„Úgy beszélnek a társadalomról, mintha nem tudnák, hogy ezt a fogalmat azért találták ki, hogy mindent megkettõzzenek, és aztán történelmi vagy nemzeti összehasonlításoknak tegyenek ki - tehát hogy elbizonytalanítsanak” (Niklas Luhmann)
A modern társadalom egyik sajátossága, hogy kultúraként
írja le magát. Ez sosem jutott volna eszébe
sem a görögöknek, sem a rómaiaknak, sem az apacsoknak,
sem a kínaiaknak. Csak mi, akik társadalmunknak egy kultúrát
tulajdonítunk, vagy ezt éppenséggel elvitatjuk tõle,
kötünk hozzá egy kultúrát a többi társadalmakhoz.
A görögöknek és a rómaiaknak, apacsoknak és
kínaiaknak tökéletesen elegendõ volt, hogy a
saját népükhöz tartozókat „embereknek”,
az összes többit „barbároknak” tartsák. Ezzel
világos volt, hogy az embernek kivel van dolga, és ennél
többet nem is kellett tudni. Sok szól amellett, hogy a következtetés
fordítva is megáll: Amint az ember a saját viselkedését
és másokét „kultúrákhoz” sorolja, többé
nem világos, hanem sokrétûvé és
különbözõképpen értelmezhetõvé
válik, hogy kivel hogyan is kellene viselkedni.
Samuel von Pufendorf volt az a 17. század közepén
és Jean-Jacques Rousseau a 18. század közepén,
aki elõször beszélt arról, hogy társadalmi
állapotokat kulturális állapotokként lehetne
felfogni, jó és rossz értelemben. Pufendorf számára
a kulturális állapot a társadalom szerencsés
állapota szemben a civilizálatlan barbárok szerencsétlenségével.
Csak az egymással való érintkezés során
szabadulnak meg az emberek félelmeiktõl és nyomorúságuktól
- és válnak szabaddá, hogy maguk alakítsák
sorsukat. Száz évvel késõbb Rousseau megfordította
ezt az értékelést, és arról beszélt,
hogy az emberek a természetes állapotban boldogok, a kulturált
állapotban pedig boldogtalanok. A kultúra nem más,
mint virágfüzér a láncokon, amelyek a civilizáció
embereit mesterséges szükségletek, hamis udvariasság,
hiú kíváncsiság és galantéria
üres gesztusainak fogságában tartják. Ezzel szemben
a vadember még tudta, mikor mit kell tudnia és tennie, és
bátran küzdött azért, amit helyesnek tartott. Tehát
itt is ugyanarra történik utalás: A kultúra bevezetése
inkább homályt, mint világosságot, inkább
többértelmûséget, mint egyértelmûséget
teremt.
Itt és sok más korabeli munkában a kultúra
a társadalom sajátos állapotaként jelenik meg.
Elveszti genitivusi alakját, mellyel a görögöknél
és a rómaiaknál még rendelkezett - agri culti
- a föld mûvelése, cultura animi [a lélek mûvelése],
ezt a nevet adta Cicero a filozófiának, cultura dolorum
[a fájdalom mûvelése] a keresztény hit megjelölésére,
és a szó önerejénél fogva substantivummá,
fõnévvé válik. A görögöknél
és a rómaiaknál még rejtve ott volt az emberek
tudatában, hogy a kultúra valami nem magától
adottnak az ápolásával és tiszteletével
függ össze, a bõ aratást csak az eke megfelelõ
használatának, az istenek jóindulatának és
a jó idõjárásnak együtt köszönheti
az ember. Egy jó elgondolást a saját kedély
ápolásának és egy ötlet felvillanásának
kell köszönni, amit nem mindig tulajdoníthat magának
az ember. Hitünk intenzitását a hitre való készségünknek
és az embert a hittel megajándékozó isteni
kegyelemnek köszönhetjük. Az antik kultúrafelfogásban
- legalábbis amennyire ezt ma rekonstruálni tudjuk - egészen
döntõ szerepet játszik annak megkülönböztetõ
tudása, amit az ember maga kontrollálni, befolyásolni,
elõidézni tud egyfelõl - és a körülmények,
feltételek, elõfeltételek és hajlandóságok
másfelõl, amelyeknek ehhez kell járulniuk anélkül,
hogy ezt az ember bármiképpen is befolyásolni tudná.
