Az elmúlt másfél évszázadban Hong
Kong történelme a keleti és nyugati hatások egyre
szorosabb egymásba fonódásaként alakult. Az
angol gyarmatosítás elõtt csupán jelentéktelen,
kopár területként számon tartott szárazföldi
csücsök és a hozzá tartozó szigetek páratlanul
gyors fejlõdésen mentek át. Elõbb mint regionális
katonai és kereskedelmi központ, majd, a második világháború
óta, mint a világ egyik pénzügyi centruma növekedett
a város.
A sikertörténet a nyolcvanas-kilencvenes években
érkezett el a csúcsára. Ahogy közeledett a terület
kilencvenkilenc éves brit bérletének lejárta
(1997), s a visszatérés Kína fennhatósága
alá, úgy kapott Hong Kong fejlõdése politikai
színezetet is. Hiszen Kína idõközben maga is
gazdasága nyugati típusú modernizációján
fáradozik, s egyre növekvõ exportja révén
a világkereskedelemnek ma pontosan olyan agresszív elõrevivõje,
amilyen Nagy-Britannia volt Ázsia gyarmatosítása idején.
Eközben politikailag a ’népi Kína’ a nem nyugati fejlõdés
egy önálló, részben monolitikus, az ázsiai
állami berendezkedésre épülõ modelljéhez
ragaszkodik.
Kínának Hong Kong életére, városképére
gyakorolt befolyása is e kettõsség jegyében
alakult a közelmúltban. A szándék nyilvánvaló:
hangsúlyozni a régi-új anyaország elsõbbségét
az átmeneti gyarmati idõszakkal szemben, ugyanakkor elismerni,
sõt megerõsíteni a terület nyugati kötõdéseit.
Erre az erõs, szimbolikus üzeneteket kívánó
feladatra az építészeti és a köztéri
mûvészeti nyelv bizonyult a legalkalmasabb megoldásnak.
Így Hong Kong ma egyaránt ízelítõt nyújt
a hagyományos ázsiai illetve a brit kolonialista stílusból,
és a ma már az ázsiai-csendes-óceáni
térségben is gyorsan terjedõ, legújabb, globális
’posztmodern’ vizuális kommunikációból.
Mivel a terület a gyarmatosítás elõtt gyéren
lakott volt, régi építészeti emlékek
alig találhatók. A hagyományos kínai építészeti
elemek legjellegzetesebben a taoista templomokban élnek tovább,
máig is az élet szerves részét képezve.
Különösen a tengeri utazók istennõjének,
Tin Haunak szentelt kegyhelyek érdemesek figyelemre. A szín-
és illatgazdag templomokba a nap minden szakában jönnek
imádkozni a város lakói, így azok legkevésbé
sem mûemlékek, hanem egy élõ hagyomány
kicsiny, békés szigetei a felhõkarcolók és
az utcákon állandóan sietõ helyiek tengerében.
A templomok fa szerkezete, a bennük körbejárhatóan
felállított színes, játékosan ijesztõ,
ember nagyságú istenszobrok és az oltároknál
áldozatként elhelyezett virágok és narancsok
(!) természetes, oldott közeget alkotnak. Jó ide betérni.
Sõt, a templomok közvetlen, minden formalitástól
mentes jellege a nyugati látogató számára akár
ellentmondásosnak tûnõ párosításokat
sem zárja ki. Míg számunkra ’a háborúban
hallgatnak a múzsák’, Hong Kong belvárosi, üzleti
negyedének legfõbb templomát a helyiek száz
évvel ezelõtt Man, az irodalom, és Mo, a háború
istenének közösen szentelték. A szakrális
építkezés mai érvényességét
mutatja a valamikor 1951 és 1957 között, egy Kínából
elmenekült szerzetes által épített, a városon
kívül esõ buddhista kolostor is: a Monastery of the
Ten Thousand Buddhas épületcsoportját több mint
tizenkétezer Buddha-szobor díszíti.
