SEBÔK ZOLTÁN: Immár közhelynek számít az a helyzetjelentés, miszerint több tekintetben is valamiféle poszt-, magyarán utó-, illetve vég-korban élünk, ami az utóbbi években megjelent publikációid tanúsága szerint téged is intenzíven foglalkoztat. A teoretikusok egymást túllicitálva jelentik be a történelem, a modernizmus, az avantgárd, egyáltalán a mûvészet végét, ami kitûnô alkalmat ad az értékelésekre, hiszen akkor lehet csak valamit viszonylag elfogulatlanul megítélni, amikor már túl vagyunk rajta. Arra kérnélek tehát, hogy öltsd magadra Hegel Abszolút Szellemének álruháját, s próbáld meg legalább néhány vonatkozásban ismét átgondolni, hogy mi is volt az a talányos valami, amit modern mûvészetnek nevezünk. Ha már Hegelt szóba hoztam, talán kezdjük beszélgetésünket azzal a kissé bizarrnak tetszô tényállással, hogy maga a modern mûvészet is egy záróakkord után jött létre, nevezetesen Hegelnek a mûvészet végérôl alkotott híres elképzelését követôen. Egyáltalán, milyen viszonyban áll egymással egyrészrôl a hegeli, másrészrôl pedig a Belting-Danto-Vattimo-féle vég-teória?
PERNECZKY GÉZA: Több válasz
is adható erre a kérdésre. Az elsô különbség,
amit fölemlíthetek, inkább formális. Hegel a
mûvészet végérôl való megfigyelését
az 1820-as években tette, vagyis egy olyan pillanatban, amelynek
egyáltalán nem pillanat jellege volt, hanem valami olyasmihez
hasonlított, mint az a reggel, amely után a historizmus délelôttje,
az impresszionizmus délutánja és a szecesszió
estéje következett – Hegel elôtt ott állt az egész
tizenkilencedik század. Most viszont 1997-et írunk, alig
több, mint két év múlva ezredforduló lesz,
és érezzük nap mint nap, hogy egy sor más dolog
is fordulófélben van. Az avantgárd vagy a modernizmus
– ha még van ilyen – az is fordul egyet, méghozzá
hanyatt, mint a kurvák. Nem taglalom tovább. Ez a kép,
azt hiszem, jól illusztrálja azokat az érzelmeinket,
amelyekkel napjaink mûvészetére, erkölcsére
vagy közéletére tekintünk. Ezt az állapotot
Hegel emelkedett stílusával összevetni, azt hiszem,
nagyon nehéz és hiábavaló kísérlet
lenne. Komolyabb és mélyebb különbségnek
érzem azt, hogy Hegelnek ez a gondolati-filozófiai kalandja
majdnem olyan magányos teljesítmény volt, mint a nem
sokkal korábban befejezett Goya-sorozatok, ezek a világ végét,
vagy az emberi normák érvényességének
az alkonyát beharangozó grafikák és festmények.
Gondolok például a
Szaturnusz felfalja a gyermekeit
címû
apokaliptikus képre. Sem a magányos és süket
Goya vízióit, sem pedig a köztiszteletben álló
berlini filozófiaprofesszor különös és bizarr
elmélkedéseit nem méltányolták eléggé
a következô évtizedek, anakronisztikus és a történelem
által látszólag egyáltalán nem igazolt
hallucinációk maradtak.
Ma tökéletesen
más a helyzet. Elôször is sehol a porondon nem pillanthatunk
meg egy Hegelt. Sem Danto, sem Belting, sem pedig a többi kommentátor
nem lép fel manapság az Abszolút Szellem vagy valami
más, hasonlóan kozmikus dimenziókat sejtetô
hatalom képviseletében. Kis pragmatikus egyetemi tanszemélyek
szólnak hozzá azokhoz a kérdésekhez, amelyek
az ô közremûködésük nélkül
is közhelynek számítanak, csak ôk legfeljebb jobban
fogalmazzák meg, hogy mirôl van szó: itt a mûvészet
vége. Rögtön hozzá is teszik persze, hogy nem kell
szó szerint venni ezt a kijelentést, elég, ha annyi
igaz belôle, hogy ráuntunk a mûvészetre, sôt,
még ennél is lejjebb engedik az árát. Nagyon
sok mûvészet van – így a szöveg – s mindenkinek
kijár a magáé, mindenki maga is csinálhat egyet,
sôt, a modern társadalom szabadságjogaihoz tartozik
manapság, hogy mindenki foglalkozzon is az ilyen házi feladatokkal
a maga kis szabadidejében.
Valamiféle „egyetemes mûvészet"
iránt érdeklôdni vagy ilyen értékrendszer
után kérdezôsködni egyenesen illetlenség
lenne ebben a helyzetben. Ha Beuys most, egy évtizeddel a halála
után feltámadna, lehet, hogy nem azt hirdetné már,
hogy minden ember mûvész, ahogy azt korábban tette,
hanem áttérne egy új, mélyebbnek és
filozofikusabbnak ható tanításra: legyen mindenki
a maga do it yourself Hegelje.
S.Z.:Javaslom, hogy egy pillanatra vegyük szó szerint a mûvészet végérôl szóló feltételezéseket. Vajon mi lenne akkor, ha egyazon pillanatban a világ minden mûvésze a fejéhez csapna, s azt mondaná, hogy tényleg legyen vége ennek a mûvészetnek nevezett valaminek, s attól kezdve egyetlen mû sem születne. Megítélésed szerint mondjuk Németországban, ahol élsz, hány embert érintene súlyosan egy ilyen helyzet, körülbelül hányan maradnának állás és kenyér nélkül?
