I. A káosz formái
Ameddig csak az irodalmi emlékezet elér, a káosz,
a kezdeti, a világ teremtése elõtti állapot
– az elemek közül a vízhez kötõdik, valamint
az ürességhez, a kietlen földhöz, a sötétséghez,
az örök éjszakához, a szakadékhoz. „A föld
pedig kietlen és puszta vala, és setétség vala
a mélység színén” (Mózes 1.2.). Mózes
szerint a világ a tohu-va-bohu-ból, a káosz vizébõl,
a kövekkel kevert sárból keletkezett. A Teremtés
könyvében a káosz mint a meg nem különböztetettség
és a semmi szimbóluma jelenik meg. Ugyanakkor, mint a lehetõségek
forrása és tere – s ez a lényeges momentum. Hogyan
is lehetne másként, ha ebbõl a káoszból
jött létre a világ? Az egyiptomi kozmogóniában
a káosz, Nun, egyrészt a teremtés elõtti állapotot
képviseli, azonban egyúttal olyan állapotot is, amely
egyszerre létezik a teremtett világgal, burokként,
az erõk örök és hatalmas gyûjtõtartályaként,
amelyben az idõk végezetével a teremtmények
feloldódnak. A kínai hagyomány szerint a káosz
homogén tér, amely megelõzi – a világ alapítását
jelentõ – négy horizontra osztást, amely kijelöli
az utat a megkülönböztetéshez, a tájékozódás
lehetõségéhez; a káosz a kozmosz elrendezésének
alapja (dezorientáltnak lenni annyi, mint visszatérni a káoszba).
A régi görögöknél a világ kezdeti állapotával
kapcsolatban a „khaosz” és „apeiron” szavak mellett késõbb
megjelenik a „hülé” kifejezés is, amelynek eredeti jelentése
bozótos, sûrû és sötét erdõ.
Az alkímiában káosznak, rendezetlen anyagnak, nigrednek
(feketeségnek) nevezik az eredeti állapotot. A káoszból,
amelynek szimbóluma a sötét éjszaka és
a holló – születik meg a Nagy Mû, a káosz ugyanaz,
mint a „materia prima”, az elsõdleges anyag, amely többek között
a belsõ káosz szimbolikus kifejezése, az alkimista
állapotáé; amíg nem tudatosul benne ez az állapot,
nem kezdhet bele az átváltoztatás mûveletébe.
A középkori mûvekben a káosz leggyakoribb
ábrázolása az erdõ – a „sötét erdõ”
(Dante Isteni színjátékában) – az erdõ,
amely színhelye a bestiákkal – a szenvedély és
bujaság szimbólumaival – való találkozásnak,
valamint itt találkoznak mesebeli állatokkal, például
az egyszarvúval (az alkímiában az egyszarvú
„a káoszban, vagyis az erdõben rejtõzõ lélek
szimbóluma” ), szörnyekkel, különleges lényekkel.
Olyan hely, ahol minden megtörténhet, itt találkozik
a hõs a nem-emberivel, az óriásival, a legkülönbözõbbképpen
túlméretezettel (franciául „démesure”), gonosz
lovagokkal és szörnyekkel viaskodik. Az erdõ de facto
a más világ ábrázolása. (Az alkímiában
az erdõ többek között „a testünk, vagyis anyagunk
szimbóluma a benne található dolgok kaotikus keveredése
miatt” ). A középkori kéziratokban és a kora-reneszánsz
képeken a vegetatív és az emberi alakzatok közti
mimetizmus ragadja meg figyelmünket – az emberi és növényi
esetleg állati alakok átmennek egymásba, a középkori
kéziratok szélein kis vademberek alakjai nõnek ki
a növények indáiból, mint bizarr virágok
vagy termések. Altdorfer Szent György képén (1510)
a sárkánnyal harcoló lovas kis alakja a kép
jobb alsó sarkában szó szerint elvész az ágak
sûrûjében.
