***Néhány szó a sztereotípiáról
Vajon igaz-e, hogy Haussmann amiatt vágta Párizs középkori
testébe a sugárutakat, mert úgy könnyebb volt
lövetni? Vajon igaz-e, hogy Berlin sugárútjainak szélességét
a felvonuló lovascsapatok egy sorban parádézó
lovasainak száma határozta meg? Egy biztos, hogy mindkét
tétel sztereotípia, melyet hajlamosak vagyunk gondolkodás
nélkül elfogadni.
A hatalom szereti a sztereotípiákat. Nem kell sokat magyarázkodni,
segítségükkel könnyû pozitív vagy
negatív érzelmeket elõhívni, a kétkedés,
a vita könnyen elkerülhetõ. Ráadásul
a sztereotípiának majd' mindig van valami valóságmagja
is. Legfeljebb csak annyi történik, hogy egy másodlagos
igazság, egy másodlagos valóságelem lesz elsõdlegessé
erõsítve. Különösen akkor, ha az elsõdleges
fontossága, jelentése unalmas, bonyolult, nem eléggé
tetszetõs, nem eléggé könnyen érthetõ,
mondhatnánk nem eléggé demagogizálható.
A demagógia természetéhez hozzátartozik, hogy
mindig csak egy bizonyos társadalmi rétegnek, csoportnak
akar megfelelni.
Több kérdés merülhet fel a bevezetõben
említett példákkal kapcsolatban. Az egyik, vajon
tényleg a tüntetõk, sztrájkolók, lázongók
halomra lövetése volt-e a célja Haussmann-nak a sugárutak
megépítésével? Feltételezhetjük-e,
hogy a 19. századi "belle epoque" establishmentje ennyire gonosz
és velejéig romlott volt, és mindezt még titokban
is tudta tartani? Hiszen biztosak lehetünk benne, hogy a városatyák,
a hatalom vezetõi nem tárták a nagy nyilvánosság
elé, de még a szûkebb felsõ osztály tudomására
sem hozhatták gonosz szándékukat. Ugyanis, ha az elegáns
párizsi sugárutakon ágyúznak, úgy ledõlnek
az azt szegélyezõ paloták, házak is. Nem hiszem,
hogy a gonoszság olyan erõs összekötõ kapocs
lenne, hogy bárki feláldozná otthonát egy nagy
összeesküvés oltárán. Ha el fogadjuk azt,
hogy a hatalom rettegett a proletariátustól, és semmitõl
sem riadt vissza annak a célnak az elérése érdekében,
hogy kordában tartsa azt, akkor a sugárutak munkásnegyedekben
épültek volna (könnyebb lövetni), az elegáns
kerületekben pedig megmaradtak volna a girbe-gurba utcák, hiszen
így az ilyen városrészek könnyebben védhetõk.
A tüntetõket és randalírozókat egyszerûbb
lett volna így megállítani az elegáns városrészek
peremén.
Nem akarok városi gerilla harcmodor kidolgozó szerepében
tetszelegni, csak gyanakszom, hogy a Haussmann báróról
szóló legendák egy részének jelentéstartalma
túlságosan is könnyen érthetõ. Különösen,
ha mindehhez hozzátesszük, hogy az európai városok
sugárútjainak többsége a mai belsõ városmagot
alkotó valamikori középkori város erõdítéseinek
kapuitól sugarasan kiinduló országutak nyomvonalán
helyezkedik el. Ezek a radiálisan futó országutak
nemcsak a késõbbi sugárutakat jelölték
ki, hanem a késõbbi telekstruktúrákat is meghatározták.
Ezt a középkor utáni városfejlõdést
egy igazán jellegzetes "városi szavunk" is õrzi, a
boulvard. A kifejezés a bulwerk szóban gyökerezik, mely
eredetileg erõdítményt jelentett. Egyértelmûen
utal arra, hogy a várost körülfogó, lebontott erõdítmények
helyén alakultak ki a mai körutak, vagyis bulvárok.
Nem szorul sok magyarázatra, hogy a 19. századi sugárutak
rendszere magában rejti a csatornázás, a folyóvíz,
a városi életet elviselhetõbbé tevõ
fasorok, zöldsávok, késõbb a metróvonalak
és a legkülönbözõbb kommunikációs
rendszerek megteremtését. Talán ez a felsorolás
kevésbé érthetõ, és bonyolultsága
miatt nem igazán tetszetõs, de arra talán érdemes,
hogy újragondoljunk egy sztereotípiát.
