A szín mélyén négy ajtó. E nyitódó-csukódó
ajtókon át mintegy egymást kergeti-ûzi, liheg,
levegõ után kapkod a wielopolei plébános, kiáltozva
és fekete reverendájával végigsöpörve
a színt, a pincér, kezében tálcával,
amelyen egy kancsót egyensúlyoz, két ikerforma hászid,
egy nagy mellû szolgálólány, aki valósággal
elõfolyik a saját köténye mögül, mintha
egy Goya-képbõl lépett volna elõ, s miközben
a pap és a pincér nyomában futva állandóan
a padlót törli egy ronggyal, még a szín közepén
álló Kantorhoz is oda-odafut, mint aki kérdezni akar
valamit. Majd a közbülsõ ajtónyílásban
feltûnik és eltûnik egy katonazenekar, tagjain elsõ
világháború elõtti sapka és egyenruha.
Hegedûn játszanak, magasra emelik a lábukat, ahogy
díszmenetben szokás. Elõkerül egy kis chagalli
zsidó, dirigálni kezdi a zenekart. Amikor a zenekar eltûnik,
a sábeszdeklis emberke a hirtelen támadt csendben tovább
dirigálja a nagy semmit.
Az elõadás végére az ajtók
végképp bezárulnak, mintegy megjövendölve
azt a pillanatot, amikor a Kantor-színház bezár és
nem nyit ki többé (Soha ide vissza nem jövök – magyarázza
tovább egy újabb, beszédes elõadáscím
néhány évvel a gyerekkori képekbõl szõtt
Wielopole, Wielopole után ugyanezt az élményt; Jan
Kottnak viszont a nyitódó-csapódó ajtókról
a sok reneszánsz vagy barokk templomon és városházán
található figurás óra jut eszébe, amelynek
kis boltíves nyílásaiban szentek, királyok
alakjai váltogatják egymást, nyomukban a jó
öreg kaszással. Igaza van, ez a kantori "halálszínház",
amely A halott osztály elõadásával született
meg, s bár Tadeusz Kantor, a 20. század talán utolsó
nagy par excellence avantgardista mûvésze munkásságának
e "halálszínházzal" fémjelzett utolsó
tizenöt esztendejében egyre izgatottabban és egyre sietõsebben
gyártotta az új meg új produkciókat, mégis
A halott osztály maradt ez utolsó alkotói periódusának
nem is egyszerûen az emblémája, de leginkább
idõtálló darabja is.
Ha egyáltalán ildomos idõtálló
mûvekrõl beszélni egy olyan alkotó esetében,
akinek fõ mondandója nem is annyira a pillanat értéke
és az idõ hamissága, inkább az ember teljes
elveszettsége a környezõ világ tárgyai
és a maga teremtette idõ kulisszái között.
"Ha a formai fejlõdést hagyományosan egyenes vonallal,
spirállal vagy koncentrikus körökkel szokás jelölni
– mondja Jerzy Pawlasnak egy interjúban –, úgy az én
munkásságom grafikus modellje a labirintus. Ha nincs kiút,
az tanúsítja a legjobban, hogy jó úton vagyunk.
A mûvészetben, természetesen." Mindenesetre tény,
hogy õ, aki 1915 áprilisában jött a világra
a galíciai Wielopolében, a katolikus parókián,
ahol anyai bácsikája volt a plébános ("születésem
pillanatában a nap a zeniten járt, a nap az én atyám",
szerette mondogatni), hatvanéves koráig következetesen
a nyitott alkotói attitûdre, a valóság és
a mûvészet közti határ eltörlésére
voksolt. A halott osztály elõadásával azonban
radikális hitvallás- és pályamódosítást
hajtott végre, kijelentve, hogy számára "az élet
és a mûvészet konformizmusával szemben" immár
"a halál az egyedüli ellenérv".