Az erdõ a halál színhelye (M. Eliade), de a csodálatos
kalandoké és lelki átváltozásoké
is. Ellentéte a középkorban a kastély, az udvar,
a zárt kert, mint a rend, az illendõség, a „mésure”
színhelye. Az erdõben bolyong az „együgyû” Perceval,
aki nem tudja, honnan való és hogy hívják.
Miután elveszíti szeme elõl a grál kastélyát,
szimbolikus hét éven át bolyong félmeztelenül
és megõrülve az erdõben. Elvesztette emlékezetét
és ezáltal identitását is. A tündérmesék
(Csipkerózsika) hõsei számára is ugyanilyen
jellegû az erdõ, és az erdõ ilyen „sötét”
ábrázolásának tradíciója
a 18. századi barokk kaland- és fejlõdési regényen
át a romantikáig (Chateaubriand, Tieck, Mácha, sõt
a Nagyanyóban is a rokokó park jellegû „bájos
völgy” (a kis kunyhóval és a kastéllyal) ellentéte
az erdõ, az õrült Viktorka lakhelye) tovább él
a latin-amerikai regény (G. J. Rosa, J. E. Rivera) õserdejéig
és dzsungeléig. Jünger novellájában, a
Márvány szirteken-ben (1939) az erdõ a káosz,
a halál, a sötétség birodalma, a kaotikus õserdei
burjánzásban megjelenõ õserõké
áll ellentétben a szõlõk, kertek, legelõk
megmûvelt tájával. Az erdõ ambivalenciájára
csakúgy, mint a káosz minden más formájáéra
Jünger egy másik mûve mutat rá, az Erdõjárás
(1951), itt az erdõ az idõ feletti lét szimbóluma,
az erdõt járó, a hontalan, a költõ szimbóluma,
olyan lényé, aki „eredeti viszonyban áll a szabadsággal,
amely..., abban nyilvánul meg, hogy szándékában
áll ellenállni az automatizmusnak, és megtagadni következményét,
a fanatizmust.” A szimbolikus erdõben, amely mindenhol megtalálható,
mivel tulajdonképpen bizonyos állapot és létezési
mód (ez a káoszra, mint olyanra is érvényes),ahol
az ember saját énjével találkozik. Az erdõ
tehát ebben a jelentésében ugyanúgy, mint a
vadon, amely a 19. és 20. század irodalmában leggyakrabban
erdõként, õserdõként jelenik meg (Chateaubriand:
Atala, Conrad: A sötétség mélyén), a potenciális
megújulás helye, az erdõn átkelés, csakúgy,
mint a vad, ismeretlen tájra utazás értelme az újjászületés,
ez vezeti el az embert a Léthez. A káosz analóg formája
már az ókortól a tenger – az emberi sors változékonyságának,
ingatagságának szimbóluma. A tenger is kalandok színhelye
(ide tartozik a tengeri vihar), próbatételeké (kalóztámadás,
harc a tengeri szörnnyel, a cethallal,) a keresésé,
a tévelygésé és a hajótörésé.
A tengernek mint a világ labirintusának szinonim képe
megtalálható Comenius A világ útvesztõje
és a szív paradicsoma címû mûvében
(nem hiányzik belõle a vihar tradicionális toposza
sem).
A barokk korban a káosznak az erdõnél és
tengernél tipikusabb ábrázolása a labirintus
– a palota, a város, a világ labirintusa. A labirintusban,
amelynek tradíciója, mint tudjuk az ókorba nyúlik
vissza, a hõs megküzd a szörnyeteggel, eltávolodik
önmagától, s önmaga felé halad. Comenius
labirintusa város, a világ metaforája. Ebben a jelentésben
a 20. században jelenik meg a város-labirintus, amelyben
a káosz alakjai tanyáznak – a halál, a különbözõ
szörnyek, bizarr alakok (Meyrink Gólemje, Sylvie Germainová
Siratóasszony a prágai utcákról-ja, stb.)
