele volt a mûvészet
gyakorlásának a mûvészetnek, amit egyáltalán
nem különböztettek meg a többi mesterségtôl.
Ám Dürert erôsen vonzotta egy másik ideál
is, amely Michelangelóban testesült meg, aki az egész
carrarai márványfejtôt egyetlen hatalmas kolosszussá
akarta faragni, s aki egymaga festette meg a Sixtus-kápolna mennyezetfreskóit.
Nem érdekes, hogy voltak segédei nem a mûvészettörténeti
igazságot, hanem a mûvészettörténeti mítoszokat
kutatjuk. Azonban egy Mester segédek nélkül nem is lett
volna Mester. A mítosz szerves része, hogy Michelangelo egymaga
küzdött meg a hatalmas boltozattal, saját kezével
festett oda minden egyes festékfoltot, és egy páratlan
mûvet hozott létre, amely szabályok nélkül
készült: a Fenséges birodalmába tartozik, ahol
a Zseni az úr. Panofsky ír Dürer nehéz, boldogtalan
házasságáról (a Mester házasságban
él, a Zseni magányos). A problémák részben
abból adódtak, hogy olyan nôt vett feleségül,
akit nevelése alkalmassá tett, hogy
Frau Meister
legyen,
de aki képtelen volt alkalmazkodni azokhoz a követelményekhez,
amelyekkel egy Zseni társának kell szembenéznie.
A Mester fogalma feltételezi
egy bizonyos intézményes valóság létezését.
A mesteri rang elérésének fokozatai vannak, és
a mesterségbeli tudást remekmû elkészítésével
kell bizonyítani. Létezik tehát egy hallgatólagosan
elismert, határozottan körvonalazott szabályokkal rendelkezô
tanintézmény, s a szabályok elfogadása az elôfeltétele
a belépésnek a rendszerbe, amelyet a mûvész
már Mesterként hagy el. Hauser Arnold, a mûvészetszociológus
szerint ez nem annyira a közönségnek, mint inkább
a mûvésznek a közönség beavatkozásától
való védelmét szolgálja, azzal, hogy ellenôrzése
alatt tartja a konkurenciát, a céhbe való belépés
feltételeit, a munkanap hosszát, a béreket, a tanoncidôt,
a remekmû követelményeit. Ez a rendszer az Egyesült
Államok posztgraduális oktatási rendszerében
él tovább, ahol a doktori disszertáció az elôírt
remekmû, amelynek pontosan meghatározott mûfaji szabályai
vannak. Persze ritka, hogy a disszertáció valóban
remekmû, hozzájárulás az emberi össztudáshoz".
Bergson doktori disszertációja egyértelmûen
eleget tett a remekmû követelményeinek, de egyben arról
az eredetiségrôl is tanúskodott, amit egy magasabb
értelemben vett remekmûtôl követelünk meg.
Wittgenstein
Tractatus
a is rendhagyó doktori értekezés,
bár valóban akkor kapta meg a doktori címet, amikor
sikeresen megvédte Bertrand Russell és G.E.Moore elôtt.
Ez a mû mellesleg századunk egyik legnagyobb filozófiai
alkotása, de nemigen állítható a disszertáció
modelljéül, hiszen akkor alaposan híján lennénk
az oktatási rendszer számára nélkülözhetetlen
filozófiadoktoroknak. Olyan lenne ez, mintha a képzômûvészeti
diplomát csak a Sixtus-kápolna mennyezetéhez hasonló
alkotásért adnák meg egyszerûen nem lenne
több diplomás. Mivel a mûtôl válik valaki
Mesterré, a mestermûvet egy kellôképpen tanult
embernek el kell tudni készítenie, ha eléggé
szorgalmas. Hozzáteszem, hogy meglepôdnék, ha egy átlagos
filozófia-tanszék elfogadna a
Tractatus
hoz hasonló
disszertációt: követelnék, hogy a jelölt
világítsa meg, amit írt, míg Wittgenstein,
a Zseni esetében eltekintettek ettôl. A Zsenit nem lehet intézményesíteni,
s ha a Zseni belép mûvészetfogalmunkba, az sem intézményesíthetô
többé.
Ha a mûvészek csupán
Mesterek lettek volna, a mûvészet története olyan
lenne, mint a technika története a tervezés és
a funkció fejlôdése, néhány áttöréssel
és a gyakorlás hosszú periódusaival. Nagyon
hasonlítana a Vasari-féle festészettörténethez:
stádiumok története, amelyek véget érnek
és akadémikussá válnak, amikor nincs már
lehetôség az áttörésre. Vagy mint a filozófia
története, ha csupán disszertációk története
lenne.
Most pedig szeretném közvetlenül
megvizsgálni a zseni fogalmát talán leghelyesebb,
ha Kantot idézem, akinek mûvészeti tárgyú
írásaiban a Zseni központi, és mondhatnánk
romantikus helyet foglal el:
...
E megfogalmazás szerint tehát
a zseniben van egy különös fajta eredetiség: még
ha nem tanulta is a mûvész, amit csinál, nem zseniális,
ha tanul
hatta volna
. Az elsô fagylaltkészítô
eredeti volt, de a fagylalt íze akkor se más, ha olyasvalaki
csinálja, aki fagylaltkészítô mestertôl
tanulta. Talán ezért kell védeni a tanulható
eredetiséget: hiszen a termék szempontjából
nem számít, ki volt az elsô. Erre való a szerzôi
jog, a szabadalom, az engedély, a szigorúan ôrzött
titkok, amelyeket csak díjazásért fedünk fel
vagy adunk koncesszióba, hiszen elvileg ellophatók. A jogbitorlás
lehetôsége miatt a Mester tovább intézményesül.