A bevezetõben feltett második kérdésnél
ismét tettenérhetõ egy alapsztereotípiára
építõ újabb sztereotípia. Ahogy a gaz
kizsákmányoló, hatalmát féltõ,
retrográd royalista francia arisztokrácia összeesküszik,
hogy halomra lövesse a kommunárokat, úgy a németek
pedig szeretnek vonulni, fölvonulni, parádézni. Pedig
az út-szélesség meghatározásának
sok-sok elemébõl egy nagyon fontos: hány lovaskocsi,
lovas, ne adj isten, hány autó fér el egymás
mellett? Ezt mi, kockafejû technokraták úgy hívjuk:
az út áteresztõ képessége vagy kapacitása.
A dolog pedig úgy áll, hogy az út szélességét
akár a mai napon is meghatározhatnánk az egymás
mellett lovaglók számával. Feltûnõ ugyanis,
hogy két egymás mellett lovagló szélessége
közel egyenlõ egy lovaskocsi, hintó, fiáker szélességével,
és ez közel azonos egy mai automobil szélességi
méretével. Mondhatnánk, egy nyolc lovast befogadó
út szélessége körülbelül azonos egy
mai négysávos út méretével.
Mint ahogy a Római Birodalom városaiban sem vágtattak
fel és alá quadrigák, mert szélesebbek voltak
a "szabványosnál", úgy ma sem láthatunk ugyanezen
városokban Forma I-es pilótákat száguldozni.
Az ok azonos.
A forgalommal, az utakkal kapcsolatban a futurisztikus pesszimizmus
mindig is megmaradt. Ahogy ma teljes okkal fulladásos halált
vizionálunk a környezetszennyezõ automobilok láttán,
ugyanígy valaki kiszámította a 19. század fordulóján
Londonban, hogy ha a lovaskocsik számának növekedése
nem áll meg, a környezetszennyezés oly mértékû
lesz, hogy 2000-re London házainak földszintje el fog tûnni
az utakon fölhalmozott lótrágyában. A bejáratok
az elsõ emeleten lesznek, mondhatnánk, londoni emberünk
egy lótrágyába temetett újkori Pompejit vizionált.
***Bársonyos változások érzelmes vizsgálata
Az Európában tíz évvel ezelõtt lejátszódott
politikai változások fontosságát senki sem
vitatja. A Szovjet Birodalom összeomlásának geopolitikai,
gazdasági, világpolitikai, nemzetiségi következményeirõl
már sokat írtak. Kevés szó esett azonban arról,
hogy mennyi új módszer született arra nézvést,
hogy hogyan lehet egy politikai hatalmat, berendezkedést átalakítani,
nyersebben fogalmazva, megdönteni illetve megszerezni. Pedig ezek
a technikák merõben újak, és szinte példa
nélkül állóak voltak.
Európa egyik fele több évtizeden keresztül
a sztereotípiák fogságában élt. Mint
ahogy ez a hosszú fogságok esetén lenni szokott, a
fogoly lassacskán hozzáidomult az õt körülvevõ
körülményekhez, és kezdte ezeket természetesnek
hinni. (nota bene: ez is egy sztereotípia)
Vizsgáljuk azonban csak azokat a típusokat, melyek közösek
az Európa másik felén felfedezhetõkkel, és
amelyek befolyásolják a városainkról alkotott
jelen illetve jövõbeni elképzeléseinket.
Nem véletlen, hogy az 1990-es évek fordulóján
senki sem beszélt forradalomról, földcsuszamlásszerû
változásokról. Legfeljebb csak a váratlanságot,
felkészületlenséget emlegették, ami talán
annak tudható be, hogy a Szovjet Birodalmon kívüliek
nem ismerték fel a Birodalmon belüli folyamatok jelentõségét,
már csak újszerûségük okán sem.
Ez a furcsa, sodródó állapot talán az elnevezésen
érhetõ tetten leginkább. Tíz év után
sem keletkezett egy általánosan elfogadott, mindenütt
egyformán értelmezett név. Viszont se szeri se száma
az emóciókra építõ "bonmot"-knak, vagy
költõi megfogalmazásoknak. A legelhíresültebb,
a "bársonyos forradalom" önmagában is a legellentmondásosabb,
mert pontosan kifejezi a politikai változások életre
hívóinak újszerû látásmódját.
