Tényleg gyorsabban rohan az idõ, mint a hegyi patak. Visszamenni
a régi helyekre, van ebben valami feszélyezõ, különösen
akkor, ha nincs mirõl beszélgetned azokkal az emberekkel,
akik egykor betöltötték az életedet. Minden unokatestvérrel
és úgynevezett nagynénivel, nagybácsival a
Tallér utcából, az iskolatársakkal (de hol
a bánatban vannak a lányok, hol?), akikkel találkozol
néha a buszon, hisz elég gyakran jársz ebben a városban,
meg minden más, világfájdalmak súlya alatt
görnyedezõ barátoddal.
Felnõttél már, Kristóf, ihatsz fehérbort,
meg tudod különböztetni az intim illatokat.
Romlásnak indul az idõ, mint a megboldogultak teteme.
Oszlásnak indul az ég, dohos a levegõ, posványosodik
a föld, kukacok fúrják magukat a mélyébe.
Ez a busz fölvisz a Gellérthegy tetejére, a másik
kivisz Óbudára. Ezzel a villamossal elmehetsz a Moszkva térre.
Onnan indul a busz föl a Várhegyre. Az nem varázshegy,
ott nem kell meghalni, ott él az ember, a gyors zabálásból
meríti erejét. A kulacsokkal, hímzésekkel,
dísztárgyakkal, abroszokkal, trikókkal teli szuvenírboltok
között. A tarka képeslapokkal és útikönyvekkel,
üdítõkkel és szendvicsekkel megrakott asztalokat
kerülgetve. Oda azért megy az ember, hogy föntrõl
nézzen le a folyóra a bástya ablakaiból, bedobja
a pénzt, igyon egy kávét a teraszon, csináljon
emlékül egy képet, vegyen egy albumot (hat nyelven kapható,
új fotókkal, elérhetõ áron) vagy óvatos
duhaj állapotban beszerezzen egy eredeti hímzett parasztinget
saját használatra vagy a kedvesének. Szóval
hogy halna meg itt az ember, ilyen ingben, a teljes képanyaggal
és a hat nyelvi változat egyikén olvasható
könyvvel a birtokában.
Vén kecske vagy, Kristóf, nézd, mennyi szép
lány van itt. Szinte kérik, hogy imádd, magasztald
õket, hogy finoman beléjük harapj, mint az õszibarackba,
nehogy rögtön az ingedre fröccsenjen a leve. Odaszólhatnál
az egyiknek. Megy ez neked, kérdezhetnél valamit, futó
ismeretséget köthetnétek. És meghívhatnád
a Cafe Miróba, a Szentháromság utcába. Te,
Kristóf, és az a nõ, holdfényben.
A Szent Mihály-templom elõtt két koldus verekedik.
Egy hosszú szakállú, koordinálatlan mozgású
férfi próbál kitekeredett jobbjával bár
nem is sikerült ökölbe szorítania a kezét
állon vagy talán halántékon vágni
egy idõsebb, vézna koldusasszonyt. Az gyorsan elhajol, mint
egy profi bokszoló, ügyesen mozog, fél lépés
hátra, fél lépés oldalra, majd sikeres ellentámadást
indít. A férfi elesik, de rettenetesen szégyelli,
gyorsan talpra áll, egymásba akadnak a végtagjai,
elesik, megint talpra áll, egy pillanatig még cibálják
egymást, bár nincsenek teljesen meggyõzõdve
az ökölharc célszerûségérõl,
mintha csak a turisták kedvéért csinálnák,
akik amúgy sincsenek már sokan ebben az évszakban,
az álmatag japán csoport is talán csak megszokásból
fényképez, kizárólag a templom ornamentikájára
és István király emlékmûvére koncentrál.
Véget ér a koldusok párviadala, nagy keservesen szétválnak,
aztán ki-ki húzhat a helyére, ahol már évek
óta él, emészt, izzad és fázik. Görnyedten
ülnek a helyükön, nagy figyelemmel kezdik számolni
az aprópénzt.
Én mondom, fáradt vagy, Kristóf, akinek van szeme,
láthatja. Abban a reszketeg koldusban is több energia van,
mint benned. Most, hogy az épülettömbökbe tökéletesen
beleillesztett köveket figyeled, egy megfáradt öregember
tekintetével nézel. Kicsit talán úgy, mint
ezek a turisták, akik engedelmesen követik a vezérüket
a vágóhídra. Ez a két csoport alig tudja átpréselni
magát a szûk átjárón egyesek már
látták, a többi még csak most próbál
fölzárkózni hozzájuk. Gyorsabban, gyorsabban,
hajtja õket az idegenvezetõ, mint az õrmester a legbénább
katonáit. Viszolyogva nézed mindezt, véleményedet
látványos grimasszal hangsúlyozod, aztán te
is veszel ötven forintért jegyet, hogy ki tudja, miért
ezredszer is fölmenj a Halászbástyára, és
lenézz a folyó vizére a két távcsõvel
és egy vékony pénzbedobó nyílással
ellátott fém alkalmatosság segítségével.