A britek építészeti lenyomata a városon
nem túl megkapó. A 19. század utolsó harmadában,
az antik görög építészetet felújító,
dór oszlopos stílusban – azaz a londoni British Museum úgynevezett
Greek Revivalist homlokzatával rokon módon – épült
a rendõrség központi épülete és a
Törvényhozó Tanács székhelye is. Ezeknél
sokkal vidámabb és szemet gyönyörködtetõbb
a britek által létrehozott, s máig is változatlan
formában mûködõ, egy áramszedõs,
emeletes villamos (1904). A város egyik kincse az angol kezdeményezésre
született, s így nemzetközi összehasonlításban
is immár kiemelkedõen hosszú múltra visszatekintõ
állatkert (1864), amely ügyesen simul a lakónegyedek
dombjai közé. A ’brit építészeti hagyaték’
legjobban sikerült és zömmel épségben megmaradt
darabja a Flagstaff House (1846) a városközpont egyik dombján,
gyönyörû, parkos környezetben.
A klasszicizáló épület – a szubtrópusi
éghajlathoz alkalmazkodó árnyas verandákkal
– eredetileg a brit fõparancsnok rezidenciája volt. Hogyan
lehet ezt a politikailag kényes múltú épületet
megfelelõen hasznosítani? – vetõdött fel a kérdés.
S erre a nyugati kultúra ’örökség’ (heritage) imádata
adta meg a választ: múzeumként. Ha a múlt emlékhelyévé
tesszük a történelmileg terhelt helyszínt, az kulturálisan
és társadalmilag is jó ötletnek bizonyulhat,
így érveltek már a 80-as években. De minek
a múzeuma legyen az épület? Erre pedig egy zseniális
gondolat született – a teáé. Történelem
és politikum helyett legyen ez a kínaiak, s idõközben
az európaiak számára is olyannyira fontos, szimbolikus
erejû ital a múzeum lelke. S az ötlet bevált.
A Museum of Tea Ware részben a tea(készítés)
történetével, részben a varázslatos szépségû
porcelán teás edények iparmûvészetével
foglalkozik. Anyagának magja egy ajándékba kapott
magángyûjtemény, amelynek korai darabjai az i.e. 11.
századból valók.
A brit irányítás második világháború
utáni évtizedei több más múzeummal is
gazdagították Hong Kongot. Ázsiában ilyen,
’nyugati típusú’ múzeumi fejlõdés csak
Japánban volt tapasztalható az elmúlt évtizedekben.
Ma Tajvan, Szingapúr, Dél-Korea példája jelzi,
hogy a 90-es évek óta másutt is felmerült a nemzetközi
nyitottságú kulturális reprezentáció
és a múzeum mint mûvészeti intézményi
keret iránti igény. Hong Kong mintája lehet ennek,
hiszen a város szívében lévõ, az öbölhöz
idomuló tengerparti sétányán terjedelmes kulturális
központ épült. A város mûvészeti és
a technikai múzeuma is ennek része.
A kiállítások nemzetközi rangúak.
Számos vándorkiállítást hívnak
meg; a kínai eredetû mûvészetet egyúttal
teljes történeti hosszmetszetben, egészen a századforduló
ázsiai impresszionizmusáig mutatják be. A múzeum
szoborparkjában zömmel helyi mûvészek alkotásai
láthatóak, de a hatvanas években ’objekt’-jeivel világhírt
szerzett francia szobrász, César ’Repülõ francia’
címû munkája is itt áll. Szabadtéri szobrok
tekintetében Hong Kong ’választott’ mûvésze
mindazonáltal Henry Moore, akinek több munkája is a
belváros dísze.
Mindezek az elemek azonban apró foltok Hong Kong térképén.