Ez az antik kultúrafelfogás nem veszett ki egészen
a modern kultúrafelfogással. Megvan még ez a
mellékzöngéje, bár már nemigen gondolunk
arra, hogy a kultúrának volna valami tennivalója saját
társadalmunk vagy saját életformánk alapjaival,
melyekkel nem rendelkezünk tetszés szerint. Aki kellõképpen
kimûvelt, „kultivált”, az tudja, hogy saját étkezési,
öltözködési szokásaival, viselkedés-
és beszédmódjával sokkal több mindent
„mozgat meg” és sokkal többet „idéz fel”, mint aminek
tudatában lehet. Ezért van az, hogy nem minden alap nélkül
beszélnek étkezési kultúráról,
öltözködési kultúráról, viselkedéskultúráról,
beszélgetéskultúráról stb. Ezek a „kultúrák”
igyekeznek távol tartani annak a tudását, hogy az
ember továbbra is húsevõ lény, vagy a saját
test szégyellését, vagy a félelmet attól,
hogy mások bántalmazhatnak, vagy a félelmet saját
vágyainktól, vagy azt a sejtést, hogy minden szó
ítélkezésbe fordulhat. De ezek a „kultúrák”
játszanak is azzal, amit távol tartanak maguktól,
próbálják megigézni, fenyegetnek, csábítanak
vele. Megengedik, hogy elõadjuk, milyen szuverén módon
tud az ember bánni a dolgokkal, amelyek lehetetlenné teszik
a szuverenitást. Csak ebben mutatkozik meg az igazi szuverenitás.
És éppen erre való a kultiválás. Az
emberben kísért az állat, kísért az
isten. De hogy sem az egyik, sem a másik, és nem is akar
az lenni, éppen ez teszi emberré. És elsõsorban
ezt kell kifejteni és bizonyítani.
Ebben az értelemben mindmáig eleven az antik kultúrafelfogás.
És természetesen mindenütt jelen van, ahol a körülmények
feletti kontroll behatároltságával tisztában
vagyunk, legyen szó akár a forgószélrõl,
amely a falvainkat romba dönti, az agressziónkról, amellyel
éppen azokat bántjuk, akiket a legjobban szeretünk,
vagy a naplementérõl egy tengerparton, ami minden kultúrát
feleslegessé tesz, kultúra nélkül viszont fel
sem fogható.
A modern kultúrafogalom egy bár strukturálisan
nagyon hasonló, mégis elsõdlegesen másfajta
tapasztalatra reagál. A modern kultúrafogalom, ahogyan Pufendorf,
Rousseau és sokan mások használják, arra reagál,
hogy a könyvnyomtatással olyan intellektuális gyakorlat
jön létre, amire korábban legfeljebb a kolostorok könyvtáraiban
volt lehetõség, és ott a kinyilatkoztatás iratainak
gondozása körüli kötelezettségek sikerrel
kontroll alatt tudták tartani. Az intellektuális praxis,
amely egyszerre virtuóz és dühödt módon
ott van már a könyvnyomtatás bevezetése után
néhány évtizeddel Michel de Montaigne esszéiben
- az összehasonlítás. Aki olvas és tudja, hogy
mások olvasnak, annak abból kell kiindulnia, hogy az emberi
életmódokra vonatkozó minden kijelentésnél
számításba vehetõ, hogy most tudni lehet, hogy
az emberek más korokban és más régiókban
máshogyan élnek, és mást tekintenek magától
értetõdõnek, anélkül hogy ezért
„barbároknak” lehetne õket tartani. A könyvnyomtatás
robbanást hoz a történelmi és regionális
komparatív tudás terén. És erre reagál
a kultúra fogalma. „Kultúra” az, ami az emberek életmódjában
megkülönböztethetõ, és ebben a tekintetben
más emberek életmódjával összevethetõ.
Rövidebben: „Kultúra” az, ami az össze nem hasonlítható
élõlényeket összehasonlíthatóvá
teszi.
„Milyen érdekes!”
