Drága Szeretteim! Ahogy így
megszólítalak titeteket, nem látom épp magam
elõtt, kik vagytok vagyis lehettek majd egyáltalán
a hallgatóságom. De most, amikor bekapcsoltam a magnót,
arra gondoltam, miközben becsattintottam a már nem is tudom,
hányadik kazettát (jut eszembe, nem ártana rendesen
fölcímkézni õket), hogy ide ti most egyáltalán
nem hiányoztok.
Pedig azt hittem, egy efféle
faragatlan kocsmai rétor, aki eredendõen magam is volnék,
el nem tudja képzelni önmaga örök dumásnak
kiképzett figuráját mestersége gyakorlása
közben másképp, mint hogy köröskörül
tátott szájjal hallgatják. Ha nem így lett
volna egész életemben, nyilván torkomon is akad a
szó, és kiapadok, mint valami csörgedezõ forrás
szárazság idején, vagy mondjak inkább szennyvízlevezetõ
árkot egy kihalt faluszélen. Az, hogy kitátani a pofánkat
közlés szándékával nem létezhet
másképp, csakis ha társaságunkban van, ki ezenközben
hegyezi a fülét nyilván annyira kézenfekvõ,
hogy épeszû ember ezen el sem spekulál. Csak a magamfajta,
ki most abban leli örömét vagy öntetszelgésében
ugyanevvel kínozza is magát? , hogy amennyire bír,
remetét csinál valamikori minden-lében-kanál
s viszonyait szóval tartó önmagából, és
magában beszél. Mint a bolondok, ahogy mifelénk tartják.
Így talán érthetõ,
hogy nem szeretném, ha eközben látnátok. Ha idedugnátok
az orrotokat Samu barátom párszor megpróbálta,
de mindig elhajtottam , hogy ugyan megõrültem-e, mikor úgy
köszörülöm a hangomat magnó-kikészítés
közben, mint egy kiöregedett nótaénekes, vagy ha
rákáromkodom önmagamra, újra- és újrakezdem,
akárha zsebkendõjét gyûrögetõ szavalólány
lennék valami vállalati november-hetedikén. Miközben
a technikus is jómagam vagyok, aki a legsikerültebb számot
is megismételteti hanghiba miatt, utána persze már
nem lesz olyan jó.
De még inkább szégyellném
tielõttetek a gyávaságomat. Hogy nekikezdek, aztán
mégse merem úgy folytatni, hogy az ennek a magamban-szónoklásnak
egyedüli módon értelmet adjon, vagyis mélyre
fúrva és kendõzetlenül. Hanem azon veszem észre
magam, hogy már a ti szátok íze szerint igyekszem
a szövegelésemet kanyarítani. Ráadásul,
ha utóbb tûrhetõen összetákoltnak látszik,
még le se törlöm.
Mint ahogy meglehet, majd meglátom
még ezt a bevezetõ szónoklatot se hajítom
ki, pedig egyáltalán nem tartozik a mai tárgyhoz.
Ma ugyanis, ebben a Júlia-napi õrült akácvirágzásban
úgy döntöttem, megtartanám magán- és
helytörténeteimnek, mondjuk így, hogy összefoglaló
elõadását. Az idõ is alkalmasnak tetszik hozzá,
mintha messzirõl és régrõl is fújdogálnának
errefelé a szelek, ahol leginkább mégiscsak ennek
a Pünkösd utáni májusnak a levegõjét
szívjuk mindahányan. Égi madarak, vadak és
szelídek úgy állat- mint emberfajták.
Ha már föltártam
valamikor elõttetek, hogy a mi településünket
amelyet, bocsánat, de most se tudok városnak mondani hogyan
és milyen létszámban népesítették
be honfoglalóink, akkor tartozom azzal is, hogy ezen az ezredvégen
áttekintsem helybéli népességünk jövõ-menõ
mozgásait e századon át, elõrebocsátva,
hogy beszámolómat önkényesen spékelem
meg majd név szerinti példákkal és önéletrajzi
kiágazásokkal.