P. G.: Dupla fenekû kérdés
ez, mert elôször is szimplán, a földszintjén
egy olyan problémát feszeget, ami napi újsághír.
Ami például a munkanélküliséggel, a társadalom
elöregedésével és a mûvészeti proletariátus
eltartásának a kérdéseivel foglalkozik. Hadd
ne válaszoljak erre, hiszen itt számokat kéne felmondanom,
és nemcsak az úgynevezett mûvészek életproblémáiról
kellene szólnom, hanem sok egyéb dolog mellett az intézmények
költségvetéseirôl vagy a könyvkiadók
piaclehetôségeirôl is.
A mûvészet ma
egy olyan igen nagy pénzeket és tömegeket mozgató
iparág, amelyben talán éppen az úgynevezett
„képzômûvészek" alkotják a legkisebb számú
közösséget. Ha ezek a mûvészek máról
holnapra beszüntetnék a munkát, hosszú ideig
semmi fönnakadás nem történne a kiállítási
és mûkereskedelmi életben, hiszen ez az iparág
is ugyanúgy el van látva mérhetetlen tömegû
raktári anyaggal, mint a többi. Akárcsak az Európai
Közösségben, itt is gigantikus vajhegyek állnak
a hûtôházakban, és akár tízezer
Beuys is jól eldolgozhatna abból, ami el lett téve
a tavalyi vajból vagy margarinból az ínségesebb
idôkre.
Hadd említsek meg egy tragikomikus
közjátékot ezzel kapcsolatban. Az alternatív
mûvészek radikálisabb csoportjai 1990 és 93
között ún. mûvészeti sztrájkot hirdettek
meg, mégpedig azzal a szándékkal, hogy ezzel a „munkabeszüntetéssel"
egy csapásra véget vessenek az elmeszesedett avantgárd
és a zsarnokian pöffeszkedô intézmények
hosszú uralmának és az egész modernista cirkusz
kínos agonizálásának.
Mondanom sem kell, hogy csak
maguk a sztrájkot kezdeményezô alternatív káderek,
meg a nyomukba szegôdött kisemberek szüntették be
tevékenységüket ezekre az évekre. A mûvészeti
ipar két legfontosabb szektora, vagyis a galériák
által felkarolt mûvészek, illetve maguk a galériák
és a múzeumi vagy kereskedelmi, illetve publicisztikai intézmények
csupán egy röpke mosollyal intézték el az ügyet.
Végül is „engedélyeztek" egy egynapos sztrájkot
az AIDS-beteg képzômûvészekkel való szolidaritás
jegyében. Ezen a napon zárva maradtak a múzeumok és
a galériák New Yorkban, és az alternatívoknak
is szabad volt együtt örülniük a hivatalosakkal a sztrájkot
körülvevô „hatalmas sikernek".
Én magam is belekeveredtem
az Art Strike bizottságok munkájába és publicisztikai
tevékenységébe. Az underground fórumok felkapták
az „irodámat", olyannyira, hogy ezekben az években ismételten
is eljutottak hozzám olyan röplapok, brosúrák
vagy grafikai kiadványok, amelyek az én nevem alatt jelentek
meg, mintha tényleg én írtam volna ôket – noha
én magam ezt a sztrájkot az alternatív tábor
ostoba öngyilkosságának tartottam, és éppen
ezért, ha pamfleteket írtam, akkor csak azért ragadtam
meg az írógépet, hogy az egészet ellenezhessem.
Azért érdekes mindez, mert
egyrészt a példa jól mutatja, hogy ha valamilyen gondolat
vagy felismerés tényleg megérett már az idôk
méhében, akkor szinte lehetetlen érdemben állást
foglalni az ügyben – ellene vagy mellette. Egy hisztérikus
örvény alakul ki, ami magával ragadja azt, akinek egyáltalán
van valami köze a dologhoz. Másrészt ez az Art Strike
mozgalom megmutatta, hogy a modern mûvészet a maga titkos
belsô fejlôdési rugóit követve eljutott
egy olyan küszöbre, ahonnan egy szakadékra nyílt
kilátás. A professzorok Hegelt segítségül
híva kimondhatták: már megint itt a mûvészet
vége. És ugyanezen a küszöbön állva
a kevésbé hivatalosak és a sokkal szegényebbek
elôtt is fölrajzolódott egy radikális megoldás,
mégpedig a szuicid kényszerképzet, a mûvészet
öngyilkosságának látszólagos kikerülhetetlensége.
Csak pikáns fûszerként
említem még meg, hogy az Art Strike meghirdetésével
csaknem egy idôben, illetve a mûvészet végét
bejelentô publikációkat megelôzôen több
jelentôs mûvészeti projekt, mail art akció és
kiállítás vagy antológia is született
azzal a címmel hogy
Suicid
. A sor a francia radikális
grafika fenegyerekétôl, Bruno Richardtól, a világhírû
belga mail art mûvészen és archívum-tulajdonoson
Guy Bleus-ön át a New York-i és kaliforniai underground
legkülönbözôbb csoportjaiig terjedt. Erre az érdekes
körülményre nemrég figyeltem fel, amikor egy olyan
bibliográfiai áttekintést szerkesztettem, amely ezeknek
a mozgalmaknak a kérdéses idôkbôl származó
kiadványait foglalta össze.