A felvilágosodás korában kezdték a természetet
is káosznak, kaotikusnak értelmezni, mivel az ember már
nem értette meg, túlságosan lefoglalta saját
énje, saját elméje. (Jellemzõnek tûnik,
hogy az ember azt találja kaotikusnak, amit nem ért, ami
megfoghatatlan számára, aminek értelmét már
elfeledte.) Ezért a felvilágosodás korára a
többi korszaknál inkább jellemzõ a természet
civilizálásának, megnemesítésének,
rendezésének, kertté változtatásának
(és hasonlóképpen a vadon és a vadember civilizálásának)
kísérlete, aminek következménye természetesen
csak a más fokozott meg nem értése lett.
Az irodalmi szöveg körülbelül a romantikától
válik a káosz formájává. Míg
a „klasszikus” szövegnél az a szabály érvényesült,
hogy a káosz állapota uralkodott a szöveg létrejötte
elõtt, a kezdetén, s az írás folyamán
a káosz renddé, kozmosszá változott; a romantikus,
modern és posztmodern szöveg hangsúlyozza rendezetlenségét,
egyenetlenségét, „mûfajtalanságát”, hibrid
jellegét, töredékességét. A sokféle
és nem egyértelmû Értelemhez vezetõ út
nehezebbé válik, ha nem egyenesen lehetetlenné az
olvasó számára. A kaotikusságra a szövegben
a karnevalizálás és ennek kifordítása,
fejre állítása, az alantas és torz kultusza,
a bolond és a bohóc alakjának alkalmazása mellett
a hipotetikussá tétel, az irodalmi valóság
megkérdõjelezése, a mûfaj úgynevezett
önreflexiója mutat.
Nyilván nem véletlen, hogy nemcsak a science-fictionben
ábrázolt világ hordozza a káosz vonásait,
hanem a számítógépes játékok
virtuális világa is. A cyber-punk regényben (pl.:
Vernon Vigne: Igazi nevek) a hõsök mozgásterében
hemzsegnek az egyszarvúak, a sárkányok, a manók,
a tündérek és más hasonló lények
– a káosz toposzainak irodalmi emlékezete bizonyára
örök. A regényekben és a számítógépen
megjelenõ virtuális világ formája ahhoz a gondolathoz
vezet vissza, hogy a káosz egy más világ, amely zavaros
térként, természetellenes lényekként
jelenik meg számunkra, ezek a káosz kivetítései.
Hasonló lényekkel találkozunk az álmokban,
mivel az emberi lény síkján a tudattalan a káosz
kapuja – a káoszé, mint a másik dimenzióé.
A tudattalan káosza is, mint ezt C. G. Jung és mások
tanulmányai bizonyítják, rendet rejt magában,
ez a rend természetesen a saját, általunk egyelõre
csak sejtett törvényein alapul.
II. A káosz alakjai
A káosz alakjai kétfélék lehetnek. Az egyik
csoportot azon lények alkotják, akik azért lépnek
be a káoszba, hogy érvényesítsék kiváló
tulajdonságaikat, az erdõ-káosz és a tenger-káosz
számukra világi kalandok helyszíne, külsõ
akadály, próbatétel. Így van ez a kalandregényekben.
