1932-ben Robert Musil osztrák író és természettudós
„A tulajdonságok nélküli ember” címû regényében
kialakítja a „szuperamerikai-forma város” „társadalmi
kényszerképzetét”, „ahol stopperórával
kezükben sietnek-nyugosznak mindenek. Ég és föld
egyetlen hangyaboly, forgalmi utak szelik át különbözõ
szintjeit. Magasvasutak, földi vasutak, földalatti vasutak, csõpostázott
emberszállítmányok, gépkocsisorok száguldanak
vízszintes irányban, és gyorsfelvonók pumpálják
a tömeget függõleges irányban, egyik forgalmi szintrõl
a másikra; a közlekedési csomópontokon mozgó
szerkezetbõl ugrunk mozgó szerkezetbe, ritmusuk két
tovamennydörgõ sebesség közé szinkópát,
szünetet, húsz másodpercnyi szakadékot ékel,
s egy másodpercnyi gondolkodási idõt sem hagyva beszív
és elragad, mi pedig e ritmus mindenhatóságának
intervallumaiban váltunk egymással pár sietõs
szót. Kérdések, feleletek gépalkatrészként
illeszkednek, mindenki pontosan meghatározott feladatokat végez
csupán, a foglalkozási ágak meghatározott helyeken
csoportosulnak, futtában eszünk, a szórakozási
lehetõségek más városrészben koncentrálódnak,
s megint másutt állnak a toronyépületek, ahol
feleség, család, gramofon és lélek vár
ránk.” (Kalligram, 1995, I. 33-34. Tandori Dezsõ fordítása)
Amit Musil a modernitás kivintesszenciájaként
ábrázol, az a funkcionális differenciált fõváros,
ahogy errõl a 20-as években amerikanizmus címszó
alatt vitatkoztak, de ami egészen a 70-es évekig meghatározta
a városok fejlõdését. Ennek a fejlõdésnek
a címszavai: a városok területének roppant megnövekedése,
amit a földekrõl való elmenekülés és
az általános népességnövekedés
is ösztönzött; a horizontális mellett a vertikális
irányú terjeszkedés; a termelés, szolgáltatás,
szórakozás és kultúra, életünk
és lakásunk színterének térbeli elválasztása,
tempó és sebesség; a városok átszervezése
a közlekedés igényeinek megfelelõen; a gépi
modell eluralkodása, ami az emberi kommunikációban
is uralkodóvá válik: hasonló ütemnek és
áramlási törvényeknek van alávetve, mint
a termelés rendszere. Ez a fordizmus elõretörése,
a munka széttagolás, az automatizálás és
racionalizálás elveivel. Ezek nemcsak a termelést
határozzák meg, de a társadalom összes többi
szektorát is. A modern város maga úgy jelenik meg
Musilnál, mint egy gigantikus masinéria. A közlekedés
csomópontjai vannak a centrumban, nem a régi terek, piazzák,
piacok.
A város testének racionális átjárhatósága
különösen abban mutatkozik meg, hogy folyamatait a laboratóriumi
tudományok módszerével modellezik. Ebben a munka-
és szervezéstudományok elõretörése
tükrözõdik, ahogy ezt a 20-as években Musil megfigyelte.
Ezeknek az a következménye, hogy nincs többé elvi
különbség emberek, készülékek, matériák,
dolgok, folyamatok, cselekvések, motívumok, célok
között. Az egészet úgy fogják fel, mint
„erõktõl átjárt közösséget”,
kollektív lényt, mint energiarendszert, amely már
nem tesz különbséget szerves és szervetlen anyag,
ember és nem-ember között. Az egyének eltûnnek
a társadalom termelési rendszerében. A privát
dolgokat – Musil így mondja: célok, motívumok, elhivatottság,
reflexió, szerelem, lélek, család, boldogság
– az általános energiafolyam elemeivé nivellálják.
Az egyes személy diszfunkcionális. Mindenki helyettesíthetõ.
Élet és boldogság annyi, mint lehetõleg zavartalan
bekapcsoltság az energiaáramlásba. A társadalmi
testet szerepszegmensekre és lokális mûködési
területekre bontják, hogy funkcionálisan keveredésmentes
kompartimenteket, részlegeket kapjanak.