No de hadd próbáljak
meg mégis válaszolni ez után a kitérô
után a kérdésedre. Ha tényleg bekövetkezne
a mûvészet öngyilkossága vagy természetes
kimúlása (hogy melyikre kerülne sor, az végeredményben
majdnem mindegy lenne), akkor a képzômûvészettel
„komoly szándékkal" foglalkozók nagyobb részét
alig érintené ez a változás, hiszen az elhivatottságot
érzô, de galéria-kapcsolatokkal mégsem rendelkezô
alkotók túlnyomó többsége eddig is csak
magának vagy egyszerûen a levegôbe termelt. Tudjuk jól,
hogy a képzômûvészek kilencvennyolc százaléka
(kerülöm a 99-et!) valamilyen polgári foglalkozásból
él – még világhírû mûvészek
is akadhatnak ebben a mezônyben. Mivel rendszeres jövedelmüket
nem a galériákon át kapják meg, az adóhivatalok
is csak mint hobbi-mûvészeket tartják nyilván
ôket.
Gondoljunk csak a mûvészeti
akadémiák professzoraira, akik évente kábé
két-három képet adnak el, egyébként
azonban a rendes tanári fizetésükbôl élnek.
Egészen a hatvanas évek végéig, amikor Schmela,
a neves düsseldorfi galéria-tulajdonos megszervezte számára
az elsô sikereket, még Joseph Beuys is ebbe a kategóriába
tartozott. Csak a maradék egy-két százalék,
vagyis azok a mûvészek, akiknek már „áraik"
is vannak, kerülnének a mûvészeti ipar hirtelen
leállásával nehéz helyzetbe. De hát
fentebb már említettem, hogy egy ilyen eset különben
sem fordulhatna elô. Valamennyi impresszionista és posztimpresszionista
mûvész számára már réges-régen
(nevezetesen a halálukkal) bekövetkezett a „mûvészet
vége". És lám, egy évszázaddal késôbb
– és csak most igazán! – mégis milliárdokra
rúg a velük foglalkozó évi tranzakciók
volumenje.
Egy szó mint száz,
ha azt kérdezed tôlem, hogy mi lenne, ha bekövetkezne
a mûvészet vége, akkor erre csak azt válaszolhatnám,
hogy elôbb le kéne hogy álljon a pénzgazdaság
egész rendszere, a bankok hada, meg a kulturális turizmust
szolgáló intézmények lánca, és
persze a könyvkiadás nagyrésze is. Ez pedig, tudjuk,
egyszerûen nem következhet be. Ami persze a sorok közé
elbújtatva azt jelenti, hogy már réges-rég
nincs is mûvészet, hanem csupán ezek a gazdasági
erôk és mechanizmusok vannak. Ezek hatnak, és ezek
szabályozzák a kultúra nagy karusszeljét is,
amelyen néhány hintalovat aztán még mindig
úgy hívunk, hogy: – képzômûvészet.
S.Z.: Akárhogy is van, te ezt a hintalovat immár harmincöt-negyven éve lovaglod. A kezdeti nyilvánvaló lelkesedésed mikor váltott át abba a néha csúfolódó, máskor meg rezignált szkepszisbe, ami az iménti megnyilatkozásodból is érzôdik?
P.G.: 1981. május 30-án.
S.Z.: ???
P.G.: Úgy, ahogy mondom.
S.Z.: Látom, hogy ezt a dátumot a polcról leemelt Westkunst katalógusomból puskáztad ki éppen...
P.G.: Igaz. De ettôl függetlenül
szinte még az órára is emlékszem. Délután
közepe volt, amikor a kölni árumintavásár
hatalmas termeiben megnyílt ez az azóta is sokat emlegetett
tárlat, amelyen egyebek közt az utolsó évtizedek
modern mûvészetének nyolc vagy kilenc legjelentôsebb
egyéni tárlatát is reprodukálták, értve
ezen azt, hogy a szóban forgó galériahelységeket
is felépítették az árumintavásár
hangárszerûen öblös termeiben, és begyûjtötték
ezekbe a kasírozott galériákba az eredeti kiállításon
szereplô valamennyi mûvet. De ez csak a hab volt a tortán.
Fantasztikus szellemi és szervezési teljesítmény
volt a tárlat, hogy a dolog financiális oldaláról
ne is beszéljek.
Nos, ezen a kiállításon
járva ütköztem bele elôször abba a falba, amelyen
túl az akkor még nagyon váratlanul és hirtelenül
odatermett
posztmodern
kezdôdött. Fogalmam sem volt persze
róla, hogy mirôl van szó. Csak annyit láttam,
hogy a Westkunst tárlatot, amely egy történeti visszatekintés
volt a második világháborút körülölelô
három évtizedre, lám, csak egy küszöb választja
most el egy másik, tôle teljesen idegen kiállítástól.
Ezt azonban már nem Glózer László és
Kasper Koenig, a Westkunst kurátorai rendezték, hanem a vezetô
német galériatulajdonosok, mintegy kart a karba öltve,
közösen. És amit ezek az urak ott kiállítottak,
azt azóta transzavantgárd néven, illetve Neue Wilden
elnevezéssel emlegetjük.