A városképet zömmel sivár toronyházak
dominálják. Az üzleti negyedben irodaházként,
a lakónegyedekben riasztó, szûkös, gyakran méltatlan
körülményeket nyújtó bérházakként
állnak e tömbök. A város kicsiny területén
több millió ember zsúfolódott össze, méghozzá
rövid idõ alatt: a népesség zöme a kínai
kommunista fordulat után, hullámszerûen érkezõ
menekültekbõl adódott. Az ötvenes-hatvanas évek
építkezése, akárcsak sok más, kelet-
és nyugat-európai, sõt amerikai városban, sietõs,
funkcionalista, néha kifejezetten igénytelen volt. Annál
nyilvánvalóbb lett a kihívás a 80-as évekre,
hogy a várost néhány emblematikus új épülettel
egészítsék ki.
Mivel az ingatlanárak tovább nõttek, rentábilisan
csak újabb toronyházakról lehetett gondolkodni. Ezek
az évek azonban radikális stílusváltást
hoztak az építészetben világszerte. A ’posztmodern’
beköszöntével a toronyház-építés
minden tekintetben megújult, egyszerû mérnöki
feladatból összetett építészi vízióvá
vált. S mert Hong Kong-ban ezekben az években erõsödött
fel az angolszász illetve kínai identitás küzdelme,
egyszersmind a város soha nem látott anyagi jólétnek
örvendett, az építészi megbízások
politikai és üzleti értelemben egyaránt kulcskérdésekké
léptek elõ. Ebben a versenyfutásban gazdagodott Hong
Kong a világ mai építészetének két
ikonikus, immár minden mûegyetemen tanított banképületével.
A város különleges szerencséje volt, hogy a világpolitikai
figyelem, a gazdasági prosperitás és az építészeti
stílus illetve a technikai lehetõségek megújulása
egybeesett.
A Hong Kong Shanghai Banking Corporation (HSBC) közel másfél
évszázada, a kolonialista idõszak kezdetén
jött létre (1865), s a Kína, Európa és
Amerika közötti kereskedelem finanszírozására
szakosodott. Folyamatos növekedésével rendre új
székhelye épült a város szívében
lévõ telkén. 1980-ban a teljes megújulását
határozták el. A legrangosabb brit építészek
egyikét, a londoni Royal Academy kibõvítésének
tervezõjeként is ismert Norman Fostert bízták
meg az adott helyszínen egy teljesen új épület
kialakításával. A végül kevesebb mint
négy év alatt, 1985-re elkészült új bankközpont
páratlan precizitást igényelt, hiszen elemeit a világ
legkülönbözõbb részein gyártották,
s helyben csak összeszerelték. Költségvetése
akkor a világ legdrágább banképületévé
tette.
Az épület képe a Piano-Rogers-féle, párizsi
Centre Pompidou megjelenésével rokon. Az alumíniummal
fedett acél szerkezeti elemeket Foster nemhogy nem takarta el, hanem
tudatosan hangsúlyozta. A toronyház szintjeinek belsõ,
a management funkciókból adódó tagolását
is látványosan megismételte a homlokzaton, egyedi
ritmust kölcsönözve az öbölre nézõ
épületnek. Mindez a város szerves részéve
tette az épületet. A szerkezetek külsõ kiemelése,
a matt alumínium fedés, a viszonylag szerény épület-magasság
mind azt üzenték: ez technikailag kitûnõ, belsõ
tereiben a szerkezeti elemek hiánya miatt tágas, kényelmes,
sok természetes fényt alkalmazó munkahely, amely Hong
Kong célratörõ, szorgos, spektákulumtól
mentes munkamorálját hirdeti.
Az építészetileg különleges ötleten
alapuló, ám köznapi használatra szóló
jelleget megerõsíti az is, hogy a lábakon álló
banképület alatt egy szabadon átjárható
urbánus tér keletkezett, s a bank nagy, belsõ átriuma
is nyitott a látogatók elõtt. Az átriumba egyedi,
a nap mozgását követõ tükrökkel irányítják
a napfényt. Az elsõ két szint nyilvános, s
a folyamatosan áramló ügyfélforgalom külön
is jelzi, hogy ez az épület formatervezésében
úgy egyedi, hogy használatában, amennyire csak lehet,
nyitott a város lakói elõtt.