Az embermozgatás eszközeit
véve mifelénk ebben a században divatban volt a szekér
azon pedig úgy a bak, mint a derék s a saroglya , tehetõsebbek
számára pedig a nagyatádi hintó. De utazófülkés,
fedett batárt ezidõtájt már az uraságok
se használtak, talán a szöllõspusztai különc,
Vaclavszky gróf fogatott be ilyesfélét legutoljára.
Amiképpen, mint ezt gyerekkoromban Milota öregapámtól
hallottam, ez a bolond gróf volt az együléses azaz
atyafitagadó ekvipázs kialakíttatója és
vágtába-hajszolója is. Még a múlt századból
ránk maradt legenda szerint mégis Racskó György
dédapámnak, a nagytermészetû, gõzmalmos
gazdának volt a legpompásabb hintója az öregek
úgy mesélték, hogy ez a szálfatermetû
ember rendszerint csak kihajolva belõle, félkarral emelt
be magának leányokat, ha kaphatók voltak egy kis kikocsizásra
a landaueren, ahogy emlegették, melyhez vagyont érõ
lószerszám, francia hajtószár tartozott ,
utóbb mindez Jano nagyapám kezén úszott el
a malommal és nagyanyám földörökségével
együtt.
Társzekeret használtak
aztán, hogy mást ne mondjak, az olasz fronton, azért
mondom példának Doberdót, mert mint a karánsebesi
gyalogezrednél kiképzett tartalékos fõhadnagyot
jóval negyvenen túl Milota Maco nagyapámat is
kivitték oda századával kocsistul-lovastul, ám
csicskást is rendeltek mellé. A haderõ frontraszállítása
mely mitõlünk öt év alatt uszkve 1350 embert
érintett természetesen csukott és nyitott mintájú
katonavonatokon történt. Miként a 340 falunkbélibõl,
aki a háborúban odaveszett, szintén tehervonaton hozták
haza a holttestét annak a néhánynak, akit nem a helyszínen
földeltek el.
Tizenkilenc májusában
a román fegyveres hordák inkább lovon és robogó
lovaskocsikon törtek be mihozzánk is Tiszántúlt-foglalni
és fosztogatni. Viszont a velük lepaktáló szerencsétlen
Tizenharmadik avagy Bacovszky tisztelendõnket mint a helyi szlovák
mozgalom vezérét úgy utasították ki
aztán Bratiszlavába néhány lelkes hívével
együtt, hogy különvagonokat utaltak ki összes ingóságaik
számára.
Mert legfontosabb összekötõnk
persze már ekkor is az a vasúti szárnyvonal volt,
amit 1892-ben adtak át a kis emeletes típus-állomással.
Századunk elsõ évtizedében ezen a vonaton indulhattak
már útnak azok a mindenre elszánt férfiak
mitõlünk nem olyan sokan, talán pártucatnyian
, akik reménytelenségtõl ûzetve vagy kalandvágytól
hajtva sóhajtozták, hogy ah, Amerika!, mígnem rászánták
magukat, hogy nekivágjanak. Páran vissza is értek
belõlük, a legjobban megtollasodva bizonyos Chrappan, aki az
indóházzal átellenben kolbászgyárat
alapított, és nosztalgiából megvette azt a
Vasúti vendéglõt, amely õt hajdan szerencsés
útjára bocsátotta, hogy ezt követõen már
folyton annak kerthelyiségében üljön, míg
csak el nem úszik majd mindene a börzekrachban, neki magának
pedig végleg nyoma vesszen.
Ugyanezeken a síneken zakatoltak
be már nagyapáink is járási- és megyeszékhelyünkre
hivatali- és adásvételi ügyeket intézni,
nagyanyáink piacozni az úriasszonyfélék pedig
vásárolgatni, társaságba vagy rokonlátogatni.
Esetleg éppen titkos utakra, ahogy ezt például anyukám
Osztatní András unokabátyjának feleségérõl
suttogták a faluban. De idesorolhatom a kikapós Kuhajda Gergelyné
Klárikát, valamint ifjú sógornõjét,
Ilonkát is legalábbis míg teherbe nem esett.