Vagy inkább egy asztalkánál üldögélnél,
szemben egy elegáns hölggyel (galériatulajdonos? fölkapott
mûvész? vagy üzletasszony, az igazgatótanács
elnöke vagy a te privát ügynököd?), citromos
ásványvizet vagy paradicsomlét iszogatva mesélnéd
neki: ismerem ezt a folyót, több száz kilométerrõl
is megérzem az illatát, csukott szemmel is idetalálnék,
imádok itt ülni és a várost / téged /
a vizet bámulni. Hát ez az, miért ne lehetne az ügynököd,
titkos kapcsolatod mindketten elmondtátok a jelszót, összeillesztettétek
a kettétépett papírpénzt, egy sötét
utcában, lekapcsolt lámpával várakozó
autóban találkoztatok. Épp csak egy pillanatra világítja
meg az arcát az öngyújtó lángja? A hirtelen
földre dobott cigaretta piros tûzpontja és a kocsi hangtalan
indulása? Egy pohár ital, háttérzene, nyitott
ablak, rovarzümmögés. Egyelõre a folyót
nézed, nemsokára lebuszozol vagy lesétálsz
a Moszkva térre, aztán átmész metróval
a túlsó partra. Lehet, hogy ez az az emlékezetes forró
nyár? A tér felé lejtõ utca árnyékos
oldalán mész. Annyi helyet, követ, falat, sikátort
ismersz. Soha többet nem érnek ilyen benyomások. Nem
lesz még egy nyár, amikor ilyen tisztán és
intenzíven fogod érezni a város minden elemét.
Vénséges vén öregapó vagy, Kristóf,
hullafoltok borítják a tested, már életedben
elrohadsz. Ebben a pillanatban, ezen a délután, valahol egész
máshol ülsz és látod: nagy sötét
hal takarta el a napot, ami narancssárga keretbe foglalja a hal
kontúrjait. Aranycsíkokat felejtettek az égen a szórakozott
repülõk. Bogár mászik az üvegen. Meg kell
tennie még néhány centimétert. Aztán
meghal.
És akkor gondoltál arra: mindennek egy kicsit másképp
kell kinéznie, a sorrendet is meg kell változtatni; nem ezek
az építõkockák, nem ezekbõl a kockákból
álló épületek. Éjjel kettõkor vagy
talán háromkor sétálsz, jobban mondva nagy
nehezen megint megteszed ugyanazt az utat, egyik épülettõl
a másikig, ugyanazokon a fasorokon araszolva, leülsz a félig
fából készült padra az üres medencénél,
ahol nem úszkál senki, még csak egy megboldogult vagy
egy magányos falevél sem lebeg a vizén, s amíg
áttekered a kazettát a walkmanben, azon gondolkodsz, meddig
sikerül még életben maradnod, ezen a helyen vagy valahol
máshol. Rágógumit vagy citromízû cukorkát
vettél elõ a zsebedbõl, és arra gondoltál:
miért pont én? Az persze nem jutott eszedbe, hogy ezen a
bolygón, ugyanebben a pillanatban legalább több ezren,
ha ugyan nem több millióan teszik fel ugyanezt a kérdést:
miért pont én? És miért pont nem te? És
miért mi, miért nem õk? És hogyan részesülhetne
mindenki arányosan az örömbõl és a félelembõl?
Amikor autóval jöttél lefelé a külvárosi
hegyek közül, be az igazi városba, nem is lassítva
a kanyarokban, benyomott kuplunggal, résnyire nyitva az ablakot,
hogy az október elejei esti levegõ kiszellõztesse
a fejed, de ne húzzon a füledbe, egyetemes dolgokon gondolkodtál,
ugyanakkor arról sem feledkeztél meg, hogy ki tudja, hányadszor
már ötéves korod óta megint fülgyulladást
kaphatsz. Itt hogy bízhatna meg benned az ember?