A város fiziognómiáját ez a funkcionális
differenciálódás uralja el, amely az újak mellé
minden régi megkülönböztetést is felvesz magába,
lokálisan elhelyez, közlekedés- és kommunikációtechnológiailag
összekapcsol: itt nyilvános – ott privát élet,
itt munka – ott szabad idõ, itt család – ott szórakozás,
itt termelés – ott reprodukció, itt gyár – ott
szolgáltatás stb. Minden egyéni fel van számolva,
ezért aztán az egyén is megszûnik – „tulajdonságok
nélküli ember” lesz, azaz csupán olyan tulajdonságokkal
bíró, amilyet egy adott szegmensben mindenkor éppen
elvárnak tõle; de ezek a „tulajdonságok” már
nem integrálódnak „személyes identitássá”,
ezek tehát a rendszer tulajdonságai. A rendszer, struktúra
és funkció, a dinamika és energia dominanciája
magyarázza azt is, hogy a boldogságot miért azonosítják
az „elérhetõség maximumával”. Ez a maximum
a rendszer személy feletti fejlõdéscélja, ami
nem valami értelemmel és jelentéssel bíróra,
hanem saját újratermelésének optimalizálására
irányul. A Musil-féle slusszpoén, hogy a zoológia
olyan „hideg” igazságokra tanít, amelyek szerint redukált
individuumok tömegébõl létrejöhet egy zseniális
egész, a modernizálás leglényegét fogja
meg: egyszerre utal Darwin rendszeres gondolatára és a tömegek
szociológiájára, az egész fölényére
a részeivel szemben, a szervezéstudományokra valamint
a mûszaki tudományok diadalmenetére. A nagyváros
Musil-féle képén nemcsak az individuumot törlik
el, a természetet is kirekesztik, inkább hasznosításra
kerül, mint a kinetika és a technikai manipuláció
fokozására szolgáló energia és nyersanyag.*
„A szuperamerikai-forma város”: ez a fantázia a
társadalom és a nagyváros azonosítását
tükrözi. A modern élet nagyvárosi élet.
A kulturális régiókat és hagyományokat
felszívják a gazdaság és a technikai funkcionális
területei. A lokális és történelmi helyébe
a globalizáció lép, amelyet tereket átfogva
és történelem nélkül alakítanak ki
a technika, a közlekedés, a telekommunikáció
és a gazdaság hálózatai. Ami történetileg
heterogén és heterotap, azt felszámolja a városok
területéhsége és belsõ szegregációja.
Az emberi aktivitások atomizálása és ezzel
tendenciaszerûen a társas, történelmi és
regionális sajátosságok felszámolása
Musil szerint az absztrakt uralmához vezet a konkrét felett.
Hogy Musil „szuperamerikairól” beszél, arra utal, hogy bár
ez a várostípus amerikai találmány, de túlterjed
Amerikán, és általában a modern fejlõdés
modelljévé, tehát globálissá vált.
Anélkül, hogy kétségbe akarnánk vonni
az európai városfejlõdés sajátos voltát,
kijelenthetjük, hogy a szétbombázott német városok
rekonstrukciója ill. az európai város szanálása
és terjeszkedése messzemenõen követte a funkcionális
szétválasztás és térbeli szétszórás
Musil-féle modelljét. A sûrûség, együttes
jelenlét, egyidejûség, emberek és funkciók
keveredése által jellemzett régi városokat
teljesen alávetették egy szisztemikus és kontextust
nélkülözõ modellnek.
Mindaz, ami 1970 után mint urbanisztikai elképzelés
létrejött – a posztmodern város, a városok újraesztétizálása,
a collage-city, a fraktális város, a heterotopok karrierje,
a regionális és ezzel a történelmi újrafelfedezése,
a városi kultúra és a városi társadalom
felértékelõdése , a városnegyedek identitásának
életre keltése, a városok mint szövegek kulturális
olvasatai, a multifunkcionális ill. multikulturális keveredés
új formáinak kísérletei, a különbözés,
a differencia hangsúlyozása a homogeneitással szemben,
egyszer a közép, egyszer a periféria erõsítése,
ami által egyszer a City, máskor az elõvárosok
váltak az építészeti és urbanisztikai
újrafogalmazás tárgyává.