Ezen a vasúti pályán
gördültek le a cukorgyárba a földjeinken termett
répahegyek, s futott be a jutagyárba az a tömérdek
kenderkéve habár ezekbõl a keresztrétegesen
föltornyozott rakományokból minden szezonban rengeteg
imbolygott el Mezõhegyesre a lóvontatású, lenyitott
oldalú és lõcsökkel kiszélesített
gumiskocsi-platókon is. Nem nagy mennyiségben ugyan, de állítólag
hordtak lisztet a vasútra Racskó nagyapám malmából
is, míg dobra nem verték aztán a gazdasági
válság idején.
Milota öregapám viszont
persze fõleg legény- és ifjú férj
korában, ami még a századfordulóra esett
igazi ínyenc vonatozó volt. Ahogy tán meséltem
is már, igen szeretett õ elegánsan, gavalléri
csavargásra öltözötten, csinos disznóbõrtáskával
indulni útnak, fülelni mozdonyfüttyre s bújni menetrendeket,
továbbá spriccerezni csatlakozóhelyek söntéseiben,
újságot olvasni, titkos üzeneteket írni és
postavonatba dobni. Imádta kikérdezni a kalauzokat és
a restipincéreket megérkezéskor, s bérkocsival
vitetni be magát valamely városka fõterére,
hogy onnan indulva fedezze föl magának a terepet, mielõtt
valójában is megérkezne ki tudja, éppen kihez
és miért. Késõbb kaptárszállításra
is igénybe vette õ a magyar államvasutakat, ám
ettõl aztán hamar elállt, sok volt vele a macera,
s kevés rajta a haszon. Õnála sokkal gyakorlatiasabban
kalkulált ellenben a nyereségre cimborája, Kuhajda
Márton, aki a legenda szerint vagonszámra szállíttatta
földjeirõl a mákgubót az én Mucikám
apjának, a terménykereskedõ Mangel Pista bácsinak,
aki pedig akkoriban, emlékeztek, barátjának, Kabay
János büdszentmihályi gyógyszergyárosnak
volt az alapanyag-fölvásárlója.
Nászútról viszont
ez csak közbevetve jut most az eszembe nem hallottam a családunk
lakodalmainak történetébõl. Egyik nagyapám
sem, és édesapám se vitte el párját
nyaraló- vagy fürdõhelyre, de még a Kuhajda-családot,
Mákonyt vagy a fiait se tudom példának hozni, pedig
most milyen jól el lehetne képzelni és mesélni,
teszem azt, Milota Maco nagyapám és Mara Mamicskám
mézesheti utazását mondjak egy jó helyet
Abbáziába. De nyilván nem futotta rá se
nekik, sem a fiuknak. Magamról és Mariskáról
már nem is szólva. Mondjuk, ha nem lettünk volna mindenünkbõl
kiforgatva 52-ben, és tegyük fel, fütyülünk
rá, hogy Tito országa tiltott terület, s a fejünkbe
vesszük, márpedig mi a jugoszláv tengerpartra utazunk
nászútra tán nem is börtönbe, hanem diliházba
dugnak minket.
De hogy ne fussunk elõre, és
a mostohább-sorsúakról is szóljak, akik sajnos
mindig sokkal többen vannak az elsõ háború
után községünkbõl a legnagyobb tömegeket
a summás aratók és répamunkás-bandák
szerzõdéses utaztatása mozgatta meg. Mint valami országos
kirándulásra készülõ kaszás-kapás,
rongyos turisták fölmálháztak a tehervagonokra
minden szükségeset ezek a kalapos-bõgatyás természetjárók:
pokrócot és pipadohányt, bográcsot és
vizeskantát, pléhtányért és evõeszközt
s a hozzávaló élelmi-alapanyagot a szárazbabtól-tésztától
a füstölt szalonnáig. Eljutottak õk még
a Dunántúl vagy a Kisalföld kies tájaira is,
attól függõen, hogy túravezetõ vállalkozójuk
mely uradalmakban tudott tûrhetõ kontraktust kötni. Ifjú
gazdász korában édesapámat is ebbe az idénymunkás-szerzõdtetõ
mesterségbe próbálta betanítani egyik szarvasi
patrónusa, aki el is vitte õt egynéhány útra,
ám a papa továbbtanult, és nõsülni készült,
úgyhogy nem lett belõle bandagazda. De sajnos mezõhegyesi
gazdatiszt sem hiába vonatozott el aztán a ménesbirtok
központjába olyan sokszor, csak a szívét fájdítani
és Hulina Zsófia után sóhajtozni az öreg
platánok alatt. Ámbár most megint elõreszaladtam,
mert ez már a negyvenes években történt.