Egyébként apját alig ismerte – Marian Kantor
az elsõ világháború alatt a Pi³sudski-féle
légióban harcol, de a háború után se
tér vissza a családjához, részt vesz a sziléziai
felkelésben, kereszténydemokrata politikus és lapszerkesztõ
lesz, hogy a német megszállás alatt a nemzeti ellenállás
aktivistájaként Auschwitzban végezze életét
–, s a "nem létezõ apa" alakja Kantor kései "halálszínházának"
egyik kulcsfigurája: a Wielopole, Wielopoléban, a Soha ide
vissza nem jövök-ben, a Ma van a születésnapom-ban
újra meg újra feltûnik alakja. A "legdrágább
lény" viszont, akit élete végéig ezzel a jelzõvel
illet, az az anya, aki igen nagy hatással van rá, ám
ez a hatás már gyerekkorában azonnal átalakul,
mintegy minden elemében teatralizálódik. Jellemzõ
például, ahogy visszaemlékszik a gyerekkori ágya
felett ("az álom világának kapujában") függõ
keresztre, amely elõtt esténként letérdelt,
"egy láthatatlan valakihez" fordulva az anyai ajkakról hallott
imával. Vagyis ez az esti térdelés – írja élete
vége felé – "a láthatatlannal" való kapcsolatot
jelentette számára, a bizonyosságot, hogy "létezik
valami több" mindannál, amit "magam körül megérinthettem
vagy tekintetemmel átfoghattam". Egyébként wielopolei
pajtásai szerint "kiskora óta különc volt és
mindig is az maradt". Órákig állt a plébánia
ablakában, hazavárva az anyját, ám ha lehetetett,
boldogan szaladt és gyönyörködött mind a katolikus,
mind a zsidó szertartásokban, ecsettel, papírral rohangászott
a mezõn, egyszerre megállt, festett valamit...
Az élet minden percében és minden apró
részletében a színházat kereste, s extatikus-lázas
örömet jelentett neki, amikor rátalált. Ám
fordítva, az életre rátalálni a színházban,
ami legalább ilyen szenvedélyesen foglalkoztatta, jóval
nehezebb feladat és hosszabb út volt. Az sem véletlen,
hogy annak a krakkói szobának az ajtaján, ahol a német
megszállás alatt az ifjú Kantor illegális Független
Színháza tartotta elõadásait, ott díszelgett
a figyelmeztetõ felirat: "NEM LÉPHETSZ BÜNTETLENÜL
A SZÍNHÁZBA", ami nyilván szójátékon
alapuló, némiképp morbid ars petica kívánt
lenni, hisz azokban az idõkben bárminemû lengyel nyelvû
kultúrtevékenységért halál járt.
"A háború tabula rasá-t csinált a világból
– írta késõbb. – A világ közel került
a halálhoz, következésképp a költészethez
is, már csak letagadhatatlan rokonságuk alapján is."
Még a háború elõtt, a krakkói Akadémián
elõbb festészetet, majd "dekorációs festészetet"
tanult, ami mai fogalmaink szerint szcenográfiát jelent,
s a háború után hamarosan, 1946 õszén
a kor legjelentõsebb, realista rendezõje, Leon Schiller odaveszi
maga mellé £ódźba, a Lengyel Néphadsereg Színházába
tervezõnek. Az ifjú szcenográfus még a harmincas
években lenyûgözve üli végig az akkor még
Lembergben dolgozó Schiller elõadásait, most mégsem
felhõtlen a viszonyuk, hisz "a szimbolistákon nevelkedett"
festõ már az illegalitás éveiben azon törte
a fejét, mit kezdhetne "Maeterlinck kis drámáinak
NAGY TITKAIVAL", mit "a kafkai padlásszobákban növekvõ
FÉLELEMMEL" vagy "Bruno Schulz lapúval és csalánnal
benõtt SZEMÉTDOMBJAIVAL", már akkor felfedezte magának
Stanis³aw Ignacy Witkiewicz – mûvésznevén Witkacy
– drámáit, Gombrowicz elsõ publikációit,
s az õ nevüket az új világban hamarosan ki se
szabad kiejteni. Egy váratlanul elnyert párizsi ösztöndíj
vágja át e gordiuszi csomót: Schiller a tervezõ
"társadalmi kötelezettségei" miatt hallani sem akar
Kantor párizsi útjáról; Kantor viszont hallani
se akar a színházról, ha eljuthat a festõk
Mekkájába. Párizsból aztán nem £ódźba
tér vissza, hanem Krakkóba, amelyhez már élete
végéig hû marad; annak ellenére, hogy a nyolcvanas
évek elején Firenze elcsábítja, az odahaza
egzisztenciális gondokkal küszködõ Kantor-színháznak
új otthont kínálva, ám akkor is kettõs,
firenzei-krakkói székhellyel mûködnek.