A modern kultúrafogalom az összehasonlítás
intellektuális gyakorlatának eredménye. Csak másodsorban,
mint másodfokú fogalom, amely úgy tesz, mintha elsõrendû
fogalom volna, reagál a kultúrafogalom az egybevetésre,
és mozgósítja az összehasonlíthatatlanság
ellenvetését, az autentikusság és identikusság
momentumát, ami aztán annál érdekesebbé
teszi ezek után az egybevetést. Éppen az intellektuális
kíváncsisággal szembeni védekezés szolgáltatja
elõbbinek a következõ anyagot.
Valójában nem lehet túlbecsülni a szerepet,
amelyet az intellektuális kíváncsiság játszott
a modern társadalom fejlõdésében. Minden óva
intés a könyvnyomtatástól túl késõn
jött, éppen olyan késõn, mint Platón óva
intése az írástól vagy némely kortársunké
a számítógéptõl. És itt egyáltalán
nem az intellektuális csúcsteljesítményekrõl
van szó, amelyeket csak úgy el lehet olvasni, ha van könyvnyomtatás,
és amelyeket csak úgy le lehet írni, ha lehet arra
számítani, hogy akadhat olvasójuk. Hanem a látszólag
teljesen ártalmatlan intellektuális gesztusról, hogy
valamit „érdekes”-nek tartunk, és az összeolvasott komparatív
tudás segítségével gondolatokat alakítunk
ki errõl az „érdekes” valamirõl.
Képzeljük csak el. Egy hívõ ember letérdel
és imádkozni kezd. Egy intellektuel odaáll mellé
és azt mondja: „Milyen érdekes! Tudod, hogy más népek
egészen más istenekben hisznek?” Hogy reagálhat erre
a hívõ, aki hisz a maga istenében? Természetes,
hogy elhárítja a felajánlott összehasonlítást,
az intellektuelt okostojásnak tartja, a többi népeket
pedig pogánynak. Valójában azonban máris megingott.
Valójában máris elfogta valami nyugtalanság.
Hogyan hihet, ha mások másként hisznek? Mit tudhat
õ, ha mások mást tudnak? Ki az õ istene, ha
mások nem ismerik? Meddig terjed az õ istenének a
hatalma, ha mások büntetlenül hódolhatnak bálványaiknak?
Vagy képzeljünk el egy másik jelenetet. Egy
férjes asszony, talán Flaubert Bovarynéja vagy Fontane
Effie Briestje, aki nagyon is komolyan akarja venni házastársi
kötelezettségeit, találkozik egy intellektuellel - a
regényekben, amelyeket olvas, vagy ifjúkori barátai
körében egy tengerparti lovaglás során - akitõl
azt hallja: „Milyen érdekes! Tudod, hogy csak az európai
nyárspolgár veszi ilyen komolyan a házasságot,
és kész lemondani a házasságon kívüli
kapcsolatok sokrétû, ártatlan és szépséges
örömeirõl?” Felháborodva utasítja vissza
a feleség ezt a célzást, erejében magabiztosnak
érzi magát - és mégis elkezd játszani
más gondolatokkal. Más szemmel néz a férjére.
Igényeket, készségeket, ötleteket vesz észre
magán, amelyeket azelõtt nem vett észre. Belemegy
a játékba, és rájön, hogy eddig csak játszottak
vele. És a következõ vonattal bemegy a városba,
vagy mégiscsak megbeszél a fõlovásszal egy
tengerparti lovaglást.
És mindezt egy ártatlan megjegyzés miatt:
„Milyen érdekes!” Erre a megjegyzésre építették
egész pályájukat a modernitás elsõ intellektueljei,
a francia felvilágosodás philosophe-jai. És még
csak nem is kellett gúnyosan hangzania, mint Voltaire esetében.
Nem is kell arra utalni, hogy ez az intellektuális gyakorlat a lelkiismeretre
apellál: papok kérdéseihez kapcsolódhat. Maga
a formula: „Milyen érdekes!” az összehasonlítás,
a reflexió és az önkritika gyakorlatát vezeti
be, amin a modern kultúra alapul, és amibõl sosem
volna szabad kigyógyulnia. Hogy az ember késsel és
villával eszik, pedig pálcikával is ehetne; hogy vidéken
lakik, pedig városban is lakhatna; hogy az egyik hivatást
választja, pedig választhatná a másikat is;
hogy szívesen sörözik, bár a borivást elõkelõbbnek
tartják; hogy színházba jár, bár az
izgalmasabb dolgok állítólag a moziban láthatók:
bármit csinál az ember, ott jár a nyomában
a megjegyzés: „Milyen érdekes!”