Automobilja sokáig nem volt a
faluban senkinek, holott édesanyám azt mesélte, hogy
már az õ kislánykorában, valamikor az elsõ
háború éveiben is végigporzott nagy ritkán
a fõutcánkon egy-egy pöfögõ, küllõkerekes
batár, és akkor õk, a gyerekek kitódultak,
futottak utána, és kórusban kiabálták:
Benzi!, benzi!, így titulálták állítólag
az autót. Azt kell mondjam, szinte a hatvanas évekig, amikor
minálunk is megjelentek az elsõ Wartburgok, Moszkvicsok és
Skodák, nem volt autó helybélinek a tulajdonában.
Hisz ami gépjármû útjainkon a két háború
közt megfordult, az inkább módosabb ügyvédeink,
orvosaink és kereskedõink idelátogató rokonaié
volt, illetõleg valamely városi cégé vagy épp
az olajkutató-fúró társaságé
a többi pedig katonasági teherautó és dzsip.
Két kivétel mégiscsak
akadt: Az egyik egy nyugdíjas sofõr, aki a negyvenes évek
elejétõl egy nem egészen üzembiztos ki tudja,
milyen márkájú személyautót bérelt
valami csabai tulajdonostól taxizás céljára
(fogalmam sincs, volt-e üzletköre), a másik pedig egy
újvárosi illetõségû vállalkozó,
aki innen is elindított egy utazószekrényes autóbuszt
Makóra és vissza, elõször naponta egyszer, aztán
már kétszer. Édesapám egy idõben gyakran
utazott rajta, de már nem tudom, mi célból, noha párszor
magával is vitt engem mint tízévesforma gyereket.
Egyszer pedig láttunk az utcabéli
cimborákkal egy hosszú, feketeautós konvojt is keresztülcsörtetni
a falun, úgy emlékszem, oldalkocsis-motoros katonák
kísérték, s a felnõttek azt suttogták,
hogy ez nyilván maga a kormányzó lesz udvartartásával
meg a vendégeivel, és vadászni vonul a mezõhegyesi
állami uradalomba, de biztosan meglátogatja rokonait is,
hisz a felesége családjának errefelé vannak
a birtokai. Kuhajda Samu, aki már kisgatyásan is a legjobb
barátom volt, emlékszem, azt remélte, hogy a kormányzót
és nejét akkor már a fiuknak is illenék elkísérni
az útra, mégpedig vadászrepülõn, ám
hiába tekergettük a nyakunkat, a nemzet legnevezetesebb pilótájának
gépe nem tûnt föl falunk légterében.
Úgyhogy visszatérhetünk
megintcsak a vasutakhoz! Melyekbõl idõközben kettõ
is lett, hiszen valami dél-alföldi gazdasági társulás
a húszas évektõl Csabáról indítva
kiépíttetett egy keskenynyomtávút is, elsõsorban
terményszállítási célra. Ám ha
éppen arrafelé estek a földjeik, mondjuk a biciklizni
nem tudó falunkbéli asszonyok mint Racskó nagyanyám,
hogy ne mondjak távoli példát akár még
kapálni is kiutazhattak a kisvonattal, ha a családi fogatok
másfelé vették aznap útjukat. A nagy- és
a kisvasút megkönnyítette továbbá a polgári
iskolánkba vidékrõl bejárók dolgát
is, emlékeztessek csak Csíbor János késõbbi
minisztériumi fõember osztálytársamra.