A második típust olyan lényekben kell keresnünk,
akik ebben a zavaros térben valamely magasabbrendû vagy belsõ
okból jelennek meg, amely összefügg elhivatottságukkal,
kiválasztottságukkal egy világon kívüli
küldetésre, egy szellemi utazásra. Számukra az
erdõ testi létezésük fázisaihoz kötõdik,
a bûnhöz és vezekléshez, tévelygéshez
és õrülethez, ide tartozik az emlékezet elveszítése
is. Az, hogy Chrétien de Troyes 12. század végi regényének,
A Grál történetének hõsét, Percevalt
úgy jellemzi, mint „együgyût”, aki nem ismeri nevét
és származását, akinek öltözéke
bolondéhoz hasonló, mély értelmet hordoz. A
káosz ugyanis hely, hely-állapot ahová eddig nem ért
el a rendteremtõ és életet adó Szó,
még nincs értelmet adó Neve. A reneszánsz és
barokk korban ehhez a típushoz tartozik az õrült lovag
(Ariosto: Õrjöngõ Lóránt) és a
misztikus zarándok, aki a labirintus-palotában bolyong (Vieri:
Krisztus dicsõsége stb.) vagy a város labirintusában
(mint Comeniusnál és Graciánnál). Számukra
és az allegorikus utazások, beavatási regények
összes többi hõsei számára a káosz
minden változata a tudatlanság, eltévelyedés,
avatatlanság állapotának szimbolikus kifejezése,
amely után következhet a megtisztulás és a beavatás
szertartása, amely többek között a káosz legyõzését,
a rend megújítását jelenti. A „kietlen föld”
– a beteg Halászkirály birodalma a szertartás után
új életre kel.
A káosz
hõse kívülrõl érkezik erre a területre
(vagy legalábbis egyelõre úgy tûnik számunkra),
és átváltozik. Mondhatnánk – a fizika területérõl
kölcsönzött szakkifejezéssel, hogy ebben a térben,
mint egyfajta „attraktor” mûködik. Már azzal megváltoztatja
a káoszt, hogy benne mozog, de mindenekelõtt azzal, hogy
viaskodik vele. Küzdelme leggyakrabban úgy jelenik meg, mint
a szörnyeteggel való küzdelem – egy olyan lénnyel,
amely a káosz teremtménye és megnyilvánulása,
idõrõl idõre benne tartózkodik (szabályos
idõközönként vagy egyes korszakok végén),
betör a környezõ világba és sanyargatja
azt. Mint láthatjuk, a káoszt és a káoszon
kívüli világot nem választja el semmiféle
áthághatatlan akadály, senki sem lehet biztos benne,
hol fut a veszedelmes és ingatag határvonal. Végül
a hõs maga – bár kívülrõl érkezik
– magán viseli ennek a térnek bizonyos jegyeit; illetve a
rend, az illem a választékos vagy éppen közönséges
viselkedés világa ilyennek tartja, viselkedése, oda
nem illõ öltözéke, esetleg meztelensége
miatt együgyûnek, vadembernek, ostobának, õrültnek,
különös filozófusnak (Comenius Labirintusában),
bolondnak tekinti. Maga a bolond ruházata, amelyen keverednek
a tarkabarka, rikító, „egymáshoz nem illõ”
színek, a különbözõ minták, rámutat
ennek az alaknak a másféleségére, de szoros
összefüggésére is a más- néha a túlvilággal,
az küldi ugyanis ebbe a világba követeit, a tarka állatokat.
Az õrült, a bolond öltözéke és a káosz
mint különbözõ mintákat keverõ struktúra
ábrázolása között figyelemre méltó
analógiát vehetünk észre. Az ilyen típusú
hõs a két világ határáról származó
lény, s éppen ez teszi lehetõvé, hogy átlépje
a határt, s mindkét világban tevékenykedjék.
A káosz ugyan védekezik ellene, de nem pusztítja el,
mint másokat. A hõs-bolond ugyanis bizonyos értelemben
a káosz teremtménye, sõt egyfajta szörnyeteg
(a világ és a káosz szempontjából is),
legyõzi a káoszt maga körül, s fõleg önmagában,
s beavatottá, szentté, bensõjében kereszténnyé
válik.