Rövid ideig a krakkói Képzõmûvészeti
Fõiskolán tanít, de az ötvenes évek elején
már eltávolítják, hisz aki olyan kitételekre
ragadtatja magát, hogy "a mûvészet nem a valóság
tükrözése, hanem felelet a valóságra", arra
nem bízható a jövendõ mûvészgenerációk
nevelése. "Az ötvenes években nagyon sok képet
festettem – mondja egy késõbbi interjúban –, miközben
tisztában voltam vele, hogy nem lesz lehetõségem kiállítani.
De ennek ellenére festettem és festettem, mert festenem kellett,
már csak magamnak is. Nem akartam tudomásul venni, hogy ismét
a föld alá szorultam. Hisz e szakadatlan festés révén
kerültem kapcsolatba a szabad világgal, a szabad világ
gondolkodásmódjával, eszméivel, hittem benne,
hogy úgyis eljön." El is jött: 1955-ben Kantor ismét
Párizsban van, 1956 decemberében az "októberi szellemet"
képviselõ Po Prostu varsói szalonjában nyílik
kiállítása, 1957 õszén a varsói
Zachêtában megrendezett II. Modern Mûvészeti
Tárlat fõ eseménye Kantor jelenléte. Ami korántsem
jelenti, hogy a mûvészeti élet elfogadja. Julian Przyboś,
a lengyel avantgárd egykori pápája elszörnyed
Kantor "ronda képein", akinek "ordító expresszionizmusa
gyakran tassizmusnak álcázva jut szóhoz", Zbigniew
Herbert úgy véli, "e hatalmas, excentrikus címeket
viselõ vásznak" jól mutatják "a festõ
temperamentumát és bátorságát, ám
mûvészeti értékük elenyészõ".
De hisz a "metafizikai nyugtalanság" Witkacyja, ez az exhibicionista,
erotomán, grafomán, de önmagára is állandóan
nyelvet öltõ különc író-festõ,
aki 1939 szeptemberében a Kelet-Lengyelországot megszálló
szovjet csapatok megindulásakor önkezével vetett véget
életének, és aki ez idõ tájt szinte
kizárólag Kantornak jelent ihletet és forrást,
még felfedezésre vár!
Kantor és Witkacy: ez külön fejezet Kantor új
és új labirintust keresõ mûvészi fejlõdésrajzában.
És külön fejezet a lengyel színháztörténetben.
Ma már egyfelõl kézenfekvõ, hogy Kantor szélsõséges
effektusokkal élõ, titokzatos és extravagáns
színpadi nyelve, álomlogikája, exhibicionista önkényessége
csak a virtuális Witkacy-színház kódjaival
"nyitható meg", bírható szóra; másfelõl,
hogy senki oly szervesen és eredeti módon nem folytatta és
kamatoztatta Witkacy szellemi örökségét, mint épp
Tadeusz Kantor. De korántsem értetõdött ez mindig
magától. Miközben a hatvanas évek második
felében a Cricot 2 – a krakkói festõk két háború
közti Cricot-jának Kantor által feltámasztott
utódja (az elnevezés szójáték: a "cyrk
to", vagyis "ez cirkusz" franciásított változata)
– Witkacy Vízityúkjával valódi nemzetközi
sikerszériát tudhat maga mögött, a kritikus Jerzy
Koenig a Wspó³czesnośæ hasábjain felállítja
az 1966/67-es évad krakkói Witkacy-bemutatóinak "általánosan
elfogadott ranglistáját", az élen említve Bronis³aw
D¹browski "kitûnõ, jól értelmezett, célra
törõ" Witkacy-rendezéseit, aki azóta az ismeretlenség
homályába tûnt, négy fokozattal lejjebb helyezve
el Józef Szajnát, akinek "nonszensz-színháza"
eléggé nem kárhoztatható, majd kijelentve:
"végül páriaként ott van még Tadeusz Kantor,
aki be sem léphet az igaz mûvészet szalonjaiba, és
akit találóan és velõsen csak provinciális
sarlatánként szoktak emlegetni".