A harmincas-negyvenes évek fordulójától
aztán mindkét szárnyvonalnak jutott szerep dosztig
a keserves és gyalázatos háborús mozgósítások
lebonyolításában is délvidéki, felvidéki,
erdélyi, majd ukrajnai úticéllal. Nemrég a
helytörténeti adatokból összeszámoltam,
hogy a faluból 1213 férfit vonultattak be a területvisszafoglalásokhoz,
a szovjet frontra és a visszavonuláskor, javarészt
lövész- és tüzérezredekbe. Azt akartam mondani,
hogy szerencsére nem a kerékpárosokhoz vagy a lovas-zászlóaljba,
mert még ilyenek is voltak, de hát ki tudja, hogy abban a
pokolban kinek mitõl függött hogy épp a fegyvernemébõl
következett-e a rossz vagy a még rosszabb sorsa. Az összegyûjtött
lista szerint 221 falunkbéli veszett oda a háborúban.
Rokonságunkból ekkor pusztult el apai nagynénémnek,
a csabai Milota Annának kisebbik fia, János, továbbá
anyám utáni nagyobbik másodunokatestvérem,
aki tífuszban halt meg egy katonavonaton. Ennek az Osztatní
Marcinak szegénynek vetekedhetett a sorsa még a Don-kanyarba
kihurcolt zsidó munkaszolgálatosokéval is, pedig az
övék volt csak rettenetes igazán. Megvan a névsorom
a 34 áldozatról hárman kerültek onnan élve
haza. Családtagjaikból, a 117 deportáltból
pedig akiket 1944. június 23-án vagoníroztak be
a nagyállomáson összesen tizennyolcan tértek
csak vissza. Apám Buchbinder fényképészéket
emlegette közülük a legtöbbet, akikkel gyakran járt
össze. Sokáig kínozta a bûntudat, hogy nem volt
képes rábeszélni õket a szökésre
nyilván jobban elõ kellett volna készítenie
a bújtatásukat, mondogatta, hogy vállalni merjék
a rizikót.
Az oroszok minden létezõ
transzportáló eszközt igénybe vettek, a lefoglaltakat
is ugyanúgy, mint a sajátjaikat közúton, vasúton,
vízen és levegõben , lényeg, hogy berregjen
és menjen. Ami mozog gurul avagy trappol , az vagy szállításra
jó, vagy ennivalónak, hát nem volt mit csodálkozni
azon, hogy elkötöttek minden haszonállatot, és
puskával vadásztak disznóra, birkára vagy baromfira
is. A baj csak az, hogy amennyiben eleven, az ember is mozog, és
ez szintén fölkeltette az érdeklõdésüket:
kényszermunkást, bányarabot vagy akár nõi
hadifoglyot is zabráltak maguknak, amerre csak megfordultak, s vitték
a szerencsétleneket a távoli északi-parti és
szibériai fegyenctelepekre. Ha pedig szemrevalóbb fehérnép
volt az a mozgó célpont, gyakran esett áldozatául
a falkástul garázdálkodó hadi-vadkanok megbecstelenítõ
tiprásának, miként ez például a szomszéd
utcai, azóta is hibbantan dadogó Balogh Mari nénit
örökre megnyomorította.
Községünk huszadik
századi történetében a legnagyobb szabású
népmozgalmat nem elõször hivatkozom színdarabunk
témájára mégiscsak az 194748-as szlovák-magyar
lakosságcsere váltotta ki. Már az elõkészítõ
mozgolódás sem volt akármi az idelátogató
szónokok, delegációk, összeíró
és ellenõrzõ biztosok, az egymást érõ
agitációs, illetve kitelepülés-ellenes programok,
a mûsoros-vacsorás, sõt templomi rendezvények,
no meg az utcai nagygyûlések alaposan fölzaklatták
a népet. A kommunisták ellen-kampánya pedig 47 szeptemberében
nagy fekete autón idegördítette nekünk a fõtérre
magát Rákosit is. Na, ott voltam én tanúja
legelõször, hogy ennek a palócosan szónokló
kopasznak milyen viszolyogtató lelkesedéssel tapsol a nép,
holott a kitelepülésnek mi is ellene voltunk az édesapámmal.
De apámnak a kommunistákra tett megjegyzései akkor
egy életre eligazítottak engem, mit hogyan lássak
és hallgassak majd.