A természet felfedezése a városban és
a városökológiáé, vagy az ellentétes
irányú törekvések, hogy a „vidéket” ismét
leválasszák „a városról”, és a területnövelés
helyébe kvalitatív sûrûséget állítsanak:
mindezek a reformok végsõsoron a túlamerikanizált,
„szuperamerikai-forma” várost próbálták ledolgozni,
azt is lehetne mondani: a fordista és keynes-iánus várost.
A 20. század kétharmada azokról a törekvésekrõl
szólt, hogy megteremtsék a tulajdonságok nélküli
várost a tulajdonságok nélküli ember számára,
tehát egy funkcionális keretet a technikai-gazdasági
modernitás számára, és a szociáltechnikai
eszközeivel egy ennek megfelelõ emberi fajt állítsanak
elõ.
Az évszázad utolsó harmada azonban az urbanisztikai
és kulturális stílusok hektikus pluralizálásából
állt, hogy sikerüljön megint kikerülni a funkcionalizmus
hatókörébõl. És ez nem vezethetett jóra.
***
Nemrégiben felrobbantották a World Trade Center kettõs
tornyát és több mint hatezer embert egy mindeddig elképzelhetetlen
terrorcselekmény során. Nem kívánom vizsgálni
ennek a traumának a pszichikai és kimondottan amerikai dimenzióit,
csak a témánkkal összefüggõ néhány
szimbolikus, kulturális, urbanisztikai és világpolitikai
konfigurációt veszek szemügyre.
Manhattan belvárosának (downtownjának) egyetlen
épületkomplexuma sem képviselte a Twin Towernél,
az ikertornyoknál jobban azt az új ökonómiát,
amelynek a globális városok a térbeli megtestesülései.
A Twin Tower Manhattan déli csücskének nemcsak fiziognómiailag
adott új jelleget, ami nagyon is felfogható a funkcionalista
letisztultság végsõ diadalaként. De a szintén
súlyosan megsérült World Financial Centerrel (Pénzügyi
Világközponttal), a Wall Street-i tõzsdével,
amely elõször lépett az elektronikus gazdaság
jegyébe*, és az ott sorakozó bankcentrumokkal együtt
a globalizáció idegközpontját is alkotta. Ez
már nem a javak termelésének klasszikus centrumán
nyugszik, hanem a pénzáramlást és a gazdasági
szolgáltatást irányító és ellenõrzõ
hatalmon. Ezzel egy új geográfiát teremtettek meg,
amely radikálisan eltérõ a szuverén nemzetállamok
és a hozzájuk kapcsolódó gazdaságok
régi elgondolásától. Ez a geográfia
néhány városra támaszkodik, igen, ezekben is
csak körülhatárolt területekre (szektorokra), amelyek
rendkívül sûrûn telepített irányítóreléket
képviselnek egy világméretû scape of flow-ban
(Manuel Castello kifejezésével). A láthatatlan, autopoietikus
tõkeáramlásnak ezt a terét gigantikus információs
rendszerek segítségével mûködtetik. Ezért
van, hogy az új Manhattan Downtown, a globális városok
mindenekelõtt az információs technikai forradalom
következményei, ezek lényegében cyber cities
(cyber városok), és materiálisan csak kevés,
de rendkívül koncentrált építészeti
együttesben jutnak kifejezésre. A globalizált teret
már nem a világvárosok piramisszerû formája
jellemzi, egy városcentrummal és a körülötte
koncentrikusan elhelyezkedõ elõvárosokkal. A régi
központokba, az ipari területekre vagy az újonnan épített
szektorokba telepítik az információtechnikai, gazdasági
és tudományos infrastruktúrákat és eliteket.
Ezek építészeti formája alkotja a globális
hálózat centralizált ellenõrzõ hatalmát
egy sor másod- vagy harmadrendû csomóponttal.