A Picasso Guernicájától
Pollockig, meg az objektmûvészetig ívelô drámai
panoráma után (ami a Westkunst témája volt)
szinte sokkoló hatással volt ez a vidám mázolgatás
az emberre. Egy csapásra meg kellett értenem, hogy a mûvészet
nem erkölcsi teljesítmény többé, hanem olyasmi,
ami inkább a rokokó kedves ledérségéhez,
vagy a szecesszió erotikus ömlengéseihez hasonlítható.
És persze az is kiérezhetô volt a látottakból,
hogy ezentúl mindent szabad. Nincsenek többé irányok,
és ugyanúgy hiányozni fognak ezentúl a tilalomfák
is.
Sokáig tartott persze,
amíg az ember elfogadta, hogy a Westkunstnak ez a küszöbe
kemény realitás, mi több: egyirányú utca
kezdôdik innen. Vagyis, hogy a hirtelen odavarázsolt posztmodern
termekbôl nincs többé visszaút az avantgárd
jól arányosított évtizedeibe. Még a
nyolcvanas-kilencvenes évek documenta-tárlatainak a rendezôi
is állandóan azzal áltatták magukat, hogy lehetséges
a kortárs posztmodern mûvészet olyan igényû
felmérése, mintha ezek a kasseli kiállítások
a Westkunst folytatásai lennének, nem pedig a galériatulajdonosok
által menedzselt hatalmas bazárokat magukba foglaló
utcák. Szándékosan fogalmazok ilyen durván,
mert hiszen az elmúlt három-négy documenta a kurátorok
és a mûkereskedelem párharca volt: ki állítsa
össze a résztvevôk névsorát, ki kit zsarolhat
meg...? Ez a harc, úgy érzem, épp napjainkban dôlt
el végleg. Az idei
documenta X
a kurátorok pirruszi
gyôzelmét hozta: Katherina David, a tárlat rendezôje
szó szerint is egyedül maradt a porondon – néhány
fotó és fekete-fehér video társaságában.
A bazár ugyan kiszorult
a múzeumból, de ennek az volt az ára, hogy a múzeum
meg leszorult a jelenlegi mûvészet forgószínpadáról,
egyszerûen üres lett. Magyarán: az értékközpontú
kiállításrendezéshez ma már nincsen
többé odaillô mûvészet. Amit a mûtermeikben
az „artisták" csinálnak, az még mindig lehet nagyon
érdekes, de mégis inkább való a Városligetbe.
Azt hiszem ezzel a néhány szóval sikerült érzékeltetnem,
hogy miként és hogyan változott meg az élô
mûvészethez való viszonyom (és merem állítani,
mások viszonya is). Most érzem elôször úgy,
hogy tényleg találó a hasonlat: ezek az utolsó
nagy tárlatok csak hintalovat adtak alánk.
S.Z.: Nagyon érdekes, amit eddig mondtál, de engedd meg, hogy most egy látszólag ezektôl nagyon eltérô kérdést tegyek fel, aminek a lényege azonban ott bujkált a te szavaid mögött is. A modern mûvészetnek kétségtelenül nagy a presztizse a nyugati demokráciákban, ami mindenekelôtt azon alapul, hogy az avantgárd tábora ellen tudott állni a huszadik század két nagy diktatórikus rendszerének, a nemzeti-szocializmusnak és a kommunizmusnak. De vajon mennyire megalapozott ez az értékelés? Emlékezzünk csak vissza az olasz futurizmus és a fasizmus, vagy az orosz avantgárd és a zsendülô szovjet szocializmus igen bensôséges viszonyára. Vagy gondolj csak azokra az egyre szaporodó értelmezésekre (Kolakowski, Groys, Noguez, stb.), amelyek megdöbbentô strukturális hasonlóságot mutatnak ki egyrészrôl bizonyos avantgárd mûvészeti irányzatok, másrészrôl pedig a legreakciósabb politikai mozgalmak között. Mi errôl a véleményed?
P.G.: Nagyon örülök, hogy
már az elôbb megemlítettem a Westkunstot, mert ez a
tárlat remek fogódzót ad ahhoz, hogy megpróbáljunk
tájékozódni ezek között az ellentmondásos
megfigyelések között.
Glózerék szándéka
az volt, hogy azt emeljék ki az 1939-cel kezdôdô két
vagy három évtized modernizmusából, ami a nonkonformizmusra
volt a legjobb példa. Tulajdonképpen még a kvalitás
kérdése is csak ezután következett. Így
került be a tárlatra például Oskar Schlemmertôl
egy egész sorozat csendéletszerû kép, amelyet
1942-ben a náci Németországban töltött belsô
számûzetésének idején festett, úgyszólván
titokban, a lakásával szemben lévô ablakról,
illetve az ott megjelenô tárgyak és alakok árnyjátékáról.
Biztos, hogy nem ezek a legjobb vagy legjelentôsebb Schlemmer-képek,
de valószínûleg te is egyetértesz velem abban,
hogy a helytállás szempontjából ezek a legbátrabbak
és a leghûségesebbek. Ugyanígy, Magritte-tól
nem a jól ismert szürrealista kompozíciókat vagy
a mindenütt reprodukált szó-kép játékokat
tették be erre a tárlatra, hanem azokat a bizarr és
szinte már az ôrület rácsait rázó
expresszív képeket, amelyeket közvetlenül a második
világháború után festett, mintegy a szörnyûségek
kompenzálásaként.