Legtömörebb kifejezése a progresszív politikai
átalakulásokra utaló romantikus-emocionális
sztereotípiák megkérdõjelezésének,
kifigurázásának. Végsõ soron annak bizonyítéka,
hogy ezek tarthatatlanok és idejét múltak.
Menjünk csak egy kicsit vissza az idõben, és képzeljük
magunk elé a "permanens forradalom" lázában égõ
hatvanas évek végi Európa diákságát
és azt, ami ezután következett. Nem tisztem kontinensünk
demokratikusan fejlõdõ fele értelmiségének
változásait taglalni, de azt megkockáztatom, hogy
a forradalmi romantikus sztereotípiák ott, ha nem is olyan
erõvel, de mind a mai napig tovább élnek. A szovjet
blokk országaiban nem egyszerûen a csalódottság,
a reménytelenség okán változik meg a viszony
ezzel a progresszív értelmiségi örökséggel
kapcsolatban, hanem egy újragondolási folyamat következményeként.
Racionális szinten ugyanis éppen ez idõben merül
föl a gyanú, hogy az "ez a harc lesz a végsõ","a
föld fog sarkából kidõlni", "csak összefogni
hát" stratégiák egyáltalán nem érvényesek,
nem relevánsak többé, tehát csak tiszteletre
és megértésre méltó historizáló
romantikus kifejezések. Ezekkel a sztereotípiákkal
egy idõben a hatalom által újra élesztett és
demagóg formájukban felhasznált "anyaföld", "vaterland",
"haza", "nemzeti identitás" stb. hívószavak progresszív
jelentése is kiüresedett.
Még ma is a cinikusság vádját vállalja
magára az, aki nemcsak racionális szinten változtatta
meg viszonyát a forradalmi eszményekkel kapcsolatban, hanem
érzelmileg is. Ez az átalakulási folyamat márcsak
azért is fontos Közép-Kelet-Európában,
mert az az értelmiségi réteg, mely ezt az újraértelmezést
végrehajtotta, nem az establishmentbe való bekerülést
tûzte ki célul, mint oly sokan Európa nyugati felén,
éppen ellenkezõleg, a politikai hatalom urai rejtõztek
továbbra is a forradalmi romantika mögé, míg
a közép-keleteurópai értelmiség progresszív
része új utakon kezdett járni.
***Progresszív eklektika
Létezik-e progresszív eklektika? Fából
vaskarika, vagy a "bársonyos forradalom" kifejezéshez hasonlóan,
ellentmondásos meghatározás. Megmutatja annak az építészeti,
urbanisztikai kontribúciónak a jellegzetességét,
mellyel Közép-Kelet-Európa hozzájárul
globalizált világunk multikulturájához.
Az eklektika szinte már megszületésekor a pöffeszkedõ
hatalom megtestesítõjének tûnt. Mivel a stílus
szinte szinonimájává vált a hatalomnak, majdnem
természetes, hogy mindenki ellene lázadt. Minden magát
valamire tartó mûvész, mûvészeti irányzat
gyûlölte. Jóformán a teljes 20. század
az eklektika szapulásának jegyében telt el. Még
az egymás legyõzésére, megsemmisítésére
törõ stílusok képviselõi is az eklektikát
tartották fõ ellenségüknek. Nem kímélte
a szecesszió, az úgynevezett modernisták pedig legszívesebben
földig rombolták volna eklektikus épületeinket,
városainkat. Ha a zsigeri gyûlölet mára már
el is múlt, az eklektika hamisságáról, epigonizmusáról,
szolgalelkûségérõl és értéktelenségérõl
szóló sztereotípiák még most is erõsek.
Ha valahol mégis megõrizendõnek tekintik az ilyen
típusú értékeket, az leginkább valami
kultúrantropológiai motiváción alapszik, és
nem értékorientált elemzésen. Szinte
nincs értékesnek tartott eklektikus épület. A
védendõ kategóriába inkább épületegyüttesek,
városrészek, utcák, városi terek kerülnek.
Vizsgáljuk meg a fenti sztereotípiát vagy inkább
sztereotípia halmazt ugyanazzal a gyanakvással, amelynek
segítségével túljutottunk a forradalmi romantika
korszakán. Próbáljuk meg megtalálni a mélyen
gyökerezõ antipátia okait. Nem azért, hogy az
eklektikát rehabilitáljuk, hanem azért, mert együtt
élünk vele. Körülvesz bennünket, már
eléggé megszoktuk, talán egy kicsit meg is szerettük.