Ezt a megjegyzést nem lehet elhárítani,
mert elõször is egyáltalán nem kritikaként,
kifogásként merül fel, ellenkezõleg, a figyelmével
ajándékozza meg azt, amit csinálunk, gondolunk és
hiszünk. De ez az ajándék meg van mérgezve. A
másodlagos megfigyeléssel van megmérgezve. És
még ha az ember továbbra is sört iszik és színházba
jár, akkor is: ez a másodlagos megfigyelés, ez a tudás
arról, hogy közben figyelik az embert, ahogy az ember maga
is figyeli a világot és elhelyezi magát benne, ettõl
az ember többé nem tud szabadulni. És röviddel
ezután azt veszi észre, hogy már csak indokokat keres
arra, hogy továbbra is úgy csinálja a dolgokat, ahogy
megszokta, és már alig van ideje arra, hogy olyannak vegye
õket, amilyenek.
Ilyen háttérrel nem meglepõ, hogy a felvilágosodás
korszaka az ész korszakaként került be a történelembe.
Mert csak az ész lehetett az ember segítségére
abban, hogy megtalálja az indítékokat, amelyekre szüksége
volt, hogy megállja a helyét az intellektuális és
egyéb megfigyelõk elõtt. Csak most kezdett az
ember mindenre, amit tett, gondolt és hitt, indokokat kidolgozni.
És valószínûleg nem volt túlzás,
hanem mélyen átérzett hála, és persze
további intellektuális megfigyelésekkel való
fenyegetés is, ami a francia forradalmárokat arra késztette,
hogy az észnek egész templomot emeljenek.
Az öncsalás mindenesetre nem tarthatta magát
sokáig. Mert egy intellektuelnek valamikor eszébe kellett
hogy jusson, hogy azt az elgondolást, hogy az ember a viselkedését,
hitét, gondolkodását ésszerûen megokolhatja
- egyszerûen és átfogóan „érdekesnek”
találja. És ezzel az ész már el is volt intézve.
Nem maradt más lehetõsége, mint hogy a saját
képességei kritikusának adja ki magát, azaz
hogy mások megfigyelésének önkritikával
menjen elébe, és még több indokot sorakoztasson
fel ennek az önkritikának az elfogadására, mintsem
hogy ezt az önkritikát a maga részérõl
megint csak egyszerûen „érdekesnek” találják.
Kanttól Husserlig a filozófia az önkritika kalandjába
bonyolódik, amibõl mindmáig nem gyógyult
ki.
A modern kultúrafogalom minden életforma esetlegességének
tudatát vezeti be a modern társadalomba. De ezt észrevétlenül
teszi. Elrejti ezt a mûveletet, amennyiben nem az összehasonlítást
hangsúlyozza, hanem az összehasonlíthatatlanságot,
nem a kétséget, hanem az identitást, nem a véletlenszerût,
hanem az autentikust. A modern kultúrafogalom - csapda. Orientálást
ígér, és csak a bizonytalanságot képes
nyújtani azzal kapcsolatban, hogy mennyi ideig tarthatja magát
egy orientáció a másikkal szemben. A hagyományok
általi alátámasztásra hivatkozik, amelyeknek
valamivel hosszabb az élettartamuk, és divatokra meg trendekre,
amelyek szerencsére gyorsabban változnak. De végül
is nem tud mást kínálni, mint a tudást arról,
hogy semmi sem vonhatja ki magát az összehasonlítás
alól, és ezért semmi sem lehet valóban az,
ami. Mindent az kezd ki, hogy nem az, ami valami más.
A kontingencia határai?
Mindezek után nem meglepõ, hogy Niklas Luhmann azt mondhatta,
hogy a kultúra fogalma „az egyik legrosszabb, amit valaha kialakítottak”,
és hogy a vallás, mûvészet és filozófia
mint kultúra megfigyelése „pusztító következményekkel
járt.” De az sem meglepõ, hogy nem arra szólít
fel, hogy ejtsük a kultúrafogalmat, hanem hogy inkább
vizsgáljuk, „mi történik valójában, amikor
a társadalmi kommunikáció fontos területeit -
a vallást és a filozófiát is beleértve
- kultúraként regisztrálják.”
