Az elsõsorban festõként ismertté vált
Wechter Ákos installatív felfogásban bemutatott képei
egy újszerû, kellõen rugalmas ’variálható
világkép’ kiépítését célozták.
Elgondolása nyomán a variálható képpanelekbõl
létrejött mûalkotás elemekbõl felépülõ
viszonyrendszerek együtteseként áll elõ: a kép
mint panel, a mû mint mintázatok és képhordozó
elemek egymáshoz-rendelése útján a modus operandi
értelmében.
A variálható, mozaikszerû mû kellemesen képlékeny
stratégiát adott a mûvész kezébe, amellyel
mindig aktualizálhatja hozzáállását:
a kép nem csak a kiállítótérhez, szituációhoz,
hanem létrehozója érzelmi állapotához,
szellemi szintjéhez, világ-nézetéhez is képes
alkalmazkodni. A végeredményt nevezhetjük világszemléletnek
is, hiszen azokból a fragmentumokból és világ-tapasztalatokból
áll össze, mint az egyén világról alkotott
általános képzete. Az így ’összerakott’
világmodellben a barokk jelképiség (Vanitas, 2000-2001)
békésen megfér a rekombináló gondolkodásmóddal.
A különféle vizuális effektek, színfelületek,
szövegek, jelek, hagyományos ikonográfiák szimfóniája
már Wechter festményein is felbukkan. Ez a sodrás
ragadta el egy másik mûvészeti médium, a fotográfia
segítségével készült munkáit is.
A világkép tárgyi összetevõi rendkívül
fontos szerepet töltenek be az ember önmeghatározásában.
A tárgy az én szimbóluma, annak fókusza, illetve
helyettesítõje. Az én és a tárgyak jelentése
közötti kapcsolat egyik legszemléletesebb példája
a rendezkedés, a berendezési tárgyak, a környezet
által hordozott jelentések rendszere. Mint tudjuk, a „stílus
maga az ember”, a tárgy pedig a kor vizuális közös
tudattalanjában gyökerezik. Wechter egyik hazai mûvésztelepen
született képsorozata az elmúlt évtizedek hagyatékként
ránk maradt, leamortizálódott rekvizitumait használta
fel: a közterek szocreál-modernista bútorait, hamutartóit,
dísznövényeit. Mert a múlt továbbra is
itt él velünk, bennünk, így némi nosztalgia
vegyül a tárgyak megjelenítésébe. Mûvelõdési
házakból, könyvtárakból, egykori iskolánkból
valószínûleg mindannyiunk számára ismerõsek
az ütött-kopott plüssfotelok, a textilfalvédõk,
a falakon körbefutó csíkkal lezárt zöld
falfestés, a modernista hamutartók világa. Az életegész
tárgytöredékei legalább annyira képesek
megidézni a kort, saját ifjúságunkat, mint
Proust teasüteménye. Különösen figyelemre méltó
a fikusz mint dísznövény; – talán kevésbé
tarjuk szem elõtt, hogy maga is stílusképzõ
tényezõ, egy hosszú folyamat végeredménye:
dédanyáink még Makart-csokrokat helyeztek el a lakásban
a polgári életnívó kifejezésére,
majd a polgárosodás ’tömegesedésével’
az egyszerû ’proli’ lakásában is feltûnt a kaktusz,
mint igénytelen egzotikus növény, hogy fokozatosan átadja
helyét a pálmafajták örökzöldjeinek,
illetõleg a fikusznak. Nem érdemes lebecsülnünk
jelentõségét, hiszen õ képviselte a
romantikát az igénytelenség évtizedeiben.
A növény mindig az emberi és a nõi entitások
szinonimája a közösségi térben. Még
a legkeményebb kommunizmus sem tudta kikezdeni a nõk gyakorlatias
szokás-rituáléit a munkahelyeken: hogy kényelmes
papucsba bújtak, hogy az irodákban cserepes virágokat
gondoztak, és pénztárcájukat retikül-szerûen
kezükben tartva rohamozták meg az alkalmi vásárokat,
leértékeléseket, a munkahelyi zokni, harisnya-csencseléseket
(a direkt-marketing elsõ, bátortalan hazai megjelenési
formáit). Másrészt a növényi vegetáció,
a múlandó levelek képe az egyik legõsibb Vanitas-jelkép:
„Mint levelek születése, olyan csak az embereké is….”
(Homérosz: Iliász VI. 146.) – utalva ezzel Wechter Ákos
másik tematikus fényképsorozatára, a közelmúltban
készült Vanitas-képekre. Wechter munkáin szigorú
rend uralkodik, a tárgyak létezésének, mint
’objektív valóságnak’ kemény realizmusa jellemzi
õket. Sérthetetlen a szimmetria, az ülõbútorok
és hamvvedrek súlyos szerkezetességben tárják
fel objekt-mivoltukat. Szinte látni véljük a jelenetet
(amirõl számos TV-felvétel is fennmaradt), amint egy
kormánygyûlés után a kommüniké fogalmazásának
lázában Lázár György, a Minisztertanács
elnöke elnyomja cigarettáját egy hasonló, urnatartóra,
vagy kegyeleti láng fáklyatartójára emlékeztetõ,
álló hamutartóban.