John Barber angol színikritikus egészen más
benyomásokkal nézi a Vízityúk elõadását:
"Körülüljük a színt, s az megtelik a különféle
alakokkal: hatalmas bõröndöket vonszoló zarándokok,
vodkát kínáló pincérek, mindenre kész
katonák, a nézõket egybõl lenyûgözõ
»hercegnõ-démon«, itt mellettem egy lány,
aki megszállottan számolgatja a kiskanalakat. Odébb
egy idõs úr táncot jár egy csõvel, amely
szintén játszik. Vízityúkot, a piperkõc
nõszemélyt lepuffantják, majd berakják a kádba,
hogy a forró víztõl feltámadjon. Minden percben
történik valami meglepõ fejlemény: kiröpül
a toll a párnából, egy táncos ledöfi bábu-partnerét,
egy nõ azt kérdi: »Elkezdõdött már?«"
Egyébként nem a Vízityúk az elsõ Kantor-féle
Witkacy-adaptáció. A Cricot 2-ben, amely 1956 õszén
tartja elsõ elõadását, 1963-tól egész
sorozat Witkacy-feldolgozás, illetve Witkacy ihlette produkció
követi egymást. Ez a zéró-színház
és a zéró-színészet korszaka. Aldonie
Skibie-Lickel Az õrült és az apáca 1964-es elõadása
alapján jól megvilágítja, mit jelentett a zéró
Kantornak, aki "az õrült és az apáca közé
beültetett két ávóst, két teljesen hülye
spiclit. Az õrült szájáról elhangzott
az elsõ kérdés. A mellette ülõ rendõr
ránézett, látszott, nem érti, amit hall, de
azért leadta a drótot a másik spiclinek. Az meg, tovább
torzítva a hallottakat, közölte az apácával
az õrült kérdését. A szöveg annyira
eltorzult, hogy az értelme zéróval volt egyenlõ.
Az apáca, aki erre a Witkacy által megírt replikával
válaszolt, teljesen abszurd históriát kerekített
a dologból." De a másik irányban is lezajlott ugyanez
a szövegpusztító áttétel, s "a két
Witkacy-mondat eltartott egy fél órát is." A Zéró-színház
1963-as kiáltványában Kantor maga így fogalmaz:
"Az események és az esetek, az apró és lényeges,
a jellegtelen, köznapi, unalmas, konvencionális epizódok
megteremtenek egy töredék-valóságot. Ezt a töredék-valóságot
én letérítem a köznapiság ösvényérõl,
s önállósággal ruházom fel. A végtelenségig
forgatom, ismétlem, amíg nem kezd önállóan
létezni, és nem ragad magával. Ezen a ponton számomra
már elveszti értelmét a kérdés: »mûvészet
ez, vagy élet?«"
Witkacy mindenekelõtt a fantázia teljes felszabadulását
jelenti Kantor számára: megmutatni "az Embert, aki az egész
természetet túlnõtte, akit a kaján istenek
tudattal áldottak meg, ez lett gyõzelme s veszte". Késõbb
azt állítja, a zéró-színház idején
jutott el "a színházi valóság igazi autonómiájáig",
vagyis a "halálszínház" a zéró-színház
közvetlen folyománya, A halott osztály azt a színészi
(anti)technikát kamatoztatja, amit Az õrült és
az apáca, "egyik legjobb elõadásunk" idején
találtak meg, s aminek lényege a színész teljes
belsõ "kiüresedése", sõt a "játék
az ûrrel". Jellemzõ módon a hetvenes évek végén,
A halott osztály sikere után többször is tervbe
veszi Az õrült és az apáca "rekonstrukcióját",
ami idõ híján elmarad. A Vízityúk hatása
még ennél is nyilvánvalóbb, egészen
konkrét: ebben az elõadásban már ott vannak
a színen azok a jellegzetes alakok, akik a "halálszínhház"
valamennyi produkciójának vándorfigurái: a
Nagy Tornász és Hátizsákja, a Bõröndös
Ember, a két Hászid az Utolsó Mentõdeszkával,
a Caddik az Utolsó Ítélet harsonájával,
a Katona és Fontos Tárgya, az Apacs és a Szeretõje...
Õk a kantori "commedia dell'a amore e della morte" – ahogy Firenzében
nevezték magukat – örök zarándokai, néhányukat
élete vége felé A halott osztály installációiban
meg is örökíti. "A próbák kezdetén
hónapokig nem is csináltunk mást, csak az utazás
kérdésérõl töprengtünk – mondja Krzysztof
Pleśniarowicznak a Vízityúk születésérõl.
– Egy sor événement-t találtunk magunknak, véletlenszerû
eseteket és helyzeteket. Ezek tiszta színi akciók
voltak, a cirkusz, a karikatúra, a rikító színek
és a bohóckodás határán, ami a Cricot
2-t mindig is jellemezte. Csak aztán hagytuk beszivárogni
a szöveget, szinte cseppenként, ami elkerülhetetlen volt,
hisz nem akartunk megrekedni a pantomim szintjén."