A TT-vel tahát nem „Amerika szívét” találták
el, ahogy gyakran írták, hanem annak materiális szimbólumát,
amit Saskia Sassa a korszakosan új háromszögellésnek
nevezett (1995): a nemzetállamok és a világgazdaság
klasszikus intézményei mellett mintegy 1970 óta létrejöttek
a globális városok mint önálló irányító
központok. Ezekhez New Yorkot mellett elsõsorban Londont
és Tokiót sorolják. A TT ikonológiai szempontból
ennek a transznacionális, bár az USÁ-ból kiinduló,
és onnan uralt új gazdasági formának volt a
világtengelye.
Városföldrajzilag ennek az új gazdaságnak
jelentõs és paradox kihatásai voltak. Néhány
évtizede New York még az ipari termelés és
a javak forgalmának a metropolisza volt, megfelelõ társadalmi
rétegzõdéssel, a bavándorlók beáramlásának
csatornáival, valamint az etnikai és/vagy osztályspecifikus
városnegyed képzõdéssel. A tér struktúráját
a centrum és a periféria közti dinamikus feszültség
formálta, és egy klasszikus bevándorló-városra
jellemzõ etnikai „fészkek” saját szocio-ökonómiai
hálózattal (Robert Ezra Park). A térbeli orientálódás
keleti irányban Európa felé mutatott, ahonnan a bevándorlók
tömege jött. Ennek megfelelõen a fehérek alkották
a városi népesség nagy többségét:
az afroamerikaiak, latínók és ázsiaiak száma
mára együttesen 55-60%-ot tesz ki. A multietnikai szóródással
és a demográfiai újraprofilírozással
egyidejûleg ment végbe New York mint „ipari termelõgépezet”
(H. Häaussermann) hanyatlása. És megindult New York
Citynek a pénzügyi és ipari szolgáltatás
fõvárosaként való felemelkedése, egy
magasan kvalifikált, telekommunikációra és
gigantikus számítási kapacitásokra alapozott
gazdasági és pénzügyi menedzsment meredek felívelésével
egyetemben, amely nemzeti és nemzetközi alapon toborzódott.
New York új elitjei nemigen mûködnek és élnek
helyhez kötötten, mégis rendkívüli keresletet
támasztanak alacsonyabb ill. részleges szolgáltatásokra,
amelyeket túlnyomórészt az újonnan bevándorolt
népesség biztosít. A kultúrföldrajzilag
gyökértelen(né vált), globálisan mûködõ,
rendkívül munkaintenzív, magasan fizetett, konzumptív
(fogyasztóképes) és kulturálisan igényes
menedzser-elit helyben az életstílust erõsítõ
kulturális, privát és félnyilvános,
rendkívül specializált szolgáltatások
példátlan koncentrációját kívánja
meg, ami Manhattant az elmúlt évtizedekben turisztikailag
is sugárzóan vonzó (attrakciós) térré
tette.
Ezeknek a demográfiai és gazdasági struktúrabeli
eltolódásoknak a körében véget vetettek
a deszegregációs politikának. Ehelyett nemcsak New
Yorkban, az egykori olvasztótégelyben (melting pot), hanem
minden globális és mega-városban növekszik a
szegregáció. Edward W. Soja például leírta
Los Angeles példáján a poszt-fordiánus urbanizációs
stratégiákat, amelyek a kettõs város felbomlasztásához
vezetnek, és új geográfiákat kreálnak.
Ily módon a klasszikus ipari szektorok dezindusztrializálása
1. újraindusztrializált, nagy kiterjedésû
technopoliszokhoz vezet, amelyek bárhol lehetnek – Koreában
vagy a Los Angeles melletti Orange Countyban.