Emlékszel, mindig is azt mondták, a gégészek
esete vagy. Azok az állandó náthák, köhögések,
tüsszögések fül, orr, gége. Késõbb
egyre gyakrabban riadtál föl, aztán meg már nem
tudtál elaludni, amíg csak meg nem nyugtatott a hajnal és
a pont az ablakod alatt elhelyezett megállóba érkezõ
buszok motorzúgása. Mindig is szerettél az elsõ
buszokkal hazajárni. Amikor hidegek és üresek, testeddel
kell fölmelegítened a helyet a bepárásodott ablak
mellett; összegörnyedsz az ülésen, a tenyeredbe temeted
az arcodat, és a leheleteddel melengeted az ujjaidat. A megállóban
álltál, égõ szemedet dörzsölted az
átvirrasztott éjszaka után, pont akkor kelt a nap.
Visszakapcsolsz, és újabb cukorkát veszel elõ.
Már csípi a nyelved a cukor, az is elõfordul néha,
hogy egy fájdalmas harapással fölsebzed magad, és
vért köpsz. Egy apró, teljesen ártalmatlan vércsepp,
nyállal összekeveredve. És hogy érezték
magukat azok, akik a szájukhoz szorították a zsebkendõjüket,
hogy elfojtsák a hirtelen támadt köhögési
rohamukat? Egy pillanattal azelõtt sikerült elkerülnöd
a halált, ah, ez a gyors reflex, hirtelen, ügyesen megrántod
a kormányt, tudni kell, mikor lassíts, és mikor gyorsíts,
hogy megelõzd a bajt. Ah, fantasztikus vagy, ajándékozod
meg magad egy félmosollyal. Nem elõször kerülted
el a halált, de ez már nem tesz rád olyan mély
benyomást, nem érzel fájdalmat a mellkasodban a rémülettõl,
nem kapkodod gyorsabban a levegõt, nem veri ki a veríték
a homlokodat. Megszoktad. A megszokás az ember második alaptermészete.
A közmondásokon mérhetõ le a nemzetek bölcsessége.
Minél butább egy nép, annál több közmondása
van. Kíváncsi lennék, kimondtál-e hangosan
valami közmondást, szentenciát. Remélem Isten
ments , nem latinul? Hagyj békén, most csak sofõr
vagy, van két kezed, foghatod a kormányt, két lábaddal
kezelheted a három pedált. Miért nincs három
lábad, mint az alamakotañczykoknak? Hisz úgy sokkal
egyszerûbb lenne. Nincs semmid a végtagjaidon és a
látásodon kívül, azzal kell kifigyelned az akadályokat
az úton, és azt is, merre kanyarodik az út. Lehet,
hogy ebben a pillanatban halhatatlan vagy, lehet, hogy pont ez az az egyetlen
pillanat, amikor halhatatlan lehetsz. Biztos pont ezért a pillanatért
érdemes élni. Jaj, de még mennyire, hogy érdemes,
gondolod, megint a kiváló reflexeidnek köszönhetõen
menekültél meg a bajból. Nyugalom, a vezetésre
kell összpontosítanod, nem lehetsz szétszórt.
Nehogy elfordítsd a tekintetedet, ne hagyd becsapni magad a megtévesztõ
formáktól és színektõl. Akkor hát
hogy állunk? Mikor érdemes még élni? Akkor,
amikor fáj a duzzadt, lilás, helyenként zöldes
bõr a csúnya kék folton, és olyan aggasztó
látványt nyújt a bõr alatti vérömleny?
Ez már elõrevetítené, mi történik
majd annak idején a bõröddel? Nincs kizárva,
hogy ez már ma elkezdõdik, legalábbis akkor, ha nem
vigyázol az úton. És ellenõrizd a használati
utasításon, mitõl ég az a kis narancssárga
lámpa a mûszerfalon. És mire akar figyelmeztetni? És
mikor érdemes még élni, na, mondd már meg,
milyen pillanatokért, na milyenekért? Amikor a halandóságunkra
emlékeztet egy fekete fóliával letakart holttest az
utcán? Talán akkor érdemes igazán. És
amikor, ahogy a sportriporterek szoktak fogalmazni, nagy útról
térünk vissza, akkor is? És igaz, hogy ez a pillanat
sokkal inkább átélhetõ a Várhegy régi
házai között, mint valahol az ötödik kerület
színes forgatagában?
És tényleg elvarázsolva érezted magad két
kanyar, az egyik közlekedési lámpa és a másik
keresztezõdés között. És akkor, amikor kíváncsiságból
a hosszabb utat választottad, amirõl nem tudtad, hova vezet,
a vonzó ismeretlenbe, valahová a sötét mélységbe
kanyarog le a szerpentin. Aztán meg csodálkozva vetted észre,
hogy mégis megint fölfelé vezet, és mindkét
oldalán szép házak, igazi paloták kezdtek feltünedezni.