Állandóan a színházi Kantorról
beszélek, és nem a festõrõl; õszintén
szólva, jobban is érdekel, járatosabb is vagyok ebben.
Csakhogy a Kantor-mûvészet – és hadd mondjam most így:
a Kantor-élet – minden momentumában összefügg,
egy és oszthatatlan. A negyvenes-ötvenes években még
lehet az életút színházi és festõmûvészi
szakaszairól beszélni (a megszállás idején
a cselekvõ ellenállás, a színház tûnik
értelmesebbnek, az ötvenes évek passzív illegalitása
viszont a festészeté, késõbb is elõfordul,
hogy amikor nem kap útlevelet, a színházban keres
menedéket, amikor viszont külföldi tanulmányútra
megy, magukkal ragadják az új festészeti irányzatok,
mindig felfedezi bennük saját korábbi törekvéseinek
igazolását), 1963 után azonban rátalál
a színház és a festészet kivételes,
egyedül õrá jellemzõ szimbiózisára,
s ettõl kezdve a lehetõ legtermészetesebb számára
a mûfaji korlátok állandó áthágása.
Festészete szakít a képfestés hagyományával,
átlép a reális tárgyak világába,
következik a happening és az environnement, jönnek a "lehetetlen
akciók", plein airben, galériában egyaránt.
De mindig "a zéró közelében", "az ûr peremén".
Azaz vissza-visszatér a színházi térbe, hogy
az önálló életet élõ tárgyakból,
szavakból és dallamokból, a tárgyiasult emberekbõl,
szimbólumokból és sztereotípiákból
ritmikus, háromdimenziós "képeket" alkosson. Hogy
a maga személyes történelmét "az idõ partján"
megütköztesse a "hivatalos és általános"
Történelemmel. Igazi egyéni alkotói zónát
kreál magának a festészet és a színház
határán, de talán helyesebb azt mondanunk, új
mûnemet teremt, amely mindkét területet magába
öleli és amelynek szabatos körülírása
alighanem örökre fogas kérdés marad mind
a színházelmélet, mind a mûvészettörténet
számára.
Festõ vagy színházi ember? "Ezt a kérdést
csak az teheti fel, akinek a forma a legfõbb érték
– mondja Denis Bablet-nak. – A színházban a forma teljesen
mást jelent, mint a festészetben. Más a természete,
más a struktúrája. Ha viszont elvetem a formát,
közömbös, hogy mit mûvelek. Színházat
vagy festészetet, grafikát vagy könyvet; mind ugyanolyan
különös módon jön létre, tehetek, amit
akarok. Ez a totális mûvészet. Nem mondhatom: eddig
tart a színház, itt kezdõdik a festészet. Mert
ez a kettõ nekem egy és ugyanaz." 1965-ös New York-i
útjáról hozza magával a happening gondolatát
és "e jelenség egész mitológiáját",
mint saját korábbi informel-korszakának teatralizált
igazolását: "Maga a folyamat, az átlépés
az informel festészetbõl a happeningbe nálam spontán
módon zajlott le. Az a rés, amelyen a kép világából
átcsúsztam a valóságba, eleve a happeninghez
vitt. Ahogy elhagytam a mûalkotás területét, a
való élet egész kínálatával operálhattam,
amely elém tárult" – fogalmazza meg tömören a kérdést
Jerzy Pawlasnak. Az elsõ Kantor-happeningre 1965 decemberében
Varsóban a Képzõmûvész Baráti
Társaság kávéházában kerül
sor, ezt követi Krakkóban, a Krzysztofory Galériában
a Cricotage névre keresztelt happening, amelynek még a címe
is arra utal, hogy a Kantor-happeningek szervesen a Kantor-színház
hagyományában gyökereznek. A Wies³aw Borowski igazgatása
alatt mûködõ varsói Foksal Galéria, amely
egyébként a hatvanas-hetvenes évek fordulóján
bizonyos közvetítõ szerepet a lengyel és a magyar
képzõmûvészeti avantgárd között
is betöltött, a happeninges Kantornak menedéke és
mintegy mûvészi otthona (hisz Krakkóban a hatóságok
kimondottan ellenségesek a happeninggel, a Mûvészettörténész
Szövetség krakkói részlegének elnökét
azért mondatják le, mert átengedte a szövetség
helyiségét egy Kantor-happeningnek), bár itt is nagyfokú
szakmai értetlenség, idõnként valóságos
gyûlölet övezi Kantor vakmerõ akcióit. Még
a józan és mérsékelt ítéleteirõl
ismert Jan Józef Szczepañski is a fejét csóválja
azon, hogy Kantor "beoltja a lengyel földet a nyugaton õrjöngõ
happening-divattal".