Rossz a kultúra fogalma, mert elrejti saját eljárását,
és a kontingencia tudása helyére önmaga hangsúlyozását
teszi. A kultúra a jelentõs, a fontos, amirõl nem
lehet lemondani, sõt, és ez a rejtõzködés
csúcsa - maga a szükségszerû. És pusztító
következményei vannak a kultúrafogalomnak, mert az érdekesnek-találás
gesztusa - és ez sem nyíltan, hanem burkoltan - a mûalkotást,
a hit aktusát, a filozófiai beállítottságot,
az élvezetet, a szégyent és a kíváncsiságot
nem annak veszi, ami a szokásos szóhasználatban -,
hanem egy olyan jelentõség jeleként, amit csak úgy
lehet felfedezni, ha más hasonló vagy nem hasonló
eljárásokkal vetjük egybe. Pusztító, hogy
most állandóan megfigyelõkkel kell számolni,
akik másfajta jelentést, másfajta motívumokat,
másfajta okokat tulajdonítanak az embernek, mint amit õ
maga gondolna magáról. Pusztító, hogy az ember
csinál valamit, és aztán várhatja, hogy ezt
ki hogyan értelmezi. Az ember szereti az idillt, és aztán
azt vágják a fejéhez, hogy túl sok rossz regényt
olvasott. Az ember fest egy képet, és aztán hallgathatja,
hogy a stílusa túl „akadémikus” vagy túl „naturalisztikus”.
Az ember hisz, és akkor naivnak tartják. Mindehhez most új
indokokra van szükség, ez pedig megváltoztatja a szerelmet,
megváltoztatja a mûvészetet, megváltoztatja
a vallást - a társadalmi kommunikáció más
területeirõl nem is beszélve.
A szerelem és a mûvészet túléli
ezeket a pusztító következményeket. Kiállják
a másodfokú megfigyelés „katasztrófáját”,
amennyiben saját szolgálatukba állítják.
A szerelemben a csábítás, tehát egy megfigyelõ
önábrázolása, aki számít egy nõre,
aki õt megfigyeli, amint õ megfigyeli a nõt anélkül,
hogy jelét adná annak, hogy azért teszi, amit tesz,
mert tudja, hogy megfigyelik (vagy még csábító
módon játszani is tud ezzel a gyanúval), belefér
a természetesen kultivált szerelem átfogó kategóriájába.
A mûvészet Niklas Luhmann szerint azzal kecsegteti magát,
hogy a mûvészt mint megfigyelõt mutatja be, aki képes
játszani a szemlélõ észleléseivel, elõítéleteivel,
túlságosan is józan eszével - és ezzel
egy kép szemlélõjének, egy színdarab
nézõjének, egy koncert hallgatóságának
vagy egy regény olvasójának élvezetet tud szerezni.
Hogy a filozófia hogy reagál erre, azt már hallottuk.
De mit szól mindehhez a vallás? A modernitás nagy
vesztesei közé tartozik? Csak egy „óceán-érzés”
(Romain Rolland) megfigyelhetetlenségébe való visszahúzódás
vagy az elõremenekülés, a konok fundamentalizmusba való
menekülés között választhat? És hogyan
reagál a gazdaság, a politika, a tudomány? Valóban
gazdag kutatási program.
A gazdaság mint „piacgazdaság” teljességgel
és észrevehetõ sikerrel állította be
magát a másodfokú megfigyelésre. Itt az eladók
csak azt figyelik, hogy más eladók mit próbálnak
sikerrel vagy sikertelenül eladni, a vevõk pedig csak azt,
amit más vevõk kedvezményesen vagy anélkül
vásárolnak. A politika átállította magát
„demokráciára”, ami nem jelent mást, mint hogy csak
azt a politikát mûvelik, amelyiknek a megfigyelõknél
(ejtsd: választóknál) sikere van, akik a döntéseiknél
számításba veszik, hogy a politikusok mennyire „politikusak”,
azaz hogy tudnak mozogni a másodfokú megfigyelés veszélyes
terepén. A tudomány pedig az „empíria” fogalmát
kínálja: – és ez nem azt jelenti, hogy kijelentéseket
csak a tárgyukra való vonatkozásukban szabad értékelni,
hanem hogy észrevehetõen más megfigyelõk számára
készülnek, akiknek feltételezik azirányú
képességeit, hogy ellenõrzik ezeket a kijelentéseket.