A következõ két év
alatt végeredményben 3150 tót ajkú lakosunk
települt ki Szlovákiába, helyettük pedig 1460 felvidéki
magyar költözött mihozzánk. Galántára
települt át a boltos Adamec a villájából,
hogy majd az én hajdúnánási illetõségû
Mangel Mucikám költözzön bele a szüleivel
a felvidéki magyar betelepülõkre pedig mondjam példának
az érsekújvári Kurunczi Gyulát, késõbbi
téesz-pénztárnokunkat, illetve családját.
A teljes ingósággal való ki- és betelepülést
egyébként ezt azért meg kell állapítanunk
jelentõsen megnehezítette és lelassította
a vasúti szállítási kapacitás szûkössége
és fejletlensége. Na de hát mit mondjak?, a vonathálózat
lényegében ma is csak erre képes!, énnekem
most ugyanúgy egy teljes napot és négy átszállást
jelentene, hogy eljussak teszem azt Galántára, mint ahogy
Maco nagyapámnak a századfordulón! Vagy képzeljem
el, hogy leutánzom, mondjuk, Tizenkettedik, avagy Krónikaíró
lelkészünket, aki jóbarátja, Mikszáth
Kálmán halálakor, 1910-ben vonatozó emléktúrát
talált ki magának kisgimnazista-koruk közös helyszínére,
s a negyedik átszállás után fölszállt
arra a kanyargó hegyivonatra is, mellyel végül fökaptathatott
egészen Selmecbányáig tán egy álló
nap is kevés volna hozzá! Épeszû ember ezért
ma már meg se próbál efféle útra vállalkozni,
csakis ha autón viszik.
A nagy vonatozások az én
életemben, miként ezt tudjátok, 1950-ben kezdõdtek,
amikor engem besoroztak a fapuskás-feketeruhás katonáskodásba,
hogy majd mint talpfacserélõ vasútépítõk
és rakodótér-betonozók szinte folyton úton
legyünk, egy idõben vagonban is laktunk. Ott szoktattam rá
magamat arra, hogy ha vonatzakatolást hallok, abban a szúrásban
elbillentsem a fejem, és horkolni kezdjek. Jól jött
ez a képességem, ahányszor csak szabadságra
hazautazhattam, Mariskámmal legalább nem kellett alvásra
elfecsérelnünk azt a kevés éjszakánkat.
Ne is beszéljek aztán a Pestre-ingázó, piacozó
és szeretõ-tartó korszakomról, melynek majdhogynem
a felét vonatokon töltöttem el együtt a hetente
haza- és följáró helybéli parasztmunkások
agyondolgoztatott bandáival. Úgyhogy 56 õszére
már nemcsak Budapestbõl és abból az õrült
szenvedélybõl lett elegem, de fülemben a síncsattogásból
s orromban az utasok emberbûzébõl is.
Mit tagadjam, ez is oka volt annak,
hogy az anyagbeszerzõ-idõkben már Valentini Ferkó
kalauzolása alatt is szívesebben utaztam gépkocsival.
Még teherautózni is változatosabb élményt
jelentett nekem, mint a már agyonunt vonatozás, arról
nem szólva, hogy így megállhattunk az útmenti
csárdáknál. Amikor pedig már rendszeresen megkaptam
Samutól az elnöki Volgát, úgy érezhettem
magamat, mint maga a táncdalénekes Németh Lehel
úgy hallottam, abban az idõben õ furikázott
Pesten a legföltûnõbb luxusautókkal. Hogyha viszont
sofõrünk, Dafkó Bandi vezetett, mi ketten Samuval mint
valami grófok vitethettük magunkat a minisztériumból
a bankba vagy a Mátyás pincébõl az éjszakai
Halló-bárba. Ám ilyenkor tartózkodtam a szoknya-kalandoktól,
mert tudtam, hogy Bandi otthon nem képes tartani a száját
Samuban ellenben meg lehetett bízni, igaz, hogy én is tudtam
õróla titkolnivaló dolgokat, nemcsak õ énrólam.