Néha azt hittük, hogy az eklektika mégiscsak az Európa
ezen térségében brutálisan megszakított
szerves fejlõdés titkos megjelenítõje. Lassan
megteremtõdik, vagy már meg is született egy másik
sztereotípia: az eklektika a polgári Európa építészeti
stílusa.
Ha ez utóbbi definíciót fogadjuk el, akkor megtagadjuk
századunk szinte minden egyes nagy alkotóját és
gondolkodóját. Ha az elsõ meghatározást,
vagyis az eklektika teljes tagadását tekintjük mértékadónak,
akkor nem hiszünk saját szemünknek, érzéseinknek,
vagyis zombiként elfogadjuk, hogy helyettünk mások gondolkodjanak,
érezzenek. Tehát az eklektikával kapcsolatban elõállt
egy tipikusan közép-keleteurópai dilemma.
Ha az eklektika munkamódszerét vizsgáljuk, már
az elsõ pillantásra feltûnõ, mennyire mai. Szinte
vegytiszta módon alkalmazza a dekonstrukciós módszert.
Kiválaszt magának elemeket, és ezeket kontextusukból
kiragadva kezeli. A kontextusból való kiragadás gyakran
oly mértékû, hogy az egyes önmagukban is releváns
építészeti elemeket még szemiotikai értelmüktõl
is megfosztva teremti újjá. Ráadásul úgy,
hogy a szemiotikailag immár értelmetlen elemek halmazából
nem egy egységes új stílust teremt, hanem újabb
és újabb keverési variációk segítségével
majd' mindannyiszor egy-egy új stílusú épületet
hoz létre. (Bár komolyan gondolom, hogy a tehetséges
alkotók által ilyen módszerrel épített
épületek szinte mindegyike önálló stílust
képvisel, az egyszerûség kedvéért mégis
elfogadom az eklektikát mint definíciót.)
Talán ez a munkamódszer a gyûlöletre okot
adó egyik tényezõ. Hiszen már a barokk vagy
a reneszánsz is dolgozott ugyanezzel a kontextusból kiragadó
munkamódszerrel. Csak éppen egy majdhogynem egységes,
új, univerzális rendbe helyezte õket. Nem hagyott
teret a parttalan variációknak. Nem is beszélve arról,
hogy az eklektika neobarokk vagy neo-reneszánsz vonulata a reneszánsz
vagy barokk újraértelmezett elemeit ismét, immár
másodjára fosztotta meg jelentésüktõl,
mondhatnánk, az eredetit megint újraértelmezte. Ez
pedig elviselhetetlen a barokk és a reneszánsz hívei
számára.
Az már könnyebben érthetõ, hogy egy merõben
új stílus megteremtõi, akik vért izzadva, lépésrõl
lépésre haladva, egészen más területrõl
veszik archetipikus modelljeiket, miért utálnak egy könnyûkezû,
szertelen, ízlést-stílust kombináló
eklektikus építészt. Képzeljük csak magunkat
azoknak a szecessziós építészeknek a helyébe,
akik hímzésekbõl, fafaragványokból,
hajtincsekbõl, hullámokból, növényi formákból
kiindulva, azokat ezerszeres, százszoros, tízszeres nagyításban
még mindig élvezetes, emberléptékû formákat
hoznak létre. Ugyanígy lélegzetelállító
a tömegtermelésbõl, a kezdeti high-tech vívmányaiból,
hajóépítésbõl, vagy autó- és
repülõgépgyártásból kiinduló
tisztán funkcionálisan gondolkodó mérnöképítészek
végsõ soron stílusteremtõ tevékenysége.
Annál is inkább, mert õk a mindenfajta stílus
tagadásából jutottak el a stílusteremtés
Kánaánjába. Az õ esetükben a gyûlölet
még inkább érthetõ, hiszen saját stílusuk
megteremtésével a leginkább tagadott eklektikával
kerültek egy skatulyába, hiszen õk maguk is stílussá
váltak.
Ha a gyûlölõk és a gyûlöltek munkamódszere
ennyire hasonló, akkor mi a baj? Mi az a csapda, ami a ma emberét
az eklektika sztereotípiáinak foglyává teszi?