2. Kialakulnak a cybertérben globálisan mûködõ
tõkeexpanziónak a globális városokban elhelyezkedõ
irányító reléi. Ezáltal, ahogy Soja
mondja, „a világ majd minden szöglete egy ilyen világvárosok
háttérterületét képezheti”. A globális
városok bár materiálisan és helyileg jelen
vannak, például Manhattanben vagy Frankfurtban, és
mint irányító agyközpontok rá is vannak
utalva a helyi sûrûsödésre. Operatíve azonban
ugyanolyan hatékonyan mûködnek egy dél-afrikai
aranybányában, egy thaiföldi ruhagyárban, egy
arab olajfinomítóban, egy argentínai autógyárban,
még egy kolumbiai kokain-ültetvényen is, egy szibériai
földgázfinomítóban vagy egy indonéz trópusi
fafeldolgozóban. Úgyhogy a föld új térbeli
rendjében az érvényesül, hogy a globális
néhány ponton lokalizálódik, és a lokális
mindenütt globalizálódik. Ez a két komplementer
geográfia új módon szegregálóan mûködik,
azaz sûrûn õrzött, biztonságtechnikailag
magas szinten felszerelt, keveredésmentes, erõdszerû
szociálisan megtisztított tereket teremtenek az új
elitek számára, amelyet tõlük totálisan
függõ szolgáltatók erõteljes köpenye
vesz körül. A szegregáció elõállítása
maga is szakosodott biztonsági cégek és a városi
rendõrség szolgáltatásává válik.
Ezek a kirekesztõ politikák a társadalmi szegregáció,
polarizálódás és városi fragmentálódás
új formáit tükrözik, amelyek a városok belsejében
és a peremén etnikailag sokszínû, permanens
és esélytelen alsó osztályokat alakítottak
ki, amelyeken biztonságpolitikailag már nem lehet áthatolni,
amelyet csak körülzárni lehet.
Azaz a nagyvárosokban leképezõdik a körülbástyázott
elsõ és a kirekesztett harmadik és negyedik világ
viszonya. A legkényelmesebb, hatékony, rendkívüli
tõkeerõvel ellátott, fegyelmezetten megtisztított
városi területek mellett találhatók urbanisztikailag
feladott zónák, lepusztult infrastruktúrával,
rendkívül konfliktusterhes etnikumokkal, az irányításhoz
szükséges eszközök híján, minden városi,
állami vagy gazdasági támogatás nélkül.
A földrajzi zónákhoz kötött nyomor tartósnak
ígérkezik. Úgy látszik, mintha visszatérnének
az ascribed status modernitás elõtti uralmához, miközben
a modern város vonzó dinamikája éppen azon
alapult, hogy benne nem a kvázi-naturális tulajdonságok
(mint születés, faj, etnikum, lakóhely, stb.) számítottak,
hanem a munka és a teljesítmény révén
elérhetõ státus (achieved status). Éppenséggel
ezen alapult az amerikai álom is. Aki ma nem rendelkezik a szükséges
címekkel (megfelelõ lakás a megfelelõ negyedben,
bankszámla, telefon, internet-hozzáférés, hitelkártya,
betegbiztosítás vagy társadalombiztosítási
szám), az egy társadalmi senki a városi senkiföldjén,
olyan sorsszerûen marad a globális városok és
a globális gazdaság kiesõ terében, ahogy a
középkorban determinált egy embert az, hogy melyik rendbe
született bele. Ez planetáris méretekben vonatkozik
egy pauperizálódott geográfia pauperizálódott
embereinek milliárdos seregére: a születésük
sorsszerûen meghatározza az életüket egészen
a sírig. Ennek az a következménye, hogy az elit
Manhattanben, Frankfurtban, Tokióban, Sao Paolóban, Londonban
több társadalmi, kulturális, habituális, gazdasági
hasonlóságot, közös vonást mutat egymással,
mint a tõlük néhány mérföldre élõ
honfitársaikkal a gettósodó slumokban, favellákban,
banlieu-kben, nyomornegyedekben.