S milyen alakot ölt a káosz „lakója” esetleg ura? Igen
gyakran szörny. A legnevezetesebb labirintusban élõ
szörny Minotaurosz a Thészeuszról szóló
mítoszban – félig ember, félig bika, talán
isten. Már megfigyelhettük, hogy a káosz lényei
gyakran összemosódnak a kaotikus hellyel, mintha élõ
nyúlványai, testrészei lennének. A sötét
erdõben ember-állatok (vademberek) élnek, átmeneti
lények az ember, állat és szörny között
(az elemek szellemei), állat-növények, fák, amelyeken,
mint különös termések, madarak csüngnek... A
hibrid jelleg, az antropomorf és zoomorf formák együttese
jellemzõ a káosz lényeire, ez az útleírásokban
a középkortól kezdve egy ismeretlen, fantasztikus világ
alakját ölti. Erre a helyre tartozik a hermafrodita csakúgy,
mint a „normális” környezõ világhoz képest
felnagyított vagy lekicsinyített lények (óriások,
törpék), többfejû vagy többvégtagú
lények, akiknél érvényesül az agglutináció,
a reduplikáció, a multiplikáció. Néha
a káoszban csak egy szörny rejtõzik, máskor hemzsegnek
benne a különbözõ szörnyek, s megint máskor
az egyforma szörnyek. A káosz ugyanis nemcsak a más
világa, hanem az azonos burjánzásáé
is. Mintha ezeknek a teremtményeknek, a torzszülötteknek,
a mondhatni identitás nélküli „klónozott” lényeknek
tömegével (akik a számítógépes
játékok virtuális világában is nyüzsögnek)
képileg kifejezõdne a káosz jellege és terjedésének
módja - a mindig más és mindig egyforma inváziója.
A sárkány a káosz szörnyetegeinek klasszikus
típusát képviseli, rendszerint többfejû,
torz teremtmény. A kereszténységben a rossz és
a pogányság szimbóluma, ezt gyõzi le Szent
György, aki a kereszténység szimbóluma. A keresztény
értelmezés mellett a sárkány, mint a káosz
más szörnyei is, ambivalens alak – nemcsak a rossz princípiuma,
hanem egyúttal a változás szelleme és a kincsek
õre is. A taoizmusban a sárkány a spirális
utat szimbolizálja, „amely megjelenik egy pillanatra, hogy ismét
eltûnjön a titokzatos homályban”. A kozmosz létrejöttét
megelõzõ káoszt gyakran kígyószerûen
tekergõzõ felhõkként ábrázolják
(a kígyó a sárkány egyik formája), s
ezek feltûnõen emlékeztetnek a számítógéppel
alkotott káoszra. A szörny a hõs számára
egyfajta figyelmeztetõ jel, a megszentelt, a kincs, az istenség
közelségének vagy épp a titokhoz vezetõ
útnak, a világ és önmaga megismerésének,
a Létnek a szimbóluma. Ez a figyelmeztetõ jel természetesen
különös jellegû: a szörny találós
kérdéseket tesz fel, mint a Szfinx, az Oidipusz-mítosz
híres szörnyetege, elhomályosítja és egyúttal
megvilágítja az értelmet, úgy homályosítja
el, hogy azáltal világítson rá. A szörny
más nyelven beszél, mivel önmaga is Más - tout
autre, ganz andere (gondoljunk csak a Mindigmás szörnyetegre
Grimmelhausen Simplicis Simpicissimusában, amely e konferencia fejlécére
került, mint „logo”). A más megszállott kultusza, amely
korunkat jellemzi, ha annak kezdetét a romantikába vagy a
preromantikába helyezzük, kétségtelenül
összefügg a szörnyetegekkel, vagy egyenesen a káosszal
való megszállott foglalkozással.
III. Történet a káoszban
Most megkísérelünk választ adni a kérdésre,
miért van ez így – miért dolgozzák fel és
helyezik középpontba a káosz témáját
ebben a korszakban sokkal gyakrabban, mint az elõzõben? Bizonyára
nemcsak azért, mert korunk több szempontból fölöttébb
kaotikus, habár ez is kétségtelenül szerepet
játszik benne.