Alig készült el azonban az HSBC központja, már
folyt egy rivális banképület tervezése. S a versenytárs
nem akárki lett – a város fennhatóságágának
átvételére készülõ Kínai
Népköztársaság maga. 1990-ben, öt évvel
Foster épülete után, átadták a Bank of
China szédületes toronyházát, csupán néhány
utcányi távolságra. Az épület közel
kétszer olyan magas, mint a Foster-féle; s azóta is
csak az Immigration Tower lett magasabb toronyház a városban.
Külseje pazar csillogású üveg és acél.
Alakja bravúros ötlet: egy forgatással változtatott
alaprajz, amely bizonyos magasságonként más-más
képet nyújt.
Az épület így belülrõl eltérõ
szerkezetû az egyes szint-egységenként; kívülrõl
pedig minden egyes szögbõl nézve más képet
mutat. Tervezõje az Egyesült Államokban élõ,
világhírû kínai építész,
Ieoh Ming Pei, aki többek között a washingtoni National
Gallery és a párizsi Louvre nagyvonalú, egyedi stílusú
átalakításával szerzett elismerést.
A Louvre piramis rácsos üvegsipkája összetéveszthetetlen
rokonságban is áll a Bank of China épületével:
szinte ez az üveg-acél kombináció lett Pei építészi
’aláírása’ mára.
A Bank of China teherhordó elemei sem az épület
közepén futnak, így a belsõ tér kiképzésében
teljes maradt a rugalmasság. Ugyanakkor az épület szerkezeti
elemei itt gondosan rejtettek. A beltér elõkelõ, távolságtartó.
Az átrium ugyan nyilvános, de az irodák a háttérbe
húzódnak. A fény mesterséges, az összbenyomás
exkluzivitásra törekszik. Kívülrõl az épület
sokkal kevésbé illeszkedik az utcák és a járókelõk
világához, tere a város életének alig
része. Ám távoli látványa annál
feledhetetlenebb. Az öblöt átszelõ hajókról,
a Hong Kong Islandet körülölelõ dombokról,
s az üzleti negyed szinte minden pontjáról magához
vonja a tekintetet. Különösen esti kivilágításban
remekel, amikor fényes külseje minden irányban csillogva
hirdeti az új hatalom, Kína dicsõségét.
A torony gyönyörû. Elegáns, büszke, s mégsem
hideg vagy rátarti, hiszen elforgatott szerkezete játékosságot
is kölcsönöz neki.
A két bankház talán együttesében jelképezi legtalálóbban Hong Kong mai fejlõdését. Hiszen a város mint ’nyugati’ pénzügyi központ tulajdonképpen hagyományos kínai erényeket vitt sikerre a világban – mint a szorgalom, a gyors alkalmazkodás, leleményesség. Ennek egy vízióját testesíti meg az HSBC épülete. Egyúttal Hong Kong mint híd a nagy, szárazföldi Kína felé, nyugati elemeket is ad át a kínai gondolkodásnak. S Kína ezeket az utolsóig fel is használja, elegyítve saját céljait a nyugati ötletekkel és formákkal. Ennek jelképe a Bank of China, ahogy egy központi, pekingi állami megrendelés alkalmazza, elsajátítja, s a saját hatalmi üzenetének továbbítására használja fel a nyugati építészeti stílus újításait. A banktornyok békés egymás mellett élése, esztétikumuk vizuális párbeszéde annak a – ma világszerte fokozottan aktuális – társadalmi reménynek a leképezõdése eközben, hogy brit (nyugati) illetve kínai (ázsiai) befolyás jól megfér egymás mellett.
Kérjük küldje el véleményét címünkre: lettre@c3.hu