Itt abbahagyjuk a példákat, nem térünk
ki még a sport, a nevelés vagy a jog területére,
nem érintjük a messzire ható eltolódásokat
a modern társadalom interakciós és szervezeti kultúrájában,
hanem próbaképpen végül a társadalmi kommunikáció
egy területének kultúraként való regisztrálása
maximális esetéhez fordulunk: a társadalomhoz. Mi
történik akkor, ha magát a társadalmat is „kultúraként”
figyeljük meg? Vajon egyáltalán eléggé
kifejlõdött-e az intellektuális összehasonlítási
praxis ahhoz, hogy ezen a tárgyon is kipróbálható
legyen? Természetesen az etnológia és a szociológia
különbözõ változatai nem mások, mint
társadalmak összehasonlító elemzései,
és ezzel a társadalom kultúraként való
vizsgálatai. És Rousseau óta a kultúrakritika
is azzal van elfoglalva, hogy a társadalmat mint egészet
kultúraként szemlélje, és haladó voltáért
dicsérje vagy dekadens voltáért átkozza - a
kultúrakritikus mindenkori kedélyállapota szerint
-, aki eközben rendszerint elfeledkezik arról, ahogy ezt egyszer
Theodor W. Adorno megállapította, hogy része annak
a társadalomnak, amelynek kultúráját bírálja,
úgyhogy a dicsérete gyanús, mert ezzel önmagát
is dicséri, és az átka is, mert ezzel önmagát
is átkozza.
Engem itt másféle esetek érdekelnek, bár
tudatában vagyok annak, hogy ezzel csak tovább terjesztem
az érdekesnek-találás gesztusát. Az érdekel,
hogy vannak-e a társadalom kultúraként való
megfigyelésének olyan esetei, amikor a társadalom
önmagától óvja magát. Az érdekel,
hogy vannak-e olyan esetek, amelyben az összehasonlítás
mûvészete az összehasonlítás mûvészete
ellen irányul: esetek, amelyekben a másodfokú megfigyelés
eszközével a másodfokú megfigyelés „pusztító
következményeit” taglalják. Az érdekel, hogy
a kontingencia megfigyelése bukkanhat-e másra, mint kontingenciára.
Eközben rögtön a legradikálisabb esetet választom,
nevezetesen a modern világtársadalmat, amelyben már
csak egyetlen társadalom van - és ezért azt kell kérdeznünk,
hogy mit tudunk meg a társadalomról, ha önmagával
hasonlítjuk össze. Üres ez a kérdés? Csak
absztrakciókra vezethet? Értelmetlen, mert semmit nem lehet
önmagához hasonlítani?
„Érdekes” esetek
Johann Gottfried Herder annak idején a maga módján
már eldöntötte, hogy milyen úton-módon lehet
ezeket a kérdéseket kezelni. „Egyáltalán
nem szeretek hasonlítgatni” - jelenti ki Az emberiség kimûvelésére
hivatott történelemfilozófiájában, hogy
aztán ennek a filozófiának mégiscsak ezt a
szép alcímet adja, Adalékok az évszázad
számos adalékához. Ez 1774-ben már egy „posztmodern”
gesztus, amely komplex, polikontextuális világgal számol,
egy olyan világgal, amelynek már nemcsak egy, hanem több
megfigyelõje van, és mindegyiknek megvan a jogosultsága,
és ráadásul ezt tudomásul is kell venniük
azzal, hogy megengedik, hogy megfigyeléseik közben más
megfigyelõk õket is megfigyeljék.
Ezért lesz a maxima, amelyet le kell írnunk, ha
megismerni akarunk (Niklas Luhmann), a társadalom önmagához
hasonlításának legfõbb parancsa. Mert leírni
annyi, mint más megfigyelõkbe botlani, önmagunkba mint
megfigyelõbe botlani, és tisztába jönni a feltételekkel,
amelyek mellett megfigyelések készíthetõk.