Vagyis a Westkunst megpróbált
az avantgárdra jellemzô formai redukcionizmus mellett egy
másik ütôeret is kitapintani: a nonkonformizmusét.
Az ellenállást, a morális elvekhez való hûséget
is hangsúlyozni kívánta. Úgy érzem,
hogy 1981-ben, tehát a tárlat évében, amely
esztendô egyúttal a New York-i iskola dicsôségének
és a Clement Greenberg-i formalista kritika tekintélyének
az utolsó pillanata is volt, Glózerék ezzel a kiállítással
visszanyúltak az avantgárd egyik kezdeti és talán
kissé feledésbe merült indítékához,
a morális hûséghez. Nem nagyon gondoltak már
erre sem a mûvészek, sem a menedzserek a hatvanas és
hetvenes évek nagy neoavantgárd konjunktúrájában.
Igaz, hogy a nyugati féltekén másodvirágzását
élô modern mûvészet már nem is nagyon
konfrontálódott a diktatúrák demagógiájával
és repressziójával.
Nos, azt akartam csak mondani ezzel, hogy
az általad említett viták résztvevôi,
vagy az avantgárd tisztaságát feszegetô cikkek
írói jól tették volna, ha megnézik a
Westkunst kiállítást. Ezen a tárlaton ugyanis
mint egy ellenállhatatlan erejû mozdony, úgy gördült
a Picassóéktól elkezdett, és Mondrianon át
Pollockig, vagy azon túl is ható nonkonformizmus képekbe
és szobrokba költöztetett ereje a nézôk elé.
És ez az erô félreismerhetetlenül demonstrált
egy értékszemléletet is. Sajnos már az ezután
következô szupertárlat-kísérletek (például
a düsseldorfi „Von hier aus" vagy a kölni „Bilderstreit") is
rögtön visszahanyatlottak a tárlatrendezésnek abba
a felszínesebb mûfajába, amely a modernizmust csak
mint formai problémát ismerte. És ha csak ilyen formai
kritériumok alapján rendezünk kiállítást,
akkor valóban mutatkozik némi felszínes rokonság
az egyes avantgárd irányzatok forszírozott fegyelme
és a különben velük antagonisztikusan ellentétes
diktatúrák intoleranciája között.
S.Z.: Én súlyosabb dologra gondoltam. Arra, hogy Groys például kerek-perec azt mondja, hogy a konstruktivizmus és a sztálinizmus ugyanaz, mert mindkettô úgy gondolja, hogy a nulláról lehet kezdeni. Vagy figyeld csak meg a következô okfejtést: „Nagy pusztító, romboló munkát kell véghez vinnünk. Kisöpörni, kitisztítani mindent. Az egyéniség csak azután lesz teljes, ha a banditák kezébe jutott világgal (melyet ezek a banditák széttéptek és századokra leromboltak) tökéletes és vad ôrültséggel rohanunk szembe. Cél nélkül és tervek nélkül, szervezkedés nélkül: jöjjön a fékezhetetlen ôrület, a bomlasztás." Azt hiszem, magad is elismered, mennyire nehéz megállapítani, hogy mi is ez: a nagy októberi szocialista forradalom kiáltványa vagy dadaista ôrület.
P.G.: Kötetekre való ilyen idézetet
lehetne összegyûjteni mind a politikusok, mind a mûvészek
manifesztumaiból, és bizonyára a „forradalom" szó
az, amely odakínálkozna az ilyen kötetek címlapjára.
Fogadjuk azonban mégis el, hogy erôszak és rombolás
nélkül nincsen forradalom, valamint azt is, hogy vannak történelmi
helyzetek, amikor az ilyen forradalom mégis elkerülhetetlen.
A huszadik század
végén azonban abba a roppant nehéz helyzetbe kerültünk,
hogy éppen torkig vagyunk a forradalmak „gyümölcseivel".
Úgy érzem, hogy az általad említett szerzôk
is állandóan a forradalmak következményeire és
kísérôjelenségeire gondolnak, nem pedig a forradalom
kitörésének a pillanatára. Vagyis összekevernek
indítékokat és következményeket. Aztán
még egy elemet be kell, hogy emeljünk a képbe, mégpedig
a század utolsó harmadában egyre erôsödô
terrorizmust, a vallási és etnikai fundamentalizmust, amivel
nap-mint-nap bajlódunk. Ilyen körülmények között
nem csoda, ha hiperérzékenyen reagálunk minden dörrenésre.
Ha teoretikusok vagyunk, akkor esetleg még a merényletek
olyan „ártatlan" fajtájára is, mint amilyen Málevics
Fekete négyzete
.
P.G.:
A kultúra mint szolgáltatás
és az esztétikai döntés mint emberi jog címû
nemrég megjelent tanulmányomban megkockáztattam azt
a gondolatmenetet, hogy kifejtsem: igazi mûvészet csak zárt
világképben lehetséges. Ezért mind a folklór,
mind pedig a stílusos mûvészet nemcsak magába
zár egy adott kultúrát, hanem ezzel egyidejûleg
kizáró
funkciót is teljesít. Kizárja
magából a tôle eltérô, „idegen" elemet.
Ez lenne a mûvészet sokat emlegetett „egységes világképe",
és ami logikusan következik az egészbôl, az is,
amit néha a modern mûvészet intoleranciájának
nevezhetünk.