Nem a munkamódszerrel van a baj. A 20. századi hatalom
sokkal rafináltabb annál, semhogy egy hatékony munkamódszert
tiltani vagy gyökeresen megváltoztatni akarjon. Éppen
ellenkezõleg, a munkamódszert, az alkotási folyamatot
nem bántja, hiszen hatékony és tetszetõs, csak
a tárgyát változtatja meg. Ellenõrzi, befolyásolja
az elemek halmazát, melyet a mûvész, az alkotó
használhat, variálhat. Az építésznek
az a benyomása, mintha az alkotási folyamat módszere
mit sem változott volna.
A különbözõ elemek meghatározásával
a folyamat gyökeresen megváltozik. A hatalom ugyanis, ha valamit
kijelöl, alapjaiban tagadja meg az eklektika munkamódszerét,
hiszen jelentéssel ruházza föl az építészeti
elemet. Az eklektika pedig pontosan fordítva cselekszik, késõbb
felhalmozandó elemeit oly módon fosztja meg jelentéstartalmuktól,
hogy ezek sok esetben szemantikailag értelmetlenné válnak.
Nem kiválasztásuk ad jelentést ezeknek az elemeknek,
hanem az új elemhalmaz új viszonyrendszere ruházza
fel õket ismét jelentéssel.
Az autoritások által befolyásolt építészet
igazi torzszülemény, gondoljunk csak a III. Birodalom építészetére
vagy a szocialista realizmus – gúnynevén a Sztálin-barokk
- alkotásaira. Az épületek látszólag eklektikusak,
de az igazi eklektikától pontosan genezisük különbözteti
meg õket. Az új birodalom vagy a szocreál építészei
nem tehetségtelenebbek, egyszerûen csak elemválasztásukban
nem szabadok.
Mindenfajta új hatalom vágya a végsõ legitimáció,
melyet leggyakrabban a kortárs mûvészet támogatásával
próbál elérni. Ezt leginkább a forradalmak
hívei tagadják. Ennek alátámasztására
hadd idézzem Szilágyi Ákos érdekes teóriáját
az orosz-szovjet avantgárddal kapcsolatban. Megfigyelhetjük,
állítja Szilágyi, hogy az 1917 elõtti úgynevezett
hivatalos építészek nem támogatták,
nem ismerték el az új forradalmi, proletár hatalmat.
Az új hatalom végsõ elismerése akkor történt
meg, amikor az elõzõ rendszer "kedvenc" építészei,
mûvészei ismét támogatottakká váltak,
immár az új által. Ezalatt eltelt tíz esztendõ,
és míg az ancient regime egykori támogatott mûvészei
sztrájkoltak, az új állami berendezkedés hagyta,
hogy a keletkezett vákuumot – az építészetben
is – újak töltsék ki. Ezek az "újak" voltak az
orosz avantgárd képviselõi. De az új nem kell
egy retrográd hatalomnak, beéri a régivel, sõt,
elismeri azt. Nézzük meg, hogy az 1917 elõtti orosz
és a 30-as évek szovjet hivatalos építészetében
mennyi azonosságot találunk. Ez a szovjet példa mutatja
a legjobban, hogy miért vált az eklektika a hatalom ízléstelenségének,
retrográdságának szinonimájává.
A szabadság kivívása nem abban rejlik, hogy leromboljuk
és teljesen elvetjük az eklektikát, hanem abban, hogy
visszaállítjuk a szabadságát. Ám ahogy
a rombolás és a szabadság helyreállítása
között is rengeteg különbözõ állapot
lehet, úgy az eklektika önmagában még nem testesíti
meg az alkotás függetlenségét.
Hiszen a hatalom uralni akarja az építészetet.
Erre minden eszköze megvan: pénz és erõ. A kérdés
már csak az, hogy ezeket milyen mértékben használja.
Illetve van egy másik megközelítés is, hogy milyen
módon hagyják neki használni.
A "bársonyos forradalmak" országaiban furcsa technikák
alakultak ki. Kis túlzással mind a progresszív eklektika
módszerére épített. Ha a hatalom kiválaszt
egy elemet, ahelyett hogy megfosztaná eredeti jelentésétõl,
inkább megerõsíti azt. Majd fölkínálja,
íme, láss hozzá. De az ellenálló építész
még mindig nem fogyott ki teljesen az ötletekbõl. Hisz
az újabb szemantikai lecsupaszításra sikeres
módszer áll rendelkezésre. Kifigurázod, felnagyítod,
lekicsinyíted, túlságosan komolyan veszed, megváltoztatod
a színét, az anyagát, figyelsz, hogy az épületen
mindig árnyékban vagy éppen ellenkezõleg, mindig
fényben legyen, megtervezed, hogy az idõ legyen segítségedre,
ez pusztuljon el a legelõbb, ez piszkolódjon be a leghamarabb,
vagy éppen fordítva.
