1. A hagyományos színházi formák helyettesítése
újakkal -
Szét kell-e rombolni a régi közönséget,
hogy létrehozzunk egy újat?
Ahhoz, hogy „hagyományosról” és „újról”
beszélhessünk, elõször meg kellene határoznunk
ezeket a rendkívül homályos fogalmakat, ami által
önmagamat kellene meghatároznom. Eszerint hagyományt
csak akkor tartok problematikusnak, ha kapcsolatát elveszti az élettel,
ha alkotó folyamata automatikussá válik, és
a valóság szervezõdésével nem mutat
párhuzamot, ha merev szellemi korrupciót és hivatalosságot
tükröz. Mert sajnos van olyan hagyomány, amely közmegegyezéssé
silányul, Magyarországon legalábbis találkozhatunk
ezzel a tendenciával. Ha ilyen helyzet kialakul, akkor az újabb
kifejezési formák keresése rendkívül kívánatos,
még akkor is, ha a végén megint kiderül, hogy
tényleg csak jó és rossz színház van,
valahol a két véglet közötti végtelen skálán
elhelyezkedve. Ha viszont „jóhoz” és „rosszhoz” lyukadunk
ki, akkor nyilvánvalóan szó sem lehet a közönség
rombolásáról és építésérõl,
vagy hagyományos forma helyettesítésérõl
újjal, hiszen személyes ügyrõl van szó,
melynek egyetlen mércéje a hitelesség. Mert az, hogy
egy alkotó milyen intenzitással éli életét,
és ehhez képest milyen érzékenységgel,
õszinteséggel, nyitottsággal stb. alkot, és
mennyire éber az önkritikához, az önanalízishez
stb.… vagyis közelít az abszolút „jóhoz” – mindez
csakis személyes ügy és felelõsség lehet.
Ugyanez természetesen elmondható a közönségrõl
is. Tehát az, hogy a közönség soraiban ülõ
emberek milyen intenzitással élik életüket, ehhez
képest milyen érzékenységgel, õszinteséggel,
nyitottsággal stb. néznek egy elõadást, és
milyen mélységben képesek reagálni és
hozzák meg válaszaikat stb.… vagyis közelítenek
az abszolút „jóhoz” – mindez szintén nagyon személyes
ügy és felelõsség. Ezzel talán úgy
látszik, hogy az alkotók és a közönség
individualitását hangsúlyozom, pedig csak egy terminust
alkalmazok, amit az összes archaikus tudás és vallás
ismer. Így azt is hozzá kell tenni, hogy egyedül nem
megoldható a probléma (például a színház
sem). Megváltás csakis közösen lehetséges.
A közösség létrehozásának egyik fontos
tényezõje pedig az, hogy meg kell várni mindenkit.
Ám nem a felsõbbrendûség vagy a fejlõdés
értelmében. Megvárni, amíg mindenki észreveszi,
hogy mindenki vár. De ez a figyelem csak önmagunkon keresztül
hathat a másik ember felé. Tehát az alkotó
azt várja önmagától, hogy alkotó legyen
– annak lehetõ legszélesebb értelmében - ,
és akkor észreveszi a közönséget; a közönség
pedig azt várja önmagától, hogy közönség
legyen – annak legszélesebb értelmében - , és
akkor észreveszi az alkotót. (Talán…)
2. A társadalmi feltételek változásának
hatásai a színházi munkára -
Kevesekhez szól-e az újító munka?
Elmondhatjuk, hogy Kelet- és Közép-Európa
számára a társadalmi feltételek drasztikusan
változtak az utóbbi tíz évben. Magyarországon,
úgy gondolom, ez egy amúgy is létezõ identitászavart
idézett elõ, erõsített fel, amihez igen komoly
egzisztenciális problémák járultak és
járulnak. Az egzisztenciális fenyegetettség közvetlenül
hat a közönségre mint individuumra, mivel traumaként
éli meg azt. Az ilyen helyzetben, amikor a szükség és
a hétköznapok õrlõdése mindent elnyom,
természetesen a kultúra és azon belül a mûvészet
az elsõ, amirõl a leghamarabb lemondunk. Olyan iszonyatos
energiát vesz ki az emberekbõl az egzisztencia megteremtésére
fordított erõfeszítés, hogy a színház
sokadrangú elfoglaltsággá, lehetõsséggé
válik. Ebben a helyzetben bõrünkön érezzük
a gazdag és mûvelt polgár hiányát. Nálunk
ez a réteg rendkívül kifejletlen helyzetben van: vagy
gazdag, de akkor mûveletlen; vagy mûvelt, de akkor szegény.
Ebbõl a szempontból a fiatalok jelenléte adja a reményt,
mivel az említett traumát õk már mint kész
problémát kezelik, és együtt élnek vele.