A globalizáció egy teljesen új szegregációs
dinamikát is jelent, amely a városokban és az egész
földgolyón megváltozott térbeli elrendezést
alakít ki. A de-szegregálást, asszimilálást
vagy integrációt mint urbanisztikai koncepciót és
fejlesztési politikát felváltotta az új, városon
belüli, társadalmon belüli és planetáris,
a természetet is átfogó kultúratörténeti
és természettörténeti források és
hagyományok fragmentálódása. Miközben
a globális városok strukturális komplementaritást
teremtettek egyfelõl tér, faj, szegénység és
esélytelenség – másfelõl térben koncentrálódó
kontrolláló és irányító hatalom
között, egyúttal a jövõ planetáris
térbeli rendjének modelljét is adják. Már
Georg Simmel is úgy írta le a klasszikus nagyvárosokat,
mint a hidegség szféráit, amelyek dinamikus elevensége
mögött gyûlölet és erõszak ólálkodik,
aminek kitörését a távolságtartás
szociális technikái tudják csak visszafogni. Ma ennek
az agresszív magasfeszültségnek minõségileg
magasabb szintjét kell konstatálnunk.
***A globális lokalizálása és a lokális
globalizálása
Egy ilyen háttér elõtt más értelmet
nyernek a közelmúltbeli terrortámadások. A globális
lokalizálásának és a lokális globalizálásának
kettõs formája találkozott is össze rendkívüli
élességgel. A tér reetenetes inverziójáról
volt itt szó, amely összehozta a perifériát a
centrummal, és ez a katasztrófa egy olyan globalizálás
térbeli rendjének a katasztrófája, amely nemcsak
az új gazdasághoz, hanem az USA nagyhatalmi politikájához
is igazodik.* Kétségtelen, hogy ez még nem oltotta
ki a globális gazdaság agyát. Ennek cyber-struktúraként
való megkonstruáltságához az is hozzátartozik,
hogy egy materiális katasztrófa, még ha olyan emberi
tragédiákat tartalmaz is, mint ez, nem tudja ténylegesen
lerombolni a térbeli rendet, csak szimbolikusan tudja eltalálni.
Manhattan downtownját mint a gazdaságirányítás
és ellenõrzés központját materiálisan
újraépítik, hivatalosan máris majdnem mûködõképes.
A gazdasági következmények, amelyekkel pillanatnyilag
küszködnek, utórezgések, amelyekbõl csak
akkor lesz válság, ha újabb dekonjunkturális/depressziós
tényezõk járulnak hozzá. Ami itt történt,
emberileg és materiálisan bûnös csapást
jelent, de ennél sokkal jelentõsebb a szimbolikus trauma.
Emlékezzünk vissza, hogy éppen hat hónappal a
Manhattan és az amerikai hatalom központja, a Pentagon elleni
támadás elõtt, 2001. március 11-én a
talibán rezsim felrobbantotta a két majdnem 60 méter
magas, a világörökség részét képezõ
Buddha-szobrot Bamijannál. A képi ábrázolás
tilalma értelmében a fundamentalista teológiában
ezek a szobrok istenkáromló bálványoknak minõsültek.
Ezeket lerombolni a képmentes vallási hagyományban
régtõl fogva a megtisztulás szent aktusa. Kézenfekvõ
ikonológiai megfelelést ismerni fel az iker Buddha-szobrok
és a Twin Towers ikertornyok között. A Twin Towerrel az
új világrend bálványait vették célba.
Ez képromboló háború, ami mindig is terrorista
jellegû volt, és sosem volt tekintettel a közben meggyilkolt
emberekre. Ehhez illik a Pentagon elleni támadás is, amely
nemcsak az egyetlen világhatalom katonai központját
akarta érni, hanem egyúttal az ötszög (pentagram)
mágikus formáját is, amely régtõl fogva
nemcsak az eszményi városok gyakori alapformája, hanem
a mágikus sebezhetetlenség, mindenhatóság és
isteniség jelképe is. Már az is elég figyelemreméltó
volt, hogy az amerikaiak védelmi minisztériumának
ezt a jelképtörténetileg ambivalens formát adták;
de a képromboló háború logikáján
belül nem meglepõ, ha éppen ezt az épületet
minõsítették az istentelenség szimbolikus helyének.