Ez a fajta egység
és lezártság az archaikus korokban még egyértelmûen
„egész-séget" jelentett. A modern kor hallatlanul komplex
körülményei között is elképzelhetô
egy ilyen igény, egy ilyen utópia, egy ilyen kezdet. Viszont
könnyen válhat belôle betegség, káros intolerancia.
Egy azonban biztos, ha már pusztítóan türelmetlen,
akkor az, amit szemlélünk, már régen nem mûvészet.
S.Z.: Azt jelentené ez, hogy még a diktatúra „egysége" is jobb táptalaj lenne a mûvészet számára, mint a mai határtalan pluralizmus?
P.G.: Ha csak a logika formális következtetéseire
hallgatnánk, akkor valóban ezt hallhatnánk ki belôle,
és épp az ilyen elhamarkodott logika az, aminek nehéz
ellenállni, ha visszatekintünk például a konstruktivizmus
és a diktatúrák látszólagos egybeeséseire.
Csakhogy a napjainkra jellemzô „határtalan pluralizmus" nem
volt nagyon jellemzô az 1910-es és 20-as évekre, mások
voltak akkor a feltételek. Ha tehát a mai pluralizmus ismérveivel
fölszerelve közeledünk az egykori konstruktivista mûvészet
kérdéseihez, és így próbálkozunk
a logikus értékeléssel, akkor meghamisítjuk
a konstruktivizmus valamikor volt egész korszakát és
vele együtt a konstruktivista mûvészek gondolatvilágát.
Figyelmesebben kellene olvasnunk
a manifesztumaikat. Az újrakezdés határtalan vágya
mellett ugyanis mindig kicseng az írásokból a határtalan
szabadság vágya is. Ez volt az a kérdés egyébként,
amelyben a politikai diktatúrák nem értettek velük
egyet, és itt vált ketté a politikusok és a
mûvészek útja. Az egység nagy és szent
gondolatából a politikusok ideológiai bilincset kovácsoltak,
a mûvészeknek viszont sikerült néhány évre
visszahozni valamit az archaikus korok kincseibôl: a mûvészeti
világkép egységébôl és stiláris
feszességébôl.
Természetesen az ilyen
fajta archaizáló mûvészetnek mindenképpen
meg vannak számlálva a napjai, Hitler vagy Sztálin
nélkül is felemésztôdtek volna idôvel. Annak
arányában, ahogy a huszadik század társadalmai,
dacolva a diktatúrákkal, mégiscsak a demokratikus
pluralizmus felé közeledtek, napról napra nehezebbé
vált volna az ilyen archaikus ízû artisztikum továbbfejlesztése
vagy megôrzése.
Hadd fûzzek mindehhez
még egy aggódó megjegyzést. A határtalan
pluralizmus (tartsuk csak meg ezt a találó kifejezést)
nemcsak a mûvészetek zárt és egységes
formáit oldja fel, hanem újabban, amikor azt látjuk,
hogy itt-ott tényleg már túlzásba viszik a
plurális tarkaság hangsúlyozását és
a sokféleséget, veszélyessé válhat a
személyiség jó értelemben vett integritása
számára is. Napjaink civilizációja néha
azt a benyomást kelti, mintha az ilyen másik véglet
felé közelednénk: Vannak világrészek,
ahol a személyi szabadságjogok határtalan és
öncélú gyakorlása (
minden
kérdésben
és
minden
másodpercben...) az emberi jogok kínálatának
a labirintushoz hasonló kaleidoszkópjába oldja fel
az emberi személyiséget.
Az ember ilyenkor már
nem tud élni a jogaival, hanem eltéved. Lehet, hogy egyszerûen
ezt a folyamatot éli át a mai amerikai vagy nyugateurópai
társadalom legmûveltebb rétege úgy, hogy desztillált
kivonattá párolja le az egész kérdését,
és azt mondja: íme, itt a mûvészet vége.
Ami azt is jelentheti, itt a még áttekinthetô világ,
az integritásom vége.
S.Z.: A konstruktivisták szövegeibôl tehát a szabadság határtalan vágya cseng ki, ami szerinted is derék dolog. Akkor kezdôdne a baj tehát, amikor ez a vágy napi gyakorlattá válik?
P.G.: Azzal kezdeném, hogy a „napi
gyakorlat" nem azt jelenti, hogy ez a szabadság tényleg napra
készen jön a mûvész mûtermébe, és
gombnyomásra valóra is válik. A mindennapok szintjén
a mûvész ezt a feladatot csak mint utópiát és
ígéretet, illetve mint elvégzendô munkát,
vagy még inkább mint megfejtésre váró
rejtvényt, mint a kreativitás próbáját
éli meg. A környezete pedig arra figyel fel, hogy lám,
ez az ember milyen szemtelen. Negyven-ötven év múlva
pedig meg lehet írni, hogy rokonság volt a konstruktivista
mûvész utópiája meg a diktatúrák
ígéret-rendszere között. Ez az elméleti
nagyvonalúság az, ami veszélyes. Nem tudok olyan jó
mûvészrôl a huszadik században, akinek tényleg
megártott volna ez a szabadságvágy, és arról
sem, hogy igazi, a társadalom számára is jelentôs
baj lett volna belôle.