Mindez persze megint ismerõs, hiszen az imént leírt
technikákat nemcsak Közép-Kelet-Európában
alkalmazták, alkalmaztuk. Elsõre ezek szinte szó szerint
egy poszt-modern világ megszokott építészeti
módszerei. Az a különbség, hogy alkalmazásuk
a világ egyik felén tényleg kockázatos volt,
még nem elégséges az alapvetõ különbség
megértéséhez.
Az igazi különbség akkor válik láthatóvá,
ha azt az idõszakot nézzük, amikor Közép-Kelet-Európában
megszületik a progresszív giccs. Ez a világ szerencsésebb
tájain nem tettenérhetõ. Nem lehet a tömegkultúra
kategóriájába elhelyezni, nincs köze a globalizációhoz,
ez tényleg önálló, integer, és a hatalom
– ha elég intelligens – retteg tõle.
Közép-Kelet-Európában a hatalom ellenzéke
felfedezte, hogy a giccs nem ellenség, hanem partner céljai
elérésében. A tömegkultúrát nem
valami retardált, elviselendõ, hatalom szempontjából
kezelendõ szükséges rossznak tekintette, hanem partnerként
fogadta el. Nem a "small is beautiful" kategóriájába
skatulyázta be, hanem azt gondolta, hogy ez olyan párhuzamos
kultúra, amely hasonlatos a Bahtyin-féle karneváli
kultúrához. Ahhoz a kultúra-felfogáshoz, amely
bármily furcsa, a 20-as évek Szovjetuniójában
nem a forradalmi trendhez csatlakozott, hanem az európai kultúra
eredetének lényegi kérdését tette fel
és kutatta. Bahtyin és Hlebnyikov nyomán kutatta a
karneváli, pogány kultúra gyökereit, átlépte
a monoteizmus határát, és állította
a többistenhit kontinuitását. Ebben a felfogásban
a tömegkultúra nem valami utólag elfogadandó,
szégyellnivaló rossz, hanem a kultúra alapja, világfelfogásunk
gyökere.
Visszatérve a mondottakhoz, napjainkban a "bársonyos
forradalom" gyõzelme nem valamiféle ideológia általános
diadala, hanem az a pillanat, amikor az értelmiség lakta
ház házmestere elkezd horgolni vagy hímezni egy ízléstelen
terítõt, amire az van írva: szabadság.
Azzal, hogy megszületik mikrovilágunkban a progresszív
giccs, még nem lehetünk biztosak abban, hogy nem a kisfasizmus
felé fordultunk el. Nem tudjuk, hogy a giccs, a tömegkultúra
mitõl nem válik gonosszá, mitõl marad progresszív
és tiszta. Az ideális állapothoz csak úgy juthatunk
el, ha bízunk abban, hogy a házmesterné következõ
terítõje, amire azt hímezi, "a munka szabaddá
tesz", nem az új fasisztáknak készül, hanem giccsességénél
és a házmester koránál, tanultságánál
vagy tanulatlanságánál fogva egy másik aforisztikus
giccs-igazságot tartalmaz.
Itt érkeztünk el ahhoz a kérdéskörhöz,
amikor már nemcsak mikrovilágunkról, azaz egyes házainkról,
enteriõrjeinkrõl, lakásainkról, lépcsõházainkról,
homlokzatainkról van szó, hanem városi léptékben
vizsgáljuk az egyén progresszív giccs iránti
hajlamának hatását.
Eklektikus terek
Már szóba hoztam az európai városfejlõdés
alaptételét. Akár a középkorban, akár
a görög-római kultúrában, a zárt,
ellenõrzött várost körülvevõ falakon
kívül kezdõdött a spontán, hatalom- és
(mondhatnánk), építészek nélküli
világ. Itt voltak a hatalom által el nem fogadott, ugyanakkor
a városi élet szerves részét alkotó
tevékenységek zónái. A kocsmák, a kuplerájok,
a nyomornegyedek, a kertészetek, a szeméttelepek, vagyis
mindaz, amivel a hatalom nem foglalkozik szívesen, mert kellemetlen
(bár hasznot azért – adók formájában
– húz belõle).