A Wechter munkáin látható szimmetriát lehetetlen
lett volna anélkül létrehozni, hogy készítõjük
ne ’nyúljon bele’ a képbe. Megalkotható egyszerû
tükörrel, tükrözéssel is, de a tárgycsendéletek
winckelmanni értelemben vett „csendes nagysága” éppenséggel
származhatna a vasúti kupék, a fodrászüzletek
bútorainak repetíción alapuló rendjébõl.
A gyakorlati tapasztalatokon nyugvó – mondhatni preformált,
kondicionált – látásmód reprodukálásához
Wechter a számítógépet hívta segítségül:
a képen jobbra és balra található tárgyak
nem mind léteznek, gyakran csak tükörszimmetrikus másolatai
egymásnak. A fényképbõl kiinduló látvány
a számítógépben nyeri el formáját,
majd fotografikus nyomatként jelenik meg a kiállítótérben.
Vegyük figyelembe, hogy még ez a számunkra ismerõs,
esztétikailag nem túlságosan izgalmas korszak tárgyai
is a szépség valamiféle igényével, egy
új, jobb világ ígéretének reményével,
eszményével készültek. Bármennyire is
nehéz elhinni, az ideálkeresés ott bujkál a
korszak tárgyaiban is. A szépség visszaidézésében,
visszahívásában a mûvész eszköze
a klasszikus szimmetria volt, ami ha meggondoljuk, nincs is olyan messze
a szocializmus esztétikai szemléletétõl: a
szimmetrikus, frontális beállítás mint bevett
hatáselem, az önkényuralmi rendszerek kedvelt toposza.
A használati tárgyak technikai formáikon túl
mindig utalnak másodlagos, vagy metaforikus jelentésekre,
vagyis az ipari-technológiai rendszerbõl átkerülnek
a kulturális kódok birodalmába.
Wechter ’stíluskritikai’ munkáinak vizuális forrása
a létezõ szocializmus ittfelejtett, ránkmaradt hagyatéka:
a szegényszagú, partikuláris modernizmusában
szomorú, lehangoló tömegtermék.
Az iparosítás kezdete utáni tárgyak a modell
és a sorozat fogalmaival osztályozhatók. A társadalmi
rend kijelöli státusukat: a ’modell’ egy transzcendenciához
kötõdik, s a transzcendentális felfogásnak a
sorozatgyártott tárgyakra alkalmazott megfelelõjét
nevezzük stílusnak (Baudrillard).
A stiláris azonosság, (az ún. szocreál,
vagy bármely más stílus) ennek az esztétikai
transzcendentalizmusnak profán megjelenési formája,
ahol a sorozathoz tartozás, a prototipikus példa alá
rendelhetõség jelenti a formai koherenciát. Ez a szocreál
nem az a szocreál. Nem leszünk meglepve, ha a közfelfogásban
többnyire nem az ötvenes évek szocialista realizmusát
értjük a kifejezés alatt, hanem a modernizmus vulgarizált
formakincsét, amely nálunk a hatvanastól a nyolcvanas
évtizedig terjedõ idõszakban volt jellemzõ.
A közelmúlt – történelmi távlatban –
még nem hanyatlott végérvényesen alá,
ahogyan a múlt mûformái is eleven tényezõként
mûködnek a fiatal képzõmûvész, Wechter
Ákos munkáin. Vanitas-képein a 16-17. századi
klasszikus kompozíció ütközik mai figurákkal
(ld. Feedback, 1999), amelyeken a régi és az új között
létrejövõ kapcsolat a visszacsatolás formáját
ölti. Mi a célja a mûvésznek a mûformák-
és típusok átírásával? Mindenek
elõtt vizuális meglepetés keltése, továbbá
hogy a halott, élettelen dolgok a csendéleteken élettel
telítõdjenek, hogy a történetek és figurák
új összefüggésben, új értelmet nyerve
jelenjenek meg, – miközben magukkal hozzák a múlt jelentés-konnotációit.
Láthatjuk: mégis van magyarázat a nehezen magyarázhatóra
egy olyan korban, amikor a figyelmet ufó-jelenségek kötik
le földön-égen (Magyarázat I-IV, 2001), és
a mesterséges vizualitás a klasszikus képtípusok
(csendélet, vanitas, mûtermi fotó) átirataival
próbál hatni a képek gondolattalan, passzív
fogyasztása ellen.
Kérjük küldje el véleményét címünkre: lettre@c3.hu