Talán azért
nem, mert a mûvészek munkaanyaga nem a társadalom és
nem az egyes ember, de még csak nem is az emberek kapcsolatát
szabályozó jogi rend. Még a geometrikus formákban
gondolkodó „száraz" konstruktivistákra is az érvényes,
hogy ébren álmodozó, vízionáló
emberek voltak, akik tégla helyett szivárványból
építkeztek. A szivárvány természetéhez
tartozik azonban, hogy igen sok szabadságot visel el.
Az érem másik
oldala, hogy ezek a mûvészek gyakran ráfizettek kalandjaikra
az úgynevezett magánéletükben (van egy igazi
mûvésznek ilyen?). A diktatúrákban munkatáborokba
kerültek, a demokráciákban pedig – ahol enyhébb
fajta munkatábor várt rájuk – a galériák
szorgalmas bedolgozói lettek.
S.Z.: Akkor hol az az egészségtelenül túladagolt szabadság, ami több publikációdnak is központi témája, és amibe a mûvészet szerinted belefulladt? Olyannyira, hogy egy korábbi interjúban egyenesen az aszkézist javaslod gyógyírként...
P.G.: A válaszom erre az, hogy a
„parttalan szabadság" nem a mûvész problémája,
hanem valami olyasmi, ami inkább a társadalom mindennapjaiban
figyelhetô meg, illetve a személyiség köznapi,
gyakorlati életében válhat fenyegetô méretû
ürességgé. Mert az a furcsa, hogy a mûvész
minél messzebb megy el ennek a szabadságnak a hívó
hangját követve, stilárisan vagy mûfajilag mégis
annál szorosabb szabályokat alkot közben magának,
annál kötöttebb. A mindennapok széles országútja
viszont csak a konzum és a banalitások piacterére
torkollik. Bármeddig bolyong is rajta valaki, ugyanazok közt
a bazárok között marad, és végül a
labirintus foglyává válik.
Hadd jegyezzem meg: amit
a mûvészrôl mondtam, az persze sok más foglalkozást
ûzô emberre is érvényes – olyankor fordul elô
ez, amikor az ember képes arra, hogy a szabadság magával
ragadó árját az elhivatás fegyelmével
szorítsa partok közé. A szabadsággal való
gazdálkodás ilyenkor szép arányokra törô
kényszer, amelynek ott vannak biztosítékul a vészkijáratai
– ezeket a magasba vezetô kürtôket hívták
régen a transzcendencia útjainak. Elismerem, hogy kissé
paradoxul és patetikusan hangzik mindez, de még századunk
mûvészetében is az a helyzet, hogy az igazi mûvészi
teljesítményekbôl továbbra is felénk
árad valami ennek a szabadsággal vívott édes
harcnak a nagyszerûségébôl és pátoszából.
Egyszóval, még ma is Shakespeare és Rembrandt gyermekei
vagyunk, legfeljebb kissé szégyelljük az egészet.
S.Z.: Ez a szégyen talán
azzal magyarázható, hogy a modern mûvészet túlnyomó
része szakrális vonatkozásaitól megfosztott
vallás. Legalábbis Erdély Miklós szerint a
hétköznapi dolgok mûvészetté avatása
a szentté avatással analóg esemény. Nos, szerintem
a huszadik századi mûvészet igen jól leírható
a ready-made eljárás fokozatos kiterjesztéseként.
Magyarán, a mûvésznek egyre több profán
dogot szabad bevinnie a mûvészet „szent terébe", s
e tekintetben talán tényleg jogosan beszélhetünk
a mûvészi szabadság növekedésérôl
is. A huszadik század végén viszont, amikor már
gyakorlatilag minden bekerült a mûvészetbe, joggal vetôdik
fel a kérdés, mire való volt ez az egész játék.
Miért jó az nekünk, hogy immár minden mûvészet?
Ma reggel zuhanyozás közben
véletlenül eszembe jutott egy bölcs mondás (talán
Chestertoné?): Amikor megrendül az Istenbe vetett hit, akkor
nem az történik, hogy az emberek többé semmiben
sem hisznek, hanem valami más következik be: mindenben hisznek.
Errôl volna szó?
P.G.: Nagyon örülök, hogy
már az utolsó mondataimnál a szégyenre terelôdött
a szó. Azt hiszem, Duchamp egyik nagy problémája is
az volt, hogy miként küzdje le a szégyenérzetét,
amikor valamilyen közönséges használati tárgyat
nevezett ki mûvészetnek – arra gondolok, hogy a beléje
nevelôdött polgári esztétika normáit és
az úgynevezett „jóérzést" kellett ilyenkor
leküzdenie. Nagyon könnyû ugyanis valamire rámondani,
hogy mûvészet. Végsô soron nem is a szemtelenségét
szégyelli ilyenkor az ember, hanem ezt a link és „felelôtlen"
könnyedséget. Néha ezért nehéz megvalósítani
a látszólag oly könnyû anti-mûvészetet.
Tényleg az a helyzet,
hogy minden olyan aktus, amikor kiterjesztjük valami új dologra
vagy jelenségre a jogainkat (illetve a tetszésünket),
hasonló feszélyezettségérzettel jár.
De le kell küzdeni ezt a zavart, mert csak akkor tudjuk valóban
érvényesíteni elképzeléseinket, ha képesek
vagyunk legyôzni ezt a fajta kezdeti rossz érzést is.