A spontán giccs arra is megtanított minket, hogy nem
vagyunk a hatalom által teremtett homogén és üres
tér lakói, ellenkezõleg, terünk telis-tele van
minõségekkel. Néha képzeletünk szépíti
meg, néha rájövünk, hogy a hatalom által
indukált elsõdleges érzékelésünk
tere egyben álmodozásainké, szenvedélyeinké
is, melyek olyan minõséget hordoznak, amelyek a teret létrehozó
hatalmat ássák alá alapjaiban.
Minden, amirõl eddig szó volt, inkább tartozott
a progresszív giccs tereinek belsõ tulajdonságaihoz,
melyek könnyûek, légiesek, áttetszõk, vagy
éppen sötétek, érdesek, túlzsúfoltak.
Bár az elsõ pillantásra meglepõ, de a progresszív
eklektika terei lehetnek akár magaslati terek, vagy áramló
terek, mint a vízé, de hasonlatosak a megdermedt lávához,
vagyis sziklaszerûek, vagy éppen kristályszerûek,
mint a megfagyott víz.
A tér, ami körülvesz bennünket hív, csalogat.
Mivel rajtunk kívül esik, ki kell lépni önmagunkból,
az önmagunk által épített eklektikus kagylóhéjainkból.
Mára már az sem üres, ami körülvesz bennünket.
Nem valami csak fénypászmákkal osztott éteri
üresség, melynek belsejében megtaláltuk és
megteremtettük a magunk helyét. A magunk teremtette viszonyítási
pontjainkat összekötöttük, és ezek a viszonyítási
pontok így új jelentést nyertek (vö. az eklektika
munkamódszerei). Létrejöttek a közlekedés
szerkezeti pontjai. Az ezeket összekötõ vonalak, melyek
három dimenzióban helyezkednek el, azaz több rétegben,
és az azokon mozgó ember újabb és újabb
mesterséges teret hoz létre. Az idõk folyamán
megszülettek az országutak sugárutak, körutak,
utcák, vasútvonalak, légifolyosók. Tereinket
azonban ugyanúgy, mint oly sok minden mást, a sztereotípiák
fogságába vetettük. Létrehoztuk a szimpatikusak
kategóriáját, ezek az utópiák, és
egy kevésbé tetszetõseket, a realista tereket. Az
utóbbiak az utópia ellentéteiként szerepelnek,
vagy jobb esetben a nagy kompromisszumok árán megvalósult
utópiaként jellemezzük õket. A realista terek
a sztereotípia szerint olyanok, melyek mindig pontosan lokalizálhatók.
Ezzel válik a realista tér az utópia – a nem
létezõ toposz – teljes ellentétévé.
Kelet-Európa számára mindez fordítva alakult.
A szocializmus évtizedei alatt az utópiák váltak
mindennapivá, míg a realista terek iránti igény
átfordult teljes utópiává.
A 18. század közepéig életünk szakrális
terei egyesítve, a város közepén helyezkedtek
el. A templom, és körülötte a sírkert. Az
élõk és a holtak, a lélek és a feltámadás,
egybegyúrva hierarchikusan elrendezve. A fontos halottak a templomon
belül, a lábunk alatt, kívül a kevésbé
fontosak, és akiket már majdnem elfeledtünk, a csontkamrában.
Ez a szerény, de pragmatikusan szervezett halottkultusz megváltozik,
majd egészen más formában újjáéled
a szovjet birodalom országaiban. E különös halottkultusz
szakrális terei épülnek Prágában, Szófiában,
Moszkvában. Friss házasok, óvodások, óvodák
és iskolák, turisták, veteránok zarándokolnak
el ezekhez a városközpontokban megépített mauzóleumokhoz.
Ezek építmények megváltoztatják, átértelmezik
egész környezetüket. utópikus szakralitásukkal
ránehezednek az egyébként ugyanebben az idõszakban
profanizált városokra, hiszen építésükkel
egyidõben a szakrális terek megszûnnek, a templomok
tornatermekké, raktárakká, egyes temetõk tiltott
zónává válnak.
Megszakad a közösségi és privát terek
szerves fejlõdése, az a folyamat, amit Piranesi mutatott
fel elõször. Történt ugyanis, hogy Piranesi a 18.
században két térképet rajzolt Rómáról.
Mindkettõ az utcákat és a házakat ábrázolta,
de míg az egyiken az utcákat és tereket festette ki,
addig a másikon a közélet tereit, vagyis mindazt, ahova
a tulajdonoson vagy építtetõn kívül
más földi halandó is beléphetett, sõt
némely esetben szinte kötelezõ volt belépnie.