Leírni annyi, mint elkészíteni egy szöveget,
amely alkalmat ad a szerzõjének arra, hogy megfigyelje magát
megfigyelés közben. És leírni annyi, mint megállapítani
tudni, hogyan mûködnek a szövegek, és ebbõl
visszamenõleg nem mindig egyértelmû következtetéseket
levonni arra nézve, hogyan készülnek a megfigyelések.
Tehát még egyszer: Vannak-e a társadalom kultúraként
való megfigyelésében olyan esetek, amikor a társadalom
saját magától óvja magát? Tudjuk már,
hogy ezt a kérdést csak úgy lehet megválaszolni,
ha olyan eseteket keresünk, amelyekben a társadalom önmagát
teszi megfigyelhetõvé. Valójában tehát
olyan társadalomelméleteket keresünk, amelyek a megfigyelés,
mégpedig a másodfokú megfigyelés ténye
köré vannak kialakítva. Természetes, hogy az
embernek rögtön Luhmann társadalomelmélete ötlik
az eszébe, de úgy gondolom, hogy még legalább
három olyan eset lelhetõ fel, ahol a társadalom önmagához
hasonlításának lehetetlen manõverébõl
nõtt ki az elmélet, és ennélfogva a modernitás
intellektuális fejlõdése csúcspontjainak számíthatnak.
Összesen négy eset tehát, de biztos vagyok benne, hogy
a lista nem teljes.
Az elsõ eset a politikai gazdaságtan kritikája,
ahogy Hegel és Marx bevezette. Hegel „megkettõzés”-fogalma,
valamint az „osztályharc” és a „forradalom” marxi fogalmai
a társadalom társadalmon belüli megosztásának
és önmagával való összehasonlítási
lehetõségének elõfeltételei. Hegel és
Marx után nincs többé olyan társadalomelmélet,
amely meggyõzõen vonatkozhatna valamire a társadalmon
kívül, hogy valami mércét lehessen találni
a társadalom összehasonlításához. Sem
a „teremtés” a teológusoknál, sem az „ész”
a filozófusoknál, sem a „haladás” az ideológusoknál
nem kínál már olyan külsõ fogódzót,
amelybe kapaszkodni lehetne, amelyhez tarthatná magát az
ember. A társadalom nem más, mint önmaga kultúrája
az antik és a modern értelemben. Osztályérdekek
által motivált szociális konstrukció. És
praxis, amelynek még tisztába kell jönnie önmagával.
Ez már annyira radikális volna, amennyire ma elképzelhetõ,
csak ne jönne hozzá a társadalom összehasonlítása
az erkölcsi állammal (Hegel), a humánus társadalommal
(Marx), ami olyan szempontokat vezet be a társadalomba, amelyek
maguk nem tehetõk megfigyelés tárgyává.
A második eset a pszichoanalízis és kritikája.
Ha Freud Rossz közérzet a kultúrában címû
írását a másodfokú megfigyelés
igényével a háttérben olvassuk, könnyen
meglepõdünk, milyen lényeges a félelem szerepe
Freudnál, és milyen egyértelmûen a felettes
éntõl való félelemrõl van szó,
ami a maga részérõl a közösség megtapasztalásából,
tehát a megfigyeltségbõl ered. A „rossz közérzet
a kultúrában” azonos magával a kultúrával,
a kultúra minden élvezete, ha van ilyen, mindig ennek a rossz
közérzetnek az élvezése is. Társadalomelméletté
a pszichoanalízis mindenesetre csak abban az értelemben válik,
amint Gilles Deleuze és Félix Guattari Anti-Ödipuszában
elzárják elõle a családhoz való menekülés
útját, azaz amennyiben rábizonyítják
az Ödipusz-komplexust mint fixa ideát, és a társadalom
„skizogén” hatása maga lép az elemzés centrumába.
Ez persze még marxista módon motivált, tehát
még kapitalizmus-elemzés. De a lényegi pontot érinti,
hogy a társadalom önmagához mérése, azaz
a kulturális analízis azt veszi számításba,
ami egy társadalmi végkifejlet differenciáiból
adódik. Hogy ezek a különbségek egyre „üresebbek”
lesznek, ahogy ezt Jennifer Allen szerint a kultúrakutatás
(cultural studies) ma kimutatja, elkerülhetetlen következmény.