A Foksal égisze alatt jött létre 1967 nyarán
a legendás Tengeri koncert happening is (egyébként
egy nagyobb vállalkozás, az öt részes Tengeri
panoráma-happening részeként): benn a vízben,
kis emelvényen, háttal a partnak egy frakkos mûvész
vezényli a tenger hullámait (az elterjedt hiedelemmel szemben
nem õ Kantor), a tucatnyi hallgatóság fürdõruhában,
a partra csapódó hullámok közt elhelyezett nyugágyakban
foglal helyett, Kantor mögöttük, a strandon alkalmilag összeverõdött
többszáz fõs közönség soraiban jár-kel,
megafonnal a kezében, csíkos fürdõköpenyben
és az elmaradhatatlan kalapban. Különféle "provokációk"
zavarják meg a koncertet: zajosan átrobogó motorkerékpárok,
dübörgõ traktorok, majd végül a tengerbõl
szirénázó motoros mentõvel visszatérõ
karmester döglött halakkal dobálja meg a publikumot, ám
a lényeg mélyebben rejlik, hisz aligha képzelhetõ
el a tenger hullámverésénél reálisabb,
mégis minden emberi akarattól teljesen független, végeérhetetlen
akció. A nyaralókkal zsúfolt strand mitológiáját
a tenger meztelen valósága felé fordítani (amely
"az égvilágon semmi jelentést sem hordoz", ahogy Roland
Barthes mondja): ez a kantori zéró ars poeticája.
El kellett hát következnie a pillanatnak, amikor
a Kantort egész életében nyugtalanító,
de általa mindig nyitva hagyott kérdés – a mûvészet
és az élet közti határvonal újabb és
újabb megkérdõjelezése, amibõl a "nemjátszás"
színháza, a "lehetetlen", a "teljes", a "zéró"
színház eszméje eredt – mintegy magától
bezárul. "Rá kellett jöjjek, hogy a mûvészetben
a valóság nem az élet valósága, hanem
a hamisított tárgy – magyarázza Denis Bablet-nak a
hetvenes évek közepén felfogásában bekövetkezett
fordulatot. – Soha többé nem kanyarodtam vissza az illúzióhoz,
csak e hamisított valóság megteremtésén
fáradoztam. Ebbõl születtek a bábuk, a viaszfigurák."
És ebbõl született a "halálszínház",
amelynek alapeszméje a "nincs feltámadás": a halott
múlt, bármennyire is meghatároz bennünket és
bennünk van, itt és most sosem lehet jelen. A halott osztály
elõadásában két kihúzott zsinór
és a terem két fehérre festett szeglete egyértelmûen
jelezte a homályos emlékezet "megjeleníthetetlenségét",
jól szemléltetve az élõk világát,
azaz a nézõket, és a szeánsz halott figuráit
elválasztó határvonalat. Az iskolai padsorban tizenhárom
fekete ruhás, temetési viseletbe bújt agg iskolás
"fiú" és "lány" foglalt helyet, két titokzatos,
fura alak – a vécéajtó mellett seprûvel-kaszával
strázsáló Takarítónõ-Halál
és a Befejezett Múlt Idõben egy széken ücsörgõ
Pedellus – felügyelete alatt. A színészek, akik a halottak
hasonmásai voltak, késõbb tornaruhába bújtak:
öltözéket cseréltek saját iskolás
énüket képviselõ bábu-dublõrjeikkel.
A padsor mellett két nem-mindennapi tárgy a születés
és a halál pillanatát idézte: a Családi
Gép, amely egyszerre emlékeztetett nõgyógyászati
székre és kínzóeszközre, és egy
állandóan lengõ Mechanikus Bölcsõ, amelynek
gyerekkoporsó formája volt. Kantor, a szeánsz karmestereként,
a két világ határán állva, fekete öltözékben,
fekete sállal, minden este maga vezényelte le az elõadást.