De azt azért mégse foghatta
rám senki, hogy mindenáron uraskodtam volna még
ha Cesznak párttitkár késõbb megvádolt
ezzel is. Holott éppen õ volt az, aki nemcsakhogy a falun
belül is fuvaroztatta magát, hanem mindenes háziszolgaként
tartotta sofõrjét. (Az áskálódásokból
pedig vastagon kivette a részét Baran evangélikus
pap is, de ez megint egy hosszabb mese volna.) Egyszóval énnekem
ha fontosabb útja volt a Volgának nem derogált
fölszállni a farmotoros Ikaruszokra, melyekbõl hajnalonként
egy indult Pestre, de Szegedre és Csabára napjában
több is. Egyébként Kolácsik Miska Mariskám
unokabátyja, a szegedi járat sofõrje csomagküldõ-szolgáltatásra
is szívesen vállalkozott: Az ismerõs édesanyák
rendszeresen hordták Miska buszához a kimosott fehérnemûvel,
kolbásszal, süteménnyel, túrós derelyével
vagy mákostésztával megpakolt szatyrokat és
cipõsdobozokat gimnazista gyerekeik a Marx téri végállomáson
vehették át a küldeményt. De amelyikük tehette,
csak hazajött hétvégenként. Ahogy a mi Jánoskánk
is Csabáról, ahol elõbb kollégista volt, aztán
albérlõ, míg csak meg nem nõsült, s akkor
az apósa vett nekik lakást mi csak a bebútorozásba
segítettünk be.
Mit mondjak még népünk
mászkálásáról? Hogy a gyerekeink mind
elköltöznek, unokáinkat is alig mutogatják nekünk,
és úgy kell kiböjtölni, hogy meglátogassanak
minket. És akkor én még ne is panaszkodjak nagyon,
hisz a fiam nem lakik olyan messze, s hébe-korba csak benéz
hozzánk, tavaly pedig itt töltötte velünk az egész
nyarat. Viszont Pacuskánkat már igen ritkán látjuk
most is csak távolról aggódhatunk érte ,
megmondhatom, hogy ez is egyik bajom a menyemmel, hogy nem szereti ideereszteni
hozzánk a gyereket. A másik bajom az vele, hogy többet
nem akart szülni, na de hagyjuk, nem Irénkérõl
akarok most beszélni. Különben se legyek igazságtalan,
hisz minekünk is csak egy gyerekünk lett, pedig többet szerettünk
volna. Úgy látszik, a mi famíliánk bármelyik
ágát is veszem nemzedékeken át csak egykével
szaporodik
Na, hoppá. Ebbe a kérdésbe,
hogy hány gyerek is, most én jobb, ha nem gabalyodom bele
ezt az egészet ne felejtsem el majd kitörölni.
Hanem vegyem csak példának
Kuhajda Samu barátomékat. A fiuk szegedi lett, az egyik lányuk
Pesten maradt, ott ment férjhez, a másik Gyõrbe költözött
hát volt olyan év, hogy csak Karácsonykor találkoztak.
Az unokáit pedig, azt mondja Samu, ha az utcán látná,
nem biztos, hogy megismerné õket, merthogy közben folyton
nõnek is. Na de neked nehezebb is, mondom, mert hat unokád
van, cimbora, örülj akkor legalább ennek! Aztán
ha jönnek, szépen mutatkozzanak be sorban! tudod, minél
szenilisebb leszel, annál hasznosabb lehet neked az efféle
játék.
Pedig a mai fiatalok mozgékonyak,
remek autókkal futkoshatnak már amennyire gyatra útjaink
engedik, s már akinek futja jó autóra, és nem
kell mondanom, hogy már megint nem a vén-Ladás Jánoska
fiam erre a jó példa, ám ebbe se menjünk most
bele. Holott fölhozhatnám, hogy bezzeg Kohut Miska csak össze
tudott hozni egy csinos Toyotára-valót!, na de tartom a számat
a fiam elõtt, akinek ez vörös posztó volna.
Jut eszembe viszont Roszkos Erka Skodája.
Amelyik tavaly éppen a próbák idején robbant
le. Szuszekár Varjú el is vontatta kuplung- és sebváltócserére,
persze nem nagyon sietett vele, s mire elkészült, Erka már
nem volt sehol. Tõlem kérdi azóta is Varjú
Karcsi aki egyébként büszkén újságolta
tegnap, hogy apa lesz , na de mit csináljon õ most ezzel
az autóval, ha nincs meg a tulajdonosa? Kérdezd meg, mondom,
a feleségedet!, hát a te Katid volt a legjobb barátnõje!