És itt térnék vissza a „határtalan szabadság"
kérdéséhez. Ha ugyanis megszerezzük magunknak
azt a rutint, hogy mindent mûvészetté avassunk, más
szóval, hogy mindenre rávetítsük a hitet, akkor
egy idô után elfogy az a szégyenérzet, amit
a szabadságunk kiterjesztésekor szoktunk tapasztalni.
Van ugyanis valami „szégyentelen"
abban, ahogy a mai szabad társadalmak a szabadságukkal élnek,
és ahogy például a Kozmoszt nem csak fizikailag, hanem
esztétikailag is birtokba veszik. Aránytalannak érzem,
hogy oly magától értetôdôen látjuk
„szépnek" a világot, miközben naponta ezernyi jel figyelmeztet
arra, hogy ez még sincsen egészen így.
Most, hogy ezt kimondtam,
kísértésben vagyok, hogy ezzel a szégyentelenséggel
helyettesítsem azokat a definíciókat is, amelyekkel
a posztmodern kort szoktuk körülírni. A posztmodern kor
nem tud megilletôdni. Kérdés azonban, hogy ha végképp
leszoktunk arról, hogy elpiruljunk, tudunk-e még akkor örülni?...
S.Z.: Bizonyos elképzelések szerint a modernizmus végét az jelenti, amikor megszûnik a „magas" és az „alacsony", magyarán az elit és a tömegkultúra közötti különbség. Ez a nivellálódás az Egyesült Államokban a Pop Art robbanásszerû sikerével következett be. Talán nem véletlen, hogy az új irányzat kulcsfigurája az az Andy Warhol volt, aki pályáját a reklámszakmában kezdte, s aki aztán tényleg szégyentelenül hajtogatta, hogy mindenszép...
P.G.: Errôl az jut rögtön
az eszembe, hogy Warhol mégis megpróbált egy új
ingerre rátalálni, mondhatnám, egy mesterséges
elpirulást produkálni. Valami olyasmit keresett, amivel a
régi szakrális küszöb átlépésekor
jelentkezô megilletôdöttséget helyettesíthetné.
Ez pedig a leselkedés volt. Nem mondok semmi újat vele, hiszen
ma már könyvtárnyi irodalma van annak, hogy a pop kultúrában
milyen fontos a voyeurködés. Ha már mindent szabad,
akkor mesterségesen kell olyan helyzeteket, olyan kulcslyukakat
teremteni, amelyek segítségével újra izgalmassá
válhat a világ, a leskelôdés. A mai tömegkultúra
azáltal avatja a megszokott dolgokat mûvészetté,
hogy elvesz valamit a határtalan szabadságunkból.
Egy kulcslyuk elé állítja a nézôt és
ezáltal hozza olyan helyzetbe ôt, hogy erotikus izgalmakat
érezzen – még akkor is, ha csak egy pohár víz
van a túloldalon.
Kitûnô példa
erre a videoklipek vizuális világa, itt ugyanis szó
szerint alkalmazzák néha az ilyenfajta kulcslyuk-perspektívát:
a dolgok egy tölcsérszerûen szûkülô
csatornán át folynak, repülnek, vagy sodródnak
felénk, miközben szokatlan szemszögbôl és
szokatlan sebességgel éljük át a leghétköznapibb
tárgyak világát. Minden veszélyessé,
kalandossá, erotikussá vagy visszataszítóvá
válhat ebbôl a szemszögbôl. Könnyû lenne
bebizonyítani, hogy ez a trükk az akusztikai hatások
terén, vagy az egyébként roppant szimpla jelenetecskék
megrendezésében is újra és újra felfedezhetô.
Weöres Sándor már vagy húsz évvel ezelôtt
rátalált erre a Disneyland-kulisszákra rácsodálkozó
ál-naiv perspektívára: „...Mûfiú szól
mûleányhoz: Mûleánykám mûszívembôl
mûszeretlek".
Nehogy azt hidd, hogy egyértelmûen
lebecsülô lenne az ilyen szerelemmel kapcsolatos véleményem:
mert eléggé érdekes ez a versike...
S.Z.: Érdekesnek érdekes, de vajon milyen lesz egy ilyen szerelem gyümölcse? Fordítsuk komolyra a szót. Jeff Koonsról, aki azzal vált híressé-hírhedtté, hogy nemcsak tipikus giccs-tárgyakat „sajátított ki" (ez a fajta kisajátítás vált a New Yorkban appropriation néven ismert irányzattá...), hanem Ciccolinával, másként Staller Ilonával való szerelmi kapcsolatának legintimebb pillanatait is egy az egyben, színes plasztikában és képben örökítette meg, nos, errôl a Jeff Koonsról azt állítják az esztéták, hogy mindezt csak iróniából csinálta. És állítólag éppen ez az irónia volna az, ami megkülönbözteti mûveit a pornográfiától vagy a giccstôl. Van azonban itt egy bökkenô: ebbôl az „ironikus-mûvészi" magatartásból született egy gyerekük. Az irónia terméke lenne ô?
P.G.: Úgy tudom, a gyerek megszületése után Staller Ilona váratlanul elvált Jeff Koonstól. A gyerekért azután hosszan pereskedtek. Feltételezhetjük, hogy iróniából tették? Lehet, hogy a jó öreg avantgárd szemszögébôl ez a per volt Jeff Koons igazi mûvészete?
Észrevételeit, megjegyzéseit kérjük küldje el az alábbi címre: lettre@c3.hu