Picasso szellemes mondása szerint ô azért olyan gazdag
ember, mert eladta a gitárfestés jogát, pedig valójában
gitárt bárki tud festeni, a dolog tökéletesen
utánozható, nem úgy, mint Picasso eredeti tehetsége.
Az intézmények kizárólagos jogot biztosítanak
a Mesternek egy bizonyos termékre, ám a termék attól
nem romlik, ha a titkot ellopják.
Az állam persze törvényeket
hozhat a mestermûvek készítésérôl,
mint például a francia tudományos rendszerben érvényes,
szabályokkal pontosan körülhatárolt
doctorat
d'état
de azt nem követelheti meg, hogy alkotóik
zsenik legyenek. Talán épp ezért rabolja el a zseniális
mûveket egy Napóleon, ezért kell értük
vagyonokat kiadni, hiszen ezek nem tenyésznek az akadémiákon
és az iskolákban, amelyeket a Napóleonok azért
alapítanak, hogy porcelántárgyakat vagy faliszônyegeket
készítsenek bennük. Az eredeti és egyedi zseniális
mû a Napóleon-féle múzeumot a régi
Wunderkammer
rel
ötvözi, ahol ritka, nagy hatású tárgyak
voltak, amelyeket iparilag nem lehetett elôállítani.
Itt azonban felvetôdik a mûvészi oktatás legnehezebb
kérdése egyrészt a képesítés
feltétele mesterségbeli tudásról tanúskodó
mûvek létrehozása, másrészt azonban ha
csak ennyirôl van szó, ez voltaképpen a mûvészet
mint zsenialitás elárulása. Komoly kérdést
vet föl a megrendelésre készülô mûvészet
problémája is, ahol az államnak le kell mondania a
saját kritériumairól a mûvészi zsenialitás
szabadságának javára, aminek a szikrája minden
olyan mûvészben ott van, aki elég jó ahhoz,
hogy megbízást kapjon. A remekmû fölött mindig
bonyolult tárgyalások folytak pártfogó és
festô közt, az elôbbi ragaszkodott ahhoz, hogy azt kapja,
amit kért, az utóbbi ellenkezett, és saját
jogaira hivatkozott. De a zseni ma már teljes szabadságot
követel, amiért mi cserébe tökéletesen
eredeti remekmûvet várunk. De vajon azóta, hogy ez
a követelmény eluralkodott a rendszeren, amelyben pártfogó
és mester egykor olyan remekül megértették egymást,
miért kellett lemondani a szabályozásról? Mi
az, amit a remekmûnek aminek ma a zsenialitás a létfeltétele
fel kell adnia a tökéletes mûvészi szabadság
fejében? Kant, szokás szerint homályosan, de erôteljesen
a következôket írja:
...
Ez nem más, mint a konfuciánus
és a taoista filozófia ötvözése, bármi
legyen is az ára az egyén pszichológiájában.
A Zseni egyfajta törvényhozó, szabályalkotó
így mások is követhetik, anélkül hogy
ôk maguk zsenik lennének. De a szabály a Zsenin, a
Természet közvetítôjén keresztül a
Természetbôl ered, s ezért több, mint szabály:
törvény, s mint törvény, egyetemes. Az egyetemesség
nevében szólítja meg a zseniális mû az
emberiséget mint emberiséget, s ez a gondolat nyomot hagy
a modern értelemben vett remekmûvön, még ha nem
is értünk egyet a kanti premisszákkal. A remekmû
mindenkié, nemcsak a pártfogó, nemcsak az adott kor
és táj tulajdona. Idôtlennek szánták;
túl kell lépnie a történelmi pillanaton. Nem
azért zarándokolunk a Sixtus-kápolnába, hogy
megtudjuk valamit a 16. századi pápákról, hanem
azért, hogy egyetemes emberi mivoltunkban érintsen meg.
Könnyen belátható,
hogy a remekmûvet miért tartják politikailag veszedelmesnek,
különösen azok, akik csoportok vagy osztályok jogaiért
harcolnak, akik persze nem zsenik. Hiszen maga a zseni is felfogható
úgy, mint politikailag kártékony kategória.
Mégis azt hiszem, hogy a remekmû fogalma használható,
sôt szükséges, mert van valami a mûvészetben,
ami túlmegy szabályon, szerzôdésen, céhszabványon.
Talán nem véletlen, hogy végsô soron Napóleonnak
köszönhetjük ezt a fogalmat. Hódításainak
mértékéhez és politikai becsvágyához
fogható az antikvitás óta nem volt. De mégiscsak
a Forradalom nagy emberi értékeinek, Szabadságnak,
Egyenlôségnek és Testvériségnek a hordozójaként
indult hadjárataira és aratott gyôzelmeket. Valami
olyat ígért, amit csak nehéz és nagyra törô
munkával lehetett megvalósítani, s a mûvészet
legkiválóbb alkotásaiban önnön erkölcsi
nagyságának tükörképét látta.
Lao-ce: Tao-te-king
Tericum, 1994
Konfúciusz
Vasari
Hauser Arnold
Észrevételeit, megjegyzéseit kérjük küldje el a következõ címre: lettre@c3.hu