Ezen a térképen ugyanazt a színt kapták a templomok,
a kápolnák, a színházak, az üzletek, a
fürdõk, az elöljáróságok, az iskolák,
az egyetemek, a bordélyházak, a korházak, a vendéglõk,
mint az utcák. Többségük magántulajdonú
volt, mégis a köz használta.
Piranesi a legismertebb a római példa, de se szeri se
száma az olyan intézményesült közterületeknek,
melyek eredetileg magántulajdonúak voltak. Bern fõutcája
elhíresült árkádsorának helyén
valamikor trágyadombok sorakoztak, a házak udvarán
hivalkodó trágyadomb mérete is információul
szolgált egy-egy család gazdagságáról.
Néhány évszázad elteltével, Bern városiasodásának
megindulásával a város, a trágyatulajdonosok
egyetértésével, úgy döntött, hogy
az ominózus dombok helyén árkádokat létesít.
A döntés meghozatalával az addigi tulajdonosok nemcsak
egy õsi szimbólum használatától fosztották
meg magukat, hanem lemondtak magántulajdonú telkük egy
részérõl, ahol a világhíres árkádsor
megépült. Így minden egyes telektulajdonos a város
(az építészet) mecénásává
vált, hiszen a köz javára adományozott, nyilvánosság
elõtt. Bár az sem zárható ki, hogy némelyik
gazda csak a nyilvánosság nyomásának engedve
tette ezt. (A telekrészek a mai napig magántulajdonban vannak,
csak éppen azóta is közhasználatban.)
A "bársonyos forradalomhoz" vezetõ út fontos szakasza
a spontán, építészek nélküli téralkotás
megjelenése. Ugyan egy idõben bukkannak fel a "small is beautiful"
valamint a központosítástól való függetlenedési
mozgalmak, a szovjet birodalmon belüli törekvések ezektõl
alapvetõen különböznek. Közép-Kelet-Európa
spontán erõi nem függetlenedni akartak, hanem párbeszédre
kényszeríteni a hatalmat. Ami ennek eredményeként
a városi struktúrák esetében történik,
az nagyon hasonló ahhoz, amit a középkori városok
fejlõdésével kapcsolatban leírtunk.
A 20. századi szovjet birodalom központi hatalma központi
intézkedéseivel ellenõrizni, korlátozni akarta
az emberek szabad mozgását. A homo economicus migrációját,
letelepedését megakadályozni azonban nem tudta. A
városok peremén nem a dzsungelszerû favillák
jöttek létre, hanem mintha a valamikori városfalakon
kívüli építészet született volna
újjá. A spontán városi növekmények
oly erõsnek bizonyultak, hogy a hatalom végülis – még
a politikai változások elõtt – kénytelen volt
néhányukat elismerni, mint új települést,
vagy mint a város külsõ, önálló kerületét.
A progresszív eklektika és giccs végülis jó
társnak bizonyult ahhoz, hogy az élet minden területét
átszövõ változás létrejöjjön.
Az, hogy a most ismertetett módszer hogyan hasznosítható
globalizálódó világunkban, vagyis, hogy a kelet-európai
módszer milyen relevanciával bír, álljon itt
Franz E. Kneissl osztrák építész kollégám
története:
"A velencei kutyáknak a rendszeres áradások miatt
szembe kell nézniük egy problémával: Csupasz
hátsó felét senki sem tartja szívesen a hideg
vízbe. Egyikük bemutatta, hogyan lehet elkerülni ezt.
Testét, ahogy a kutyák teszik, kerek púpba görbítette,
de nem a szokásos módon ferdén lefelé, hanem
a hátgörbítés vízszintes, ha ugyan nem
ellenirányú fölfelé mutató képzeletbeli
ívével. A tapasztalt velencei kutya ebben a pózban
a házfalnak támaszkodik, és így - erõinek
gyakorlott elosztásával – a víztükör fölött
ragasztja piszkát a vakolatra – talán, hogy a hideg víz
legcsekélyebb fröccsenését is elkerülje.
Két kérdés vetõdik fel: levezethetõ-e
ebbõl a DOG ART képzõmûvészeti irányzata,
s hogy egy párizsi vagy berlini kutya Velencében turistáskodva
ugyanezt a módszert választaná-e, vagy elõbb
ki kéne puhatolnia, mi járja errefelé, ha az utcákat
bokáig víz borítja."
Kérjük küldje el véleményét címünkre: lettre@c3.hu