Lakatlanul álltak, az élõk elhagyták, szellemek
látogatták õket, bár nem nõtte be az
épületeket a vadszõlõ, nem voltak romosak, még
világos, tiszta pasztellszínû festékek szagát
árasztották. Fehérre fugázott téglafalak
választották el a házakat, tapétaszerû
volt az összkép, bár az angol birtokok kerítéseire
és falaira próbált emlékeztetni, hogy melegségre,
teára, kekszre, nyugalomra gondoljunk, ha ránézünk.
Kínált valamit Agatha Christie hûséges olvasóinak,
hisz az itt a lényeg, hogy a fal mögött kert van, a kert
mögött ház, legvégén pedig a titok. Másutt
fémrudakból volt a kerítés, egyforma csíkokra
szabdalta a mögötte álló épületet,
de voltak itt kõ-öntöttvas kombinációk is.
Az egyik házat neogótikus várrá stilizálták,
a másik arról árulkodott, hogy Gaudi-rajongó
építette. Ezekben a házakban biztos hihetetlen dolgok
történnek, elképesztõ históriák,
viharos románcok követik egymást, mindenütt zene
szól, az õsök portréin rejtett kamerákat
helyeztek a szemekbe, a szalonokban velencei tükröket akasztottak
a falra, a folyosókon kifényesített lovagi páncélok
állnak, a falakon vérszomjtól fuldokló kardok,
számszeríjak és vadászpuskák. A poharakban
mérgezõ italok pezsegnek.
Lassan haladtál el a házak mellett, hogy jobban megnézhesd
õket, kicsit lehajoltál, hogy ne rontsa el az ajtókeret
tolakodó jelenlétével az összképet, hogy
jól kivehesd a formákat és a színeket, az egész
épületet és a részleteket, és végre
nyíltan és határozottan kimondd: ez lesz egyszer az
én házam ebben a szobában lesz a könyvtár,
abban a lemeztár, a kertben tûlevelû fák nõnek.
Mindenütt hangszórók lesznek, szól a zene, és
lesz hely az olvasásra, az evésre, amíg csak el nem
érkezik a halál ideje. Garázsba rejtem az autót,
hogy készenlétben álljon, feszülten várakoznak
a szekrénybe akasztott ruhák, nem tudják, mikor melyiket
választom. Hogy ne érezzem magányosnak magam, mindig
karnyújtásnyira lesz egy telefon és a kedvenc kutyám
bundája. Könyvekben, jelekben, képekben, hangokban van
a bölcsesség. Bizonytalanul álldogálok a hatalmas
könyvespolc elõtt, a vaskos kötetek gerincén húzgálom
az ujjamat, arra gondolok igen, igen, valahol itt lesz, áhítattal
emelem le az egyiket, a fotelba ülök, könnyedén átlapozom,
a megfelelõ sort, mondatot, állásfoglalást
keresem a tekintetemmel. Kikapni a lemezek közül azt, amelyiket
már rég nem hallottam, vagy ellenkezõleg egész
héten azt nyúztam, és már kezdett az agyamra
menni. Az egyes lemezeket konkrét betegségekhez, utazásokhoz,
hetekhez, találkozásokhoz, estékhez, visszatérésekhez,
ábrándokhoz, beszélgetésekhez, gyanúkhoz,
botrányokhoz, sétákhoz kötni. A levegõ
hõmérsékletéhez, a szél erejéhez,
a csapadék mennyiségéhez, a sötétedés
fokához választani a zenét. Kiszámítani
még két nap indulásig, még négy óra
napkeltéig, még egy tea. Az üres házban járkálni
az egyik ablaktól a másikig, azon gondolkodni, melyik képet
válasszam, a harmatos vagy futó zápor áztatta
kertet, a kocsibejárót, a kaput i dalej na za³amanie
p³aszczyzny és valahol messze lent a várost.
Sebességet kell váltani, aztán balra fordulni.
Még egy cukorkát?
(részlet egy regénybõl)
PÁLFALVI LAJOS FORDÍTÁSA
Bibliográfia
VARGA, Krzysztof
45 regényötlet. Kislemezek B oldala, 1992-1996
Jelenkor, 2000. 9.
Rossz könyv (regényrészlet)
Nagyvilág, 2001. 3.
Utazás sehonnan sehová. A város az ezredforduló
küszöbén
Nagyvilág, 2001, 3.
A szellem tébolyult világossága
Nagyvilág, 2001, 3.
Kérjük küldje el véleményét címünkre: lettre@c3.hu