Én tényleg nem tudom, Erka hová tûnhetett el!
Harminc éve még fölsoroltam
volna név, lakcím és márkanév szerint
a helybéli kocsitulajdonosokat, ma már persze nem, és
értelme se volna. Úgyhogy említsem meg csak a csúcsról
Pulyka Pityu Mercedesét igaz, hogy ez már a múlt,
mert manapság valahol Bács-Kiskunban fut ez az autó
, másrészt pedig ennek a dörzsölt Hulinának
a sofõrrel is ellátott Saabját.
Amint kiejtettem a számon a mi
erõs emberünk nevét, eszembe jutott persze mai transzportfejezetemnek
ez a pontja, melyen a minap vitatkoztam össze Kuhajda Samuval. Hogy
miért veszik útjukat mostanában mifelénk a
kamionok, és mi célból szállnak ki gyanús
alakok a drága autóikból az Adamec-villa elõtt,
ahol a mi Magduskánk avanzsált fõnökasszonnyá.
S ahová a bátyja, Imre aki tudvalevõleg Hulina sofõrje
énszerintem rendszeresen hozza házhoz a környékrõl
a hiányos öltözetû munkaerõt a szükséges
létszámban. Amit én a saját szememmel láttam.
Samu viszont azt mondja, hogy akkor
én most már nemcsak hadoválok, hanem hallucinálok
is. Mert ez egy baromság, õ még itt minálunk
senkitõl sem hallott holmi lányfuttatásról.
Vagy pedig én nyilván annyira megdühödtem erre
a Hulinára, hogy ráaggatok most már bármi disznóságot,
ami csak eszembe jut.
Nem, Samukám, én, mondom,
igenis láttam autóból kiszálló nõket.
Ne mondd!, hát képzeld,
én még férfiakat is!, szemtelenkedik erre a cimborám.
Márpedig énszerintem akkor
is a könnyûvérû nõcskék grasszálása
jelképezi most itt a helyi vállalkozókedvet, mozgékonyságot
és nyilvánosságot: Ház a piactéren.
Hagyjál már, vénember!,
legyintett rám Samu. De ha ez így lenne is milyen hamar
elfelejtetted viszont, hogy valamikor mit koslattál pont az ilyenek
után!
Na, hogy most föl kellett idézzem
Kuhajda Samunak ezt a telitalálatát ettõl aztán
el is ment a kedvem már a pofázástól, szervusztok.
Majd ha marad még rá idõm,
kipótolom és befejezem valamikor. Mert most már elárulhatom:
A könyvtáros Ancika kért meg, hogy a helytörténeti
emlékkönyv részére vagy szöveggyûjtemény,
vagy mi lesz ez mint helyi tótumfaktum írjak valamit én
is. Kislányom! mondom ennek a kis bánatos szõkének,
akinek nem akar a horgára akadni már valami jóravaló
férfiember, úgyhogy ráér arra, hogy õ
legyen most mihelyettünk, Erkám, a helybéli közügyek
ügyeletese , tudod, hogy én írni nem írok, ne
várjál tõlem ilyet! De most, ugye, mivel amúgy
is dumálok a magnóba, hát, mondom, majd Jánoskám
választhat belõle a kislánynak, aztán az csináljon
vele, amit akar.
Habár jut eszembe az elõbbi
közbevetést is ki kéne törülnöm talán:
Mert honnan tudnám én, hogy akadt-e Ancika horgára
újabban férfi, vagy nem akadt? Ha belegondolok, lehet éppen,
hogy nagyon is akadt.
Na, errõl meg rögtön,
hogy
húha! Hány óra is van?, mert hát én
haza ígérkeztem, hiszen jön a fiam! Na jó, most
akkor ennyi volt.
(részlet a Milota címû regénybõl)
Bibliográfia
ZÁVADA Pál
Kulákprés
1986, 1991
Mielõtt elsötétül
Jelenkor, 1996
Jadviga párnája
Magvetõ, 1997
Milota (megjelenés elõtt)
Magvetõ, 2002
Kérjük küldje el véleményét címünkre: lettre@c3.hu