Láttuk, hogy a káosz,
és a benne megjelenõ szörnyek mindig valamiképpen
összefüggenek az átmenet fejlõdési szakaszával.
A Bibliában elõször az ürességbõl
és a sötétségbõl a világosságba
és a világba, s azután a káosz állapotából,
amelybe a bûnbeesés miatt a világ került, a feltámadás
és új rend állapotába; a regényekben
és más mûvekben a hõs avatatlan állapotából
a beavatottság állapotába. Éppen ez, a sorrendben
a második káosz, amelyben felébrednek az irracionális
erõk, az alaktalan, a kaotikus, a sötét, az éjszaka
vonásaival felruházva és magukhoz ragadják
a hatalmat, ez érdekel minket. A Jób által a Zsoltárokban,
de különösen a Jelenések könyvében sokszor
emlegetett szörnyeteg alakját öltik fel. Az apokaliptikus
Leviathán vagy Livjátán, a kezdeti káosz sárkánya,
aki a tengerben alszik, szüntelenül szimatol és fenyegeti
a világot. Éppen ebben az összefüggésben
a szörny nemcsak a megsemmisülés szimbóluma, ahogy
tûnne, hanem az újjászületésé is,
amelynek a világ vége után be kell következnie
– a megújulás csírái a káoszban rejtõznek.
A bibliai és más
káosztörténetek nemcsak a világ és az
emberiség sorsához kapcsolódnak, hanem egyúttal
úgy is értelmezhetõk, mint a káosz metaforikus
történetei, amelyeket a világban és a tudatlanságban
bolyongó emberi lény átél az önmegismerés
útján. Ezen az úton át kell jutnia saját
káoszán, megütközni a bensõjében
lakozó szörnyeteggel, torz egójával, vagy alter
egójával, amely fel kell falja, mint Jónást
a cethal, hogy tovább strukturálhassa, s egyúttal
átstrukturálhassa a világot. A káosz a jungi
individualizáció nélkülözhetetlen fázisát
alkotja, amelyet az álmokban gyakran a szörnyeteggel való
küzdelem szimbolizál. Ebben a kontextusban még nyilvánvalóbban,
mint a káosz és a szörnyek irodalmi ábrázolásaiban,
fény derül arra, hogy a káosz és a szörnyeteg
egy bizonyos atmoszférát testesít meg, egy hangulatot,
az egyén, vagy többek bizonyos lelkiállapotát
(Pl. a gettó lakóiét Meyrink Gólemében),
sõt az egész emberiségét (az Apokalipszis Leviathánja).
A káosz, ahogyan
az irodalom reflektál rá, tematizálja és metaforizálja,
egy ezidáig névtelen világ, de egyúttal a keresõnek
számtalan nevet ajánl fel, amellyel beléphet bele,
vagy inkább bekukkanthat, s így meg is változtathatja.
Mint már említettük, névtelen szokott lenni az
is, aki a kaotikus térben bolyong. Mit jelent névtelennek
lenni? Kierkegaard szerint annyi, mint nem igazán, nem autentikusan
létezni. Kaotikus az emlékezet nélküli világ
is, amely úgy értelmezhetõ, hogy egyúttal történet
nélküli is. A név, az emlékezet és a történet
nyilvánvalóan összefügg. A káoszhoz
kötõdik ugyanis a hõs elátkozottsága,
megállása az idõben és tévelygése
a térben, és a feledés állapota – nemcsak nevéé
és származásáé (Perceval), hanem a Lété
is (Kafka K.-ja). Az emlékezet keresése – a visszaemlékezés
– lehet vagy lehetne a múlt és jövõ keresése,
a történet keresése, amely emlékezet nélkül
nem létezhet. A káosz tehát mint a történet
elõtti állapot jelenik meg (a Teremtés Könyvében
a világ története elõtti), a valóságban
azonban a történet már itt elkezdõdik, épp
a káoszból keletkezik, a káosszal való küzdelem
a kezdete, az „ontológiai” kaland elsõ szakasza. A mûvészet
síkján a káosszal érintkezik a „poiesis”, a
normák és különbözõ módszerek
szerinti elrendezés és egységesítés
(ehhez tartozik a szöveg bekapcsolása az irodalom kollektív
emlékezetébe, a kollektív történetbe,
amelyek mindenekelõtt a mítoszok), az irodalmi mûben
legyõzetik a káosz állapota, amelyben a világ
a szöveg, a mû elõtt volt.