Az említett problémák azonban a nézõ
számára csupán nehezebbé teszik a „szellemi
csemegézést”, aminek az újító munkákat
nevezzük.
Az identitás problematikája sokkal alattomosabban munkálkodik
vidékünkön. Az önazonosság-tudat egyensúlyának
megbillenésével nehéz megbirkózni, nehéz
feldolgozni, nehéz szembenézni vele. Mivel színházunk
(a Mozgó Ház Társulás) abból a szellemi
közegbõl dolgozik, amelybõl vétetett, szükségszerûen
ezzel az identitászavarral szembesíti nézõjét,
aki inkább kikapcsolódni, fellélegezni, menekülni
kíván ugyanebbõl a neurotikus közegbõl.
Az alkotók viszont szintén ugyanazzal a problémával
küzdenek. Mi az a szilárd alap, értékrend, amelyhez
mindannyian viszonyulhatnak? Ebben a kibillent helyzetben természetesen
rendkívül fontossá válnak a klasszikusnak és
hagyományosnak vélt formák és tartalmak. Csak
kevesen vállalják a felfedezõ utat, a bizonytalanság
bizonyosságát, és kevesen vannak, akik szívesen
osztoznak ebben az élményben.
Érdekes módon, a politikai változások ellenére,
színházi struktúránk a mai napig az 1989 elõtti
struktúrára hasonlít leginkább. Ez a rendszer
egyfajta klasszikus színházi stílust és gyárszerû
szervezõdést favorizál. A politikai befolyás
és a politikának való kiszolgáltatottság
mind a mai napig igen erõs, ami néha még esztétikai
szinteken is megnyilatkozik. A politika jól tudja, mit akar látni
a színpadon. Olyan elõadást, amivel reprezentálni
lehet, nem olyat, amelyik zavar. (Itt hangsúlyozni kell, hogy nyelvezetében
talán még jobban zavarhat egy elõadás, mint
tartalmában.) A közönséggel karöltve alkotnak
frontot - biztonságot, kiszámíthatóságot,
szórakozást követelve. Ilyen körülmények
között, ebben a struktúrában személyes színházat
létrehozni szinte lehetetlen. Struktúrán kívül
viszont megbélyegeztetés a sors.
3. Multikultúra és kulturális különféleség
-
Az elõadások készítésénél
kell-e gondolni a közönségre?
Nem rendelkezem több kultúrával, ám annál
mélyebben tapasztaltam meg a kulturális különféleség
problémáját, ami által - talán öntudatlanul
– mégis multikulturális megoldó képleteket
használok. Nem tudnék talpon maradni a nélkül
a pozitív szakmai élmény nélkül, amit
Franciaországtól kaptam az alkotás szabadságának
lehetséges és elérhetõ fokát illetõen.
Ezzel ismét egy olyan terminust használok („szabadság”),
ami szintén a személyes szférába esik. A személyes
színház pedig bízik abban, hogy ha önmagába
mélyen néz, akkor a közönségbe is ugyanolyan
mélyen belelát.
4. Az új nézõ létrehozása -
Alábecsülik-e a színházcsinálók
a közönséget?
Mint már említettem, nem hiszek az új nézõben.
A személyes elmélyedésben, szemlélõdésben,
asszociációkban, analógiákban és más
ilyen megfoghatatlan dologban hiszek. A közönséget tehát
komplex személyiségek közösségeként
szeretném elképzelni, akik azért jönnek színházba,
hogy aktív módon létrehozzák ezt a közösséget,
ahogy az alkotók is erre törekednek.
5. A közönség és a közösség
jelentésének a különbözõsége
-
Meg kell-e újulnia a jelenlegi közönségnek?
Minden színházi elõadás céljának
tekinti, hogy a közönséget a közösség
illúziójával megajándékozza. Azt hiszem,
a közönség eredendõen a nyilvánossággal
függ össze, míg a közösség az együttléttel.
Épp itt van a mai színház egyik rendkívül
nagy buktatója. A való világban manapság szinte
fellelhetetlenek a közösségi élet formái.
Magán- és nyilvános szférára bomlik
az élet. A közösségi és a nyilvános
szféra között viszont lényeges a különbség.
A közösség személyes szinten zajlik, a nyilvános
viszont személytelen szinten. Olyan, mintha az utóbbi pótléka,
torz tükörképe lenne az elõbbinek. A közösségi
ember személyes érintkezésen keresztül kapcsolódik
a másikhoz, a nyilvános ember viszont az információn,
a híren keresztül stb.