Persze nem vitatom, hogy itt az USA hatalmi centrumát materiálisan
is el akarták találni. De éppen ez a demonstratív
egybeesés az USA mint szuperhatalom tényleges sebezhetõsége
és egy tökéletes, isteni sérthetetlenséget
jelképezõ alapforma szimbolikus lerombolása között
– hozzájárult a traumatizálódás rettenetes,
gigantikus dimenzióihoz. A terrortámadás szimbolikus
aspektusához a dátum is: szeptember 11. Az a nap, amelyen
1973-ban a chilei hadsereg légiereje megtámadta a szabad
választásokon hatalomra került Salvador Allende elnöki
palotáját, õt, õt meggyilkolták – az
USA ellenfelei a világon mindenütt meg voltak gyõzõdve
arról, hogy a Pentagonban és a CIA-ben ültek ennek a
puccsnak a mozgatói.
A Twin Tower elleni támadás a Global City tiszta
terének közepén valóban grandiózus méretû
háborús romhalmazt idézett elõ; a negyedik
világ képét, egy örök temetõt, mert
lehetetlen a tetemeket, amelyek fellelhetetlenek, eltemetni. Lehetetlen
lesz, ami évezredek óta hozzátartozik a háború
kulturális rendjéhez: eltemetni a saját halottaikat.
Ezzel hitszegû tökéletességgel sikerült az
új világrend centrumába a barbárság
betörését demonstrálni – egy olyan barbárságét,
amely éppen eme világrend barbárságának
tükreként lép fel. A periféria berobbanása
a Global City centrumába egyúttal a civilizáció
barbárságba fordulása, ami a saját komplementere.
A politikusokat és kormányokat azóta az a félelem
tölti el, hogy a szegregált lokalitás bármikor
megjelenthet a világrend vezérlõközpontjaiban,
hogy ott felrobbanjon. Ez nem kevesebbet jelent, mint hogy a terrorizmus,
ami az esélytelenség, a fragmentáltság és
a kirekesztettség egyik megnyilvánulása, ugyanabban
a globalitásban képes mûködni, ahol a globalizáció
stratégái maguk is mûködnek.
A hatalomtól való megfosztottság válasza
a hatalomra a modernitásban a partizán személyében
jelentkezett, aki a front hátországában a semmibõl
jön, egyes pontokon támadja meg a roppant túlerõben
lévõ ellenfelet, aztán eltûnik. Az új
terrorizmus partizánharcot folytat, mégis egészen
másként: nincsenek frontok, nincs háború, nincs
túlélési szándék. A terrorista nem köthetõ
semmi olyan ellenfélhez, aki határozottan azonosítható
volna. A partizán heterotóp térbeli rendjébõl
kiindulva tevékenykedik, hogy elõreláthatatlanul,
példaszerûen és pontszerûen csapást mérhessen,
de az új terrorizmus eközben a globalizáció új
térbeli rendjét használja, ami mindenütt van
és sehol, jelen van, de láthatatlan, hatékony, de
megfoghatatlan. Ezért is alkalmazkodik a globalizációhoz,
ez a legjobb fedezéke. A partizántól eltérõen
azonban az új terrorizmus nem a terepszerûen és szituatívan
dolgozik, hanem stratégiával és szimbólumokkal.
A partizán gyõzni akar és tovább élni
abban a rendben, amelyért harcol; a mai terroristának a világ
hatalmaival szemben nincs esélye, ezért nem tud mást,
mint újra meg újra gyilkos-öngyilkos demonstrációkat
rendezni, amelyekkel mindenekelõtt szimbolikus hatást akarnak
kelteni. A szegregált és kétségbeesett negyedik
világ kísértetjárása az elsõ
világ központjaiban.
***
Milyen következmények fakadhatnak ebbõl a jövõben,
a globális, lokális és regionális térbeli
rend tekintetében?
Emlékezzünk csak vissza, mit kívántak meg
az urbanisták a nagyvárosok szociokulturális rendje
számára? A városoknak szükségük van
a bevándorlásra, ami napjainkra leginkább a multikulturális
migráció formját öltötte; szükségünk
van a gazdasági és szociális deszegregáció
jó kilátásokat nyújtó stratégiáira;
anélkül hogy szétrombolná az etnikai kisegítõ
gazdaság „fészkeit”, a regionálisan önszervezõdõ
népesség szociokulturális hálóit. Ez
annyit tesz, hogy kétféle dologra van szükség:
egyrészt kulturális pluralizálódásra
és szocio-ökonómiai többdimenziósságra
összekapcsolva ezt a beilleszkedés, integrálódás,
asszimiláció és felemelkedés útjaival
a város makroterében; másfelõl szükség
van a lakónegyedek mezo- és mikroterében az életformák
és reprodukciós formák rendetlen sûrûjére,
amelyeket semmiképpen sem szabad feladott zónákká
nyilvánítani és aztán kirekeszteni.