A káosz ábrázolása
az irodalmi mûvekben kivétel nélkül szimmetrikus
volt antitézisének – a világnak ábrázolásával,
a világnak, amelyben rend uralkodik, az utópisztikus városnak
(bibliai változata a Mennyei Jeruzsálem), a paradicsomnak,
„a szív paradicsomának”, stb. Körülbelül a
romantikától, de különösen a 20. században
azonban különös jelenségnek lehetünk tanúi:
az antitézis gyakran hiányzik a mûbõl, a szerzõ
egybõl elátkozott lények belsõ és külsõ
labirintusokban játszódó történeteit meséli
el, s végül ezekben a legtöbbször város-labirintusokban
játszódó történetekben (Robbe-Grillet:
Gumi, Butor: Órarend) a fõszereplõ rendszerint másodlagos
szerepet játszik. A kaotikus jelleget gyakran fokozza az antiillúziós
módszerek alkalmazása. mintha az elbeszélõ
folyamatosan a „lehet, hogy igen, lehet, hogy nem” szellemében beszélne
(a „Forse che si, forse che no” mottófelirat a labirintus díszítésének
része Gonzaga palotáiban). A hipotetikusság szintén
a káosz jellemzõihez tartozik, mert az két- vagy többértelmû,
olyan struktúra, amely szüntelen struktúrává
válás.
Az elején a Szóról beszéltünk,
amely által bekövetkezik, mondhatni „startol” az átmenet
a káoszból a rendbe. Létezik azonban olyan szó
is, amely ugyan nem okoz hasonló változást, de legalább
megjósolja azt. Ilyen a jóslat szava. A bibliai orákulumban,
ebben a lényegében ambivalens diskurzusban, a káosz
többek között a világra rárontó bestiák
és szörnyek képei formájában jelentkezik.
A káosz szörnyei betörnek a „rendezett” diskurzusba, beléköltöznek,
és átváltoztatják a káosz diskurzusává.
Nem hasonló ez a diskurzus a posztmodern diskurzusához? Úgy
véljük azonban, hogy a káosz tematizálására
és a rá való reflektálásra történõ
sokasodó kísérletek, a történetére
való visszaemlékezés és annak elmesélése,
nem pusztán a romlás elõjelei, hanem a majdani gyógyulásé
is. Ugyanis abban a pillanatban, mikor az ember képes – az általa
korábban felfoghatatlan – káosznak cselekményt adni,
a történet struktúráját, vonásokkal
felruházni azt, akkor kezdi felfogni ambivalens jellegét
és értelmét, s ez azt jelenti, hogy számára
a káosz megszûnik káosz lenni.
HALÁSZ KRISZTINA FORDÍTÁSA
Bibliográfia
HODROVÁ, Daniela
„A város aurája – Prága”
Magyar Lettre Internationale, 29
ELIAS, Norbert
A civilizáció folyamata
Gondolat, 1987
BAUMAN, Zygmunt
„A kultúra mint fogyasztási szövetkezet”
Magyar Lettre Internationale, 43
MIHAILESCU, Vintila
„Rendesek és rendetlenek”
Magyar Lettre Internationale, 41
Kérjük küldje el véleményét címünkre: lettre@c3.hu