Mert csak megfigyelõk „tölthetik ki”, azaz tételezhetik,
amit aztán a megfigyeléseiknek megfelelõen meg lehet
figyelni.
A harmadik esetet a konstruktivizmus ismeretelméleti mozgalmai
testesítik meg, mégpedig mind a dekonstrukció nevû
filozófiai változatában, mind „a szellem ökológiája”
nevû kibernetikai változatában. Jacques Derrida éppúgy,
mint Gregory Bateson - hogy csak ezt a két képviselõjüket
említsem - kérlelhetetlenek mindenfajta külsõ
utalásnak „függelékként” vagy „elírásként”
való leleplezésében, amelyek csak arra szolgálnak,
hogy eltereljék a figyelmet arról, ki hogyan konstruálja
meg a saját viszonyait. Legyen szó akár „írásról”,
akár a „szellemrõl”, a megismerés folyton önmagába
botlik, ha a saját elõfeltételeire kérdez,
és nincs is neki más, csak önmaga, ha ezeknek az elõfeltételeknek
az elõfeltételeire keres választ.
A negyedik eset végül a szociológia kritikája,
ahogyan ez Niklas Luhmann társadalomelméletében adva
van - a szociológiának egy teljesen szociológiai kritikája,
mert ez a szociológiakritika a szociológia állítólagosan
empirikus programját bírálja. A társadalom
társadalma címû nagy mûvében Luhmann a
társadalom kultúráját a társadalom „emlékezeteként”
elemzi. Ez az emlékezet mindenféle külsõ vonatkoztatási
pont nélkül mûködik, nincs mércéje
arra, hogy mi a helyes vagy helytelen, kívánatos vagy nem
kívánatos, morálisan kifogástalan vagy morálisan
megfontolandó. Nincs neki más, mint a társadalom múltja,
ahol leírások és megkülönböztetések
után kutathat, aminek keretében a jövõ
oszcillálni tud.
Mert sok beszédnek egy a vége: Ha a modern kultúra
a modern társadalmat az esetlegesség egyre újabb belátásaihoz
vezette, amit egyaránt lehetett a kapitalizmus sikertörténetébe
vagy totalitárius fantazmagóriákba fordítani,
ideje tudomásul venni, hogy a jövõ nyitott, hogy csupán
leírásaink vannak, s ezt a jövõt csak a leírásainkkal
tudjuk megközelíteni. A kultúra fogalma (minden jó,
ha a vége jó), ezáltal mégis „jó” fogalommá
válna. Arra mutatna rá, hogy magunk hozzuk létre a
viszonyainkat, és csak magunkat okolhatjuk miattuk. És ez
még azt is megmagyarázza, hogy a „Milyen érdekes!”-formula
ma már miért nem kelt nyugtalanságot, miért
jelzi inkább egy munka kezdetét.
KARÁDI ÉVA FORDÍTÁSA
Bibliográfia
ELIAS, Norbert
A civilizáció folyamata
Gondolat, 1987
MÁRKUS György
„A kultúra antinómiái”
Magyar Lettre Internationale, 26
HELLER Ágnes
„1968 - prelúdium a posztmodernhez”
Magyar Lettre Internationale, 30
BAUMAN, Zygmunt
„Biológia és modernitás”
Magyar Lettre Internationale, 31
DOUGLAS, Mary
„A két test”
Magyar Lettre Internationale, 18
FOUCAULT, Michel
A szexualitás története I-II.
Atlantisz, 1999
BENVENUTO, Sergio
„Az igazság angolul beszél.
Globalizációs tendenciák és a különbözés
vágya”
Magyar Lettre Internationale, 37
FARKAS Zsolt
„Itt van Amerika?”
Magyar Lettre Internationale, 37
Gilles DELEUZE és Félix GUATTARI
„A rizóma”
Ex-Symposion, 1996. 15-16.
LUHMANNN, Niklas
Látom azt, amit te nem látsz
Osiris - Gond, 1999
Kérjük küldje el véleményét címünkre: lettre@c3.hu
http://www.c3.hu/scripta
http://lettre.c3.hu