A szegénység ökonómiája az etnikai
migrációs negyedekben és az új alsóbb
osztályok és lakossági rétegek (new under and
housing classes), bármilyen cinikusan hangozzék is ez, a
városok fennmaradásában alapvetõ funkciót
töltenek be. Ezért „meg kell hagyni” õket. Ezért
igényelnek a városok mindenütt küszöb- és
tranzit-tereket a gazdasági és szociokulturális keveredés,
a csere, az érintkezés, a kölcsönös áthatás
és sokszínûvé válás számára,
tehát annak a számára, amit a láthatóság
politikájának (politics of visibility) szoktak nevezni. A
jószándékú de-szegregáció erre
éppolyan káros lehet, mint a kirekesztõ szegregáció;
az önkéntes elkülönülés tereit meghagyni
éppolyan fontos, mint a térbeli és kulturális
integráció esélyeit növelõ várospolitikai
intézkedések.
Az ilyen perspektívák számára egyre
ritkább lesz a levegõ szeptember 11. után. Amit már
most meg lehet figyelni, az olyan stratégiák erõteljes
mozgósítása, amelyek biztonságpolitikailag
és katonailag radikálisan kiélezik a gazdasági
dereguláció és a globalizáció politikáját.
A romboló potenciálját éppen a hegemón
globalizáció helyén kimutató terror globalizálódására
válaszként rögtön összehangolt lépés
született a terrorizmus feltételezett vezérlõ
központjainak világméretû katonai bekerítésére,
és valamennyi biztonsági elõírás megszigorítására
befelé. Éppen a terrorizmus sikere vezet urbanisztikai vonatkozásban
a városok deliberalizálásának egy következõ
fokára, és ezzel szükségképpen a szegregáló
és ellenõrzõ stratégiák erõsödéséhez.
A terror potenciális elõfordulási helye az ellene
irányuló megelõzõ intézkedések
következtében lerombolja a városok fejlõdéséhez
szükséges szabad teret. Ez különösen az átmenetek
és heterotopok, keresztezõdések és metszetek,
emberek és dolgok felhalmozódásának és
keveredésének helyeit fogja érinteni, amelyeket Foucault
és Marc Augé non-toposoknak, nem-helyeknek nevezett; de ugyanígy
a még jobban elzárt szegénynegyedeket és a
gazdasági központok, kormánynegyedek és az elitek
osztályon felüli lakó-enklávéinak biztonságtechnikailag
még jobban felfegyverzett, megtisztított tereit.
Másként, mint ahogy Musil használta a kifejezést,
válik valószínûvé a városok túlamerikanizálása,
nevezetesen a város posztfordiánus fragmentálódása
értelmében, a biztonság és a szociális
és etnikai szegregálás követelményeinek
megfelelõen. Ez volna a modernitás végérvényes
lezárása, és ezzel a városépítészet
vége is az utopikus város és a város utópiájának
nagy tradícióján belül. Mert a terrorizmus a
városokra nézve legnagyobb veszélyként azt
rejti magában, hogy egy kétségbeesetten gyilkos erõszak
patológiája rövidre záródik egy paranoiás
biztonsági és ellenõrzõ gondolkodás
próféciájával, és ezzel tönkreteszi
a plurális kultúrájú urbanitás terét.
Ez ellen a veszély ellen harcolni a jövõben éppolyan
fontos lesz, mint meghiúsítani a terrorizmust és kialakulási
feltételeit, amelyekben a nyugati világnak is része
van.
KARÁDI ÉVA FORDÍTÁSA
Kérjük küldje el véleményét címünkre: lettre@c3.hu