Tehát olyan világban élünk, melyben már
csak mutatóba maradt néhány közösségnek
mondható életforma. A színháztól viszont
elvárjuk, hogy közösséget teremtsen, annak ellenére,
hogy a közeg, amelyben mûködik, nem áll készen
erre. Amennyiben csupán az alkotókra, a színpadra
testáljuk ezt a feladatot, úgy elfelejtjük azt is, hogy
a közösséget együtt kell megalkotni, és folyamatosan
fenntartani. Ehhez a résztvevõk kreativitására
van szükség. A személyes kreatív erõre.
Ez tehát a közönségre is vonatkozik, de nem mint
tömegre, hanem mint emberre. Ha tehát valaminek meg kell újulnia,
akkor az nem a közönség, hanem az ember. Ez viszont illúzió,
mint a színház.
6. A színház, mint az elit kiváltsága -
Halottak vagy halódnak-e a színház hagyományos
formái?
Ha az elitrõl mint társadalmi csoportról beszélünk
itt, akkor semmi esetre sem gondolom azt, hogy a színház
az elit kiváltsága lenne. Ha az elitet spirituális
értelemben értjük, akkor reménykedem benne. Mindig
reménykedem, hogy megfelelek annak a kihívásnak és
örvénynek, amit színháznak hívunk. De
reménykedem abban is, hogy a kiválasztottság nem elszigetelést
jelent, hanem szolgálatot. Viszont nem kizárólagosíthatom
álláspontomat, mint ahogy az élet is millió
megnyilvánulásra törekszik. Így azt gondolom,
hogy hagyományos és új formák együttélésérõl
beszélhetünk. Az más lapra tartozik, hogy én
személy szerint a születést preferálom, mely
a millió formát létrehozza.
7. A színház új, alternatív formái
-
Mire vágyik a közönség és kielégíti-e
ezt a vágyat a ma színháza?
A színháznak mint nyelvnek a megközelítésérõl
rengeteget lehetne beszélni, de nem tudom, nem tudhatom, mi az új
színház. A magam részérõl fontosnak
tartom, hogy az alkotás pillanatában nyitva legyenek a közlés
lehetséges csatornái. Tánc, szöveg, kép,
zene, fény, gesztus…, minden rendelkezésre álljon.
Fontosnak tartom, hogy az elõadás esztétikáját
az írott szöveg és a társulat viszonya határozza
meg. Fontosnak tartom, hogy az írott szöveg a múlt és
a halál tartományába esik. Fontosnak tartom, hogy
az alkotók átlépnek a túlvilágba ezekért
a szövegekért. Fontosnak tartom az újrafelfedezést,
hogy saját túlvilágunkat találjuk meg, ne valaki
másét. Fontosnak tartom, hogy a halálban és
a születésben mindannyian egyek vagyunk, közösséget
alkotunk, tehát nem szerepeket látok, hanem a túlvilág
motívumait hordozó információkat. Fontosnak
tartom, hogy nehéz átkelni Hádész folyóján,
ezért úgy gondolom, hogy a színész folyamatos
konfliktusba esik és kommunikációba kerül a szereppel,
a halál motívumaival. Fontosnak tartom magát a kommunikációt,
ám nem látom a párbeszéd lehetõségét,
csupán a pokoljárás után. Fontosnak tartom,
hogy a színpad a túlvilágot jelképezi, ezért
természeténél fogva költõi tér.
Fontosnak tartom, hogy a túlvilág olyan közeg, ahol
megáll minden folyamat, fejlõdés, történet
(a leírt darab története is). Fontosnak tartom, hogy
hiteltelenné vált a történet, a történelem,
a létezés, és ezzel nyakig a halál szimbólumában
állunk. (És mindezt folytatni lehetne sokáig.) Azt,
hogy erre vágyik-e a közönség, és hogy kielégíti-e
ez, azt nem tudom. Csupán remélem...
8. A szöveg és a fordítás az elõadásban
-
Hogyan és miért kellene a színháznak
keresnie az utat a nemzetközi közönséghez?
Ma már a nyugati kultúrkör nagyrészt egynemû.
Eredeti határai egyre tágulnak agresszivitásának
és kommunikációképességének köszönhetõen.
Ezzel természetessé válik, ha bármilyen produktuma
bejárja a számára ismerõs területet, hiszen
önmagáról alkot így képet, amit az érintetteknek
látniuk kell. (Soha nem lehessen tudni, honnan jön egy mentõötlet.)
Ebben a helyzetben a nyelvi korlátok sosem meghatározóak.
Mindig meglátszik valakin, ha van mondandója, hiszen ha fáj
valakinek valami, nem csak a létezõ összes nyelven,
de a létezõ összes módon is közölni
próbálja azt. Ezt természetesen egy fordítás
gyengítheti, de lényegesen nem befolyásolhatja.
Kérjük küldje el véleményét címünkre: lettre@c3.hu