A halott osztály rövid idõ alatt világsiker
lett, az elragadtatott kritikák tengeren innen és túl
szinte egy hangon – és érezhetõ emocionális
töltettel – dicsérték az elõadást, e "rejtélyes
belenyugvást a lét ürességébe, amely minden
emberi értelemkeresésen úrrá lesz" (ahogy a
németek írták), e "csontig ható, hideglelõs
szomorúságot" (egy olasz lap), ezt "a kibírhatóság
határát már-már meghaladó élményt"
(Egyesült Államok), ezt "a csak összeszoruló torokkal
nézhetõ színházat" (Venezuela), "az illumináció
és a ködös félhomályba zuhanó tudat
pillanatait" (Jugoszlávia) stb., stb., aminek hatására
Kantor "a konstruktív megrendülés színházának"
nevezi a maga teátrumát, elõször 1980 õszén,
a párizsi Beaubourgban a munkásságáról
rendezett szakmai vita alkalmával.
Kantor "halálszínháza" sokkal erõteljesebben
vonta bûvkörébe a nézõt és ragadta
el fantáziáját, mint a "lehetetlen" vagy a "zéró"
színház játékai avagy a happeningek, amelyekben
a nézõ játszó és tettestárs volt,
nemegyszer váratlan provokációknak kitéve.
Igaz, a régi alapelvek Kantor számára nem vesztették
érvényüket, csak megváltozott a funkciójuk.
A nézõt rabulejtõ meglepetések most már
ugyanúgy elsõsorban emocionális természetûek,
ahogy azok a "kész elemek" is, amelyekbõl a montázs
összeáll (A halott osztály esetében: a halott
emlékek kliséi, az örök diák mítosza,
bizonyos zenei és irodalmi motívumok stb.). Lényegi
mégis a különbség a két kantori avantgardizmus
közt. A hetvenes évek közepén Kantor egyszerre
hátat fordít az akkor fénykorát élõ
neoavantgárdnak, s a "halálszínházzal" szokatlan
kihívást fogalmaz meg a végeérhetetlen fejlõdés
gyorsuló spiráljába vetett hittel szemben: a
közelgõ századvég e kantori metafora szerint
az élet és a mûvészet elkerülhetetlen konvulzióját
ígéri, azaz nemcsak a neoavantgárd korszakának
végét a modern mûvészetben, bár azt is,
hanem valami hamisítatlan eszkatológiát is, az elkerülhetetlen
haláltusát. Amiben ott a mûvész könyörtelen
szembenézése a saját sorsával és a saját
mûvével. Ki tudja, talán saját ideáival
is.
Mondták rá, hogy ripacs, hogy megalomániás,
hogy egoista. Kevesen vették észre azonban benne azt, amit
Roger Planchon, aki szerint idõvel anekdotikussá váló
egocentrizmusa "a nyárspolgárok minden erõfeszítése
ellenére az egyetemesség dimenziójával gazdagodott",
az örök lázadó a kor kételyeinek, félelmének
és szenvedésének szószólója lett.
"Nem igaz – kiáltotta világgá Kantor –, hogy a MODERN
ember maga az értelem, amely úrrá lett a félelmen.
Ne higgyétek! A félelem létezik. A félelem
a külvilágtól, a félelem a sorstól, a
haláltól, a félelem az ismeretlentõl, a semmitõl,
az ürességtõl." Joggal jelenti ki hát Planchon:
"Tadeusz Kantor lidércei a mi múltunk lidércei. A
miénk: e világ polgáraié. Így aztán
ódivatú lengyel képeirõl még az is kiderülhet,
hogy azok valójában jövõnk ironikus elõjelei..."
Bibliográfia
PÁLYI András
Tiéd a kert
Szépirodalmi, 1978
Éltem
Szépirodalmi, 1988
Kövek és nosztalgia
Szépirodalmi, 1989
Egy ember kibújik a bõrébõl
Kráter, 1992.
Suszterek és szalmabáb
Kalligram, 1998
„Lengyel napló”
Magyar Lettre Internationale, 24
„Az isten állatkertje”
Élet és Irodalom, 2000. 33.
KANTOR, Tadeusz
Halálszínház
Prospero Könyvek, 1994
KOTT, Jan
A lehetetlen színház vége
Színházi Intézet, 1997
KIRÁLY Nyina
Krakkói Ulysses
Színház 1990. 5.
Kérjük küldje el véleményét címünkre: lettre@c3.hu